بیگانگانِ فاجعه آفرین | نقد و بررسی Aliens: Colonial Marines
این چه سری است که بازیسازان را مُسر کرده تا فیلم ها و سریال ها را الگو یا الهام بخش بازی های خود قرار دهند. پاسخ هرچه که باشد، برای SEGA، فاجعه ای به نام Aliens: Colonial Marines خلق کرد و بدنامی را ضمیمه نام این ناشر کرد. بازی که ای کاش ساخته نمی شد و خاطرات خوش مارا با این فیلم سه گانه، خط خطی نمی کرد.
نام: Aliens: Colonial Marines
سازنده: gearbox
ناشر: SEGA
سبک: FPS / Survival
پلتفرم: PC / X360 / PS3 / Wii U
ضعیف بودن این بازی، عامل آن می شود که یک احسنت تام و کامل به SEGA بگوییم؛ چرا که راه تبلیغاتی فوق العاده ای را برای این بازی پیش گرفت اما ای کاش، این ناشر در کنار سازنده ی این عنوان یعنی gearbox، اندکی به وعده های خود وفادار می شدند تا نوار عناوین موفق زمستان ۲۰۱۳، ادامه می یافت. به هر حال این بازی با سر و صدایی نه چندان تهی برای چهار پلتفرم رایج عرضه شد که در ادامه، به نقد و بررسی این بازی ناموفق، می پردازیم.
شایعه: فیلمی به نام Aliens
همانطور که فیلم سه گانه ی Aliens الهام بخش ساخت این IP است. هیچ یک از نسخه های این بازی ویدئویی موفق نشد؛ اما به هرحال، بخش داستانی این بازی ها بیش از سایر شاخص ها مورد قبول واقع می شد. این در حالیست که سه گانه Aliens در رده ی بهترین فیلم های سبک بقا قرار دارد اما در Aliens: Colonial Marines هیچ آثاری از یک داستان قوی و شخصیت پردازی محبوب نیست. وقایع بازی در سیاره ی فوق دور دستی به نام LV-426 رخ می دهد. تفنگداران ارجع ارتش ایالات متحده وارد این سیاره شده اند تا در مورد فضاپیمای SULACO که با هدف یافت موجوداتی بیگانه وارد این سیاره شده بود، تحقیق کنند که در این بین، خود گرفتار زنومورف ها (Xenomorphs) می شوند و کیلومتر ها دور تر از کاشانه و حمایت های نظامی، بایست بقا را اولویت اهداف خود قرار دهند. در این بین، آنتاگونیست های دیگری که از یک گروه نامشخص سازماندهی می شوند، بعنوان سد راه شما ایفای نقش می کنند که به لطف عدم هیچگونه آلایش و منطق، حضور آنان تنها تنوع اندکی در مراحل و ماموریت ها را موجب می شود.
اما شخصیت پردازی بازی طوری گمان می رفت که به لطف حس بقا و ترس اندک که شجاعت های کاراکترها را می طلبد و به رخ می کشد، در حدود فوق العاده ای باشد تا به این فرانچائز، یاری قابل توجهی را برساند. اما با افتخاری که صحنه های سینماتیک و دیالوگ های ضعیف نصیب این بازی کردند، متاسفانه پردازش پر قدرتی در شخصیت پردازی این بازی، حضور نیافته است.
شایعه: یک شوتر ترسناک به نام Aliens: CM
در محبوب بودن سبک شوتر شکی نیست؛ حال یکی از با ابهت ترین ژانرها، یعنی بقا و ترس را با آن در آمیزید تا طرفداران هر دو سبک را به خود جلب کند. کاری که سازندگان Aliens: CM سعی در انجام آن داشتند. اما مهم ترین عامل در آمیزش دو سبک گوناگون با هم، نیاز به یک تعادل قابل توجه است که ضمن تعجب فراوان، المان خاصی جهت القای ترس و بقا به بازیباز در این عنوان وجود نداشت. یقینا سازندگان کاملا متوجه این موضوع بوند که هیچ خبری از ترس در این بازی نیست و به همین دلیل بود که در آخرین تبلیغات رسانه ای از این بازی، تنها واژه ی بقا را ضمیمه ی سبک این بازی کردند. متاسفانه اگر از وجود قراردادی مبنی بر المان ترس در این بازی چشم پوشی کنیم، در می یابیم که تنها فضاسازی و تکیه بر داستان، سازندگان سعی داشتند تا Survival را در این بازی خلق کنند که آن هم به لطف روایت فاجعه بار و عدم وجود قوت در سایر شاخص ها، در این بازی ایفای نقش نکرد. شاید چهره ی تاریک و عجیب بیگانه ها، و حرکت سریع آنان، تنها قوت موجود جهت ایجاد دلهره در بازیباز باشد. علاوه بر این، اسید موجود در بدن این بیگانه ها، آثار مخربی را بر نوار سلامتی تان موجب می شود تا نبرد از فاصله دور و روندی سریع، در ارجعیت اکشن این بازی قرار گیرد؛ خوشبختانه سیستم نوار سلامتی بازی چندان نکات منفی را حمل نمی کند و با توجه به درجه سختی بازی و تجدید آن به موجب کشتن برخی از دشمنان، احترامات سبک خود را به جا آورده است.
روند بازی در اکثر اوقات سریع است و سیل انبوه زنومورف ها و سربازانی که قصد جان شما را دارند، این مهم را رقم می زند. متاسفانه روند بازی تنها بر مبنای کشتن افراد و موجودات و حرکت میان دو نقطه پی ریزی شده است که به لطف گرافیک و موسیقی ضعیف، و عدم تنوع اسلحه، هیچ لذتی را القا نمی کند. یک HUD در بازی تعبیه شده که حرارت ها را به طرزی واضح نمایانگر است. پس خیالتان راحت باشد چرا که به لطف این دستگاه، از حضور ناگهانی بیگانه ها خبری نیست و جا دارد که سپاس گزار باشیم از سازندگان، چرا که به احترام بازیبازان، هرگز قصد ترساندن ما را ندارند!
در مورد سینماتیک های بازی نیز هیچ حرفی برای گفتن وجود ندارد. در چنین بازه ای از نسل هفتم و داستان و شخصیت پردازی که از این بازی توقع می رفت، سینماتیک ها هیچ کمک و جذابیتی را حاصل نیستند.
و اما قابل توجه ترین بخش گیم پلی بازی، پردازش در هوش مصنوعی Aliens: CM است که به نظر، سازندگان از این مهم صرف نظر کرده اند؛ یا شاید هم زنومورف ها از معرفت قابل ذکری بهره مند هستند چرا که در اکثر مواقع یک به یک به شما حمله ور می شوند؛ گاهی مواقع هم اگر به خاطر تجدید سلاح پا به فرار بگذارید، به دنبالتان نمی آیند، حتی اگر ببینند که توانایی مبارزه با آنان را ندارید، در زمین فرو می روند و محو می شوند که شاید بتوان این غیب شدن ها را، در زمره ی باگ های گرافیکی این بازی قرار داد.
در مورد المان های ترس در شاخص گیم پلی هم بایست تنها انتقاد کرد. همیشه پشت در ها، یک سرباز مسلح ایستاده و یا یک زنومورف بر روی سقف، انتظار شما را می کشد.
اگر هم قصد دارید تا هزینه خودتان صرف این بازی کنید تا از بخش Co-op یا چند نفره ی آن بهره مند شوید، پیشنهاد می کنم که به سراغ بازی های دیگر بروید. چرا که انتخاب های زیادی هستند که باعث پوشش بر روی نام Aliens: CM می شوند.
شایعه: فضاسازی ترسناک با آنریل ۳
از محیط هایی که حس ترس و بقا را به شما القا کنند، چه توقعی دارید؟ تاریکی یا شلوغی جزئیات محیط و یا سردرگمی های درگیر کننده؟ اگر این ها را می خواهید، قطعا Aliens: CM توجه تان را جلب نخواهد کرد که این مهم، بر ضد تصاویر و تریلر های منتشر شده از این عنوان است.اتاق هایی که وارد آنها می شوید، همگی مشابه هم هستن؛ بهتر است بگویم که سازندگان تنها دو یا سه محیط را در باب بنا ها و اتاق ها طراحی کرده اند و محل رخ دادن وقایع این بازی قرار داده اند.
در مورد طراحی ها و گرافیک هنری بازی، باید اعتراف کرد که فیزیک و طراحی زنومورف ها و انسان ها، چندان نقص پذیر نیست اما در مورد طراحی چهره، باید اشاره داشت که در مواقع In-game باعث می شد تا فراموش کنیم که در سال ۲۰۱۳ هستیم.
اجتناب از اعتماد به SEGA و gearbox چندان خالی از لطف نیست. چرا که آنان به بهانه شروع ساخت این بازی از سال ۲۰۰۸ قول داده بودند تا در فضاسازی ها و گرافیک فنی این بازی تجدید شود. اما آنچه که امروز در این بازی می بینیم، یادآور خاطرات ما در سال های ۲۰۰۸ و حدود آن است. فضای علمی تخیلی این بازی به لطف این نقص بزرگ، به طرز فاجعه باری به تصویر در آمده که بازهم تلاشی دیگر را در این بازی به وجود می آورد تا از خریداری و اتمام آن، دوری کنیم.
شایعه: یک بازی جذاب به نام Aliens: CM
یکی دیگر از المان هایی که به حس ترس و بقا قوت می بخشد، صداگذاری فوق العاده است که به لطف سری بازی های Dead Space، بیش از پیش این مهم اثبات شد. اما Aliens: CM نیز پتانسیل این اتفاق را داشت. یک سفینه عظیم الجثه که رو به تخریب است و جیغ زن های بد ریختی به نام زنومورف، می توانست سر و صداهای مازادی را در این بازی به وجود بیاورد. صداگذاری کاراکترها آن قدر بد است که یادآور دوبله های دو دهه پیش را است. چرا که مسیر حرکت صدای صداپیشه ها، تنها یک خط صاف است و بس. موسیقی بازی نیز در مقام سبک این عنوان، چندان نمی تواند مورد قبول واقع شود اما وجود آن محسوس است و همین مهم، برای بازی در این حد، کافی است.
Aliens: Colonial Marines امید خیلی ها بود تا یک عنوان دیگر در سبک Survival Horror به جنگ رقبایی چون فضای مرده رود. آن چه که این امید را ناشی شد، تصاویر و تریلر های منتشر شده و قول های سازندگان بود. میسر شدن وعده ها را که ندیدیم اما حقیقتی جالب تر آن است که حداقل در بخش گرافیکی، با توجه به اسکرین شات ها، توقع دیگری می رفت. همین امر باعث شده تا سایت معتبری چون IGN، تحقیقات خود را آغاز کند و سعی در اثبات فیک بودن این تصاویر داشته باشد.
انجام این بازی ناموفق را، به هبچ یک از علاقه مندان به بازی های ویدئویی، به خصوص دوستداران سبک ترس و بقا توصیه نمی کنم!
داستان: ۳۰/۴۰
گیم پلی: ۱۸/۴۰
گرافیک: ۲۰/۴۰
جذابیت: ۱۸/۴۰
امتیاز نهایی: ۲۱/۴۰
نقد و بررسی انجام شده، با توجه به نسخه های PC و X360 این بازی صورت گرفته است.
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- واکنش ایلان ماسک به اظهارات نژادپرستانه کارگردان Avowed
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- رسمی: فروش پلی استیشن ۲ از ۱۶۰ میلیون واحد عبور کرد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
واقعا وقتی که بازیش کردم خیلی پشیمون شدم خریدمش به خدا تو این گرونی ۶ یا ۷ تومن هم پول زیادی هستش.
تو نمایش های قبل بازی تو یکی از تریلر هاش زده بودن این گرافیک صد در صد مال خود بازی هستش ولی خوب مردم را گول زدن. تازه جدیدا یکی از تسترهای بازی گفته بود gearbox پول ساخت بازی را بیشترشو صرف borderlands 2 کرده . حالا مشخص نیست حقیقت داره یا نه.
ولی بهزاد واقعا با نقدت با ظنز جالب و تیکه هایی که به بازی و سازنده هاش انداخته بودی حال کردم 😀
نمی دونم..سگا مگه این بازی رو ندید؟!؟ مگه صاحب امتیازش نیست؟
در کل Borderlands هم به نظر یه اتفاق بود..بعد از فاجعه Aliens و Duke، دیگه به این استودیو هیچ اعتمادی نمیشه داشت!
ممنون از این که مطالعه کردی!
اوه…اوه…خورد کردی بازی رو …اون که دشمنا نمیان دنبالت مربوط به انجین هم میشه ولی خیلی راحت میشه درستش کرد ولی حتما توسعه دهنده هاش یک قصدی داشتن می خواستن تو یک سری محیط ها دشمنا نیان (شاید)فیزیک هم که به خاطر انریل هست که مشکل نداره و البته لطف انویدیا 🙂 :yes: درود بر تو …
حتما می خرمش باید جالب باشه (DMC رو که نتونستم بخرم) 🙂
ممنون از این که مطالعه کردی!
اما اگر یه کم تا انتهای جمله پیش می رفتی، متوجه می شدی که اشاره کردم: ((در زمره ی باگ های گرافیکی))
بعدم، فکر نکنم هیچ منطقی باشه که تو اون مواقع زنومورف های زیرک، بی خیالت بشن..ایشالله بعد از تجربه این بازی، به خیلی از این دلایل می رسی!!
باز هم سپاس که مطالعه کردی!
خوب دنبالت بیان یا نیان…من دارم می گم مربوط با انجین هم میشه چیکار به شما دارم 😐 😐 😐
خب منم همینو گفتم دیگه..D
البته آنریل تا به حال چنین فاجعه ی قاطعی رو ندیده بود..واضحه که کم کاری از سازندس!!!
درود آنریل انجین بهترینه :yes:
کیزمت …کیزمت…کیزمت…کیزمت و باز هم کیزمت :yes:
سلام داداش بهزاد! 😀 یه سوال:درکل این بازی درزمانی که بازی خاصی برای انجام دادن نیست،ارزش خریدن روداره؟ ?:-) تیکه های باحالی انداخته بودی :rotfl: ازگیرباکس انتظاربیشتری داشتم!! :reallypissed: :pissedoff: :-*
درحال حاضر که عناوینی چون Metal Gear Rising و CRYSIS 3 اومدن!
اما در کل سبک شوتر سبکی هست که تجربش خالی از لطف نیست!
ولی اگر نظر منو بخوای، پشیمونم که به پای این بازی پول دادم و وقتم رو براش تلف کردم..
ممنون از اینکه مطالعه کردید!
فدات شم داداشی. :-* 😀 :yes: ممنون ازراهنمایی ات! 😀
بهزاد جان خسته نباشی
امید زیادی به انجام این بازی نداشتم.ولی بعد دیدن نمران نقد ها به طور کل پشیمون شدم و دور این بازی رو خط کشیدم 😀
سلام داداامیررضا! :-* منم بات موافقم.اوایل ازاین سری وفیلماش بدم میومد(ببخشیدطرفداران سری)بادیدن دموE3ازبازیش خوشم اومد،دیدم سازندشم که گیرباکسه دیگه قصدکردم بخرم ولی باوضع نمرات ونقدهاش ازخیرش گذشتم.(این دیگه روی اویل۶روکم کرده) 😀 :no: :no: :laugh:
ممنون آقا بهزاد ، من خیلی به این بازی امید داشتم ، می تونست چیز خوبی از آب در بیاد ولی نشد … :beatup:
سلام داداش هادی!!منم مثل تو امیدزیادی به گیرباکس وبازیش داشتم.بخصوص بااغراقهایی که کرده بودند. :sick: : :no: :no: :beatup: yes:
ابتدا بازیش می کنم ! بعد میام نظرمو می گم !
آیا این بازی از ۰۰۷ LEGENDS هم ضعیف تر است ؟
آیا در این بازی تنوع سلاح وجود دارد ؟
آیا این آیا است ؟ 😐
legend 007 خیلی بد نبود.. خوب بود ولی عالی هم نبود… در حد بازیهای ۲۰۱۲ نبود… ولی خب ارزش بازی کردن داشت.. صحنهای سینمایی جذابی داشت..!!
oh crap چه خوب شد نخریدمش
ممنون و خسته نباشی بهزاد عزیز
ممنون بابت نقد آقای شعبانی :yes:
من موندم بخرم یا نخرم. :reallyangry:
درود بر بهزاد عزیز.ممنون از نقد کامل و مفیدت.خسته نباشی :yes: 😉
با اینکه به کلی ازش نا امید شدم اما باید یبار هم که شده تجربه اش کنم ببینم چه گندی از آب دراومده :دی
من که از قبل مطمئن بودم که افتضاح هستش…در سال ۲۰۱۳ ساختن چنین عنوان هایی واقعا چیزی جز فاجعه نمیتونه باشه…دمت گرم حرف دل من رو زدی بهزاد…داره کم کم خاطره خوبه فیلم های بیگانه رو از بین میبره………..کامل و عالی قلم زدی …خسته نباشید………… 😉 😉 😉
دوستانی که شک دارن….نخرید که۱۰۰% پشیمون میشید… 😀 😀 😀
سلام کاوه جان.ولی من موندم بخرم یانه؟ ?:-) 🙁 میخوام ببینم چه گندی بالاآوردن،هم ازطرفی شاهکارهای دیگری روازدست میدیم. :no: :pissedoff: :X-P:
من بازی رو گرفتم صحنه ها و جزئیات بیرون محیط یعنی اون دور دست ها عالی کار شده بود!! موزیک ها و آهنگها عالی بودن!! درجه سختی خیلی ضعیف بود بصورتی که من رو حالت آخر با ۵ ۶ ساعت تمومش کردم!! قسمت آنلاین رو بازی نکردم ولی تعریف شنیدم که یه مد هست که میتونین خودتون فضایی بشین و به اون کماندوها حمله کنین!
: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :pissedoff:
hal nakardam ba bazish :no:
————
mer30 babate naghd 😉
یعنی این بازی این قدر بد ساخته شده 😮 :sarcasm: باید بازیش کنم ببینم گیر بوکس مگه چه بازی درست کرده که انقدر ازش بد تعریف می کنند :-/ :yes:
ممنون برای نقد بهزاد عزیز 😉
گیر بوکس نیست که..ههه مگه ماشیه… گر باکسه.!!! :laugh:
ممنون از دوستانی که برای مطالعه نقد وقت گذاشتن!!
بهزادجون اولا که خوب بازی رو به توب بستی…چون بنظرم همچین بازیایی لیاقتشون همینه و چنین فجایعی ساخته میشن تا فرق بازیای خوب و بد معلوم بشه.
و البته اینکه نمره ها هنوزم بنظرم بالاست…در واقع خیلی بالا!
واقا لذتبردم از مطلب 🙂
:reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: :reallyangry: