دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein

سعید آقابابایی
۱۸:۳۰ ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

یک بازی هاردکور سولزلایک دیگر هم عرضه شد و منتقدین سراسر دنیا در وبسایت ها و منابع و مراجع مختلف گیمینگ نظر و نقد خود را در مورد آن بیان کردند و جالب بود که برخی کلی از بازی تعریف کردند و برخی آن را حسابی کوبیدند! صحبت از بازی Code Vein است. معمولا وقتی این طور می شود که یک بازی با برخی سلیقه ها جور باشد و با برخی سلیقه ها جور نیاشد و در نقدها هم سلیقه کاملا دخیل شود. باز هم به سنت عناوین اخیر مقداری بیش از حد سختگیرانه با Code Vein برخورد شد و مطابق کیفیتی که دارد به آن امتیاز ندادند و دلیلش را هم نمی دانم چرا ولی خب به هر حال نظر هر منتقدی محترم است و مسئولیت نقدش با خودش است و می تواند هر چه می خواهد در مورد بازی بگوید. لابد برخی با این جور بازی ها مشکلی دارند یا از این مدل عناوین هاردکور خوششان نمی آید، ولی به هر حال و به هر دلیلی، Code Vein هم نمراتی در حد کیفیتش نگرفت. من هم در وبسایت گیمفا امروز میخواهم نظر و نقد خود را در مورد Code Vein و تجربه مستقیمی که از آن داشته ام با شما در میان بگذارم و مثل همیشه ذره ای کاری به متا و نمرات و .. ندارم و تجربه خودم را با شما مطرح می کنم. در این مقاله می خواهم بگویم که چرا اعتقاد دارم برای دوست داران سری سولز، تجربه Code Vein بدون توجه به نمراتش، لازم و واجب است. همان طور که تجربه Surge 2 بدون توجه به نمراتش برای دوستداران این سبک لازم و واجب است.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

Code Vein انتخابی بسیار عالی برای علاقمندان به سبک اکشن نقش آفرینی و مخصوصا طرفداران عناوین هاردکور این ژانر مثل سری عناوین Dark Souls و Bloodborne و Nioh به حساب می آید. مخصوصا اگر که به عناوین دارای جلوه های بصری انیمه مانند نیز علاقمند هستید که دیگر نور علی نور است و نباید در تجربه  Code Vein ذره ای تردید کنید.

این را بدانید که درست است که من خیلی زیاد عاشق این سبک هستم و شاید اگر به صورت کاملا شخصی و با توجه احساسم و بدون داشتن مسئولیت نوشتن برای گیمرهای کشورم بخواهم به این بازی ها نمره بدهم امتیازم خیلی بیشتر باشد، ولی شک نکنید که در نقد و بررسی هایم هر مشکلی که در بازی ببینم را می گویم و نه از چیزی چشم پوشی میکنم و نه می گذارم علاقه ام باعث ندیدن یک مشکل و ایراد شود، همان طور که نمی گذارم عدم علاقه م به یک سبک باعث کوبدن بیهوده آن شود. کاری که گویا خیلی ها انجام می دهند. من بازی را ساعت ها تجربه میکنم و هر چیزی که در آن می بینم را می نویسم و در اختیار شما قرار می دهم. در واقع این تجربه ای است از مسیری که من در طول بازی کردن این عناوین داشته ام و سعی میکنم تمام نکات مثبت و منفی آن را برایتان بازگو نمایم. پس ابتدا فکر نکنید که چون این سبک را دوست دارم از عیب و ایرادش می گذرم و به شما نمی گویم، زیرا که شاید برخی این قدر علاقه به این سبک نداشته باشند و فقط بخواهند حقیقت را بدانند. دیگر برویم سراغ اصل مقاله و پرداختن به بازی Code Vein.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

بازی Code Vein که عنوانی است در ژانر Action RPG و در دنیایی انیمه مانند و آخرالزمانی رخ می دهد، توسط Bandai Namco ساخته شد و چند روز قبل توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One و Microsoft Windows منتشر گردید

نکته جالبی است که ناشر و صاحب امتیاز سری سولز که همه از آن الگو گرفته اند خودش بیاید و یک بازی بسازد با حال و هوایی کاملا متفاوت با الهام گرفتن مستقیم از فرنچایز مشهور خودش! بله این اتفاقی است که در مورد بازی Code Vein رخ داده است و این بازی از همان زمان معرفی با نمایش های عالی خود قطعا هر طرفدار اکشن نقش آفرینی هاردکور و هر طرفدار سری سولز را به سمت خود جذب کرد. Code Vein عنوانی است که طرفداران سولز قطعا منتظر و چشم به راه آن بودند. همان طور که قبلا هم گفته ام انگار که سری عناوین سولز کاری با ما کرده اند که وقتی که خودشان هم نیستند ما هر سال به مانند معتادان به دنبال یک بازی شبیه سولز بگردیم!! خوشبختانه سازندگان هم هوایمان را دارند و معمولا سالی یکی دو بازی برای رفع اعتیاد ما به سولز می سازند! چه چیزی هم بهتر از یک بازی کاملا الهام گرفته از سولز آن هم توسط ناشر خود سری Dark Souls. بازی Code Vein که عنوانی است در ژانر Action RPG و در دنیایی انیمه مانند و آخرالزمانی رخ می دهد، توسط Bandai Namco ساخته شد و چند روز قبل توسط همین کمپانی برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox One و Microsoft Windows منتشر گردید.در این مطلب قصد داریم تا به بحث و بررسی در مورد عنوان Code Vein پرداخته و بخش‌ها و المان‌های مختلف آن را تک به تک تحلیل و بررسی و از زوایای مختلف آن را بشکافیم تا شما عزیزان آشنایی بیشتری با کلیت این بازی داشته باشید و تصمیم بگیرید که آیا Code Vein عنوانی مناسب شماست یا خیر. پس اگر به هر دلیلی به این بازی علاقمند هستید و می خواهید بیشتر با خصوصیات و المان های شاخص آن آشنا شوید، در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Code Vein با بنده و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه شوید.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

به هر حال نظر هر منتقدی محترم است و مسئولیت نقدش با خودش است و می تواند هر چه می خواهد در مورد بازی بگوید. لابد برخی با این جور بازی ها مشکلی دارند یا از این مدل عناوین هاردکور خوششان نمی آید، ولی به هر حال و به هر دلیلی، Code Vein هم نمراتی در حد کیفیتش نگرفت. من هم در وبسایت گیمفا امروز میخواهم نظر و نقد خود را در مورد Code Vein و تجربه مستقیمی که از آن داشته ام با شما در میان بگذارم و مثل همیشه ذره ای کاری به متا و نمرات و .. ندارم و تجربه خودم را با شما مطرح می کنم. در این مقاله می خواهم بگویم که چرا اعتقاد دارم برای دوست داران سری سولز، تجربه Code Vein بدون توجه به نمراتش، لازم و واجب است. همان طور که تجربه Surge 2 بدون توجه به نمراتش برای دوستداران این سبک لازم و واجب است.

داستان Code Vein یکی از نقاط قوت و جذابیت های آن محسوب می شود و روایت قابل قبولی نیز دارد که شما را به دنبال خود می کشاند تا ادامه داستان را دریابید. در این مسیر حضور برخی شخصیت های جذاب هم به این موضوع کمک می کنند تا شما هرگز رشته داستان را رها نکنید و بازی ابدیل به گیم پلی محض برای شما نشود. داستان بازی هم مرموز است و هم شخصیت های جذابی دارد هر کدام داستان و پیشینه خود را دارند. بعد از ساخت شخصیت وارد بازی می شوید و بعد از کمی صحنه های داستانی آغازین بازی، کنترل شخصیت را به دست می گیرید که ابتدا بسیار بی حال است و کمبود خون دارد و باید آرام آرام خود را به یک درخت عجیب سفید برسانید و آن را با یک قطره از خونتان بارور کنید تا یک میوه خونین بدهد و شما را سرحال بیاورد. سپس بعد از مدتی وارد گیم پلی اصلی بازی می شوید و خود را همراه یک شخصیت Revenant دیگر در یک بخش زیرزمینی و غار مانند می یابید که پر از هیولاهاست و باید در آنجا دنبال درخت های خون بگردید که خیلی کمیاب هستند. از اینجا روند اصلی داستان بازی شروع می شود. در داستان بازی همه چیز حول محور خون می چرخد که نیاز اصلی Revenan ها است و آنها یاد گرفته اند که نیاز خود را به غیر از خون انسان از یک منبع دیگر تامین کنند که البته به نظر می رسد خیلی کمیاب است. این منابع یک درخت سفید رنگ هستند که وقتی یک قطره از خون Revenan ها روی آن ها بچکد انگار بارور شده و یک میوه می دهند که مثل یک بسته خون کوچک است.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

واحد پولی بازی دقیقا مثل سری سولز همان واحدی است که با همان باید شخصیت ها ارتقا دهید و با همان خرید و فروش آیتم کنید. یعنی مثل روح در سری سولز که همه کار در بازی با آن انجام می شود در Code Vein هم همه چیز بر اساس Haze است و باید آن را بین ارتقای شخصیتان و خرید آیتم و سلاح و .. و خرید gift های هر کلاس مدیریت نمایید.

شخصیت اصلی و همراهش که یک دختر زیباست در حالی به هوش می آیند که هیچ چیزی به خاطر ندارند و البته بعدا می فهمید که گویا همه Revenan طی روندی بخش هایی از حافظه خود را از دست می دهند. در مرحله ای که در نسخه دمو قرار دارد شاهد هستیم که گویا این Revenan ها تحت نظارت و رهبری یک گروه خشن و ظالم هستند که با آنها خیلی بد و مانند اشیا رفتار می کنند و فرمانده شان بسیار شخصیت منفی به نظر می رسد. او کلی از این Revenan ها را مجبور می کند که بروند درون سیاهچال های مخوف و پر از شیاطین مختلف تا بتوانند درخت های خون پیدا کنند و وقتی به درون این غارها و مناطق زیرزمینی که ترکیب از محیط مدرن و سیاهچال های کلاسیک هستند می روید، کلی از جنازه های Revenan های مختلف را می بینید. تازه ممکن است در برخورد یا یک فاکتور خطرناک برای Revenan ها که یک سنگ خاص است، آنها آلوده شوند و وقتی این اتفاق بیافتد آنها چشم هایشان قرمز شده و کنترل خود را کاملا از دست می دهند و مثل یک زامبی می شوند که البته خیلی خیلی قوی تر از زامبی ها هستند و می توانند به هیولاهایی چند برابر اندازه خودشان هم تبدیل شوند. در ادامه با شخصیتی به نام لوییس آشنا می شوید که یک Revenan و البته یک دانشمند است که در مورد Revenan ها تحقیق هم می کند. از شکست باس اول بازی یک سنگ قرمز باقی مانده که لوییس به شما می گوید به آن نزدیک نشوید و به زمزمه هایش گوش ندهید و دست به آن نزنید زیرا همین است که ما را آلوده می کند، ولی شخصیت اصلی بازی ناخود آگاه آن را بر می دارد و در دست می گیرد و در عین ناباوری گویا می تواند آن را کنترل کند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

داستان Code Vein یکی از نقاط قوت و جذابیت های آن محسوب می شود و روایت قابل قبولی نیز دارد که شما را به دنبال خود می کشاند تا ادامه داستان را دریابید. در این مسیر حضور برخی شخصیت های جذاب هم به این موضوع کمک می کنند تا شما هرگز رشته داستان را رها نکنید و بازی ابدیل به گیم پلی محض برای شما نشود. داستان بازی هم مرموز است و هم شخصیت های جذابی دارد هر کدام داستان و پیشینه خود را دارند.

با این کار هر ۳ شخصیت به یک حالت رویا مانند می روند که گویی بخش هایی از حافظه الیور یا همان باسی است که کشتید و در ابتدا دوستتان بود. بعد از این اتفاق و بیرون آمدن از این حالت رویا، لوییس شما را می برد به یک ساختمان که به نظر می رسد هاب اصلی بازی باشد زیرا آنجا با شخصیت های مختلف حرف می زنید و خرید و فروش می کنید و داستان را پیش می برید. بیشتر از این در مورد وقایع داستانی بازی و اتفاقات جذاب و پیچش های مختلفی که در ادامه بازی در داستان و روابط شخصیت ها رقم می خورد صحبت نمی کنم تا با توجه به این که بازی بسیار جدید است، خودتان بتوانید این موارد را نجربه کنید و داستان بازی جذابیتش برای شما حفظ شود. در کل باید این را بگویم که داستان بازی Code Vein، مانند اکثر بازی هایی که اصالت ژاپنی دارند، داستانی پرداخت شده و جذاب است که شخصیت های دوست داشتنی و جالبی را هم در آن می بینید. فقط شاید برخی از دبالوگ های زیادی طولانی و مکث و توقف های کش دار برای رد و بدل شدن ۲ خط دیالوگ، مقداری حوصله بازیبازانی که علاقه به عناوین غربی دارند را سر ببرد که البته این موضوع خیلی کمتر و کوچکتر از آن است که بخواهد روی کلیت تجربه تان از بازی تاثیر بگذارد.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

همه فعالیت ها و حملات و مبارزاتی که در بازی انجام می دهید بر اساس کلاس های مختلف بازی در دسترس شما قرار می گیرد که این کلاس ها بر اساس بخشی به نام Blood Core ها تعریف شده اند و مثلا Blood Core ی داریم که نامش Ranger است یا Blood Core کلاس Fighter  و کلی کلاس دیگر که تعدادشان خیلی زیاد است. تازه بهترین نکته هم اینجاست که می توانید هر وقت می خواهید بین اینها سوییچ کنید و Blood Core خود را عوض کنید.

از لحاظ کلیت بصری باید گفت بازی Code Vein “یک انیمه بسیار تاریک” است که با ترکیب طراحی های انیمه گونه با دنیایی ویران و تاریک به همراه المان های داستان های خون آشامی خلق شده است و اتفاقا این ترکیب از نظر بصری جواب داده است و نه تنها یک بازی یونیک را از نظر بصری پدید آورده است که زیاد مشابهش را ندیده ایم، بلکه در طول بازی هم شما را به خود جذب می کند و کاملا درگیر فضای سیاه و تاریک و غمزده بازی می شوید، فقط ای کاش گاهی طراحی برخی مراحل متنوع تر بود زیرا در مواردی حس می شود که برخی محیط ها زیادی شبیه هم هستند و فضاسازی یکسانی دارند. در بازی شاهد محیط های مختلف یخ زده و ویران شده و پر از گدازه های آتش و … هستیم که تنوع خوبی دارند ولی باز هم این دنیای جذاب و معرکه پتانسیل بیشتری برای خلق محیط ها و مناطق متنوع تر و خیره کننده تر داشته است. از نظر فنی بازی Code Vein عنوانی کاملا باثبات و بهینه شده است که هرگز شما را با باگ و افت فریم و مواردی از این دست آزار نمی دهد. به شخصه و در طول تجربه چندین ساعته با کنسول پلی استیشن ۴ معمولی، هیچ اثری از افت فریم و مشکلات فنی مشاهده نکردم و بازی کاملا باثبات و روان اجرا می شود. نورپردازی های بازی نیز به خوبی و مناسب با فضاسازی دنیای بازی انجام شده است و با آن سنخیت دارد. در واقع نورپردازی بازی در تشدید حس ویرانی و تاریکی و سیاهی دنیای Code Vein نقش پررنگی دارد و شاهد یک نورپردازی جذاب در دل یک انیمه هستیم. از نظر “جنس” گرافیک، این عنوان شباهت به بازی God Eater 3 دارد البته با کیفیت طراحی بسیار بهتر و دنیایی بسیار پرجزییات تر و تاریک تر.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

هر کدام از Blood Core ها یا کلاس ها، قابلیت های ویژه خود یا همان Gift های خاص خود را دارا هستند که برخی Passive و برخی Active هستند. این Gift ها قابل شخصی سازی و ارتقا دادن هستند که این موضوع به سبک و استایل بازی شما بستگی دارد و می توانید شخصیت و قدرت های خود را در جهتی که مناسب تر برای سبک بازی کردنتان است سوق دهید. با فعال کردن Blood Core هر کلاس، دسترسی شما به قابلیت های آن آزاد می شود که البته فکر نکنید همه این قابلیت ها آزاد هستند زیرا باید هر کدام را می خواهید با واحد پولی بازی خریداری کنید.

طبیعی هم هست که کلیت جنس گرافیکی کد وین شبیه گاد ایتر ۳ باشد زیرا این بازی هم از جدید ترین عناوین باندای نامکو است و مدتی قبل هم عرضه شده است و سازندگان این دو عنوان تقریبا یکی هستند. دقت کنید که گفتم فقط “جنس” و کلیت گرافیکی زیرا با توجه به این که آن بازی را هم تجربه و تمام کرده ام، کیفیت طراحی های کد وین اصلا قابل مقایسه با آن نیست و دنیایی بسیار گیراتر و پرجزییات تر و تاریک تر را در کد وین شاهد هستیم. به طور کلی باید بگویم Code Vein انیمه ای بسیار تاریک و سیاه است که ویرانی و سیاهی در جای جای طراحی های آن به چشم می خورد، حالا چه در یک خیابان با کلی ساختمان ویران باشد یا در یک غار زمینی و تونل قدیمی مترو که اکنون محل رفت و آمد شیاطینی مخوف شده است. گرافیک بازی بسیار زیباست مخصوصا از لحاظ هنری و طراحی های معرکه ای که دارد اما باز هم در نهایت نمی توان گفت گرافیک بازی در حد و اندازه عناوین بسیار خوش گرافیک نسل هشتم است. البته خب این را هم بدانید که هرگز بازی هایی با طراحی های انیمه ای را جزو برترین عناوین گرافیکی نسل حساب نمی کنند زیرا نوع گرافیکشان فرق دارد و بسیار فانتزی است. برای بیان برترین عناوین گرافیکی در هر نسل معمولا از بازی های با گرافیک واقع گرایانه تر یاد می شود و نه از عناوین فانتزی محض یا انیمه مانند. بنابر این این اصلا نکته بدی نیست که می گویم گرافیک این عنوان در حد برترین های نسل هشتم نیست زیرا نمی تواند و  نباید هم باشد.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

در بازی قابلیتی به نام Inherit داریم که می توانید هر گیفت را با خرج کردن haze و تعدادی آیتم های مخصوص که در بازی باید پیدا کنید، Inherit کنید و به درجه آخر برسانید که در این حالت استفاده از آن گیفت برای کلاس های دیگر هم آزاد می شود. یعنی مثلا من که کلاس مبارز بودم یک گیفت را در کلاس دیگر دیدم که باعث می شد درصد آیتم انداختن دشمنان بیشتر شود و چون از این گیفت خوشم می آمد با خرج مقداری Haze و چند آیتم که جمع کرده بودم، آن را Inherit کردم و توانستم آن را به عنوان یکی از چهار گیفتی که می توانم در کلاس مبارز فعال نمایم، برای شخصیت خود تجهیز کنم. این قابلیت بسیار جذاب است و به نوعی امکان ترکیب کلاس ها را به شما می دهد

Code Vein واقعا از نظر گیم پلی یک بازی جذاب و عمیق است و گیم پلی آن بسیار وزین و هیجان انگیز با مبارزاتی عمیق و تاکتیکی است که در آن می توانید استایل بازی خود را پیاده کنید و مثلا بر اساس دفاع پیش بروید یا سرعت غلت زدن، بر اساس حمله نزدیک سنگین پیش بروید یا حمله نزدیک سریع و یا حملات از راه دور. در واقع اساس گیم پلی بازی بر شخصی سازی و پیاده کردن استایل و کلاس خود بر روی شخصیتتان متمرکز است و می توان گفت این مهم ترین نکته گیم پلی است. یک نکته مثبت و قابل ذکر در مورد گیم پلی Code Vein این است که بازیبازانی که به این نوع سیستم و سبک گیم پلی آشنایی ندارند را بدون آماده سازی در بازی رها نمی کند، بلکه برای آموزش حملات و حرکات و قدرت ها در بازی، در همان ابتدا و بعد از ساخت شخصیت، شما وارد یک بخش آموزشی می شوید که در اینجا نوع کنترل شخصیت و آموزش فنون مختلف و تغییر کلاس و استفاده از گیفت ها و .. را خیلی کوتاه و کارآمد یاد می گیرید تا برای کسانی که اصلا آشنایی با این نوع گیم پلی ندارند، کار راحت تر شود. باید به این موضوع اشاره کنم که در بازی کلی المان از سری سولز وجود دارد و جدا از  المان های مبارزات و سلاح های سنگین و سبک و غلت زدن و دفاع کردن و تغییر زره و اهمیت وزن و… در سایر بخش های گیم پلی بازی هم شاهد المان های سری سولز و حتی بلادبورن هستیم. بازی دقیقا از همان سیستم بونفایرها و قوانین استراحت در آنها که ریست شدن دشمنان و پر شدن آیتم های سلامتی است استفاده می کند و در بونفایرها می توانید لول آپ کنید و شخصیت را ارتقا دهید و گیفت ها را ارتقا داده یا Inherit کنید و چندین کار دیگر انجام دهید.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

از لحاظ کلیت بصری باید گفت بازی Code Vein “یک انیمه بسیار تاریک” است که با ترکیب طراحی های انیمه گونه با دنیایی ویران و تاریک به همراه المان های داستان های خون آشامی خلق شده است و اتفاقا این ترکیب از نظر بصری جواب داده است و نه تنها یک بازی یونیک را از نظر بصری پدید آورده است که زیاد مشابهش را ندیده ایم، بلکه در طول بازی هم شما را به خود جذب می کند و کاملا درگیر فضای سیاه و تاریک و غمزده بازی می شوید

همچنین بعد از مرگ، Haze های شما که همان روح های سری سولز هستند از کشتن دشمنان و برخی آیتم ها به دست می آیند با مرگ شما روی زمین می مانند و یک بار فرصت دارید برگردید تا آنها را بردارید و اگر کشته شوید دیگر بای بای روح ها!! همچنین واحد پولی بازی یا Haze دقیقا مثل سری سولز همان واحدی است که با همان باید شخصیتتان ارتقا دهید و با همان خرید و فروش آیتم کنید و با همان قابلیت ها را ارتقا دهید و گیفت ها را آزاد نمایید و Inherit کنید. یعنی مثل روح در سری سولز که همه کار در بازی با آن انجام می شود در Code Vein هم همه چیز بر اساس Haze است و باید آن را بین ارتقای شخصیتان و خرید آیتم و سلاح و .. و خرید gift های هر کلاس مدیریت نمایید. در واقع باید بگویم از نظر گیم پلی، سازندگان بازی Code Vein بیشتر از هر بخش دیگری، فرنچایز شاهکار سولز را برای الهام گرفتن برگزیده اند (البته شاید هم بهتر است بگویم فقط در بخش گیم پلی از این سری الگو گرفته اند)  و با استفاده  صحیح از المان های عالی گیم پلی سری Souls، اکنون Code Vein هم یک بازی معرکه شده است. در کلیت گیم پلی بازی شما بایستی با دشمنان و موجوداتی شیطانی یا Revenant های آلوده شده که در سراسر دنیای بازی و سیاهچال ها و غارهای زیرزمینی و گوشه و کنار خیابان ها و ساختمان های ویران شده بازی پراکنده هستند مبارزه کرده و آن ها را از بین ببرید. شما در نبردها تنها نیستید و با استفاده از سیستم “مبارز همراه” که در بازی وجود دارد می توانید یک مبارز را به همراه خود داشته باشید تا در سفرها و مبارزات کنار شما باشد.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

Code Vein واقعا از نظر گیم پلی یک بازی جذاب و عمیق است و گیم پلی آن بسیار وزین و هیجان انگیز با مبارزاتی عمیق و تاکتیکی است که در آن می توانید استایل بازی خود را پیاده کنید و مثلا بر اساس دفاع پیش بروید یا سرعت غلت زدن، بر اساس حمله نزدیک سنگین پیش بروید یا حمله نزدیک سریع و یا حملات از راه دور. در واقع اساس گیم پلی بازی بر شخصی سازی و پیاده کردن استایل و کلاس خود بر روی شخصیتتان متمرکز است و می توان گفت این مهم ترین نکته گیم پلی است.

شما در بازی به انواع و اقسام قابلیت های فراطبیعی و فوق العاده جذاب نیز دسترسی دارید که در موردشان توضیح خواهم داد. سازندگان بازی در  باندای نامکو، در واقع خالقین و مغزهای متفکر فرنچایز God Eater هستند و در این بازی مبارزات دشوار و چالش برانگیز را با دنیایی که کاملا به هم پیوسته و متصل است ترکیب کرده و در اختیار بازیبازان قرار می دهد تا در آن اکتشاف و گشت و گذار کنند. سیستم گشت و گذار و اکتشاف در بخش ها و مناطق مختلف بازی بسیار جذاب و قابل تحسین است و بازی از یک نوع طراحی پیوسته دقیقا مثل سری سولز بهره می برد که مثلا کل یک منطقه را می گردید و دربی که در آغاز مرحله قفل است باز می شود و از آخر مرحله به اول آن می رسید یا بخش های مختلف مناطق به هم وصل می شوند با چند مبانبر سبب می شود که یک بونفایر برای ۳ منطقه بازی حکم بونفایر مرکزی را پیدا کند که این خیلی تحسین برانگیز است و طرفداران سولز دقیقا می دانند وقتی می گویم “پیوستگی و همبستگی دنیای بازی” یعنی چه! تنوع دشمنان در بازی بسیار مناسب است و در مراحل گوناگون بازی شاهد چندین و چند نوع دشمن مختلف هستیم که از این نظر بازی را جذاب تگاه می دارند و این بسیار هم خوب است، زیرا اخیرا در خیلی بازی های شاهکار هم دشمنان تنوعشان زیاد نبوده است ولی خب بازی که بخواهد از سولز الهام بگیرد باید تنوع در آن خیلی بالا باشد. علاوه بر تنوع، دشمنان و باس ها از نظر کیفیت طراحی هم واقعا عالی خلق شده اندذ و شاهد طراحی های جذاب و مخوفی در بسیاری از دشمنان و باس های بازی هستیم که جذابیت آن را چند برابر می کنند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

ای کاش گاهی طراحی برخی مراحل متنوع تر بود زیرا در مواردی حس می شود که برخی محیط ها زیادی شبیه هم هستند و فضاسازی یکسانی دارند. در بازی شاهد محیط های مختلف یخ زده و ویران شده و پر از گدازه های آتش و … هستیم که تنوع خوبی دارند ولی باز هم این دنیای جذاب و معرکه پتانسیل بیشتری برای خلق محیط ها و مناطق متنوع تر و خیره کننده تر داشته است.

به طور کلی باید این گونه گفت که در گیم پلی دشوار بازی، حمله و دفاع و جاخالی دادن با مدیریت نوار قدرت بدنی، تغییر دادن Bloodcore هنگام مبارزه با دشمنان مختلف و باس ها و استفاده صحیح و به جا از گیفت ها در مبارزات بازی برای موفقیت شما بسیار مهم و حیاتی است و مانند هر بازی دیگری که الهام گرفته از سولز است، باید صبر و شکیبایی زیادی برای از پای در آوردن دشمنان داشته باشید که این مورد حتی در این بازی شاید از سری سولز هم بیشتر باشد زیرا مبارزات کمی به نظر کندتر می رسد، البته خب من هم اغلب با سلاح سنگین بازی می کردم و این نیز تاثیرگذار است. همچنین آشنا نبودن به بازی و تجربه آن در شروع ممکن است باعث شده باشد که فکر کنم در این بازی باید صبر بیشتری برای کشتن دشمنان داشته باشید زیرا که در ابتدا که یک روش و بازی کاملا نو را آغاز می کنید قطعا کار برایتان سخت تر است و بعدا راحت تر می شود. اما به طور کلی باید اینطور بگویم که مبارزات بخش داستانی بازی و مراحل داستانی آن، دشوار هستند و چالش برانگیز. برخی دشمنان نسبتا آسان هستند ولی برخی دیگر واقعا سخت و مرگبار. باس ها هم هر چه جلو می روید وحشی تر و بدتر می شوند و می توانند راحت شما را بکشند. البته با توجه به قابلیت برخی شخصیت های همراه و برخی آیتم ها ممکن است یکی دو بار با مقدار کمی از خط سلامتی دوباره به بازی برگردید و زنده شوید.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

از نظر گیم پلی، سازندگان بازی Code Vein بیشتر از هر بخش دیگری، فرنچایز شاهکار سولز را برای الهام گرفتن برگزیده اند (البته شاید هم بهتر است بگویم فقط در بخش گیم پلی از این سری الگو گرفته اند)  و با استفاده  صحیح از المان های عالی گیم پلی سری Souls، اکنون Code Vein هم یک بازی معرکه شده است

در طول روند بازی با NPC ها و شخصیت های مختلفی مواجه می شویم که می توانیم با آنها تعامل کنیم و برخی از آن ها می توانند مبارز همراه ما هم باشند و برخی دیگر هم فقط در داستان نقش های جزیی یا پر اهمیت دارند. مثلا Louis یک رهبر جوان است که به Revenant هایی که از عطش خون رنج می برند کمک می کند. وی در سرزمین جدا شده و ویران VEIN، به دنبال یک منبع خون مناسب برای جایگزینی خون انسان می گردد. سلاح وی یک شمشیر یک دستی است و در وارد آوردن ضربات کشنده و سریع بسیار مهارت دارد و همچنین در جاخالی دادن سریع از ضربات دشمنان قدرتمند بازی نیز خبره است. شخصیت Mia Karnstein یک Revenant مونث است که در سرزمینی به نام “Vein” سرگردان است. او با برادر کوچکترش (تنها عضو خانواده که برایش باقی مانده است) همراه است و هر کاری را برای محافظت از برادرش انجام می دهد. سلاح وی حالتی نیزه مانند دارد و برای حملاتی با دامنه اثر بالا نیز مناسب است. شخصیت Io بک Revenant مونث است که به همراه پروتاگونیست های بازی به گشت و گذار و اکتشاف می پردازد. وی هیچ خاطره ای از گذشته خود ندارد و حافظه اش را از دست داده است اما سرزمین VEIN را بسیار خوب می شناسد. وی شخصیتی بسیار مفید برای همراهی بازیباز به حساب می آید. همچنین شخصیت Yakumo Shinonome یک Revenant است که قبلا مزدور بوده است و به عنوان مردی وفادار و باشرف شناخته می شود که در محافظت کردن از دیگران بسیار خبره و ماهر است. وی شخصیتی محبوب است که تمام افراد دیگر وی را دوست دارند و در مبارزات به شکلی کاملا خونسرد و بسیار حرفه ای دشمنان را قلع و قمع می کند. در بازی یک هاب اصلی وجود دارد که آنجا با شخصیت های مختلف حرف می زنید و خرید و فروش می کنید و به سیاهچال ها دسترسی پیدا می کنید.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

Code Vein انیمه ای بسیار تاریک و سیاه است که ویرانی و سیاهی در جای جای طراحی های آن به چشم می خورد، حالا چه در یک خیابان با کلی ساختمان ویران باشد یا در یک غار زمینی و تونل قدیمی مترو که اکنون محل رفت و آمد شیاطینی مخوف شده است

صحبت از سیاهچال شد و چشمتان روز بد نبیند! شما می توانید با صحبت با یکی از شخصیت ها راهی این سیاهچال ها شوید که که تحت نام High difficulty Dungeons هستند. این سیاهچال ها بخشی از بازی است که می توانید به صورت کواپ آنلاین تجربه کنید (دقیقا مثل حالت سیاهچال های بلادبورن) و البته کمی که سیاهچال را بازی کنید می فهمید که انگار اصلا “باید” کوآپ بازی کنید زیرا که به طور وحشتناکی سخت است حتی در حالت کوآپ. کلی می روید جلو و یک دشمن مخوف باس مانند را می کشید و آیتم های سلامتیتان تمام می شود و فکر می کنید که خب الان یک کلید را می دهد، ولی می روید جلو چند دشمن معمولی را می کشید و در کمال ناباوری می بینید که همان دشمنی که فکر می کردید باس است دو تا با هم می آیند با کلی سرباز کمکی که از کل کناره های تصویر به شما تیر می زنند! حالا نه آیتم سلامتی دارید و نه به کلید رسیده اید. در بهترین حالت قبل از این که بمیرید و تمام haze ها یا همان روح هایتان بیافتند همان جا، در می روید به عقب و به بونفایر این سیاهچال که در اولین قسمت شروع آن است استراحت می کنید و لول می زنید تا روح هایتان از بین نروند. خب به سلامتی حالا دوباره کل دشمنان زنده شده اند و باید دوباره تا همان جا بروید و این بار برای آیتم های خود برنامه ریزی کنید تا کم نیاورید که البته حتما کم می آورید!

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

گرافیک بازی بسیار زیباست مخصوصا از لحاظ هنری و طراحی های معرکه ای که دارد اما باز هم در نهایت نمی توان گفت گرافیک بازی در حد و اندازه عناوین بسیار خوش گرافیک نسل هشتم است. البته خب این را هم بدانید که هرگز بازی هایی با طراحی های انیمه ای را جزو برترین عناوین گرافیکی نسل حساب نمی کنند زیرا نوع گرافیکشان فرق دارد و بسیار فانتزی است. برای بیان برترین عناوین گرافیکی در هر نسل معمولا از بازی های با گرافیک واقع گرایانه تر یاد می شود و نه از عناوین فانتزی محض یا انیمه مانند. بنابر این این اصلا نکته بدی نیست که می گویم گرافیک این عنوان در حد برترین های نسل هشتم نیست زیرا نمی تواند و  نباید هم باشد.

سختی سیاهچال های بازی اصلا با سختی مرحله داستانی آن قابل قیاس نیست.  تا به امروز ساعات خیلی خیلی زیادی را در عناوین میازاکی گذرانده ام و حسابی به این نوع بازی هاردکور عادت دارم، ولی… ولی این سیاهچال های بازی code Vein واقعا واقعا سخت و بی رحم هستند و یعنی هر کار دلشان می خواهد با شما می کنند. البته کلی هم پاداش به شما می دهند ولی واقعا مرگبار هستند. به صورت کلی در مورد درجه سختی بازی باید بگویم حدودا در ۹۵ درصد از بازی، Code Vein عنوانی چالش برانگیز و عادلانه است، اما گاهی، مخصوصا در سیاهچال ها، میزان سختی بازی کاملا از تعادل و بالانس خارج و وارد منطقه “آزار دهنده شدن” می شود. منطقه ای که دارک سولز هرگز وارد آن نشده است زیرا که همیشه تعادل و بالانس کاملی بین درجه سختی و عادلانه بودن بازی وجود دارد. در کد وین هم انصافا تعداد این موارد زیاد نیست ولی خب قابل چشم پوشی هم نیستند زیرا که گاهی بیش از حد از نظر سختی نامتعادل می شوند و این کاملا روی بازیباز تاثیر می گذارد. در واقع یکی از تکات اصلی که باعث کسر کردن نمره از این بازی شده است همین عدم تعادل و بالانس سختی در برخی از بخش هاست که چنین موضوعی را هرگز در فرنچایز الهام گرفته شده از آن یعنی دارک سولز، شاهد نبوده ایم.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

تنوع دشمنان در بازی بسیار مناسب است و در مراحل گوناگون بازی شاهد چندین و چند نوع دشمن مختلف هستیم که از این نظر بازی را جذاب تگاه می دارند و این بسیار هم خوب است، زیرا اخیرا در خیلی بازی های شاهکار هم دشمنان تنوعشان زیاد نبوده است ولی خب بازی که بخواهد از سولز الهام بگیرد باید تنوع در آن خیلی بالا باشد. علاوه بر تنوع، دشمنان و باس ها از نظر کیفیت طراحی هم واقعا عالی خلق شده اندذ و شاهد طراحی های جذاب و مخوفی در بسیاری از دشمنان و باس های بازی هستیم که جذابیت آن را چند برابر می کنند.

اولین بار که به درخواست کمک یک بازیباز جواب دادم و رفتم به دنیای او تا کوآپ بازی کنیم هر دویمان طی ۲۰ ثانیه توسط اولین دشمن بزرگتر از سایز معمولی که در آنجا دیدیم قلع و قمع شدیم و خیلی مفتخرانه برگشت خوردم به دنیای خودم!! در این سیاهچال ها گویا باید ۳ کلید را پیدا کنید تا بتوانید پاداش آن را بگیرید و سیاهچال را تمام کنید. ولی این کار خیلی خیلی سخت است و واقعا نام این سیاهچال ها درست است که High difficulty Dungeons هستند. در ابتدای کار شما باید شخصیت خود را از نظر ظاهری بسازید که مثل همیشه در بازی های ژاپنی، سازندگان در این بخش بسیار خوش سلیقه هستند و امکان خلق تعداد خیلی خیلی زیادی از شخصیت های آماده یا شخصیت هایی که تک تک بخش هایشان را خودتان می سازید، برای شما فراهم کرده اند که انصافا از نظر ظاهری باحال هستند و می شود کلی شخصیت خوش تیپ و جذاب خلق کرد. البته بعدا هم در هاب اصلی بازی می توانید ظاهر خود را هر طور می خواهید تغییر دهید. در این بازی همان طور که در بخش داستانی توضیحاتی داده شد، شما در نقش شخصیتی قرار می گیرید که یک Revenant است و البته با تعداد زیادی از افرادی مثل خودتان روبرو هستید و برخی دوست و برخی هم شخصیت هایی منفی هستند. Revenant ها افرادی شبیه به خون آشام ها هستند که بایستی از خون تغذیه کنند تا بتوانند از قابلیت هایی ویژه و خاص که در بازی با نام “هدایا” یا “gifts” شناخته می شوند و جلوتر در موردشان توضیح خواهم داد استفاده نمایند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

سیستم گشت و گذار و اکتشاف در بخش ها و مناطق مختلف بازی بسیار جذاب و قابل تحسین است و بازی از یک نوع طراحی پیوسته دقیقا مثل سری سولز بهره می برد که مثلا کل یک منطقه را می گردید و دربی که در آغاز مرحله قفل است باز می شود و از آخر مرحله به اول آن می رسید یا بخش های مختلف مناطق به هم وصل می شوند با چند مبانبر سبب می شود که یک بونفایر برای ۳ منطقه بازی حکم بونفایر مرکزی را پیدا کند که این خیلی تحسین برانگیز است

همه فعالیت ها و حملات و مبارزاتی که در بازی انجام می دهید بر اساس کلاس های مختلف بازی در دسترس شما قرار می گیرد که این کلاس ها بر اساس بخشی به نام Blood Core ها تعریف شده اند و مثلا Blood Core ی داریم که نامش Ranger است یا Blood Core کلاس Fighter  و کلی کلاس دیگر که تعدادشان خیلی زیاد است. تازه بهترین نکته هم اینجاست که می توانید هر وقت می خواهید بین اینها سوییچ کنید و Blood Core خود را عوض کنید. هر کدام از این Blood Core ها یا کلاس ها، قابلیت های ویژه خود یا همان Gift های خاص خود را دارا هستند که برخی Passive و برخی Active هستند. این Gift ها قابل شخصی سازی و ارتقا دادن هستند که این موضوع به سبک و استایل بازی شما بستگی دارد و می توانید شخصیت و قدرت های خود را در جهتی که مناسب تر برای سبک بازی کردنتان است سوق دهید. با فعال کردن Blood Core هر کلاس، دسترسی شما به قابلیت های آن آزاد می شود که البته فکر نکنید همه این قابلیت ها آزاد هستند زیرا باید هر کدام را می خواهید با واحد پولی بازی خریداری کنید. واحد پولی بازی دقیقا مثل سری سولز همان واحدی است که با همان باید شخصیت ها ارتقا دهید و با همان خرید و فروش آیتم کنید. یعنی مثل روح در سری سولز که همه کار در بازی با آن انجام می شود در Code Vein هم همه چیز بر اساس Haze است و باید آن را بین ارتقای شخصیتان و خرید آیتم و سلاح و .. و خرید gift های هر کلاس مدیریت نمایید. تازه سازندگان بازی یک کار خیلی جذاب تر هم کرده اند تا گیم پلی را عمیق تر و هیجان انگیز تر کنند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

به صورت کلی در مورد درجه سختی بازی باید بگویم حدودا در ۹۵ درصد از بازی، Code Vein عنوانی چالش برانگیز و عادلانه است، اما گاهی، مخصوصا در سیاهچال ها، میزان سختی بازی کاملا از تعادل و بالانس خارج و وارد منطقه “آزار دهنده شدن” می شود. منطقه ای که دارک سولز هرگز وارد آن نشده است زیرا که همیشه تعادل و بالانس کاملی بین درجه سختی و عادلانه بودن بازی وجود دارد. در کد وین هم انصافا تعداد این موارد زیاد نیست ولی خب قابل چشم پوشی هم نیستند زیرا که گاهی بیش از حد از نظر سختی نامتعادل می شوند و این کاملا روی بازیباز تاثیر می گذارد. در واقع یکی از تکات اصلی که باعث کسر کردن نمره از این بازی شده است همین عدم تعادل و بالانس سختی در برخی از بخش هاست که چنین موضوعی را هرگز در فرنچایز الهام گرفته شده از آن یعنی دارک سولز، شاهد نبوده ایم.

در بازی قابلیتی به نام Inherit داریم که می توانید هر گیفت را با خرج کردن haze و تعدادی آیتم های مخصوص که در بازی باید پیدا کنید، Inherit کنید و به درجه آخر برسانید که در این حالت استفاده از آن گیفت برای کلاس های دیگر هم آزاد می شود. یعنی مثلا من که کلاس مبارز بودم یک گیفت را در کلاس دیگر دیدم که باعث می شد درصد آیتم انداختن دشمنان بیشتر شود و چون از این گیفت خوشم می آمد با خرج مقداری Haze و چند آیتم که جمع کرده بودم، آن را Inherit کردم و توانستم آن را به عنوان یکی از چهار گیفتی که می توانم در کلاس مبارز فعال نمایم، برای شخصیت خود تجهیز کنم. این قابلیت بسیار جذاب است و به نوعی امکان ترکیب کلاس ها را به شما می دهد که البته برای استفاده از آن باید از Haze های خود هزینه کرده و آیتم های مورد نیاز برای inherit کردن را هم جمع کرده باشید. جالب است که این این شخصی سازی ها و تغییر قدرت ها و لباس ها و سلاح ها کاملا بر روی ظاهر شخصیت بازی نیز  تاثیرگذار است و ظاهر او را به وضوح تغییر می دهند. همچنین با توجه به آنچه که در مبارزات بازی مشاهده کردم ارتقای لول شخصیت و ارتقای قابلیت ها و گیفت ها و همین طور شخصی سازی ها کاملا در عمق گیم پلی و مبارزات بازی نیز تاثیر می گذارند و مثل خیلی از بازی ها بیهوده نیستند و تاثیرشان را کاملا لمس خواهید کرد.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

باید این را بدانید که Code Vein بازی مناسب هر بازیبازی نیست، همان طور که دارک سولز و Surge و Nioh مناسب هر بازیبازی نیستند. تازه این را هم باید اضافه کنم که اصلا فکر نکنید چون عاشق سولز هستید عاشق Code Vein هم می شوید زیرا این بازی یک نکته خاص دارد که آن هم قالب انیمه ای بازی است و طراحی های انیمه گونه  کلی از حال و هوای بازی را عوض می کنند و آن را خیلی خاص می کنند و برای خیلی ها ممکن است این موضوع جذاب نباشد، همان طور که طراحی های ژاپنی Nioh برای خیلی ها جذاب نبود و از آن لذت نبردند با این که عاشق سولز بودند.

با توجه به اهمیت داستان و نقش شخصیت ها و صحبت های زیادی که بین آنها رد و بدل می شود و همینطور به دلیل نقش بالای موسیقی در تاثیرگذاری داستان، قطعا صداگذاری بازی و صداپیشگی شخصیت ها و موسیقی متن مناسب نقش مهمی را در روایت داستان Code Vein ایفا می کنند و خوشبختانه بخش صداگذاری و ساتدترک بازی توانسته اند از پس این مهم بر آیند و بر خلاف خیلی از بازی های ژاپنی در بازار غرب، شاهد کیفیت صداگذاری انگلیسی و موسیقی های متن جذابی در Code Vein هستیم. در مورد صداگذاری های بازی باید گفت واقعا چه صداگذاری های محیطی و صداگذاری شخصیت ها هیچ گونه ایراد و مشکل خاصی ندارد. همان طور که قبلا نیز در مورد یخش صداگذاری این بازی خدمتتان عرض کرده بودم صداگذاری شخصیت ها در Code Vein همان حالت جذاب بازی های ژاپنی را دارد که شخصیت هایش یک نوع خاصی حرف می زنند و خیلی کوتاه کوتاه و خیلی وقت ها بریده بریده حرف می زنند و بین حرف هایشان اگر زیرنویس را هم فعال کرده باشید کلی ۳ نقطه ۳ نقطه می بینید که حرفشان را قطع می کنند و با تعجب هم را نگاه می کنند و چشمهایشان هم انگار یک چیزی داخلش می لرزد! مخصوصا در شخصیت های مونث! البته اینها را بیشتر به صورت کلی در مورد بازی های ژاپنی و صداگذاری شخصیت های بازی های ژاپنی گفتم وگرنه فکر نکنید که این بازی هم یک درام عاشقانه ژاپنی است! صداگذاری شخصیت ها با ظاهر آنها همخوانی دارد و برخلاف خیلی از بازی های ژاپنی در بازار غرب، از کیفیت خوبی بهره مند است. صداهای محیطی نیز قابل قبول هستند و مشکل خاصی ندارند. موسیقی های متن و قطعات مختلف ساندترک بازی نیز به خوبی با فضای خاص و یونیک بازی که به صورت یک انیمه سیاه است همخوانی دارند و شنوای قطعات موسیقی باکیفیت و جذابی در بازی هستیم که شاید در حد برترین ساندترک ها نباشند ولی به خوبی نقش خود را در القای بیشتر حس و حال و فضای بازی به بازیباز ایفا می کنند و بازی از این نظر نمره قبولی می گیرد.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

صداگذاری شخصیت ها با ظاهر آنها همخوانی دارد و برخلاف خیلی از بازی های ژاپنی در بازار غرب، از کیفیت خوبی بهره مند است

کمپانی باندای نامکو با کمک آقای میازاکی و فرام سافتور کاری کردند که بعد از سال ها فاصله گرفتن از بازی های مرگبار و بسیار سخت که اشک در می آوردند و عادت کردن به بازی های بیش از حد ساده و کاور گرفتن و پر شدن کل خط سلامتی، طی دو نسل اخیر دوباره بازی های سخت و هاردکور زنده شوند و تازه از این هم فراتر رفتند و کاری کردند که “اکشن نقش آفرینی هاردکور با روح سری سولز”، برای خود تبدیل به یک زیر ژانر و زیرشاخه خاص شود که طرفدارانش هر بازی را با این مشخصات ببینند بدوند دنبالش! جدا از بازی هایی که این عناوین را کپی کرده اند، خیلی از عناوین هم ساخته شده اند که از سری سولز الهام گرفته اند ولی فقط در همین حد الهام و الگو گرفتن باقی مانده است زیرا  کاملا شخصیت خاص و منحصر به فرد خود را داشته اند مثل بازی های Nioh و Surge و Lords of the Fallen و همین طور Code Vein.  کمپانی باندای نامکو که یکی از برترین فرنچایزهای اکشن نقش آفرینی غربی در تاریخ بازی های ویدئویی یعنی دارک سولز را در اختیار دارد، حالا سعی کرده است تا همان سبک و سیاق گیم پلی و المان های هاردکور و چالش برانگیز سری سولز را به دل یک بازی با حال و هوای ژاپنی تر از نظر گرافیکی ببرد (شبیه به کاری که در بازیNioh شاهد بودیم) که طراحی هایش بیشتر حالت انیمه گونه در دنیایی مدرن داشته و سبک و سیاق طراحی شخصیت ها و محیط هایش شباهت زیادی به دیگر فرنچایز این کمپانی یعنی God Eater دارند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

طراحی ظاهری شخصیت ها و دشمنان و باس ها به معنای واقعی معرکه است

ذره ای تردید وجود ندارد که فرنچایز شاهکار سولز از نظر گیم پلی بزرگ ترین منبع الهام Code Vein است که البته این موضوع همان طور که قبلا هم گفته ام، هم به دلیل بزرگی و محبوبیت فرنچایز سولز و هم به دلیل حضور باندای نامکو که ناشر سری سولز است در قامت سازنده و ناشر Code Vein، جای هیچ تعجبی هم ندارد. اما مهم ترین نکته اینجاست که Code Vein یکی از برترین عناوین برای مثال زدن در مورد “الگو گرفتن از یک فرنچایز بدون کپی کردن آن” است. در واقع مبارزات و گیم پلی و فضاسازی و طراحی Code Vein، در عین شباهت از نظر قوانین گیم پلی و مبارزات و همچنین قوانین دنیای بازی، احساس متمایزی را از عناوین سولز به بازیباز منتقل می کند. اتفاقا همین نکته هم هست که خیلی خیلی مهم است، یعنی الهام گرفتن بدون کپی. از لحاظ کلیت بازی باید بگویم Code Vein  یک اکشن نقش آفرینی هاردکور با المان های عمیق گیم پلی دارک سولز، سیاهچال های بلادبورن و گرافیک انیمه گونه ژاپنی شبیه به سری God Eater است، البته با طراحی هایی بسیار زیباتر و تاریک تر. Code Vein با سطح بالای پیوستگی مناطق، طراحی های عالی، تنوع خوب دشمنان و باس ها، داستان و روایت جذاب، شخصیت های باحال، شخصی سازی های بسیار گسترده و گیم پلی فوق العاده عمیق موفق می شود تا مخاطب هدف خود را کاملا راضی تگاه دارد و خودش را به عنوان یکی از بازی های هاردکور باکیفیت نسل هشتم معرفی کند.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

در انتهای این نقد و بررسی و به عنوان یک نتیجه گیری نهایی باید با اطمینان خدمت شما عرض کنم که در Code Vein، شاهد یک بازی خوش ساخت و جذاب هستیم که کاملا ارزش انتظار و صبر را برای طرفداران و مخاطبینش دارا بوده است و یک بازی بسیار لذتبخش و جذاب را برای ما به ارمغان آورده است.

البته باید این را بدانید که Code Vein بازی مناسب هر بازیبازی نیست، همان طور که دارک سولز و Surge و Nioh مناسب هر بازیبازی نیستند. تازه این را هم باید اضافه کنم که اصلا فکر نکنید چون عاشق سولز هستید عاشق Code Vein هم می شوید زیرا این بازی یک نکته خاص دارد که آن هم قالب انیمه ای بازی است و طراحی های انیمه گونه  کلی از حال و هوای بازی را عوض می کنند و آن را خیلی خاص می کنند و برای خیلی ها ممکن است این موضوع جذاب نباشد، همان طور که طراحی های ژاپنی Nioh برای خیلی ها جذاب نبود و از آن لذت نبردند با این که عاشق سولز بودند. Code Vein  انتخابی بسیار عالی برای علاقمندان به سبک اکشن نقش آفرینی و مخصوصا طرفداران عناوین هاردکور این ژانر مثل سری عناوین Dark Souls و Bloodborne و Nioh به حساب می آید. مخصوصا اگر که به عناوین دارای جلوه های بصری انیمه مانند نیز علاقمند هستید که دیگر نور علی نور است و نباید در تجربه  Code Vein ذره ای تردید کنید. در انتهای این نقد و بررسی و به عنوان یک نتیجه گیری نهایی باید با اطمینان خدمت شما عرض کنم که در Code Vein، شاهد یک بازی خوش ساخت و جذاب هستیم که کاملا ارزش انتظار و صبر را برای طرفداران و مخاطبینش دارا بوده است و یک بازی بسیار لذتبخش و جذاب را برای ما به ارمغان آورده است.

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

 

 

 

 

nobodyJohnny joestar

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hala madrid گفت:

    سرانجام راکستار تایید کرد:
    Red dead redemption 2 در تاریخ ۱۴ آبان امسال برای pc منتشر میشود :laugh: :clap:

  • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

    بازی خوبی هست ولی به شخصه تو این سبک بازی ها بیشتر با بازی های میازاکی حال می کنم.
    هرچند این ها هم بسیار با ارزش هستن ولی با محیط و سبک میازاکی بیشتر ارتباط برقرار می کنم.

    • Rr گفت:

      کلا این میازاکی بازیاش یه چیزه عجیبین
      همین بلادبورن ۴ سال پیش اومد و بخش اصلیش هم تک نفره بود
      ولی هم سروراش پره هم توی کامیونیتی های psn بحثش هنور داغه داغه
      در حدی که هر وقت زنگولرو تکون بدی حداکثر توی ۵ دیقه یه هانتر بهت جوین میده

  • دستتون درد نکنه جناب آقا بابایی
    واقعا در حق بازی هایی مثل این بازی بسیار ظلم می شه

  • Mgs4 گفت:

    به نظر بازی خوبی میاد ولی من زیاد نتونستم با دموش ارتباط برقرار کنم مبارک همه انیمه دوستا ها شخصی سازی بازیش اما خیلی خوب بود تابحال برای طراحی یه چهره انیمه ای انقدر وقط نزاشته بودم

  • ممنون بابت مقاله کامل، البته که خودت سولز هم توسعه پیدا کرد و روز اول سولزی که الان همه ازش پیروی میکنن نبود، این عنوان هم به یه دی ال سی نیاز داره تازه پر و بال بگیره
    چون هزینه ساخت دی ال سی خیلی براشون کمتره و اونجا میتونن ایده ها رو کامل و نواقص رو پوشش بدن

  • این بازی تو لیستم بود چون این سبک رو دوست دارم و از دست نمیدم. حالا که توسط سعید آقابابایی هم تأیید شد دیگه با خیال راحت میرم سراغش :yes:
    بالانس کردن درجه سختی بازی یکی از اصولی هست که استاد میازاکی توش بی رقیبه. با انیمه بودن بازی هم اصلا مشکلی ندارم که هیچ، مطمئنا تنوعی هم به حساب میاد.

    • درود فراوان بر شما. یک دنیا سپس مثل همیشه از این نظر رپر از لظف و محبتتون. نظر من هم دقیقا مثل شماست و اصلا و ابدا با انیمه بودن بازی ها هیچ مشکلی ندارم وقتی خود بازی عمیق و محکم باشه. در مورد بالانس سختی هم بسیار عتلی و درست می فرمایید و خیلی سخته که روی خط باریک بالانس حرکت کنن سازنده ها و به یه طرف متمایل نشن. استاد میازاکی دققا همیشه روی این خط جرکت کرده و این هنرش هست که بازی هاش همواره بالانس هستن.
      مرسی از نظر زیبایی که نوشتید و خیلی ممنونم از محبا و اعتمادی که به بنده دارید.
      https://t.me/Gametal

  • OzHaN گفت:

    بازیه خوبیه ولی لیاقت نمره ای که بهش دادین نداره

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون سعید جان عالی بود ممنون
    من که به شخصه عاشق سبک action RPG هستم
    ولی کلا بازی های میازاکی رو بیشتر دوست دارم بازی های دیگه خیلی سختن مثل Nioh و بالانس خوبی ندارن

  • خیلی خیلی ممنون اقای اقابابایی عزیز نقد بسیار خوبی بود دمتون گرم
    یه بازیه بسیار خوب هستش با توجه به نقد و نکات منفی هم نداره یعنی اون چیز خاصی نیستن

  • خسته نباشید سعید جان
    متاسفانه بازی رو نصب کردم اما اجرا نمیشد .خیلی دوست داشتم این بازی رو انجام بدم ولی نشد.
    ولی منتظر نقد شما بود و ممنون که منصفانه نقد میکنید.

    • سلام خدمت شما عرفان جان. واقعا باعث افتخار منه که اعتماد دارید به نقدهای بنده و رعایت انصاف و گفتن حقیقت در اونها. این خیلی خیلی برام ارزشمنده عرفان جان که میبینم شما متوجه این نکات هستید و باعث میشید که کلی انگیزه و انرژی بگیرم برای ادامه مسیر. یک دنیا سپاس عرفان عزیز.
      https://t.me/Gametal

  • HEAVY SQUAD گفت:

    اول یه تشکر از اقا سعید داشته باشم چون مقالات شما واقعا عالیه و خوندنش لذت بخشه :yes: :rose:
    دوم بگم که خیلی دوست دارم بازیش کنم اما اصلا وقت بازی ندارم و کار همه چیزو ازم گرفته

  • vergil2max گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی.نقدی خیلی خوب و دل نشینی بود
    حقیقتش قبل نقد شما هوس کردم نقدهای بقیه سایتهای خارجی و داخلی رو بخونم.از داخلی ها اولیش که نقد خوب و قابل قبولی بود.اما دومی بدترین نقد عمرم شد.احتمالا اولین و اخرین نقدی که از اون سایت خوندم.متاسفانه منتقدش اصول اولیه یه نقد مثل رعایت اصول اخلاقی را رعایت نکرده بود که هیچ،تنفر و انزجارم ازش میچکید.انگار دلی پری از طرفدارا و کلا انیمه داشت.بدتر اینکه نقدش توی اوپن کریتکم ثبت میشه :no:
    خلاصه اینکه کاش هیچوقت چشمم به اون نقد نخورده بودم.اما با همه بدی هاش یه خوبی که داشت این بود که فهمیدم نقدهای شما یه چیز دیگست.ادم کیف میکن میخونه.وقتی میخونیشون معمولا جوری ان که انگار داری بازی را تجربه میکنی،به خوبی به جزئیات و اشکالات اشاره میکنید.مثلا توی همین نقد خیلی از اشکالاتی که بقیه منقدای سختگیر و ظاهر بین نکته منفی میبینن شما تعریفم کردید ازش اونم با دلایل قانع کننده نه با تلقین نظر شخصی مثل طراحی شخصیتها و محیط و داستان و روایت بازی
    با خونده نقد شما دیگه تردیدی واسه تجربه بازی ندارم و با توجه نقدهای مختلفی که دیدم به این نتیجه رسیدم این بازی سلیقه ای و حداقل باید از گرافیک و طراحی انیمه و سری سولز خوشت بیاد تا از بازی لذت ببری.با تشکر

    • سلامو درود خدمت شما. سلامت باشید انشالله. باز هم یکی از نظراتی رو نوشتید که تا همیشه در خاطرم باقی خواهد ماند و به این نظر شما برای گرفتن انگیزه و اشتیاق، تکیه خواهم کرد. واقعا از لظف و محبت شما ممنونم و نمی دونید که چقدر خوشحال شدم از خوندن نظرتون و واقعا ه خودم افتخار کردم که در گیمفا برای مخاطبینی مثل شما مطلب قرار میدم که بدون شک چشم و چراغ این سایت هستید و دلیل گیمفا بودن گیمفا هستید ک هر سایت ارزوی مخاطبینی مثل شما رو داره. خیلی ممنونم که با ریزبینی متوجه هستید که من وقتی حرفی میزنم براش دلیل میارم و شاید باعث شه مطلب طولانی بشه ولی لااقل یه حرفی روی هوا نزدم. خیلی ارزشمنده برام که می دونید هر چقدر هم به یه بازی عشق داشته باشم و توی نقد هم ازش تعریف کنم، ولی امکان نداره مشکلی رو که دیدم ازش در طول تجربه کردن، نگم و چشم پوشی کنم به خاطر علاقه م. واقعا این نشانه درک و فهم بالای شماست که این موارد رو کاملا متو.جه هستید و می تونید به خوبی قیاس و نتیجه گیری کنید از اطلاعاتتون. خیلی خیلی از این نظرتون ممنونم، البته این چیز جدیدی نیست مثل تمام نظراتتون در این چندسال که همیشه ممنون بودم ازتون بابتشون. واقعا لذت میبرم و افتخاز میکنم که وقت عزیزتون رو میذارید و مطالبم رو میخونید و بعد با بزرگواری و محبت و نکته سنجی نظر می نویسید و مواردی رو بیان می کنید که شاید خیلی ها از کنارش بگذرن. بسیار بسیار سپاسگزارم ار این نظر زیباتون و به خاطر لطفی که دارید به مقالات و مطالب من. قطعا این نظر شما باعث چندین برابر شدن انگیزه و مسئولیت من میشه برای نوشتن مطالب باکیفیت و در شان شما.
      عذر میخوام اگر طولانی شد ولی باید حتما ازتون قدردانی و تشکر می کردم.
      https://t.me/Gametal

  • HamedHa گفت:

    نقد بسیار جذابی بود سعید جان
    یادمه از خیلی وقت منتظر این بازی بودی بالاخره به دست خودت نقد شد :yes:

  • AAACE گفت:

    متاسفانه دقیقا تا نصف بازیو رفتم و هرچی که بودو گرفتم و دیگه بعد اون نتونستم تحمل کنم بازیو، نه بخاطر سختیش (گرچه هیچ بازی سخت نیست)
    بلکه بخاطر اینکه منی که با pc میخوام بازی کنم با این همه gift و quick slot و shortcut و کنترل خودت که تو بازی قرار دادن واقعا برام خسته کننده میشه و تو ذوق میزنه + اون نکات منفی که آقای آقابابایی فرمودند.
    این ها به کنار و یه بدیشم نحوه پیشروی داستان هستش که من به شخصه خوشم نیومد اینکه تنهایی داری میری جلو بعد تو کات سین ها اون دوتا پسره که اسمشون یادم نیست یهو میان وسط داستان و کلا بعضی جاهاش دو یا سه باز پشت هم باید بری تو loading.
    یه چیزه جالبی که داشت بخش edit appearance بود که واقعا خوب کار شده بود و میتونه ساعت ها شما رو سرگرم کنه 😀
    در کل این که بازم نظر خودتونه که بازیش کنید یا نه.

  • عرض سلام و ادب خدمت آقا سعید گل
    سعیدجان شرمنده کردی با این حجم از مقالات تو این چند روز! مثل همیشه و همه نقدها‌، این نقد هم با جزیات کامل و لازم در عین رعایت عدالت انجام شده. خسته نباشید میگم بهت سعیدجان. امیدوارم روزی برسه که قدر این بازی‌ها در حدی که شایسته اون هستن دونسته بشه. من که هنوز عنوان رو تهیه نکردم، ولی فکر نمی‌کنم موارد منفی که برخی منتقدان به پای بازی نوشتن اصلا ربطی به عدل و انصاف داشته باشه، حال اینکه منطقی و کارشناسانه باشه.

  • blastergaming گفت:

    هرچی با سری دارک سولز حال نکنم با این خیلی حال کردم حداقل برای من خیلی بازی جذابی بود

  • امین گفت:

    واقعا یه سوال کسی هست جواب بده این بازیای سختی مثل دارک سولز و سولز لایکا که به صورت غیر منطقی سخته چی داره که آدم خوشش بیاد؟ بعد تو متن نوشتین عاشق این سبک!!! البته ایراد من به این بازیا فقط سخت بودنشه وگرنه باقیش قشنگه یعنی خیلی بازی عالی میشدن اگر اینقدر وحشیانه و ناجوانمردانه سخت نبودن

دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا
دارک سولز با طعم انیمه و ومپایر | نقد و بررسی بازی Code Vein - گیمفا