شوالیه جدای به دنبال بقا | پیش نمایش Star Wars Jedi Fallen Order

مقالات ، پیش‌نمایش ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

دنیای جنگ ستارگان را باید یکی از محبوب‌ترین و عامه پسند ترین مفاهیم چند دهه اخیر در آمریکا دانست. به نوعی باید گفت Star Wars با ریشه های فرهنگی و‌ اجتماعی مردم امریکا پیوندی عمیق برقرار کرده است. اگر از آن دسته افرادی هستید که فیلم و سریال زیاد تماشا می کنید,، بلاشک اشارات و Reference های فراوانی در فیلم و سریال های گوناگون در مورد جنگ ستارگان را نیز مشاهده کرده اید. همین مسأله به خوبی نشان می دهد که چگونه بعد از گذشت چند دهه، همچنان دنیای جنگ ستارگان با وجود فراز و نشیب های بسیار و عملکرد کاملا سینوسی، همچنان جای خود را در قلب و ذهن مردم حفظ کرده است.
البته باید اذعان کرد که اقتباس های گیمینگ دنیای جنگ ستارگان، آنچنان نتوانستد در حد و اندازه‌های انتظارات ظاهر شوند و معمولا تحت تاثیر حواشی شدید، اهداف سازندگان را محقق نمی ساختند. اما خب بدیهی است که شکست یک یا دو بازی اقتباس شده از این پدیده بی نهایت محبوب، بدین معنا نخواهد بود که کار سازندگان با دنیای جنگ ستارگان تمام شده است. خیر…چون تا وقتی که همچنان آثار هنری مربوط به Star Wars از لحاظ درآمد زایی موفق ظاهر شوند، تلاش ها برای ساخت عناوین جدیدتر بی وقفه ادامه خواهد داشت. حال در این شرایط این بار نوبت به استودیو Respawn Entertainment رسیده است تا محصولی کاملا جدید بر اساس جنگ ستارگان تولید کند. پس اجازه دهید اطلاعات کلی مربوط به این عنوان را با یکدیگر مرور کنیم تا شناخت کامل تر و بهتری نسبت به Star Wars Jedi: Fallen Order پیدا کنیم. با من و گیمفا همراه باشید با پیش نمایش Star Wars Jedi: Fallen Order…

بسیاری از هواداران دنیای جنگ ستارگان به این بازی امید دارند و باور دارند این عنوان می تواند موفق ظاهر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت بهتر این عنوان مورد انتظار، با من و گیمفا همراه باشید…

اتفاقات داستان بازی چند سال پس از اتفاقات فیلم Revenge of the Sith دنبال می شود. جایی که Padawan Cal Kestis که یکی از معدود شوالیه های جدای باقی مانده به شمار می آید، تمامی تلاش خود را به کار بسته است تا از Galactic Empire فرار کرده و‌ جان خود را حفظ کند‌. در این شرایط بسیار وخیم و‌ سخت، Cal طی اتفاقاتی مجبور می شود از قدرت ویژه خود استفاده کند تا جان دوستش را از مرگ حتمی نجات دهد. اما از اقبال بد او، این اتفاق توسط یک Droid مشاهده و ضبط می شود و آن Droid سپس ویدیو مربوطه را به Empire مخابره کرده، و به این ترتیب هویت Cal به عنوان شوالیه جدای فاش می شود‌ و سپس امپراطوری Inquisitor که توسط Darth Vader تعلیم دیده اند را مأمور می سازد که Cal را پیدا کرده، و شوالیه های جدای باقی مانده را نابود سازند.
داستان بازی بیش تر حول محور “بقا” جریان دارد. جایی که بازیبازان در نقش Cal باید با خطرات مختلف مقابله کرده و جان سالم به در ببرند. نکته مهم این است که فقط نیروهای امپراطوری برای Cal خطر آفرین نخواهند بود چرا که دشمنان مختلف از نژاد ها، موجودات و ربات های گوناگون، هر کدام به نوبه خود خطری خاص را برای این شوالیه جدای شکل می دهند. البته مشخص نیست که روایت داستان حالت تعقیب و گریز دارد یا روایتی ساکن تر با ریتم آرام، اما در هر صورت آن چیز که مشخص است این است که به لطف حضور نژاد ها، موجودات و گروه های گوناگون که هر کدام دارای اهداف به خصوص، خط مشی ها مشخص و دیدگاه های اجتماعی و سیاسی متفاوت هستند، داستان بازی به طور بالقوه پتانسیل بالایی برای داران بودن Plot Twist های گوناگون و سوپرایز های متفاوت داراست. حال باید دید نویسندگان تا چه حد از پتانسیل بالقوه داستان بازی استفاده کرده اند.

داستان بازی بیشتر در مورد کشمکش ها و سختی های پیش روی Cal برای زنده ماندن و البته انجام اهداف شخصی خود است‌. طبق صحبت های انجام شده، داستان بازی درون مایه ای تلخ و سیاه نسبت به دیگر عناوین دنیای جنگ ستارگان خواهد داشت.

در یکی دو سال اخیر، پس از عرضه عناوین بزرگی چون Red Dead Redemption 2 و God Of War, سطح انتظارات مخاطبان به طور کلی در بخش گرافیکی بسیار افزایش یافته است. خصوصا اگر کسی به نورپردازی و انیمیشن های چهره ای بی نظیر در RDR 2 دقت کند، ناخواسته گرافیک هنری و فنی دیگر بازیها را نیز با رد دد مقایسه خواهد کرد. در چنین شرایطی وضعیت گرافیکی عنوان Star Wars Jedi‌: Fallen Order حداقل به استناد نمایش ها و تریلر های گوناگون راضی کننده به نظر می رسد. به شخصه از نورپردازی سطح بالا و واقع گرایانه بازی لذت بردم و امیدوارم محصول نهایی هنگام عرضه، به خوبی نمایش های بازی باشد. البته از طرف دیگر فکر می کنم طراحی چهره ها می توانست کمی عمیق تر صورت گیرد اما در هر صورت بدیهی است هر گونه اظهار نظر و قضاوت در مورد بخش فنی یا هنری بازی، اصلا منطقی نیست و برای قضاوت منصفانه و قابل اعتماد، باید تا زمان عرضه بازی و تجربه آن صبر کرد.
دیگر نکته مثبتی که در تریلر ها به آن پی بردم، استفاده از طیف رنگ نسبتا وسیع در رنگ آمیزی محیط ها، ساختمان ها و اجسام بود. مسأله ای به ظاهر پیش و پا افتاده که اگر به آن توجه نشود، ممکن است خروجی به محیط های خسته کننده و تکراری منجر شود. اما خوشبختانه به نظر می رسد به لطف وجود مکان ها و لوکیشن ها مختلف که هر کدام دارای ویژگی‌های جغرافیایی و محیطی خاص خود هستند، احتمالا کمتر شاهد مکان های خسته کننده و یکنواخت باشیم. از طرف دیگر کیفیت بافت ها نیز به نظر می رسید که در حد مطلوب و راضی کننده قرار دارند که البته امیدوارم در نسخه نهایی نیز شاهد گرافیک هنری سطح بالا و‌ راضی کننده باشیم… از آنجایی که موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 4 است پس منطقی است که انتظارات در سطح بالایی قرار داشته باشند. البته بدیهی است بخش فنی نیز در این جا بسیار دارای اهمیت است چون افت فریم های شدید و پرتعداد از یک سمت، و از باگ های گرافیکی اعصاب خورد کن از سمت دیگر به راحتی می تواند به تجربه بازیبازان لطمه وارد کند.

با این که بازی ساختاری جهان باز ندارد، اما به نظر می رسد مکان های بسیاری برای اکتشاف در جای جای سیاره ها در دسترس هستند‌. به نظر می رسد با تعداد مکان ها و مناطق منحصربفرد فوق العاده زیادی طرف هستیم که این مسأله بسیار امیدوار کننده است.

در زمینه گیم پلی، عنوان Star Wars Jedi Fallen Order از عناوین مختلفی الهام گرفته است. به عنوان مثال سازندگان خود به این نکته اذعان کرده اند که مبارزات بازی حالتی شبیه به عنوان Sekiro دارد. سریع، با ریتم بالا و بدون محدودیت. ختی نبرد عای تن به تن و شمشیری Cal در تریلر معرفی بازی نیز به نوعی این مسأله را تأیید می کند‌. اما اساس گیم پلی بازی، مبارزات، معما ها و پارکور است. در طول مراحل مختلف باید بپرید، از اجسام مختلف بالا روید، با استفاده از قابلیت ها و مهارت های خود برخی معماها و‌موانع را از پیش رو بردارید و در نهایت اگر کار به جای باریک کشید، به صورت فیزیکی و مستقیم با دشمنان درگیر شده و آنها را از پای درآورید. تعیین استراتژی مناسب در مبارزات می تواند بسیار مفید باشد خصوصا آنکه هر دسته از دشمنان نقاط قوت و ضعف مخصوص خود را دارا هستند. همچنین استفاده هوشمندانه از عوامل محیطی هنگام مبارزه نیز می تواند ورق را به سود شما بازگرداند. همچنین شاهد مینی باس هایی نیز خواهیم بود که معمولا هم میزان سلامتی بیشتری نسبت به دشمنان معمولی دارند، و هم از لحاظ حملات و تجهیزات آماده تر و خطرناک تر هستند. اما در نهایت باید بگویم عنصر مهم و حیاتی در گیم پلی این بازی، این مسأله است که مبارزات و مراحل نبایست تکراری و یکنواخت شوند‌. بنابراین سازندگان باید بتوانند همواره سطح مشخصی از چالش و سختی را صرف نظر از درجه سختی مهیا سازند و از طرف دیگر تنوع دشمنان می تواند در این بخش نقش حیاتی را ایفا کند.
بر اساس آنچه می دانیم، قدرت های جدای Cal شامل کشیدن، پرتاب کردن و آهسته کردن هستند که هر کدام در لحظاتی خاص می توانند بازیبازان را یاری کنند. همچنین در حل کردن برخی معماها یا عبور از موانع مختلف این قدرت ها می توانند به بازیبازان کمک کنند.

آیا Star Wars Jedi Fallen Order می تواند انتظارات را برآورده ساخته و به عنوانی موفق در زمینه فروش و امتیازات تبدیل شود؟

بنابر صحبت های سازندگان، بخش نبرد تن به تن و Melee همچنان مهم ترین و عمیق ترین بخش مبارزات و گیم پلی محسوب می شوند و مخاطبان باید بتوانند به بهترین شکل ممکن در نبرد های این چنینی مهارت کسب کنند تا در گذراندن مراحل و پیشروی در بازی دچار مشکل نشوند. باید دید همانطور که در نمایش های نشان داده شده حرکات شخصیت ها روان، طبیعی و واقع گرایانه دیده می شد، ایا در نسخه نهایی نیز فیزیک انیمیشن ها در سطح مطلوبی به سر می برند یا خیر.

در پایان نگاهی به برخی نکات جالب در مورد بازی می اندازیم

  • در هر سیاره و هر منطقه، یک کشتی وجود خواهد داشت که حکم Hub را داشته و بازیبازان در آنجا می توانند پیشرفت خود را ذخیره کنند، مهارت های Cal را ارتقاء دهند و به کارهای مختلف آماده سازی مشغول شوند. البته به غیر از این کشتی در هر منطقه بخش ها و Save Point هایی وجود دارند که البته استفاده از آنها مانند بونفایر سری سولز برخی دشمنان منطقه را Respawn  می کند.
  • مهارت های Cal در سه شاخه و درخت Lightsaber, Force و Survival قابل ارتقاء هستند.
  • مبارزات بازی خصوصا در درجات سختی بالا قرار است چالشی منطقی و جذاب را ارائه دهند.
  • بازی Open World نخواهد بود اما حالتی نیمچه جهان باز داشته و مناطق مختلفی جهت اکتشاف وجود دارند. همچنین پازل ها و معماهای گوناگونی در جای جای بازی به چسم می خورد.
  • بازی دارای بخش Multiplayer نبوده، و همچنین از هیچ‌گونه بسته الحاقی و یا پرداخت های درون برنامه ای خبری نخواهد بود.
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 4 است.
  • بازی حدود پنج سال است که در دست توسعه قرار دارد.
12345678910(17 رای, میانگین آرا 8٫65 از 10 )
Loading...

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید