جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

کوجیما، کارگردان با سابقه صنعت بازی های ویدیویی را، باید یکی از متفاوت ترین و خاص ترین افراد فعال در این حوزه دانست. از نحوه معرفی عناوین خود گرفته، تا جزئیات گیم پلی، دیالوگ ها، نکات مخفی و مفاهیم پیچیده و عمیقی که در بازی های او یافت می شود. خود کوجیما نیز این محبوبیت، تفاوت داشتن و مرموز بودن را دوست دارد. اگر اخبار حوزه گیم را در یکی دو سال اخیر مرتب دنبال کرده باشید، حتما می دانید قبلا از انتشار تریلر گیم پلی و اعلام زمان عرضه، کوجیما تعداد زیادی عکس های مختلف، گنگ و نامشخص که مربوط به پروژه Death Stranding بودند را از طریق صفحات اجتماعی خود منتشر می ساخت. پس از معرفی اولیه بازی نیز تا مدت زیادی به غیر از یکی دوتا تریلر مبهم و گنگ، دیگر اطلاعات خاصی از بازی منتشر نشد. شاید بتوان یکی از اهداف کوجیما برای این دسته فعالیت ها را، جذب مخاطب و در انتظار نگه داشتن آنها را نام برد. با این وجود پس از انتشار تریلر ها، گیم پلی ها، مصاحبه های گوناگون و موارد دیگر، دیگر زمان زیادی به عرضه جدیدترین ساخته کوجیما و Kojima Production نمانده است. در ادامه با من و گیمفا همراه باشید با پیش نمایش بازی Death Stranding, بازی که شاید بتوان از آن به عنوان بحث برانگیز ترین بازی نسل نیز یاد کرد.

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است…

در دنیای Death stranding, در آینده ای نزدیک، انفجارات مرموز و اسرار آمیزی به نام Death Stranding در سطح کره زمین شکل گرفته، و یک سلسله اتفاقات و حوادث ماوراءالطبیعه (Supernatural) را کلید می زنند. در آن دوران دیگر به مانند امروز خبری از جامعه ها و شهر های به هم پیوسته، با مردمانی که کنار یکدیگر زندگی می کنند خبری نخواهد بود و در کل مفهوم “انزوا” نقش پر رنگی را در داستان کلی بازی ایفا می کند. در این شرایط Sam, با بازی بازیگر نام آشنا سریال Waking Dead, یعنی نورمن ریداس، به عنوان یک فرد تحویل دهنده یا Delivery, یکی از افراد و کارمندان مجموعه و تشکیلات Bridge است. تشکیلاتی که یکی از وظایف و کار های آن، انتقال بسته ها و Cargo های مختلغ به اقسی نقاط جهان باقی مانده است. نکته مهمی که اشاره به آن ضروری است این است که در دنیای Death Stranding, دیگر خبری از ایالات متحده آمریکا نخواهد بود و اکنون آن جا با نام شهر های متحد آمریکا شناخته می شود. رییس جمهور UCA یا همان شهرهای متحد آمریکا، به نوعی در تلاش است که دوباره اتحادی میان شهر ها و مردم مختلف باقی مانده ایجاد کند. و این جاست که سم وارد میدان می شود. در کل همین مسأله نشان می دهد در دنیای Death stranding, کشور آمریکا و طبیعتا دیگر کشور های جهان، از حالتی یکپارچه، متحد و کشور مانند خارج شده، و اکنون تنها به صورت شهر های دور از هم که گاها با هم ارتباط دارند به زندگی خود ادامه می دهند. همانطور که از صحبت های خود شخص کوجیما و بررسی کلی نمایش های بازی مشخص می شود، Sam به نوعی وظیفه ارتباط و برقرار ساختن ارتباط میان اشخاص و در وهله بعدی مکان ها و شهر ها را بر عهده دارد. البته نکته قابل توجه این است که بخش قابل توجهی از مکان ها و دنیای بازی، حالتی انتخابی دارند و این مسأله به عهده خود بازیباز است که می خواهد این مناطق را با دیگر شهر ها متصل سازد یا خیر. برای مثال در یکی از گیم پلی های منتشر شده دیدیم که Sam با تحویل بسته ای گم شده به یک موسیقی دان که تنها زندگی می کرد، موفق شد رضایت او را برای ارتباط و همکاری جلب کرده، و آن منطقه را به شبکه اصلی متصل سازد. بنابر گفته های کوجیما این دسته فعالیت ها در واقع حکم همان مراحل فرعی یا Side Mission ها را داشته، و تجهیزات، امکانات و مزایای اضافی را به همراه خواهند داشت.

در واقع مفهوم “ارتباط” یا همان Connection را باید اساس و هسته اصلی بازی Death stranding دانست. کلیه فعالیت ها، نبرد ها، کشمکش ها و صحبت های مختلف در دنیای Death Stranding نیز پیرامون همین مسأله جریان دارد. البته در سمت دیگر شاهد دشمنانی هستیم که به دلایل نامشخص تلاش می کنند جلوی سم، یا در کل کلیه ی فعالیت های ارتباطی را بگیرند. حال مشخص نیست که منافع آنها با یکپارچه شدن مردم و جوامع مختلف به خطر می افتد، یا این که در کل آنها انگیزه های نامشخص دیگری دارند. اما آن چیز که مشخص است این است که این افراد یا تشکیلات، تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا مانع تحویل بسته ها و ایجاد ارتباط پیوسته شوند..

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

به نظر شما کوجیما تا چه حد می تواند نبوغ خود را با Death Stranding نشان دهد.

 

داستان بازی به طور کل کمی گنگ و نامفهوم است. خصوصا به دلیل اینکه انگیزه و هدف از بسیاری از فعالیت ها و اقدامات برای ما مشخص نیست. درست است که کوجیما از Sam به عنوان Protagonist اصلی بازی کرده، اما با توجه به چیزهایی که از بازی دیده ایم و شناختی که از شخصیت های خلق شده به دست کوجیما داریم، لایه های شخصیتی و در کل مثبت یا منفی بودن خود سم یا تک تک شخصیت های دیگر در هاله ای از ابهام قرار دارد. درست است که از سم به عنوان کسی یاد می شود که می تواند اتحاد و ارتباط را دوباره شکل دهد، اما دنیای Death Stranding آن قدر مرموز، نا مشخص و عجیب هست که خروجی اعمال مختلف به همین سادگی قابل تشخیص نیست.

در ادامه بد نیست در مورد Bridge Baby نیز کمی صحبت کنیم. نظریه ها، تئوری ها و نظرات مختلف و متعددی در مورد بریج بیبی و نقش آن در بازی وجود دارد. برخی افراد معتقدند بریج بیبی به نوعی فرزند خود سم، یا استعاره ای از فرزند او محسوب می شود. عده ای دیگر نقش او را مرتبط با جهان های موازی و سفر در زمان می دادند و معتقدند Bridge Baby, واسطه ای است جهت سفر در زمان و انتقال به Dimension و بعد های دیگر. در هر صورت آنچه مشخص است این است که بریج بیبی نقشی فوق العاده کلیدی در دنیای Death Stranding ایفا می کند. کوجیما شخصا به این نکته اشاره کرده است که بریج بیبی هم در جریان بازی و گیم پلی دخیل خواهد بود، هم از بعد داستانی جایگاه بسیار ویژه ای دارد. حتی با توجه به سخنان کوجیما Bridge Baby که همراه سم است دارای اسم نیز می باشد که البته از اعلام اسم آن قبل از عرضه رسمی خودداری شده است. به نظر می رسد اسم بریج بیبی خود دارای نکته ای خاص است به همین دلیل سازندگان از انتشار اسم او خودداری کرده اند. در آخرین مصاحبه، کوجیما به این نکته اشاره کرده که بریج بیبی از طریق کنترل PS4, توانایی ارتباط با بازیبازان را داراست. هر چند مشخص نیست منظور از ارتباط استفاده از کلمات و حرف زدن عادی است یا نوعی خاص از انتقال پیام…

آنطور که از شواهد به نظر می رسد، با مفاهیم بسیار پیچیده تر و عمیق تری مواجه خواهیم بود. برای مثال در یکی از تریلر های بازی دیدیم که در حالت اول شخص، بازیباز در حال مشاهده نبردی بزرگ در گذشته است. حال این جنگ می تواند به جنگ جهانی اول یا دوم اشاره داشته باشد، یا جنگی دیگر که در گذشته اتفاق افتاده. همین مستندات نشان می دهد که احتمالا با پدیده سفر در زمان و یا جهان های موازی نیز سر و کار خواهیم داشت. البته فراموش نکنید هرگونه اظهار نظر قطعی در مورد بازی کاملا غیر منطقی است، جون اولا آنقدر بازی پیچیدگی دارد که لزوما نمی توان با یک صحنه کوتاه نتیجه کرد، و دوما باید به یاد داشته باشیم با کوجیما به عنوان خالق و کارگردان طرف هستیم پس باید انتظار جیزهای غیر منتظره زیادی را داشته باشیم.

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

Bridge Baby نقش بسیار مهمی در روند بازی ایفا می کند. رابطه بین سم و بریج بیبی نیز احتمالا بسیار جالب باشد.

هر چند خود کوجیما از Death Stranding به عنوان یک عنوان اکشن با جهانی وسیع و بزرگ یاد می کند، اما از طرف دیگر به این نکته نیز اشاره می کند که نباید Death Stranding را شوتری سوم شخص با صحنه های اکشن فوق العاده زیاد در نظر گرفت. در بازی تعداد قابل قبولی سلاح وجود خواهد داشت که آن طور که به نظر می رسد امکان شخصی سازی نیز برای آنها وجود دارد. همچنین از نمایش زمانی بازی مشخص شد شاهد انواع مختلف گلوله (Ammo Type) در بازی خواهیم بود. برای مثال استقاده از گلوله های آتش زا یا Incendiary. احتمالا شاهد تنوع بیشتری در زمینه گلوله ها و مهمات خواهیم بود که هر کدام در مقابل دشمنی خاص تاثیر گذارتر خواهند بود. در کل به نظر می رسد تعامل بدون درگیری، تاکید اصلی سازندگان در بخش گیم پلی است. بنابراین عناصر مخفی کاری نیز در بازی به شدت چشم می خورند. نا سلامتی با خالق سری Metal Gear طرف هستیم.

تجهیزات و وسایل مختلفی در اختیار Sam قرار دارد تا با استفاده از آنها بتواند از موانع طبیعی مانند صخره ها یا رودخانه ها عبور کرده، و دشمنان مختلف پیش رو را نیز از میان بر دارد. برای مثال شاهد Anchor بودیم که به وسیله آن، بازیبازان می توانند از کوه، تپه یا هر جسم بلند دیگری به پایین بیایند. نکته قابل توجه این جاست که این وسایل خود دارای Level و مراتب مختلفی هستند. بزای مثال یک Anchor در حالت عادی مثلا ۲۰ متر امکان پایین آمدن را فراهم می سازد که با ارتقأ این وسیله، این مسافت بیشتر خواهد شد و احتمالا ویژگی های کاربردی جدیدی نیز به Anchor اضافه می شوند.

نردبان یکی دیکر از وسایل کاربردی بازیبازن خواهد بود. از نردبان هم می توانید برای دسترسی به مناطق و قسمت های بلند استفاده کنید، و یا این که با قرار دادن نردبان به صورت افقی، از یک پرتگاه یا مکان های مشابه عبور کنید. قبل از از مرحله نیز باید مسیر های انتخابی را بررسی کرده، و تجهیزات مناسب و مورد نیاز را حمل کنید و از حمل وسایل بدون کاربرد خودداری کنید، چون هر چه وزن وسایل حمل سم بیشتر باشد، سرعت او کمتر شده و زودتر خسته می شود.

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

استفاده قابل توجه از بازیگر های نام آشنا، جذابیت و توجه قابل توجهی برای Death stranding به ارمغان آورده است.

در پایان بابد اشاره کرد با وجود پتانسیل بالقوه ای که Death Stranding در خود میبیند، هیچ گونه قضاوتی در مورد کیفیت نهایی این عنوان نمی توان ابراز کرد. البته به شخصه امیدوارم که جدیدترین ساخته کوجیما، به خوبی بتواند انتظارات را برآورده سازد. ناسلامتی با بحث برانگیز ترین بازی نسل هشتم طرف هستیم. عنوانی که افراد زیادی برای تجربه آن روزشماری می کنند. اما یک چیز مشخص است. نمی توان از الان Death Stranding را عنوانی شاهکار و فوق العاده خطاب کرد، زیرا تا وقتی که این عنوان عرضه نشود، تمام صحبت ها و گمانه زنی ها فقط در حد شایعه باقی می مانند.

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

آیا Death Stranding می تواند برگ زرینی در کارنامه کوجیما لقب بگیرد؟

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا
جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جهان به دستان کوجیما چشم دوخته است |پیش نمایش بازی Death Stranding - گیمفا