مصاحبه با مایکل شید، مدیرعامل راکفیش گیمز | صحبت در رابطه‌ با بازی Everspace 2 و چشم‌انداز آن

۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

پس از موفقیت بازی Everspace، راکفیش گیمز (Rockfish Games) قصد بازگشت با نسخه‌ی دوم این بازی را دارد. Everspace 2 با اینکه تا تاریخ عرضه‌اش در سال ۲۰۲۱ فاصله‌ی زیادی دارد، همین حالا هم موفق به هیجان‌زده کردن بازی‌بازان شده است. محتوای دوست‌داشتنی بازی اول با یک دنیای بزرگ، المان‌های نقش‌آفرینی، سیستم لوت جدید و چند مورد دیگر ترکیب خواهند شد تا تجربه‌ی دلچسبی برای ما رقم بخورد. به همین مناسبت، وبسایت gamingbolt با مدیرعامل راکفیش گیمز و توسعه‌ دهنده‌ی Everspace 2 مصاحبه‌ای انجام داده که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

چه چیزی باعث شد تا سیستم پیشرفت خطی بازی اول را با یک جهان باز عوض کنید؟

Everspace 2 همان بازی است که در ابتدا قصد ساختن آن را داشتیم. با این حال، به دلیل عدم وجود منابع مالی کافی، توان آن را نداشتیم. علاوه بر این، بسیاری از هواداران از ما خواستند تا به سوی سبک جهان‌باز برویم. پس می‌شود گفت این یک تصمیم برد-برد است. مطمئن باشید اگر از سیستم پیشرفت بازی اول خوشتان آمده، همان هیجان را در اینجا نیز یافت خواهید کرد.

چه مقدار از تمرکز شما در Everspace 2 برروی داستان‌ و داستان‌گویی بود؟

این بار، ما بودجه بسیار بیشتری برای بخش داستانی داشتیم. همچنین جاشوا رابین (Joshua Rubin) که مسئول کار برروی داستان Destiny، Game of Thrones، Assassin’s Creed II و چند بازی دیگر است به ما پیوسته است. همچنین ما تیم این بخش را کمی گسترش دادیم تا بتوانیم در ماموریت‌های خارج از کمپین اصلی بازی نیز داستان خوبی روایت کنیم.

با چنین تغییر ساختاری عظیمی، چگونه تعادلی بین المان‌هایی که بازی اول را موفق کرده بودند و المان‌های جدید بازی دوم برقرار می‌کنید؟

فیزیک پرواز همانند نسخه‌ی اول است. پس بازی‌بازان نسخه‌ی اول با کنترل‌هایی آشنایی در یک دنیای جدید رو به رو خواهند بود. با این حال، سبک بازی بسیاری متفاوت است. محتوای Everspace 2 وابسته به بسیاری محیط مشابه، چهره‌های آشنا، متغیرهایی از سفینه‌های بازی اول و ابزاری که به بازی می‌خورند است. البته، با توجه به اینکه بازی یک نقش‌آفرینی جهان‌باز است، دنیای بازی بسیار گسترده‌تر است و ماموریت‌های تازه‌ای برای انجام دادن وجود دارد.

آیا حاضرید در مورد مقدار وسعت دنیای بازی صحبت کنید؟

دنیای جدید ما حداقل هشت منظومه را در بر خواهد گرفت که پر شده از موارد جالب هستند. همچنین راه‌هایی برای سفر سریع در بین منظومه‌ها طراحی کرده‌ایم تا بازی از سرعت نیافتد. همچنین، بازی‌بازان می‌توانند محیط‌ها را بدون مورد تهاجم قرار گرفتن فوری جست‌و‌جو کنند. این یکی از بزرگ‌ترین انتقاد‌هایی هواداران شبیه‌ساز فضایی بود که المان‌های سیتزجویانه‌ی بازی اول به مذاق‌شان خوش نیامده بود و از جست‌وجوی آزادانه‌ی محیط جلوگیری می‌کرد. با این وجود، هنوز هم موقعیت‌هایی وجود خواهد داشت که عقب‌نشینی بهتر از مبارزه در آن زمان خواهد بود. با این حال، اگر حس می‌کنید به دنبال یک چالش هستید، شانس خود را امتحان کنید چرا که هیچ کدام از دشمنان در هیچ زمانی شکست‌ناپذیر نیستند.

دنیای جدید ما حداقل هشت منظومه را در بر خواهد گرفت که پر شده از موارد جالب هستند. همچنین راه‌هایی برای سفر سریع در بین منظومه‌ها طراحی کرده‌ایم تا بازی از سرعت نیافتد. همچنین، بازی‌بازان می‌توانند محیط‌ها را بدون مورد تهاجم قرار گرفتن فوری جست‌و‌جو کنند.

با توجه به موضوع بازی، بدون شک حس جست‌و‌جو و اکتشاف یک المان اساسی در این بازی است. با این اوصاف، با چه روشی دست به تولید محتوا زده‌اید تا بازی‌باز را موجب به گشت و گذار هر چه بیشتر در بازی کنید؟

جست‌و‌جو، پیدا کردن منابع، یافتن نقشه‌ی ساخت وسایل و ساختن ابزارآلات خفن نقش بسیار بزرگ‌تری در Everspace 2 خواهد داشت. البته، ما هم اکنون ایده‌ای کلی در مورد اینکه می‌خواهیم با این بازی چه کنیم، داریم. با این حال، از آن‌ جایی که اکتشاف گوشت روی استخوان Everspace است، بسیار علاقه داریم تا این ویژگی‌های هسته‌ای را با کمک جامعه‌ی هواداران‌مان توسعه دهیم.

می‌توانید در مورد سیستم شخصی‌سازی و لوت بازی صحبت کنید؟

ما عمیقا از بازی Diablo و دیگر بازی‌های لوت‌محور تاثیر پذیرفته‌ایم و در حال حاضر سخت برروی یک سیستم لوت و شخصی‌سازی گسترده کار می‌کنیم. شخصی‌ساز‌های گوناگون و پر زرق و برق احتمالا گوناگونی برای شخصی‌سازی به بازی‌باز اعطا می‌کنند تا بتوانید با ترکیب خلاقانه‌ی آن‌ها و کشف کمبو‌های جدید، بتوانید سرسخت‌ترین باس‌های بازی را هم شکست دهید.

تمام کردن Everspace 2 به صورت میانگین چقدر طول خواهد کشید؟

در حال حاضر به فکر ۲۰ تا ۳۰ ساعت بخش داستانی خالص هستیم. در هر زمانی بازی‌‌بازان می‌توانند از بخش داستانی جدا شوند و به گشت و گذار در جهان عظیم بازی بپردازند و بی‌نهایت ماموریت جانبی انجام دهند. دوباره، به Diablo یا Destiny فکر کنید، می‌توانید تا پیش از پایان بازی صدها ساعت در آن بازی‌ها سپری کنید. این هم یک دلیل دیگر برای اینکه هواداران‌مان ما را در ساخت محتوا و لوت اعتیادآور یاری کنند.

آیا علاقه‌ای به افزودن محتوای چندنفره به Everspace 2 دارید؟

برای این عنوان، تمرکزمان روی چیزی است که در آن خوب هستیم و آن، یک شوتر فضایی سریع با المان‌های نقش‌آفرینی و یک بخش داستانی درخور است. کدهای پایه و جوانب فنی Everspace 2 برای یک بازی تک‌نفره طراحی شده و مناسب‌اند. عوض کردن این چرخه باعث ضررهای مالی و زمانی بسیاری زیادی خواهد شد. اضافه کردن بخش چندنفره برای تیم مستقلی مثل ما ریسک بزرگی است. شاید این کار را با بازی دیگری انجام دادیم.

در حال حاضر به فکر ۲۰ تا ۳۰ ساعت بخش داستانی خالص هستیم. در هر زمانی بازی‌‌بازان می‌توانند از بخش داستانی جدا شوند و به گشت و گذار در جهان عظیم بازی بپردازند و بی‌نهایت ماموریت جانبی انجام دهند. دوباره، به Diablo یا Destiny فکر کنید، می‌توانید تا پیش از پایان بازی صدها ساعت در آن بازی‌ها سپری کنید.

با توجه به اینکه Everspace 2 چند سالی تا عرضه فاصله دارد، آیا به فکر عرضه‌ی بازی برروی کنسول‌های نسل بعد هستید؟

بدون شک همینطور است. ما بسیاری برای کنسول‌های نسل بعدی هیجان‌زده‌ایم. با این حال، در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد پشتیبانی از آن‌ها صحبت کنیم. وقتی زمان درست فرا رسد، از برنامه‌هایمان برای عرضه‌ی بازی برروی سایر پلتفرم‌ها صحبت می‌کنیم.

آیا بازی برروی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس قابلیت اجرا شدن با رزولوشن ۴k و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد؟

هنوز چندان برروی عملکرد بازی کار نکرد‌ه‌ایم. با این حال برنامه داریم از رزولوشن ۴K  و همینطور نرخ فریم بالاتر برروی ایکس‌باکس وان ایکس پشتیبانی کنیم. همانطور که برای بازی قبل این کار را انجام دادیم.

پلی‌استیشن ۴ پرو چطور؟ رزولوشن و نرخ فریم بازی برروی آن کنسول چطور خواهد بود؟

پلی‌استیشن ۴ پرو کمی ضعیف‌تر از ایکس‌باکس وان ایکس است. پس احتمالا باید اندازه‌ی صفحه را کمی نسبت به پلی‌‌استیشن ۴ معمولی کاهش دهیم تا بتوانیم به رزولوشن ۴k و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه برسیم.

بازی برروی پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان معمولی چگونه اجرا خواهد شد؟

صادقانه بگویم، هنوز نمی‌دانیم اما با توجه به اینکه پورت کنسولی نسخه‌ی قبل را خودمان انجام دادیم، تمام اطلاعات لازم برای ساخت یک Everspace باکیفیت برای کنسول‌های نسل حاضر را داریم.

هنوز چندان برروی عملکرد بازی کار نکرد‌ه‌ایم. با این حال برنامه داریم از رزولوشن ۴K  و همینطور نرخ فریم بالاتر برروی ایکس‌باکس وان ایکس پشتیبانی کنیم. همانطور که برای بازی قبل این کار را انجام دادیم.

در حال حاضر تایید شده که پلی‌استیشن ۵ از SSD بهره خواهد برد. از نگاه یک توسعه دهنده‌ی بازی، این چه کمکی به شما خواهد کرد؟

تا جایی که ما می‌دانیم، نه تنها پلی‌استیشن ۵ یک SSD داخلی دارد، بلکه کل انتقال حافظه‌ی سیستم بسیار سریع‌تر است که باعث زمان فوق‌العاده کوتاه بارگذاری می‌شود که عالی است. چرا که در Everspace 2، مکان‌ها به صورت دستی طراحی شده‌اند تا از لحاظ بصری (نورپردازی یک‌پارچه‌تر و مناسب‌تر با محیط پیرامون و جزئیات بالاتر در محیط) زیباتر باشند و همچنین طراحی مرحله تحت کنترل ما باشد.

در نمونه اولیه‌ی بازی Everspace 2، هنگام ورود به یک محیط جدید حدود سه ثانیه با یک صفحه‌ی سفید رو به رو خواهید شد که در واقع، با توجه به جزئیات بالای محیط و اینکه در مراحل اولیه‌ی توسعه هستیم، بسیار خوب است. ممکن است در پلی‌استیشن ۵ اصلا با همین سه ثانیه بارگذاری هم سر و کار نداشته باشید، که دیوانه‌وار است!

کنسول پلی‌استیشن ۵ از یک پردازنده‌ی Zen 2 استفاده می‌کند که بسیار قوی‌تر از کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان است. از نگاه یک بازی‌ساز، این چه کمکی به توسعه‌ی بازی‌ها در آینده خواهد کرد؟

برخلاف باور عموم، شوترهای فضای سه بعدی با مقدار زیادی اکشن، فشار بسیار زیادی به پردازنده‌ وارد می‌کنند. در واقع، در Everspace اول برروی پلی‌استیشن ۴ بیشتر مبتنی بر GPU است تا CPU. پس طبیعات یک CPU قوی مانند Zen 2 کمک شایانی به طراحی یک شوتر فضایی خواهد کرد.

به این خاطر که تعداد زیادی NPC و اشیای پرنده در فضای سه بعدی هستند و باید مسیر برخورد هر شی به طور دقیق مصاحبه شود و این که برخلاف شوترهای معمولی، نمی‌توانیم از محیط برای پنهان کردن اشیا استفاده کنیم (چرا که در فضا تا کیلومترها اشیا در دید بازی‌باز هستند) تا بار برروی CPU کاهش یابد. پس یک CPU سریع‌تر به ما اجازه‌ی استفاده از NPCهای بیشتر و حضور بیشتر اشیای در یک زمان و مکان را می‌دهد. همچنین محاسبه‌ی مسیر برخورد اشیا دقیق‌تر خواهد بود که باعث نبردهای پر زرق و برق‌تر می‌شود.

با این حال، برای اینکه بتوانیم برروی کنسول‌های ضعیف‌تر سیستم نبرد کارآمدی داشته باشیم، باید با راهکارهای خلاقانه‌ای، فشار وارد بر CPU را کاهش می‌دادیم. مثلا از سلاح‌های انرژی‌محور استفاده کنیم تا اجسام موجود در صفحه را کاهش دهیم یا خیلی ساده‌تر، تعداد دشمنان را کاهش دهیم! البته همه چیز را باید از نو برنامه‌ریزی کنیم تا بازی همچنان دشواری لازم را داشته باشید. سخت است!

در نمونه اولیه‌ی بازی Everspace 2، هنگام ورود به یک محیط جدید حدود سه ثانیه با یک صفحه‌ی سفید رو به رو خواهید شد که در واقع، با توجه به جزئیات بالای محیط و اینکه در مراحل اولیه‌ی توسعه هستیم، بسیار خوب است. ممکن است در پلی‌استیشن ۵ اصلا با همین سه ثانیه بارگذاری هم سر و کار نداشته باشید، که دیوانه‌وار است!

اکس‌باکس اسکارلت از حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد. این افزایش پهنای حافظه، در آیندهچه کمکی به شما خواهد کرد؟

صفحات بارگذاری در نسل حاضر همیشه برای ما مشکل‌ساز بوده‌‌اند. هر چند اکنون نمی‌توانم پشتیبانی از کنسول‌های نسل بعد را تایید کنم اما باید بگویم که برای پیشرفت‌های فنی کنسول‌های نسل بعد بسیار هیجان‌زده‌ایم. این مسئله بسیار برای یک شوتر فضایی سریع مناسب است.

قابلیت پشتیبانی از نسل قبل، یکی از ویژگی‌های بزرگ پلی‌استیشن ۵ است. این مسئله چگونه باعث حفظ و رشد مجموعه‌ی بازی‌های قبلی شما است؟

قابلیت پشتیبانی از نسل قبل عالی است. به خصوص برای استودیوهای کوچکی که قابلیت بازسازی بازی‌هایشان برای سخت‌افزار کنونی را ندارند. علاوه بر این، بدون کوچک‌ترین زحمتی، هر بازی می‌تواند از بهبود عملکرد پلی‌استیشن ۵ بهره ببرد. از آن‌جایی که Everspace اصلی برای رایانه‌های شخصی رده‌بالا طراحی شده بود، فکر کنم می‌توانیم آن را برای اجرا با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل برروی پلی‌استیشن ۵، آماده کنیم. مطمئنم هواداران‌مان در پلی‌استیشن از این مسئله استقبال زیادی می‌کنند.

بازی Everspace 2، در تاریخ نامشخصی در سال ۲۰۲۱، برروی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان و همچنین پلتفرم رایانه‌های شخصی، عرضه خواهد شد.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mohamad199 گفت:

    بچه ها سلام . سوالمو جواب ندادین. Ps4 صفحه نداره . hdmi رو هم عوض کردم فایده ای نداشت . چیکار کنم.

    0
    0
    • Ozhan گفت:

      ۹۰درصد مواقع از پورت و کابلتون میشه
      بارم کابل عوض کن
      پورت رو چنگولک کن ببین صفحه آبی یا شطرنجی که نمیشه
      صدا چی؟صدام خرابه؟با یه تی وی یا مانیتور دیگم تست کن
      دوستان شهرمون چندین ای اس پی مختلف وصل شده مثل شاتل اینا ولی دیگ دستو دلم به اینترنت نمیره انگار بهم توهین شده

      0
      0
  • اولش فکر کردم خود گیمفا مصاحبه رو انجام داده!!!! ROTFL ROTFL ROTFL

    0
    0
  • Lor'themar گفت:

    از وقتی نتا وصل شده قسمت کامنتا سوت و کور شده Dazed

    0
    0
  • oldman گفت:

    سلام لطفا بگید trial version در بازی ها چیست؟

    0
    0
    • گمنام گفت:

      سلام یعنی همون بازی اصلی رو به صورت کامل یا به صورت محدود، میتونی رایگان بازی کنی، اما به اندازه ی مشخص، مثلا ۱۲ ساعت یا ۲۴ ساعت یا…
      مثلا یادمه بازی battlefield 1 ، توی origin میتونستی ۱۲ ساعت رایگان بازیش کنی.

      0
      0
  • RainsFall گفت:

    شرمنده شاید این نظر من مربوط به پست نباشه ولی لازم دونستم که بگم
    از وقتی اینترنت قطع بود و توی گیمفا بودم و مطالب رو میخوندم از اعماق وجودم واسه جامعه گیمینگ حداقل در ایران افسوس خوردم که چی شده که به اینجا رسیدیم و اشکال کار در کجاست
    یکی از کاربرا میاد میگه مدرن وارفر شوتینگش از بتلفیلد بهتره و بتلفیلد شبیه جوکه و مسخرس (حقیقتا نیم ساعت خیره به دیوار شده بودم)

    خیلیا از کاربرا هم میان هی به ایکس باکس تنه میزنن ولی نمیدونن که همین ایکس باکس از نظر کنسول بودن بهترین کنسول دنیاست هم از نظر شبکه هم از نظر نرم افزار و هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزار و همه چی حالا ایرادش انحصاریه ولی ایا انقدر انحصاری مهمه؟؟ چند نفر از ما داریم لست رو الان دوباره بازی میکنیم یا گاد ۲۰۱۸ رو یا هورایزن رو؟؟ من خودم پی اس ۴ دارم ولی چون مشکلاتش رو لمس کردم و ایکس باکس رو هم باهاش کار کردم واقعا ایکس باکس از نظر کنسول بودن و مولتی تسکینگ‌ و شبکه بی نظیره توی پلی ۴ یه کلیپ میخوای از بازی ریکورد کنی و دکمه شر نگه میداری کلی طول میکشه تا صفحه شر لود بشه و اعصابتو خورد میکنه لودینگ های به شدت طولانی مدت توی منو نت تایپ های مسخره ریجن لاک و خیلی چیزای دیگه که اصلا توی ایکس باکس وجود نداره

    یک بار با ایکس باکس وان کار کنید تا بفهمید معنای آزادی و روون بودن یعنی چی فن بوی بازی رو کنار بذارید و منطقی و فنی بررسی کنید. خودتون قضاوت کنید اگه پی اس ۴ انحصاری نداشت باز هم انقدر فروشش بالا میشد و محبوب میشد؟؟ پلی ۴ فقط بخاطره انحصاری هاشه که فروش میره این حرفو از خودم در نمیارم نظر خیلی از کسانی هستش که دوتا کنسول دارن و علتو می‌پرسی میگن فقط بخاطره انحصاری پلی ۴ خریدم، همه چیز انحصاری نیست خدمات و بهینه بودن و امکانات هم مهمه.

    امیدوارم نظرم ثبت بشه. بدرود

    0
    0
    • Alieath گفت:

      دوست عزیز تا حدودی با نظر شما موافقم.

      اول اینکه هر دو کنسول چه Xbox و چه Playstation، هم خودشون و هم شرکت‌هاشون بیشتر از اون چیزی که فکر میکنیم بزرگ و با افتخار هستند که اشخاصی که فقط از صنعت گیم و تکنولوژی فقط بازی‌کردن رو بلدن (حتی عدم درک بازی که انجام میدن) بخوان در مورد این دو محصول بد صحبت کنن.
      مشکل اینجاست که بعضی‌ها انتقاد نمیکنن بلکه این کسنول‌ها رو به تمسخر میگیرن و چیزای بی‌ازرشی میشمارن.
      دیدم افرادی کنسول Xbox رو “جعبه” صدا میکنن، بعضی از این افراد حتی از یه برنامه‌نویسی ساده سر در نمیارن اما به خودشون اجازه میدن که این کنسول که با بهترین تکنولوژی و سخت افزار ساخته شده رو مسخره کنن.
      دقیقا داستان اینه که از یه فوتبال فن سوال معروف رو بپرسی:
      “مسی بهتره یا رونالدو؟!”
      هرکسی چیزی میگه، یکی انتقاد میکنه یکی مسخره میکنه یکی میگه مسی اصلا بازیکن نیست یکی میگه رونالدو بدرد همکاری تیمی نمیخوره،
      اما مسعله اینجاست که این دو بازیکن اونقدر بزرگ و با افتخار هستند که همچین افراد کوچیک و ناآگاهی بخوان درموردشون حرف بزنن.

      و اما دوم اینکه؛
      فرد کنسول میخره که بازی کنه، کمتر پیش میاد از کنسول برای مدیا یا وبگردی استفاده بشه
      اما باید قبول کرد که انحصاری‌های عالی که برای PS4 در نسل ۸ اومد خیلی “بیشتر” (نمیگم بهتر) خیلی بیشتر از Xbox One بود.
      برای همین PS4 تونست موفق‌تر ظاهر بشه.

      امیدوارم روزی برسه که ارزش خودمون رو بدونیم، همینطور دیگران رو
      و هیچوقت به خودمون اجازه ندیم به دو شرکت بزرگ و پر افتخار Sony و Microsoft، انتقاد کنیم اما تمسخر به هیچ‌وجه.

      0
      0
      • RainsFall گفت:

        موافقم با حرفاتون ولی بنده بیشتر منظورم تجربه کاربری بودش که ایکس باکس وان تجربه کاربری روون تر و بهتری رو میتونه به گیمر بده
        قابلیت پشتیبانی از نسل قبل (که دیگه الان اهمیتی نداره)
        شبکه لایو قدرتمند تر
        پشتیبانی از ایران و شناختنش و داشتن لایو چت فارسی
        گیم پس
        نداشتن ریجن لاک
        قابلیت تغییر ریجن اکانت
        و خیلی از این دست امکانات که شاید خیلیا ندونن و فکر کنن بی اهمیته ولی توی تجربه کاربریشون تاثیر بسیار بالایی داره از جمله خود من که اعصاب خوردی های بسیاری کشیدم از دست این ریجن لاک

        0
        0
    • Tahasedroya گفت:

      دادا شما هم داری الان فن بازی درمیاری دیگه طرفداری xbox رو میکنی دقیقا عین بقیه اصن طبیعیه هر شخصی یک نوع کنسول رو دوست یکی ps دوست داری فن سونیه
      یکی xbox دوست فن مایکروه یکی هم pc دوست فن استیمه یا بازم فن مایکروه من خودم بر حساب تجربه ای که داشتم ps رو خیلی قبول دارم از همون ps 1 تا به حال یکه تاز میدان بوده

      0
      0
    • LordMercy گفت:

      من اینجا رو هستم که اگه PS4 بازی انحصاری نداشت به هیچ دردی نمیخورد

      تو این نسل برای من یکی ناتوانی کنسول ها بدجوری سیخونک زده

      یه جوکی هست که PS4 Pro حتی UI خودش رو هم نمیتونه روون بالا بیاره

      0
      0
    • AXEL STONE گفت:

      بنظرت زارو زار کنیم من نیست تا نت بیاد؟ خوب با بحث گیم یطوری خودمون رو سر گرم میکنیم دیگه
      راجب کنسول منسولم ناراحت نباش چیز خاصی نیس همیشه اینطوریه
      خیلیا براشون سونی یا مایکروسافت به عنوان (پدر و مادرشونه) ولی همچنان واسه افرادی به مثل من هیچ پشکلی نیست و فقط بازیش مهمه با این که یک فن سونی هستم
      معمولا کسی بحث کنسول نمیکنه جز بچه های ۱۳ ۱۵ ساله ما هم میذاریم ازاد در دنیای خودشون باشن!
      هیچ وقت هم بچه نباشیم اگرم میخای بچهارو بشناسی تا بچه نباشی باید از بحثاشون بشناسیشون و وارد بحث بچگونشون نشی! (تا بچه حساب نشی) که اگر هم وارد بحثشون بشی نه تموم میشه و نه حرفی میمونه که در نهایتش هم سنگ میخوری! موفق باشی دوست گلم. برند من PC و PS هست فقط برای بازی های بیشتر همین.

      0
      0
    • Ozhan گفت:

      مرد مومن چه ربطی داره حرفت
      حداقل یه مشکلی میگفتی که مشکل باشه نه بهانه
      توکه ادعای کار کردنت با رابط کاربری میشه اینو بدون که تو تنظیمات میتونی دکمه شرینگ رو از هلد به تپ تغییر بدی
      ینی با یه بار فشار دادنش میشه منوی ذخیره فیلم بازیت رو بیاری
      بقیه حرفات هم اصلا مشکل به حساب نمیاد و راه حل داره مثل همین که گفتم
      اوج فن بوی بازی هستی

      0
      0
    • M4HD1 گفت:

      وقتی انحصاری ناب نداشته باشید معلومه سراغ چیزای دیگه برای اثبات برتریتون میرید…. من با اجازه بقیه برای شما توی تیمارستان شهر گاتهام وقت گرفتم….آتش نشانی هم تو راهه….

      0
      0
  • گمنام گفت:

    قسمت اولش فقط گرافیک خیلی خوبی داشت، اما به طرز غیر منطقی ای سخت بود. مجبور شدم ترینر بزنم، با ترینر هم چندین مرتبه مردم. خیلی زود هم بازی تکراری میشد. بعد از یک هفته ی زجر آور بالاخره بازیش تموم شد.
    دیگه سمت قسمت دوم نمیرم.
    اسپم: نت برا من وصل شد

    0
    0
  • mohamad199 گفت:

    به تلویزیون دیگه تست کردم با همون کابل قبلی صفحه اومد . همین طور با کابل جدید هم همین طور . پورت پشت تلویزیون فکرکنم ایراد داره . وعجیبه که تلویزیونم سه پورت hdmi داره وبه هر سه تا میزنم جواب نمیده . هزینه تعمیر پودت hdmi چقدره ؟

    0
    0
  • mohamad199 گفت:

    سلام . یه سوال دیگه هم داشتم برا ی ps4slim ام که پارسال خریدم چه کابل hdmi بگیرم ؟ تلویزیون uhd 4k دارم‌ . hdr هم داره . ‌ ps4 من pro نیست

    0
    0