طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا

طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment

بهزاد شعبانی
۱۷:۱۰ ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا

خیلی ها کنسول های نسل هفتم را در عرصه بازی های ویدئویی، غالب بر رایانه های شخصی می دانند و دلیل این پیروزی را، بازیهای انحصاری این دستگاه ها تشخیص داده اند. سری بازیهای Gears of War که خیلی هارا مشتاق به خرید XBOX360 کرده، یک پیش درآمد بر این سری را در اختیار این کنسول قرار داده تا نفس های آخر این پلتفرم، با غرور دمیده شود.

نام: Gears of War: Judgment

سازنده: Epic Games / People Can Fly

ناشر: Microsoft Studios

سبک: TPS (شوتر سوم شخص)

پلتفرم: XBOX 360

تاریخ انتشار: ۱۹ / March / 2013

gears of war judgment

در هیاهوی مراسم E3 2012 بود که تصویری از مجله معتبر GameInformer در فضای مجازی منتشر شد که هیچ صراحتی نداشت اما با توجه به گمانه زنی ها و جزئیات تصویر، اولین بازی که به ذهن رسانه ها رسید، قسمت بعدی سری بازی های Gears of War بود. طی کنفرانس مایکروسافت در E3 2012، ساخت یک GeOW دیگر به تایید رسید تا GeOW: Judgment، نخستین اسپین آف از این IP باشد.

ساخت این عنوان از همان ابتدا با تفاوت هایی نسبت به سایر قسمت های این سه گانه بود. ساخت این عنوان را یک استودیو بازیسازی مقیم در لهستان، که از زیر مجموعه های Epic Games است، عهده دار شد. بله! People Can Fly، سازنده ی عناوین تحسین برانگیزی چون PainKiller و Bulletstorm، دست به ساخت آخرین Gears of War نسل هفتم برده است. (چه بسا که Judgment، خاتم نام چرخ دنده های جنگ باشد.)

Epic Games هم بر ساخت این بازی نظارت مستقیم دارد. همچنین حضور خالق GeOW، یعنی آقای کلیف بلسزینسکی (Cliff Bleszinski) بعنوان طراح این بازی، ضمانتی بر تکرار موفقیت های سری بازیهای GeOW، به لطف Judgment است.

امید به تاکید بر افتخارات

اگر در انتخاب ساخت این عنوان تجدید نشده، دارا بودن بخشی از امتیازات این IP از سوی Epic Games، یکی از دلایلش است. اما منطقی ترین آن، سابقه ی درخشان سازندگان است که با تکیه بر المان های خاص GeOW، نوید تکرار موفقیت های نسخه های پیشین، به گوش همه رسیده است. پس نگاهی گذرا بر گذشته ی سری بازی های Gears of War می اندازیم:

Gears of War: سال ۲۰۰۶، عرضه ی اولین قسمت از این IP بهانه ای بود تا قدرت نمایی موتور گرافیکی Unreal Engine 3 را شاهد باشیم؛ اما از آن مهم تر، X360 یک بازوی جدید یافته بود. اکشن دلچسب و خشونت منطقی در این بازی، عامل شد تا در کنار داستانی وسیع که ضمیمه ی یک شخصیت پردازی بی نظیر شده بود، این بازی مفتخر به دریافت متای ۹۴ شود. این عنوان از سوی ده ها مجله و سایت معتبر، و همچنین مراسم هایی چون D.I.C.E و Golden Joystick و Interactive Achievement، موفق به کسب مقام هایی نظیر بهترین اکشن سال، بهترین چندنفره ی سال، بهترین انحصاری و بهترین عنوان عرضه شده بر روی X360 و بهترین صداگذاری سال شد. همچنین این بازی در E3 2006 موفق شد تا جایگاه بهترین نمایش را در این مراسم، بدست آورد.

لازم بذکر است که این بازی در اواخر سال ۲۰۰۷ و به همت People Can Fly به رایانه های شخصی راه یافت.

Gears of War 2: سال ۲۰۰۸ زمان مناسبی بود تا پس از وقفه ای نه چندان طولانی، عطش هواداران GeOW برای تجربه ی قسمت بعدی آن برطرف شود. بازهم بلسزینسکی و Epic، حماسه آفریدند و یک انحصاری فوق العاده دیگر را برای X360 بازان به ارمغان آوردند. این بازی که متای ۹۳ را کسب کرده، در مراسم اسپایک وقت، مفتخر شد تا جایگاه بهترین شوتر سال و بهترین انحصاری X360 را نصیب خود کند. برگزیده شدن این بازی بعنوان بهترین گرافیک سال ۲۰۰۸ از سوی بسیاری از رسانه ها، شایان ذکر است.

Gears of War 3: همه خود را برای مشاهده یک پایان حماسی، آماده کرده بودند. سال ۲۰۱۱ زمانی بود که می بایست شاهد پایان سه گانه ی چرخ دنده های جنگ باشیم. این بازی که از نسخه بهینه شده ی آنریل ۳ بهره می برد، موفق شد تا با خاتمه ای زیبا در روند داستانی، ضمن آن که GeOW 3 یک عنوان بی نظیر بود، هواداران این IP را راضی نگه دارد. آخرین قسمت از این سه گانه نیز از سوی بسیاری از منابع تحلیلی بهترین در سبک خود شناخته شد و متای ۹۱ را از سایت Metacritic دریافت کرد.

gears of war judgment

Gears of War: Judgment

پشت صحنه

همانطور که میدانید بازی یک prequel  یا پیش درآمد برای سری GeOW محسوب می شود و روایتگر وقایع قبل از نسخه اول این سه گانه می باشد. داستان Jugdment در واقع ۱۴ سال قبل از نخستین دیدار ما با مارکوس فینکس (Marcus Fenix) روایت می شود جایی که تنها ۲هفته از Emergency Day میگذرد. بازی راوی اتفاقاتی هست که در این دوره برای ستوان Damon Baird و گروهش یعنی  Kilo Squad اتفاق میافتد. این گروه متشکل از Agustus Cole، Damon Baird، Sofia  و Garron است که  از این بین گارون و سوفیا برای اولین بار در سری GeOW حضور می یابند. تا به حال اطلاعات زیادی از شخصیت های جدید داده نشده و فقط میدانیم که آن ها هم به همراه Damon Baird و Agustus Cole بخاطر سرپیچی از دستورات COG  دستگیر شده اند. بازی به صورت فلش بک های متعدد و بازگو کردن خاطرات این گروه روایت می شود تا مشخص شود چرا COG  در شرایط بحرانی حمله ی لوکاست ها یکی از مهمترین گروه های خود را بازداشت کرده است. طبق اطلاعاتی که از منابع نزدیک به بازی منتشر شده است Kilo Squad در ماموریت های خود متوجه حقایق تلخی در خصوص COG  می شوند و فساد گسترده ای در این سازمان  توجه آنان را جلب می کند؛ از نابود سازی کامل مناطقی که هنوز از انسان ها تخلیه نشده اند تا پنهان کاری آشکار در خصوص خطر حمله لوکاست ها.

اما یکی از هوشمندانه ترین تصمیمات سازنده ها در خصوص داستان بازی، ارتباط دادن آن با درجه ی سختی بازی است به این صورت که هرچه بازی کننده با درجه ی سخت تری مراحل را به پایان برساند اطلاعات بیشتر و مستند تری در خصوص داستان بازی کسب خواهد کرد. همینطور بخشی با نام Classfied (محرمانه) در بازی گنجانده خواهد شد که بعد از اتمام هر مرحله با آخرین درجه ی سختی باز خواهد شد که به موجب آن، وقایع آن مرحله از زاویه دید متفاوتی خواهید دید و بسیاری از حقایق و گره های داستانی بازی در طی این مراحل فاش خواهند شد. به طور مثال شاید شما بعد از اتمام یک مرحله در بخش عادی یا همان Declssfied ( غیر محرمانه) فکر کنید ماموریت را به درستی انجام داده اید اما در بخش Classfied با حقایق متفاوت مواجه می شوید و آسیب هایی که نبرد های شما ایجاد کرده را، مشاهده می کنید.

در کنار دیالوگ های طنز شوخی های کاراکترها نیز افزایش یافته

در کنار دیالوگ های طنز، شوخی های کاراکترها نیز افزایش یافته

مکافات چرخ دنده های جنگ

GeOW است و اکشن خارق العاده اش. واقعا که در مقام یک شوتر، هیچ ایراد محوری به این شاخص وارد نیست. نظام اصلی روند مراحل همچون نسخه های پیشین، بر پایه جابجایی در محیط، میان دو نقطه ی معین است؛ همان سیستمی که در اکثر عناوین شوتر از جمله سری بازی های Call of Duty مورد استفاده قرار گرفته است. طی جابجایی هاست که با گروه Locust که همان موجودات آشنا برای طرفداران این سه گانه است، (چرا که از درگیری و نبرد با آنان، خاطرات خوشی دارند) برخورد خواهید کرد و با تعریف آن ها بعنوان سدّ راه، میدان نبرد به راه می شود و درگیری ها آغاز می شود. باز هم همان سیستم کاورگیری (سنگر گیری) معروف و شناخته شده ی این IP، در این بازی حضور یافته تا شاهد لذت بیشتری از جنگ گرم باشیم. البته به لطف طراحان این بازی، با اسلحه های خاص سری بازی GeOW انس کافی گرفته ایم تا عطش استفاده مجدد از آن ها را داشته باشیم. از مشهور ترین این اسلحه ها، می توان به تفنگ لنسر (Lancer) اشاره کرد؛ اسلحه ای که پس از لوگوی این سری بازی، نماد سری بازی های Gears of War است. البته استفاده از سایر سلاح ها نیز افتخار بزرگی است چرا که تنوع سلاح و قدرت های متفاوتی که ازآنِ این اسلحه هاست، اهرمی دیگر برای افزون شاخه های مثبت گیم پلی GeOW است.

ملاقاتی دوباره با موجودات عجیب حال و هوای باس فایت به بازی می بخشد

ملاقاتی دوباره با موجودات عجیب، حال و هوای باس فایت به بازی می بخشد

اما اگر تمام این استانداردها در یک بازی به کار روند، باز هم گیم پلی بازی دچار یکنواختی می شود. عاملی که با توجه به مدت زمان نسبتا طویل گیم پلی Gears of War 3، با عنوان انتقاد بر این بازی وارد شد. علیرغم آن که در این بازی پردازش بی نظیری را در محیط ها شاهد بودیم و ماموریت Mecha (کنترل ربات) در کنار استفاده از Machine Gun های مختلف و مراحلی با محوریت وسایل نقلیه، در سومین قسمت این عنوان وجود داشت. به هر حال توقع می رود تا بازیسازان خوش سابقه و با تجربه ی GeOW: Judgment تنوع مراحل بیشتری را شاهد باشیم که این مهم به هیچ وجه دور از انتظار نیست. چرا که فیزیک UN3 براحتی موجب استفاده و کنترل وسایل نقلیه می شود. علاوه بر همه این ها، به لطف پردازش قوی که در ایجاد Locust ها وجود دارد، دشمنانمان در سطح های متفاوتی قرار دارند و همانند نسخه های پیشین، از دیدگاه هوش مصنوعی، نکته منفی به نظر نمی رسد.

طبق گفته های طراح این بازی، آقای بلسزینسکی، شاهد صحنه های شلوغ تری خواهیم بود. وی در این باره اذعان داشته:

صحنه ها شلوغ تر و نبرد ها حجیم تر هستند. این ها باعث می شود تا استفاده از سلاح های پرتابی بیشتر شود

همچنین او پیش از بیان مطلب فوق، در مورد درجه سختی این بازی این گونه خبر داد:

Gears of War Judgment عرق شما را در خواهد آورد!

او پس از انتقاد از آسان شدن بازی های کنونی ادامه داد:

ما به گذشته بازخواهیم گشت. اگر هنگام بازی کردن GeOW: Judgment عرق شما در نیامد، بدان معناست که ما وظیفه خود را به خوبی انجام نداده ایم

به عبارتی دیگر می توان، افزایش سختی این بازی را وابسته به موازی سازی با داستان بازی دانست. چرا که همان گونه که پیش از این ذکر شد، Judgment پیش درآمدی بر این سری بازی است و به گذشته ی آن می پردازد و باتوجه به اینکه کارکترهای قابل کنترل در سه گانه GeOW در این اسپین آف حضور دارند، می توان بر آن اعتنا داشت که تجربه کمتر این کاراکترها، نبردهای سخت تری را موجب شده است.

در مجموع، گیم پلی و اکشن Judgment دچار تغییر محوری نشده است و مطمئنا، شاهد تکرار تمجیدات وارد بر این شاخص همچون نسخه های پیشین خواهیم بود.

damon baird

Damon Baird

دود از کنده بلند می شود

کار را به کارساز بسپار!

به دور از تفکر هیچ کس نیست که سازنده ی موتورگرافیکی Unreal Engine، یعنی Epic، قادر به دریافت بهترین خروجی از این موتور گرافیکی باشد. نسخه بهینه و آپدیت شده ی UN3 که به اصطلاح از آن به UN 3.5 یاد می شود، Judgment را از خود بهره مند ساخته؛ همان نسخه ای که در دومین و سومین GeOW نیز به کار گرفته شد و تحسین های فراوانی را بر انگیخت. به خصوص در بخش گرافیک فنی، خیلی ها عناوین یاد شده را بهترین می دانند. این در حالیست که آنریل ۳ در سال ۲۰۰۴ ساخته شد و قدرت نمایی اش را به سال ۲۰۰۷ موکول کرد. اما Epic با درایت خود به بهینه سازی این انجین پرداخته و قصد دارد تا با تزریق قدرتی از نوع آنریل به GeOW: Judgment، شاخص دیگری را در زمره ی خوبی ها این عنوان قرار دهد. با توجه به اسکرین شات ها و تریلر های منتشر شده، طراحی چهره ها خود را به حدود اکثر قدرت  X360 رسانده است و در کنار طراحی محیط و شخصیت ها Locustها، یک گرافیم هنری زیبا را ضمیمه گرافیک فنی بی نظیر این بازی کرده است.

فیزیک بازی نیز بر پایه ی آریل ۳ بنا شده که سری بازی های GeOW را از بسیاری دیگر از هم سبک هایش در این زمینه، مبرّا ساخته. به لطف بازیگران با تجربه ای که برای شخصیت های بازی انتخاب شده اند، سازندگان تاکید کرده اند که حرکات کاراکتر ها بیش از پیش طبیعی به نظر خواهد رسید.

قطعا نمی توان گمان های مثبت و تبلیغات سازندگان جهت تضمین بی نقص بودن این بخش از بازی، کذب خواند. موفقیت Judgment در این بخش، تضمین شدنی است.

مخروبه های بیشتر علاوه بر زیبایی گرافیک هنری حس و حال بقا را منتقل می کنند

مخروبه های بیشتر، علاوه بر زیبایی گرافیک هنری، حس و حال بقا را منتقل می کنند

تحسین، اثبات شدنی است

از عوامل محبوبیت GeOW، مراحلی است که برپایه حرکات تیمی تعبیه شده و شخصیت پردازی بی نظیر آن، مثال زدنی شدن این عنوان را، حاصل شده است. از عوامل مهمی که در این ثمره نقش داشته، انتخاب افرادی بعنوان بازیگر و صداپیشه ی کاراکترهای GeOW بود که با شخصیت آنان تطبیق داشت. برای مثال، Cole Train که یک فوتبالیست است، نقش خود را مدیون یک فوتبالیست به نام Laster Speight است. چنین تطبیقی بین کارکتر ها و نقش آفرینان آنها، در مورد سایر شخصیت های GeOW صدق می کند. در Judgment نیز شاهد چنین هنرنمایی قدیمی های GeOW هستیم اما با تجربه ی بیشتر.

در مورد موسیقی های بازی نیز، Epic اظهار داشت که قصد چندانی به تغییر آهنگساز این بازی ندارد. همچنین تاکید خالق Gears of War در مورد موسیقی های این عنوان آن است که با توجه به روند تند این بازی و شخصیت های چرخ دنده های جنگ، موسیقی از نوع راک آمریکایی جذابیت بیشتری را به بازی و افزایش هیجان را به بازیباز، القا می کند.

لازم بذکر است که آهنگساز قسمت های دوم GeOW، آقای Steven Jablonsky است که با ساخت موزیک های دومین MGS، خود را بیش از پیش در این صنعت مطرح کرد.

gears of war judgment

Gears of War: Judgment

فروش قابل توجه عناوین شوتر که بخش های چند نفره وسیعی دارند، و محبوبیت فوق العاده Gears of War تضمینی بر فروش قابل قبول Judgment است. علاوه بر این، پیش خرید عنوان شما را مفتخر به دریافت رایگان قسمت های دوم یا سوم این IP می کند. شوتر لذت بخش و اکشن منطقی این عنوان و بخش چند نفره ی آن نیز، به کمک این مهم آمده. همچنین نظرسنجی های مربوط به مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۳، اهرمی دیگر در این باره است.

پس، در انتظار تکرار حماسه، توسط چرخ دنده های جنگ می مانیم!

_______________

باسپاس فراوان از: شایان فارسی

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا
طلوع حماسه و خیانت | پیش نمایش Gears of War: Judgment - گیمفا