آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

حتی بزرگ‌ترین منتقدین و یا حتی هِیترهای ( Hater ) کمپانی Electronic Arts هم نمی‌توانند سابقه این شرکت آمریکایی و همچنین برخی از بازی‌ها یا فرنچایزهای قدیمی و نوستالژیک و بعضا با کیفیت آن را زیر سوال ببرند. در عین حال، طرفداران بزرگ و متعصب و قدیمی EA هم خیلی سخت بتوانند سیاست‌های اخیر این شرکت در قبال بعضی از بازی‌هایش ( بخوانید اکثر بازی‌های اخیرش! ) را توجیه کرده و یا در مقابل آن‌ها دفاع کنند. هر گیمری می‌داند که شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی فارغ از درآمد، بزرگی، ملیت، سابقه و دیگر متغیرها، غالبا فراز و نشیب‌های خاص خود را دارند. خب این موضوع طبیعتا بر روی بازی‌های پرطرفدار هم تاثیر خاص خود را دارد. فرنچایزهایی مثل Call of Duty، Assassin’s Creed، Need for Speed و غیره در طول تاریخ خود همیشه فوق‌العاده و بی‌رقیب ظاهر نشده‌اند. همیشه هم ضعیف و سطح پایین نبوده‌اند! این موضوع حتی در قبال برخی از فرنچایزهای انحصاری سونی و مایکروسافت هم می‌تواند صادق باشد. در نسل فعلی تقریبا تمام کمپانی‌های مطرح بازی‌سازی ( از سازندگان مستقل فعلا فاکتور بگیرید ) توانسته‌اند در برخی از برهه‌های زمانی از خود دفاع کنند. سال گذشته یوبی‌سافت با Assassin’s Creed Odyssey و Far Cry 5 توانست سال خوشی را برای خود و طرفدارانش رقم بزند. امسال کپکام با Devil May Cry 5 و Resident Evil 2 Remake یک بار دیگر در میان دیگر غول‌های بازی‌سازی عرض اندام کرد. اکتیویژن در سال گذشته Call of Duty Black Ops IIII و امسال Call of Duty Modern Warfare را به بازار عرضه کرد تا یک بار دیگر شاهد اوج گرفتن این سری محبوب، دوست‌داشتنی و قدیمی باشیم.

سونی، مایکروسافت و استودیوهایشان هم در طول این نسل هم بازی خوب داشته‌اند و هم بد! نکته جالبی که در سال گذشته توجه مرا به خود جلب کرد، بازگشت فرنچایزهای پرطرفدار به اوج بود. Assassin’s Creed Odyssey توانست به یکی از نامزدهای جایزه بهترین بازی سال تبدیل شود; آن‌هم در حالی که Unity و Syndicate، دو Assassin’s Creed قبل از Origins، یک جفت فاجعه بودند! Call of Duty Black Ops 4 یک بار دیگر ثابت کرد که روزهای خوش تری آرک می‌توانند ادامه داشته باشند. Far Cry 5 به مراتب بهتر از Far Cry 4 بود و حتی Pro Evolution Soccer 2019 هم یک قدم رو به جلو برای این سری پرطرفدار به شمار می‌رفت. از بردن اسم بازی‌های موفق دیگری مثل God of War، Red Dead Redemption 2، و Forza Horizon 4 هم صرف نظر می‌کنیم; عناوینی که نسخه‌های قبلی‌شان هم در ژانر خود بدون هیچ شکی، بهترین بوده‌اند. Electronic Arts در سال گذشته سه نماینده شاخص داشت. Battlefield V، FIFA 19 و EA Sports UFC 3. اگر بخواهیم منصفانه و بی‌طرف به قضیه نگاه کنیم; محصولات Electronic Arts حداقل در سال گذشته اگر در سطح فوق‌العاده‌ای قرار نداشته‌اند، ولی قابل دفاع ظاهر شده‌اند. هم FIFA 19، هم Battlefield V و هم EA Sports UFC 3 می‌توانستند بازی‌های بهتری باشند، کمبودهایی داشتند و ضعف‌هایشان هم غیر قابل انکار است. ولی در مجموع و در مدیوم یک بازی صرفا خوب، توانستند طرفداران و یا شاید هم مخاطبان خود را راضی نگه دارند. الکترونیک آرتسِ در اوج، به مراتب نسبت به یوبی‌سافتِ در اوج، اکتیویژن در اوج و غیره از محبوبیت کم‌تری برخوردار است ولی خب طی سال‌های اخیر، استودیوهای مختلف این کمپانی، چشمه‌هایی از توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. سری Dead Space را به خاطر می‌آورید؟ یکی از بهترین Survival‌های نسل گذشته که حتی دو نسخه اول آن به متای نزدیک به ۹۰ هم رسیدند. سری Mass Effect را چه؟ Mass Effect Andromeda محصول سال ۲۰۱۷ را فراموش کنید. Mass Effect 1، Mass Effect 2 و Mass Effect 3 بازی‌هایی اعتیادآور و بزرگ بودند. Mass Effect 3 در زمان انتشار خود، از دید برخی از وبسایت‌ها به عنوان بهترین بازی سال هم انتخاب شده بود. سری Dragon Age را هم نباید از یاد برد. محصول بایوور که البته آخرین نسخه آن، Dragon Age: Inquisition برای PS4 و Xbox One هم منتشر شد و یک RPG تمام عیار بود. کماکان نقش‌آفرینی‌هایی که سعی می‌کنند از سری Dragon Age الهام بگیرند، کم پیدا نمی‌شود. عناوینی که نام بردیم، تنها چند بازی و چند نمونه از موفقیت‌های EA در نسل قبل بودند. شرکتی که اسمش یا به عنوان ناشر و یا به عنوان توسعه‌دهنده بر روی جلد بازی‌های مذکور دیده می‌شود. با این وجود، سیاست‌های اخیر این شرکت آمریکایی، صحبت‌های مدیر عامل در رابطه با به پایان رسیدن دوران بازی‌های داستانی، عملکرد ناامیدکننده چند مورد از بازی‌های مورد انتظار این شرکت و به فراموشی سپردن فرنچایزهای پرطرفدار قدیمی دلایل نسبتا قانع‌کننده به شمار می‌روند تا موفقیت‌های ۵ الی ۱۰ سال گذشته این شرکت خیلی راحت فراموش شده و Electronic Arts عملا به یک شرکت منفور تبدیل شود. حال در میان تمامی این موارد، برخی از کاربران هم اعتقاد دارند که این شرکت احترام کافی برای مخاطبانش قائل نیست. با توجه به چیزهایی شخصا دیده‌ام، نمی‌توانم بگویم که این دسته از کاربران بی‌راه گفته‌اند! اضافه کردن مضامین دیگری چون فمنیسم هم جزو دیگر موارد حاشیه‌ساز برای EA به شمار می‌رود. تمامی این موارد در کنار عوامل احتمالی دیگر، سبب شده تا EA در نسل هشتم، نتواند قشر عام بازی‌باز را راضی نگه دارد. از طرفداران قدیمی این شرکت فاکتور بگیرید. کاربران بی‌طرف، غالبا به عملکرد کلی این کمپانی طی چند سال اخیر نمره قبولی نمی‌دهند یا لااقل از کامنت‌ها و بازخوردهای مربوط به بازی‌ها و اخبار این شرکت چنین چیزی برداشت می‌شود. نمی‌توان برخی از ناکامی‌های الکترونیک آرتس را انکار کرد. برخی از سیاست‌های این کمپانی هم واقعا توجیه ناپذیر هستند. ولی خب سوال این‌جاست که آیا EA واقعا در این حد که می‌گویند، در نسل هشتم بد بوده است؟ عناوینی چون NFS Payback، Anthem و Star Wars Battlefront II از بازی‌های پرادعای یکی دو سال اخیر EA بوده‌اند که قربانی سیاست‌های الکترونیک آرتس شده‌اند. افرادی که Anthem را بازی کرده‌‍اند، می‌گویند که این بازی به عنوان یک بازی تک‌نفره می‌توانست بازی به مراتب موفق‌تری باشد. Star Wars Battlefront II در کنار تمامی مشکلاتش، لوت باکس‌ها برایش یک معضل بزرگ دیگر شده بودند. در مورد Need for Speed Payback هم که همه می‌دانیم چه عواملی باعث زمین خوردن بازی شد. باز هم پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در کنار یکنواختی شدید گیم‌پلی و البته بهره نبردن یک داستان حتی متوسط. EA اما در این نسل، بازی خوب هم داشته است! کارنامه این کمپانی در این نسل از دور، کارنامه ضعیف و غیرقابل قبولی به نظر می‌رسد ولی خب بد نیست نگاهی به عملکرد کلی این کمپانی در این نسل داشته باشیم. یک نگاه عمیق و بی‌طرفانه که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف این کمپانی پر حاشیه در این نسل را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا عملکرد کمپانی Electronic Arts از ابتدای نسل تا به امروز که در واپسین سال‌های نسل هشتم به سر می‌بریم را بررسی کنیم.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

کمپانی الکترونیک آرتس نسل پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته. طی این یکی دو سال اخیر هم حسابی برای خود دشمن و منتقد جمع کرده است! اما بیایید نگاهی به عملکرد کلی این کمپانی در نسل هشتم بیندازیم; شاید آن‌قدری که گفته می‌شود هم بد نبوده است!

به نظر می‌رسد که این اواخر Electronic Arts نتوانسته انتظارات را برآورده کند و در سراشیبی سقوط به سر می‌برد. ولی حقیقت این است که کمپانی آمریکایی نسل هشتم را خیلی بد شروع نکرد! عناوینی چون Battlefield 4 و Dragon Age : Inquisition از اولین بازی‌های موفق الکترونیک آرتس برای کنسول‌های نسل هشتمی بودند. Battlefield 4 پیش از این در سال ۲۰۱۳ در دسترس کاربران Xbox 360، PS3 و PC قرار گرفته بود. یک سال بعد و در نوامبر ۲۰۱۴ این بازی برای دو کنسول نسل هشتمی هم منتشر شد. در همان حوالی هم بازی Dragon Age: Inquisition محصول استودیو بایوور به بازار عرضه شد. با این تفاوت که Dragon Age: Inquisition برای کنسول‌های نسل هفت و هشت به صورت همزمان عرضه شد. ورژن نسل هفتمی بازی Battlefield 4 قبلا با بازخوردهای مثبتی رو به رو شده بود و از قضا در آن سال توانست Call of Duty Ghosts را هم شکست دهد. نسخه نسل هشتمی بازی Battlefield 4 هم چیزی از یک اکشن اول شخص تمام عیار کم نداشت و توانست هم منتقدین را راضی نگه دارد و هم یک سرگرمی فوق‌العاده جذاب و مهیج برای شوتر بازان PS4 و Xbox One به شمار برود. اصلی‌ترین عامل انتشار بازی BF4 برای کنسول‌های نسل هشتمی، شاید بتوان فروش فوق‌العاده بازی در سال ۲۰۱۳ را یکی از عوامل انتشار بازی برای کنسول‌های نسل هشتمی دانست. پس از Assassin’s Creed IV: Black Flag، این Battlefield 4 بود که سریع‌ترین فروش در بین بازی‌های منتشر شده برای همه پلتفرم‌ها را به خود اختصاص داده بود. رسیدن به رتبه دوم، آن‌هم در سال ۲۰۱۳ کار ساده‌ای نبود. البته نباید از یاد برد که در مجموع از نظر فروش، Battlefield 3 آمار بهتری را به ثبت رسانده بود. سری Dead Space از غایبین بزرگ نسل هشتم به شمار می‌رود. جالب است بدانید که Dead Space 3 هم مثل Battlefield 4 در سال ۲۰۱۳ منتشر شد اما خب هرگز پایش به دنیای کنسول‌های Xbox One و PS4 باز نشد. Dragon Age: Inquisition نه تنها یکی از بازی‌های موفق سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شد، بلکه همچنان یکی از افتخارات EA و BioWare در نسل هشتم به شمار می‌رود. یک نقش آفرینی فوق‌العاده موفق که همان‌طور که اشاره کردیم کماکان منبع الهام خیلی از نقش‌آفرینی‌های روز و یا RPG‌هایی است که در دست توسعه قرار دارند. عنوانی که نمره متایش به ۹۰ هم نزدیک است، تقریبا یک بازی همه‌چیز تمام بود. یک داستان قدرتمند، بخش مبارزات جذاب و بی‌نقص، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، دنیای وسیع و پرجزئیات و همچنین گرافیک هنری عالی پاره‌ای از نقاط قوت این بازی محسوب می‌شدند. نقاط قوتی که در کنار هم Dragon Age: Inquisition را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۴ کرده بودند. حتی برخی از منتقدین، اعتقاد داشتند که Dragon Age: Inquisition وسیع‌ترین نقش آفرینی منتشر شده تا آن زمان به شمار می‌رود. Inquisition قسمت جدید سریال موفقیت‌های سری Dragon Age بود. شاید اگر شاهکاری چون The Witcher 3: Wild Hunt یک سال بعد منتشر نمی‌شد، کماکان این نام Dragon Age Inquisition بود که به عنوان بهترین نقش آفرینی نسل هشتم بیشترین رای را به خود اختصاص می‌داد. از بزرگی و افتخارات بازی Dragon Age: Inquisition همین بس که بدانید این بازی در سال ۲۰۱۴ جایزه بهترین بازی سال را از آنِ خود کرد.

همکاری دیگر موفق Electronic Arts در سال ۲۰۱۴، همکاری این شرکت آمریکایی با استودیو Respawn Entertainment بود. این استودیو که اعضای آن سابقه کار در Infinity Ward و بر روی فرنچایز Call of Duty را هم داشته‌اند، در سال ۲۰۱۴ عنوان Titanfall را تحویل کاربران مایکروسافت دادند. در آن زمان، عدم انتشار بازی Titanfall بر روی PS4 یا PS3، یک موفقیت برای مایکروسافت به شمار می‌رفت. Titanfall در مارس سال ۲۰۱۴ برای PC، Xbox 360 و Xbox One منتشر شد. این شوتر اول شخص آنلاین در سال ۲۰۱۴ بی برو برگرد یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های آن دوران به شمار می رفت. بردن ده‌ها جایزه مختلف در رویدادهایی نظیر E3 2013، Gamescom و Tokyo Game Show از جمله افتخارات این بازی محسوب می‌شوند. Titanfall پس از انتشار با متای حدودی ۸۵ به کار خود خاتمه داد; نمره‌ای که برای یک شوتر اول شخص آنلاین نمره خیلی خوبی محسوب می‌شود. مجموعا Titanfall هم توانست نظر کاربران را به خود جلب کند و هم منتقدین از این بازی راضی بودند. اکنون در حالی که نزدیک به ۵ سال از انتشار این بازی گذشته، همچنان Titanfall یکی از دلایل محبوبیت و شناخته شدن استودیو Respawn Entertainment محسوب می‌شود. استودیویی که در نسل هشتم توانسته با همکاری الکترونیک آرتس بازی‌های موفق دیگری را هم توسعه دهد. برخلاف سال ۲۰۱۴، سال ۲۰۱۵ سال موفقی برای EA نبود. به استثنای بازی‌هایی که باید به صورت سالانه عرضه شوند، EA در سال ۲۰۱۵ تنها یک نسخه جدید برای سری Battlefield تحت عنوان Battlefield Hardline و بازی Star Wars Battlefront را منتشر کرد. EA Redwood Shores، توسعه دهنده سابق سری Dead Space مسئول توسعه بازی BF Hardline بود. عنوانی که در نهایت جز خدشه‌دار کردن نام Battlefield، فایده‌ای برای الکترونیک آرتس نداشت و نه چندان مورد استقبال منتقدین قرار گرفت، نه از لحاظ فروش عملکرد ایده‌آلی داشت. البته BF Hardline که در دسترس کنسول‌های نسل هفتمی هم قرار گرفته بود، یک تنوع در سری Battlefield به شمار می‌رفت. این بار نسخه جدید این مجموعه، از میدان‌های جنگ فاصله گرفته بود و بر روی مبارزات بین جنایتکاران و پلیس‌ها متمرکز شد. ضعف گرافیکی نسبت به دیگر بازی‌های نسل هشتمی، یکی از بزرگترین مشکلات بازی Battlefield Hardline به شمار می‌رفت. EA Redwood Shores که بعدا به Visceral Games تغییر نام داد، استودیوی پر آوازه‌ای به شمار می‌رفت. گفتنی است که Battlefield Hardline آخرین پروژه این استودیو محسوب می‌شود و از سال ۲۰۱۵ به بعد، توسعه هیچ عنوانی توسط این استودیو به مرحله انتشار نرسیده است. عنوان Star Wars Battlefront هم دیگر بازی الکترونیک آرتس در سال ۲۰۱۵ بود. یک بازی متوسط در همان حد و اندازه‌های Battlefield Hardline، محصول EA Dice معروف که فقط برای کنسول‌های PS4، Xbox One و PC منتشر شد. کارنامه EA Dice یک کارنامه قابل قبول و به شدت، قابل دفاع است. Star Wars Battlefront اما یکی از معدود بازی‌های دایس است که هرگز نتوانست به سطح قابل قبولی برسد. انتظارات EA از بازی Star Wars Battlefront کم نبود. حتی بتای این بازی با استقبال فراوانی مواجه شده بود. با وجود مشکلات فراوان، بازی Star Wars Battlefront یکی از شوترهای خوب سال ۲۰۱۵ محسوب می‎‌شد. این بازی از نظر اقتصادی هم توانسته بود که انتظارت EA را برآورده کند و با وجود متای نه چندان بالا، توسط کاربران زیادی خریداری شد. گیم پلی ناقص، یکنواختی و سیستم مبارزات نه چندان قابل قبول از جمله مشکلاتی بودند که منتقدین به آن‌ها اشاره کردند. عنوان Star Wars Battlefront در پایان سال ۲۰۱۶، تبدیل به هفدهمین بازی پرفروش بریتانیا شد. فوق‌العاده نیست ولی خب در مجموع میزان فروش این بازی توانسته بود به سقف انتظارات الکترونیک آرتس برسد. سال ۲۰۱۵ سال شلوغ و جذابی برای بازی‌بازان بود. The Witcher 3 Wild Hunt، Metal Gear Solid V the Phantom Pain، Bloodborne، Forza Motorsport 6 و Mortal Kombat X از جمله بازی‌های موفق آن سال بودند. همچنین کاربران مایکروسافت هم به لطف عناوینی مثل Halo 5: Guardians، Forza Motorsport 6، Ori and the Blind Forest و Rise of Tomb Raider ( انحصاری زمانی ) سال بهتری را نسبت به کاربران کنسول PS4 پشت سر می‌گذاشتند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

عنوان Dragon Age Inquisition در سال ۲۰۱۴ برای PS4، Xbox One، PC، Xbox 360 و PS3 منتشر شد. محصول استودیو بایوور توانست برنده جایزه بهترین بازی سال هم شد. در همان سال EA عنوان Battlefield 4 را برای کنسول‌های نسل هشتمی منتشر کرد تا سال ۲۰۱۴، سال خوشی برای این کمپانی آمریکایی محسوب شود. به نظر می‌رسد که نسخه جدید Dragon Age تحت عنوان Dragon Age: The Dread Wolf Rises توسط بایوور در دست توسعه قرار دارد. استودیویی که علی‌رغم موفقیت‌های پرشمارش، نتوانست Anthem را به استانداردهای لازم برساند و در آخرین پروژه‌اش، شکست خورد.

دیگر بازی الکترونیک آرتس در سال ۲۰۱۵، نسخه جدیدی از فرنچایز Need for Speed تحت عنوان Need for Speed بود! عنوان Need for Speed 2015 بدترین محصول EA از ابتدای نسل هشتم تا آن زمان بود به کنار، یکی از بدترین NFS‌های تاریخ بود هم به کنار! این بازی یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ هم محسوب می‌شود. عنوانی که حتی در رسیدن به متای ۷۰ هم عاجز ماند و سرانجام به عنوان یک نسخه ضعیف در لیست Need for Speed‌های منتشر شده، شناخته شد. عموم منتقدین و حتی کاربران از دو چیز این بازی راضی بودند: جلوه‌های بصری و سیستم شخصی‌سازی! همان‌طور که بدی‌ها را می‌گوییم، خوبی‌ها را هم باید گفت. سیستم شخصی سازی بازی Need for Speed تا آن زمان، در طول تاریخ این مجموعه بی‌نظیر بود. به طور کلی NFS در نسل هشتم، عملکرد ضعیفی داشته و شاید Need for Speed Heat بتواند یک استثنا در این نسل باشد. Need for Speed 2015 از مشکلاتی نظیر هوش مصنوعی ضعیف، تکراری شدن و از همه مهم‌تر، اتصال دائم به اینترنت برای تمامی پلتفرم‌ها رنج می‌برد. اما از آمار فروش این بازی بدانید هم بد نیست. طبق گزارشات، ۶۷ درصد فروش این بازی بر روی کنسول PS4 و ۳۳ درصد آن بر روی کنسول Xbox One صورت گرفته بود. Ghost Games مسئول توسعه این بازی، پیش از NFS 2015 بر روی بازی نسبتا قابل قبول Need for Speed Rivals کار کرده بود. Payback هم دیگر محصول ساخته شده توسط Ghost Games محسوب می‌شود. استودیویی که روند توسعه بازی Need for Speed Heat را هم به تازگی به پایان رسانده، اصلا رزومه جالبی ندارد و این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد. لازم به ذکر است که Need for Speed 2015 دومین NFS منتشر شده در نسل هشتم به شمار می‌رفت. عنوان Need for Speed Rivals در نوامبر سال ۲۰۱۳ هم بر روی کنسول‌های نسل هفتمی، هم بر روی کنسول‎های نسل هشتمی و هم برای رایانه‌های شخصی منتشر شده بود. به این ترتیب، با وجود شروع نسبتا خوب و امیدوارکننده سری Need for Speed در نسل هشتم، نسخه دوم این مجموعه نتوانست به توفیقی دست پیدا کند و یک عقب‌گرد برای فرنچایز محبوب و قدیمی به شمار می‌رفت. الکترونیک آرتس در همین سال، عناوینی چون Need for Speed No Limits و Star Wars Galaxy of Heroes را نیز برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس منتشر کرده بود. این دو بازی هنوز هم در استورهای سیستم‌عامل‌های مذکور دیده شده و قابل دریافت هستند.

موفقیت‌های نسخه اول Titanfall، دنباله این بازی را تبدیل به یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ کرده بود. عنوانی که روند توسعه آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود و در نهایت، اکتبر سال ۲۰۱۶ برای PC، PS4 و Xbox One منتشر شد. برخلاف نسخه قبلی، این نسخه در دسترس کاربران سونی هم قرار گرفت تا خریداران PS4 هم بتوانند از این شوتر اول شخصِ محصول استودیو Respawn Entertainment لذت ببرند. سال ۲۰۱۶ سال شوترها بود. در همین سال به جز Titanfall 2، عناوین دیگری مثل Call of Duty Infinite Warfare، Battlefield  ۱ و DOOM هم به بازار عرضه شدند. به جز این شوترهای اول شخص، بازی‌های دیگری هم مثل Uncharted 4: A Thief’s End، Tom Clancy’s The Division، Dark Souls III و Forza Horizon 3 هم در لیست بازی‌های مورد انتظار سال دیده می‌شدند. به این لیست می‌توانید بازی‌های ناامیدکننده‌ای چون Hitman و ReCore را هم اضافه کنید. دو رقیب دیگر Titanfall 2 در سال ۲۰۱۶، یعنی Battlefield 1 و Call of Duty Infinite Warfare به ترتیب در تاریخ‌های ۲۱ اکتبر و ۴ نوامبر منتشر شدند. نزدیکی تاریخ انتشار این سه بازی با هم، کار را برای Titanfall 2 سخت می‌کرد. حتی با وجود موفقیت‌های نسخه قبل، به نظر می‌رسید که Call of Duty و Battlefield طرفداران بیشتری داشته باشند. با وجود کیفیت بالای Titanfall 2، این بازی در هفته لانچ خود در رتبه چهارم قرار گرفت. نیمه پر لیوان این بود که EA بین رتبه‌های اول تا چهارم سه نماینده داشت; FIFA 17، Battlefield 1 و Titanfall 2. در واقع علی‌رغم بازخوردهای مثبت منتقدین و حتی بازی‌بازان، فروش Titanfall 2 نتوانسته بود انتظارات ناشر را بر آورده کند و این موضوع بعدا به صورت علنی هم اعلام شد. کماکان اما Titanfall 2 یک بازی بزرگ و یکی از عناوین با کیفیت سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شد. متای هر سه نسخه بازی به ۹۰ نزدیک بود، در رویداد Game Critic Awards 2016 برنده جایزه بهترین بازی مالتی‌پلیر شد و حتی نام خود را در کنار عناوینی چون Inside، DOOM و Uncharted 4: A Thief’s End به عنوان نامزدهای کسب جایزه بهترین بازی سال ۲۰۱۶ هم دید. جایزه‌ای که در نهایت به Overwatch محصول بلیزارد رسید.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

۱ Battlefield محصول سال ۲۰۱۶ توسط EA Dice یکی از بهترین Battlefield‌های منتشر شده تاکنون است. ریسک الکترونیک آرتس روی این بازی جواب داد و در سال انتشار، این بازی توانست با اقتدار، Call of Duty Infinity Ward را شکست دهد. Titanfall 2 دیگر شوتر موفق الکترونیک آرتس در سال ۲۰۱۶ بود. بدین ترتیب اگرچه EA در سال ۲۰۱۵ نتوانسته بود عنوانی در خور نامش را به بازار عرضه کند، ولی عملکردش در سال ۲۰۱۶ تحسین برانگیز بود و خیلی خوب ضعف‌های سال قبل را جبران کرد.

برخلاف سال ۲۰۱۵، سال ۲۰۱۶ یک سال فوق‌العاده برای EA و طرفدارانش بود. یک هفته پیش از این که Titanfall 2 راهی بازار شود، عنوان Battlefield 1 در دسترس کاربران قرار گرفته بود. عنوانی که اواسط سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی معرفی شده بود، خیلی زود خود را در لیست مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۶ به جایگاه‌های بالا رساند. تیزر معرفی پنجمین نسخه اصلی سری Battlefield در یوتیوب بیش از ۲ میلیون لایک دریافت کرد. Battlefield 1 از آن دست بازی‌هایی بود که به چشم انتظاران خود خیانت نکرده و به بهترین شکل ممکن به انتظارات طرفداران پاسخ داد. در سالی که متای Call of Duty Infinite Warfare حتی به ۸۰ هم نرسید، نمرات بازی Battlefield 1 آن‌قدر خوب بودند که حتی ورژن PS4 بازی به متای ۸۹ با ۳۴ نقد رسید. پس از غلبه Battlefield 4 بر Call of Duty Ghosts، یک بار دیگر این نماینده الکترونیک آرتس بود که توانست مچ محصول اکتیویژن را بخواباند. بازی Battlefield 1 برای اولین بار از جنگ مدرن فاصله گرفته بود و این بار مخاطبش را به دوران جنگ جهانی اول می‌برد. بعدا معلوم شد که اصلا فلسفه وجود عدد ۱ به عنوان پسوند این نسخه هم همین بوده است. حالت آفلاین و داستانی بازی شامل ۶ مورد War Story کاملا مستقل از هم می‌شد. به طور کلی بخش داستانی کوتاه یکی از مشکلاتی بود که در اکثر نقدها به آن اشاره شده بود. هم گرافیک فنی و هم گرافیک هنری بازی شگفت آور بودند. EA Dice توانسته بود یک اتسمفر فوق‌العاده خلق کند تا بازیکن واقعا حضور در جنگ جهانی اول و میدان‌های مبارزه را احساس کند. بخش چندنفره بازی هم طبق معمول، جای هیچ حرفی باقی نمی‌گذاشت. عنوان Battlefield 1 در اولین ماه انتشار، تبدیل به پرفروش‌ترین بازی ماه شد. این عنوان همچنین، نامزد چندین جایزه در سال ۲۰۱۶ هم شد اما خب در مراسم The Game Awards 2016، نتوانست جایزه‌ای را تصاحب کند. عنوان FIFA 17 هم دیگر بازی شاخص سال ۲۰۱۶ از EA بود که خب تکلیفش در بازار مشخص است. FIFA به هر حال فروش خود را دارد و FIFA 17 هم با بازخوردهای خوبی مواجه شد. FIFA 17 پس از FIFA 16، یک قدم رو به جلو برای این مجموعه به شمار می‌رفت. اما Unravel و Plants Vs. Zombies: Garden Warfare 2 دیگر بازی‌هایی بودند که با همکاری الکترونیک آرتس در سال ۲۰۱۶ منتشر شدند. Unravel در مقیاس‌های خود، بازی خوبی بود و می‌توانست کاربر خود را برای مدتی سرگرم نگه دارد. Plants Vs. Zombies: Garden Warfare 2 علی‌رغم دریافت نمرات قابل قبول، نتوانست موفقیت‌های نسخه قبل را تکرار کرده و یک پسرفت محسوب می‌شد.

سال ۲۰۱۷ برای الکترونیک آرتس فاجعه بود. عملکرد فراتر از ضعیف این شرکت در سال ۲۰۱۷ را همه به خاطر دارند. در همین سال بود که هجمه‌ها علیه EA به اوج خود رسید و کم کم به تعداد منتقدین شرکت آمریکایی اضافه شد. Mass Effect که هر سه نسخه‌اش در ژانر خود تقریبا بی‌رقیب بودند، تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ شد. Star Wars Battlefront II نتوانست به انتظارات پاسخ دهد و Need for Speed Payback آن‌قدر ناامیدکننده ظاهر شد که هنوز هم در اخبار مربوط به NFS Heat، شاهد اعترافات غیر مستقیم سازندگان به محصول قبلی خود هستیم. سال ۲۰۱۷ برای EA از ماه مارس و با Mass Effect Andromeda آغاز شد. محصول استودیو بایوور که دو سال پیش معرفی شده بود و از جمله مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شد. عنوانی که در E3 2015 معرفی شد و چهارمین نسخه اصلی سری Mass Effect به شمار می‌رفت، متاسفانه نتوانست عملکرد خوبی را داشته باشد. این بازی حتی در مراسم The Game Awards 2016 هم درنامزدهای مورد انتظارترین بازی‌ها هم دیده می‌شد. عنوان Mass Effect Andromeda در وهله اول، یک بازی پر از مشکلات فنی و باگ بود. ایرادات دیگری مثل طراحی ضعیف مراحل جانبی و انیمیشن‌های غیر قابل قبول نیز از دیگر مشکلات بازی محسوب می‌شدند. Mass Effect Andromeda که پیش از انتشار از مورد انتظارترین بازی‌های سال محسوب می‌شد، پس از انتشار تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های تاریخ BioWare شد. متای نهایی بازی حوالی ۷۰ است که برای نسخه جدید از یک سری قدرتمند مثل Mass Effect، یک سقوط آزاد واقعی محسوب می‌شود. آن هم وقتی به نسخه‌های قبلی نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که تا پیش از این، پایین‌ترین متا متعلق به ورژن رایانه‌های شخصی Mass Effect 3 با نمره ۸۹ بوده است. همچنین توضیحات توسعه‌دهندگان در رابطه با دلایل شکست این بازی هم ابدا قانع‌کننده نبود. به طور خلاصه، بایوور معتقد بود که Mass Effect Andromeda در زمان نامناسبی عرضه شده است. Nioh، Nier Automata و Horizon Zero Dawn از جمله بازی‌هایی بودند که در بازه زمانی نزدیک به انتشار بازی Mass Effect Andromeda به بازار عرضه شدند. بدیهی است که Andromeda هر زمان دیگری هم که منتشر می‌شد، نهایتا یک بازی ناامیدکننده به شمار می‌رفت. عنوانی که ابدا نتوانست خود را به کیفیت مورد نظر کاربران و طرفداران برساند. آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با میزان فروش این بازی، نشان می‌دهند که اسم و رسم Mass Effect توانسته تا حدی به داد Andromeda برسد. الکترونیک آرتس یا BioWare اظهار ناامیدی یا رضایت در رابطه با میزان فروش این بازی نکرده‌اند، ولی خب بحث اقتصادی را اگر کنار بگذاریم، در مجموع Mass Effect Andromeda در بهترین حالت یک بازی متوسط و ناامیدکننده بود. پس از شکست محرز Mass Effect Andromeda الکترونیک آرتس دو بازی شاخص دیگر را به فاصله یک هفته از یک دیگر منتشر کرد. Need for Speed Payback و Star Wars Battlefront II. عنوان Need for Speed Payback نه تنها نتوانست سری Need for Speed را به اوج بازگرداند، بلکه در نهایت تبدیل به یک NFS ضعیف دیگر در تاریخ این فرنچایز شد. متای نهایی بازی حوالی ۶۰ بود و این عدد حتی برای یک IP جدید یا یک بازی مستقل هم یک رسوایی محسوب می‌شود. عنوان Need for Speed Payback از یک داستان پشتیبانی می‌کرد، داستانی که روی هجمه‌ها علیه این بازی بی تاثیر نبود! بازی به لحاظ فنی نسبت به Mass Effect Andromeda در وضعیت بهتری به سر نمی‌برد. پرداخت‌های درون برنامه‌ای روز به روز به کاربران ناراضی اضافه می‌کردند. خلاصه NFS Payback هیچ چیز جدیدی برای ارائه کردن نداشت. صرفا سعی داشت با طراحی یک محیط وسیع و حالت شخصی‌سازی گسترده دل بازی‌بازان را به دست آورد. نتیجه هم این شد که خیلی‌ها اصلا سمت بازی نرفتند و اغلب آن گیمرهایی هم که این بازی را خریداری کرده بودند، از هدر رفتن پولشان پشیمان شدند. در این بین طرفداران همیشگی این مجموعه را فاکتور بگیرید; هر چند که برخی از قدیمی‌ها هم بالاخره صدایشان در آمد. سیاست‌های EA در قبال Need for Speed Payback آن‌قدر زیر سوال بود که توسعه دهندگان رسما، عدم وجود چند مورد از آن‌ها را در NFS Heat تایید کردند. اکنون به فاصله یک هفته تا انتشار بازی Need for Speed Heat، طرفداران امیدوارند که این نسخه بتواند یک بار دیگر برند Need for Speed را به اوج بازگرداند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

ترکیب سه افتضاح با نام‌های Mass Effect Andromeda، Star Wars Battlefront II و Need for Speed Payback یک ترکیب فوق‌العاده و بی‌نظیر برای رقم زدن یک سال کابوس وار بود! حتی یکی از این سه عنوان نتوانستند عملکرد قابل قبولی داشته باشند تا در نهایت سال ۲۰۱۷ به بدترین شکل ممکن برای الکترونیک آرتس به پایان برسد.
گفتنی است که هر سه بازی، جزو ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ به شمار می‌روند.

یک هفته بعد از انتشار بازی Need for Speed Payback، نوبت به Star Wars Battlefront II رسید. مقایسه بازخوردهای طرفداران پیش از انتشار و پس از انتشار Star Wars Battlefront II مثل یک جوکِ خنده‌دار بود! سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای EA نبود و حتی دایس هم نتوانست ناجی الکترونیک آرتس شود. Star Wars Battlefront II در شرایطی به بازار عرضه شد که مثل Payback و Andromeda، از مشکلات فنی زیاد رنج می‌برد. روایت داستان بازی ابدا قابل قبول نبود و شخصیت‌های مجموعه Star Wars نتوانسته بودند این بازی را نجات دهند. پرداخت‌های درون برنامه‌ای  در Star Wars Battlefront II حتی پر رنگ‌تر از Payback دیده می‌شد و عملا بر روی بازی تاثیرگذار بود. مواردی نظیر سیستم مبارزات جذاب و طراحی هنری بازی، از معدود عواملی بودند که می‌توانستند نظر مثبت بازیکن را به خود جلب کنند. بد نیست بدانید که از این بازی در سال ۲۰۱۷ هم در گیمفا و هم در وبسایت Giant Bomb، به عنوان یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۷ نام برده شده بود. این بازی در نوامبر، پس از Call of Duty WWII، دومین بازی پرفروش ماه محسوب می‌شد. بدین معنا که حداقل از لحاظ اقتصادی، برتر از Need for Speed Payback عمل کرده بود. البته آمار فروش Star Wars Battlefront II اصلا برای EA راضی کننده نبود و این شرکت هم رسما این موضوع را اعلام کرد. علاوه بر تمام این‌ها، Star Wars Battlefront II یکی از بازی‌هایی بود که در نسل هشتم، پتانسیلش هدر رفت. اکنون نسخه جدید Star Wars به نام Star Wars Jedi Fallen Order در دست توسعه بوده و یک بازی مورد انتظار محسوب می‌شود. نمایش‌های اخیر Star Wars Jedi Fallen Order راضی کننده به نظر می‎‌رسند ولی خب در رابطه با محصول نهایی، هنوز نمی‌توان یک نظر قطعی داد. عنوان FIFA 18 هم آخرین بازی شاخص EA در سال ۲۰۱۷ بود.

سال ۲۰۱۸ یک سال خلوت و کم سر و صدا برای الکترونیک آرتس بود. EA Sports UFC و Battlefield V بازی‌های سرشناس شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۸ بودند و Unravel Two و A Way Out هم دو بازی دیگری بودند که اسم Electronic Arts را به عنوان ناشر بر روی جلد خود می‌دیدند. کمی بالاتر در رابطه با موفقیت‌های Battlefield 1 خواندید. عنوانی که یک شوتر اول شخص تمام عیار بود و با بازخوردهای فراوانی مواجه شد. Battlefield V اما با وجود این که یک شوتر قابل قبول بود، ولی خب نتوانست موفقیت‌های سه نسخه قبلی را تکرار کند. متای نهایی این بازی حوالی ۷۵ تا ۸۰ بر روی پلتفرم‌های PS4، Xbox One و PC بود. متایی که خب در خور اسمی چون Battlefield نیست. چندی پیش، در سال ۲۰۱۹ هم اعلام شد که Battlefield V نتوانسته از لحاظ اقتصادی، انتظارات EA را برآورده کند. در حالی که بخش تک‌نفره بازی Battlefield 1 تحسین شده بود، همین حالت در Battlefield V نتوانسته بود انتظارات منتقدین را برآورده کند. کوتاه بودن و نپرداختن به حالت داستانی بازی Battlefield V حسابی آفلاین باز‌ها را دلخور کرده بود. همچنین کاربران بازی باگ‌های زیادی را مشاهده کرده بودند. بعدها برای Battlefield V پچ‌های زیادی عرضه شد تا کمیت این باگ‌ها به حداقل برسد. از طرفی، حالت‌های چندنفره جذاب و سرگرم‌کننده، طراحی هنری و فنی بازی و همچنین اتمسفر و فضاسازی، از جمله نقاط قوتی بودند که بازی Battlefield V را سرپا نگه داشتند. همچنین حضور بانوان در میدان‌های نبرد هم یکی از موارد حاشیه‌ساز بازی Battlefield V بود. موردی که بی ارتباط با بحث فمنیسم هم نیست. به هر شکل، Battlefield V نتوانست جایی در بین بهترین نسخه‌های منتشر شده از سری Battlefield داشته باشد ولی خب در مجموع، بازی بدی نبود. گفتنی است که سال ۲۰۱۸، اکتیویژن عنوان Call of Duty Black Ops 4 را روانه بازار کرد که این بار برد با Call of Duty و اکتیویژن بود. سیاست‌های پول پرستانه EA در حالت آلتیمیت تیم بازی FIFA 19 هم بی‌داد می‌کرد! در نگاه اول، شما می‌توانستید بدون حتی پرداخت یک ریال، تیم خود را بسازید و به موفقیت‌های بزرگ برسید. انتشار کارت‌های مختلف با قیمت‌های گزاف و چشم‌گیر اما، باعث شده بود تا بازیکن دو راه را مقابل خود ببیند. یا طمع کند و بالاخره به پرداخت‌های درون برنامه‌ای تن دهد، یا قبول کند که نمی‌تواند بازیکنان دلخواه خود را داشته باشد و به هرچه که دارد، قناعت کند. اضافه شدن کارت‌های متعدد به صورت ماهانه و به مناسبت‌های مختلف، در نگاه اول جذاب به نظر می‌آمد اما خب پشت پرده‌های خاص خودش را داشت.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

Battlefield V هرگز نتوانست موفقیت‌های Battlefield 1 را تکرار کند. با این وجود، طرفداران به این بازی واکنش منفی نشان نداده و BFV را در حد و اندازه‌های یک بازی سرگرم کننده قبول دارند. Battlefield V از گیمفا، نمره قابل قبول ۷٫۵ را دریافت کرد.

سال ۲۰۱۹ هنوز برای الکترونیک آرتس به پایان نرسیده. دو عنوان Anthem و Apex Legends در فوریه امسال برای PS4، Xbox One و PC منتشر شدند. خب خیلی از هم‌وطنان ما موفق به تجربه این دو بازی نشده‌اند و با توجه به مشکلاتی که برای اتصال به سرورهای این بازی وجود دارد، بعید است که بتوانیم این دو بازی را به سادگی تجربه کنیم. البته به نظر می‌رسد که تجربه Apex Legends این روزها خیلی هم دشوار نیست و می‌توان با ترفندهای مختلف، به این بازی دسترسی پیدا کرد. بگذریم; Apex Legends محصول استودیو Respawn Entertainment یک بتل رویال فوق‌العاده است. اوایل، گفته می‌شود که این بازی می‌تواند رقبای اصلی خود یعنی PUBG و حتی Fortnite را هم کنار بزند. Respawn Entertainment اگر بهترین استودیوی EA در نسل حاضر نبوده باشد، قطعا یکی از بهترین‌هاست. پس از Titanfall و Titanfall 2، این بار در سال ۲۰۱۹ نوبت به Apex Legends رسید تا به عنوان یک بازی موفق دیگر در کارنامه EA در نسل هشتم، ثبت شود. این بازی توانسته از وبسایت‌های مطرحی چون IGN و Gamespot، نمره ۹ و از گیم اینفورمر ۹٫۲۵ را دریافت کند. همچنین این بازی از گیمفا نمره ۸٫۷ را دریافت کرده است. مصطفی زاهدی، منتقد بازی در گیمفا در رابطه با نمره نهایی خود می‌گوید:

امتیاز اصلی بازی بیشتر از ۸٫۷ بود، اما به علت مشکلات فراوان برای کاربران ایرانی و عدم جوابگویی مناسب سازندگان، نمره بازی کم شده است…

به هر شکل، عنوان Apex Legends یک بتل رویال فوق‌العاده است و متای حدودی آن ۹۰ است. Anthem دومین بازی EA در سال جاری بود; محصول بایوور که پس از انتشار، حواشی زیادی را دور و بر خود می‌دید. خیلی از گیمرها معتقد بودند که Anthem به عنوان یک بازی داستانی، به مراتب می‌توانست بازی موفق‌تر و قابل قبول‌تری باشد. عده دیگری این وسط، اعتقادی به نمرات نه چندان مطلوب بازی نداشته و Anthem را از بازی‌های خوب سال جاری می‌دانستند. کسانی که از خرید این بازی پشیمان شده‌اند هم کم نیستند. صرف نظر از نظرات کاربران، متای بازی Anthem خبر از یک فاجعه می‌دهد! در بهترین حالت، متای بازی Anthem بر روی کنسول Xbox One به عدد ۶۵ رسیده. این در حالی است که متای بازی برای کنسول PS4، نمره عجیب و غریب ۵۴ است. مشکلات فنی در بازی Anthem بی‌داد می‌کنند، روایت داستان ضعیف است، خبری از تنوع در طراحی مراحل نیست، سرورهای بازی در حد و اندازه‌های سرورهای یک بازی بزرگ نیستند و حتی محتوای بازی هم کافی نیست. عنوان Anthem از آن دسته از بازی‌هایی محسوب می‌شد که پتانسیل بالایی داشت و این پتانسیل، به هر دلیلی، عملا هدر رفت و Anthem تبدیل به یکی از بدترین محصولات BioWare شد. استودیویی که سابقه کار بر روی چند مورد از بهترین بازی‌های تاریخ الکترونیک آرتس در این یک دهه اخیر را داشته، هرگز نتوانست از Anthem یک بازی قابل قبول بسازد. البته بیش از اینکه انگشت اتهام به سمت توسعه‌دهندگان باشد، الکترونیک آرتس را می‌توان مقصر اصلی چنین افتضاحی دانست. هر چند که مشکلات ذکر شده در نقدهای این بازی، نشان می‌دهند که Anthem حتی در مدیوم یک بازی آفلاین هم نمی‌توانست به موفقیتی دست پیدا کند. Anthem همچنین، هرگز نتوانست انتظارات الکترونیک آرتس در زمینه فروش را برآورده کند.

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

میانگین متای هر سه نسخه بازی Anthem پر ادعا، حتی به ۶۰ هم نمی‌رسد… چیز دیگری نمی‌توان گفت…!

نسل فعلی رو به پایان است و الکترونیک آرتس دو بازی دیگر با نام‌های Need for Speed Heat و Star Wars Jedi: Fallen Order را به زودی منتشر خواهد کرد. دو عنوانی که قطعا به منظور بازگرداندن برندهای خود به اوج منتشر خواهند شد. EA این نسل را خوب شروع کرد اما نتوانسته در یکی دو سال اخیر به موفقیت خاصی دست پیدا کند. اکنون دو بازی نام برده شده که در سال ۲۰۱۹ منتشر خواهند شد، شاید بتوانند یک بار دیگر جامعه بازی‌باز را با الکترونیک آرتس آشتی دهند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا
آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PERSIAN STALKER گفت:

    کمپانی الکترونیک ارتس در نسل هشتم قمار لوت باکس رو ترویج داد و با پول دادن به بسیاری از یگها عدم دسترسی کونامی به لایسنسهاشونو فراهم کرد و مدام فیفا رو دانگرید میکرد برای نسل بعد و هر سال جایزه پرباگترین بازی رو اذان خودش میکرد
    اونها تصمیم گرفتن این گند رو با مس افکت هم اجرا کنن و با ۴۰ میلیون دلار بودجه بدترین بازی سال رو ساختن
    بعدش با یه شکست ۶۰۰ میلیون دلاری انتم رو ساختن تا بازم بدترین بازی سال رو داشته باشن
    اما تو این میان ویسرال گیم رو هم تعطیل کردن چون خودشون نتونستن دد اسپیس رو اون جوری که باید به عمل بیارن و جنگ عشقی تپاندن تو بازی و حال خیلیها رو بهم زدن
    اونها با شاهکارهای بنام بتلفیلد ۴ و ۱ که همه جوره طراحی شده بود برای لذت بردن بازار رو درو کردن و تونستن به ۳۵ برای ۱ و ۴۵ میلیون برای ۴ دست پیدا کنن اما تصمیم گرفتن بار دیگر اشتباهاتشونو تکرار کنن و بتلفیلد بعدی رو ۱ سال زود و با هزاران مشکل و یک جلد فوق مزخرف به فروش برسانن و به دنیا بگن چون ۳ تا زن امریکایی وارد جنگ شدن و فقط یکی در جبهه خدمت کرد این به پاس خدماتش و تنها مشکل این نبود چون تانکها هم شبیه سازی شدن و هیچ کدام با مدل دقیقش همخوانی نداره از STURMTIGER بگیرین که یجورای STURMPANZER_ BRUMBAR هستش تا صدای ضایع موتور تانکها و روش شلیک مدل ایرودینامیکی و شل تانک و …
    تو یه کنفرانس هم که اومدن تا میتونستن سوتی دادن و طرف گفت : HI IM YOUTUB CREATOR :laugh:
    هنوز جای زخم DEAD SPACE میسوزه رو قلبم
    فقط خوشحالم CRYTEC از اینجا جدا شد و مستقل و ازادانه داره کار میکنه و اگه سونی یکم کمکشون کنه هانت برای سونی هم میاد
    امیدوارم از بین چیزهای که دیدم چیزی رو از قلم نندازم
    هر کدام از شما دوستان هرچی بخواد بگه گوشهام میشنوه و شمام میخونه
    از اقای اریا مقدم هم کمال تشکر رو داریم :yes: :rose: :heart:

  • بتلفیلد ۱ بهترین بازیش تو این نسل بود
    لامصب بدجوری پول پرسته……

  • باا خسته نباشید خدمت محمد گل بابت آنالیز دقیق و مفصل :yes:
    نظر شخصی من اینه که EA بیش از حد نیاز به سمت بازار آنلاین و Microtransaction جذب شده. در حالی که مثلا اگه بایوور به جای کار روی Anthem با تموم توان و بودجه و نیروی انسانی روی نسخه جدید Dragon age کار می کرد، چه بسا که می تونستیم آخر این نسل یا نهایت اوایل نسل بعد شاهد یک نقش آفرینی فوق العاده دیگه باشیم. اما الان گفتم میشه بعید نسخه بعدی Dragon age زودتر از ۲۰۲۱ عرضه بشه…
    واقعا حیف که بازار بازیای تک نفره و داستانی نادیده گرفته بشن. فروش بی نظیر بازیایی مثل رد دد و گاد او وار و اسپایدرمن ثابت می کنه اگه یه بازی سطح کیفی مطلوبی داشته باشه، فروشش تا حد خوبی تضمین شدست. امیدوارم حداقل Star wars Jedi Fallen Order به سرنوشت بازیای دیگه EA دچار نشه…

  • این این کمپانی هست الکترونیک باگز

  • Star1 گفت:

    موفق ترین ناشر نسل ۸ بدون شک EA بوده که تونسته تو تمام سبک ها طرفدارا رو راضی کنه و ۱۰ ها عنوان بی نقص رو ارائه کنه.
    تمام عناوین از جمله Battlefield, FIFA و NFS به اوج موفقیت رسیدن تو نسل ۸٫

    • T.M گفت:

      ناشر مورد علاقه من هم EA هست ولی این نسل واقعا سری نیدفور اسپید رو با دادنش دست گوست گیم نابود کرد بیاید منطقی باشیم
      بتل ۱ خیلی عالی بود ولی در عوض هاردلاین و ۵ ضعیف تر دو نسخه دیگه بودن
      استاروارز هم بازی بدی نبود خصوصا نسخه ۲ ولی اصلا ارزش این رو نداشت ک کریشن گیم رو با ساخت این مشغول کنه البته دلیلش سود بیشتر بازی های آنلاین هست.
      خلاصه تو این نسل من واقعا از ea راضی نیستم ولی از اونجایی ک بهترین بازی عمرم برای این ناشره و خاطرات کودکی رو برام ساخته هنوز هم دوسش دارم ولی باید یه تغییری تو سیاستش بده 🙁

  • sarafraz گفت:

    اگرچه بتل ۱ قطعا بهتر بود در مجموع از بتل وی ولی خوبی بتل وی اینه که برعکس نسخه های قبلی همه مپ ها و آپدیتا و.. رایگان بوده و دیگه ده تا نسخه با مپای بیشتر کمتر نداره
    کلا هم کمپانیه واقعا خوبیه و آیپیای خیلی خوبی در اختیار داره ولی خب واقعا پول پرسته و کاریشم نمیشه کرد

  • Milidante گفت:

    مقاله ى بسیار جالب و البته با مزه اى بود! چه عجب تو گیمفا هم یک منتقد واقع بین پیدا شد که حقایق رو ببینه! یادمه یکى از منتقدین بسیار دوس داشتنى گیمفا در حمایت از این کمپانى گفتش که ابدا به نمرات متا توجه نکنین و برین انتم رو بازى کنین و لذت ببرین! بله همه ى منتقدین دنیا اشتباه مى کنن که میگن انتم بازى بدیه و اتفاقا همه یوزر ها هم اشتباهى به این بازى نمره ى پایین دادن! بگذریم. متاسفانه ea تموم خاطرات کودکیمونو با افتضاحاتى که به بازار داد خراب کرد و در کنار یوبى سافت و اکتیویژن به عنوان چندش آورترین کمپانى خودشو مطرح کرد. نه به خاطر سیاستاى کثیف مالیش بلکه به خاطر خر فرض کردن مخاطبینش مخصوصا تو دوره اى که گیمرا شرکتایى مثل سى دى پراجکت و فرام سافتور رو باهاشون طرفن و اونقدر احترام از طرف اونا میبینن که شرکتایى مثل ea یا یوبى سافت خیلى حال به همزن تر به نظر میان.

  • ممنون بابت مقاله
    در مورد عملکردش بگم واقعا عالی بود البته برا خودش چون غیر از پول چیزی جارو نکرد اونطرف apex اینطرف بتلفیلد بالا استار وارز و پایین انتم و خیلی های دیگه که همگی هم بازی های خوبی هستن و خواهند بود همگی بازی های خیلی خوبی هستن ولی سیاست ها کثیف ea میزنه خرابشون میکنه خودتون میدونید منظورم چیه دیگه

  • فقط بتل ۴ .در ضمن فارکرای ۴ بنظرم خیلی بهتر از ۵ بود.کلا ۵ رو بعد چند ساعت ول کردم.چون شباهتی به فارکرای نداشت.

    • mohamad 47 گفت:

      Ea این چند سال یه بازی درست حسابی نداده بیرون.همه از دم مضخرف.به نظرم بهترین بازیشون دد اسپیس ۱ و ۲ بودن.واقعا حال مبکردم باهاشون.حیف که اونم مثله پرنس پرسیا که یوبی سافت نابودس کرد اینم نابود شد
      در ضمن با نظرت موافقم.منم اصلا با فارکرای ۵ حال نکردم و بعد چند ساعت دیگه بازی نکردم.بهترین نسخش ۳ بود.محشر بود واقعا.البته ۴ هم یه بار رفتم تا اخر خوب بود

    • ALFAR3D گفت:

      فارکرای فقط نسخه ۲ و تمام فقط مقایسه نسخه ۵ با ۲ رو ببین تو یوتیوب تا سطح جزئیات رو ببینی…

  • Dragon 313 گفت:

    بسیار متشکر از آقای آریا مقدم،این کمپانی بسیار عظیم در این نسل در کنار ۷ بازی عظیم (AAA) ضعیف که دیگه اسموشونو گفتید تو مقاله نام نمیبرم،۷ بازی سطح بالا ۳A خوب هم داشت که که بعضی از آن ها عالی بود:dragon age inqu و battlefiled 1 و یکی دو تا دیگر که دیگر اسم نمیارم.باید دید با need for speed heat و star wars جدید چی میکنه؟ :yes: :yes: :yes:

  • mgmbro گفت:

    EA تعداد IP های بیشتری نسبت بە Activision داشت توی این نسل. (راستی آقا یه سوال توی این کالاف جدیدە بدن کاراکتر مثلا پاهاش دیدە میشه؟؟؟)

  • kingp گفت:

    با سلام خدمت جمع
    قبل از نظرم جا داره سه تشکر از نویسنده آقای آریا مقدم بکنم
    یکی بابت مطلب
    دومی بابت انتقاد صریح و گفتن به حق کلمه افتضاح که در خور اون گیم هاست
    و سوم اشاره به anthem پر ادعاست.

    در مورد شرکت EA از گفتن سابقه صرف نظر میکنم چون گذشته و دیگه برنمیگرده طوری که قبلا خودم از طرفداران سرسخت EA بودم.
    حال حاضر مشکل در راس مثلث این شرکت است یعنی همون هیت مدیره ، مدیران و کسانی که اهداف شرکت رو رهبری میکنند و تیم ها و سازندگان بازی ها بمراتب خیلی کم تر در بروز مشکلات دخیل هستند.

    در وصف اون طبقه شرکت که میشود اصل شرکت EA در چهار ردیف اشاره میکنم :
    ۱. پیشبرد اهداف سیاست های دولت آمریکا مثل فیلتر اورجین برای ایران یا فیلتر کلی بازی اپکس
    بطور مثال مگر شرکت استیم نبود آیا کاسه داغ تر از آش خودش کرد و به سیاست دولت آمریکا پاسخ مثبت داد؟ پاسخ خیر است همه این ها تصمیم گیری داخلیست.
    البته این مورد عمیق تر از ایران است. در اصل نشانده خط و مش این شرکت است.
    ۲‌. پیشبرد اهداف فراماسون ها و فمینست ها نمونه بازی بتلفیلد ۵ یا مس افکت یا آنتم . درگون ایج و حتی فیفا همگی حضور پرنگ زن محوریت اصلی بازی بود.
    ۳. سیاست دخالت در کار سازنده بازی از اضافه کردن اجباری لوت باکس بگیرید تا انتشار اجباری سالیانه یا ساختن نسخه دلخواه مدنظر مدیران مثل medal of honor جدید واقعیت مجازی(فقط استفاده تجاری از نام این بازی) وگرنه اصل مدال کجا واقعیت مجازی کجا
    ۴. و آخری هم سیاست های کثیف مالی یا همون پول پرستی بصورتی که هیچ احترامی به جامعه گیمر ها نگذاشته که همون لوت باکس هاست. مثل استار وارز ۲ که سمبل اونهاست

    و اما نتیجه گیری :
    بنظرم EA آینده تاریکی داره و ((اگر)) فروش عناوین ورزشی الخصوص Fifa رو به افول بگذارد ، دیری نخواهد گذشت که شاهد تکرار تاریخ THQ خواهیم بود‌.

    به امید اون اتفاق تا شاید روزی شاهد عنواین :heart: مورد علاقه مان باشیم . مثل:
    mercenaries – Dead spaes – Army two – medal of honor – command & conquer و..‌ خیلی ها دیگه
    که همین EA عامل اصلی نابودیشون بود.

  • کمپانی EA نابود کننده ی فرانچایزها
    Dead Space
    Mass Effect
    Dante’s inferno
    Need for speed
    Sims
    سری اصلی Starwars battlefront
    کل سری استاروارز و کنسل کردن سه بازی خفن single player در دنیای استاروارز
    Dragon age (هرچقدر هم جایزه برده باشه به هیچ وجه حتی نزدیک نسخه اول هم نیست)
    هرچی بگم تموم نمیشه…نه تنها فرانچایز نابود میکنه…بلکه استودیو هم نابود میکنه
    bioware که الان یه زامبیه و فقط اسم Bioware روشه
    از الان هم بگم انتظار بیشتری از Dragon age بعدی نداشته باشید. نسخه بعدی رو کنسل کردن و دراگون ایجی که الان دارن میسازن مثل انثم Live service ه. اونم میشه یه اشغال دیگه. متاسفانه یوبیسافت و اکتیویژن و حتی جدیدا بتسدا هم دارن سمت منتشر کردن بازی های ناقص live service پر از لوت باکس میرن
    خیلی ممنون از مقاله تون.عالی و بدون تعصب بود

  • Gamer^Cat گفت:

    بچه ها من نمیتونم تو ایکس باکس لاگین کنم ارور میده که منطقه شما ساپورت نمیشه راه حلی هست ؟

  • crash گفت:

    به امید روزی کهEA ورشکست بشه ea تا اواخر نسل ۶ خیلی خوب بود ولی با شروع نسل ۷ یکم خرابکاری کرد الانم به اوج خودش رسیده از عناوین مورد علاقم و اولین شوتری که روps1 تجربه کردم مدال افتخار بود افسوس که بهترین شوتر نسل ۵و ۶ دستea افتاده بود باور کنید اگه سازنده مدال یه شرکت دیگه بود کالاف هیچوقت در مقابل مدال حرفی واسه گفتن نداشت در مورد دد اسپیس هم فقط میتونم بگم افسوس…

  • kami121 گفت:

    فقط اونجا رو دوس داشتم که مصطفی زاهدی از apex legends امتیاز کم کرده. آخه کی تو دنیای مدرن برای ایرانیا تره خرد میکنه که اینو نوشتین؟ چرا خودتونو جدی گرفتین؟ ما در بهترین حالت کرک بازهای همیشه منتقدیم که هیچکس اهمیتی به نظراتمون نمیده

  • EA
    با سری بازی های جنگ ستارگان نشان داد که قوی ترین ناشر دنیای بازی های رایانه ای هستش
    و مشتی محکمی هم به کمپانی لهستانی سی دی پراجکت زد

  • kamyyy گفت:

    از یوبی سافت و الکترونیک آرتز خوشم نمیاد بعد هم آرکین

  • Godzila گفت:

    یادش به خیر یه زمانی اسم ea که رو جلد بازیا بود بی برو برگرد بازیشو میخریدم و با تمام وجود لذت میبردم از بازیاش ولی الان جوری شده حتی حوصلم نمیکشه اخبار بازیاشو دنبال کنم

  • pc and ps4 گفت:

    اسپم:
    Electropop@
    خیلی رو مخی میدونستی :heh: فک میکنی خیلی cool هستی :giggle: اما پشمم نیستی 😉 اخه بنده خدا میایی تحقیر میکنی(تو اون پست هی میگفتی شاگرد اشپز شاگرد اشپز)بیام بگم شغلت چیه :heh: :idk: پولتو ندادن ناراحتی 😯

آنالیز | نگاهی به عملکرد کمپانی Electronic Arts در نسل هشتم - گیمفا