ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

محمد آریامقدم
۰۹:۱۴ ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

همین چند روز پیش لیستی از پرفروش‌ترین مجموعه‌ها و پرکاربرترین بازی‌های یوبی‌سافت منتشر شده بود. حتی اگر این لیست را ندیده باشید هم با چشمان بسته می‌توان حدس زد که مجموعه Ghost Recon جایی در تاپ فایو یوبی‌سافت ندارد. این شوتر سوم شخص تاکتیکال را هم باید جزو فرنچایز قدیمی و پر فراز و نشیب به حساب آورد. فرنچایزهایی که نمونه‌شان را یوبی‌سافت کم ندارد! امروزه Ghost Recon قطعا بهترین و پرطرفدارترین فرنچایز تام کلنسی نیست! گرفتن جای Splinter Cell و سم فیشر محبوب کار سختی است. آخرین نسخه سری Rainbow Six با نام Siege هم که فعلا در میان بازی‌های آنلاین حکمرانی می‌کند و اخیرا تعداد کاربران آن از مرز ۵۰ میلیون نفر هم عبور کرده‌اند. این در حالی است که Tom Clancy’s The Division هم عملکرد قابل قبولی را برجای گذاشته و نسخه دوم آن هم که در اوایل سال جاری منتشر شد توانست هم نظر منتقدین و هم نظر کاربران را به خود جلب کند. بنابراین مجموعه Ghost Recon هنوز مسیر زیادی را دارد تا بتواند به بازی‌های نام برده شده برسد. رویکرد جدید این مجموعه هم به نوعی آن را به فرنچایزهای مذکور نزدیک کرد! Ghost Recon Wildlands آغازی برای تمام آنلاین شدن این مجموعه بود و Breakpoint آن را کلا تکمیل کرد. خب آنلاین شدن این مجموعه، اگر بخواهیم بی طرفانه به قضیه نگاه کنیم، هم مزایا و هم معایب خاص خودش را دارد. مجموعا نسخه‌های قبلی Ghost Recon هم یک‌سری بازی تیمی و وابسته به همکاری بین اعضای تیم بودند. با این تفاوت که شما مثلا در Ghost Recon Future Soldier به یک سری هوش مصنوعی دستور می‌دادید و در بخش آنلاین Ghost Recon Wildlands باید با یک تیم متشکل شده از حداکثر سه کاربر واقعی کار می‌کردید.

در سال ۲۰۰۱ اولین نسخه Tom Clancy’s Ghost Recon منتشر شد. عملکرد این بازی روی Xbox و PC واقعا خوب بود و این عملکرد هم ادامه داشت. تا پیش از Wildlands، این Ghost Recon Future Soldier نبود که آخرین نسخه این فرنچایز تلقی می‌شد; بلکه بعد از Future Soldier و در سال ۲۰۱۴ عنوان Ghost Recon Phantoms منتشر شد. عنوانی که توسط شعبه سنگاپور یوبی‌سافت توسعه داده شده بود و در انحصاری رایانه‌های شخصی هم قرار داشت. نکته جالب در رابطه با این نسخه، Free to play بودن آن بود. یک بازی کاملا آنلاین که شما در یک تیم قرار داده و باید با یک تیم دیگر به مبارزه می‌پرداختید. منتهی Ghost Recon Phantoms خیلی مورد استقبال نگرفت. این موضوع را یوبی‌سافت تقریبا دو سال بعد به صورت رسمی اعلام کرد. بنابراین اگر Ghost Recon Phantoms را در نظر نگیریم، Future Soldier آخرین نسخه منتشر شده از مجموعه Ghost Recon تا پیش از Wildlands، و همچنین آخرین نسخه منتشر شده از این مجموعه برای نسل هفتم بود.

۵ سال بعد و در سال ۲۰۱۷ عنوان Ghost Recon Wildlands منتشر شد. از روی همان تریلر معرفی این بازی در E3، واضح بود که رویکرد این مجموعه عوض شده است. اتفاقی که با Assassin’s Creed Origins برای این مجموعه هم رخ داد و احتمالا برای Splinter Cell هم در آینده رخ می‌دهد. البته این تغییر رویه همیشه هم بد نیست. Ghost Recon Wildlands ابدا بازی بدی نبود منتهی خب وارد کردن این مجموعه به یک جهان باز طرفداران را نگران کرده بود. بعدا و پس از انتشار بازی هم مشخص شد که این نگرانی‌ها چندان هم بی‌اساس و بی دلیل نبوده‌اند. مخفی‌کاری در Ghost Recon Wildlands به مراتب کم رنگ‌تر از قبل شده بود. اگر خاطرتان باشد عنوان Splinter Cell Conviction کمی از آن حالت مخفی‌کاری سنتی دور شده و اکشن‌تر شده بود. خب Ghost Recon Wildlands هم چنین در مقیاس کوچک‌تر، چنین حالتی داشت. البته Splinter Cell Blacklist بعدا این مشکل را حل کرد و این لطفی است که Breakpoint هم کم و در حق Ghost Recon Wildlands انجام داده است! فعالیت‌های جانبی Ghost Recon Wildlands بعد از مدتی عذاب آور می‌شدند; شما مشابه یک ماموریت را ده‌ها بار باید تکرار می‌کردید. فعالیت‌های جانبی بازی به شدت خسته‌کننده و یکنواخت بودند. طراحی مراحل اصلی بازی هم اگرچه به خودی خود خوب بود، ولی باز هم ممکن بود ماموریت‌های بخش داستانی یک حالت تکراری به خود بگیرند. بازی باگ و مشکلات فنی زیاد داشت و از نظر گرافیکی چندان قابل قبول نبود. رانندگی با ماشین‌ها، موتور سیکلت‌ها و حتی هلی‌کوپترها واقعا سطحی بود و اصلا به دل نمی‌نشست. البته خب گان‌پلی عالی بازی، کواپ اعتیاد آور و جذاب، دنیای بزرگ و پرجزئیات بازی و همچنین سلاح‌ها و شخصی‌سازی آن‌ها از جمله مواردی بودند که می‌توانستند بازیکن را به بازی کردن Wildlands تشویق کنند. همچنین Ghost Recon Wildlands از یک ایده جالب دیگر برای اضافه کردن به جذابیت خود استفاده کرده بود: میان‌پرده‌ها! توضیحاتی که در رابطه با شخصیت‌های منفی بازی داده می‌شد واقعا جذاب و شنیدنی بود.

به طور کلی، Ghost Recon Wildlands خوب یا بد، یک تحول برای مجموعه Ghost Recon بود. بازی از آن حالت آفلاین و بسته خود خارج شده و بازیکن را در کنار پلیرهای دیگر به یک دنیای باز و وسیع منتقل کرد. خب طبیعتا مثل هر تغییر بنیادین دیگری، این تغییر هم یک سری مخالفان و موافقان خاص خود را داشت. Assassin’s Creed با نسخه Origins تبدیل به یک بازی تقریبا نقش آفرینی شد و Odyssey آن را تکمیل کرد. در واقع در رابطه با سری Assassin’s Creed، این تغییرات نه تنها برای مجموعه بد تمام نشد، بلکه Assassin’s Creed را یک بار دیگر در کنار بزرگان قرار داد. پس از شکست Unity و Syndicate، عنوان Assassin’s Creed Origins یک بازی موفق محسوب می‌شد و لازم به ذکر هم نیست که Assassin’s Creed Odyssey موفق شد خود را به عنوان یکی از ۶ نامزد جایزه بهترین بازی سال معرفی کند. حال این سوال پیش می‌آید که اتفاقی که برای Assassin’s Creed رخ داد می‌تواند برای Ghost Recon هم تکرار شود؟ Ghost Recon Wildlands نشان داد که مجموعه Ghost Recon به عنوان یک فرنچایز آفلاین احتمالا به موفقیت‌های بیشتری دست خواهد یافت. حقیقت این است که اگر Future Soldier را با Wildlands مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که حداقل منتقدان، محصول سال ۲۰۱۲ را بیشتر پسندیده‌اند. این موضوع در رابطه با بسیاری از پلیرها هم صدق می‌کند. اکنون Ghost Recon Breakpoint منتشر شده است. یک بازی پر ادعا که در نمایش‌های خود توانسته خیلی از کاربران را به خود جذب کند. شخصا نسخه بتای این عنوان را تجربه نکرده‌ام ولی ظاهرا کاربرانی که پای نسخه آزمایشی این بازی نشسته‌اند، خیلی از آن راضی نبوده و مشکلات زیادی را گزارش کرده‌اند. خب از بتای بازی صحبت نکنیم چرا که اکنون نسخه اصلی بازی Ghost Recon Breakpoint در دسترس است و در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی این بازی پرداخته و مشکلات، نقاط ضعف و همچنین نقاط قوت این بازی را بشکافیم. توجه داشته باشید که بعضی از تصاویری که در این مطلب مورد استفاده قرار گرفته‌ شده کاملا اختصاصی بوده و توسط منتقد بازی گرفته شده‌اند. خب با توجه به نمراتی که از بازی Ghost Recon Breakpoint منتشر شده، آیا این بازی واقعا اینقدر بد است؟ متای بازی ابدا قابل قبول نیست و حتی نشان از یک بازی متوسط هم نمی‌دهد! خب برویم و ببینیم که اصلا قضیه چیست! با من، گیمفا و نقد و بررسی بازی Ghost Recon Breakpoint همراه باشید.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

عنوان Ghost Recon Breakpoint در شرایطی منتشر شد که اوایل سال ۲۰۱۹ دیگر بازی یوبی‌سافت با پسوند Tom Clancy توانسته نظر کاربران و منتقدین را به خود جلب کند. اما در مجموع عملکرد کیفی Ghost Recon Breakpoint در چه سطحی قرار دارد؟ با ما همراه باشید.

دیگر این روزها هر گیمری می‌داند که داستان در چه بازی‌هایی مهم است و در کدام دسته از عناوین از اهمیت پایین تری برخوردار است. به طور کلی حتی نسخه‌های قبلی مجموعه Ghost Recon هم نسبت به دیگر بازی‌هایی یوبی سافت از داستان چندان قدرتمندی بهره‌مند نبودند. فراموش نکنید که داریم در رابطه با نسخه‌های قدیمی و آفلاین این مجموعه که اکنون تقریبا دو دهه از عمرش می‌گذرد صحبت می‌کنیم. خب به طور خلاصه گروه Ghost همیشه زمانی که اوضاع از کنترل خارج شده وارد عمل می‌‎شوند و جزو آموزش دیده‌ترین جوخه‌های ارتش ایالات متحده آمریکا به شمار می روند. گروه ارواح همیشه مثل یک ناجی عمل کرده و به بهترین نحو ممکن کار خود را ترجیحا بدون سر و صدا انجام می‌دهند. تا Ghost Recon Wildlands که همین طور بود! حتی در Ghost Recon Wildlands با وجود جهان باز بودن بازی هم، مجددا شما همواره سه نیروی دیگر هم در کنار خود داشتید. Ghost Recon Breakpoint سنت شکنی کرده و کمی از آن تم سابق فاصله گرفته است. ارواحی که به نظر شکست ناپذیر می‌رسیدند در Ghost Recon Breakpoint واقعا به مشکل می‌خورند. این بار در این نسخه بولیوی و مافیای مواد مخدر را فراموش کنید. سر و کارتان در این نسخه با یک تیم مواد مخدر نیست که نیروهای عملیاتیشان را یک‌سری قاچاقچی معتاد تفنگ به دست تشکیل داده باشند. این جا، در Breakpoint اوضاع متفاوت است. اما داستان واقعی چیست؟ برویم ببینیم بازی چگونه آغاز می‌شود.

داستان بازی این بار یک حالت نظامی‌تر دارد. اتفاقات بازی در سال ۲۰۲۳ و در جزیره‎ای به نام Auroa رخ می‌دهند; جایی که فردی به نام Jace Skell با کمپانی خود، به نوعی امپراطور منقطه محسوب می‌شود. Jace Skell از تکنولوژی و علم و تاسیسات خود استفاده‌های مفید داشته ولی خب همه چیز آن طور که انتظار می‌رفت پیش نمی‌رود. موفقیت‌های کمپانی Skell در تولید پهپادهای نظامی خیلی زود این شرکت و به طور کلی جزیره Auroa را به خطر می‌اندازد. زمانی که شما بازی را آغاز می‌کنید، Jace Skell در حال صحبت در رابطه با Skell Tech و آینده روشنی است که در انتظار نسل‌های بعدی است. اما در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ شما بازی را با عملیات Greenstone آغاز می‌کنید; جایی که CIA گروهی ۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش آمریکا تحت عنوان Ghost را به Auroa اعزام کرده تا از دلیل قطع شدن ارتباط جزیره با بیرون مطلع شده و همچنین این ارتباط را دوباره ایجاد کنند. خب اوضاع آن طوری که گروه Ghost و CIA می‌خواهند هم پیش نمی‌رود و هلیکوپترهای حامل نیروهای ویژه ارتش آمریکا مورد حمله قرار می‌گیرند. از این حمله فقط افراد معدودی جان سالم به در می‌برند و یکی از آن‌ها هم فرمانده گروه Ghost با اسم رمزی Nomad ( صحرا نشین ) است. داستان بازی برای شما دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود.

بدون شک داستان Ghost Recon Breakpoint یک سر و گردن بالاتر از داستان نسخه قبلی است. البته کماکان خبری از پیچیدگی‌های معمول داستانی نیست و ابدا سازندگان روی این مورد تمرکز نکرده‌اند. خب با توجه به آنلاین بودن بازی، می‌توان از صحبت در رابطه با داستان و مورد شماتت قرار دادنش هم صرف نظر کرد; بماند که واقعا از لحاظ داستانی هم Ghost Recon Breakpoint خیلی بد نیست! عنوان Ghost Recon Breakpoint سعی می‌کند از یک سری فلش بک برای افزایش جذابیت داستان خود استفاده کند. در واقع این فلش بک‌ها وظیفه دارند تا کاراکترهای اصلی بازی را به هم ارتباط داده و کمی هم در رابطه با بُعد روانی کاراکترها صحبت کنند. مثلا در همان اولین فلش بک خواهید دید که Cole D. Walker جان Nomad را به چه شکلی نجات می‌دهد! خب Ghost Recon Breakpoint می‌خواهد همه چیز سطحی به نظر نرسد. نمی‌گویم که در این مهم موفق ظاهر شده، ولی خب توانسته بازیکن را به داستان بازی کنجکاو کند. مهم‌ترین بخش داستان بازی، بازی فوق العاده John Bernthal است. جان برنتال قبلا در فیلم‌های اکشن زیادی مثل Snitch، Sicario، Fury و از همه مهم‌تر سریال Punisher ایفای نقش کرده است. کاملا بدیهی است که تجربه وی در بازی در نقش‌های قبلی، کمک زیادی به عنوان Ghost Recon Breakpoint کرده است. در واقع این موضوع بیش از این که در کات‌سین‌های زمان حال بدیهی باشد، در فلش‌بک‌ها قابل مشاهده است. با تمامی این صحبت‌ها و حتی بازی فوق‌العاده جان برنتال،  می‌توان Ghost Recon Breakpoint را در زمینه داستان پردازی، یک پیشرفت واقعی نسبت به Ghost Recon Wildlands دانست. البته خب این عنوان هم کمبودهای خاص خودش را دارد ولی در مجموع و به عنوان یک بازی آنلاین، توانسته عملکردی قابل قبول را از خود بر جای بگذارد.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

هنرنمایی John Bernthal شاید نتواند از یک داستان متوسط، یک داستان عالی یا حتی خوب بسازد ولی خب می‌تواند نظر مثبت مخاطب را به خود جلب کند. بماند که داستان قطعا مهم‌ترین رکن عنوانی مثل Ghost Recon Breakpoint نیست.

استفاده از المان‌های نقش آفرینی در چند بازی اخیر یوبی‌سافت به خصوص Tom Clancy’s The Division 2 و Assassin’s Creed Odyssey موفقیت آمیز بوده است. البته خب این دو بازی را دیگر واقعا می‌توان دو بازی RPG دانست. عنوان Ghost Recon Breakpoint نسبت به نسخه قبل تغییرات عظیمی داشته و خوشبختانه این تغییرات حداقل در بخش گیم پلی بازی سبب پیشرفت این عنوان شده‌اند. در سال ۲۰۱۸ با Far Cry 5 و Assassin’s Creed Odyssey و در سال ۲۰۱۹ با The Division 2 و اکنون Ghost Recon Breakpoint، یوبی‌ سافت ثابت کرد که این روزها در دنیای بازی‌سازی حرف‌های زیادی را برای گفتن دارد. به نظر می‌رسد که آن روزهایی که این کمپانی به خاطر تولید نسخه‌های جدید بدون پیشرفت نسبت به نسخه‌های قبلی آی پی‌های قدیمی مورد سرزنش قرار می‌گرفت گذشته است. اما برگردیم سر بحث راجع به Ghost Recon Breakpoint. خب در وهله اول، شما زمانی که بازی را آغاز می‌کنید، چهار درجه سختی را پیش روی خود می‌بینید که درجه سختی Arcade آسان‌ترین حالت و Extreme حالت کابوس‌وار بازی Ghost Recon Breakpoint محسوب می‌شود. در حالت Extreme، همواره راز موفقیت دیده نشدن توسط دشمنان است; به خصوص اگر قصد شما نفوذ به یک پایگاه نظامی و یا چنین چیزی باشد. اگر چه سری Ghost Recon از نسخه Wildlands به بعد تغییرات چشمگیری به خود دیده و با آن فرنچایز قدیمی که می‌شناختیم فاصله گرفته، ولی خب یک‌سری ویژگی‌ها همچنان در خود دارد. دیده نشدن و خاموش ماندن در دنیای بازی نه تنها اولویت شما، بلکه روی ماکزیمم درجه سختی، تنها راه موفقیت بازیکن هم به شمار می‌رود. خب در این مسیر البته همکاری تیمی و البته حضور در یک تیم حرفه‌ای هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در نگاه اول سبک بازی پلیرها با هم متفاوت باشد ولی هر بازیکن با هر سبکی خیلی زود متوجه خواهد شد که اصطلاحا Rush دادن در دنیای بازی Ghost Recon Breakpoint نتیجه‌ای جز شکست در بر نخواهد داشت. برای تجربه بازی شما حتما باید به سرورهای یوبی‌سافت متصل باشید ولی می‌توانید بدون کمک دیگران و به صورت تک‌نفره هم بازی را پیش ببرید. با این وجود، سازندگان سعی می‌کنند که به صورت نامحسوس شما را تشویق یا بهتر بگویم، وادار به بازی کردن با دیگر پلیرها کنند. قطعا در مراحل آغازین بازی یک بازیکن حرفه‌ای می‌تواند به تنهایی از عهده خود برآید ولی وقتی که به اواسط بازی برسید متوجه می‌شوید که حضور یک هم‌تیمی واقعا الزامیست.

بازی تمامی تجهیزاتی که لازم دارید تا مخفی بمانید را در اختیارتان قرار می‌دهد. پهپاد که اصلا به نوعی، شناسنامه مجموعه Ghost Recon محسوب می‌شود. می‌توانید برای آنالیز پایگاه دشمن از پهپاد خود استفاده کنید. حتی در حالت Ghost War هم این امکان وجود دارد. با مارک کردن ( علامت گذاری ) نیروهای دشمن و حتی پهپادهای آن‌ها، به راحتی می‌توانید محل دقیق و لحظه‌ای آن‌ها را داشته باشید. با این وجود، در درجه سختی Extreme، مشکل این است که خیلی خیلی احتمال این که با پهپاد خود بتوانید همه نیروهای حاضر در پایگاه دشمن را علامت گذاری کنید، پایین است. تمامی سلاح‌های موجود در بازی از هر کلاس و تیپی قابلیت پشتیبانی از Suppressor ( صدا خفه کن ) را دارند. به همین خاطر حتی زمانی که به داخل پایگاه دشمن نفوذ کرده‌اید هم می‌توانید در صورت لزوم به دشمن شلیک کنید. در بازی Ghost Recon Breakpoint همچنین قابلیت حمل جسد وجود دارد. طبیعتا در صورتی که دشمنان یک جسد را پیدا کنند، حالت آماده باش به خود گرفته و جست و جو برای پیدا کردن نفوذی‌ها را آغاز می‌کنند. این موضوع برای بازیکن در پایگاه‌های بزرگ‌تر، دردسر خواهد شد. به طور کلی در زمینه مخفی‌کاری، بازی Ghost Recon Breakpoint یک بازی پیشرفته و چالش برانگیز است. چیدن تاکتیک در این بازی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بازی هم امکانات لازم برای چیدن یک استراتژی مناسب را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. شما به صورت همزمان می‌توانید سه سلاح را حمل کنید; یک سلاح سبک و دو سلاح سنگین. Loadout شما در بخش PvP بازی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانید گجت‌های متنوعی را هم با خود حمل کنید. پیشرفت‌های بازی Ghost Recon Breakpoint نسبت به نسخه‌های قبلی در رابطه با گجت‌ها هم صدق می‌کنند. Auroa یک جزیره پیشرفته از نظر ارتباطی و نظامی است. برای محافظت هر چه بیشتر از پایگاه‌ها، دشمنان شما از پهپاد و ربات استفاده می‌کنند. یکی از گجت‌های جدید اضافه شده به این بازی، Cloak Spray نام دارد. زمانی که توسط یک پهپاد جنگی رویت می‌شوید، می‌توانید از این اسپری استفاده کرده و برای چند ثانیه خود را از دیدرس پهپادهای دشمن در امان نگه دارید. خب علاوه بر این آیتم، آیتم‌های قدیمی‌تری مثل نارنجک، گاز اشک آور و چندین و چند آیتم دیگر در بازی حاضر هستند.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

انواع مواد منفجره و Ration ها اگرچه در حالت چندنفره بازی از تنوع فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، اما در حالت Ghost War بازی اصلا حضور ندارند! در حالت Ghost War بازی خودتان باید در محیط آیتم‌هایی نظیر سرنگ برای تزریق سلامتی، نارنجک و پهپاد پیدا کنید. این احتمال وجود دارد که اصلا نتوانید چنین آیتم‌هایی را به دست بیاورید.

در نسخه‌های قبلی شما نهایتا باید خود را از دید نیروهای دشمن پنهان می‌کردید. در هنگام نزدیک شدن به محدوده‌های امنیتی دشمن، پنهان ماندن کار دشواری می‌شد ولی خب کماکان امکان پذیر بود. همان‌طور که اشاره شد این جا ربات‌ها و پهپادهایی که می‌توانند به شما شلیک کنند هم برایتان دردسرساز خواهد بود. در واقع چالش مبارزه با چنین مواردی به مراتب سخت‌تر از مبارزه با حتی نیروهای زرهی دشمن است. از طرفی دیگر خیلی از پایگاه‌های دشمن از تدابیر امنیتی مختلفی استفاده می‌کنند و اگر کار به اکشن و Combat کشیده شود، احتمالا شما شانس زیادی را در مقابل دشمن نخواهید داشت. خارج از پایگاه‌ها می‌توانید از درخت‌ها، بوته‌ها و تکه سنگ‌های بزرگ برای قایم شدن و یا استتار استفاده کنید. طبیعتا چنین امکانی در داخل پایگاه‌ها وجود ندارد و خلاصه قبل از ورود به محدوده حفاظت شده و نظامی دشمن باید واقعا همه‌چیز را آنالیز کنید، به درستی شرایط را تحلیل کنید و خلاصه بی گدار به آب نزنید. چه در قالب یک تیم و چه در قالب یک شبح تنها، راز موفقیت در بازی Ghost Recon Breakpoint همین است. صحبت از اکشن شد; شخصا بازی‌های مخفی‌کاری را به دو دسته تقسیم می‌کنم: آن‌ دسته از مخفی‌کاری‌هایی که می‌توان بدون مخفی‌کاری هم آن ها را پیش برد و دسته دوم هم دسته‌ای هستند که واقعا باید برای موفقیت در بازی، مثل یک روح باشید. شخصا دسته دوم را ترجیح می‌دهم و Ghost Recon Breakpoint هم گاهی اوقات شبیه دسته اول، ولی معمولا به دسته دوم گرایش دارد. خوشبختانه گان‌پلی بازی به اندازه کافی جذاب و بی عیب و نقص است که بتواند حتی به عنوان یک بازی اکشن هم حرف‌های زیادی را برای گفتن داشته باشد. نه تنها Breakpoint که کلا مجموعه Ghost Recon و نه تنها کل فرنچایز Ghost Recon، بلکه بیشتر بازی‌های یوبی‌سافت در زمینه گان پلی حرف‌های زیادی را برای گفتن دارند. بهترین نمونه‌اش هم در همین سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. دیگر بازی با پیشوند تام کلنسی تحت عنوان The Division 2. سلاح‌های متفاوتی را می‌توان در بازی پیدا کرد و هر سلاح ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به طور کلی خصوصیات یک سلاح و مقایسه بین اسلحه‌ها را می‌توانید در بخش انتخاب سلاح مشاهده نمایید. سیستم کاور گیری بازی بی عیب نیست و گاهی اوقات واقعا بازیکن را آزار می‌دهد. با این حال در مجموع، فکر نمی‌کنم بتوان انتقادی را به گان پلی بازی وارد کرد.

مثل The Division، Splinter Cell و یا حتی نسخه‌های قدیمی‌تر Ghost Recon خبری از سوییچ کردن اتوماتیک بین کاورها نیست. در عوض شما باید در زمان مناسب کاورتان را عوض کنید. لازم به ذکر است که طراحی محیط بازی هم به شکلی نیست که بتوان از آن سیستمی که در بازی‌های مذکور استفاده می‌شد، استفاده‌ای مفید برد. در نسخه‌های قبلی شما می‌توانستید با فشار دادن دکمه Q ( در رایانه‌های شخصی ) دشمنان را علامت گذاری کنید و افراد شما هم به محض این که دستور شلیک را صادر می‌کردید، دشمنان مشخص شده را از پای در می‌آوردند. این سیستم در بازی Ghost Recon Breakpoint هم مورد استفاده قرار گرفته است. البته این‌جا کار همگام سازی را باید با یک سری پلیر واقعی آنلاین انجام دهید. به طور کلی بازی به شکل‌های مختلف شما را تشویق می‌‎کند که هوشمندانه عمل کنید و البته در قالب یک تیم بازی را پیش ببرید. بزرگترین مشکل بازی Ghost Recon Breakpoint مربوط به وسایل نقلیه و کنترل آن‌هاست! فیزیک و کنترل وسایل نقلیه در نسخه قبلی اعم از اتومبیل‌ها، موتور سیکلت‌ها و هلی کوپترها و غیره واقعا فاجعه بود. در این نسخه هم هیچ گونه بهبودی در این زمینه دیده نمی‌شود و آن فاجعه این‌جا هم تکرار شده است. متاسفانه کنترل وسایل نقلیه از تیپ و کلاسی، هیچ گونه جذابیتی برای بازیکن نخواهد داشت و مخاطب ترجیح می‌دهد که از گزینه فست تراول ( Fast Travel ) استفاده کند تا این که مسافت‌های طولانی را با وسایل نقلیه موجود در بازی طی کند. خب این موضوع یک مشکل بزرگ دیگر را هم به همراه دارد و آن چیست؟ گشتن و کاوش در محیط! به طور کلی بازی از شما می‌خواهد که محیط بازی را جست و جو کنید. گاهی اوقات این خواسته را از طریق یک سری ماموریت فرعی و Objective به شما منتقل می‌کند. گاهی اوقات هم یک سلاح مخصوص در نقطه X در نقشه وجود دارد که طبیعتا برای دسترسی به آن باید کمی محیط بازی را جست و جو کنید. از این‌ها جالب‌تر، برای دسترسی به برخی آیتم‌های مربوط به شخصی‌سازی کاراکتر اصلی باید در محیط به گشت و گذار بپردازید! نه لازم است که از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده کنید و نه باید ماموریت خاصی را انجام دهید. فقط علامت سوال‌های بیشتری را در نقشه بازی از بین ببرید! خب پیمایش مسافت‌های طولانی به صورت پیاده یا آن فوت، قطعا کار طاقت فرسایی خواهد بود. از طرفی کنترل وسایل نقلیه هم مشکلات خاص خودش را دارد. بنابراین بحث فیزیک وسایل نقلیه می‌تواند روی موارد دیگری هم تاثیر منفی داشته باشد.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

اگر نیروهای دشمن روی زمین جسد ببیند جست و جو را برای شما آغاز خواهند کرد. به همین خاطر بازی این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا جسد دشمنان را حمل کرده و از دید بقیه نیروها پنهان کند.

صحبت از شخصی سازی شد. همان ابتدای بازی شما باید شخصیت Nomad را شخصی سازی کنید. دقیقا مثل Ghost Recon Wildlands در این نسخه هم باید روی صورت کاراکترتان کار کنید. این موضوع را در The Division 2 هم دیدیم. خب البته در این مبحث هم یوبی‌سافت به بهترین شکل ممکن کار خودش را انجام نداده است. انتظار می‌رفت که مدل مو و مدل ریش‌های متنوع‌تر و بیشتری را در بازی شاهد باشیم. به هر شکل به غیر از صورت، شما بعدا می‌توانید لباس‌ها و پوشش شخصیت خودتان را هم به دلخواه تغییر دهید. در زمینه پوشش و تنوع لباس‌ها اما Ubisoft خوب کار کرده است. روش‌های مختلفی برای آنلاک کردن لباس‌های جدید وجود دارند. قابل انکار نیست که کلا برخی از آیتم‌های بازی از طریق Ghost Coin باید خریداری شوند ولی خب مجموعا تاثیر خاصی را روی روند بازی ندارند. خریداری Ghost Coin به هیچ وجه در بازی الزامی نیست. فی الواقع حتی در بخش PvP بازی هم بیش از تجهیزات، این مهارت، هوش و تجربه بازیکن است که به کمک وی می‌آید. بدون خریداری Ghost Coin و استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم می‌توانید به سلاح‌ها و تجهیزات سطح بالا دست پیدا کنید. مثل نسخه‌ی قبلی، در این نسخه هم افراد یا اسناد و مدارکی در دنیای بازی پراکنده شده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌توانید یک لوکیشن مخفی یا سلاحی جدید را روی نقشه پیدا کنید. خوشبختانه سیستم پاداش دهی بازی منصفانه است و در ازای فعالیت‌های مختلفی که انجام می‎دهید، جوایز خوبی را به شما اعطا می‌کند. همچنین در صورت لزوم می‌توانید سلاح یا اسکین‌های جدیدی را خریداری کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید یک سری قطعات مختلف سلاح را در قسمت Shop بازی پیدا کرده و با پول خود بازی آن‌ها را خریداری کنید. دیگر خبر خوب این است که معمولا قیمت آیتم‌های قابل خرید نسبت به پولی که در بازی به دست می‌آورید زیاد نیست و خریداری موارد مختلف، همیشه امکان پذیر است. همچنین بازیکنان می‌توانند برای خود وسایل نقلیه‌ مختلفی را خریداری کنند. برخی از ماشین‌های قابل خرید اصلا در دنیای بازی پیدا نشده و کاملا یونیک و منحصر به فرد به شمار می‌روند. از این وسایل نقلیه همچنین می‌تواند به عنوان وسیله نقلیه کل Squad خود استفاده کنید.

مشکلی که در بخش کاستومایز کردن سلاح‌ها وجود دارد، کمبود اسکین‌هاست. متاسفانه اسکین‌های بازی از تنوع کافی برخوردار نیستند و جالب این جاست که برخی از آن‌ها هم صرفا با Ghost Coin قابل خریداری هستند. به همین خاطر دست بازیکن هنگام شخصی‌سازی سلاح‌هایش خیلی باز نیست و نمی‌تواند انتخاب های متنوعی داشته باشد. دقیقا برخلاف آن چه در محصول قبلی یوبی‌سافت یعنی The Division 2 و یا حتی Ghost Recon Wildlands دیده بودیم. اما در رابطه با ارتقا سلاح مشکلی وجود ندارد. شما همواره می‌توانید قطعات مختلف تفنگ‌های خود را تغییر داده و بازدهی سلاح خود را افزایش دهید. علاوه بر ارتقا و شخصی سازی سلاح‌های بازی، خود کاراکتر اصلی بازی هم قابل ارتقا و شخصی سازی است. در رابطه با شخصی‌سازی Nomad صحبت کردیم. برویم ببینیم ارتقا Nomad به چه ترتیب است. به طور کلی چهار کلاس Medic، Assault، Sharpshooter و Panther در بازی حاضر هستند که هر کدام به نوبه خود، یک‌سری قابلیت‌ها را به بازیکن اضافه کرده و یا قابلیت‌های قبلی وی را تقویت می‌کنند. به طور کلی برای افرادی که بیشتر اهل Rush دادن و جلو رفتن هستند، بهترین کلاس، کلاس Assault است. Stealth بازها هم بهتر است که از کلاس Panther استفاده کنند. سوای از این که کدام کلاس را استفاده می‌کنید، یک درخت مهارت فوق‌العاده گسترده در بازی تعبیه شده که در آن می‌توانید توانایی‌های خود را تقویت کنید. چیزی به اسم Perk در بازی Ghost Recon Breakpoint وجود دارد. شما به صورت همزمان می‌توانید از حداکثر سه Perk استفاده کنید. Perk‌ها هم در واقع یک سری توانایی هستند که آن‌ها را به وسیله Skill Point‌هایی که قبلا دریافت کرده‌اید آنلاک می‌کنید. خلاصه که خوشبختانه درخت مهارت بازی کامل و جامع است و مهارت‌ها و قابلیت‌های کاربردی زیادی را در خود جای داده است. مورد دیگر در رابطه با تجهیزات شما، توانایی فروش یا از بین بردن ( Dismantle ) آن ها است. با فروختن تجهیزاتتان خب طبیعتا مقداری پول به دست می آورید و با انتخاب گزینه Dismantle هم مقداری مواد خام نصیبتان می‌شود. تجهیزات شما فقط به سه سلاحی که در دست دارید محدود نشده و شامل جلیقه ضدگلوله، کلاه، دست‌کش و چکمه‌تان هم می‌شود. به غیر از تجهیزات شما، خود کلاس‌ها هم قابل ارتقا هستند. برای رسیدن به یک رنک جدید، شما باید یک سری کارهایی را در طول بازی انجام دهید. وقتی که این کار ها را انجام دهید، به صورت اتوماتیک رنک کلاس شما افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال باید n تعداد بازیکن دشمن را بکشید و یا در n راند حالت Ghost War بازی برنده از میدان جنگ خارج شوید.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

همواره پیش از نفوذ به پایگاه‌های نظامی دشمن باید محدوده مورد نظر را آنالیز کنید. استفاده از پهپاد بهترین و راحت‌ترین گزینه به شمار می‌رود ولی خب می‌توانید از اسنایپر هم برای چنین منظوری استفاده کنید. مهم‌ترین موضوع این است که پیش از این که وارد عمل شوید، شرایط را بررسی کرده و محیط را به اندازه کافی تحلیل کرده باشید.

فعالیت‌های جانبی بازی هم زیاد و هم متنوع هستند. یکی از بارزترین مسائل و مشکلات بازی Ghost Recon Wildlands که به شدت روی تجربه شما از بازی تاثیر گذاشته و عملا ارزش تکرار بازی را پایین می‌آورد، یکنواختی فعالیت‌های جانبی بود. کلا سه یا چهار نوع فعالیت در بازی وجود داشت و این موارد هر بار و در محدوده‌های مختلف تکرار می‌شدند. البته Ghost Recon Wildlands تنها بازی یوبی‌سافت نبود که با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کرد ولی از نظر من، یکی از عذاب آورترین‌ها بود. Ghost Recon Breakpoint این مشکل را پوشش داده و توانسته علی‌رغم پرتعداد بودن فعالیت‌های جانبی، تنوع آن‌ها را هم حفظ کند. از موقعیت‌یابی کردن کامیون دشمن گرفته تا پیدا کردن یک زندانی و نجات دادن او بگیرید تا برسید به فعالیت‌های دشوارتری مثل نفوذ به پایگاه نظامی دشمن و گرفتن یک سری اطلاعات در رابطه با فلان پروژه. فعالیت‌هایی به صورت سبز رنگ در دنیای بازی وجود دارند که تحت عنوان Fictional Mission شناخته می‌شوند. برای انجام این ماموریت‌ها باید ابتدا سری به شولز زده و اطلاعات لازم را از وی دریافت کنید. ماموریت‌هایی که مشخصا سخت‌تر از بقیه هستند تحت عنوان Elite Mission شناخته می‌شوند. در این گونه ماموریت‌‎ها قویا به شما توصیه می‌کنم که بگردید و یک هم‌تیمی برای خود پیدا کنید. انواع دیگری هم ماموریت در گوشه کنار دنیای بازی می‌توان یافت ولی خب Fictional Missionها در کنار ماموریت‌های اصلی یا همان Main Mission ها در بازی پررنگ‌تر از بقیه دیده می‌شوند. حقیقت این است که انجام فعالیت‌های جانبی اگر در قالب ماموریت بوده و گشت و گذار آزاد در محیط نباشد، واقعا لذت‌بخش و البته مفید و کاربردی است. همان طور که اشاره شد، بازی به بازیکنان پاداش‌های قابل قبولی را ارائه می‌کند و زحماتتان بی نصیب نخواهند ماند. همان طور که اشاره شد انوع دیگری هم از ماموریت و Objective در بازی وجود دارند ولی خب شناختن دیگر موارد را به خود بازیکن می‌سپاریم. فقط در این حد بدانید که در دنیای وسیع Ghost Recon Breakpoint کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند.

هم بعضی از استودیو بازی سازی‌های بزرگ و هم برخی تیم‌های بازی سازی کوچک‌تر، این اواخر سعی کرده‌اند تا با اضافه کردن قابلیت خوردن و خوابیدن برای شخصیت اصلی، یک‌سری نیاز جسمی مربوط به کاراکتر اصلی را در بازی خود تعریف کنند. در سال ۲۰۱۹، عنوان انحصاری PS4 یعنی Days Gone چنین حالتی را داشت و پیش از آن هم، همچین چیزی را در Red Dead Redemption 2 دیده بودیم. در حقیقت اضافه شدن المان‌های بقا به این دو بازی، در نهایت خیلی هم بد نشده. Ghost Recon Breakpoint خیلی دست و پا شکسته، سعی دارد چنین مواردی را در بازی خود پیاده‌سازی کند. نکته این جاست که مثلا در Red Dead Redemption 2 شما واقعا مجبور به خوردن هستید ولی در Breakpoint چنین خبری نیست! در Red Dead Redemption 2 باید برای غذا خوردن یا شکار کنید و یا پول خرج کنید. در Ghost Recon Breakpoint چنین قابلیت‌هایی تعریف نشده‌اند. در یک کلام، شما هرگز نمی‌توانید از نیازهای جسمی آرتور در Red Dead Redemption 2 چشم‌پوشی کنید; کاری که در قبال Nomad در Ghost Recon Breakpoint خیلی راحت می‌توانید انجام دهید. خب در یک نگاه عمیق و تخصصی به بازی، واضح است که این موضوع یک ایراد تلقی می‌شود. می‌پرسید چرا؟ چون المان‌های بقا در بازی به صورت فوق‌العاده سطحی پیاده‌سازی شده‌اند. با این حال، من این طور فکر می‌کنم که یوبی‌سافت نمی‌خواسته خیلی بازیکن را درگیر چنین چیزهایی کند. در عوض، در Ghost Recon Breakpoint غذا خوردن یک امتیاز برای شما تلقی می‌شود و مقاومت شما در برابر شلیک‌های دشمن را برای یک ساعت افزایش می‌دهد. یک‌سری کمپ در دنیای Ghost Recon Breakpoint تعریف شده‌اند. در این کمپ‌ها شما می‌توانید به مواردی نظیر سیستم ساخت و ساز، گاراژ و همچنین منوی Preparation دسترسی داشته باشید. در منوی Preparation شما ۶ انتخاب خواهید داشت و فقط می‌توانید از یکی از آن‎‌ها استفاده کنید. مثلا با غذا خوردن میزان مقاومت شما در برابر تیرهای دشمن تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید به جای این کار، گزینه Stretching را انتخاب کنید تا Nomad مقداری به بدن خود کش داده و حاصل آن هم افزایش ۲۰ درصدی Stamina شما شود. افزایش دقت شلیک، افزایش میزان XP دریافتی، افزایش سرعت پهپاد و همچنین بالا رفتن استقامت شما در مقابل خستگی از دیگر گزینه‌های موجود روی میز شما هستند. در همین راستا در رابطه با سیستم ساخت و ساز بازی هم صحبت کنیم بد نیست. سیستمی که واقعا در Ghost Recon Breakpoint مشکلی ندارد و انتخاب‌های زیادی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. علاوه بر مواردی نظیر بمب C4، نارنجک و انواع مین، شما می‌توانید چیزهای دیگری را هم Craft کنید. به عنوان مثال آیتمی به نام Vigor Ration در بازی وجود دارد که در منوی Craft می‌تواند ساخته شود. این برای ۳۰ دقیقه استقامت شما را افزایش می‌دهد. Dexterity Ration Basic یک آیتم دیگر با کاربردی متفاوت است که دقت تیراندازی شما را تا ۵ درصد برای نیم ساعت افزایش خواهد داد. از این دست آیتم‌ها و معجون‌ها در بازی کم نیست و فقط باید مواد اولیه و دستور ساخت آن‌ها را داشته باشید. سیستم ساخت و ساز بازی آن قدر کامل و جامع است که می‌توان ساعت‌ها در موردش به گفت و گو پرداخت.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

فیزیک وسایل نقلیه و کنترل آن‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. مشکل بزرگی که گریبان عنوان Ghost Recon Wildlands را گرفته بود اکنون Ghost Recon Breakpoint را هم اذیت می‌کند.

یکی از جذاب‎ترین و اعتیاد آورترین بخش های بازی حالت PvP بازی تحت عنوان Ghost War است. برویم ببینیم که اصلا این حالت چیست! همان طور که در تریلرهای قبل از انتشار بازی هم دیدید، در حالت Ghost War دو تیم چهار نفره در مقابل هم قرار بگیرند. عملکرد یوبی‏سافت در طراحی مپ‎های این حالت واقعا تحسین برانگیز است. با فاکتور گرفتن از گجت‎ها و مواد منفجره، بازیکنان به صورت کامل با Loadout خود پا به میدان مبارزه خواهند گذاشت. مواردی نظیر سرنگ، پهپاد و نارنجک به صورت پراکنده در محیط قرار گرفته‎اند. در حالت پیش فرض شما هیچ یک از این آیتم‏ها را در اختیار ندارید. نکته جالب در رابطه حالت Ghost War بازی، اهمیت بالای مهارت، هوش و تجربه بازیکن است. این که شما از چه سلاحی استفاده می‎کنید نه این که کاملا بی اهمیت باشد، اما تضمینی برای موفقیت شما در بازی نیست. نکته جالب دیگر این است که در این حالت هم باید در مخفی ماندن حرفه‎ای باشید. چه بخواهید کمپ کنید، چه از اسنایپر استفاده کنید و چه نفوذ کنید، مادامی که موقعیتتان توسط دشمن رویت نشده شانسی برای موفقیت دارید. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که اصلا به ازای مارک کردن دشمنان، بازی به شخص مارک کننده ۲۵ امتیاز XP می‎دهد و پلیر مارک شده هم یک هشدار دریافت می کند.

حالت Ghost War می‌تواند در زمان و مکان‌های مختلفی رخ دهد. این که به وقت بازی شب باشد یا ظهر یا هنگام غروب اصلا دست شما نیست. به طور کلی در این مورد هیچ انتخابی به بازیکنان داده نشده و هم نقشه هم تایم و هم حتی وضعیت آب و هوایی کاملا رندوم انتخاب می‌شود. خوشبختانه نقشه‌های حالت PvP بازی به قدر کافی بزرگ و وسیع هستند و هر بازیکنی را به چالش می‌‎کشند. بخش Ghost War یک حالت کاملا تاکتیکی است. تا پیش از این از Rainbow Six Siege به عنوان تاکتیکی‌ترین بازی آنلاین یوبی‌سافت نام برده می شد. از این به بعد باید حالت Ghost War بازی Ghost Recon Breakpoint را هم در کنار Rainbow Six Siege قرار دهیم. با این تفاوت که محصول جدید یوبی‌سافت سوم شخص است و Rainbow Six Siege یک بازی اول شخص! در طول تجربه‌ای که از حالت Ghost War بازی Ghost Recon Breakpoint داشتم متوجه چند موضوع شدم. اگر بخواهید در این حالت بی‌ گدار به آب بزنید کشته می‌شوید، مراقب پشت سر و سمت چپ و راست خود نباشید کشته می‌شوید، لوکیشن خود را لو دهید و جایتان را عوض نکنید کشته می‌شوید، حوصله به خرج ندهید کشته می‌شوید. خلاصه که پیروزی در این حالت تماما وابسته سه عاملی بود که پیش از این هم خدمتتان عرض کردم. تجربه، هوش و مهارت. استفاده از Suppressor به صورت پیش فرض بازدهی سلاح شما را کاهش می‌‎دهد ولی خب مزایای خاص خودش را هم دارد. اگر از Suppressor برای سلاح خود استفاده نکنید، پس از شلیک کردن به دشمن صدای تفنگ در محیط بازی پخش می‌شود. این موضوع به کنار، محدوده‌ای که شما در آن حضور دارید هم برای کل نیروهای خودی و دشمن فاش می‌شود و این قضیه فرصتی فوق‌العاده را در اختیار نیروهای تیم مقابل قرار داده تا شما را غافل‌گیر کنند. چراغ خاموش رو به جلو حرکت کردن حتی در حالت PvP بازی هم از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است. موضوع دیگر، جوایز نفیسی است که در این حالت به دست می‌آورید. خوشبختانه یوبی‌سافت در این زمینه خسیس نبوده و در پایان اگر تیمتان برنده میدان نبرد باشد، تجهیزات قابل قبولی را به عنوان جایزه در اختیارتان قرار می‌دهد. چه بسا این تجهیزات تبدیل به تجهیزات اصلی شما شوند! حتی در صورت باخت هم با دست خالی از این میدان مبارزه خارج نخواهید شد.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

به طور کلی مخفی ماندن از دید دشمنان مهم‌ترین اصل در بازی Ghost Recon Breakpoint محسوب می‌شود به خصوص اگر این بازی را روی بالاترین درجه سختی ممکن تجربه می‌کنید. استتار به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و Nomad در محیط‌های مختلف لباس‌ها و اسلحه خود را به رنگ محیط در می‌آورد.

یوبی‌سافت سال‌هاست که در بحث طراحی هنری محیط‌هایی که بازی‌هایش در آن‌ها اتفاق می‌افتند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کمپانی توانسته محیط‌های باستانی را به شکلی فوق‌العاده طراحی کند. معماری Assassin’s Creed Unity را که به خاطر دارید؟ ولی به طور کلی در نسل هشتم با دو نسخه The Division و Assassin’s Creed Origins توانسته یک کارنامه عالی برای خود بسازد. حال طراحی بازی‌های دیگری مثل Far Cry 5 و یا Assassin’s Creed Odyssey هم در جایگاه خود قابل قبول هستند. طبیعتا هنر یوبی‌سافت در طراحی یک محیط آخرالزمانی مثل نسخه اول The Division خیلی ملموس‌تر است در مقایسه با عنوانی مثل Ghost Recon Breakpoint. بازی Ghost Recon Breakpoint هم توانسته در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود. اقلیم‌های متفاوت و شرایط متنوع آب و هوایی را در این بازی خواهید دید. طراحی محیط‌های جنگلی و کوهستانی در نوع خود راضی کننده به نظر می‌سند. Auroa یک جزیره فوق‌لعاده پیشررفت العاده پیشرفته محسوب می‌شود; جزیره‌ای که از نظر تکنولوژی حداقل یک قدم جلوتر از دیگر نقاط دنیاست. متاسفانه این موضوع در طراحی نقشه بازی Ghost Recon Breakpoint خیلی ملموس نیست! یوبی‌سافت صرفا با گنجاندن یک سری پایگاه نظامی که توسط پهپادها و ربات‌های جنگی محافظت می‌شوند سعی کرده Auroa را یک منطقه پیشرفته نشان دهد. واضح است که در این امر خیلی موفق ظاهر نشده است. با این وجود کار سازندگان در مجموع بد نبوده و توانسته‌اند محیطی را برای بازیکنان تدارک ببینند که در عین وسیع بودن، جزئیات زیادی هم دارد و بازیکن از گشتن در آن خسته نمی‌شود.

ابدا منطقی نیست که انتظار داشته باشیم Ghost Recon Breakpoint یک بازی کاملا عاری از باگ و گلیچ باشد. خب چرا؟ چون یوبی‌سافت در این مورد سابقه خوبی ندارد؟ خیر. دلیل آن وسعت دنیای بازی است. با این حال، مشکلات فنی بازی ابدا قابل چشم پوشی نیستند. خب این بار چرا؟ چون تعدادشان زیاد بوده و از قضا عملا روی تجربه شما تاثیرگذار هستند. متاسفانه بافت‌های بازی گاهی اوقات واقعا دیر لود می‌شوند. کیفیت تکسچرها نسبت به نسخه قبل یا اصلا تغییر نکرده و یا اگر هم تغییر کرده آن‌قدر چشمگیر نبوده است. البته طراحی چهره کاراکترها انصافا با وسواس خاصی انجام شده و در این زمینه واقعا Ghost Recon Breakpoint یکی از بازی‌های خوب یوبی‌سافت در این نسل است. پلیرهای حالت بتای بازی، مشکلات فنی زیادی را گزارش کرده بودند. همان طور که اشاره شد شخصا بتای این بازی را تجربه نکرده‌ام تا بتوانم مقایسه‌ای را انجام دهم ولی نسخه اصلی بازی کم ایراد نیست. انتظار می‌رود که در روزهای آتی با انتشار پچ‌ها و آپدیت‌ها وضعیت بازی هم بهبود پیدا کند. مورد آخر مربوط به انیمیشن‌های بازی می‌شود که باز هم Ghost Recon Breakpoint در این زمینه عالی کار کرده است. به طور کلی در ژانر نظامی انیمیشن‌های بازی‌های یوبی‌سافت ( چه Splinter Cell Blacklist، چه هر دو نسخه The Division و چه حالا Ghost Recon Breakpoint ) واقعا سرآمد هستند. اگر کلا اهل فیلم‌ها و بازی‌های نظامی هستید قطعا انیمیشن‌های Ghost Recon Breakpoint می‌توانند نظر شما را به خود جلب کنند.

در بحث صداگذاری و موسیقی هم Ghost Recon Breakpoint مشکل خاصی ندارد. انتخاب صدای Nomad به انتخاب شما نیست و در رابطه با تغییر تن صدا در موقع مختلف هم Ghost Recon Breakpoint بد کار نکرده است. Assassin’s Creed Odyssey و Assassin’s Creed Origins را به خاطر دارید؟ الکسیوس/کاساندرا و بایک اصلا در این زمینه راضی کننده عمل نکرده بودند. خب Nomad، واکر و دیگر شخصیت‌های حاضر در Ghost Recon Breakpoint در این زمینه قابل قبول هستند. نقطه عطف صداگذاری بازی مربوط به صدای تفنگ‌ها می‌شود. این موضوع را هم قبلا در دو نسخه The Division و همچنین در Ghost Recon Wildlands دیده بودیم. اینجا هم در Ghost Recon Breakpoint همین حکایت است و این فرصت را دارید تا از صدای شلیک سلاح‌ها یا حتی انفجار نارنجک‌ها و دیگر مواد منفجره، لذت ببرید.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

عنوان Ghost Recon Breakpoint بهانه‎‌های زیادی به مخاطب خود می‌دهد تا از این عنوان لذت ببرد. بدون شک Ghost Recon Breakpoint یکی از ۱۰ بازی برتر یوبی‌سافت در نسل فعلی به شمار می‌رود.

بدون هیچ شک و تردیدی Ghost Recon Breakpoint یکی از بهترین بازی‌های این نسل یوبی‌سافت محسوب می‌شود. به عنوان کسی که احتمالا حتی یکی از بازی‌های یوبی‌سافت در این نسل را از دست نداده، به جرات می‌توانم بگویم که Ghost Recon Breakpoint از جنبه‎‌های مختلف یک سر و گردن بهتر از خیلی از بازی‌های موفق این نسل کمپانی فرانسوی بوده است. پرداخت‌های درون برنامه‌ای آن‌قدر روی بازی تاثیر ندارند که بتوانند به عنوان یک ضعف تلقی شوند، وسعت نقشه و جزئیات آن بی‌نظیر است، داستان بازی در سطح نه چندان بالا ولی قابل قبولی به سر می‌برد، حالت Ghost War بازی اعتیاد آور است، روی درجه سختی Extreme شما از چالشی که پیش روی خود خواهید دید نهایت لذت را می‌برید و در نهایت Ghost Recon Breakpoint فوق‌العاده است. یک بازی آنلاینِ لذت‌بخش در خور نسل هشتم و سال ۲۰۱۹ که همین الان هم از همه قاره و کشور و سطحی پلیر دارد. Ghost Recon Breakpoint نه تنها یک قدم رو به جلو پس از Ghost Recon Wildlands است، بلکه می‌تواند عنوان یکی از بهترین نسخه‌های فرنچایز Ghost Recon و یکی از بهترین بازی‌های این نسل یوبی‌سافت را هم یدک بکشد.

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا
ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ارواح نمی‌میرند، گرگ‌ها شاید | نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint - گیمفا