تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا

تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath

نیما شعبانی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا

حدود اوایل ماه اکتبر ۲۰۱۹ بود که Surviving the Aftermath با یک تریلر مرموز و بدون جزئیات نسبتا زیاد معرفی شد؛ اما بالاخره طی PDXCon 2019 بود که شاهد معرفی رسمی این اثر همراه با تصاویر و جزئیاتی از گیم‌پلی آن بودیم. البته این اثر به صورت دسترسی زودهنگام در همان روز افتتاح PDXCon 2019، در دسترس کاربران پلتفرم رایانه‌ی شخصی و کنسول اکس‌باکس وان قرار گرفت. حال پس از گذشت دو هفته از عرضه‌ی این اثر و تجربه‌ی آن، قصد داریم تا به بررسی جامعی از نسخه‌ی دسترسی زودهنگام این اثر استراتژی مدیریتی بپردازیم و هرچه بیشتر شما را با آن آشنا کنیم. در ادامه با گیمفا همراه باشید تا بررسی Surviving the Aftermath این اثر خاص بپردازیم.

قطعا جامعه‌ی بازای‌بازان، خصوصا بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌ی شخصی و طرفداران آثار سبک استراتژیک با استودیوی پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، به خوبی آشنا هستند. استودیویی که مجموعه‌های بسیار عالی و خاطره‌انگیزی مانند Crusader Kings و uropa Universalis را به ما ارائه داده و البته بازی فوق‌العاده اعتیادآور Cities: Skylines را در سال ۲۰۱۵ تقدیم به جامعه‌ی بازی‌بازان کرد. البته اخیرا نیز شاهد عرضه‌ی اثر تحسین شده‌ی Age of Wonders: Planetfall از این استودیو بودیم.

حال نوبت به استودیوی آیس‌فلیک (Iceflake Studios)، یکی از زیرمجموعه‌‌های پارادوکس اینتراکتیو رسیده است تا اولین تجربه‌ی نسبتا بزرگ خود را به جامعه‌ی بازی‌های ویدئویی و طرفداران سبک استراتژی مدیریتی ارائه دهد. نام استودیوی آیس‌فلیک شاید برای بازی‌بازان پلتفرم‌های اصلی بازی‌های ویدئویی ناآشنا باشد، اما طرفداران آثار شبیه‌ساز برروی تلفن‌های هوشمند، قطعا نام این استودیو را شنیده‌اند و آثار آن را تجربه کردند. بازی Surviving the Aftermath را که می‌توان اولین تلاش جدی این استودیو برای عرضه‌ی یک اثر نسبتا بزرگ برروی کنسول‌های نسل هشتم و پلتفرم رایانه‌ی شخصی دانست.

Surviving the Aftermath ترکیبی است از سبک استراتژی همزمان و نوبتی با برداشت و هدفی مشابه با بازی دوست داشتنی Frostpunk . Surviving the Aftermath بازی‌بازان را با جهان نابود شده توسط بلایای طبیعی رو به رو می‌کند که در آن، بازی‌باز باید با جمع‌آوری بازماندگان این بحران جهانی و مدیریت آن‌ها، دوباره تمدن را به حداقل به جامعه‌ی کوچکی از انسان‌های بازمانده، برگرداند. درواقع فرضیه‌ی کلی Surviving the Aftermath به مانند Frostpunk هست؛ زمین دشمنی اصلی شما است. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، Surviving the Aftermath به دو بخش استراتژی همزمان و نوبتی تقسیم می‌شود. در حالت استراتژی همزمان، شما به کنترل و مدیریت روستای خود می‌پردازید اما در بخش استراتژی نوبتی، با چیز شبیه به مجموعه‌ی Total War طرف هستیم. در واقع در حالت نوبتی، کنترل متخصصینی را در دست می‌گیرید که با هدف جمع‌آوری منابع، به سرزمین‌های غیر مسکون و بایر می‌روند که در جلوتر، ببشتر به آن‌ها می‌پردازیم، اما فعلا بهتر هست تا به بخش استراتژی همزمان و مدیریت کلونی خود بچسبیم.

شما در ابتدا بازی را با تعداد محدودی از بازماندگان و یک انبار مربوط به ابزار و آیتم‌ها و انباری هم مخصوص مواد غذایی و منابع مورد نیاز، آغاز می‌کنید. شما نمی‌توانید مستقیما افراد حاضر در کلونی را هدایت کنید، بلکه باید با معین کردن وظایفی برای آن‌ها، این افراد را به کار وادار کنید. کلونی شما برای بقا، به چند نیاز اصلی مانند سرپناه، غذا، آب، دارو و پوشاک نیاز دارد و در صورتی که این موارد را تامین نکنید، با مرگ ساکنین روستایتان به دلایلی مانند بلایای طبیعی، گرسنگی، تشنگی، بیماری و سرما رو به رو می‌شوید. در ابتدای بازی، شما می‌توانید با جمع‌آوری این منابع از محوطه‌‌ای که برای ساخت روستایتان در اختیار دارید، نیازهای مردم خود را رفع کنید اما توجه داشته باشید که منابع موجود در منطقه‌ی تحت کنترل شما، بسیار محدود هستند و در ادامه برای تامین این منابع، باید ساختمان‌های مخصوص به تامین آن‌ها را بسازید و یا از متخصصین خود برای کاوش جهان بازی و یافتن منابع بهره ببرید.

صحبت از ساخت و ساز به میان آمد و باید بگوییم که شما برای ساخت ساختمان‌ها نیز به منابعی مانند آهن، مصالح ساختمانی، چوب و پلاستیک نیاز پیدا می‌کنید. البته با پیشرفت بازی و توسعه و تحقیقات، نیازهای ساختمانی شما، به منابع بالا محدود نمی‌شوند و برای راه‌اندازی برخی ساختمان‌ها، به قطعات الکترونیکی، ابزار و البته انرژی برق نیاز پیدا می‌کنید. البته برای تامین این منابع نیز می‌توانید در ادامه به ساخت ساختمان‌های تولیدی مربوط به آن‌ها اقدام کنید که البته نسبت به ساختمان‌های معمولی، به منابع پایه‌ی بیشتری نیاز دارند اما خیال شما را از بابت بسیاری از مشکلات راحت می‌کنند. البته شما برای ساخت و ساز و همچنین تولید منابع مورد نیاز خود، نیاز به نفرات بسیار زیادی دارید و سوال اینجاست که چگونه باید به جذب نفر در این بازی اقدام کرد؟ در واقع شما با تعمیر در ورودی روستای خود، توجه بازماندگان را به محل تحت کنترل خود جلب می‌کنید. البته هر چند وقت یکبار شاهد حضور یاغی‌ها و راهزنان نیز در جلوی درب روستایتان خواهید بود که با خود برده‌هایی را همراه دارند و با ارائه‌ی پیشنهاداتی به شما، یک الی سه برده را در قبال منابعی مانند غذا، لباس و دارو در اختیارتان قرار می‌دهند که شما با پذیرفتن پیشنهاد این راهزنان، باعث می‌شود تا علاوه بر اضافه شدن افراد جدید به کلونی، میزان شادی ساکنین کلونی‌تان نیز افزایش پیدا کند. البته مهمانان شما به یاغی و راهزنان ختم نمی‌شود و در مواردی نیز شاهد فروشندگانی هستیم که با ارائه‌ی پیشنهاداتی به شما، در قبال برخی منابع، منابع مورد نیاز دیگری مانند دارو، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، غذا و یا لباس را در اختیارتان قرار می‌دهند.

ما در بازی Surviving the Aftermath شاهد انتخاب‌های اخلاقی مانند Frostpunk هستیم که البته تاثیری اساسی به مانند انتخاب این اثر ندارند، اما گاهی شاهد اتفاقات و یا درخواست‌هایی از سوی مردم کلونی خود می‌شوید که می‌توانند بر میزان خوش‌حالی و حالت روحی اعضای کلونی تاثیر بگذارند، منابع خوبی را در اختیارتان قرار دهند و یا حتی باعث آسیب دیدن ساکنین کلونی و یا از دست رفتن منابع‌تان شوند. البته ای‌کاش شاهد سیستمی پررنگ‌تر مشابه‌ی Frostpunk بودیم که در نحوه‌ی عملکرد کلونی و رفتارهای آینده‌‌ی ساکنین آن، تاثیر اساسی می‌گذاشت.

درنهایت نیز شاهد چالش‌ها و رویدادهایی هستیم که با هدف نابودی روستایتان رخ می‌دهند. این چالش‌ها که به مواردی مانند طوفان‌های الکتریکی، طوفان‌های رادیو‌اکتیوی و بارش‌های شهابی تقسیم می‌شوند، هر چند وقت یکبار رخ می‌دهند و پس از اینکه بازی به شما، خطر آغاز چنین رویدادهایی را اعلام می‌کند، شما تنها دو روز در بازی وقت دارید تا به ذخیره‌ی برق، جمع‌آوری محصولات کشاورزی و دارویی و همچنین ساخت پناهگاه‌ها و خانه‌های مقاوم بپردازید. این رویدادها باعث می‌شوند تا روند تولید منابع فلج شده و یا باعث بیماری و حتی مرگ اعزای کلونی‌تان می‌شوند.

تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا

حال نوبت به معرفی بخش استراتژی نوبتی بازی Surviving the Aftermath رسیده است. شما برای دسترسی به این بخش باید حداقل یک متخصص را در اختیار داشته باشید. این متخصصین پس از ساخت در ورودی پناهگاهتان و با پذیرفتن دیگر آوارگان و بازماندگان آخرالزمان بازی Surviving the Aftermath، به خدمتتان در می‌آیند. در کل در این اثر شاهد ۴۱ متخصص هستیم که هرکدام از نظر پیش‌زمینه‌ی داستانی و تخصص‌ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و حتی شاهد یک آواتار تکراری از نظر نام و مهارت‌ها نیستیم. هر متخصص شما دارای نوار انرژی مختص به خود هستند که با توجه به مهارت‌های هر فرد، شاهد میزان متفاوتی از انرژی  هستیم؛ البته باید توجه داشته باشید که این انرژی در هنگام انجام کاری‌هایی مانند مبارزه با یاغی‌ها و راهزنان و یا گشتن ساختمان‌ها و مکان‌های متروک برای یافتن منابع، به صورت کامل مصرف می‌شوند. مبارزه با یاغی‌های درون نقشه، به صورت کاملا خودکار صورت می‌گیرند و تنها کاری که باید انجام دهید این هست توانایی متخصص خود و میزان ریسک مبارزه با یاغی مورد نظر و حضور متخصصتان در منطقه‌ی موردن نظر را بررسی کرده و سپس به وی دستور اقدام دهید. که  نقشه‌ی بخش استراتژی نوبتی Surviving the Aftermath از وسعت و تنوع بسیار خوبی برخوردا است اما منابع بر اساس میزان درجه‌ی سختی که انتخاب می‌کنید، درون نقشه پخش شده‌اند تا بازی برای کاربر چالش برانگیزتر شود.

حال به عملکرد فنی بازی می‌رسیم. خوشبختانه با اینکه بازی در مرحله‌ی دسترسی زودهنگام قرار دارد و از نظر بهینه‌سازی کامل نیست، اما مشکلی اساسی از نظر فنی طی دو هفته‌ی گذشته گریبان‌گیر ما نشد. البته در برخی مواقع شاهد بارگذاری‌ها بسیار طولانی هستیم که واقعا آدم را خسته می‌کنند. البته رابط‌ کاربری و اعلان‌های Surviving the Aftermath از باگ‌ها و گلیچ‌هایی رنج می‌برد که البته اکثر آن‌ها طی به‌روزرسان ۱٫۰٫۳ رفع شدند. خوش‌بختانه بازی از نظر گرافیکی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و شاهد جزئیات نسبتا زیادی در ساختمان‌ها و محیط و گیاهان هستیم و البته طی تجربه‌ی خود، شاهد هیچگونه افت نرخ فریمی حتی در سنگین‌ترین حالت‌ها مانند هنگام بارش باران و وقوع بلایای طبیعی نبودیم. البته قطعا بازی در نسخه‌ی نهایی، بسیار بهینه‌تر خواهد شد تا کسانی که از سیستم‌های قدیمی‌تری بخوردار هستند نیز بتوانند به تجربه‌ی بی‌نقص آن بپردازند.

در پایان باید بگوییم که بازی Surviving the Aftermath، یک اثر نسبتا متفاوت همراه با گیم‌پلی بسیار اعتیادآور هست که شما می‌توانید برای تنوع هم که شده به سراغ آن بروید و از تجربه‌ی آن لذت بسیاری زیادی را ببرید. البته در صورتی هم که جزء طرفداران دوآشته‌ی بازی‌های استراژی مدیریتی هستید، به هیچ‌وجه این اثر عالی را از دست ندهید. البته بازی در حال حاضر در کامل‌ترین وضعیت خود قرار ندارد و شاهد وجود مکانیک‌های بسیار خوبی درون آن بودیم که کمی ناقص هستند اما به خوبی ما را با هدف سازندگان آشنا کرده و ما را نسبت به آینده بازی، بسیار امیدوار می‌کند. بازی Surviving the Aftermath هم‌اکنون به صورت دسترسی زودهنگام در دسترس کاربران فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games) و کنسول اکس‌باکس وان قرار دارد و شما می‌توانید نسخه‌ی Founder’s Pack را که برخی موارد اضافی را در اختیارتان قرار می‌دهد، با قیمت ۸٫۹۹ دلار در فروشگاه اپیک گیمز برای رایانه‌ی شخصی و با قیمت ۱۹٫۹۹ دلار نیز برای کنسول اکس‌باکس وان تهیه کنید. همچنین نسخه‌ی نهایی این اثر تا اواخر سال ۲۰۲۰ در دسترس کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان و همچنین پلتفرم رایانه‌ی شخصی و فروشگاه استیم قرار خواهد گرفت.

تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا
تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تلاش برای بقا در جامعه‌ای نابود شده | نقد و بررسی Surviving the Aftermath - گیمفا