گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

چیزی که در دنیای انیمیشن و سینما به وفور دیده می شود، استفاده از حیوانات به عنوان شخصیت های اصلی است. این موضوع در دنیای بازی ها خیلی رایج نیست و شاید این به دلیل استقبال کمتر از این موجودات دوست داشتنی بین مخاطبین باشد. گیمرها معمولاً دوست دارند با موضوعات جدی تری سر و کار داشته باشند و حتی ممکن است بعضی از گیمرها با دیدن نام این بازی یا کلاً هر بازی دیگری که شخصیت های اصلی آن حیواناتی مانند سگ و گربه هستند، از آن فاصله بگیرند و حتی به گیم پلی یا داستان آن شانسی هم ندهند. اگر رسالت اول بازی ها، سرگرم کردن مخاطب باشد، بازی Cat Quest که در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد، این رسالت را کاملاً به جا آورده بود. یک بازی نقش آفرینی با گیم پلی بسیار روان و سرگرم کننده که علیرغم واکنش های دوگانه ی منتقدین، از سوی مخاطبان، بسیار مورد تحسین قرار گرفت و محبوبیت فراوان آن، سازنده ی این بازی، یعنی GentleBros را برای ساخت بازی دوم ترغیب کرد و گربه ها ثابت کردند می توانند در دنیای بازی ها نیز جای پای خود را محکم کنند! بازی اول، تلاشی خلاقانه برای ساخت یک بازی نقش آفرینی خوب با مینیمال ترین المان های ممکن بود. Cat Quest روی گوشی های اندروید و iOS توانست به محبوبیت خوبی دست پیدا کند و نشان دهد که یک گیم پلی خلاقانه می تواند در هر کنسول و دستگاهی خودنمایی کند. کاراکتر بازی اول، گربه ای به نام Catventurer (ترکیب دو کلمه ی Cat به معنای گربه و Adventurer به معنای ماجراجو) بود که در شهری به نام Mew Town زندگی می کرد. دشمن او ساحره ای به نام Drakoth بود که خواهر قهرمان بازی را دزدیده و سعی در غرق کردن او داشت. طی اتفاقاتی Catventurer از این اوضاع نجات پیدا می کند و با هدف انتقام و پیدا کردن خواهر مفقودش به دنبال این جادوگر می رود. حال در بازی دوم داستان به گربه ها ختم نمی شود و یک سگ دوست داشتنی نیز کاراکتری قابل بازی است. تغییرات ایجاد شده در بازی جزئی، اما همگی مثبت و در جهت پیشرفت بازی اند. این بار Cat Quest را می توانید با دوستان‌تان نیز بازی کرده و از آن لذت ببرید. اما در عین حال، باز هم پتانسیل های بسیاری وجود دارد که می شد سازندگان آن ها را برای یک بازی هرچه کامل‌تر در نظر بگیرند، اما ظاهراً این اتفاق مانند بازی اول نیفتاده است. به هر حال، در ادامه با من، گیمفا و نقد کوتاهی از بازی Cat Quest II همراه باشید.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

اگر رسالت اول بازی ها، سرگرم کردن مخاطب باشد، بازی Cat Quest که در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد، این رسالت را کاملاً به جا آورده بود. یک بازی نقش آفرینی با گیم پلی بسیار روان و سرگرم کننده که علیرغم واکنش های دوگانه ی منتقدین، از سوی مخاطبان، بسیار مورد تحسین قرار گرفت و محبوبیت فراوان آن، سازنده ی این بازی، یعنی GentleBros را برای ساخت بازی دوم ترغیب کرد.

Cat Quest 2 با پسوند The Lupus Empire عرضه شده است که یکی از سرزمین های بازی است. داستان از این قرار است که امپراتوری لوپوس (Lupus Empire) و پادشاهی فلینگارد (Kingdom of Felingard)، هر دو توسط پادشاهان شروری اداره می شوند که جای دو قهرمان بازی ما، یعنی سگ و گربه را گرفته اند. پادشاهان اصلی این دو سرزمین سگ و گربه هستند و به دنبال پس گرفتن تخت پادشاهی خود، ماجراجویی و مبارزه ی خود را آغاز کرده اند. درست مانند بازی اول، این تِم ماجراجویی در لایه های مختلف بازی دیده می شود و ترکیب آن با فضای رنگارنگ و کودکانه ی بازی، خنده دار و دوست داشتنی است. در کل باید گفت Cat Quest 2 یک داستان سرراست و ساده دارد که تا حدی هم کلیشه است، اما این کلیشه ها خوب در کنار هم نشسته اند و سادگی و کم جزئیات بودن داستان، دلیلی بر ناقص بودن بازی در این بخش نیست. اتفاقاً این داستان ساده، کاملاً در خدمت پیشبرد مراحل اصلی و فرعی بازی است و هر چه در بازی بیشتر پیش بروید، بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد. از نقاط قوت دیگر بازی در این بخش، می توان به دیالوگ هایی اشاره کرد که درست مانند بازی اول، پر از طنز و بازی با کلمات هستند. کلاً همه چیز در این بازی تم سگ و گربه ای دارد و املای کلمات هم از این قاعده مستثنی نیست. Perfect در این بازی Purrfect نوشته می شود، Possible را Paw-sible تلفظ می کنند و حتی در صفحه ی استیم بازی، Embark به شکل Em-bark نوشته شده است.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

در کل باید گفت Cat Quest 2 یک داستان سرراست و ساده دارد که تا حدی هم کلیشه است، اما این کلیشه ها خوب در کنار هم نشسته اند و سادگی و کم جزئیات بودن داستان، دلیلی بر ناقص بودن بازی در این بخش نیست. اتفاقاً این داستان ساده، کاملاً در خدمت پیشبرد مراحل اصلی و فرعی بازی است و هر چه در بازی بیشتر پیش بروید، بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

البته ممکن است از یک جا به بعد این بازی با کلمات برایتان لوس و خسته کننده شود، اما از آنجایی که کاراکترهای بازی به سرعت در دل شما جا باز می کنند، وقتی هم که این اتفاق بیفتد کاری به جز لبخند زدن از دستتان بر نمی آید. ترکیب دیالوگ های بامزه و داستانی ساده و سرراست، دلیل کافی را برای ادامه و اتمام بازی به شما می دهد و در کنار این ها، مراحل اصلی و جانبی متنوع، طولانی و سرگرم کننده و نیز دو نقشه ی جدید که گوشه و کنار آن پر از جزئیات و محتویات مختلف است شما را تنها نمی گذارند. نقشه ی بازی حدود دو برابر (یا شاید حتی بیشتر) بازی قبلی است. در Cat Quest 2، دو نقشه دارید که تقریباً هر نوع آب و هوا و محیطی را در بر می گیرند. سگ و گربه ی شما از روستاهای مختلف عبور می کنند، بالای کوه می روند، شهرها را در می نوردند و سیاهچال ها و غارهای بازی را برای اچیومنت ها و Skillهای بیشتر زیر و رو می کنند. اگر Cat Quest 2 نسبت به بازی قبلی فقط در یک حوزه پیشرفت چشمگیری داشته باشد، آن حوزه چیزی نیست به جز سایز و جزئیات بیشتر نقشه. اما در کل اگر نسخه ی اول بازی را دو سال پیش بازی کرده باشید، با دیدن بازی دوم اول به این فکر خواهید افتاد که این بازی به اندازه ی یک نسخه ی کامل پیشرفت نداشته است. مانند بُردگیم ها (Board Games) که سازنده ها برایش بسته ی الحاقی منتشر می کنند تا جزئیات بازی را بیشتر کنند و آن را وسعت ببخشند، Cat Quest 2 نیز دقیقاً چنین حسی به طرفداران می دهد؛ هیچ چیز کاملاً جدیدی در بازی وجود ندارد.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

ترکیب دیالوگ های بامزه و داستانی ساده و سرراست، دلیل کافی را برای ادامه و اتمام بازی به شما می دهد و در کنار این ها، مراحل اصلی و جانبی متنوع، طولانی و سرگرم کننده و نیز دو نقشه ی جدید که گوشه و کنار آن پر از جزئیات و محتویات مختلف است شما را تنها نمی گذارند.

در بحش گیم پلی نیز Cat Quest 2 تغییرات زیادی به خود ندیده است، اما همان تغییرات کوچک، تاثیرات خوبی روی کل گیم پلی گذاشته اند. ابتدا می خواهم از مهم ترین تغییر این بخش، یعنی اضافه شدن کاراکتر دوم برایتان بگویم. در بازی اول Catventurer تنها به دنبال انتقام خواهرش از جادوگر بود، اما اینجا دو قلمرو داریم با دو شخصیت که هر یک از این شخصیت ها ادعای پادشاهی بر این سرزمین ها را دارند. اولین چیزی که با اضافه شدن یک کاراکتر اصلی دیگر به ذهنمان می رسد، قابلین بازی دو نفره به شکل آنلاین یا با دوستانمان است که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است. Cat Quest 2 یکی از فان ترین بازی هایی است که می توانید با دوستان خود آن را امتحان کنید. اضافه شدن Doggo باعث شده است تا شکل مبارزات تغییر کند و با سرعت تر و لذت بخش تر از گذشته شود. اگر هم اهل بازی های دونفره نیستید، خود کامپیوتر کنترل یکی از شخصیت ها را بر عهده می گیرد و شما با کاراکتر دیگر پیشروی می کنید. البته این هشدار را باید از حالا به شما بدهم که هوش مصنوعی بازی در این مورد زیاد جالب عمل نکرده است و بهترین گزینه تان همان بازی دو نفره است. هنگامی که هوش مصنوعی کنترل شخصیت دوم را بر عهده می گیرد، خیلی جاها حملات شما طبق نقشه ی داخل ذهنتان پیش نخواهد رفت و ممکن است به خود بیایید و ببینید کاراکتر شما وسط میدان جنگ است و راه دیگری به جز پیوستن به او و مبارزه در کنارش ندارید. البته این مشکل در حدی نیست که لذت کلی بازی را از شما سلب کند، اما در حدی بزرگ هست که به عنوان یک مشکل حتماً متوجه آن شوید. در عوض وقتی شخصی واقعی کنترل آن را به عهده بگیرد، مبارزات شلوغ تر، با برنامه ریزی تر، لذت بخش تر و سریع تر پیش خواهند رفت. کلاً ریتم بازی Cat Quest 2 سرعت زیادی دارد و کاملاً برای بازی دو نفره بهینه سازی شده است.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

Cat Quest 2 یکی از فان ترین بازی هایی است که می توانید با دوستان خود آن را امتحان کنید. اضافه شدن Doggo باعث شده است تا شکل مبارزات تغییر کند و با سرعت تر و لذت بخش تر از گذشته شود. اگر هم اهل بازی های دونفره نیستید، خود کامپیوتر کنترل یکی از شخصیت ها را بر عهده می گیرد و شما با کاراکتر دیگر پیشروی می کنید. البته این هشدار را باید از حالا به شما بدهم که هوش مصنوعی بازی در این مورد زیاد جالب عمل نکرده است.

می توان گفت بخش مبارزات مهم ترین بخش بازی Cat Quest 2 است. از آنجایی که این بازی فقط با هدف خوش گذراندن و لذت بردن از گیم پلی بازی طراحی شده، باید گفت تا حد زیادی به هدف خود رسیده است. قدرت سگ و گربه به نوعی مکمل هم هستند و استفاده از قدرت هر دوی آن ها در کنار یکدیگر، گیم پلی را جذاب تر کرده است. علاوه بر این خود بخش اکشن بازی بسیار ساده طراحی شده و با فشردن یک دکمه ی حمله هم می توان بازی را پیش برد. Cat Quest 2 یکی از آن بازی هایی است که یاد گرفتنش بسیار راحت است، اما حرفه شدن در آن کمی زمان لازم دارد. به هر جال انتظار المان های پررنگ RPG مانند آنچه در ویچر یا دارک سولز دیده اید را نداشته باشید؛ این بازی نه به آن اندازه سخت است و نه خیلی پیچیده. اگر با کنترلر خود بازی کنید، یک دکمه برای حمله دارید و از چهار ماشه ی دسته ی خود می توانید برای پیاده سازی قدرت های جادویی کاراکتر خود استفاده کنید.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

محیط کارتونی و دوست داشتنی Cat Quest 2.

بیشتر این قدرت ها، چیزهایی مانند پرتاب گلوله های آتشین، یخی و یا برقی هستند. می توانید از ترکیب این جادوها با حمله های عادی استفاده کنید، به این شیوه که ابتدا این ضربات دشمنان تان را ضعیف تر کنند، سپس با چند ضربه کار آن ها را یکسره کنید. در بازی دو نفره می توانید تقسیم وظایف کنید، به این شکل که یکی از فاصله ی دورتر و دیگری از نزدیک با دشمنان بجنگد تا بیشترین ضربه را به آن ها وارد کنید. اگر در این میان نوار سلامت سگ یا گربه تمام شود، بازی یه پایان نمی رسد، بلکه شخص دیگر می تواند دوست خود را Revive کند و حتی اگر قدرت یا Spell مخصوص آن را به دست آورده باشد، کمی به او جان ببخشد. این موضوع باعث شده Cat Quest 2 تا جایی که امکان دارد سریع و روان پیش رود و چیزی در بازی مزاحم لذت بردن از بازی نشود. به عبارت دیگر، سازندگان آن را بسیار ساده، مینیمال و در عین حال لذت بخش طراحی کرده اند، به گونه ای که همه بتوانند با کمی تجربه ی بازی، بر روی آن سوار شوند. اسلحه های بازی نسبت به نسخه ی قبل تنوع بسیار بیشتری دارند و اضافه شدن اسلحه هایی که می توانید آن ها را در دو دست بگیرید، کار حمله را راحت تر و لذت بخش تر کرده اند. همچنین تقریباً هر چیزی که فکرش را بکنید در این بازی قابل ارتقاء است، از قابلیت جاخالی دادن و دفاع کردن تا قدرت های جادویی و حمله و غیره. این المان های نقش آفرینی نیز عمق خوبی به اکشن سرعتی و ساده ی بازی بخشیده اند.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

در بازی دو نفره می توانید تقسیم وظایف کنید، به این شکل که یکی از فاصله ی دورتر و دیگری از نزدیک با دشمنان بجنگد تا بیشترین ضربه را به آن ها وارد کنید. اگر در این میان نوار سلامت سگ یا گربه تمام شود، بازی یه پایان نمی رسد، بلکه شخص دیگر می تواند دوست خود را Revive کند و حتی اگر قدرت یا Spell مخصوص آن را به دست آورده باشد، کمی به او جان ببخشد.

در بخش طراحی هنری بازی GentleBros بسیار خوب عمل کرده و محیط های شاد و رنگارنگ بازی با تم کلی آن کاملاً هماهنگی دارد. آهنگ های بازی نیز با توجه به همین موضوع ساخته شده اند و وظیفه ی خود را به خوبی اجرا می کنند.

در کل Cat Quest 2 یک بازی پرمحتوا و جذاب است که شاید بخش تک نفره ی آن کلیشه ای و یک کپی بهبود یافته از نسخه ی اول باشد، اما دو نفره بازی کردن آن لذت بخش و سرگرم کننده است. اگر یک نقش آفرینی سبک و ساده با گیم پلی ای پُر و پیمان می خواهید، Cat Quest 2 برای شماست.

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا
گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گربه بازی | نقد و بررسی بازی Cat Quest II - گیمفا