مصاحبه با سازندگان Arise: A Simple Story | داستانی دربارهی زندگی، عشق، فقدان و…
همین سه هفتهی پیش بود که Arise: A Simple Story در استریم معرفی State of Play شرکت سونی معرفی شد و توجه بازیبازان بسیار زیادی را نه تنها به دلیل ظاهر زیبای خود، بلکه به دلیل فلسفه و مقدمهاش به خود جذب کرد. این ماجراجویی روایت محور قصد دارد تا یک داستان احساسی را به بازیبازان ارائه دهد و البته با وجود قابلیت همکاری چندنفرهی آن، در حال حاضر انتظارات را نیز نسبت به خود بالا برده است.
همین اواخر بود که ما برخی از سوالهایمان را حول محور Arise: A Simple Story برای تیم توسعه دهندهی این اثر فرستادیم و کارگردان این بازی یعنی آقای الکسیس کورومیناس (Alexis Corominas) به این سوالها پاسخ دادند. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با Arise: A Simple Story در ادامهی مطلب با ما همراه باشید.
Arise: A Simple Story دارای برخی المانهای جالب و جذاب نظیر بازی Journey است. آیا شما از آن عنوان الهام گرفتهاید؟ آیا آثار دیگری نیز وجود دارند که Arise: A Simple Story از آنها تاثیر گرفته باشد؟
عرضهی Journey باعث شد تا درهای بسیار زیادی برای سبک و استودیوی توسعه دهندهای که توسط مخاطبین بسیار زیادی شناخته شده نبود، باز شوند.
ما در مبحث طراحیهای هنری و سبک کلی Arise: A Simple Story از Journey الگو گرفتهایم اما خود بازی نهایی ما یک محصول کاملا متفاوت با Journey است. بر حسب تجربه باید بگویم که Arise: A Simple Story از نظر نحوهی پیشبرد گیمپلی و همچنین حالتهای احساسی و محیطی، بیشتر شبیه به Brothers: A Tale of Two Sons هست. فاکتورهای بیشماری وجود دارند که Journey و Brothers: A Tale of Two Sons تبدیل به آثاری یگانه و بیهمتا میکنند و ما اطمینان داریم که Arise: A Simple Story نیز در کنار این دو اثر جای خواهد گرفت.
در بخش موسیقی و کارگردانی هنری نیز از آثار استودیوی فیلمسازی Ghibli الگو برداری کردهایم. حتی نام استودیوی ما یعنی تیم پیکولو (Piccolo)، خود نشان از اندازهی کوچک استودیو و تیم ما دارند که یادآور شخصیتی کوچک در فیلم Porco Rosso است.
سیستم کنترل زمان چگونه در گیمپلی کار میکند؟ آیا در حل معماها به کار میرود یا اینکه برای جابهجایی در محیط استفاده میشود؟
تمام بازی به سیستم زمان گره خورده است و این موضوع برای داستان پیرمردی که سعی دارد تا لحظه لحظهی زندگی خود را به یاد بیاورد، کاملا با عقل جور در میآید.
در جهان Arise: A Simple Story با استیک سمت چپ (اهرمهای حرکتی کنترلر پلیاستیشن/اکسباکس) حرکت کرده و با استیک سمت راست نیز زمان را کنترل میکنید. هر فصل بازی دارای سیستم متفاوت گذر زمان در کنار ظاهری متفاوت است. البته شما این اجازه را دارید تا زمان بازی را به جلو برده و یا به عقب برگردانید. چالشهای بازی ما با مواردی مانند فضا، زمان و پلتفرمینگ ترکیب شدهاند.
اتفاقاتی که در هر فصل و قسمت Arise: A Simple Story رخ میدهند، در واقع محیط آن فصل را شکل داده و البته برروی پیشبرد خود بازی و گیمپلی آن تاثیر میگذارند. در واقع نحوهی بازیکردن شما نیز در طول داستان بازی و طی مواجه شدن با چالشهای متنوع، تکامل پیدا میکند.
به نظر میرسد که Arise: A Simple Story تاکید بسیار زیادی بر داستانسرایی محیطی دارد و محیط داستان نیز در کنار نحوهی پیشبرد بازی از سوی بازیبازان، تغییر میکند. آیا در درجهی اول نیز به دنبال این سبک برای روایت، پیشبرد داستان بازی و گیمپلی بودید یا اینکه روشهای مستقیمتری را برای روایت داستان Arise: A Simple Story در نظر داشتید؟
بله، داستانسرایی محیطی به عنوان اصلیترین روش پیشبرد داستان Arise: A Simple Story به حساب میآید و بهترین روش برای انتقال حس و حال هر فصل و داستان بازی به بازیبازان و کسانی که این عنوان را تجربه میکنند، است؛ با این حال شاهد یک داستان واضح و کاملا قابل درک هستیم که از طریق عوامل محیطی که در مسیر خود مشاهده میکنید، روایت میشود.
Arise: A Simple Story یک داستان جهانی و واحد را روایت میکند؛ اینکه زندگی مانند یک چرخ و فلک است. شخصیت اصلی بازی یک مرد معمولی است که البته میتواند هرکدام از ما نیز باشد. Arise: A Simple Story دارای یک روایت داستانی کاملا پیچیده در کنار دیالوگها نیست. در واقع هیچ حرفی در درون Arise: A Simple Story از زبان هیچ یک از شخصیتها خارج نمیشود. در واقع عنوان بازی یعنی A Simple Story خود نشان دهندهی سادگی داستان بازی ما و نحوهی آسان درک آن است. در نهایت باید بگویم که Arise: A Simple Story به احساسات انسانی مانند نشاط، غم، مالیخولیا، هیجان، عشق، امید و… میپردازد.
موسیقی متن Arise: A Simple Story به نسبت داستانسرایی این بازی، چقدر برای شما اهمیت دارد؟ کارهای دیوید گارسیا (David Garcia) در آثار قبلی این آهنگساز نقش مهمی را ایفا میکردند. آیا در Arise: A Simple Story نیز شاهد اهمیت موسیقی متن و جوی مشابه با آثار قبلی گارسیا هستیم؟
البته، موسیقی متن در Arise: A Simple Story به اندازهی داستانسرایی و روایت محیطی اهمیت دارد. در واقع موسیقی Arise: A Simple Story به عنوان یکی از پایههای اصلی انتقال احساسات به بازیباز است. دیوید گارسیا به صورت ویژه برروی موسیقی متن بازی ما کار کرده است و موسیقی اصلی زیبای بازی، خود تائیدی بر این موضوع است. این موسیقی متن میتواند انواع احساسات و حالتهای روحی را به بازیباز منتقل کند. ما یک موسیقی اصلی انعطاف پذیر داریم که با توجه به وضعیت سفر شخصیت تغییر میکند؛ از یک لالایی حساس گرفته تا موسیقیهای تاریک و مرموز.
ما آلبوم موسیقی متن این اثر را به عنوان هدیه در اختیار کسانی قرار میدهیم که Arise: A Simple Story را پیش خرید کنند. اگر شما پس از به اتمام رساندن بازی به موسیقی متن آن گوش دهید، مانند این است که دوباره در حال تجربهی بازی هستید؛ زیرا داستان، موسیقی و گیمپلی این اثر کاملا به یکدیگر گره خوردهاند.
میتوانید کمی در رابطه با سیستم همکاری چندنفرهی Arise: A Simple Story توضیح دهید؟
Arise: A Simple Story داستان زندگی، عشق، فقدان و… است. این بازی داستان یک زندگی را روایت میکند؛ پس کاملا با عقل جور در میآید که به تجربهی آن همراه با کسانی که دوستشان دارید و عاشقشان هستید بپردازید.
حالت همکاری چندنفرهی محلی که ما آن را Together mode نام گذاری کردیم، در واقع هیچ فرقی با بخش تکنفره ندارد؛ فقط تنها تفاوت این است که یک بازیباز باید شخصیت پیرمرد را کنترل کند و دیگری نیز افسار زمان را در دستانش میگیرد. این سیستم به همین حد ساده است و اگر دوست داشتید میتوانید هرگاه که در حال تجربهی بخش تکنفره هستید، در هنگام انجام بازی به حالت Together mode جا به جا شده و با نزدیکانتان به بازی بپردازید.
Together mode بازیبازان را مجبور میکند تا به گفتگو و ارتباط با یکدیگر بپردازند، زیرا که پازلها و چالشهای Arise: A Simple Story به گونهای طراحی شدهاند که در صورت عدم هماهنگی دو بازیکن، امکان تکمیل و حل آنها وجود نخواهد داشت. در واقع دو بازیباز باید با همکاری و هماهنگی نقشههای خود بر چالشها غلبه کنند.
همسر من نیز به انجام بازیهای ویدئویی میپردازد اما یک بازیباز هاردکور نیست و بیشتر مواقع دوست دارد تا من داستان بازیها را پیش ببرم و او تماشا کند. با این حال من دوست دارم تا هردویمان با هم و به کمک یکدیگر به تجربهی بازیها بپردازیم، اما متاسفانه بازیهای داستان محور زیادی که داستان را به صورت همکاری چندنفره پیش ببرند و البته چندان نیز نیاز به مهارت در پیشبرد گیمپلی نداشته باشند و شما بتوانید با کسی که دوستش دارید یا دخترتان و یا حتی پدربزرگتان بازی کنید، وجود ندارند.
در Arise: A Simple Story، بازیباز دوم احساس آرامش بیشتری دارد و تنها به کنترل زمان میپردازد اما در عین حال به صورت مستقیم نیز برروی پیشبرد داستان و گیمپلی بازی تاثیر گذار خواهد بود. از طرفی نیز بازی ما در رابطه با عشق و زندگی است؛ پس تجربهی این اثر با نزدیکانتان میتواید تاثیر احساسی بسیار بیشتری را برروی شما بگذارد. من مشتاقم تا واکنش زوجهایی را ببینم که بازی را با یکدیگرتجربه کردهاند.
به طور متوسط برای به اتمام رساندن Arise: A Simple Story چه میزان زمان مورد نیاز است؟
برای اکثر بازیبازان، به اتمام رساندن سفرشان حدود ۵ الی ۶ ساعت به طول خواهد انجامید. البته آیتمها قابل جمعآوری نیز درون بازی وجود دارند که شکار و پیدا کردن آنها میتواند برروی زمان مورد نیاز برای اتمام Arise: A Simple Story تاثیر بگذارند.
از نکات مثبت این آیتمهای قابل جمعآوری این است که میتوانید با یافتن آنها، جزئیات بیشتری را در مورد داستان متوجه شوید. در حال حاضر توضیح بیشتری نمیدهم تا خودتان از ارزش جمعآوری این آیتمها در هنگام تجربهی Arise: A Simple Story با خبر شوید.
البته باید در اینجا بگویم که در ساخت یک بازی احساسی، شما باید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید؛ به همین دلیل نیز ما برخی از بخشهای بازی که با ریتم کلی آن همخوانی نداشتند را حذف کرذه و سعی کردیم تا تنها موارد بسیار مهم و البته به یادماندنی را نگه داریم.
آیا برنامهای برای عرضهی Arise: A Simple Story برروی نینتندو سوییچ دارید؟
البته، ما واقعاً دوست داریم این کار را انجام دهیم!
کنسول نینتندو سوییچ به خوبی با طبیعت بازی ما سازگاری دارد اما ضعف سختافزاری این کنسول نسبت به پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان باعث شده تا مجبور شویم برخی موارد را برای پورت Arise: A Simple Story برروی نینتندو سوییچ فدا کنیم.
Arise: A Simple Story دارای بافتهای سنگین یا شکلهای هندسی بسیار زیاد نیست، اما پردازش محیط و همینطور وجود پرتوهای نور پویا و البته مهمتر از همه، وجود قابلیت کنترل زمان که باعث میشود تا جهان بازی به شکلها و ظاهرهای متنوعی رندر شود، سبب میشوند تا Arise: A Simple Story به منابع زیادی از پردازندهی مرکزی نیاز داشته باشد. در واقع این توان مورد نیاز به دلیل تغییرات دائم محیطی است که باعث میشوند تا صدها آیتم گرافیکی دائم در محیط و صفحهی نمایش در حال حرکت باشند.
بسیار از آثار بزرگ و محبوب دارای پورتهای متوسطی برروی نینتندو سوییچ هستند. ما دوست نداریم چنین اتفاقی برای Arise: A Simple Story رخ دهد. به همین دلیل نیز در حال یافتن بهترین راههای ممکن برای پورت این اثر برروی نینتندو سوییچ هستیم.
آیا Arise: A Simple Story از قابلیتهای ارتقاء یافتهی اکسباکس وان اکس بهره خواهد برد؟ آیا رزولوشن ۴K را در کنار نرخ فریم ۶۰ در نظر دارید؟
Arise: A Simple Story برروی اکسباکس وان اکس به صورت ۱۰۸۰P و ۶۰ فریم اجرا خواهد شد.
وضعیت نسخهی پلیاستیشن ۴ پرو در مبحث رزولوشن و نرخ فریم چگونه است؟
پلیاستیشن ۴ پرو نیز به صورت ۱۰۸۰P و با نرخ فریم ۶۰ اجرا خواهد شد.
Arise: A Simple Story برروی کنسولهای استاندارد نسل هشتم به چه صورت اجرا خواهد شد؟
این بازی برروی هر دو کنسول پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان به صورت ۱۰۸۰P و با نرخ فریم ۳۰ اجرا میگردد.
مشخص شده است که کنسول پلیاستیشن ۵ از حافظهی SSD برخوردار خواهد بود. از نظر توسعهدهندهای مانند شما، این مورد میتواند به شما کمک کند؟
برای استودیویی مثل ما که علاقه به توسعهی بازیهای روایت محور دارد، اینکه بتوانید همه چیز را به خوبی تحت کنترل داشته باشید، از اهمیت ویژهای برخوردار است. کاهش سرعت بارگزاری نیز کمک شایانی در کاهش وقفه در هنگام روایت داستان میکند و حتی این آزادی را در اختیارتان قرار میدهد تا داستان را به شکلهای مختلفی روایت کنید؛ زیرا میتوانید در لحظه به محتویات بسیار زیادی دسترسی پیدا کنید. هرچه به محتوای بیشتری دسترسی داشته باشید، ابزار بیشتری نیز برای پیشبرد داستان در اختیار شما قرار میگیرد.
کنسولهای پلیاستیشن ۵ از پردازندهای برپایهی معماری زن ۲ (Zen 2) استفاده میکند که پیشرفت بسیار بزرگی نسبت به پردازندههای کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان به حساب میآید. از نظر یک توسعهدهنده، این موضوع چگونه میتواند در ساخت بازیهای آینده به شما کمک کند؟
ای کاش این پردازنده را برای توسعهی Arise: A Simple Story در اختیار داشتیم! متاسفانه ایدههای بسیار زیادی را برای توسعهی Arise: A Simple Story داشتیم که البته به دلیل ضعف پردازندهی مرکزی کنسولهای نسل حاضر، امکان ارائهی این ایدهها میسر نبود. به عنوان یک استودیوی بازیسازی، ابتدا ما ایدهها را در ذهنمان پرورش میدهیم اما ضعفهای سختافزاری باعث میشوند تا بیشتر این ایدهها در بازی نهایی جای نگیرند.
اکسباکس اسکارلت از حافظهی GDDR6 بهره خواهد برد. این افزایش پهنای باند چگونه در آینده به شما کمک میکند؟
ما تکنولوژی را به عنوان نردبانی ارزشمند میدانیم که به ما در رسیدن به اهدافمان کمک میکند. هرچه این نردبان بلندتر باشد، به اهداف بالاتری نیز دست پیدا میکنیم. ما بسیار مشتاق هستیم تا برروی کیتهای توسعهی کنسولهای نسل نهم کار کنیم.
قابلیت پشتیبانی از نسل قبل به عنوان یکی از بهترین قابلیتهای پلیاستیشن ۵ به حساب میآید. این قابلیت چگونه به تکامل و رشد بازیهای قدیمی شما کمک خواهد کرد؟
این قابلیت خبر بسیار خوبی برای استودیوهای کوچک است؛ زیرا میتوانید بازی خود را در اختیار طیف بسیار گستردهای از مخاطبان قرار دهید. البته از نگاه یک بازیباز مانند من که بیشتر آثار خود را به صورت دیجیتالی تهیه میکنم نیز بسیار عالی است؛ من قطعاً دوست دارم تمام بازیهای قدیمی خود را در روز اول عرضهی کنسولهای نسل نهم، برروی این دستگاهها داشته باشم.
مشخص شده است که کنترلر پلیاستیشن ۵ از قابلیت بازخورد فشاری یا Haptic Feedback بهره میبرد. فکر میکنید که این قابلیت چگونه برروی تکامل نحوهی تجربهی بازیهای ویدئویی تاثیر خواهد گذاشت؟
این مورد چیزی است که من را بیشتر از اعداد و قدرت سختافزاری کنسولهای نسل نهم هیجان زده کرده است. ارتقاء سختافزار و پردازندههای کنسولها به عنوان ارتقاء بزرگی محسوب میشود اما برروی نحوهی تجربهی بازیها تاثیر نمیگذارد. اما وجود Haptic Feedback برروی کنترلر کنسول پلیاستیشن ۵ قطعا راههای جدید و بسیار زیادی را برای ایجاد تاثیری متقابل برروی بازیباز ارائه میدهد و شاهد ارتباط ناخودآگاه و البته بیشتری میان بازی و بازیباز خواهیم بود.
خیلی دوست دارم تا هماکنون به تجربهی و امتحان این کنترلر جدید بپردازم.
بازی Arise: A Simple Story در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ (۳ دسامبر ۲۰۱۹) در دسترس کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان و همچنین پلتفرم رایانهی شخصی قرار میگیرد. همچنین اگر از شکارچیان تروفی یا اچیومنت هستید، میتوانید از طریق این لینک به مشاهده و آشنایی با چالشها این بازی بپردازید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
مصاحبه جذابی بود
یکی از بازی هایی بود که با دیدن نمایشش فهمیدم یه بازیه بسیار جذابه داستانش بسیار زیبا به نظر میاد سبک گرافیکیش خیلی زیباس
من اولین باری که تریلر این بازی رو دیدم ناخودآگاه یاد Brothers: A Tale of Two Sons افتادم . الآن که این مصاحبه رو خوندم متوجه شدم که اشتباه نکردم . همونطور که سازنده گفته
“بر حسب تجربه باید بگویم که Arise: A Simple Story از نظر نحوهی پیشبرد گیمپلی و همچنین حالتهای احساسی و محیطی، بیشتر شبیه به Brothers: A Tale of Two Sons هست”
امیدوارم همونطور که گفتن یه داستان ساده و جذاب داشته باشه که ما رو درگیر خودش کنه نه نماد بازی فلسفی که آخرش ما فکر کنیم آپولو هوا کردیم .
یه جاش حرف جالبی زده :inlove:
“همسر من نیز به انجام بازیهای ویدئویی میپردازد اما یک بازیباز هاردکور نیست و بیشتر مواقع دوست دارد تا من داستان بازیها را پیش ببرم و او تماشا کند”
صادقانه بگین کیا دنبال همچین همسری هستن ؟ :heart: :rotfl:
در آخر بچه ها من یک ماه پیش اولین نقدم رو نوشتم اتفاقا در مورد بازی Brothers: A Tale of Two Sons هست .
ولی چون پرنده پر نمیزنه تو انجمن ( :rotfl: ) فقط مدیران انجمن نقدم رو خوندن :yes:. یک ماهه منتظرم یکی یه نظر جدید بذاره زیرش
الآن که دیدم بحث Brothers: A Tale of Two Sons پیش اومد گفتم از فضا استفاده کنم :rotfl:
اگه وقت داشتین بخونین و ایراد هایی که به نظرتون میرسه رو بهم بگین :-*
.
https://forum.gamefa.com/Thread-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D9%81%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%8C-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-Brothers-A-Tale-Of-Two-Sons
نقدتون رو نخوندم ولی یک داستان دو پسر مفهوم واقعی عشق سازنده به ساخت بازی ه درست مثل عناوین تیم ایکو
موسیقی های بازی یکی از یکی گوش نواز ترن
پایان بازی در عین غمناک بودن شیرین تموم میشه و از بعد هنری یک شاهکار به تمام معنا بود
من با داداشم این بازی رو تجربه کردیم با یه دسته!
من آنالوگ چپ اون هم آنالوگ راست من برادر بزرگتره اون کوچکتره.!
یکی از دلنشین ترین تجربه های گیمینگ م بود!
دقیقا :yes:
منم تجربه ی مشابه شما رو داشتم فقط با این تفاوت که من
با خواهر کوچکترم به تجربه ی بازی پرداختیم
این بازی برای من لذت وصف ناشدنی داشت 😥
امیدوارم Arise: A Simple Story هم بازی خوبی باشه :yes:
راستی یه تشکر باید ازت بکنم برای معرفی A. J. Hoge.
الآن بسته ی کامل effortless english رو گرفتم و شروع کردم به گوش دادن داستان هاش
تو یکی از نظر ها دیدم بهش اشاره کردین و منم انگیزه گرفتم برای یادگیری بیشتر بهش مراجعه کنم
:rose:
این بازی فوق قشنگه
حتما تجربش میکنم