تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

همان طور که قطعا به این موضوع واقف هستید و بارها در این مورد صحبت شده است، سالیانی دور نبود که وضعیت عناوین شبیه ‎ساز فوتبال دقیقا برعکس شرایط کنونی بود و عنوان فوتبالی ناشر ژاپنی، یعنی Konami با نام Pro Evolution Soccer حرف اول را بین عناوین شبیه ‎ساز فوتبال می‎ زد و شرکت Electronic Arts با عنوان FIFA زیر سایه‎ محبوبیت PES قرار داشتند. در واقع این مسئله تا پایان نسل ششم بازی ‎های رایانه ‎ای نیز ادامه داشت. ولی با آغاز نسل هفتم کم ‎کم ورق برگشت و Konami طی پروسه ‎ای چندساله با اشتباهات فراوانی که در مورد این فرنچایز مرتکب شد نه تنها قافیه را کاملا به رقیب باخت و جایگاه نخست خود را از دست داد بلکه بسیاری از طرفداران پروپاقرص خود که قبلا سمت FIFA هم نمی  ‎رفتند را نیز از دست داد و گوی و میدان را به رقیب خود واگذار کرد. Electronic Arts نیز از این اشتباهات پی ‎در ‎پی ناشر ژاپنی حداکثر استفاده را برد و با بهبود هر ساله‎ عنوان خود توانست FIFA را  به برترین بازی شبیه ‎ساز فوتبال در دنیا تبدیل کند به نحوی که اکنون در برخی کشورها مثل انگلستان حتی زمانی که نسخه‎ جدید این بازی قرار است عرضه شود هنوز گاها نسخه‎ قبلی FIFA نیز در لیست عناوین پرفروش به چشم می ‎خورد. در نسل هشتم و تقریبا از نسخه ۲۰۱۶، خوشبختانه کونامی دوباره یک روند صعودی را برای سری PES آغاز کرد و با ساخت بازی هایی عالی مجددا طرفداران را راضی و خشنود کرد و موفق شد تا کاملا از نظر بازخوردها و نقدها و نمرات و رضایت کاربران، هم سطح با سری FIFA شود و طی این چند سال نیز همین روند خوب را حفظ نموده است.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

eFootball Pro Evolution Soccer 2020 از آن دست عناوین فوتبالی است که به هیچ وجه نباید از دست بدهید و چه از طرفداران این سری هستید و چه نه، حیف است آن را تجربه نکنید زیرا لذت ناب یک بازی فوتبال در آن نهفته است و شما را غرق در دنیای مستطیل سبز خواهد کرد.

با این که فیفا از نظر لایسنس ها اصلا قابل مقایسه با این سری نیست و در واقع لایسنس ها بزرگترین برتری فیفا نسبت به PES هستند، ولی این سری نیز برتری هایی مثل شبیه سازی چهره بازیکنان و واقعی تر بودن حرکات آنها را دارد و موضوع لایسنس و نام تیم ها و .. نیز با آپدیت هایی حل می شوند تا فقط و فقط کیفیت خود بازی فوتبالی که این عناوین ارائه می دهند، اهمیت داشته باشد که در این زمینه خوشبختانه ه دو سری فیفا و PES در سطحی بسیار قابل قبول و عالی قرار دارند و در نسل هشتم کاملا پایاپای با یکدیگر عمل می کنند و بسیاری از بازیبازان اکنون هر دوی این فرنچایزها را کنار هم بازی می کنند. به تازگی جدیدترین نسخه از سری عناوین PES یا همان Pro Evolution Soccer عرضه شده است که برای اولین بار در ابتدای نام خود پیشوند eFootball را می بیند و نام کامل آن eFootball Pro Evolution Soccer 2020 است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دقیق تر ابعاد و وجوه مختلف بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 بپردازیم و ببینیم آیا KONAMI موفق شده است تا یک بازی به غایت جذاب و دلپذیر را برای ما آماده نماید و ما را به روزهای خوش گذشته ببرد یا خیر؟  پس اگر به این سری و به طور کلی به عناوین شبیه ساز فوتبال علاقمند هستید پیشنهاد می کنم در ادامه نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 با من و گیمفا همراه شوید.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

KONAMI توانسته است با ساخت و انتشار eFootball Pro Evolution Soccer 2020، یک بازی خوش ساخت و پولیش شده شبیه ساز فوتبال را برای ما به ارمغان آورد تا از لحظه لحظه تجربه آن به تنهایی یا همراه دوستان و خانواده خود لذت ببریم.

مثل همیشه سری Pro Evolution Soccer از نظر گرافیکی و بصری فوق العاده است و چه از نظر کیفیت بصری کلیت بازی و چه از نظر کیفیت و واقعی بودن چهره بازیکنان بهترین شبیه ساز فوتبال است. eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهد بهترین نسخه این سری از لحاظ گرافیکی تا به امروز هستیم که بسیار بهینه شده و صیقل یافته به نظر می رسد. پس از آغاز بازی گرافیک آن به معنای واقعی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و شاهد یک عنوان فوتبالی واقعا زیبا هستید. در تمامی زمینه های گرافیکی بازی حتی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت کرده است و از فیزیک برخوردها تا چمن مسابقه و نورپردازی همه و همه به وضوح بهتر و دقیق تر و زیبا تر از قبل کار شده اند. در واقع با این که از نظر پایه و اساس گرافیکی، بازی شباهت زیادی به نسخه ۲۰۱۹ دارد ولی باز هم سازندگان سعی کرده اند در جنبه های مختلف بازی را بهبود ببخشند و پولیش کنند تا شاهد گرافیک و جلوه های بصری بهتری در این نسخه جدید باشیم و در این کار هم موفق شده اند. از نکات اصلی که در گرافیک بازی کاملا به چشم می خورد و به نوعی امضای این سری از گذشته تا امروز هم بوده است، شبیه سازی بسیار بسیار عالی و زیبای بازیکنان و چهره آن هاست که واقعا باید در این مورد به سازندگان آفرین گفت.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

در این نسخه شاهد ادامه همکاری کونامی با باشگاه بارسلونا به عنوان اصلی ترین باشگاه و همکار تجاری کونامی در eFootball Pro Evolution Soccer 2020 هستیم

سازندگان در این زمینه واقعا عالی عمل کرده اند و طراحی چهره بازیکنان در eFootball Pro Evolution Soccer 2020 بسیار شبیه به واقعیت از آب در آمده است و جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمی گذارد. طراحی تماشاگران بازی از نماهای دور خوب و قابل قبول است اما وقتی دوربین به نماهای نزدیک تر می آید (مثلا هنگام شادی پس از گل) هنوز هم ایراداتی در نمایش تماشاگران و تکسچرهای آنها به چشم می خورد و جلوه نامطلوبی به بازی می بخشد. حرکت بازیکنان روی چمن و همین طور حرکت توپ روی چمن استادیوم بسیار خوش دست است و حالتی کاملا نرم و روان دارد که مانند حرکت بازیکنان و توپ واقعی بر روی چمن می باشد که در نسخه قبلی شاهد ضعف هایی در این مورد بودیم که خوشبختانه در این نسخه رفع شده اند. به طور کلی و از نظر بصری باید بگویم از همان لحظات نخستین که وارد مسابقه می ‎شوید و بازی، بازیکنان را در تونل ورودی زمین نمایش می ‎دهد متوجه کیفیت گرافیکی عالی و تحسین برانگیز بازی می ‎شوید و طراحی چهره‎ بازیکنان و شبیه ‎سازی آن‎ ها واقعا زیبا به نظر می ‎رسد. جلوه ‎های گرافیکی بازی هنگام مسابقه و نورپردازی استادیوم‎ ها بسیار طبیعی و زیبا کار شده است و همچنین در طراحی تماشاگران بازی نیز پیشرفت‎ هایی مشاهده می‎ شود. چمن مسابقه بسیار طبیعی و زیبا خلق شده است و به ویژه در مسابقاتی که شب برگزار می ‎شود با تاثیر نورافکن ‎های ورزشگاه روی آن بسیار زیبا و چشم ‎نواز است. در مجموع اگر بخواهیم در مورد گرافیک eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نتیجه گیری نماییم باید گفت سازندگان موفق شده اند از این بخش کاملا نمره قبولی بگیرند و بازی در زمینه گرافیک بسیار عالی عمل کرده و به جز مواردی معدود، ایراد بزرگ و عمده ای از نظر بصری در بازی مشاهده نمی شود.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

مهم ترین لیگ هایی که همچنان در این نسخه بدون لایسنس هستند شامل English Premier League و EFL Championship و the Italian Serie B, and the Spanish La Liga و Segunda División می باشند. البته نام بازیکنان (و برخی تیم ها که با کونامی همکاری کرده اند) در این لیگ ها واقعی است ولی خب نام تیم و نام لیگ و لوگوی باشگاه ها و .. مثل همیشه همان سیستم عجیب و غریب را دارد. امیدواریم که روزی در بازی PES ببینیم که لیگ فوتبال کشورمان نیز حضور دارد و از این بابت به خود افتخار کنیم. همچنین امیدواریم در آینده کونامی نیز مانند الکترونیک آرتز و عنوان محبوب فوتبالی آن ها یعنی FIFA موفق به اخذ لایسنس تمامی لیگ ها و مسابقات گردد زیرا اصل کار همان اسپانیا و انگلستان هستند.

بدون شک نقطه عطف یک عنوان شبیه ساز فوتبال در گیم پلی آن است. هر چقدر که گرافیک و موسیقی و گزارش بازی عالی باشند اگر گیم پلی آن ضعیف ظاهر شود بازی را با یک شکست کامل مواجه می کند و بالعکس اگر یک بازی در این سبک گیم پلی فوق العاده ای داشته باشد می تواند ایرادات سایر بخش ها را پوشش دهد و به یک عنوان موفق و محبوب بین بازیبازها تبدیل شود. خوشبختانه باید گفت بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 جزو هیچ کدام از این دو دسته ذکر شده نیست زیرا در هر دو زمینه گیم پلی و سایر بخش ها موفق عمل کرده است و به حدی دلچسب و شیرین از کار در آمده است که ناگهان به خود می آیید و می بینید  چندین ساعت است که مشغول بازی کردن Master League و مدهای جذاب بازی هستید و همچنان مایل نیستید از آن دل بکنید. سازندگان بازی در بخش های مختلف گیم پلی بازی با دقت و ریزبینی موفق شده اند تا یک بازی خوش ساخت و زیبا را تحویل علاقمندان دهند که تجربه َآن برای طرفداران و علاقمندان فوتبال بسیار لذتبخش است. در این نسخه شاهد ادامه همکاری کونامی با باشگاه بارسلونا به عنوان اصلی ترین باشگاه و همکار تجاری کونامی در eFootball Pro Evolution Soccer 2020 هستیم و البته در کنار این قرار داد، کونامی با چند باشگاه دیگر هم قراردادهای همکاری امضا کرده است که البته به مانند قراردادش با بارسلونا نیست ولی همکاری هایی را با این باشگاه ها نیز انجام داده است.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

شبیه ‎سازی بازیکنان و نوع رفتار و حرکات و استایل خاص آن ها به ویژه در مورد ستاره‎ های بزرگ تر  بسیار دقیق و مو به مو انجام گرفته است، به گونه‎ ای که از دور نیز کاملا قابل شناسایی در زمین هستند.

این باشگاه ها شامل آرسنال، یوونتوس، بایرن مونیخ و منچستر یونایتد هستند. در این بازی شاهد مدها و حالت های همیشگی بازی در سال های اخیر هستیم که البته برخی از آنها بهبودهایی را به خود دیده اند (مثل سیستم نقل و انتقالات که اکنون عمیق تر و واقعی تر شده است) و همچنین شاهد برخی مدهای جدید نیز هستیم که از آنها می توان به Matchday Mode اشاره کرد. طراحی منوهای بازی بسیار خوب و جالب انجام گرفته است و به راحتی می توانید منوی مورد نظر خود را انتخاب نمایید و وارد بخش مربوطه شوید و همچنین انتخاب تیم ها و… نیز به مانند چند سال اخیر بسیار روان و قابل دسترس هستند و کار شما را برای انتخاب تیم ها و بخش های مختلف راحت می کنند. در بخش چیدن ترکیب و جابجایی بازیکنان و اعمال تاکتیک های مختلف تفاوت چندانی را با نسخه قبل شاهد نیستیم و همچنین مشکل خاصی در این بخش به چشم نمی خورد و همه چیز به راحتی در دسترس بازیباز قرار گرفته است. در زمینه طراحی انیمیشن های مختلف برای بازیکنان سازندگان فوق العاده عمل کرده اند. انیمیشن ‎های حرکات بازیکنان هنگام کنترل توپ و یا دریبل زدن بازیکنان دیگر و شوت زدن بسیار بهبود یافته است و شاهد انیمیشن ‎هایی از جنس نسل هشتم هستیم که نرم و باورپذیر به نظر می ‎رسند.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

در کنار قرار داد اصلی با بارسلونا، کونامی با چند باشگاه دیگر هم قراردادهای همکاری امضا کرده است که البته به مانند قراردادش با بارسلونا نیست ولی همکاری هایی را با این باشگاه ها نیز انجام داده است. این باشگاه ها شامل آرسنال، یوونتوس، بایرن مونیخ و منچستر یونایتد هستند.

شبیه ‎سازی بازیکنان و نوع رفتار و حرکات و استایل خاص آن ها به ویژه در مورد ستاره‎ های بزرگ تر  بسیار دقیق و مو به مو انجام گرفته است، به گونه‎ ای که از دور نیز کاملا قابل شناسایی در زمین هستند. همچنین مانند چند سال اخیر، کنترل بازیکن زننده‎ گل پس از گلزنی در اختیار شما قرار می ‎گیرد و می‎‎ توانید حرکات مختلفی را با او انجام دهید و یا با دکمه ‎ای او را به انجام شادی ‎های مختلفی که قبلا برای او قرار داده ‎اید، وادار کنید. حرکات دروازه بان ها در بازی بسیار بهبود یافته است و انیمیشن های مختلفی برای آن ها در نظر گرفته شده است ولی شاهد مشکلاتی نیز در این بخش هستیم. از نکات منفی در گیم پلی بازی می توان به ضعف دروازه بان ها در نجات دروازه در موقعیت های داخل محوطه جریمه هستیم که با وجود انیمیشن های مختلفی که برای آن ها در نظر گرفته شده است ولی بسیار در این منطقه آسیب پذیر نشان می دهند و فارغ از هر نام و هر قدرتی که دارند در موقعیت های تک به تک و شوت های داخل محوطه جریمه ضعیف عمل می کنند و راحت گل می خورند. اما در زمینه شوت های خارج از محوطه جریمه و از راه دور بسیار زیبا و انعطاف پذیر عمل می کنند و با حرکتی زیبا اکثر شوت ها را مهار می کنند. این مورد کمی تعادل بازی در این بخش را به هم می زند و اغلب به این فکر می افتید که از داخل محوطه جریمه و به خصوص روی کرنرهای کوتاه اقدام به شوت و گلزنی نمایید. عشق من و خیلی از علاقمندان قدیمی این فرنچایز بدون شک بخش مستر لیگ است و بس.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

سیستم و انیمیشن پنالتی زدن نیز در این نسخه جدید تغییراتی به خود دیده است

خوشبختانه بخش Master League در eFootball Pro Evolution Soccer 2020 مانند همیشه به معنای واقعی جذاب و لذتبخش از کار در آمده است و گذر زمان را در آن اصلا حس نمی کنید و این دقیقا مانند حس و حال این بخش در نسخه های قدیمی است که ساعت ها پای آن می نشستیم و با یک تیم سال ها را یکی پس از دیگری در جام های مختلف می گذراندیم و مثلا در نسخه ی سال ۲۰۰۳ ما تا سال ۲۰۱۵ با تیم خود پیش رفته بودیم و مشغول خرید بازیکنان مختلف و قهرمانی در لیگ ها و جام های مختلف بودیم. در این قسمت شما مربیگری یک تیم را بر عهده می گیرید که می توانید انتخاب کنید با بازیکنان اصلی آن تیم مسابقات را آغاز کنید و یا با تیمی از بازیکنان ضعیف که به صورت Default در بازی قرار گرفته اند بازی را از لیگ پایین تر آغاز نمایید و به لیگ های بالا صعود نمایید. در اینجا باید بر خرید بازیکنان و… نظارت نمایید و مسابقات مختلف را در جام های مختلف برگزار نمایید و برای باشگاه درآمد کسب نمایید تا در پایان سال و فصل نقل و انتقالات پول کافی برای خرید بازیکنان مد نظر خود و پرداخت حقوق بازیکنان تیم خود و امضای قرار داد جدید با آن ها را داشته باشید. همچنین بر تیم امیدهای باشگاه نیز نظارت دارد و می توانید از آن ها بازیکنان با استعداد را انتخاب کنید و با آن ها قرار داد حرفه ای امضا نمایید تا کم کم رشد و پیشرفت نمایند و به بازیکنی تاثیرگذار برای شما تبدیل شوند و یا بتوانید آن ها را با قیمتی خوب به باشگاه دیگری واگذار نمایید. در این قسمت هر هفته اخبار مربوط به نتایج تیم خود، پیشنهاد های رسیده برای بازیکنان مختلف تیم، اظهار نظرهای بازیکنان تیمتان در مصاحبه های مختلف و کامنت های مختلف آن ها و اخباری در مورد مسایقات بعدی خود را در صفحه اصلی بخش Master League مشاهده می کنید و همچنین ممکن است به عنوان مربی و با کسب نتایج مثبت توسط سایر باشگاه ها و تیم های ملی مختلف در دنیا به شما پیشنهاد همکاری داده شود که می توانید به آن ها پاسخ مثبت یا منفی دهید. در این بخش شاهد پیشرفت و یا افت بازیکنان مختلف خود طی بازی ها و تمرین های مختلف هستید و باید حواستان به زیاد شدن سن آن ها و زمانی که شروع به روند نزولی خود می کنند نیز باشد. به طور کلی این بخش یکی از برترین قسمت های بازی است و لذتی بی اندازه را برای شما به ارمغان می آورد.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

اکنون کونامی لایسنس ۱۸ لیگ مختلف را برای این نسخه گرفته است و تمام تیم های این لیگ ها دارای بازی کن های واقعی و لباس و لوگوی واقعی خود هستند. از لیگ های جدید در این نسخه می توان به سری A ایتالیا و لیگ Campeonato Brasileiro Série B اشاره کرد. همچنین کونامی لایسنس لیگ قهرمانان آسیا یا AFC Champions League را که از سال ۲۰۱۴ در اختیار داشته است همچنان حفظ نموده است و مطابق معمول برخی باشگاه های ایرانی نیز در آن حضور دارند.

از نکات بسیار مثبتی که در مورد گیم پلی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 بسیار به چشم می خورد بهبود فیزیک برخوردها در بازی است که بسیار طبیعی تر و جذاب تر از قبل انجام می گیرد و شاهد برخوردها، تکل‎ها و کشمکش‎ های بسیار طبیعی‎تری در بازی هستیم که نتایج آن‎ را رفتار و نوع بازی شما رقم می ‎زند نه شانس و اتفاقاتی که کاملا از کنترل شما خارج است. سرعت کلی بازی نسبت به نسخه های قبل مقداری افزایش یافته است و شاید عده ای بگویند بازی بیشتر به سمت آرکید شده رفته است اما در عمل اصلا اینطور نیست و افزایش نسبی سرعت بازی کاملا معقول بوده است و به هیچ عنوان لطمه ای به بدنه ی کلی این عنوان شبیه ساز فوتبال وارد نکرده است و تنها به طوری زیرپوستی حس و حال نسخه های قدیمی و لذتبخش بازی را در ما برانگیخته می کند. البته خب امکان زیاد و کم کردن سرعت کلی بازی نیز مثل سالیان اخیر در این سری وجود دارد. تصمیمات داوران در بازی بسیار منطقی تر از قبل شده است و حالا کاملا حس می کنید که داور به طور واقعی در حال تماشای صحنه های بازی است و مثلا یک بازیکن در اول بازی اگر خطایی را برای اولین بار مرتکب شود ممکن است داور به دلیل این که هنوز شروع بازی است و آن بازیکن خطاهای زیادی انجام نداده است به او اخطار ندهد ولی اگر در نیمه دوم بازی همان خطا را انجام دهد داور به او کارت زرد نشان خواهد داد.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

فوتبال یک ورزش نیست، بلکه یک جادوست. چه دیدنش، چه واقعی بازی کردنش و چه در دنیای بازی های ویدئویی تجربه کردنش هم یک جادوست.  پس عجله کنید و با eFootball Pro Evolution Soccer 2020 مقداری جادوگری کنید!

داوران به هیچ عنوان بیهوده از کارت قرمز خود استفاده نمی کنند و بازی در این زمینه بسیار بهبود یافته است و این نکته بسیار مثبتی برای بازی به شمار می رود. از مهم ترین نکات گیم پلی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 و شاید مهم ترین آن ها می توان به بالانس بودن کامل بازی در بخش دفاع و حمله اشاره کرد. خوشبختانه در مبحث تعادل گیم ‎پلی بازی هنگام حمله، سازندگان موفق شده‎اند سیستم مناسبی را در بازی پیاده سازی کنند به طوری که روش خیلی خاص واضحی برای گل زدن بر دیگری برتری ندارد و می ‎توان از طریق سانتر و شوت و … به گل رسید بدون این که احساس کنید فلان روش برای گل زدن خیلی راحت ‎تر است. حال این که خودتان تصمیم داشته باشید بر اساس سبک خاص بازی خودتان از یک روش برای گل زدن استفاده کنید دیگر بستگی به شما دارد و بازی دست شما را در انتخاب تاکتیک‎ های مختلف باز می ‎گذارد. البته بعید نیست که بالاخره گیمرهای بسیار با پشتکار در سراسر دنیا مدتی بعد از انتشار بازی روشی خاص را برای آسان گل زدن پیدا کنند که البته امیدواریم نتوانند تا تعادل بازی به هم نخورد. در مورد تعادل گیم ‎پلی در فاز دفاعی بازی باید گفت این نسخه خیلی از قسمت قبلی در این زمینه بهتر عمل می ‎کند و با داشتن دقت و تمرکز بالا و تجربه‎ کافی در این سری (که خوشبختانه دارم) و البته انتخاب تیم خوب می ‎توان واقعا در برابر گل خوردن مقاومت کرد.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

یکی از نکات جالب در گزارش بازی که توانسته آن را برای ما جذاب تر نماید فریاد زدن گزارشگر هنگام شوت زدن یا ایجاد موقعیت حساس توسط یک بازیکن است که در این لحظه گزارشگر با فریاد زیبایی نام بازیکنی که اقدام به شوت زدن کرده است را ادا می کند و حالتی مثل گزارش فوتبال واقعی و زنده را به ما منتقل می نماید، البته نه در حد سرهنگ علیفر!! سرهنگ دیشب فرمودند هافبک دفاعی لوانته سید جلال حسینیه!! این واقعیه ها. همین دیشب گفت. یه سرچ کنید همه جا هست!

اگر نسخه‎ قبل را بازی کرده باشید کاملا معنی حرفم را متوجه شده ‎اید زیرا در نسخه‎ی ۲۰۱۹ و وقتی که بازی را بر روی بالاترین درجه‎ سختی قرار می ‎دادید زمان ‎هایی در بازی پیش می ‎آمد که اصلا مهم نبود شما قدرتمندترین تیم دنیا هستید و دارید جانانه و با دقت دفاع می ‎کنید زیرا انگار خدا مقرر کرده بود که باید گل بخورید و ضعیف ترین تیم دنیا به راحتی به شما گل می ‎زد به گونه ‎ای که انگار شما هیچ نقشی در بازی ندارید و اینجا بود که دلتان می‎ خواست زمین و زمان را به هم بریزید. در واقع گیم پلی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 حس عادلانه بودن مسابقه را در درجات سختی مختلف برای شما به همراه دارد و حتی در بالاترین درجات سختی نیز مشاهده می کنید که این تنها اعمال و رفتارهای شما در بازی هستند که نتیجه را تعیین می کنند نه یک سری حرکات اسکریپت شده و از پیش تعیین شده که شما قدرتی در جلوگیری از آن ها ندارید. شما می توانید با حملات همه جانبه و دقیق به گل برسید و همین طور می توانید با دفاع درست و به موقع از گل خوردن جلوگیری کنید و دیگر این گونه نیست که مثلا مانند نسخه های قبلی در دقایقی از بازی ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بیایند تا شما حتما گل بخورید و نتوانید از آن جلوگیری نمایید. در بخش انتخاب استادیوم ها مثل همیشه شاهد کم کاری سازندگان بوده ایم و تعداد استادیوم های کمی در بازی وجود دارند و شاهد وجود برخی از محبوب ترین استادیوم های دنیا نیستیم و کونامی موفق به اخذ لایسنس استفاده از آن ها نشده است و امیدوار هستیم تا مثل هر سال با عرضه ی آپدیت ها و پچ های مختلف این مشکل تا حدودی مرتفع گردد.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

دیدن کرایف و مارادونا و… در یک بازی فوتبال جدید چه حالی می دهد! کلا این بخش بازیکن های قدیمی و ستاره ها، از بازیکنان و تیم های جدید و ستاره های روز دنیا جذاب تر است

این مورد در زمینه نام تیم ها و لباس و لوگوی آن ها در لیگ های مطرحی مثل اسپانیا و انگلستان نیز وجود دارد، هر چند که نسبت به گذشته پیشرفت داشته است و کونامی لایسنس های خیلی بیشتری را از قبل دریافت کرده است ولی همچنان در زمینه لایسنس بسیاری از تیم های مختلف بزرگ و کوچک، با مشکلات قبلی روبرو هستیم و امیدواریم در آینده کونامی موفق گردد مشکل لایسنس همه لیگ ها و تیم ها را حل نماید و شاهد حضور تمامی لیگ ها و تیم های مختلف با نام واقعی و صحیح و لباس های اصلی آن ها باشیم چون برای عنوانی با این گیم پلی زیبا و جذاب وجود چنین ایراداتی واقعا حیف است. البته همان طور که خدمت شما عزیزان عرض کردم در این زمینه و از نظر اخذ لایسنس ها پیشرفت هایی نیز وجود داشته است. اکنون کونامی لایسنس ۱۸ لیگ مختلف را برای این نسخه گرفته است و تمام تیم های این لیگ ها دارای بازی کن های واقعی و لباس و لوگوی واقعی خود هستند. از لیگ های جدید در این نسخه می توان به سری A ایتالیا و لیگ Campeonato Brasileiro Série B اشاره کرد. همچنین کونامی لایسنس لیگ قهرمانان آسیا یا AFC Champions League را که از سال ۲۰۱۴ در اختیار داشته است همچنان حفظ نموده است و مطابق معمول برخی باشگاه های ایرانی نیز در آن حضور دارند.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

در مورد تعادل گیم ‎پلی در فاز دفاعی بازی باید گفت این نسخه خیلی از قسمت قبلی در این زمینه بهتر عمل می ‎کند و با داشتن دقت و تمرکز بالا و تجربه‎ کافی در این سری و البته انتخاب تیم خوب می ‎توان واقعا در برابر گل خوردن مقاومت کرد. اگر نسخه‎ قبل را بازی کرده باشید کاملا معنی حرفم را متوجه شده ‎اید زیرا در نسخه‎ ۲۰۱۹ و وقتی که بازی را بر روی بالاترین درجه‎ سختی قرار می ‎دادید زمان ‎هایی در بازی پیش می ‎آمد که اصلا مهم نبود شما قدرتمندترین تیم دنیا هستید و دارید جانانه و با دقت دفاع می ‎کنید زیرا انگار خدا مقرر کرده بود که باید گل بخورید و ضعیف ترین تیم دنیا به راحتی به شما گل می ‎زد به گونه ‎ای که انگار شما هیچ نقشی در بازی ندارید و اینجا بود که دلتان می‎ خواست زمین و زمان را به هم بریزید. در واقع گیم پلی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 حس عادلانه بودن مسابقه را در درجات سختی مختلف برای شما به همراه دارد و حتی در بالاترین درجات سختی نیز مشاهده می کنید که این تنها اعمال و رفتارهای شما در بازی هستند که نتیجه را تعیین می کنند

مهم ترین لیگ هایی که همچنان در این نسخه بدون لایسنس هستند شامل English Premier League و EFL Championship و the Italian Serie B, and the Spanish La Liga و Segunda División می باشند. البته نام بازیکنان (و برخی تیم ها که با کونامی همکاری کرده اند) در این لیگ ها واقعی است ولی خب نام تیم و نام لیگ و لوگوی باشگاه ها و .. مثل همیشه همان سیستم عجیب و غریب را دارد. امیدواریم که روزی در بازی PES ببینیم که لیگ فوتبال کشورمان نیز حضور دارد و از این بابت به خود افتخار کنیم. همچنین امیدواریم در آینده کونامی نیز مانند الکترونیک آرتز و عنوان محبوب فوتبالی آن ها یعنی FIFA موفق به اخذ لایسنس تمامی لیگ ها و مسابقات گردد زیرا اصل کار همان اسپانیا و انگلستان هستند. در یک نتیجه گیری کلی در مورد بخش گیم پلی بازی می توان گفت سازندگان eFootball Pro Evolution Soccer 2020 موفق به گرفتن نمره تقریبا کامل از این بخش شده اند و گیم پلی بازی را در بالاترین حد از جذابیت و لذت بخش بودن برای ما به ارمغان آورده اند و فارغ از برخی مسائل ریز و جزیی که اصلا نمی توانند تجربه کلی گیم پلی بازی را خدشه دار نمایند باید، اذعان داشت که سازندگان بار دیگر توانسته اند رضایت بازیبازان و طرفداران قدیمی را جلب نمایند و در همان مسیر موفقیت و پیشرفت باقی بمانند.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

اگر بخواهم در مورد eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نتیجه گیری کنم باید گفت سازندگان بازی موفق شده اند تا حس شیرین نوستالژی را با یک لباس و روکش جدید و نسل هشتمی بپوشانند و در ادامه مسیر پیشرفت کردن هر ساله این سری گام بردارند تا شاید بتوانیم بگوییم اکنون دیگر فرقی از نظر کیفیت بین این سری و فیفا وجود ندارد و هر دو در یک رده هستند. eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نوید روزهای باز هم بهتری برای این سری در آینده را می دهد و امیدواریم که این فرنچایز هر بار و در هر نسخه جدید بهتر از قبل کرده و ما را از لذت ناب فوتبال سیراب سازد.

در مورد موسیقی های قرار گرفته در منوهای بازی که البته نقش زیادی در نمرات و نقد و بررسی یک بازی فوتبال ندارند باید گفت سازندگان کمی ضد و نقیض عمل کرده اند (لا اقل به نظر بنده) و در کنار موسیقی های فوق العاده زیبا شاهد موسیقی ها و قطعات ضعیفی نیز هستیم که جذابیت چندانی ندارند. البته از آنجا که این مورد یک موضوع سلیقه ای محسوب می شود نمی توان زیاد به آن اتکا کرد زیرا ممکن است مثلا آهنگی که بنده از آن خوشم نمی آید برای شخص دیگری جذاب باشد و ثانیا در تمامی بازی های فوتبالی از گذشته تا کنون همواره برخی آهنگ ها زیباتر و برخی ضعیف تر بوده اند و از این جهت نمی توان خرده ای به سازندگان بازی گرفت اما شاید می شد که مقداری در این زمینه بهتر عمل کرد (مخصوصا اگر انتخاب اهنگ ها را به بنده واگذار می کردند خیلی عالی بود زیرا در آن صورت به دلیل وجود لیستی از آهنگ های Heavy Metal و Hard Rock احتمالا همه از منوها فرار می کردند تا زودتر وارد بازی شوند!). کی رسیم به بخش گزارشگری بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020. در همین ابتدا باید بگویم در یک بازی شبیه ساز فوتبال اگر بهترین و خفن ترین گزارش دنیا را هم در این بازی بگذارند بعد از مدتی تبدیل می شود به خسته کننده ترین زیرا که بارها و بارها آن را می شنویم.

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

یوهان کرایف با توتی تعویض شده؟!! چه کارا!! لابد بعدشم اللهیار صیادمنش با بابی چارلتون تعویض میشه. واسه یک نسلن دیگه هر دو!!

این اصلا یک ضعف برای بازی محسوب نمی شود که بگوییم گزارش تکراری می شود! مگر می شود که تکراری نشود؟! در این بخش باید به کیفیت کلی گزارش نگاه کنیم که انصافا در این عنوان خوب و جذاب انجام گرفته است و همچنان هم شاهد گزارش های مختلف به زبان های گوناگون از جمله انگلیسی و مکزیکی و .. در بازی هستیم. گزارش بازی از تعداد جملات مطلوبی بهره می برد و گزارشگران جملات متنوعی را در این نسخه بیان می کنند اما همان طور که کمی قبل تر اشاره کردم به هر حال این یک بازی فوتبال است و قرار است بارها و بارها و بارها آن را تکرار نماییم و بسته به مقدار بازی کردن ما، گزارش بازی بالاخره برایمان تکراری خواهد شد و این یک ضعف برای بازی محسوب نمی شود زیرا در این مورد کاری از دست سازندگان ساخته نیست. کاملا مشخص است که سازندگان بازی در این بخش زمان زیادی را صرف کرده اند و گزارشگران حرفه ای بازی نیز به خوبی توانسته اند از پس گزارش بازی بر آیند و بازی را برای ما جذاب تر نمایند. بعضا شاهد ادای جملاتی بسیار زیبا و جذاب از سوی گزارشگران هستیم که این حس را به ما می دهد که آن ها واقعا در حال تماشا و گزارش آن مسابقه ی خاص هستند و دارند آن را زنده گزارش می کنند. البته بالعکس در برخی صحنه ها هم شاهد جملاتی تکراری و خسته کننده هستید که بهتر بود کمی متنوع تر باشند. یکی از نکات جالب در گزارش بازی که توانسته آن را برای ما جذاب تر نماید فریاد زدن گزارشگر هنگام شوت زدن یا ایجاد موقعیت حساس توسط یک بازیکن است که در این لحظه گزارشگر با فریاد زیبایی نام بازیکنی که اقدام به شوت زدن کرده است را ادا می کند و حالتی مثل گزارش فوتبال واقعی و زنده را به ما منتقل می نماید، البته نه در حد سرهنگ علیفر!! سرهنگ دیشب فرمودند هافبک دفاعی لوانته سید جلال حسینیه!!

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

وقتی یک بازی شبیه ساز فوتبال می تواند این حس را به شما منتقل کند که بعد از تمام شدن یک مسابقه، دلتان بخواهد یک بار دیگر نیز بازی کنید و بعد از آن بخواهید یک بار دیگر نیز بازی کنید، یعنی سازندگان آن بازی موفق شده اند کاری کنند تا بازی به حدی بازیباز را جذب کند که به راحتی نتواند بازی کردن را متوقف کند و از آن دل بکند. یعنی آن بازی آن قدر جذابیت برای بازی باز به همراه دارد که پس از اتمام هر مسابقه باز هم علاقمند به آغاز بلافاصله مسابقه ی دیگری باشد. خوشبختانه این اتفاقی است که در مورد عنوان eFootball Pro Evolution Soccer 2020، به وقوع پیوسته است

اگر بخواهم در مورد eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نتیجه گیری کنم باید گفت سازندگان بازی موفق شده اند تا حس شیرین نوستالژی را با یک لباس و روکش جدید و نسل هشتمی بپوشانند و در ادامه مسیر پیشرفت کردن هر ساله این سری گام بردارند تا شاید بتوانیم بگوییم اکنون دیگر فرقی از نظر کیفیت بین این سری و فیفا وجود ندارد و هر دو در یک رده هستند. eFootball Pro Evolution Soccer 2020 نوید روزهای باز هم بهتری برای این سری در آینده را می دهد و امیدواریم که این فرنچایز هر بار و در هر نسخه جدید بهتر از قبل کرده و ما را از لذت ناب فوتبال سیراب سازد. بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 از آن دست عناوین فوتبالی است که به هیچ وجه نباید از دست بدهید و چه از طرفداران این سری هستید و چه نه، حیف است آن را تجربه نکنید زیرا لذت ناب یک بازی فوتبال در آن نهفته است و شما را غرق در دنیای مستطیل سبز خواهد کرد. شاید مهم ترین نکته این بررسی این چند جمله ای است که می خواهم بگویم. وقتی یک بازی شبیه ساز فوتبال می تواند این حس را به شما منتقل کند که بعد از تمام شدن یک مسابقه، دلتان بخواهد یک بار دیگر نیز بازی کنید و بعد از آن بخواهید یک بار دیگر نیز بازی کنید، یعنی سازندگان آن بازی موفق شده اند کاری کنند تا بازی به حدی بازیباز را جذب کند که به راحتی نتواند بازی کردن را متوقف کند و از آن دل بکند. یعنی آن بازی آن قدر جذابیت برای بازی باز به همراه دارد که پس از اتمام هر مسابقه باز هم علاقمند به آغاز بلافاصله مسابقه ی دیگری باشد. خوشبختانه این اتفاقی است که در مورد عنوان eFootball Pro Evolution Soccer 2020، جدیدترین نسخه از سری عناوین محبوب شبیه ساز فوتبال یعنی PES به وقوع پیوسته است و KONAMI توانسته است تا یک بازی خوش ساخت و پولیش شده شبیه ساز فوتبال را برای ما به ارمغان آورد تا از لحظه لحظه تجربه ان به تنهایی یا همراه دوستان و خانواده خود لذت ببریم. فوتبال یک ورزش نیست، بلکه یک جادوست. چه دیدنش، چه واقعی بازی کردنش و چه در دنیای بازی های ویدئویی تجربه کردنش هم یک جادوست.  پس عجله کنید و با eFootball Pro Evolution Soccer 2020 مقداری جادوگری کنید!

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا
تب داغ فوتبال… | نقد و بررسی بازی eFootball Pro Evolution Soccer 2020 - گیمفا