فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts

آریا مقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

از مواردی که می تواند سرنوشت یک بازی را هم از جهت نمراتی که کسب می کند و هم از جهت استقبال مخاطبین به کلی تغییر دهد، «خلاقیت» است. بازی های بسیار زیادی را می توان نام برد که با وجود گیم پلی‌های خوب و سرگرم کننده، فقط بخاطر کمبود خلاقیت فراموش شده اند و بازی های دیگری که نه گرافیک چندان خاصی داشته اند و نه داستان عمیقی، اما بخاطر خلاقیت هایی که در بخش گیم پلی به کار برده اند ماندگار شده اند و به عنوان بازی های الگو از آن ها یاد می شود. البته اِعمال خلاقیت می تواند در تمام قسمت های بازی صورت بگیرد، از یک داستان متفاوت و عجیب و غریب گرفته تا گیم پلی ای جذاب و گرافیکی به یاد ماندنی. بازی Limbo را به خاطر بیاورید؛ اینکه چگونه یک بازی پلتفرمر دو بعدی توانست به سرعت به یکی از بزرگ ترین نام های صنعت تبدیل شود فقط به خاطر خلاقیت فراوان سازندگان در ساختن بازی و تزریق نوآوری در هر لایه ی آن، از اتمسفر گرفته تا موضوع و گیم پلی بوده است.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

بازی های بسیار زیادی را می توان نام برد که با وجود گیم پلی‌های خوب و سرگرم کننده، فقط بخاطر کمبود خلاقیت فراموش شده اند و بازی های دیگری که نه گرافیک چندان خاصی داشته اند و نه داستان عمیقی، اما بخاطر خلاقیت هایی که در بخش گیم پلی به کار برده اند ماندگار شده اند و به عنوان بازی های الگو از آن ها یاد می شود.

یا به عنوان مثالی دیگر می توانم از بازی Super Meat Boy نام ببرم که در میان بازی های درجه یک زمان خودش قد علم کرد و پلتفرمر را یک بار دیگر و با رویکردی جدید تعریف کرد. به هر حال این بازی ها کم نیستند و اکثراً هم سازندگان مستقل هستند که به سراغ ساخت آن ها می روند. قسمتی از این قضیه به دلیل مسائل مالی است که استودیوهای مستقل از پس هزینه های زیاد برای بازی های پر گرافیک و بزرگ بر نمی آیند، اما بخش دیگری از آن عشقی است که سازندگان این نوع بازی ها به بازی سازی و به معنای واقعی کلمه، «خلق»ِ چیزهای جدید دارند. گاهی اوقات آدم پیش خودش فکر می کند اگر چند تا از ایده های توپی را که سازندگان مستقل برای بازی های خود به کار گرفته اند، توسط شرکت های عظیم بازی سازی و با هزینه ی بیشتر ساخته می شدند، دنیای بازی ها الآن از چیزی که هست نیز زیباتر می بود. یکی از بازی هایی که دقیقاً همین فکر را راجع به آن کردم، بازی Autonauts بود که در ادامه برایتان به شکل کوتاه نقد خواهم کرد. استودیوی گمنام Denki سازنده ی بازی و Curve Digital ناشر آن است که احتمالاً نام هیچ کدام از این دو را قبلاً جایی نشنیده باشید. Autonauts چندی پیش برای پلتفرم رایانه های شخصی و بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس عرضه شد و به نظر می رسد بازخورد خوبی را نیز از طرف بازی کننده هایش دریافت کرده است. Autonauts سبک استراتژی را پایه قرار داده و روی آن بازی ای بنا کرده که در نوع خود بسیار خلاقانه و گاهاً پیچیده است. درست است که زیاد طراحی هنری بازی و کلاً تم آن را دوست ندارم، اما همین گیم پلی خلاقانه توانست مرا مدتی سرگرم نگه دارد و کاری کند که به اصطلاح کلاهم را برای سازندگان بازی به نشانه ی احترام بردارم. چیزی که در ادامه خواهید خواند، نقد کوتاهی از این بازی کوچک ولی خلاقانه است. با من و گیمفا همراه باشید.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

شب در Autonauts. استودیوی گمنام Denki سازنده ی بازی و Curve Digital ناشر آن است که احتمالاً نام هیچ کدام از این دو را قبلاً جایی نشنیده باشید. Autonauts چندی پیش برای پلتفرم رایانه های شخصی و بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس عرضه شد و به نظر می رسد بازخورد خوبی را نیز از طرف بازی کننده هایش دریافت کرده است.

Autonauts خط داستانی خاصی ندارد. این شمایید و زمین های سرسبزی که به شما داده می شود تا آن ها را آبادتر و صنعتی تر کنید. مرگ و میر و خون و خونریزی در بازی وجود ندارد و مبارزه ی خاصی هم در کار نیست. در عوض Autonauts همان قدر که در ساختش خلاقیت به کار رفته، از شما نیز برای بازی کردن خلاقیت می خواهد. به عبارت دیگر هرچه با ذهن بازتر و خلاق تری سراغ این عنوان بروید، بیشتر از آن لذت خواهید برد. حال و هوای بازی شاید تا حدودی شما را یاد ماینکرفت یا حتی بازی های ساخته شده از روی لِگو بیندازد، اما گیم پلی آن شباهتی به ماینکرفت ندارد.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

حال و هوای بازی شاید تا حدودی شما را یاد ماینکرفت یا حتی بازی های ساخته شده از روی لِگو بیندازد، اما گیم پلی آن شباهتی به ماینکرفت ندارد.

هدف شما در Autonauts بسیار ساده است: کارهای مختلف را به روبات های مربوط بسپارید. شاید پیش خود فکر کنید اینکه جذابیت خاصی ندارد و درست هم فکر می کنید، البته تا وقتی پی ببرید این روبات ها توسط شما آموزش می بینند. برای مثال برای قطع کردن درخت ها به روبات های هیزم شکن احتیاج داریم. این روبات ها نحوه ی قطع کردن درخت و جمع آوری چوب را به دقت مشاهده می کنند و سعی می کنند تا آن را کپی کنند. تقریباً به شیوه ای که Machine Learning از آن صحبت می کند. در واقع در Autonauts همه چیز حول محور اتوماتیک کردن و بالا بردن بازده و کارایی می چرخد. البته این کار توسط یک سری آموزش های نصفه و نیمه انجام می دهد که پشت سر هم چیده شده اند. اشکال این بخش آموزشی این است که اولاً خیلی کمک حال شما نیست، دوماً پیوسته بودن آن باعث می شود تا این توضیحات به هم وابسته باشند و اگر آموزشی را جا انداختید، خیلی متوجه توضیحات بعدی نشوید.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

هدف شما در Autonauts بسیار ساده است: کارهای مختلف را به روبات های مربوط بسپارید. شاید پیش خود فکر کنید اینکه جذابیت خاصی ندارد و درست هم فکر می کنید، البته تا وقتی پی ببرید این روبات ها توسط شما آموزش می بینند. ب

گیم پلی Autonauts قسمت اصلی و خلاقانه ی ماجراست. با استفاده از روبات ها، شما کم کم شهری را می سازید که باید آن را مدیریت کنید و از فروپاشی آن جلوگیری کنید. ساختمان های زیادی وجود دارند که با ساختن‌شان روبات های شما منابع اولیه تولید می کنند تا بعداً با استفاده از همین منابع سازه های دیگری را بنا کنید. چیزی که در این بازی حرف اول را می زند، پیدا کردن نزدیک ترین، کم هزینه ترین و کاربردی ترین راه برای هر کاری است. مثلاً اگر می خواهید یک سری روبات را برای بریدن چوب به کار بگیرید، برای آن ها این کد را تعریف کنید که چگونه عمل کنند تا نیازی به ساخت روبات های بیشتر نباشد. گوشه ی راست تصویر نیز آیکونی وجود دارد که می تواند با استفاده از آن برای خود قوانینی تعریف کنید. این قوانین بعداً در ساخت سازه های جدید به شما کمک زمانی نیز می کند. گیم پلی بازی شاید اوایل کار خیلی سخت به نظر نرسد، اما گاهی اوقات آن قدر راه برای انجام هرچه بهتر و سریع تر کارها هست که ممکن است کار را خیلی سخت کند. آن لحظه ای که می فهمید می شود با روبات روبات های دیگر هم می توانید بسازید نیز حس جالبی دارد. Autonauts در کل مخصوص کسانی است که از این پروسه ی بهینه تر کردن لذت می برند، وگرنه بازی چیز دیگری برای جذب کردن شما ندارد.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

چیزی که در این بازی حرف اول را می زند، پیدا کردن نزدیک ترین، کم هزینه ترین و کاربردی ترین راه برای هر کاری است. مثلاً اگر می خواهید یک سری روبات را برای بریدن چوب به کار بگیرید، برای آن ها این کد را تعریف کنید که چگونه عمل کنند تا نیازی به ساخت روبات های بیشتر نباشد.

محیط Autonauts در کل محیطی رنگارنگ، شاد و کودکانه است که به نظرم می توانست بهتر از این ها خلق شود، زیرا این بازی برای بچه ها ساخته نشده و انتخاب چنین نوع گرافیکی با رنگ بندی های شاد فکر درستی برای جذب مشتری نیست. البته نمی توان از بامزه بودن مدل ها گذشت! گرافیک فنی بازی نیز حرف خاصی برای گفتن ندارد که البته سبک بازی آن را توجیح می کند. موسیقی های بازی نیز خیلی انتخاب های خوبی نیستند و می شد که بهتر از این انتخاب شوند.

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

دورنمای نقشه ی بازی زیباست. اگر از بازی هایی مثل Sims و بدون کشت و کشتار لذت می برید، شاید این بازی برای شما مناسب باشد.

در کل می توان گفت Autonauts یک بازی خلاقانه و سرگرم کننده است که وقتی در آن غرق شوید، گیم پلی آن می تواند برای شما اوقات خوشی را ایجاد کند، اما انتظار داستان یا گرافیک خاصی نداشته باشید. هیجان بازی نیز زیاد نیست و بیشتر از هر چیزی حوصله می خواهد تا عملکرد سریع شما. اگر از طرفداران بازی های بدون برد و باختی مثلا Sims یا حتی Sin City هستید، می توانید از این بازی نیز لذت ببرید.

 

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا
فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فراسوی ظاهر رنگی | نقد و بررسی بازی Autonauts - گیمفا