مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

گاهی اوقات آدم قبل از اینکه چیزی را امتحان کند در مقابلش گارد می گیرد و تدافعی عمل می کند. در هنگام عرضه ی دو بازی من شدیداً در برابر آن ها گارد گرفته بودم، یکی Devil May Cry 4 و دیگری The Walking Dead Season 1. به اصرار یکی از دوستان تصمیم گرفتم Devil May Cry را امتحان کنم، گرچه در پس زمینه ی ذهنم مطمئن بودم که امکان ندارد من از این بازی خوشم بیاید. وقتی که مرحله ی اول تمام شد و وارد مرحله ی دوم شدم دیگر خیلی دیر شده بود، چون حالا من عاشق Devil May Cry شده بودم. تمام شدن شماره ی چهارم سری همان و تمام کردن (بخوانید بلعیدن) بازی های دیگر سری هم همان. اوضاع درباره ی The Walking Dead کمی فرق می کرد، چون کسی نبود آن را پیشنهاد کند و معمولاً طرف بازی های ماجرایی نمی رفتم؛ فکر کنم می توانید حدس بزنید چرا، چون دویل می کرایِ پر از اکشن و زد و خورد برایم به استاندارد تبدیل شده بود! پس از مدتی که فصل اول بازی آمد و در سال ۲۰۱۲ ای که چندین ابَر بازی خفن هم منتشر شده بودند، عنوان بهترین بازی سال را از سوی چندین سایت و مجله از آنِ خود کرد، از سر کنجکاوی سراغ آن رفتم. بازی کم حجم بود و سیستم مورد نیاز آن چیزی نبود که کسی نتواند آن را تجربه کند. اولین چیزی که پس از ورود به بازی به چشم می آمد گرافیک کارتونی بازی بود که زیاد طرفدار آن نبودم، اما پیش خودم گفتم باید حداقل یک اپیزود را تمام کنم و بعد بازی را کنار بگذارم. اپیزود اول تمام شد و دیگر حتی به ذهنم هم خطور نکرد که بازی را رها کنم. بازی برایم مفهوم دیگری پیدا کرده بود. The Walking Dead نه پر از صحنه های اکشن بود، نه لازم بود آنقدر دکمه ها را فشار دهیم که مفصل های انگشتمان صدا دهد! گرافیک فنی آن در مقابل بازی های ۲۰۱۲ حرفی برای گفتن نداشت و گیم پلی آن خلاصه می شد در یک اشاره و کلیک کلاسیک و ساده و گاهی اوقات هم دکمه زنی. اما ساخته ی Telltale مانند معجونی بود که آدم را از زمین می کَند و به دنیایی می برد که در آن همه چیز به پایان رسیده بود. دنیایی که هیچ قهرمان و هیچ آدم بد کلاسیکی نداشت. حتی دشمنان شما هم که زامبی ها باشند، «بد» نبودند، همان دوستانتان بودند که یکی یکی جلوی چشمانتان پا به دنیای مردگان می گذاشتند. قضاوتم در مورد The Walking Dead درست بود، بازی نه گیم پلی بی نظیری داشت، نه اچیومنت خاصی، اما مانند دارویی بود که همه چیز را کنار می زد و مستقیماً با روح مخاطب ارتباط برقرار می کرد. درست است که Telltale ورشکست شده و دیگر شاید هیچ گاه بازی هایی مثل The Walking Dead استارت نخورند، اما این ۴ فصلی که منتشر شدند، به نوبه ی خود دنیای بازی ها را تکان دادند و به همه ثابت کردند رسالت بازی خیلی بیشتر از سرگرم کردن شما برای چند ساعت است. ثابت کردند که بازی می تواند شما را در موقعیت هایی بگذارد که مجبور باشید تصمیم بگیرید و این تصمیمات نه فقط به خاطر تاثیرشان در ادامه ی بازی، بلکه به خاطر واقعی بودنشان شما را در دو راهی های سخت قرار دهند؛ جوری که آن ها را حس کنید. The Walking Dead برای من همیشه یک شاهکار بود و همیشه یک شاهکار می ماند و در کنار Devil May Cry، این دو بازی باعث شدند تا دیگر قبل از بازی، مقابل هیچ عنوانی گارد نگیرم!

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

The Walking Dead نه پر از صحنه های اکشن بود، نه لازم بود آنقدر دکمه ها را فشار دهیم که مفصل های انگشتمان صدا دهد! گرافیک فنی آن در مقابل بازی های ۲۰۱۲ حرفی برای گفتن نداشت و گیم پلی آن خلاصه می شد در یک اشاره و کلیک کلاسیک و ساده و گاهی اوقات هم دکمه زنی. اما ساخته ی Telltale مانند معجونی بود که آدم را از زمین می کَند و به دنیایی می برد که در آن همه چیز به پایان رسیده بود. دنیایی که هیچ قهرمان و هیچ آدم بد کلاسیکی نداشت. حتی دشمنان شما هم که زامبی ها باشند، «بد» نبودند، همان دوستانتان بودند که یکی یکی جلوی چشمانتان پا به دنیای مردگان می گذاشتند.

پس از ورشکست شدن شرکت Telltale، ساخت دو اپیزود پایانی فصل چهارم (فصل آخر) بازی را شرکت تازه تاسیس Skybound به عهده گرفت. به نظر می رسد که ادامه ی بازی های Telltale به دست خوب کسی افتاده و در آینده پروژه های نیمه کاره ی دیگر شرکت Telltale مانند The Wolf Among Us نیز دوباره احیا خواهند شد. پس از بسته شدن پرونده ی The Walking Dead و سرانجام یافتن داستان کلمنتاین، این شرکت تصمیم گرفت تا همه ی اپیزودهای ساخته شده تحت عنوان The Walking Dead را در یک بازی جمع کرده و عرضه کند. این مجموعه The Walking Dead Definitive Series نام گرفت که در ادامه نقد آن را مطالعه خواهید کرد. سعی خواهم کرد این مجموعه را به گونه ای نقد کنم تا کسانی که تا به امروز سراغ این عنوان نرفته اند، چیزی برایشان اسپویل نشود و تمام جنبه های بازی برایشان مورد بررسی قرار گیرد. پس با نقد و بررسی The Walking Dead Definitive Series همراه من و گیمفا باشید!

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

با نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series همراه گیمفا باشید.

اگر تازه می خواهید در دنیای The Walking Dead قدم بگذارید و برایتان سوال پیش آمده که آیا این بازی با سریال The Walking Dead ارتباطی دارد یا نه، جواب شما تقریباً «نه» است. یکی دو تا از شخصیت های سریال را در بازی می بینید، اما این بازی ها از روی کامیک بوک های مشهور و پرفروشی با همین نام ساخته شده اند که البته جریانات بازی عین کامیک بوک پیش نمی رود و می توان آن را برداشتِ آزادی از این کامیک بوک ها دانست. پس اگر با سریال The Walking Dead ارتباط برقرار نمی کنید، دلیل نمی شود که از این بازی نیز لذت نبرید.

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

دنیای The Walking Dead یک دنیای پساآخرالزمانی است، اما با این تفاوت که این بار اتفاق افتادن «آخرالزمان» را از نزدیک می بینید. این باعث می شود که در طول ۴ فصل اصلی و تک فصل فرعی بازی بیشتر در جریان همه چیز قرار داشته باشید. داستان هر فصل با فصل قبلی کمی فرق می کند، اما تمام داستان ها با محوریت دو شخصیت لی (Lee) و کلمنتاین (Clementine) روایت می شوند.

داستان در The Walking Dead تقریباً همه چیز است و گیم پلی و سبک گرافیکی بازی کاملاً در خدمت داستان سرایی بی نظیر Telltale قرار دارند. دنیای The Walking Dead یک دنیای پساآخرالزمانی است، اما با این تفاوت که این بار اتفاق افتادن «آخرالزمان» را از نزدیک می بینید. این باعث می شود که در طول ۴ فصل اصلی و تک فصل فرعی بازی بیشتر در جریان همه چیز قرار داشته باشید. داستان هر فصل با فصل قبلی کمی فرق می کند، اما تمام داستان های سری اصلی، با محوریت دو شخصیت لی (Lee) و کلمنتاین (Clementine) روایت می شوند. در ابتدای فصل اول، لی که به تازگی قتلی مرتکب شده، در ماشین پلیس با دست های بسته نشسته و به اداره ی پلیس می رود تا اینکه تصادفی رخ می دهد و لی با پایی زخمی به خانه ی دختربچه ای ۸ ساله قدم می گذارد که مادر و پدرش قبل از این اتفاقات وحشتناک برای تعطیلات به مسافرت رفته اند و او اکنون در خانه تنهاست. سازندگان شما را در سناریویی قرار می دهند که ابتدا نمی دانید باید چه حسی راجع به آن داشته باشید؛ شما یک خلافکار هستید و دختربچه ای که در راه شما سبز شده، معصوم ترین موجود روی زمین است. این تقابل به هنرمندانه ترین شکل ممکن به یکی از رابطه های ماندگار تاریخ بازی های کامپیوتری تبدیل می شود. اگر رابطه ی الی و جوئل در The Last of Us نظر شما را جلب کرده، باید رابطه ی لی و کلمنتاین را ببینید. چگونه یک خلافکار به مهربان ترین پدری تبدیل می شود که تا به حال دیده اید، چگونه بازی با ارتباطی که میان لی و کلمنتاین وجود دارد بارها و بارها و بارها موفق می شود اشک شما را دربیاورد و… . همانطور که در ابتدا گفتم، در The Walking Dead هیچ کس بدِ بد نیست، هیچ کس هم خوبِ خوب نیست، همه انسان اند با پیچیدگی های شخصیتی ای که همه مان داریم.

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

The Walking Dead: Michonne در سال ۲۰۱۶ و در سه فصل منتشر شد و یک نسخه ی فرعی به حساب می آید. مشون، شخصیت اصلی بازی، از کاراکترهایی است که در سریال واکینگ دد هم حضور داشته اند. این بازی یکی از تاریک ترین داستان های سری را در بر داشت، اما زیاد مورد توجه طرفداران قرار نگرفت.

در دنیایی که هر لحظه امکان دارد به یک مرده ی متحرک تبدیل شوید، در دنیایی که مردم در آن سر اولیه ترین نیازهای خود مانند رفع گرسنگی مجبور می شوند بر روی یکدیگر اسلحه بکشند و در دنیایی که هر انتخاب شما می تواند بهایی سنگین داشته باشد، دیگر انتخاب درست و غلط به سادگی این دنیا نیست. در طول ۴ فصل کلمنتاین به جاهای مختلفی می رود و با افراد مختلفی دوست می شود، مرگ بسیاری از دوستانش را جلوی چشمانش می بیند، به او خیانت می شود، گرسنگی می کشد، سختی می بیند و…، آخر سر The Walking Dead یک چیز را خیلی خوب به ما یادآوری می کند، و آن اینکه بزرگترین دشمن انسان ها زامبی ها نیستند، بلکه خودشان هستند. در طول ۴ فصل، در هر جمعی که اتحاد بوده آن جمع باپرجا مانده، اما به محض اینکه حرص و طمع انسان ها وارد ماجرا شده، همه چیز از هم می پاشد. The Walking Dead با هر بازی دیگری فرق می کند و دلیلش هم همین است که همه انسان اند، هیچ کس قهرمان نیست. بازی هایی که تا به حال در این مجموعه منتشر شده اند شامل ۴ فصل اصلی بازی، The Walking Dead: Michonne و تک اپیزودی به نام ۴۰۰ Days می شوند که به جز مورد آخر، همگی در این مجموعه وجود دارند. البته نمی دانم چرا سازندگان تصمیم گرفتند این تک اپیزود را داخل مجموعه قرار ندهند (چون واقعاً اپیزود لذت بخشی بود)، اما می توان گفت همین ۱+۴ فصل، محتوای کافی را برای سرگرم نگه داشتن شما فراهم می کنند. اگر طرفدار این سری هستید که این مجموعه می تواند بسیار برایتان ارزشمند باشد، چرا که هم تجدید خاطره می کنید، هم تصمیمات تان مستقیماً در بازی بعد دخالت داده می شود و هم جزئیات هر فصل که ممکن بود فراموش شوند یادتان خواهند ماند. اگر هم برای اولین بار می خواهید این عنوان را امتحان کنید که چه بهتر، دیگر لازم نیست آن یکی دو ماهی را که طرفداران بین هر اپیزودِ هر فصل منتظر می ماندند تحمل کنید و می توانید داستان را یک سره و بکوب به پایان برسانید.

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

آخر سر The Walking Dead یک چیز را خیلی خوب به ما یادآوری می کند، و آن اینکه بزرگترین دشمن انسان ها زامبی ها نیستند، بلکه خودشان هستند. در طول ۴ فصل، در هر جمعی که اتحاد بوده آن جمع باپرجا مانده، اما به محض اینکه حرص و طمع انسان ها وارد ماجرا شده، همه چیز از هم می پاشد.

درباره ی گیم پلی The Walking Dead باید بگویم که تقریباً با یک اشاره و کلیک کلاسیک طرف هستید. کارهایی که در بازی می کنید خلاصه می شود در گشتن محیط برای پیدا کردن اشیا، گاهی حل کردن معماهای ساده و صحبت کردن با بقیه. کلاً چیز پیچیده ای در قالب گیم پلی به شما ارائه نمی شود و تمرکز بازی بیشتر از هر چیزی بر روی داستان است، بنابراین معماهای سخت که بازی را از ریتم بیندازند یا دیالوگ های غیرضروری در بازی نخواهید دید. به مرور که از فصل ۱ به فصل ۴ حرکت می کنید، گیم پلی بیشتر حالت اکشن به خود می گیرد و از اشاره و کلیک ماجرا کمتر می شود. در فصل ۴ برای مثال استفاده از تیرکمان یا خنجر کمی آزادانه تر است و در موقعیت های بیشتر از این سلاح ها استفاده خواهید کرد. همچنین زاویه ی دوربین در صحنه های اکشن به سوم شخص تبدیل می شود تا مبارزات آسان تر و لذت بخش تر شوند.

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

تصمیمات شما آنقدرها هم که فکر می کنید روی داستان اثری ندارد و پایان بازی را تحت تاثیر قرار نخواهند داد. البته در برخی فصل ها، بخصوص اواخر فصل ۴، با انتخاباتی روبرو خواهید شد که سبب زنده ماندن یا مردن شخصیت های محبوب تان خواهد شد، اما در همین حد؛ پایان بازی دست نخورده می ماند.

در کنار این ها، سکانس های دکمه زنی نقش مهمی در The Walking Dead ایفا می کنند و شاید به راحتی نصف بازی را در بر می گیرند. این سکانس ها با اینکه می توانند هیجان انگیز باشند، اما نقشی در سرنوشت شخصیت های بازی ندارند. برای مثال در بازی هایی مثل Until Dawn یا Heavy Rain اشتباه زدن چند دکمه می تواند باعث کشته شدن آن شخصیت برای همیشه شود، اما در The Walking Dead بازی از چک پوینت شروع خواهد شد. این یکی از موضوعاتی است که شاید اگر تغییر می کرد، بازی می توانست نقش انتخاب ها و عملکرد بازیباز را در طول بازی پررنگ تر کند. از طرف دیگر انتخاب هایی که در The Walking Dead می کنید، تاثیرات خیلی عمیقی روی داستان و روند بازی نمی گذارند. برای مثال باید تصمیم بگیرید شخص A را نجات دهید یا شخص B را و در صورت نجات هر کدام از آن ها دیگری می میرد. اما در اکثر موارد فردی که در داستان مانده یا نقش خاصی ایفا نمی کند یا به دلیل دیگری جلوتر خواهد مرد. در یک جمله باید بگویم تصمیمات شما آنقدرها هم که فکر می کنید روی داستان اثری ندارد و پایان بازی را تحت تاثیر قرار نخواهند داد. البته در برخی فصل ها، بخصوص اواخر فصل ۴، با انتخاباتی روبرو خواهید شد که سبب زنده ماندن یا مردن شخصیت های محبوب تان خواهد شد، اما در همین حد؛ پایان بازی دست نخورده می ماند. در کل به The Walking Dead به چشم یک بازی نقش آفرینی نگاه نکنید، انتخاب های بازی عمیق نیستند اما رنگ و بوی دیگری به روند پیشروی داستان می دهند. گفتم که، همه چیز در این بازی داستان است!

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

لیلی یکی از بهترین شخصیت های بد سری بود که در فصل چهارم بازی حضور پیدا کرد. به خاطر حضور او در فصل یک، خیلی بهتر می شد با شخصیت او ارتباط برقرار کرد و پیشینه ای که او و کلمنتاین داشتند، داستان را جذاب تر می کرد.

صداپیشه های The Walking Dead جزو بهترین های صنعت هستند. هیچ جایی در این مجموعه را به خاطر ندارم که بخاطر صداگذاری بد کاراکترها یا محیط اذیت شده باشم یا حس کرده باشم کم کاری صورت گرفته. صدای شخصیت کلمنتاین با صداپیشگی خانم ملیسا هاچیسون واقعاً ستودنی است و اینکه چگونه لحن کلمنتاین در هر فصل با توجه به سن و آموخته هایش عوض می شود دیدنی و شنیدنی است. موسیقی های بازی با وسواس خاصی انتخاب شده اند تا اثربخشی فضای یاس آلود بازی را بالا ببرند و کاملاً هم موفق به انجام این کار شده اند.

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

یکی از درد کشیده ترین شخصیت ها در کل بازی ها همین کلمنتاین است. از هشت سالگی پا به دنیایی گذاشته که بوی مرگ می دهد و کودکی اش را صرف بقا کرده است. شاید بخاطر همین هم هست که او را هیچ گاه از یاد نخواهیم برد.

گرافیک بازی بیشتر به نقاشی های کامیک شباهت دارد. در طول ۴ فصل این پیشرفت واقعاً محسوس و قابل تحسین بود و فصل ۴ از نظر گرافیک فنی و هنری به بازی زیبایی تبدیل شده بود، اما در این مجموعه بقیه ی بازی های سری هم مثلاً پیشرفت گرافیکی داشته اند که کاش به همان حالت اصلی رها می شدند! گاهی اوقات رنگ بندی محیط و سایه ها افتضاح هستند و می توانید دندانه های سایه های روی دیوار را بشمارید! همچنین برخی باگ های بازی از نسخه ی اول دست نخورده مانده اند. در کل اگر پسرفتی نباشد، پیشرفتی هم در گرافیک این مجموعه حس نمی شود.

به عنوان جمع بندی باید بگویم اگر از طرفداران سری The Walking Dead هستید یا نیستید، زیاد فرقی ندارد، این مجموعه را همه باید داشته باشند. با اینکه برای مثال فصل سوم یا The Walking Dead: Michonne بازی های درجه یکی نیستند، اما دو فصل اول بازی و تا حدودی هم فصل آخر، این عنوان را به یک شاهکار تبدیل می کنند که همواره ارزش بازی کردن خواهد داشت.

 

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا
مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • amir_summit گفت:

    سری بازی قشنگی ه واقعا
    با اینکه درسته که ۳ قسمت اولش انتخاب ها فرمالیته بودن ولی روایت باحالی داشت
    دوستان همتونو دوست دارم مرسی از همتون و مرسی از گیمفا :rose:
    امروز نتایج کنکور اومد خداروشکر معلمی زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان( آموزش و پرورش) قبول شدم تو سال دوم کنکور متولد ۷۹ مرسی از شما و مرسی از گیم که نقش مهمی تو تقویت زبان ام داشت :star: :: :deadrose:

  • گریه اورترین لحظه, لحظه ی مرگ لی جلو چشم کلمنتاین بود 😥 کلا اون صحنه روح و روان ادم رو بهم میریزه در کل به نظرم تلو کلیت داستانش رو از والکینگ دد کپی کرده باشه. ولی خوب تلو جذاب تره چون گیم پلی داره و لی این کلا میمونه فیلم سینمایی البته با ترکیب qte. تلو هم از نظر داستانی و هم گیمپلی و هم گرافیک جذابه ولی این فقط از لحاظ داستانی :-))

  • یه دنیا ممنون از اقای مقدم عزیز دستتون درد نکنه بابت نقد و بررسی بسیار عالی خیلی خوب بود
    اینو بگم همون طور که قبلا گفتم ساندترک های بازی هایی که گیمفا قرار میده رو من دانلود میکنم و در هنگام خوندن مقالات گوش میدم حالا داشتم اهنگ حماسی cod mw 2 رو گوش میدادم که حسابی منو درگیر کرد باعث این تصمیو بگیرم
    هر طور شده من دوباره اینو بازی میکنم

  • Manchester_U گفت:

    تمام سری این گیم تو سرویس گیم پسه :chic:

  • Clara گفت:

    تشکر بابت نقد هرچند کوتاه بود ولی انتظار دیگه ای هم از بازی که قبلا منتشر شده نبود
    این بازی مفهوم واقعی هنر داستان گویی و شخصیت پردازی در بازی های ویدیویی ه جایی که دیگه مثل بقیه بازی ها یه تفنگ دستتون نمیگیرید و بقیه رو به رگبار ببندید بلکه زندگی و مرگ تمامی موجودات زنده! ( مثلا سگی که اوایل فصل ۲٫٫٫٫) برای شما اهمیت دارن و میدونید که (( نمیتونیم همه رو نجات بدیم)) از انتخاب بین دو زندگی در اخر اپیزود اول سری تا انتخاب بین کنی و جین در اخر اپیزود پنجم فصل دوم،
    شاید جالب باشه که فصل اول رو من چند سال قبل تر از مثلا فصل سوم تجربه کردم ولی اتفاقات اون فصل به خوبی یادم مونده ولی فصل سوم افت وحشتناکی به خاطر سیاست های تیل تیل داشت که اینجا جاش نیس برای صحبت
    فصل اول بازی هرچند کلیشه ای اما طوفانی و به یاد ماندنی به پایان رسید و عطش مارو برای فصل دوم تامین کرد، فصل دوم با انتخاب نهایی که به گیمر میداد عالی به پایان رسید و نوید ادامه لذت بخشی رو میداد، فصل سوم به دلیل کمبود خلاقیت و ضعف دیالوگ ها و شخصیت پردازی ضعیف کاراکتر های فرعی کاشکی اصلا وجود نمیداشت ولی خداروشکر حداقل پایان خانواده گارسیا مارکز و شروع دوباره کلمنتاین نوید یه پایان بندی عالی برای فصل نهایی رو داد ، فصل آخر بازگشت باشکوه Clem و سناریو نویسی قوی و ارجاعات ش به فصل اول باعث تبدیل رابطه AJ و Clem به یکی از قوی ترین رابطه ها تو سری تبدیل شد و پایان قابل قبول ولی به هرحال تا حدی قابل پیش بینی باعث حسن ختامی به یاد موندنی در این سری شد
    Clem و Lee، Kenny و AJ، خاویر و جین ولیلی بچه های مدرسه در فصل آخر و ده ها شخصیت دیگه تو ذهن ما به یاد موندن تا فراموش نکنیم چه شاهکاری تو تاریخ عرضه شد….

  • Kaladin گفت:

    ممنون بابت نقد
    نکته ای که گفتین درباره ی منم صادقه . یادمه یکی از دوستانم همش اسم بازی رو بهم میگفت و یادآوری میکرد که بهتریب بازی سال شده و فلان و بیسال. منم عکس های بازی رو دیدم و گفتم این بازی مسخره ؟؟؟
    اما یه روز اتفاقی بازی رو یه جا تجربه کردم . فصل اولش رو و همون اپیزود آغازین رو . بعد نیم ساعت از جام بلند شدم و گفتم منه احمق چرا تا حالا اینو بازی نکرده بودم؟؟!!!
    از اون موقع واقعا هر بازی که فک کنم با سلیقم میخونه رو امتحان میکنم فرقی نداره چی باشه و یا سازنده اش کی هست
    اما یه نقدی به نقدتون دارم
    یکی از مهم ترین قسمت های Definitive Series این بازی ویژگی «Graphic Black» هست که سازنده ها روش مانور دادن و گفتن گرافیک بازی با این مود مثل کتاب های مصور میشه. چرا درباره ی این ویژگی مهم چیزی نگفتین
    آیا واقعا این مود تونسته اینکارو کنه و اونجوری که سازنده ها میگفتن بوده ؟
    به نظر من نه .میتونستین این مورد رو تو نقدتون بیارین حالا یا از این مود دفاع کنین یا نقدش میکردین
    در کل عالی بود وسرشار از عشق به بازی
    :rose:

  • ممنون بابت نقد :rose: فصل یکش شاهکار فراموش نشدنی بود و هرگز لحظات دردناک و زیبایی که با این بازی تجربه کردمو فراموش نمیکنم 🙂

  • یکی از بهترین بازی های تاریخ ممنون بابت نقد :rose:
    تو اولین فرصت باید فصل چهارش رو تجربه کنم

  • Knight گفت:

    یکی از بهترین بازی های عمرم. مخصوصا فصل اول و چهارم که واقعا شاهکار بود. هرکس که این بازی رو تجربه نکرده بشدت پیشنهاد میکنم البته اگه زبانتون خوبه

  • Bioshock2 گفت:

    به نظر من که یک گیمرم این بازی بهترین بازی تاریخ بازی‌های رایانه ای است، داستان پیوند کلمنتاین و لی در قسمت یک، و در قسمت دوم بازگشت کنی، در بازی‌های رایانه ای بی سابقه بود، در دنیای بازی های رایانه ای فقط بازی بایوشاک از نظر داستان توانسته با این عنوان رقابت کند، الان خیلی ها میان د لست اف اس فلان و بهمانه و فیساله ولی انگشت کوچیکه این هم نمیشه

مجمع مردگان | نقد و بررسی بازی The Walking Dead Definitive Series - گیمفا