جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

تا پیش از انتشار بازی Blair Witch، عناوینی چون Resident Evil 2 Remake و Layers of Fear 2 احتمالا تنها بازی‌های مطرح ترسناک سال ۲۰۱۹ بودند. Resident Evil 2 Remake که کماکان جزو بهترین بازی‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود و Layers of Fear 2 هم دقیقا عملکردی برعکس داشت. عنوانی که هرگز نتوانست از منتقدین نمرات جالبی را دریافت کند و احتمالا نقاط ضعفش هم بیشتر از نقاط قوت بازی بود. در کنار این دو بازی که واقعا می‌توانند ترسناک خوانده شوند، بازی‌های دلهره‌آور دیگری هم مثل Pathologic 2 و The Sinking City نیز منتشر شدند. Pathologic 2 بازی متوسطی بود و نمی‌توانست هر مخاطبی را به خود جذب کند. ضعف‌های بازی زیاد بودند و سازندگان سعی کرده بوند برخی المان‌ها را به زور در بازی خود جای دهند. المان‌ها و سیستم‌هایی که اگر حضور نداشتند، بدون شک Pathologic 2 می‌توانست یک بازی جذاب‌تر و کم ایرادتر خوانده شود. اما The Sinking City هم اگرچه نتوانست که یک بازی بی نقص باشد، اما قطعا بهترین بازی ساخته شده بر اساس رمان‌های اچ پی لاوکرفت بود. عنوانی با یک داستان هیجان انگیز، معماهای درگیرکننده و یک اتسمفر گیرا که می‌توانست بازیکن را چندین ساعت پشت پلتفرم خود میخکوب کند. البته The Sinking City هم مشکلات خاص خودش را داشت و به همین خاطر با نقدهای ضد و نقیضی رو به رو شده ولی در نهایت توانست با متای حدودی ۷۰، گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. این چهار بازی دست‌کم بازی‌های ترسناک مطرح سال ۲۰۱۹ بوده‌اند که به بازار هم عرضه شدند. البته قطعا می‌توان به این لیست بازی‌های دیگری را هم اضافه کرد.

یک روز مانده به آخرین روز آگوست، یعنی کمتر از دو هفته پیش نوبت به انتشار بازی Blair Witch رسید. عنوانی که پس از انتشار بازی‌هایی مثل Control، Life is Strange Episode 4، Remnant From the Ashes و Age of Wonders: Planetfall و در کنار The Dark Pictures: Man of Medan از آخرین بازی‌های ماه میلادی گذشته بود. هر کدام از بازی‌هایی که اسمشان را بردیم، طرفداران و یا حداقل مخاطبان خاص خود را دارند. شخصا بیش از تمام این بازی‌ها، در ماه آگوست انتظار Blair Witch را می‌کشیدم! عنوانی که البته پیش بینی در رابطه با احتمال موفقیت یا عدم موفقیت آن، کار خیلی دشواری بود. استودیو لهستانی Bloober Team، توسعه دهنده بازی Blair Witch تا قبل از این بازی، روز پروژه‌های متعددی کار کرده است. همان Layers of Fear که در موردش صحبت شد هم از آثار این استودیو به شمار می‌رود. Observer و نسخه اول Layers of Fear که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد هم از آثار ترسناک این استودیو به شمار می‌روند. Blair Witch که فعلا فقط برای Xbox One و رایانه‌های شخصی عرضه شده، چهارمین تلاش استودیو Bloober برای القای ترس روانی به کاربران و مخاطبانش است. تلاشی که در دفعات قبل، کم و بیش شکست  موفقیت آمیز بوده و بازی های مذکور توانسته بوند آن طور که باید و شاید، عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذارند. پس اگر بخواهیم بر اساس عملکرد بازی‌های دیگر Bloober Team راجع به Blair Witch هم حدسی زده باشیم، احتمالا Blair Witch می‌تواند یکی از بازی های خوب و شایسته در سبک خود در بازار فعلی باشد. پس از Layers of Fear 2 که در پایان با نمرات قابل قبولی هم مواجه نشد، شاید Blair Witch بتواند یک بازگشت شیرین برای استودیو Bloober Team باشد. استودیویی که سابقه تولید بازی برای پلتفرم‌های مختلف را هم دارد و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، به صورت سالانه حداقل یک بازی را منتشر کرده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته. از بازی‌های خوبی مثل Observer گرفته تا بازی‌های شکست خورده ای مثل A- Men!  حتی عنوان Basement Crawl، انحصاری PS4 که توسط این استودیو توسعه داده شده بود در پایان با ۱۶ نقد به متای عجیب و دست نیافتنی ۲۷ رسید! بهترین نمره دریافتی این بازی از وبسایت Hardcore Gamer بود که به Basement Crawl نمره ۵ را داده بود. نه تنها منتقدین، بلکه کاربران هم از این بازی دل خوشی نداشتند. همان طور که اشاره شد، با احتساب Blair Witch، اکنون چهار بازی اخیر Bloober Team بازی‌هایی در ژانر Psychological Horror بوده‌اند. ژانری که اکنون نمادهایش بازی‌هایی مثل Silent Hill، F.E.A.R و حتی Dead Space و Alan Wake به شمار می‌روند. همچنین عنوان Observer هم که از بازی‌های موفق Bloober Team به شمار می‌رود نیز توانسته در این سبک، یکی از بازی‌های قابل قبول چند سال اخیر باشد.

اما با تمام این صحبت‌ها، نوبت به پاسخ دادن به این سوال می رسد که خب در نهایت Blair Witch که آخرین محصول استودیو Bloober Team باشد چه عملکردی را داشته است؟ تا پیش از انتشار رسمی بازی و از روی تریلرها می‌شد حدس زد که با یک بازی ترسناک اول شخص طرف هستیم که لااقل در به تصویر کشیدن یک اتسمفر قوی، عملکرد قابل قبولی را داشته است. خوشبختانه محصول نهایی هم از این بابت شما را ناامید نکرده و از این بابت مشکلی ندارد. ولی خب Blair Witch همچنان با یک بازی ترسناک که بتواند انتخاب اول مخاطبش باشد فاصله دارد. در نگاه اول عنوان Blair Witch بهترین محصول استودیو Bloober Team به نظر می رسد. اصلا بحث استودیو سازنده هم به کنار، Blair Witch در آغاز، یک بازی فوق‌العاده جذاب و هیجان انگیز به نظر می‌رسد. یک داستان پر کشش که خب بدون بازی کردن هم می توان حدس زد که به لطف اتسمفر و فضاسازی اش می‌تواند بازیکن را با خود همراه کند. یک بازی که می تواند حس و حال خاص خود را داشته و به طور کلی با خیلی از بازی‌های ترسناک دیگری که تجربه کرده اید متفاوت باشد. چه در بحث داستان‌گویی و چه در مورد گیم پلی و مکانیک‌های آن. با این وجود، با این که بازی، یک بازی با یک پتانسیل بالا به نظر می رسد، اما وقتی به اواسط آن می رسید احساس می‌کنید که با یک بازی متوسط طرف هستید. بازی متوسطی که کماکان توانایی نگه داشتن مخاطب پشت کنسول Xbox One یا رایانه شخصی خود را دارد ولی انگار از ارزشش کاسته شده. به نظر می‌رسد که مخاطب آن شور و اشتیاق اولیه را ندارد. البته همان طور که اشاره شد، باز هم بازیکن این بازی متوسط را رها نمی‌کند. حقیقت این است که Blair Witch شاید بازی بدون نقصی نباشد، ولی نادیده گرفته نقاط قوتش هم بی انصافی در حق این بازی به شمار می‌روند. در مجموع، Blair Witch تلفیقی از پاره‌ای از مشکلات و ایده‌های خوب و نقاط قوت است که می‌ تواند در جذب یک سری مخاطب خاص خود، عملکرد قابل قبولی را بر جای بگذارد. راجع به Blair Witch صحبت زیاد است و در این مطلب هم می‌خواهیم این عنوان را به طور کامل بشکافیم و با جنبه‌های مختلف آن، خود را آشنا کنیم. خب، در مجموع Blair Witch چه کرده است؟ کجا نقص دارد و کجای راه را درست رفته است؟ با گیمفا تا پایان نقد و بررسی بازی Blair Witch همراه باشید.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

عنوان Blair Witch آخرین محصول استودیو Bloober Team ( سازنده دو نسخه Layers of Fear و Observer ) تقریبا دو هفته پیش برای Xbox One و PC منتشر شد. سوال این‌ جاست که وضعیت کیفی بازی چگونه است؟ آیا Blair Witch توانسته برای خود جایی بین بازی‌های حداقل خوب سال ۲۰۱۹ پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوال به شما توصیه می‌‌کنیم که نقد و بررسی این بازی از وبسایت خبری، تحلیلی گیمفا را از دست ندهید.

شاید برای شما هم Blair Witch نام آشنایی به نظر برسد. فیلم The Blair Witch Project برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ اکران شد. خب داستان فیلم چه بود؟ داستان این فیلم ترسناک به سال ۱۹۸۴ برمی‌‎گشت، جایی که سه دانش آموز با نام‌های Heather، Mike و Josh به یک دهکده تحت عنوان Burkittsville سفر کرده بودند تا یک مستند در رابطه با افسانه “جادوگر بلیر” بسازند. این سه دانش آموز گم می‌شوند و ادامه ماجرا را هم باید خودتان با مشاهده فیلم متوجه شوید. فیلم Book of Shadows: Blair Witch 2 محصول سال ۲۰۰۰ و Blair Witch محصول سال ۲۰۱۶ نیز دو فیلم دیگر از همین سری بودند که البته نتوانستند به موفقیت خاصی برسند.

هدف از گفتن این صحبت‌ها چه بود؟ هدف این بود که بدانید داستان بازی Blair Witch یک داستان متفاوت از داستان هایی است که در فیلم‌های Blair Witch دیده‌ایم. البته باز هم همه چیز از یک جنگل مرموز شروع می‌شود، یک دوربین به عنوان چراغ راهنمای شما در بازی وجود دارد ولی خب داستان، یک داستان دیگر است. بازی Blair Witch از چند شخصیت تشکیل شده که هر کدام مکمل شخصیت دیگر است، یا بگذارید بهتر بگویم; هر شخصیت به نوعی مکمل شخصیت اصلی بازی است. شما کنترل یک پلیس سابق و یک کهنه‌کار جنگ به نام Ellis را در دست خواهید داشت. شخصیتی که پیشینه‌اش به مرور و طی صحبت‌هایی که با رئیس و همسر سابقش دارد، روشن می شود. مردی که خیلی به گذشته‌اش افتخار نمی کند و پیدا کردن پسر بچه گم شده ای به نام پیتر شنون را بهترین راه برای رسیدن به رستگاری می‌داند. همین می‌شود الیس پا به یک جنگل مرموز و ترسناک گذاشته و در این راه تنها رفیق و یاورش هم کسی نیست جز بولت! یک سگ که توسط رئیس الیس به وی هدیه داده شده است.

بازی سعی کرده برای این که بازیکن را بهتر با الیس آشنا کند، از فلش بک در طول روایت تقریبا ۷ ساعته داستان استفاده کند. اما برای بهتر شناختن این شخصیت، می‌توانید به مکالمه‌های تلفنی وی دقت کنید. مشخص است که الیس از یک مشکل روانی رنج می‌برد و حضورش هم در همان جنگلی که آخرین بار پیتر در آن دیده شده است حداقلش به زعم رئیسش، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. در طول این چند ساعتی که با داستان بازی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید به اندازه کافی از آن لذت ببرید. اگرچه گاهی اوقات روند داستان بازی بیش از اندازه کند می شود ولی در مجموع، بعید می‌دانم که داستان Blair Witch بازیکن را ناامید کند. نزدیک‌ترین مثالی که اکنون در ذهنم است، فیلم Locke، محصول سال ۲۰۱۳ با بازی تام هاردی است. اتمسفر فیلم لاک و بازی Blair Witch هیچ شباهتی به هم ندارند ولی بین این دو، یک شباهت وجود دارد! در Blair Witch با شخصیت الیس و در Locke با شخصیت ایوان لاک به یک شکل آشنا می‌شوید; تماس‌های مکرر تلفنی! خب البته می‌توانید به Blair Witch ارتباطات بی‌سیمی و پیام‌های ( SMS ) دریافتی را هم اضافه کنید. شخصیت پردازی الیس بی‌شک، عالی است. به اولین فلش‌بک بازی دقت کنید، متوجه خواهید شد که بولت، تنها یک مکمل برای گیم‌پلی بازی نیست; بلکه مکمل خوبی برای شخصیت الیس هم به حساب می رود. با همه این‌ها، نمی‌توان داستان بازی Blair Witch را خیلی جدید دانست! قبلا هم داستان مشابه زیادی را چه در سینما و چه در صنعت گیم دیده‌ایم. یک مرد با مشکلات روانی و کوله باری از پشیمانی که به دنبال رستگاری می‌گردد و حتی در مسیر آمرزش هم کابوس‌هایش رهایش نمی‌کنند. این یک تعریف دقیق از شخصیت الیس در بازی Blair Witch است.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

رفته رفته به لطف فلش بک‌های بازی و همچنین مکالمات تلفنی و رادیویی الیس با جِس و کلانتر، بیشتر با شخصیت اصلی بازی، دلیل حضورش در این جنگل و پیشینه و گذشته تاریکش آشنا می‌شوید. الیس به گذشته خود افتخار نمی کند و بازی هم به خوبی این موضوع را به تصویر می‌کشد. با وجود مشکلاتی که در روایت داستان دیده می‌شود، اما انصافا سازندگان روی طراحی شخصیت Ellis خیلی خوب کار کرده اند.

بزرگ‌ترین مشکل بازی، این است که شما مدام باید در حال راه رفتن باشید. اگر با بازی‌های Walking Simulator رابطه خوبی داشته باشید، شاید خیلی هم از Blair Witch گلایه‌ای نداشته باشید; در غیر این صورت، باید بگویم که این بازی به مرور می‌ تواند برایتان خسته کننده و یکنواخت شود. شما به صورت مداوم باید در محیط بازی قدم زده و چیزهای جدیدی را کشف کنید. اصلا بعید نیست که بعد از نیم ساعت راه رفتن، متوجه شوید که به حل هیچ معما یا پیدا کردن هیچ سرنخ جدیدی حتی نزدیک هم نشده‌اید و صرفا در یک محیط بسته ولی بزرگ، قدم زده‌اید. درست مثل چرخیدن دور یک دایره بدون این که خودتان متوجه شوید. حتی کمک‌های سگ الیس هم نمی توانند مانع از ایجاد چنین مشکلی شوند. سگ شما زمانی که به چیز خاصی نزدیک شود، صدایش درآمده و راهنمایی‌های لازم را به بازیکن می‌دهد. وی می‌تواند وجود خطر را احساس کند، شما را به یک سرنخ نزدیک کند، می‌تواند یک سرنخ را پیدا کرده و آن را برایتان بیاورد ولی در مجموع، باز هم اکثر دقایق بازی صرف این می‌شود که شما بدون این که بتوانید روی کمک بولت حساب باز کنید، باید راه بروید و چیزهای جدید کشف کنید. نقش Bullet در بازی Blair Witch غیر قابل انکار است. این سگ دوست داشتنی حتی یک منوی کاملا جداگانه داشته و می‌توانید اعمال مختلفی را روی وی انجام دهید. از ناز کردن و دستور به بو کشیدن یک سرنخ گرفته تا سرزنش و یا دستور برای گشتن برای پیدا کردن سرنخ‌های جدید. شما می‌توانید به وی دستور دهید تا یک جا بماند و یا می‌توانید از او بخواهید که در کنار شما راه برود. حتی در صورتی که از بولت دور شوید هم می‌توانید به سادگی فشار دادن یک دکمه، برای وی سوت زده و چند لحظه بعد او را در مقابل چشمان خود ببینید. علاوه بر بولت، الیس یک چراغ قوه هم دارد که طبیعتا کاربرد اصلی آن هم مشخص است. ولی رفته رفته و با پیشروی در بازی متوجه خواهید شد که این چراغ قوه ارزشی بالاتر از صرفا یک وسیله برای ایجاد نور را برای الیس و ماجراجویی جدیدش خواهد داشت.

گیم پلی بازی اگرچه به لطف بولت جذابیت‌های خاص خودش را دارد، ولی کماکان مشکلاتی را با خود یدک می‌کشد که ضربه مهلکی به بازی وارد کرده اند. بزرگ‌ترین مشکل بازی که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، راه رفتن بیش از اندازه و قدم زدن در جنگلی است که به نظر، انتهایی ندارد. بازی شما را در یک محیط بسته ولی وسیع قرار داده و شما را با یک چراغ قوه، یک سگ و گاهی اوقات یک نوار ویدئویی تنها می‌گذارد. موضوع این جاست که گاهی اوقات نه چراغ قوه، نه سگ و نه آن نوار ویدئویی نمی‌‍توانند به داد شما برسند و باید به دنبال چیزی بگردید که اصلا نمی‌دانید چیست. مشکل بزرگ بعدی این است که پیدا کردن یک نقطه و بازگشت به آن کار بسیار دشواری خواهد بود. شما برای این که بتوانید به یک نقطه خاص برگردید، باید آن نقطه را در ذهن خود نشانه‌گذاری کنید. کاری سخت که ضریب خطایش هم پایین نیست. این مورد شاید بزرگ‌ترین مشکل بازی Blair Witch باشد اما تنها مشکل جدیدترین اثر استودیو  نیست. مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، پازل‌هایی هستند که بازی به دفعات در مقابل شما قرار داده و از شما می‌خواهد که این پازل‌ها را حل کرده، سرنخ جدید پیدا کنید و با تکیه بر توانایی بویایی بولت، خود را به حل معمای گم شدن پیتر شنون نزدیک‌تر کنید. باز هم اگر روند بدون راهنمایی بودن در جنگل و قدم زدن برای پیدا کردن چیزی که اصلا نمی‌دانیم چیست را فاکتور بگیریم، به پازل‌هایی می‌رسیم که شاید در ابتدای بازی برایمان جالب به نظر برسند ولی به مرور این پازل‌‎ها هم – به قول معروف – از مد می‌افتند! غالبا شما باید به کمک بولت یک نوار ویدئویی پیدا کنید، آن را پخش کنید، روی جزئیات دقت کنید و به چیزهای تازه برسید. شاید حل کردن اولین یا نهایتا دومین معما به این ترتیب کار جذاب ( و اصطلاحا با حالی ) به نظر برسد ولی به مرور حالت تکراری به خود گرفته و آسان تر از آب خوردن می شود! برای حل کردن یکی دو پازل اول شاید مجبور باشید چندین بار ویدئو را بازبینی کرده و مدام آن را عقب و جلو ببرید. به محض این که با سیستم حل معما در بازی آشنا شوید، دیگر نیازی به بیش از یک یا دو بار بازبینی ویدئو نخواهید داشت و چشم بسته به سرنخ‌های جدید می‌رسید. سرنخ را به بولت تحویل داده و اجازه می‌دهید تا از طریق بوی آن، شما را به جاهای جدیدی برساند و ادامه ماجرا…! این چرخه به شکل‌های مختلف در طول بازی تکرار می شود.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

سگ شما، Bullet مهم‌ترین دوست و یاور الیس به شمار می‌رود. علاوه بر تاثیر این حیوان وفادار و دوست داشتنی بر روی گیم پلی بازی، از لحاظ داستانی هم این دو مکمل‌های خیلی خوبی برای یکدیگر به شمار می روند. برای درک این موضوع باید حدود یک ساعت از بازی را پشت سر گذاشته باشید.

عنوان Blair Witch قصد دارد تا یک تجربه منحصر به فرد در قالب ایجاد ترس روانی برای مخاطب خود باشد. مجموعا، بازی در این زمینه خوب کار کرده است. مشکلات پرشماری که دارد به کنار، اما استودیو  توانسته در خلق یک بازی که هدفش ایجاد استرس و بالا بردن آدرنالین خون مخاطب است عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد. حتی در لحظاتی که الیس در حال قدم زدن در یک جنگل متروکه است هم این احساس به بازیکن منتقل می‌شود. مبارزات بازی حالت فیزیکی نداشته و صرفا باید با نور چراغ قوه خود، آن‌ها را از بین ببرید. مبارزات بازی هم اوایل کار دلهره آور و مهیج هستند ولی پس از این که سیستم و مکانیک کلی آن دستتان بیاید، احتمالا از هیجان بازی هم کاسته خواهد شد. البته به طور کلی مبارزات بازی چندان متعدد نیستند و تمرکز بلوبر تیم بیشتر بر روی توسعه عنوانی با محوریت حل معما و کاوش در محیط بوده است. به همین خاطر نه روی مبارزات بازی چندان وسواسی به خرج داده شده و نه تعدادشان آن‌ قدری است که بازیکن را در طول بازی اذیت کنند. همچنین حضور یار وفاداری مثل بولت در کنار الیس، سبب می‌شود تا باز هم هیجان کار کم شود. در مبارزه با دشمنانی که به نور حساس هستند، باید به حرکات و عکس العمل‌های بولت دقت کنید. این سگ دقیقا به شما می گوید که لوکیشن دشمن کجاست و نور را باید به کدام سمت متمرکز کنید. در چنین شرایطی باید به بولت نگاه کرده و نور را به همان سمتی بتابید که حیوان وفادار به سمتش در حال پارس کردن است. به این ترتیب حتی پیروزی در مبارزات هم کار آسانی خواهد شد و چالش خاصی را پیش روی بازیکن نخواهد گذاشت.

در مورد اتسمفر بازی به صورت خلاصه صحبت کردیم. به لطف طراحی هنری بازی، شما می توانید با تعریف دقیق استرس در حین تجربه Blair Witch آشنا شوید. زمانی که برای اولین بار پا به ورودی پارک جنگلی می‌گذارید، با محیط زیبایی آشنا می شوید. وارد می شوید و درختان بلند و محیطی سرسبز را رو به روی خود خواهید دید. نور آفتاب با وجود برگ‌ها و درختانی که در مقابلش قرار دارند، خود را نشان می‌دهد. ولی شب‌ها، داستان متفاوت خواهد شد. در واقع میزان استرسی که شما در طول بازی خواهید داشت در طول روز به حداقل و نزدیک به صفر رسیده و هنگامی که شب شود و ماه جای خورشید را در آسمان بگیرد، این استرس به حداکثر خود می رسد. به جرات می‌گویم که در طول شب‌های بازی، چه اهل تجربه چنین عناوینی باشید و چه نباشید، موهای تنتان به مرور سیخ خواهند شد. ضربان قلب شما تندتر خواهد زد و همان‌جاست که کافیست یک صحنه ترسناک یا یک صدای ناگهانی از محیط داخل یا حتی خارج بازی دیده یا شنیده شود. از طرفی، وقتی شب فرا برسد، نور چراغ قوه، تبدیل به یک نور کم‌سو می‌شود، چیزی شبیه به یک شمع در اتاقی که شما را در تاریکی خود غرق کرده است. به لحاظ هنری، باید نحوه به تصویر کشیده شدن جنگل Black Hills را تحسین کرد.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

بولت به شما کمک خواهد کرد تا سرنخ‌های زیادی را پیدا کنید. حتی پس از این، شما می‌توانید از گزینه Sniff استفاده کرده و این سرنخ‌ها را به بولت نشان داده و از او بخواهید تا با بو کردن آن‌ها، شما را به چیزهای جدیدی برساند. به طور کلی ارتباطات الیس و بولت، بازیکن را به چیزهای جالب زیادی خواهند رساند. رمز و رازهایی که در Blair Witch منتظر پیدا شدن هستند!

در بحث فنی، نمی‌توان از بازی Blair Witch دفاع کرد. باگ‌های بازی نسبتا پرشمار بوده و حتی گاهی اوقات عملا به روند بازی هم خدشه وارد می‌کنند. از گیر کردن بولت در یک نقطه خاص گرفته تا دیگر مشکلاتی که شاید روی روند کلی بازی تاثیر نداشته باشند ولی در خور و مناسب یک بازی که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده، نیستند. خوشبختانه از آن‌جایی که با یک بازی اول شخص طرف هستیم، سازندگان زحمت طراحی صورت و چنین مسائلی را نکشیده‌اند. تنها موجود زنده‌ای که در مقابل خود خواهید دید، بولت است که به صورت واضح می توان گفت که در طراحی‌اش کم کاری به خرج داده نشده است. برای یک بازی که توسط استودیوی کوچکی مثل Bloober Team توسعه داده شده، حتی باید به ستایش از انیمیشن‌های بولت پرداخت. حرکات، واکنش‌های فیزیکی و پاسخ‌هایی که به شکل‌های مختلف به درخواست‌های شما می دهد، همه بوی واقعیت داده و از این نظر بلوبر تیم حتی پا فراتر از انتظارات گذاشته است.

هر جا که پای ترس و وحشت به میان بیاید، کیفیت و طراحی صوتی بازی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد. خب انتظار هم نداریم که Blair Witch استثنا باشد! صحبت در مورد صداگذاری بازی لازم نیست خیلی مفصل صورت بگیرد. به جز این که بدانید که تغییرات در صدای الیس در هنگام ترس کاملا احساس می‌شود. از این بابت باید به سازندگان آفرین گفت! به طور کلی روی افکت‌های صوتی بازی به خوبی کار شده است. صداهایی که در بازی شنیده می‌شوند هم بهانه خوبی برای ترسیدن به شما خواهند داد.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

عملکرد سازندگان در طراحی محیطی با یک اتمسفر ترسناک ، استرس‌ زا و دلهره آور بی نظیر که نه، اما تحسین برانگیز است. به لطف طراحی هنری بازی، نورپردازی و همچنین کار کردن بر روی افکت‌های صوتی Blair Witch، شاهد عنوانی هستیم که به خوبی شما را با ترس روانی آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید واقعا بترسید، توصیه می‌شود که در طول بازی از هدفون استفاده کنید!

مجموعا Blair Witch یک بازی متوسط است که نتوانسته انتظارات را برآورده کند. قیمت بازی در استیم ۳۰ دلار است و با این پول، می‌توان به سراغ بازی‌های بهتری رفت. منتهی نباید فراموش کرد که Blair Witch هم در سبک خودش، خیلی بازی بدی نیست! همان طور که در اول همین پاراگراف هم اشاره کردیم، Blair Witch یک بازی متوسط است که نمی‌توان مشکلاتش را نادیده گرفت. اما آیا تجربه آن پیشنهاد نمی‌شود؟ خب برای آن دسته از بازیکنانی که از محصولات استودیو Bloober Team لذت برده و راضی هستند، قطعا Blair Witch هم انتخاب بدی به حساب نخواهد آمد.  برای به پایان رساندن بازی به چیزی حدود ۵ الی ۸ ساعت زمان احتیاج خواهید داشت که برای یک بازی ۳۰ دلاری، این زمان، زمان قابل قبول و نرمالی محسوب می‌شود. همچنین کاربران Xbox Game Pass هم می‌توانند به این بازی دسترسی داشته باشند. Blair Witch را می‌توان به عنوان یک بازی تعریف کرد که نتوانسته از پتانسیل‌هایش نهایت استفاده را ببرد. شما با عنوانی طرف هستید که روایت داستان جذابی دارد، مشکلاتش قابل چشم پوشی نیستند اما حداقل نمره قبولی را دریافت می‌کند. اتمسفر بازی به راحتی شما را در خود غرق می‌کند و توانایی القای احساس ترس را به مخاطب خود دارد اما خب در بحث گیم‌پلی، مشکلات متعددی متوجه این بازی هستند. برای تجربه کردن یا نکردن این بازی مختار هستید و صلاح خود را بهتر می‌دانید ولی خب اگر به دنبال یک بازی هستید تا بتواند برای مدت زمانی کوتاه، احساس استرس و دلهره را در شما بیدار کند، Blair Witch می‌تواند این کار را برای کاربران Xbox One و PC انجام دهد.

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • شبیه ساز پیاده روی خودتی بقیه اداتو در میارن.
    .
    ۳ ساعت پیداه روی الکی چه جوری روشون شده اینو ساختن .
    متاشم ۷۰ شده به خاطر قیمتش بهش نمره بالا ۵ دادن وگرنه هیچی نداره خدایی
    .
    هیچی نداره بازی هیچی فقط یه جنگل تکراری از اول تا آخر با تعداد راه های زیاد و پیچیده تا هی گم‌بشی بترسی 😀
    در اصل ترس اصلی خود جنگل هست دنبال چیز دیگه‌ای نباشید .
    اون سگ اگه نبود خیلی خیلی بیشتر ترسناک میشد جنگلش ولی چون اون هست یکم از دوز ترس کم‌ میکنه .
    .
    .
    در کل حیف وقت ۳ ساعته که بزاری براش همین ۳ ساعت کل کارای دیگه‌میتونین بکنید :yes:

  • kurd گفت:

    اغا هیچ خبری از بازی wwe2k20 نشده؟

  • Manchester_U گفت:

    بازی خیلی قشنگیه من هنوز دارم بازی میکنم حالا برچسب ps4 داشت می‌شد ۸/۹ ! ولی چرا کم‌ نمره دادین از شما بعید بود! فداتون ‌‌مرسی بابت نقد

    • eli_lastofus گفت:

      من بازی نکردم
      ولی متای بازی روی ایکس باکس با ۲۲ نقد ۷۱ و یوزر اسکور ( نمره ای که بازی بازای ایکس باکس بهش دادن ) ۶٫۷ هستش
      روی کامپیوتر که نقد اصلی بازی هستش با ۳۶ نقد ۶۹ شده و یوزر اسکور ۶٫۵ شده
      حالا توقع داری گیمفا بیاد خودشو خراب کنه به بازی ای که نمرش و یوزر اسکورش زیر ۷۰ هستش چند بده؟؟؟
      در ضمن این بازی احتمالا انحصار زمانی باشه و روی پلی ۴ بیاد تا فروش کنه
      یکمی این تعصباتتون رو کنار بزارید خودتون میبینید چقدر زندگی براتون خوشایندتر و بهتر میشه

      • All_PlayeD گفت:

        البت یوزر اسکور مثلا مورتال کامبت ۲٫۱ ه
        این اعداد واقعا فقط عددن
        بهتره ادم بره نقد هارو بخونه ببینه میتونه با مشکلاتی که نوشتن کنار بیاد یا نه
        مثلا من الان اصلا نمیتونم با این مشکلات بلیر ویچ کنار بیام که اکثر سایت ها گفتن

        • eli_lastofus گفت:

          ببین دوست عزیز دفاع میخواید بکنید یک بحثه ولی اینکه ۳۰۰ نفر نقد کردن و نمره پایین دادن رو نمیشه گفت فقط یک عدده
          حالا میگیم یک سری هم دشمن ایکس باکس هستند که این میتونه برای بازی های پلی ۴ هم صدق کنه
          ولی هم بازی های پلی ۴ یوزراسکورشون سبز و بالاس و همین گیرز جدید یوزر اسکور ۸٫۸ تا اینجا و نمره ۸۵ گرفته
          پس خیلی نمیشه بگی عدده

        • Farshad.redmondy گفت:

          All_PlayD حرفت واقعا حقه داداش..نه که مورتال خیلی بازی ها دیگه که گفتم اوت لس۲ ووو که بخوام بگم یه مقاله میشه….
          بیشتر کسایی که پلی دادن راضی بودن و بازیو عالی دونستن…پس متا و نمره به اون شخصه فقط….ادم باید بازیو پلی بده تا بفهمه فوقالعاده بودن بازیو…
          تجربه این انحصاری به همه ایکس باکسی ها واقعا واجبه…

      • Farshad.redmondy گفت:

        اولا که انحصاری کاملا اینو باور کن خوب سایت ها بقیع هم بخون ببین چی گفتن در موردش هم بازی هم انحصاری بدونش…
        رو پی سی بازی کن به قول خودت پی سی هست که بعدم متا گیرز ۸۶ شد
        یوزرش ۹
        هم گیرز ۵ هم بلیر ویچ دو تا از بهترین انحصاری های ماکرو هستن تجربشون واجبه…
        بهت پیشنهاد میکنم رو پی سی پلی بدی
        بفهمی انحصاری ها رو

        • Avelone گفت:

          لعنتی ۶ تا پشت سر هم کامنت گذاشتی اسفالت کردی این پستو بخدا این بازی بازی خوبی نیست انقد نگو شاهکار شاهکار

          • Farshad.redmondy گفت:

            از بازی انحصاری خودم حرف میزنم داداش
            سایت معروف نزدیکا ۹ یا ۸ یا ۷ دادن که اصلا نمره برای من مهم نیست اقا عماد
            ولی نمرع خیلی بیشتر حقش بود ولی مهم نیست…خیلی بازی ها نمرشون همینه ولی عالین و موندگار نمونش دیزگان انحصاری سونی اونم باید بگیم بازی خوبی نیست؟؟ بدرد نخوره ؟ منطقی باشیم فن بوی نباشیم
            یا اوت لست که نمره هاش افتصاح تر از اینه بلیر ویچ که نمرش خوب گرفته…
            و من اف مدن که تازه اومده استودیو انتیل داون این ها همه نمره های اندازه بلیر ویچ یا پایین تر بودن…که بازی زیاده بخوام بگم…
            من فن این بازیم و انحصاری xbox و میگم که مثل اکثر بازی هایی که نمره خوب گرفتن ولی بازی معرکه بودنه..مثل دیزگان یا اوت لست و و و و
            و اخر اینکه منطقی باشیم
            روز خوش

            • Avelone گفت:

              عزیز تو منطقی نیستی اوت لست نمرش ۸۰ عه کجاش بدتره؟ تازه اوت لست خودش پره مشکلاته و حتی ترسشم زود تکراری میشه قسمت دومش هم که بدتر از اونه ولی متاش ۷۶ و باز هم از بلرویچ بدتره بلر ویچ واقعا بازی پر اشکالیه غیر از ign که نمره بالا داده بقیه سایتا معتبر هیچ کدوم نمره بالا ندادن الکی حرف الکی نزن حتی یوزر اسکور بازی هم پایینه دیزگان هم موقع انتشارش پر مشکلات بود و حتی هنوی هم پرمشکله

              • Farshad.redmondy گفت:

                اولا درست کامنت بزار اقای عزیز…اوت لست ۸۰ ؟ اوت لست ۲ ۶۸ متاش داداش همه اطلاعات غلط میدی
                ای جی ان نردیکا ۹ گیم اسپات ۷دیجیتال فاندری ۷ وو خیلی های دیگع کم از ۵ با بازی ۳ دادن که بالاهاه اینو گفتن بفهمی که نمره های بالایی گرفته…دوما دیزگان تنها باگ یا ایراد فنی نبود که این متا گرفت به داستان و خیلی چیزا دیگه بود اطلاعات درست بده لطفا و یسری به متا اوت لست ۲ بزن ۶۸ رو پلی فور…

                • Avelone گفت:

                  https://www.metacritic.com/game/pc/outlast اینم نمره اوت لست نیستا ناراحت میشم فک کنی نمره اوت لسته
                  https://www.metacritic.com/game/pc/outlast-2 اینم نمره گیرز او وار هست اصلا ناراحت میشم فک کنی نمره اوت لسته ۲ عه 😐
                  https://www.metacritic.com/game/pc/blair-witch اینم برا بلر ویچ که میبینی ۱۹ نقد زرد داره ۳ نقد قرمز و ۱۴ نقد سبز نمره ۷ هم زرده که داری نمره زرد رو به سینت می زنی ign هم با دادن نمره ۸۸ به این بازی و مقایسش با سایلنت هیل به صنعت گیم توهیین کرد تازه گیم اسپات ۵ داده نه ۷ حالا دلیلت چیه فن بوی متعصب؟

          • Mikasa گفت:

            یعنی باید سازنده های بازی بخاطر کمپین تبلیغاتی بهت پول بدن 🙂

        • eli_lastofus گفت:

          یک سر به سایت متاکریتیک بزن نمرات گیرزو یک چک بکن
          در مورد انحصاری های ماکروسافت و نظر شما
          این تصویر
          وقتی همه چیز تموم شده و نمیخوای قبول کنی
          http://cdn-tehran.wisgoon.com/dlir-s3/10531495050979343546.jpg

  • دست شما درد نکنه اقای اریا مقدم عزیز نقد عالی بود وللی به نظرم نمره بیشتری باید میدادید ولی مهم نیست من هر طور شده اینو بازی میکنم چون عاشقش شدم

  • Mohammad گفت:

    به لطف سرویس گیم پس این بازیو دیروز تموم کردم، فقط میتونم بگم فوق‌العاده بود.

    برید توی استور مایکروسافت و خودتون نظرات کسانی که بازی رو تجربه کردند ببنید تا متوجه منظور بنده بشید.

    در ضمن امروز یک بروزرسانی بزرگ ۱۲ گیگابایتی برای این بازی اومد که باگها برطرف شد. با این که خود من قبل از این بروز رسانی فقط یک باگ دیدم.

  • saeed_nl70 گفت:

    اگه خطی میساختن بازی رو خیلی جذاب تر میشد
    جنگل به خودیه خود محیط ناشناخته و جذابی هست اما زود خسته کننده و یکنواخت میشه
    یه چیزی که من تو بازی های اول شخص خیلی واسم مهمه فورم و آناتومیه دست شخصیت اصلیه.متاسفانه حالت دست شخصیت اصلی حتی نحوه ی چراق قوه گرفتنش خیلی اذیتم کرد
    متاسفانه همه میخوان بازیشون رو یجورایی جهان باز کنن و همین مساله میزنه گارفیک رو خراب میکنه.مخصوصا اینکه هزینه باازی هم کم باشه و گرافیک به خودیه خود بالا نباشه

  • Farshad.redmondy گفت:

    مرسی از نقدتون و نکاتی که گفتین….من هنوز بازیو تموم نکردم تا اینجا که رفتم عالی بوده بازی تو همه چی شخصیت پردازی کارکتر مخصوصا حرف نداره سگت بولت و اون ترسی روحی روانی که بهت ایجاد میکنه واقعا حرف نداره برای من مشکل فنی نداره ولی برای بعضی ها مشکل فنی داره به نظر من نمره کم دادید خیلی حقش خیلی بیشتر از این حرفاس
    اونایی که بازی کردن میفهمن واقعا عالیه

  • Farshad.redmondy گفت:

    هرکی یجور نقد میکنه و نمره میده اینو قبول دارم
    ولی نمره خداییی کم دادین خیلی
    خیلی از سایت ها خیلی بالاتر دادن وحقش خیلی بالاتر خدایی…البته که برای من مهم نیست من این انحصاری رو ۴ بار تموم میکنم همه ی پایاناشو ببینم و اونایی که بازی کردن ایکس باکسی ها میفهمن که معرکس حتی پی سی فنی ها حقش خیلی بیشتر از این حرفاس
    ای جی ان نزدیکا ۹ داده بازی…
    برای من یکی از بهترین انحصاری هاست حرف نداره و بازی کردنش واجبه

  • Farshad.redmondy گفت:

    و اینم بگم به اون دوتا دلست…دیزگان چند شد متاش با اون همه پول ناشرش چند گرفت یوزر چند بود چقد مشکل داشت ؟ چون دیزگان انحصاریع نمرش شد الکی یادتونه چی میگفتین در موردش ؟ با اون همه هزینه و پول متاش ۷۱ شد دیزگان باگی به چی میگفتن ؟ ولی این چون انحصاری ماکروهه با یه استودیو مستقل عالیه اینو همه میدونن هیچوقت زیرش نزن تعصبی نباش دیزگان با اون همه هزینه انحصاریتون خراب کرد…
    اینم از یه استودیو مستقل عالیه حرف نداره من پلی دادم و خداوکیلی حقش خیلی بالاتر از ایناس…
    تعصبی ترول نباشیم

    • ShadoWWolf2 گفت:

      فرشاد جان مقایسه دیزگان با بلیر ویچ کار اشتباهیه چون دیزگان یک عنوان جهان باز با جزییات بالاست و تا دلت بخواد توش فعالیت میشه کرد و از نظر بزرگی و ساخت بازی خیلی از بلیر ویچ سخت تر و عظیم تره،اما بلیر ویچ یک عنوان خطیه و شما صرفاً کارهایی که بازی به شما میگه رو دنبال میکنی و در آخر بازی رو به اتمام میرسونی بدون هیچ آپگریدی و جست و جو برای منابع و مهمات و ماموریت های فرعی و غیره..پس مسلماً دیزگان خیلی ساختش برای استدیویی که هیچ آشنایی با فرمول بازی های جهان باز نداشته سخت تر بوده پس بهتره مقایسه نکنیم :yes:
      در مورد بلیر ویچ خودم به شخصه خیلی با فضاسازیش و داستانش حال کردم مخصوصاً اینکه شما یک سگ همراهته که تو خیلی از شرایط کمک حالته،من این بازی رو از کانال محبوب HOLLOW در یوتوب تماشا کردم تا آخرش و انصافاً خوشم اومد،بازی خوب و جالبی بود :yes: :rose: :rose:

      • Farshad.redmondy گفت:

        ShadoWWolf2 عزیزی داداش گلم از لحاظ بازی اره مقایسشون اشتباهه از لحاظ متا و نمره گفتم که متا و نمره مهم نیست مهم خود شخص بازی کنه..دیزگان خدایی من خودم دوس دارم بازیشو و سبکشو و اگر مشکل فنی انقد نداشت متا خیلی بالایی میگرفت همین الانشم دیزگان از اون بازی های عالیه من گیم پلیش دیدم اوت لست ۲ ۶۸ شده متا ولی انقد بازی جذابیه که حرف نداره….در مورد بلیر ویچ داداشم من تا اینجا بازی کردم خدایی خیلی قشنگ بوده داستانش ترس روحی روانی استرس موجودات عجیب غریب و کارهای جالب بازی و سگ دوس داشتنیش و اینکه سایت معروف همه نمره های عالی دادن بهش..واقعا بازی خوش ساختیه من این سبکا خیلی خوشم میاد و بیشترشون بازی میکنم…و خوشحالم که دوس داشتی بازی ایکس باکسو داداش کامنتت برام با ارزشه و مرسی از نظرت :heart:

        • ShadoWWolf2 گفت:

          من کوچیک شمام داداش :heart: :rose:
          بله از لحاظ متا میشه مقایسه کرد و حرفتون کاملاً بر حقه :yes: من خودم هم بر این باورم که متا اصلاً نباید کاری کنه که شخص خودش رو از تجربه عنوانی محروم کنه :yes:
          من خودم به شخصه این عنوان رو تجربه نکردم ولی تا لحظه آخرشو تو یوتوب دیدم و واقعاً لذت بردم و به قول شما ترس روانشناختی و اتمسفر عجیب و غریب و ترسناکی داشت که واقعاً بی نظیره و داستانشم زیبا و غم انگیز بود :rose: :rose:
          اون جور که مشخصه شما خیلی باهاش حال کردید و لذت بردید و این خودش جای خوشحالی داره داداش :rose: :rose:

          • Farshad.redmondy گفت:

            قربونت داداشم…اره واقعا شخصی بخاطر متا در مورد بازی تصمیم بگیره خود شخصه که میفهمه بازی در چه حد بوده….من هنوز تمومش نکردم چپتر ۵ تا اینجای بازی عالی بوده اره ترسش خاصه رو ادم خیلی تاثیر میذاره و خیلی قشنگ بوده اره واقعا لذت بردم…و اینکه خوشحالم از بازی خوشت اومده و لذت بردی امیدوارم به زودی روی ایکس باکس تجربش کنی..و عزیزی مثل تو بازیو پسندیده و حقو میگه کمه از اون دسته سونی های با منطقی…پلی فور داری فک کنم داداش و امیدوارم دد استرادینگ بازی عالی بشه و لذت ببری مبارکتون انحصاریتون.

  • Farshad.redmondy گفت:

    اوت لست ۲ متاش ۶۸
    یوزر ۶/۵ دیگه خودتون بدونید چی شده چی گرفته ولی خدایی من بازیش کردم یکی از بهترین بازی های ترسناکم بود قبل از این انحصاری این هم متا هم یوزر از اوت لست ۲ بالا تر شده این از این و کل منتقدا معروف نمره بالا دادن بهش این نشون میده بازی شاهکاره….و کل ماکروفنا لذت بردن از این انحصاری و موندگار هم میشه…
    Blair witch xbox :heart:

  • Farshad.redmondy گفت:

    این این انحصاری خیلی ها یه عده میخوان بازیشون کنن….از اوت لست ۲ خیلی بالاتره..
    و اگه دیزگان انحصاری شما با اون متا بازی اشغاله منم قبول میکنم…هرچی باشه از اوت لست بالاتر بوده اندازه دیزگان که اونقد سنگشو به سینه میزنید هست تازه یه استودیو مستقل ساخته….
    و بازم حقش خیلی بیشتر از ایناس سایت ها خیلی بالاتر دادن و در اخر هم مبارک ماکرو فنا این انحصاری..
    Blair witch xbox :heart:

    • Avelone گفت:

      لعنتی نمره اوت لست ۱: ۸۰
      نمره اوت لست ۲: ۷۶
      بلرویچ: ۷۱
      انقد نگو بالاتر از اوت لسته اوت لست خیلی سرتر از این گیمه

      • Farshad.redmondy گفت:

        داداش درست کامنت بزار برای خودت احترام قائل شو…اوت لست ۲ رو ps4 68 شده روی ایکس باکس ۷۶ که گفتی…پس کلا متاش تو ۷۰ و زیر ۷۰ هم هست یوزرش هم که پایینه مخصوصا رو پلی فور که خیلی پایینه..و بعد اینکه من تمومش کردم اصلا سرتر از بلیر ویچ نیست تقریبا در حد همن…

        • Avelone گفت:

          تو بلد نیستی متارو بر چه اساس حساب میکنن؟ درست حرف بزن تا الان باهات درست حرف زدم برای حساب متا اونی که بیشترین نقدو داره حساب میشه که نسخه pc با متای ۷۶ برای اوت لست ۲ حساب میشه وگرنه نمره بلر ویچ هم رو pc ۶۹ عه

  • Farshad.redmondy گفت:

    اگر به متا حساب کنیم از بازی من اف مدن بازی جدید استودیو انتیل داون سوپر مسیو بالاتر شده یا هم اندازس با دیزگان پر هزینه هم اندازس از اوت لست ۲ بالاتر تو همه چی پس باید این بازی ها چرت پرت باشن که گفتم مخصوصا دیزگان که انحصاری با انحصاری مقایسه کنیم…پس به حرف بی منطقیه همه بلدن بزنن یه عده ای البته که خودشون میدونن…به دیترویت سایت داده ۶ باید بگیم بازیش افتضاحه؟ نه برعکس دیترویت خیلی بازیه قشنگیه یا توم ریدر متاش متاش و نمرش دادن ۶ خیلی سایت ها..پس مثل یه عده تعصبی نباشیم از خیلی بازی ها تو سبک خودش متا بالاتر شده اگر به متا باشه….به جرعت قسم میخورم حقش خیلی بالاتر این نمرس ولی احترام میزارم به نقد….برای من تا حالا کلا انحصاری های ماکرو بازی کردم…یکی بلیر ویچ یکی گیرز۵ که امسال اومدن حرف نداشت خدایی این دوتا انحصاری بهترین معرکه برای من بودن…و هیچوقت پاکشون نمیکنم

  • Farshad.redmondy گفت:

    اوت لست ۲ شادو توم ریدر من اف مدن ووو خیلی بازی های دیگه متاشون به ۸۰ هم نرسیده تو ۷۰ بوده و در اخر جدیدترین انحصاری سونی که بازیaaa بوده بیشتر از انحصاری بلیر ویچ متاش نشده…اگر این همه بازی متاش اندازه بلیر ویچ شده ضعیفن منم قبول میکنم مخصوصا این دوتا انحصاری دیزگان سونی و بلیر ویچ ماکروسافت…

    ایکس باکسی های که این انحصاری پلی دادن…به همه پی سی فنی توصیه میکنم بازی کنن خدایی معرکس…
    Blair witch and xbox :heart:

  • Farshad.redmondy گفت:

    با اینکه نمره اش بیشتری حقش بود از گیمفا توقع بیشتری داشتم ولی بازم نزدیکا ۷ نمره خوبیه از اینجا…و اینکه من تقریبا همه ی سایت ها خارجی معروف و دیگر سایت ها برسی خوندم
    کم تر از ۷ نداده بودن به بازی و گیمفا هم نزدیک ۷ داده و کلا نمره ی خوبیه به استودیو مستقل و بازی کم هزینه بوده. حداقل نمره ابرو داری گرفتع از سایت ها ۹ هم گرفته از ای جی ان ۸٫۸ و گیم اسپات ۷ گرفته….و اینکه به یه انحصاری ۶ تا ۸ ساعته عالی هم رده….من که بهترین بازی ام بوده تو سبک هورور بعد بلیر ویچ اوت لست۲٫٫٫٫به دوستان ایکس باکس ها توصیه میکنم که حالا بازیو تموم کردن فیلمش بلیر ویچ ۲۰۱۶ هم اومده ببنین خیلی قشنگه خیلی زیباست و کل جاهای فیلم کلبه اپارتمان متروکه همه چی تو بازی هم هست دشمنا و همه چی حتما ببنید و از بلیر ویچ این انحصاری خاطره ای خوبی داشته باشین…

  • Uncle Broom گفت:

    لطفا تا آقا فرشاد خودکشی نکرده نمره رو به ۱۰ تغییر بدین 😐

    • Clara گفت:

      !! چه میدونم منم سر نمرات beyond و days gone و ده ها بازی دیگه معتقد بودم ناحقی شده ( هنوزم میگم) ولی کاریش نمیشه کرد بعضی عناوین حالا به هر دلایلی چه منصفانه چه غیر منصفانه نمرات کمتری کسب میکنن
      ولی گویا این دوستمون هم دیگه زیادی به بازی علاقه دارن
      بعضی وقت ها خیلی به مایکروسافت حسودی م میشه کاشکی یکی هم منو اینطوری میپرستید!!

      • Farshad.redmondy گفت:

        مرسی دوس عزیز و گرامی Clara اره ناحقی خیلی میشه ign 8.8 داده و بیشتر سایت ها ۷ به بالا حتی ۹ ولی یه عده یه چیزایی میگن که ادم واقعا ناراحت میشه…ولی ادم حقو بگه خیلی حرف منطقی بزن خیلی خوبه اره بازی هایی هم که گفتی حقش بیشتر از اینا بود حتی دیترویت هم به نظر حقش بیشتر بود بعضی سایت ها ۶ داده بودن…و اره من خیلی به این بازی علاقه دارم حالا چه انحصاری بود چه نبود…حالا که انحصاریه که بیشتر و بهتر علاقه دارم…و امیدوارم توهم بازی کنی و خاطره ای خوبی داشته باشی از بازی های ایکس باکس
        و خیلی خیلی از کامنتت تشکر میکنم مرسی کلرا جون بابت کامنتت :heart:

        • Clara گفت:

          قربونت سلطان واقعا بده آدم بخاطر شرایط اقتصادی مجبوره یه پلتفرم انتخاب کنه من خودم خیلی منتظرم بچه ها گیرز ۵ رو تموم کنن وان شون رو قرض بگیرم
          دیترویت هم که شاهکار بود حالا که رو pc اومده حتما تجربه ش کنید کلا بازی های کیج طلان

          • Farshad.redmondy گفت:

            فدات کلرا جون..به شخصه گیرز۵ معرکس خدایی حرف نداره اگر کنار هم بودیم کنسول میدادم بازی کنی به قول واقعا بده نتونه همه بازی هارو پلی بده..بازی های عالیه سونی مثل انچاردت لست و خیلی های دیگه..و گیرز۵ حتما بازی کن این نسخش جز بهترین نسخه هاشه..خودمم تو برفم تازه تمومش نکردم…و اره دیترویت رو به زودی روی کنسول پسرخالم پلی میدم این سبک ها دوس دارم حتی انتیل داون کلرا جون…و مرسی از کامنتت عزیزی :rose:

  • Farshad.redmondy گفت:

    کجای دنیا نمره ۷ و متایی که بازی بزرگ خودشون گرفته به اونا شاهکاره به ما بد سایت ای جی ان گیم اسپات به بازی اونا معتبر ترین سایته به انحصاری های ایکس باکس بی معتبر بخدا زروم میگیرم چیز بدیم نمیگم حرف حقیقت میزنم ولی زورم میگیره وقتی میبینم
    مال خودشون مالع مال دیگران بیت المال این زوره کسی نیست بهشون بگه اخه بی انصاف بازی های خودتون اومده ضعیف افتضاح شده ولی انقد طرفداریشون کردن که نمره بهتون مهم نبوده نمونش ده تا بازی جدید گفتم ولی به ماکروسافت میرسه نمیره ۷ یا ۸ میشه ضعیف زور نیس
    یا سایت ای جی ان که سونی فن ها و خیلی ها دیگه بهترین سایت معتبر میدونن بع بازی ماکروسافت نمره بالا میده ولی بع اونا میشع ای جی ان بدترین سایت…فقط یه سرع کوچولو به پست های دیزگان بزنین بببنین چیا گفتن متا نمره هاش هم همه میدونن…حرف زور خیلی بده و بی منطق…
    ودر اخر هم هر ادم عزیزی احترام برا خودش بزاره..کامنت میزارم تو پست بازی انحصاری و کنسول خودم میزارم نه کسایی دیگه…از یه عده که زور میگن ادمی هم نیست جوابشون بده ادم ناراحت میشه…اگر این انحصاری ماکرو نبود اینجوری میگفتن خدایی ؟ میشد بازی عالی مرگی…بازم ممنون از اون سونی ها که حرف حق میزنن و حرفاشون قابل احترامه…

    • saeed_nl70 گفت:

      نمیگم تمامه نسل ولی میگم چند سالیه به قدری فن های ماکروسافت هیچی نداشتن که بهش بنازن.که نتیجه اش میشه اینجور کامنت های بالا.نکن پسر جان.برده ی شرکت نباش.افسارتو خودت بدست بگیر به دست این شرکتا نده.این شرکت وظیفه اشون اینه که بهترین و با کیفیت ترین بازی رو بسازن منتی هم ندارن سرمون چون ما هم پول میدیم میخریم.این رفتارا فقط نشون میده چقدر بیچاره شدن فن های ماکروسافت که از این بازی های دون پایه و ضعیف میخوان برن بالا..بازی قبلی این سازنده رو بازی کردی؟ لایه های ترس.بازیه فراموش نشدنی ایه واسم.ولی این بازی فراموش شدنیه..این مساله اخه چه ربطی به ماکروسافت یا سونی داره؟ التماسه تفکر

      • Farshad.redmondy گفت:

        داداش بازی های این استودیو همه عالی بودن اره بازی کردم حتی بازی اولشون هم تو گیم پس هست تم ترسناک سایپر پانکی داشتن…داداش این بازیشون نسبت بازی های قبلیشون تو خیلی زمینه ها خیلی پیشرفت های بیشتری داشتن و خودم میشه گفت بیشتر سایت های خارجی رو برسی هاش خوندم از ای جی ان تا سایت های گمنام که کمتر از ۷ ندادن ۷ به بالا بوده یا از ۵ به بازی ۳ دادن و این بازیو نسبت اثر قبلیشون بهتر دونستن و پیشرفت ها داشتن حتی سایت ها ایرانی خودمون گیمفا زومجی که۷ دادن هم از پیشرفت ها نسبت به اثر قبلیشون گفتم….کسایی کع پلی دادن میفهمن که بازی شاهکار نیست درسته ولی عالیه واقعا.ولی از یه استودیو مستق پیشرفت حساب میشه وعالیع….و بعدم اینکه ماکروسافت انقد بازی های خوب داره از گیرز تا فورزا و هیلو ووو خیلی های دیگه که بلیر ویچ تو انحصاری هاش گمه و فقط دفاع کردم از بازی چون فنشم فیلمشم خیلی وقت پیش دیدم..چون یه عده حرف مفت میزنن ترول میکنن زوره واقعا ادم ناراحت میشه…به هر حال این انحصاری نمره شاهکار نگرفته ولی نمره هاش همه ۷ به بالا بوده بیشتر حتی ۸ یا ۹ که ابرومندانس به عنوان انحصاری ایکس باکس….و در اخر انحصاری سلیقه ای شاید یکی از سونی خوشش بیاد یکی از ماکرو..که جفتشون انحصاری های عالی و معرکه زیاد دارن که هر ادمی وسوسه بشه اون یکی کنسولو هم بخره…فقط اون یه عده ترول بی منطق حتی ابرو نذاشتن برای سونی فن های گل سایت…
        به هر حال مرسی از کامنتت

  • Y PS گفت:

    فرشاد داداش ناموسا کوتاه بیا! آخه ۱۴ کامنت تو یه پست؟! 😐 :rotfl:

    • Farshad.redmondy گفت:

      داداش عزیز واقعا بازی که کم تر از ۷ بیشتر سایت ها ندادن و سایت ای جی ان نزدیکا ۹ داده یه عده بی منطق میان ترول میکنن چون انحصاریه خیلی ادم ناراحت میشه..منم بخاطر طرفدار این بازی ازش دفاع کردم داداشم…و خیلی ها میدونن حقش خیلی بیشتر از ایناس کسایی که پلی دادن یا سونی فن های عزیزی که دیدن…به هر حال دیگه فن بوی ترول هاشون برام معنی نداره داداش…مرسی عزیز از نظرت من به کامنتات احترام زیادی دارم… :rose:

  • MrDarkness گفت:

    به شخصه لذت بردم از این بازی. بازی متفاوتی بود تو این قهطی بازی وحشت/بقا.ولی استرسی که از محیط میگیری در برابر سری outlast حرفی برای گفتن نداره و بهینه سازیش رو پی سی اففففففففتضاحه.

  • Farshad.redmondy گفت:

    نمیدونم چرا پاسخ نداره من جواب کاربر Emad908 بدم…
    کلی کامنت میزارم همه بدونن فن بوی کیه
    ببین کسی که مدرک همش با زیرکی جمه کردی اوردی
    اولا اوت لست ۲ من گفتم نه یک و جدیترین نسخش ۲
    رو پلی فور شده ۶۸ اقای زیرک که فکر میکنی خیلی زرنگی رفتی مال ایکس باکس اوردی نشون میدی
    بعد رفتی نقد بلیر ویچ رو پی سی اوردی نشون میدی اخه نمیفهمی همه میفهمن این مال پی سیه میخوای ابرو خودت ببری ؟ رو ایکس باکس شده ۷۱٫٫٫٫و ر نقد گیم اسپات رو پی سی اوردی ؟ واقعا فکر کردی نقد ها منتشر شد مردم ندیدم گیم استار گیم اسپو چند دادن داده حمید رضا و کل کاربرا دیدن بزن نمره ی متا بازی بلیر ویچ همین گیمفا میاره ببین اقای به حساب زیرک باهوش باید جایزه طلا بدن اکیو فک کردی مردم منگلن سخت در اشتباهی..به همه نشون میدم ببینن فقط
    https://www.metacritic.com/game/xbox-one/blair-witch
    نمره بلیر ویچ
    https://www.metacritic.com/game/playstation-4/outlast-2
    نمره ی اوت لست ۲
    https://gamefa.com/585935/blair-witch-scores/
    نمره های بلیر ویچ
    https://www.novinspot.com/blair-witch-reviews/amp/
    ادامش ببین نمره هاشو اقای زیرک باهوش
    من شرمنده میشم همه ببینن
    حالا کی میشه فن بوی ترول

  • Arash.s1129 گفت:

    بازی خوبه داستان قشنگی داره ولی زیاد از مکانیسم کشتن دشمنا خوشم نیومد جامپ اسکیپ های خوبی هم داشت ولی میشد حدس زد…
    در کل بازی خوبیه مبارک فنای ایکس باکس مخصوصن فرشاد جان :-))

  • Farshad.redmondy گفت:

    یا یک نقد بیشتر نمره متا بلیر ویچ ۷۲ شد یه نمره بیشتر
    https://www.metacritic.com/game/xbox-one/blair-witch
    Blair witch :brokenheart:

  • مبارک طرفداراش از جمله آقا فرشاد گل.ولی گیمپلیشو دیدم چندان خوشم نیومد شاید بخاطر اینه که من کلا با این سبک خیلی حال نمیکنم به جز چند تا بازی خاص.و اینکه مرسی آقای آریا مقدم بابت نقد :yes: 🙂

    • Farshad.redmondy گفت:

      The last god of war مرسی داداش قربونت اره هرکی یه سبکی دوس داره و پلی میده….من قبلا فیلمش دیده بودم خیلی حال کردم و جذاب بود برام قبل بازیش طرفدارش بودم…حالا که بازیش اومده انحصاریم شده که بیشتر طرفدارشم…و بازی هم واقعا تا اینجا چپتر ۸ لذت بردم با اینکه اصل اخرای بازی خیلی قشنگ تر میشه….
      و مرسی کامنت گذاشتی داداش و موفق باشی :rose:

جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا
جنگل و سکوت | نقد و بررسی بازی Blair Witch - گیمفا