تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

شاید بتوان سبک نقش آفرینی را بهترین جایی دانست، که مفهوم “ماجراجویی” به وسیله آن در دنیای بازی های ویدیویی عرضه می گردد. بزرگترین ماجراجویی هایمان، مربوط به جنگل ها، دشت ها، باتلاق ها، غار ها و در کل مکان هایی است که در عناوین نقش آفرینی کوچک و بزرگ متفاوت آن ها را پیموده ایم. البته بدیهی است لذت و کیفیت هر عنوان نقش آفرینی، به مسائلی چون گیم پلی بازی، وسعت جهان بازی، گرافیک فنی و هنری و مسائل مشابه نیز وابسته است، اما در کل سیستم کلی عناوین نقش آفرینی، تداعی کننده یک سفر یا ماجراجویی تمام عیار است.

نکته جالبی که در مورد اکثر عناوین نقش آفرینی وجود دارد این است که بسیاری از فعالیت های جانبی و کلیشه‌ای، در بازیهای نقش آفرینی حالتی جذاب به خود میبینند. برای مثال سپری کردن وقت برای انجام خرید و فروش سلاح و آیتم های مختلف در آهنگری ها و مغازه های مختلف، صحبت با NPC ها جهت کسب اطلاعات در مورد فرد یا اتفافی خاص، و دیگر اتفاقات و فعالیت های مشابه، در دنیای عناوین نقش آفرینی، نقشی مهم، حیاتی و در عین حال سرگرم کننده ایفا می سازند. اگر کسی به این دسته عناوین علاقه مند باشد، بلاشک زمان بسیار زیادی را در فروشگاه ها، دیالوگ های NPC ها یا منو Inventory سپری خواهد کرد. همین فعالیت های کلی و ساده که در بسیاری از دیگر بازیها نیز امروزه به چشم می‌خورند، نقشی کلیدی در محبوبیت عناوین نقش آفرینی ایفا می کنند.

همانطور که گفتم، مفهوم “ماجراجویی” به شکل بسیار پررنگ در عناوین Role-playing دیده می شود. اکتشاف در غار ها، پشت سر گذاشتن جنگل ها و دشت ها، ورود به شهرها و روستاهای جدید با مردم متفاوت، انجام طیف وسیعی از مراحل اصلی و فرعی، همه و همه یک حس قوی از ماجراجویی را به مخاطب تزریق می سازند. حال اگه یک Role-playing شسته رفته، از داستان قوی و روایت جذابی نیز برخوردار باشد، می تواند کاری کند که مخاطب ساعت ها بدون وقفه به تجربه بازی بپردازد و لذت ببرد.

همه این مطالب را عرض کردم تا به یک نکته برسم. “لذت”. آیا مگر غیر این است؟ آیا هدف اصلی دنیای گیم سرگرم ساختن مخاطبان خود نیست؟ پس چرا گاهی اوقات، از برخی از بازیبازان و منتقدان این اصل را فراموش می کنند؟ دلیل آن چیست؟ چرا برخی مسائل جانبی و حاشیه ای، مثل اعتبار و شهرت سازنده بازی، باید نقش مهمی درمورد نمرات و نظرات کارشناسان و منتقدان ایفا سازد؟ آیا کم لطفی در حق استودیو های کوچک، آن ها را از انجام پروژه های جاه طلبانه بعدی منصرف نمی سازد؟ آیا بازخورد های بعضا نامنصفانه از سوی منتقدین، آبروی بازی را خدشه دار نمی کند؟ به فروش آن ضربه نمی زند؟ جواب چندین سوال قبل را به خوبی می دانید…

مهم ترین دلیلی که در مقدمه نقد و بررسی Greedfall به کم لطفی برخی منتقدان نسبت به عناوین کوچک تر و کم نام و نشان تر اشاره کردم، این است که Greedfall را نیز باید در زمره عناوینی به حساب بیاوریم که مورد کم لطفی منتقدان قرار گربته است. پس از شما میخواهم در مورد بازی، فقط از روی نمرات قضاوت نکرده، و اگر امکان انجام بازی را دارید، چند ساعتی آن را تجربه کنید و خود کیفیت نهایی آن را بسنجید. هیچ داوری بهتر از خود شخص در دنیای گیم وجود ندارد، چون در پایان نه منتقد گیم اسپات و IGN قرار است با شما بازی را تجربه کند، و نه متای بالا یا پایین بازی تضمین کننده لذت بردن شما از بازی است.

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

با نقد و بررسی عنوان Greedfall, جدیدترین ساخته استودیو Spiders همراه من و گیمفا باشید…

داستان اغلب عناوین نقش آفرینی را، می توان بعضا در چند کلمه یا حتی یک کلمه خلاصه نمود. از مسائلی چون “انتقام” گرفته، تا اهدافی مثل پادشاهی یک سرزمین، پیدا کردن شی یا وسیله ای خاص و موارد مشابه مختلف. با این که معمولا هدف اصلی تقریبا در اکثر مواقع مشخص است، اما مسأله این است که همواره شاهد روایت و اتفافات سلسله مراتبی و زنجیر وار هستیم. برای مثال هدف کلی یک بازی پیدا کردن وسیله ای خاص است. اما شما برای پیدا کردن این وسیله، ابتدا نیاز دارید فردی را پیدا کنید که مکان آنجا را می داند. در ادامه برای پیدا کردن آن فرد، شما می بایست مکان او را ردیابی کنید. در ادامه برای ردیابی او باید مشکلات مختلفی را حل نمایید و این زنجیره اهداف، حالتی وابسته به خود می گیرد و بدین ترتیب رسیدن به هدف خاص، می تواند طیف وسیعی از اتفاقات و اقدامات مختلف را شامل شود. داستان عنوان Greedfall نیز تا حد بسیار زیادی از این قاعده پیروی می کند.

داستان بازی، در جزیره ای به نام Teer Fradee جریان دارد. جزیره ای بزرگ، زیبا و جذاب که خود میزبان گروه ها، Faction ها و مردم مختلفی است که هرکدام علایق، عقاید و نظرات خود را دارا هستند. این جزیره، البته پر است هیولاها و موجودات جادویی و مختلف که در جای جای دنیای بازی به چشم می خورند. جزیره Teer Fradee به نوعی حالتی مخفیانه و جدید دارد و آنچنان برای دنیای بیرون و مناطق مجاور شناخته شده به شمار نمی آید. در همچین شرایطی بازیبازان در نقش فردی به نام De Sardet پا به این جزیره می گذارند. De Sardet دو هدف اصلی را دنبال می کند. صحبت و مذاکره با گروه های مختلف ساکن Teer Fradee جهت برقراری صلح و آرامش ( شخصیت اصلی به نوعی وظیفه ایجاد صلح و ثبات را داراست و می توان از او به عنوان Peacekeeper نام برد)، و دوم پیدا کردن درمانی برای بیماری بسیار خطرناک و کشنده ای به نام Malichor. بیماری که سرزمین مادری De Sardet به آن دچار شده است و اگر زودتر درمانی برای آن پیدا نشود، جان بسیاری از مردم از دست خواهد رفت. با این که هدف کلی و اصلی شخصیت اصلی بازی که مخاطبان کنترل آن را بر عهده می گیرند از همان ابتدا مشخص است، اما در طی مسیر آنقدر شاهد اتفافات مختلف و پیچ و خم های گوناگون هستیم که به راحتی می توان از Greedfall, به عنوان ماجراجویی جذاب و طولانی نام برد.

ابتدا باید بگویم داستان بازی، به طور کلی در از لحاظ جذابیت، کشش و نحوه روایت، در سطح مطلوبی قرار دارد. از همان ابتدا به خوبی با گروه های مختلف، مردم محلی، افراد گوناگون و شخصیت های مهم به خوبی می توانید ارتباط برقرار سازید. داستان کلی بازی نیز به خوبی می تواند مخاطب را با خود همراه سازد. البته نکته ی بسیار مهمی در اینجا وجود دارد. به Greedfall به چشم عنوانی مانند Dragon age Origins یا Witcher 3 نگاه نکنید. چون اگر بخواهید برای مثال روایت داستان، پیچش های داستانی و Plot Twist ها، ریتم روایت و اتفافات و همچنین شخصیت پردازی افراد مختلف حاضر در داستان را با عناوینی چون Dragon age Origins یا Dragon Age Inquisition مقایسه کنید، قطعا بخش داستانی Greedfall را در سطحی پایین تر خواهید یافت. البنه این مسأله تا حدی بدیهی به نظر می رسد. نامنصفانه و ناعادلانه است که بدون در نظر گرفتن شرایطی مانند بودجه، نیروی انسانی، شرایط ساخت و دیگر موارد مشابه، لزوما دست به مقایسه خروجی دو عنوان متفاوت، از سمت دو سازنده متفاوت باشیم. این نکته را در ادامه نقد و همچنین هنگام تجربه بازی به یاد داشته باشید. انتظارات خود را در سطح عقلانی تنظیم سازید. بله قطعا بازی Greedfall عنوانی بسیار جذاب و سرگرم کننده به شمار می آید که در بسیاری از زمینه ها عملکرد مطلوبی دارد، اما مقایسه جنبه‌های مختلف بازی با عناوین بزرگ که بودجه ای ده ها برابری دارند، باعث می شود شایستگی های این عنوان به چشم نیاید.

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

شخصیت های متعددی در طول مسیر شما وجود دارند که دارای ظاهر، عقاید و اهداف متفاوت اند. فراموش نکنید که شما نمی توانید همه را از خود راضی نگه دارید.

روایت داستان بازی، در یک سوم ابتدایی در بهترین شرایط خود قرار دارد. اتفاقات نه بسیار گنگ و مبهم هستند که بازیبازان را گیج سازند، نه آنقدر شفاف و ساده هستند که هیچگونه جذابیتی نداشته باشند. همچنین ملاقات و آشنایی با بسیاری از شخصیت ها در همان یک سوم ابتدایی داستان صورت می گیرد. ریتم اتفاقات و وقایع نیز در یک سوم ابتدایی بسیار استاندارد و مناسب است. از یکطرف شاهد روایتی کند، آهسته و خسته کننده نیستیم و از طرف دیگر، اتفاقات آنقدر سریع و پشت سر هم شکل نمی گیرند که بخواهند مخاطب را گیج و سردرگم سازند. در واقع تعادل بسیار خوبی در بخش ریتم و سرعت روایت داستان وجود دارد. اما چرا می گویم در یک سوم ابتدایی داستان در شرایط مطلوب تری قرار دارد؟ دلیل آن این است که در ادامه برخی اتفاقات و مشکلات و ضعف هایی در بخش داستانی پدید می آورند. برای مثال در بخش های ابتدایی داستان شاهد برخی وقایع هستیم که مقدمه ساز اتفاقات پیشرو به شمار می آیند. اما پس از پیشروی در داستان و مراحل، متوجه می شوید کمی از لحاظ منطق، اتفاقات درست پیش نمی روند. همچنین در برخی لحظات شاهد سخنان یا نکاتی هستیم که وعده این را می دهند که در ادامه شاهد اتفاقی خاص هستیم، اما هر چه در داستان پیش می رویم هیچ اتفاق خاصی را مشاهده نمی کنیم. البته این مشکل بسیار کلی و ناچیز است و بر تجربه کلی بازی و بخش داستانی آنچنان تاثیر نمی گذارد. اما بسیار بهتر بود که بخش داستانی، دارای نقصی در این رابطه نباشد تا مخاطبان بتوانند بیشترین ارتباط ممکن را با بازی برقرار سازند.

شخصیت پردازی دیگر مسأله ای است که باید آن را بررسی کرد. در طول ماجراجویی خود، شما با تعداد بسیار قابل توجهی از شخصیت های مختلف، که هر کدام مال منطقه ای خاص یا عضو Faction متفاوتی هستند روبه رو می شوید. افراد مختلف، عقاید مختلف، اعتقادات مختلف. به لطف همین تفاوت در عقاید و نظرات، شاهد طیف وسیعی از برخورد و رفتار از سوی شخصیت های فرعی بازی هستیم. شخصیت پردازی این افراد را نمی توان فوق العاده عمیق، چندلایه و بی نظیر در نظر گرفت، اما به طور کلی، هنگام صحبت، معاشرت و برخورد با شخصیت های بزرگ و کوچک دنیای بازی، حس مناسبی به شما دست خواهد داد. شما در بازی نمی توانید با همه صحبت کنبد، اما اگر با افرادی که توانایی صحبت با آنها را دارید معاشرت کرده و از جزئیات شخصیتی و زنذگی آنها باخبر شوید، کاملا حس و حال انسان ها، یا موجودات واقعی با پیش زمینه ای معقول و قابل توجیه را درک خواهید کرد. صداگزاری بسیار استاندارد و مناسب شخصیت ها در کنار طراحی ظاهری منحصربفرد، به هر کدام از شخصیت های بزرگ و کوچک Teer Fradee، رنگ و بویی خاص بخشیده است. البته باز تکرار می کنم سنجش این بازی با توجه به مسائل مختلف مانند شرایط بازی و انتظارات کلی صورت می گیرد…

تنها بخشی که فکر می کنم دارای پتانسیل بالقوه بیشتری بود، بخش صحبت با شخصیت هاست. پس از سپری کردن زمان کافی در دنیای بازی، متوجه می شوید که می توانستیم شاهد گزینه های بیشتری هنگام صحبت با NPC های مختلف باشیم و گزینه های بیشتری در اختیار خود داشته باشیم. البته این مسأله به عنوان نقطه ضعف در نظر گرفته نمی شود.

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

عنوان Greedfall را باید جز معدود عناوین نقش آفرینی جهان آزاد دانست که مخفی کاری در آن وجود دارد و یکسری مهارت در همین زمینه در بخش ارتقأ شخصیت گنجانده شده است. هرچند امکان استفاده از Stealth Attack یا مخفی کاری جهت پیشروی و گذراندن مراحل در تمامی بخش ها وجود ندارد، اما با این وجود همچنان می تواند در برخی لحظات گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.

یکی از نقاط قوت و جذابیت بازی Greedfall, مربوط به گروه ها و Faction های مختلف بازی است. نه تنها هر گروه و مجموعه لباس، تجهیزات و ظاهر خاص و منحصربفرد خود را داراست، بلکه اعتقادات، خط مشی ها و اولویت های آنان نیز بسیار با یکدیگر تفاوت دارد. این تفاوت ها در اهداف و ارزش ها، منجر به برخی تصمیم گیری های جذاب و سرگرم کننده و البته سخت می شود. یک قانون نانوشته در عناوین نقش آفرینی وجود دارد. شما نمی توانید همه را راضی نگه داشته و همه را نجات دهید. این قانون نانوشته در گریدفال نیز کاملا به چشم می خورد. در طول داستان بازی، شما به ناچار باید تصمیماتی اتخاذ کنید که می تواند یک Faction را خشنود سازد و به طور کلی به آن Faction کمک کند و در عین حال کاملا بر خلاف اهداف گروه دیگری انجام شود. از لحاظ برخورد و انتظارات نیز Faction ها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. برای مثال گروه Order of Theleme کاملا اهداف و انتظارات مذهبی دارد و اعضای این گروه نیز کشیش ها و کاردینال ها هستند. یا مثلا Bridge Alliance بیشتر شامل تاجران و شیمی دانان مختلف است.

اما بهترین و جذاب ترین نکته در مورد گروه ها و Faction های مختلف این است که آنها کاملا حس و حال واقع گرایانه به همراه دارند. پوشش آنها، طرز صحبت و رفتارشان، اهداف و خط مشی و دیگر مسائل مربوط به هر گروه کاملا منحصربفرد، واقع گرایانه و منطقی است. در واقع Faction های بازی هم پویا و جذاب هستند، هم تاثیرگذار و مهم. البته اشاره به این نکته ضروری است که تصمیمات مختلف مربوط به Faction ها، ممکن است در نهایت به نارضایتی و عصبانیت گروهی خاص منجر شود در نتیجه دسترسی به برخی Side Quest ها و فعالیت های جانبی مربوط به آن گروه امکان پذیر نخواهد بود.

 

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

باس فایت های نسبتا پرتعدادی در بازی وجود دارند. هر چند تعداد آنها قابل قبول است، اما از لحاظ مبارزه و چالش، به شخصه انتظارات بیشتری از این این بخش داشتم.

برویم سراغ مبارزات بازی، جایی که Greedfall عملکرد بسیار قابل قبولی از خود به جای می گذارد. در ابتدای بازی می توانید از بین سه کلاس مانند Warrior یا Magic کلاس مبارزه ای خود را انتخاب سازید. بدیهی است کلاس انتخابی، بیشترین تاثیر را در نحوه مبارزه شما و سلاح های مورد استفاده خواهد داشت. مبارزات بازی دارای چند پایه اساسی است. Magic (جادو)، Traps (تله ها)، Bombs (بمب ها)، Firearms (سلاح های گرم) و در نهایت Melee Weapons (سلاح های سرد و تن به تن). هر کدام از این آیتم ها یا سلاح ها، دارای نقاط قوت و ضعف مربوط به خود هستند. برای مثال سلاح های سرد گوناگون مانند تبر، شمشیر و دیگر سلاح ها، آسیب بسیار قابل توجهی به دشمن وارد می سازند، اما از طرف دیگر شما باید به صورت مستقیم به نبرد با دشمن یا دشمنان مشغول شوید. سلاح های گرم مانند تفنگ و تپانچه این امکان را به شما میدهند که بتوانید با فاصله به دشمنان آسیب برسانید هر چند امکان استفاده از این سلاح های گرم محدود است. تله ها و بمب ها نیز می توانند بسیار کارساز و مفید باشند اما لزوما نه در تمامی نبرد ها. بهترین شیوه مبارزه در بازی، شیوه ترکیبی است. یعنی استفاده از تمام قابلیت های موجود. شلیک کنید، با سلاح سرد خود به دشمنان حمله ور شوید، از قابلیت های جادویی خود بهره ببرید، به سمت دشمنان بمب برتاپ کنید و از کمبو ها و ضربات ترکیبی بهره ببرید تا بتوانید بهترین نتیجه را از نبرد ها کسب کنید. برخی دشمنان نسبت به برخی حملات خاص آسیب پذیرترند بنابراین استفاده از این دسته حملات و قابلیت ها، تاثیر بسیار بیشتری بر روی آنها دارد و راحت تر آنها را از پای در می آورد. پس از تجربه چند. ساعته بازی، قطعا به شناخت خوبی از سیستم مبارزات بازی دست خواهید یافت که این شناخت و آشنایی در ادامه بسیار به شما کمک خواهد کرد.

خوشبختانه فیزیک و انیمیشن های حرکات هنگام حمله، اجرای فنون، دفاع کردن و تعاملات مختلف، خشک و ضعیف نیستند. به لطف عمیق بودن سیستم مبارزات، هر ضربه و هر حمله می تواند تجربه و حس خاصی را به ارمغان بیاورد. ضربه زدن با سلاح Two-Handed به دشمنی قدرتمند و بزرگ، استفاده از جادو برای مبارزه همزمان با چند نفر، Parry کردم دشمنان و استفاده از ضدحملات همه و همه کاملا حس مطلوب و رضایت بخشی را به دنبال خواهند داشت.

بازی همچنین دارای سه بخش جداگانه ارتقا و گسترش شخصیت نیز هست. Skill, Attribute و Talents. مهارت ها یا Skills مربوط به مبارزه و حملات است و هم می تواند قابلیت های مبارزه ای جدیدی را آزاد سازد، و هم مهارت ها و قابلیت های فعلی را ارتقا دهد. بخش Attribute مربوط به گسترش و ارتقا بخش های Passive و برخی شاخصه های کلی مانند میزان Health و یا قدرت حملات (Attack Damage) است و همچنین موارد مختلف Attribute, کیفیت و کارآمدی سلاح ها و Armor های شخصیت اصلی را نیز مشخص می سازد. در نهایت Talent بیشتر شامل مهارت های غیر مبارزه ای است که برخی گزینه ها و راه های جدید را در لحظات مختلف پیش روی شما قرار می دهد.

بخش Talent بازی جایی است که بعد نقش آفرینی بازی کاملا به چشم می آید و به همین دلیل کسب Talents point آهسته تر و کند تر از دو بخش دیگر صورت می گیرد. بر اساس سلیقه شخصی و نحوه پیشروی در بازی، Talent های مختلف کاملا می توانند شخصیت شما را تغییر دهند. اگر می خواهید شخصیت شما در زمینه صحبت کردن و متقاعد ساختن دیگران استاد شود، باید در بخش Charisma بیشتر امتیاز صرف کنید تا بدین ترتیب در بسیاری از لحظات، صحبت کردن می تواند جلوی نبرد و اتفاقات بعدی را بگیرد. یا برای مثال Science Talent را بیشتر ارتقا دهید تا توانایی استفاده از مواد منفجره را بدست آورید تا با استفاده از این قابلیت، دیوار های ساختمان ها را منفجر ساخته و به آن نفوذ کنید.

برخی Talent ها مانند Science یا Lockpicking می توانند بسیار کاربردی و پراستفاده باشند، خصوصا اکر اهل مخفی کاری و پیشروی کم سر و صدا هستید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نمی توانید تمامی مراحل بازی را با مخفی کاری به پایان برسانید و در بسیاری از لحظات، مبارزه اجتناب ناپذیر خواهد بود.

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

همانند برخی از نسخه های Dragon age, در Greedfall نیز tactical Camera وجود دارد. شما می توانید در هر لحظه دلخواه، بازی را متوقف کرده، شرایط را بررسی نموده و از روی برنامه و با حوصله اقدام به حمله، استفاده از جادو و… کنید. در درجات سختی بالاتر این دوربین نقش پررنگ تری ایفا خواهد کرد.

اما یکی از مشکلات بازی در بخش گیم پلی و مبارزات، مربوط به یکنواخت بودن جریان مبارزات است. اشتباه برداشت نکنید، منظور من از این حرف این نیست که مبارزات بازی تکراری و خسته کننده هستند، بلکه منظور من ان است چون بسیاری از برخورد ها و مبارزات چالش برانگیز نبوده، و ویژگی خاصی ندارند، شما می توانید بدون تغییر در استراتژی و الگوی حملات خود، به مبارزه با دشمنان بپردازید. در واقع احتمالا پس از گذشت مدتی، شما به روش یا کمبو خاصی عادت خواهید کرد. مثلا در ابتدت یک بمب پرتاب می کنید، سپس نزدیک دشمنان رفته و چند ضربه وارد می کنید. سپس چند لحظه عقب نشینی کرده و از سلاح گرم خود استفاده می کنید و یا حالت ها و تکنیک های مشابه… به خودی خود این بخش ایراد و مشکل خاصی ندارد، اما جایی این مسأله مشکل ساز می شود که متوجه می شوید تقریبا در بالای ۹۵ درصد مواقع، شما نیاز به ایجاد کوچک ترین تغییری در سیستم مبارزات خود ندارید چون دشمنان شما را مجبور به این کار نمی کنند. اکثر دشمنان از الگو های حملاتی مشخص و چند ضربه ای و ساده استفاده می کنند که تشخیص آنها فقط نیاز به اندکی زمان و شناخت دارد. حتی باس فایت های بازی را نیز نمی توان آنچنان چالش برانگیز خواند چون اکثرا باس های بازی همان دشمنان معمولی هستند، با یکسری حملات و قابلیت های اضافه و خط سلامتی بسیار بیشتر. اگر دشمنان بازی نیازمند سیستم های مبارزه ای عمیق تر و متنوع تری بودند و هر نبرد، استراتژی مربوط به خود را می طلبید، مبارزات بازی می توانست به مراتب جذاب تر و لذت بخش تر شود.

دیگر مشکل در بخش مبارزات بازی، مربوط به همراهان است. شما در طول بازی می توانید دو نفر همراه خود داشته باشید که این دو نفر می توانند از گروه ها و Faction های مختلف باشند. هر شخصیت و همراه دارای تجهیزات و سلاح های گوناگون و قابلیت ها و Attribute منحصر بفرد خود است. به خودی خود بخش Companionship بازی بخش لذت بخش و قابلیتی مفید است، اما متاسفانه در برخی نبرد ها خصوصا باس فایت ها، عملکرد و نحوه مبارزه این همراهان به شدت حالتی متغیر گرفته، و می تواند آزار دهنده باشد. در واقع هوش مصنوعی همراهان در این لحظات نقص و مشکلات مختلفی را به خود میبیند که این مشکلات بعضا به صورت مستقیم بر روی گیم پلی و مبارزات بازی تاثیر منفی می گذارند.

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

گرافیک هنری بازی قابل قبول است، اما طیف رنگ به کار رفته در مناظر و محیط های گوناگون تکراری و یکنواخت است. تنوع ظاهری محیط ها و لوکیشن ها می توانست بسیار بیش تر از شرایط فعلی باشد.

گرافیک هنری بازی، عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشته است. سایه زنی ها در حد قابل قبول(ولی نه عالی) قرار دارد. کیفیت بافت ها و تکسچر ها حداقل ها را برآورده می سازد و همچنین نورپردازی مشکل و نقص مهمی به همراه ندارد. طراحی چهره شخصیت ها و انسان های مختلف نیز راضی کننده است. اما به شخصه فکر می کنم مهم ترین نکته منفی در بخش گرافیک هنری، مربوط به رنگ پردازی و استفاده از طیف رنگ نه چندان وسیع است. تقریبا در تمامی مخیط های بازی رنگ سبز و زرد ملایم به چشم میخورد که همین مسأله باعث می شود چشم انسان پس از مشاهده این دو رنگ به دفعات زیاد کمی خسته شود. اگر سازندگان از طیف رنگ وسیع تری استفاده می کردند هم شاهد محیط های متنوع تر و جذاب تری بودیم، هم مشکل استفاده بیش از حد از رنگی خاص پیش نمی آمد.

در بخش فنی بازی البته دارای یکسری مشکلات گرافیکی و فنی است. از برخی باگ های مربوط به اجسام گرفته، تا یکسری افت فریم های گاه و بیگاه که البته تعداد آنها زیاد نیست. البته احتمالا بسیاری از این مشکلات در ادامه و پس از عرضه آپدیت های مختلف رفع خواهند شد.

 

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

یکی از نقاط قوت بازی مربوط به بخش صداگزاری شخصیت هاست. جایی که استودیو Spiders عملکرد بسیار تحسین آمیزی از خود به جای گذاشته است. هم تنوع صداگذاری در بازی بسیار قابل توجه و تحسین آمیز است، هم اینکه صداگزاری اکثر شخصیت ها هماهنگی مناسبی با چهره یا اخلاقیات آنها دارد. در واقع با توجه به کوچک بودن استودیو سازنده، عملکرد آنها در بخش صداگزاری فراتر ار انتظارات بوده است.

موسیقی بازی را نمی توان در حد نقش آفرینی های بزرگی چون Skyrim یا Witcher دانست. با این حال موسیقی متن بازی همخوانی نسبتا مناسبی با اتمسفر جزیره Teer Fradee دارد. شاید بتوان گفت از لحاظ موسیقی و ساندترک، Greedfall عملکرد متوسط و قابل قبولی از خود به جای گذاشته و آنچنان جای نقد یا تحسین خاصی در بر ندارد. البته همانطور که گفتم، در مجموع عملکرد سازندگان در بخش موسیقی و صداگزاری راضی کننده بوده است.

سخن پایانی:

عنوان Greedfall, با وجود کم و کاستی ها و مشکلات ریز و درشت، نقش آفرینی به شدت لذت بخشی است. مبارزات جذاب و سرگرم کننده، اتمسفر فوق العاده دنیای بازی، تعداد قابل قبول سلاح ها و آیتم ها جهت شخصی سازی و همچنین روایت مناسب داستان، همه و همه دست به دست یکدیگر داده اند تا با عنوانی سرگرم کننده مواجه شویم. درست است گه پتانسیل بازی هنوز بیشتر از این حرف هاست و بازی جای پیشرفت زیادی داشت، اما با این وجود همچنان تجربه بازی به علاقه مندان به عناوین نقش آفرینی پیشنهاد می شود

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

Kuros

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خسته نباشید آقای زاهدی
    در مجموع بازی با کیفیتی به نظرمیرسه

  • با سلام
    عکس مقاله خیلی خفنه جناب زاهدی…
    نقد خیلی خوب و جامع بود…

  • A_Hideo_Kojima_Fan گفت:

    بازیه خوبیه با توجه به نمرات و انتقادات مثبت
    .
    اسپم ۱ : بازی dirt rally تو استیم رایگان شده بزنید ادش کنید
    ولی بازی یه باگی داره که باعث میشه توی library نشون داده نشه
    فعلا اد کنید تا مشکلش برطرف شه
    .
    اسپم ۲ : جا داره تبریک بگم به تمام عزیزانی که کنکور امسال سربلند و موفق بیرون اومدن
    و آرزوی موفقیت برای کسایی که به هر دلیلی موفق نشدن و دوباره میخوان بخونن
    .
    من خودم سال دوممه که کنکور میدم و تونستم امسال آموزش زبان قبول بشم
    .
    همه موفق باشید :-)) :rose:

  • UNESISM گفت:

    متاسفانه یکی از دلایلی که توی اسکایریم به شدت توی ذوق میزد و به تجربه بازیباز ضربه میزد همین طیف کم رنگها بود یعنی جوری که از یک منطقه معتدل بهاری به یک منطقه گرم و مردابی وارد میشدید اصلا متوجه تغییر آب و هوا نمیشدید و گاهی این رنگبندی مرده باعث افسردگیم و کسالت و خستگیم می شد اما از لذت و شگفتی این شاهکار کم نمی کرد اما مشکل از بازی نبود بلکه این موتور منسوخ زوار دررفته مسخره بتسدا خیلی وقتی که داره روی اعصاب بازیبازها میره
    اما از حق نگذریم ویچر تنوع محیطی و آب و هوایی با طیف وسیعی از زرنگ بندی شگفت انگیز و دلرباش به قدری بود که بین مرز یک اثر هنری خیال انگیز و واقعیت گاهی انگشت توی حلق دهان مبارک می موندی که توی دی ال سی آخر دیگه اصلا توسان رو هم آورده بودن توی بازی و چنان بهشتی درست کرده بودن که با خودم می گفتم بیخیال یخورده یه حالی بخودت بده یه گردشتی کن حال و احوالتو عوض کن مرد چقدر شکار وحشیانه میری
    از نظر من همین بحث طیف رنگها باید به عنوان استاندارد و رکن اصلی بازیها باشه مثل سری اول Dragon Age که رنج می برد اما توی اخرین نسخه به شدت روش کار شده بود

  • خیلی خیلی ممنونم از اقای زاهدی عزیز بابت نقد و بررسی بسیار عالی و کامل
    نمره متا عالی گرفت یوزر هم عالی گیمفا هم عالی دلیلی نمیبینم که بازیش نکنم

  • تو نقدهای گیمفا، حالا چه مصطفی زاهدی گل و چه سعید آقابابایی و سایر دوستان، همیشه یه حمایتی نسبت به سازندگان کوچک تر که امکانات کمتری دارن وجود داشته.
    حالا میخوام بدونم استاندارد نقد بازی و نمره دادن باید چجوری و بر چه مبنایی باشه؟؟ آیا اینجا قراره به کار سازندگان بازی به عنوان خلق یک اثر هنری نمره داده بشه؟ که ساختن بازی در شرایط سخت و کمبود منابع مالی و انسانی رو نقد و نمره اثر داره؟؟
    یا نه تنها چیزی که مهمه نقد خود بازی برای شناخت بهتر گیمر هاست؟ که در این صورت نباید مهم باشه بازی توسط کدوم کمپانی و با چه هزینه و چه تعداد نفراتی ساخته شده.
    من خودم فکر میکنم موضع دوم درسته، چون کسی که مثلا میاد اینجا و نقد گیمفا رو میخونه، رو نمره ای که داده میشه و نقدی که انجام میشه حساب میکنه، دیگه کاری به دلسوزی واسه سازندگان بازی نداره!
    به عنوان مثال ماکروسافت به اون عظمت، خرج کرده یه بازی مث گیرز ساخته که از سایت نمره ۸٫۵ گرفته، کاملا هم حقشه. آیا این بازی در حد اون هست؟؟؟ یا فقط بر اساس اون قضیه دلسوزی برای کمبودهای سازنده نمره ی بالا داده شده؟؟؟
    ((البته کل این کامنت من فقط در حد سئواله نه نظر قطعی، همینطور که در مورد این بازی هم فقط مثال زدم، شاید واقعا به اندازه ی گیرز ارزش داشته باشه))

    • سلام نوید جان
      ببینید در نطر گرفتن شرایط، با دلسوزی بی دلیل و نمره الکی دادن فرق میکنه. کم نبودن بازیایی که سازندشون استودیو کوچیکی بودهو از گیمفا نمره زیر ۶-۷ گرفتن. مهم ترین نکته که باید در نظر داشته باشین اینه هر بازی، با توجه به استاندارد های سبکش باید مورد قضاوت قرار بگیره. الان عنوانی مثل Towerfall یا Helldivers, که عناوین دو بعدی و دو و نیم بعدی هستند متای بالا ۸۸، گرفتن و از ای حی ان و سایتای معتبر کلی نمره ی بالای ۹ دارن. دلیلس اینه اون بازیا توی سبک و شرایط خودشون، تجربه ی بسیار عالی بودن. ولی شاید خیلی افراد نتونن اون بازیارو تجربه کنن و لذت ببرن. این کم لطفی در مورد نمره دادن به بازیای مستقل و کوچیک محدود نمیشه، مثلا Rage 2 هم واقعا حقش اون نمره ی متا نبود. در کل دوست عزیر همیشه یادتون باشه هر اثری باید در سبک و شرایط خودش مورد بررسی قرار بگیره. بحث دلسوزی و جانب داری هم نیست. چون اگه من یا یکی از اعضای تحریریه بی دلیل از بازی تعریف کنیم و نمره بالا بدیم در صورتی که حقش نیست، اونوقت اگر کسی اون بازی رو تجربه کنه و بفهمه کیفیتش پایین، دیگه گیمفا رو به عنوان مرجع معتبر در نظر نمی گیره. اون مطالبی هم که اوایل نقد نوشتم به خاطر کم لطفی کلی نسبت به این بازی بود. و گرنه خیلی وقتا عناوین AAA و بزرگ نامنصفانه مورد قضاوت قرار می گیرن. در مورد گیرز ۵ هم دقت کنید که بازی توی سبک و با توجه به شرایط خودش این نمره رو گرفته، بالاخره شاخص ها، انتظارات و توقعات متفاوت اند. برای همینه میبینید خیلی از عناوین نینتندو متای فوق العاده بالایی دارن، چون با توجه به شرایط خودشون سنجیده میشن.

      • ممنون از توضیحاتی که دادید.
        قبول دارم مثال گیرز و مقایسه اش با این بازی به لحاظ سبک و انتظارات درست نبود. فقط خواستم مطمئن بشم نمرات بر چه اساسی داده میشه و عدالتتون چه مبنایی داره. اکثر حرفتون رو میدونستم و قبولم دارم. منتها مهمترین نکته ای که گفتید برای من همین بود : ” در نطر گرفتن شرایط، با دلسوزی بی دلیل و نمره الکی دادن فرق میکنه”
        بهرحال به عنوان یه گیمفایی همیشه ازینکه عناوین با متای پایین یا با سازندگان کمتر مشهور رو مث باقی سایتا “بی دلیل” نمیکوبید خوشم میومده. اکثر موارد هم نظرم به نمرات گیمفا نزدیک تر بوده تا متای کلی یا نمرات باقی سایتا، اینو با توجه به تجربه ی بازیها میگم. ولی حق بدید که این سئوال کلی برام پیش بیاد که آیا این موضع درست و حرفه ای هست یا نه، چون تو موارد کمی با توجه به سلیقه شخصیم احساس کردم بازیهایی مورد ترحم قرار گرفتن.
        در نهایت حرفتون واسه من سنده و حسن نیتتون رو میپذیریم، با توجه به اینکه امکان نداره حتما تمام نقدها و نمرات یه سایت با سلیقه تک تک افراد همخونی داشته باشه و مهم صداقت نویسنده ست. :rose:

    • RushFactor گفت:

      من این بازی رو تجربه کردم و میتونم بگم فوق العاده بازی ضعیفه
      انیمیشن های بازی خشک و بی روح و گرافیک فوق العاده سطحی که با یکسری کلک های سینمایی لعاب گرفته و صدا گذاری بد و داستان کلیشه ای و انواع بدها
      من شخصا RPG باز حرفه ای هستم . به عنوان مثال اگر شما کلاس mage رو انتخاب کنید به عمق فاجعه پی خواهید برد
      می خوام بدونم واقعا دلیل حمایت شما از این بازی چیه ؟
      الان مطمعنا همه میرزن سرم میگن این بازی عالیه نقص نداره در صورتی که اصلا تجربه ش نکردن

      • saeedgreat گفت:

        نظرت در مورد ویچر یک چیه؟اون بازیام تقریبا تو همین سطح بودن.گرافیک و انیمیشناش حتی برا زمان خودشم بد بود ولی نقش افرینی و قدرت انتخاب و داستانش خیلی خوب بود.بعد استودیوشون کم کم اوج گرفت.من خودم سعی کردم اکثر نقش افرینی ها رو چه ایزومتریک چه عادی بازی کنم.من خودم این بازی رو یک ساعت بیشتر بازی نکردم ولی تو همین یک ساعت بعد بیست سال نقش افرینی بازی کردن بازم به دلم نشست.

        • UNESISM گفت:

          دوست عزیز ویچر ۱ در زمان خودش بهترین گرافیک رو داشت هنوزم انصافا زیبا و دلرباست و ارزش تکرار بالایی داره جوری که من اصلا نسخه دوم رو انجام ندادم بعد از اینکه فهمیدم جهانش کاملا باز نیست و ترجیح دادم نسخه اول رو مجدد نصب و تموم کنم یعنی روزی که خبر بازسازی با بهترین کیفیت اسن اثر رو به من بدن اون روز تولد دوبارمه

        • mory_num1 گفت:

          Saeed اول برو متای ویچر ۱ رو نگاه کن بعدا بهش ایراد بگیر، بعدش برو نگاه کن این استودیو سازنده greedfall چند بار سعی کرده نقش آفرینی بسازه نتونسته و متای بازیاش اکثرا بین ۵۰ تا ۶۰ (منبع ویکیپدیا) هست ولی ول کن معامله نقش آفرینی نیست، یه استودیو چند بار باید از یه سوراخ نیش منتقدین رو بخوره تا یه تکونی به خودش بده، به کوچیکی استودیو نیست مگه نینجا تئوری یا استودیوی سازنده a plague tale نبودن که با شناخت درست از سبکی که بلدن بسازن موفق شدن.

      • MahdiVirus گفت:

        کاملا موافقم باهات هیچیش جذاب نیست منم تا ۳۰ تا quest بیشتر نتونستم تحمل کنم پاک کردم البته تیمشون تلاششونو کردن ولی بودجه واسه این استودیو ها کمه دیگه

  • 13eauty گفت:

    چی میشد ی بازی داشتیم در حد و اندازه بازی اول توی انیمه sword art online و جزییات بالاش و انلاین. تنها بازی نقش افرینی انلاینی که بهم حال داد تا الان فقط Elder scrolls online بوده که اونم بخاطر موتورش خیلی خشکه بازیش

    • داداش اینجوری که بمیری باید کلا از اول بازی بیای :laugh:
      بعدشم اینکه بیای صد تا باسفایت غیر تکراری و متنوع بزاری خیلی وقت گیر و هزینه بره ، تمام باسفایت های سری سولز به صد تا نمیرسن. خوب این مورد هم خیلی سخته ، تازه دشمن های تو محیط بازی هم هستن که باید برای هر طبقه یه سری دشمن خاص ساخت
      بعد باید بیای یه عالمه گرز و شمشیر و تبر و اینا بسازی که تنوع اسلحه برای تمام پلیر های بازی فراهم بشه.
      حالا زره ها هم که بماند
      سیستم اسکیل آپ ، جادو ها ، معجون ها ، محیط هر طبقه و…. اینا خیلی خیلی زمان بره شاید مثلا هشت الی ده سال طول بکشه همچین جزئیاتی تو یه بازی بیاد.
      ولی اگه بشه که چه میشه :inlove:

  • Kaladin گفت:

    امکان نداره کسی dragon age رو دوست داشته باشه
    بعد بگه این بازی آشغاله و لایق این نمره نیست
    خود بازی dragon age بازی همه پسندی نیست
    پس شرط اول لذت از بازی اینه که با سلیقتون جور باشه و با دید مثبت شروع به بازی کنید .
    نکته جذاب این بازی برای من به شخصه وجود مخفی کاریه.
    درسته خیلی دست مارو تو مخفی کاری باز نمیذاره
    ولی نسبت به بازی های هم سبکش عالیه.
    آرزومه تو یه بازیه نقش آفرینی المان های مخفی کاری
    و اکشن هر دو با هم وجود داشته باشه:inlove:

    • Kaladin گفت:

      قطعا بازی بعدی این شرکت بهتر میشه
      حتی به متا هم نگاه کنین میبینین نسبت به بازی قبلی پیشرفت داشتن و درنهایت به خوبی تونستن
      طمع رو سرکوب کنن
      Greedfall = سقوط طمع
      البته اگه بازی رو EA میساخت میشد Greedrise
      :rotfl: :rotfl: :rotfl:

  • s3me گفت:

    ۸٫۵ خیلی زیاده برا این بازی در بهترین حالت باید ۷٫۵ بگیره

  • ممنون آقای زاهدی بابت نقد :rose: بازی باکیفیت و خوبی بنظر میرسه.تبریک به طرفداراش :rose: ولی راستش من دیگه حوصله ی بازی RPG رو فعلا ندارم چون این وقت زیاد نقش آفرینی بازی کردم 🙂 :yes:

  • Old_Gamers گفت:

    تو قسمت نکات منفی ۶ خط در مورد اشکالات بازی نوشتید بعد به بازی نمره بسیار بالای ۸.۵ دادید . خوب ما کدومش رو باور کنیم ؟ دیگه سر و صدای طرفداران و وفاداران خودتون هم دراومده . البته میدونم که نظرات منو دیگه تایید نمیکنید .

  • OzHaN گفت:

    اقا تم سایت خیلی بد شده
    تو گوشی اصن ساینس نیست
    درستش کنید همون قبلی بهتر بود که ای بابا

  • Farshad.redmondy گفت:

    متای بازی ۷۲ شده…و بازی بدی نیس بازی خوبی به نظر میرسه برای این سبک و طرفداراش
    من زیاد خوشم نیومد..گرافیکم که دیه باید خیلیی بهتر میبود…نمره هم که یه خورده زیاده خدایی
    ولی بازی به نظر خود شخصه نه نمره اینا
    امیدوارم طرفدراش راضی باشن و لذت ببرن…

  • Farshad.redmondy گفت:

    متای بازی ۷۲ شده…و بازی بدی نیس بازی خوبی به نظر میرسه برای این سبک و طرفداراش
    من زیاد خوشم نیومد..گرافیکم که دیه باید خیلیی بهتر میبود…نمره هم که یه خورده زیاده خدایی
    ولی بازی به نظر خود شخصه نه نمره اینا
    امیدوارم طرفدراش راضی باشن و لذت ببرن…

  • 1221JABER گفت:

    بازی اش خوبه باید به سازنده و نوع داستان و کسایی هم که پشت بازی بودن توجه کرد نباید با بقیه بازی های که شرکت های بزرگ ساخته میشن مقایسه کرد در نوع خودش به نظرم خیلی هم خوبه

تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا
تجربه ای ناب | نقد و بررسی بازی GreedFall - گیمفا