رویای رنگارنگ | نقد و بررسی بازی Super Lucky’s Tale
برای یکایک ما، دنیای بازی های پلتفرمر همیشه جایگاه خاصی داشته است. از سری بازی های Super Mario که پلتفرمر های ۲ بعدی بودند تا Super Mario Odyssey که یک پلتفرمر ۳ بعدی به تمام معنا بود، میتوان نام برد. اما یک بازی Indie و پلتفرمر تا چه حدی میتواند یک بازیکن را سرگرم کند؟ قطعا هر بازی با ارائه نقاط قوت خود، قصد درخشش در سبک خود را دارد به طوری که اگر از گروهی از گیمر ها عنوان بهترین فرنچایز در سیک پلتفرمر را بپرسیم، پاسخ Super Mario خواهد بود چنانچه که در دوران خود، بسیار خاطره انگیز واقع شده و با گذر زمان نیز درخشنده تر ظاهر شده است.اگر به یاد بیاوریم، اولین بار بازی به اسم Lucky’s Tale را شنیده ایم که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. اما در اول محبوبیت لازم را کسب نکرد. لذا همان استودیو های توسعه دهنده بازی، با گذر یکسال عنوانی به نام Super Lucky’s Tale را در صنعت گیم معرفی کردند که سر و صدای زیادی نیز به پا کرد. بازی Lucky’s Tale ( بدون پیشوند Super و نسخه اولیه بازی )، بر روی ویندوز و مخصوص سیستم واقعیت مجازی Oculust Rift، منتشر شد. پس از شناخت کلی بازیبازان نسبت به این محصول، یک نسخه کامل به نام Super Lucky’s Tale در ادامه پروسه اولین نسخه بر روی Xbox One در روز ۷ نوامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. استودیو توسعه دهنده این بازی Playful Corp نام دارد که مالکیت آن مربوط به Xbox Game Studios می باشد. لذا جدا از Xbox داران، سایر گیمر ها نیز میتوانند این محصول را بر روی ویندوز ۱۰ تجربه کنند. این بازی در E3 2017 معرفی شد و در سال ۲۰۱۸ به اشتراک گیم پس پیوست.
خوب است بدانید که سرویس گیم پس، یک اشتراک سودمند در بازه زمانی مشخص است (ماهیانه تا سالیانه). در این اشتراک در ازا پرداخت هزینه مشخص، بیشتر از ۳۰۰ عنوان از بازی های محبوب از تمامی سبک ها در اختیار بازیکنان قرار می گیرند. تمامی بازی های انحصاری ماکروسافت و XBOX GAME STUDIOS به علاوه سایر بازی ها در این سرویس قرار دارند. طبق ارتباط خوب ماکروسافت و نینتندو، و رد و بدل های جذاب بین این دو کمپانی، در روز ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹، این بازی برای Nintendo Switch معرفی شد.
| نیم نگاهی به داستان بازی |
روباه کارتونی و بازیگوش داستان که Lucky نام دارد، باید هم مسیر خواهرش شود و از Book of ages مراقبت کند. در این داستان، گربه بدجنس که Jinx نام دارد، قصد دارد که این کتاب اسرار آمیز را از چنگ لاکی و خواهرش بیرون آورد و ایدئولوژی های خرابکارانه خود را به سرانجام برساند. در این حین لاکی با افراد بسیاری آشنا می شود که دوستان او شده و او را راهنمایی می کنند. از طرفی، دشمنان و رقیبان لاکی که به گونه ایی فرزندان Jinx نیز محسوب می شوند (Kitty litters)، بی کار نشسته و به چالش کشیدن شما می شتابند.
بازی Super Lucky’s Tale، یک باری خاص در سبک پلتفرمر محسوب می شود. دنیای کارتونی لاکی و دوستانش، کاراکتر های جذاب و دوست داشتنی اش (حتی دشمنان)، شما را به جهان این بازی جذب می کند. مکالمه های شماتیک که گویی یک صداگذار فقط یک دیالوگی را بلغور می کند و صدا های مختلفی در می آورد(گاها خنده دار) ولی باز شما را مجبور می کند تا نوشته های مکالمه را دنبال کنید تا نسبت به گام های بعدی اطلاعات کسب کنید. جعبه های شکستنی رنگی، سکه های برای و کاراکتر های بامزه ای که از کودک و بزرگسال را سرگرم می کنند.
جالب است بدانید مثل برخی باری های پلتفرمر، در برخی از مقاطع بازی open-world محسوب شده و حس یک بازی ۳D platformer را زنده می کند، اما خارج از این حالت در برخی از مراحل، شما به صورت ۲D platformer باید بازی را سپری کنید (به صورت علمی تر، پرسپکتیو front view) به شما اهدا می شود. گاهی برخی موانع بسیار سخت ظاهر می شوند که رد کردن آنها تدبیر و فکر را نیازمند است. در حساس ترین مواقع، حرکات تاثیرگذار هستند. پرش به موقع، فرار به موقع و هرآنچه که از شما یک مدیر خوب در عرصه کنترل بازی می سازد، می تواند ضروری باشند و از پسرفت شما جلوگیری کنند.
در یک بازی مثل Crash Bandicoot، فکر و ذکر بازیباز در عرصه جمع آوری سکه است. انگار یک حسی است که بازیکن را مجاب می کند تا آخرین سوراخ و سمبه ها را بگردد تا سکه ی جا مانده ایی را پیدا کند! و این ذات بازیست. در انی بازی نیز، سکه نقش مهمی را ایفا می کند. در بازی با وجود چندین دنیای مختلف، مراحل به سطوحی تقسیم می شوند و یکسری (سطوح دلبخواه) که باعث می شود Clover بیشتری به دست بیاوریم. Clover یک گیاه است که به فارسی به آن شبدر می گویند. این گیاه در بازی حکم رسیدن به BOSS را دارد و انگار تاییدیه ورود به نبرد است. با انجام دادن چالش ها و مراحل، پیدا کردن مناطق مخفی و به دست آوردن سکه و الماس نیز Clover به دست می آورید که تنها هدف برای پیشروی در بازیست. یکی از نقاط ضعف بازی، تکراری شدن مراحل و سطوح برای کسب شبدر یا همان Clover است که بعد از مدتی از ضرب و برق بازی می کاهد و دنیای رنگی و زیبا و با کیفیت لاکی را تکراری و یک رنگ می کند.
از مواردی که میتوان در بازی برداشت کرد میتوان چهار مورد را نام برد: Clover، سکه، حروف و الماس. در هر مرحله میتوانید چهار Clover بدست بیاورید. که همان مهمترین دستاورد بازیست. با تمام کردن مرحله، اولین clover، جمع کردن حدودا ۳۰۰ سکه دومین کلور نیز به شما داده می شود. سومی و چهارمی ممکن هستند سخت به دست بیایند ولی گرفتن آنها ممکن است! با پیدا کردن راز و رمز ها، در آخر یک کلور یا شبدر دیگر اخذ می کنید. و چهارمین clover که سخت ترین هست، پیدا کردن حروف است که باید همه آنهارا دانه به دانه پیدا کنید. حروف L، U، C، K، Y، که چهارمین شبدر سبز رنگ را به شما تقدیم می کنند. اما انقدر تلاش و کوشش نیز اجباری نیست بلکه شما با یک سرعت نرمال و تجربه عادی میتوانید بازی را به اتمام برسانید.
یکی از نکات منفی بازی، استفاده از دوربینی بدین شکل است که کنترل آن از دست بازیکن به راحتی خارج شود و یا دید مناسبی را نمایش ندهد. همانطور که می دانیم، حس بینایی مهم ترین حس برای درک و فهمیدن است. در بازی نیز این حس حکم فرماست. دوربین در حالتی قرار دارد، که دید بازیکن را غالبا مخدوش می کند. که در آخر به رنجیدن گیمر می پردازد. این ویژگی ضعیف، بار ها باعث مرگ شما در باری می شود. جالب تر از آن کنترل پرش است که میتوان آن را نیز به بدی دوربین خواند که توقعات بازیکنان را ارضا نمی کنند. در عوض حس شنوایی در بازی به شکل مطلوبی قانع می شود. موسیقی های گوشنواز و دلچسب که دنیای رنگارنگ و داینامیک و زنده با جان دیگری می بخشد و به بازی، طبع آرامی می دهد.
در بازی پازل های جذاب و چالش های متنوعی وجود دارند تا باعث زنده ماندن فضای گیم شوند. دنیای کارتونی بازی SLT، تنها به آرامش و بی خیالی ختم نمی شود بلکه تنش در جنگ با دشمنان و حتی Boss ها به شدت حس می شود. شما باید از سلاح خود آنها در مواقعی استفاده کنید تا آنهارا شکست دهید. پازل ها سخت و درگیر کننده، مراحل سخت و گذرنده ای که ممکن است صبر شما را لبریز کنند، در بازی وجود دارند. کند حرکت کردن و بی توجهی باعث سردرگمی و مرگ شما شده و باید گاها مسیر پیموده شده را دوباره طی کنید.
هر چند بازی کوتاه است و این یک نقص برای گیم محسوب می شود، اما این باری برای ساعاتی سرگرمی و دل کندن از دنیای خشن بازی های مدرن ساخته شده است. جایی که سن حکمفرما نیست و همه به کودک درون خود پی می برند. جایی که تلفیق آرامش و زیبایی با رقابت و تنش به صورت ملایم حس می شود. این دنیای جذاب Super Lucky’s Tale می باشد. نینتنو باز ها، منتظر این بازی جذاب بمانید تا بر کنسولتان عرضه شود، حتما ارزش تجربه دارد! به شخصه پس از ساعاتی تجربه بازی، خستگی از جسم و روحم خارج شد و در دنیای بی کران لاکی غرق شدم. حتما این بازی را تجربه کنید! چه بر روی سرویس گیم پس و چه با خریداری آن، مطمئن باشید که به کلکسیون خاطرات خود، تجربه های ارزشمندی خواهید افزود.
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- تحلیلگر: Ghost of Tsushima ارزش سرگرمی و عدم تحمیل ایدئولوژی را در اولویت قرار داد
نظرات
بعد از ۲ سال تازه دارید نقدش میکنید 😐
بعد مگه بازی شوتر هست که به ۳۰ فریم بودنش ایراد میگیرد؟
به نظرم بازی خوبیه، نبود ماریو رو Xbox جبران کرده.
شما چتونه واقعا؟!
وقتی بازیاتون رو نقد و بررسی نمیکنن خشتکتون رو پاره میکنید که گیمفا نیست و سونی فاست!
حالا که نقد کردن به جای حداقل یه تشکر خشک و خالی اینطوری واکنش نشون میدید!
برای یه بازی که گرافیک سنگینی نداره محدود شدن به ۳۰ فریم میتونه ایراد باشه
مقایست با ماریو هم کمرمو شکست!!!
(با تشکر از آقای نوربخش بابت نقد و بررسی)
خب مشکل همینجاست اگه انحصاری سونی بود تو یه هفته نقد میشد نه دو سال
دقیقا
دستتون درد نکنه اقای نوربخش
بازیه بامزه ای هستش
اول تبریک به خاطر طرح جدید گیم فا :inlove: دوم دستت درد نکنه برای نقد بازی