دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest

علی نوربخش
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

در دنیای ریسینگ، ما شاهد تحولات بزرگی بوده ایم. عناوین مشهوری مانند Forza و Need For Speed، سالیان متوالی است که صنعت گیم را در سبک ریسینگ نام آور کرده اند. اما وقتی بحث Race می شود، اغلب ما تنها ماشین های (Exotic (Supercars را به یاد می آوریم. ماشین هایی که از شتاب بالایی برخوردار هستند و مسافت های طولانی را در مدت زمان کوتاهی طی می کنند. اما برای برخی از ما، هنوز یاد American Muscles زنده است. ماشین هایی که در دهه ۶۰ میلادی، سوپرکار نام گرفته بودند. شرولت، کادیلاک و کمپانی های بزرگ آمریکایی دیگر در ساخت انواع این خودرو ها صاحب سبک بودند. همه ما از استحکام بدنه فولادی این ماشین ها شنیده ایم. حتی در زمان خود میتوان از این ماشین ها نیز به سریع ترین ها نیز یاد کرد که برخی از این خودرو ها در زمین مسابقه خود را نشان می دادند. زمینی که الزاما آسفالت نیست، پستی و بلندی های بسیاری دارد و حتی موانع بسیاری را در اطراف خود جای داده است.

بازی Wreckfest، یک محصول کامل و بی نقص است که از عنوانی به نام flatout در تمامی زمینه های پیشی گرفته است. المان هایی که در Wreckfest استفاده شده اند، این بازی را در سبک خود به یک محصول درجه یک تبدیل کرده اند. که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. گرچه بازی Flatout نیز محصول شرکت BugBear entertainemet است و سبک یکسانی را دنبال می کنند اما Wreckfest تا کنون موفق ترین عنوان این شرکت است. این باری پس از ۴ سال Early-Access در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ بر روی ویندوز عرضه شد. سر انجام پس از یک سال انتظار، در روز ۲۷ آگوست ۲۰۱۹ بر روی دو کنسول XBOX ONE و Playsation منتشر شد.

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

در این نقد به بررسی بازی Wreckfest و جزئیات این بازی پرداخته ایم. پس در این مقاله، با من و گیمفا همراه باشید.

Wreckfest، محصولی جذاب و متفاوت در سبک Racing است. بازی که تنها مسابقاتش به سرعت و شتاب ختم نمی شود. بلکه از تمامی عناصر طبیعی بهره برده و یک تجربه خاص را در ذهن مخاطب ذخیره می کند. استفاده از مدل Soft-Body Damage یکی از دلایل متمایز کننده این بازیست. ویژگی Soft-Body Damage Modelling یک ریشه از تکنولوژی طراحی Soft-Body Dynamics است که ویژگی های ذیل را فراهم آورده است.

  • ماشین شما از یک وضعیت سلامتی برخوردار است. وقتی از یک جناحی به ماشین شما صدمه وارد شود، قسمت مورد نظر کارایی ایده آل خود را از دست می دهد. به عنوان مثال به رینگ و تایر چرخ عقبی در سمت راست ماشین صدمه وارد شده است. پس توقع می رود چرخ مذکور مانند سایر اجزا ماشین کارایی نداشته باشد و باعث افت کیفیت در رانندگی شود.
  • با وجود این زمینه طراحی کامپیوتری، ویژگی های رئالیستیک بودن بازی فراهم می شود. به عنوان مثال، وقتی یک ماشین به بدنه شما می کوبد، پس از احساس ضرب وارد شده، مقدار فرورفتگی متناسب با نیروی وارد شده بررسی می شود. هر چه نیرویی که ماشین مقابل وارد می کند بیشتر باشد، فرورفتگی و یا برآمدگی بیشتر خواهد بود.

با وجود این ویژگی، نقشه کوچکی از اجزای ماشین در دسترس قرار دارد که به شما وضعیت هر قسمت را نشان می دهد. پس از وارد شدن ضربه قابل توجه، به شما اخطار داده خواهد شد که آن پارت به درستی کار نمی کند.

همانطور که متوجه شدید، بازی Wreckfest، دنیای پر از هیاهو و صحنه های اکشن است. پلیر های رفتار های جوانمردانه را در این بازی کنار می گذارند و برای پیروزی می جنگند. اما مهم ترین وجه بازی رقابت نیست بلکه سرگرمی و فان است. شما برای بازی به آن فکر می کنید که وقتی یک مچ استارت می شود، به سرعت به خرد کردن ماشین های دیگر بپردازید و در آخر مقامی کسب کنید. تلاش برای غالب شدن به بازیکنان در اتمسفر بی قانون بازی بسیار جذاب است. در واقع Wreckfest، دنیای آنارشیست ماشین هاست. جایی که قانون ها شوسته می شوند و از تمام جوانب ذهن برای پیروزی استفاده می شود. شاید شما در فرنچایزی مانند Forza Motorsport تنها به دنبال یک بازی سالم و متکی به توانایی رانندگی و شتاب ماشین خود باشید، اما Wreckfest یعنی هر چه زور و قلدری بیشتر، سرگرمی و فان بیشتر.

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

بازی Wreckfest، از مود های گوناگونی برخوردار است که به نوبه خود جذابیت بازی را دو چندان می کند. همه مود ها قابلیت خرد کردن و در هم شکستن حریف را در خود جای داده اند تا لبخند رضایت را بر لب طرفداران این سبک بنشانند.

جزئیات در حد زیادی در خودرو ها رعایت نشده اند و حتی ماشین ها مانند سایر عناوین مطرح ریسینگ، لایسنس شده نیستند. اما در واقع این سبک نیاز چندانی به این جزییات نداشته و به خودی خود، سبک غرب وحشی را در صنعت بازیسازی و در این سبک مخصوص نمایان کرده اند. مپ ها و راه های زیادی برای انتخاب وجود دارند لذا ایونت های جذابی نیز منتظر شما هستند. بازی به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود. هر بخش به صورت کامل توضیح داده شده اند.

  • Career: در بخش Career Mode، ما شاهد رنج زیادی از مسابقات و چالش های سینگل پلیر (در مقابل AI (هوش مصنوعی)) هستیم. مسابقات-چمپیونشیپ های بسیاری وجود دارند که شما با کسب امتیاز هدف هر کدام، مسابقات بعدی را باز می کنید. که اولین آنها Regional Juniors نام دارد. به تجربه شخصی اولین مچی که بازی کردم، می بایست ۵ ماشین را از بین ببرم که این سری مسابقات Demolition Derby نام دارند. برای باز کردن چمپیونشیپ های دیگر نیاز به یک مقدار امتیاز دارید. هر چمپیونشیپ دارای ایونت های بسیاری است اما شما ملزم هستید با کسب امتیاز تا مقدار مورد نظر به سراغ چالش های بعدی در سری چمپیون شیپ های باز شده بروید.
  • Custom Event:  در این مود شما ایونت سینگل پلیر (تک بازیکنی (آفلاین)) خود را متناسب به سلیقه خود طراحی می کنید. شما می توانید مدل مسابقه و همچنین مسیر و نقشه و راه مسابقه را نیز انتخاب کنید.
  • Multiplayer: در مولتی پلیر (چند بازیکن(آنلاین))، سرور هایی وجود دارند که به آن ها وصل می شوید. بهترین سرور نسبت به لوکیشن شما انتخاب می شود تا پینگ بهتری داشته باشید. در سرور به انتخاب ماشین مورد نظر و جزئیات آن خواهید پرداخت. شما می توانید با انتخاب مود دلخواه مانند Race Only, Demolition Derby only, Special Event Only به آنچه میخواهید وصل شوید و یا با کلیک بر روی گزینه Quick Match به یک سرور نرمال با مود رندوم وصل شوید. که در Mixed Mode میتوانید میکسی از تمام مود ها را در لابی های مملو از پلیر تجربه کنید. با تغییر status به  Ready آماده حضور در میدان می شوید. حال ممکن است که همان موقع وارد شوید و یا بعد از مچ در حال پروسه وارد بازی شوید. به هر حال صبر نیز جزئی از یازیست. همچنین میتوانید با رفتن به بخش  Server Browser، سرور دلخواه را انتخاب کرده و در صورت داشتن فضای خالی وارد شوید و لذت ببرید.

اما هر بازی شامل مود های گوناگون برای بازیکنان است. مود هایی که هر کدام جذابیت خاص خود را دارا هستند.

RACE: در این مود، تنها هدف شما رسیدن به خط پایان به معنای کسب نتیجه مطلوب تر است. شما میخواهید بسته به امکانات ماشین خود نتیجه دلخواه خود را کسب کنید که به دلایلی رسیدن به نقطه پایان دارای دقدقه های زیر است:

  1.  در برخی راه ها، به دلیل پستی و بلندی از سرعت شما کاسته خواهد شد. در هنگام فرود بر روی زمین اگر از حالت Realistic بهره ببرید، کمک فنر ها از کار می افتند و خسارت جبران ناپذیری را در مسابقه به همراه دارند.
  2. حریف های شما در مسابقه ترحمی نسبت به شما ندارند و به راحتی با کوبانون ماشین خود به شما، نه تنها به شما آسیب می رسانند بلکه شما را از دور مسابقه خارج می کنند به طوری که زمان زیادی را عقب می مانید.
  3. موانع در گوشه ها و حصار های کنار زمین نه تنها به شکل سرعت گیر عمل می کنند بلکه در صورت عدم کنترل ممکن است شما را نیز از دور مسابقه خارج کنند. (به علت کنترل سخت فرمان و ترمز با هم)

Demolition Derby: این مود شامل بخش های زیادی مانند last man standing, death match, team deathmatch می باشد و هدف اصلی آن ها شکست حریفان بر اساس قدرت فیزیکی ماشین هاست. در بازی های Deathmatch شما باید تا توان دارید به نابود کردن ماشین های دیگر به وسیله کوباندن خودرو خود به آنها بپردازید. یک Ratio نیز قرار داده شده است که نسبت نابود کردن و نابود شدن را نشان می دهد. هر چه بیشتر نابود کنید و کمتر از بین بروید، مقام بالاتر و XP و Point بیشتری خواهید گرفت. در مود Last Man Standing نیز باید آخرین بازمانده باشید. همه را از دور خارج کنید و نجات یافته میدان شوید!

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

شما اگر از استراتژی بهتری استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. سعی کنید با کنترل سرعت و جا خالی دادن از آسیب دیدن ماشین خود جلوگیری کنید. عدم کنترل ویژگی های واقعی رانندگی در بازی می تواند بسیار حیاتی باشند و شمارا از هدف خود دور تر کنند. البته که تجربه مورد نیاز پس از چند روز بازی کردن به دست می آید.

بهتر است بدانید که وزن خودرو بسیار در گیم پلی بازی تاثیر گذار است. هر چه ماشین سبک تر باشد، طبعا سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد اما کنترل آنها در مقابل پیچ ها و موانع ممکن است چالش بانگیز باشد. ماشین های سنگین، کند هستند اما از قدرت بیشتری در بدنه پهن خود بهره می برند لذا می توانند صدمه بیشتری به حریف وارد کنند. اما ماشین هایی که از وزن معمولی بهره می برند، یک بالانسی از هر دو عناصر مهم را در خود دارند. ولی بسیار سلیقه ای است که چه کسی با چه ویژگی لحظات بهتری را در این بازی سپری می کند. توجه شود که ماشینی که از قدرت بیشتری در آسیب رساندن و بدنه خود بهره می برد میتواند از آسیب های طبیعی نیز راحت تر نجات پیدا کند. همانطور که گفته شد به علت وجود ویژگی مهم Soft-Body Damage Modelling، هر چه آسیب بیستری به خودرو وارد شود، از کارایی کمتری بهره می برد چه برسد به آنکه بازی بسیار جزئی تر پرداخته و آسیب را در اجزا ماشین بررسی می کند.

کسانی که از تجهیزات رانندگی گیمینگ (فرمان، دنده و پدال ها) بهره می برند ممکن است از بازی را با لذات واقعی تر تجربه کنند ولی بسیار سعی شده است که المان های درون بازی با کنترلر نیز به گونه ایی حس شود که فرق چندانی بین این دو وجود نداشته باشد. سختی های رانندگی و ویبریشن های به موقع جزو این عناصر جذاب هستند.

تجربه بهتری میتواند با هدست بدیهی است. در بازی نه تنها، صدای خرد شدن ماشین ها، کوبیدن به دیوار، شکستن و از بین رفتن را می شنوید، بلکه موسیقی های بی کلام، راک، متال و کلاسیکی را خواهید شنید که احساس اصیل بازی را با پوست و استخوان درک خواهید کرد. برخی از منتقدین نیز به این موسیقی ها شکایت داشتند و آن را گوش خراش داسنتند انا به نظر من در فضای بازی، جایی که غرب وحشی حکومت می کند و ماشین های قدرتمند و مشهورش را در رشته American Muscles به نمایش می گذارد بسیار چنین موسیقی هایی لذت بخش هستند ولی گاهی ممکن است لذت اصلی صدا های درون بازی حس نشود که تا حدودی به این منتقدین می توان حق داد.

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

در مطلب ذیل قصد داریم تا به شما اطلاعات کلی از تزئینات | Customization و قابلیت های جانبی بازی در عرصه رشد و ارتقا سطح ماشین ها که Tuning و Upgrades، نام دارند را توضیح دهیم.

حال به Garage می رویم، جایی که شما به مدیریت خود در بازی باید پی ببرید. در بالای صفحه سمت راست گیمرتگ شما (آیدی شما) درج شده است که در پایین آن Level Bar نیز مشخص است. شما با انجام دادن مسابقه، چه آنلاین و چه آفلاین و با هر نتیجه ایی پاداش خواهید گرفت. مقدار کردیت پول شما برای خرید است. پس از اخذ XP مورد نیاز هر  Level ارتقا خواهید یافت و میتوانید ماشین های جدید تری را خریداری کنید.

  • MY CARS: جایی است که شما به بررسی ماشین هایی که صاحب آن ها هستید می پردازید. در اینجا میتوانید با یک نگاه کلی؛ شتاب، سرعت کل، کنترل کرنر ها(دور ها) و قدرت ماشین را نظاره کنید. با فشردن دکمه Y (در اکس باکس)، قدرت موتور | عدد اسب بخار، مقدار گشتاور موتور، تعداد دنده و وزن ماشین را مشاهده خواهید کرد. همچنین سایز ماشین را مشاهده خواهید کرد.
  • Paint Shop: در این قسمت شما با انتخاب ماشین مورد نظر به طراحی آن خواهید پرداخت. برای هر ماشین چند استایل گلچین شده است و شما با انتخاب آنها، یک نقش کلی به خودرو خود اضافه می کنید. در همین قسمت با رفتن به بخش Livery، یک طرح خاص به ماشین خود می دهید. به طور کلی Livery تعیین کننده پخش شدن رنگ Secondry نسبت به رنگ آستر (پیش زمینه) است. به عنوان مثال شما میکس رنگ مشکی و قرمز را می خواهید. پس Livery به شما قابلیت آن را می دهد که با قالب های مخصوصش رنگ ها را پخش کند. (تنظیم کنتراست رنگ ها) و در آخر تعیین رنگ ها که چه سطحی شامل چه رنگی باشد. که هر رنگی بخواهید میتوانید تنظیم کنید.
  • Market: مکانی برای خرید ماشین است. این فروشگاه عنوان ماشین ها را در ویترین خود جا داده است که هر کدام ویژگی مورد نظر شما را داراست، را خریداری کنید. در این بخش برای خرید ماشین ها ابتدا باید با افزایش لول اکانت خود، آن ها را باز کنید و سپس با Credit، ماشین دلخواه را خریداری کنید. در انجا نیز مانند بخش My Cars تمام اطلاعات ماشین ذکر می شود (حتی مکان تولیدش).
  • Tuning:  اگر میخواهید ویژگی ماشین خود را به درستی تنظیم و تدوین کنید باید به Tuning توجه کنید. این بازی مانند فرنچایز Forza، توینینگ دقیق ندارد و به چند بخش اکتفا کرده است. اگر حس می کنید Tuning مناسب هر ماشین را نمی دانید به کامیونیتی سایت بروید و یا در یوتیوب، توینینگ مناسب هر خودرو را پیدا کنید. در Tuning چهار عنصر حیاتی رانندگی مورد بررسی قرار میگیرد؛ Suspension، Gear Ratio، Differential، و Brake Ballance. هر کدام به نوبه خود در موارد: توانایی ماشین سر پیچ، سرعت فرماندهی گیربکس برای کنترل شتاب و سرعت، تقسیم وزن روی کمک فنر ها، کنترل ترمز تاثیر دارند.
  • Upgrade: در این بخش به قدرتمند کردن خودرو خود خواهید پرداخت. خرید موتورقدرتمند تر، فیلتر هوا بهتر، پیستون و استارت و غیره…. هر آنچه که ماشین فعلی شما را پله ایی جلو ببرد در این قسمت واقع شده. اما نمیتوان سیستم آپگرید این بازی را بازی مانند Forza مقایسه کرد اما این محصول به نوبه خود دارای امکانات مورد نیاز می باشد. اما سوای عملکرد ماشین، ما میتوانیم به تقویت فضای خارجی ماشین پرداخته و آن را استوار تر از همیشه بکنیم.  با قرار دادن زه ها، زره های ماشین (Armour) و همچنین سپر ها میتوانید ماشین را در برابر ضربات وارده مقاوم تر کنید. اما این مقاومت بی هزینه نیست و باعث افزایش وزن ماشین شده. وزن بیشتر، سرعت کمتر! همچنین در بخش Visuals نیز میتوانید به تزئین اصلی بپردازید و رینگ های اسپورت تری را ست کنید. همچنین استفاده از اگزوز ها، کاپوت و هود و سایر جزئیات زیبایی بخش که می توانند خودرو شما را یک ماشین مورد پسند بکنند. چه از نظر زیبایی و چه از نظر عملکرد!
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

تصویری از نحوه تزئین ماشین در گاراج که به شما حق انتخاب را می دهد. اما انتخابی که محدود است و نمی توان مانند همه بازی ها شخصی سازی انجام داد! یکی از نقص های بازی اینجاست! کم کاری در تزئین ماشین!

به طور کلی میتوان بازی را در دو حالت  Normal و Realistic بازی کرد. حالت رئالیستیک بسیار چالش برانگیز است. کوچک ترین اشتباه باعث از بین رفتن جزئی از ماشین شما می شود، ضربات برای ماشین شما مرگ بار خواهند بود و بسیار به درجه سختی بازی اضافه خواهد شد. همچنین در بازی های آفلاین، جایی که با هوش مصنوعی رقابت می کنید میتوانید درجه سختی را تغییر دهید ولی در حالت نرمال، هوش مصنوعی بسیار قدرتمند عمل می کند و مانند بازیکنان واقعی ترحمی در ذهنشان نسب به شما ندارند. در بخش ستینگ میتوانید یک سری از بخش های کنترل محور بازی را بررسی کنید. نحوه چرخیدن فرمان، سفتی و نرمی آن و غیره که به شما لذت رانندگی واقعی را هدیه می دهند. بازی برای هر قشری جذاب است، کمتر کسی یافت می شود که از تلفیق سبک اکشن در ریسینگ متنفر باشد. امروزه این سبک از بازی ها که دربی-دمالیشن را در خود جای دادند بسیار کمیاب هستند. جایی که پلیر انرژی کاذب خود را به بازی منتقل می کند و پس از بازی کردن برای ساعاتی احساس شادابی می کند. این ویژگی درونی Wreckfest است که تمام قابلیت هارا بعد از سال ها تاخیر برای طرفدارانش در کنسول پدید آورده است. به طور کلی بازی میتواند یک سری نقص های آزار دهنده فنی نیز داشته باشد و یا موزیک های پشت سر همش ذهن شما را به هم بریزد، اما این محصول درجه یک، یک تجربه فوق العاده است که ممکن است نظیر آن در بسیاری از بازی ها حس نشود.

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا
دنیای خشن ماشین ها | نقد و بررسی نسخه کنسولی بازی Wreckfest - گیمفا