قرص های کورکننده | بررسی DLCهای منتشر شده بازی We Happy Few
بازی We Happy Few در سال ۲۰۱۵ با تریلری جذاب معرفی شد و موفق شد برپایه آن تریلر، بیشتر از ۲۵۰ هزار دلار در Kickstarter جمع آوری کند. حال و هوای بایوشاک مانند آن و فضا سازی خاص نیز سبب شد که یک شبه توجه بسیاری به بازی جلب شود. از آن موقع تا به حال، We Happy Few تغییرات فراوانی کرده است. پس از عرضه نسخه اولیه در حالتEarly Access بسیاری متوجه شدند که بازی در اصل یک Survival Rogue Like است تا تجربه ای خطی با داستان قوی و این بازخورد بسیار منفی در میان مخاطبان داشت. حال پس از عرضه،We Happy A Few ملغمهای از Action Adventure و Survival است که در مواردی با ضعفهای واضحی برخورد کرد و به وضوح نتوانست نظر منتقدین و بازیبازان را آنطور که باید و شاید جذب کند.
مدتی پس از عرضه بازی، به هر دلیلی که مد نظر سازندگان بوده (خالی کردن جیبها با Season Passها یا جبران ضعفها و ضررهای نسخه اصلی) تصمیم به عرضه DLC یا محتوای داستانی برای آن گرفتند. حال در گیمفا میخواهیم به DLCهای این بازی، که کیفیت نسبتا خوبی دارند، نگاهی بیندازیم و ببینیم آیا با توجه به رایگان نبودن آنها، ارزش تجربه دارند یا خیر و چیزی بیشتر از بازی اصلی ارائه نمیدهند. با ما همراه باشید.
اگر Roger و James از خط اصلی داستان بازی را به یاد داشته باشید، حتما میدانید که آنها دستیاران دانشمند دیوانه بازی به نام Dr Farady بودند. در ۳ Campaign اصلی، او تلاش کرد با ساخت نوعی دستگاه تلهپورت از سرزمین فرار کند اما سرانجام او نه در آنجا که در DLC با نام We Came From Below مشخص میشود. حالا دستگاه او آماده استفاده است; اما خوشبختانه یا متاسفانه این دستگاه به جای این که او را از شهر رو به نابودی دور کند، او را به یک منطقه زیرزمینی خوفناک میبرد و در واقع اوضاع برای او بهتر که هیچ، بدتر هم میشود. حالا به عنوان راجر، شما باید به زیززمینی بروید که روحتان آز آن خبر نداشته و دکتر دیوانه را از دردسری که خودش برای خودش ایجاد کرده، نجات دهید. دکتر حتی به او یکبار هم در مورد رباتهایی که در تونلهای زیرزمینی خانه زندگی میکنند نگفته بود و سورپرایز بزرگی در انتظار راجر است.
تمام این معرفیها در They Came From Below به سرعت انجام میشود و شما چشم برهم زده در یک زیرزمین تاریک با کلی ربات مهاجم هستید که اگر در بازی دیگری بود ترجیح میدادید فورا آنجا را ترک کنید. خوشبختانه، دکتر برای شما یک Ray Gun گذاشته که میتوانید از آن در ماموریتها بهره ببرید و در ادامه میفهمید چه سلاح خوب و به درد بخوری است. با Charge کردن این سلاح میتوانید به راحتی رباتها را نابود کنید یا از آن در حل پازلهای مختلف بازی بهره ببرید. همچنین میتوانید آنرا به یک Stun Baton تبدیل کنید که در این صورت گلولههای آن بسیار کمقدرتتر اما جفتی خواهند شد. این راهی برای شارژ کردن دستگاه است. این سلاح تنها سلاح شما در این DLC است; البته در ادامه به ۲ گجت هم دسترسی خواهید داشت.
فکر میکنم تا الان متوجه شده اید که گیمپلی این DLC چقدر با مجتوای اصلی بازی فرق دارد. در واقع، بقا و مدیریت آیتمها و المانهای نقشآفرینی جای خود را به یک سیستم شوتینگ نسبتا مناسب، رباتها و پازلهای جدید و یک گیمپلی اکشن اول شخص دادهاند. دیگر خبری از مخفیکاری نیست; آن قدر تعداد دشمنان زیاد و وسایل شما محدود است که قدرتی برای مخفیکاری ندارید. گانپلی و معماهای بازی در حد خوبی قرار دارند و اگر به گیمپلی بازی به عنوان المان درجه دوم بازی نگاه کنیم، ایراد چندانی از آن نخواهیم گرفت. محیط بازی کمی یکنواخت و خستهکننده است; اما دیالوگها و مراحلی که در بازی وجود دارند، کاملا مکمل و هممسیر با داستان بازی هستند و وقتی آن را در کنار سیستم آرکید مبارزات قرار میدهیم; به لذتبخش بودن گیمپلی هم پی میبریم. وقتی متوجه تفاوت سطحی این DLC با کمپین اصلی میشوید که داستان به نقطه جدی خود میرسد. در این جاست که داستان و گیمپلی بازی بسیار از خط اصلی بهتر، کارشدهتر و جذابتر میشود.
به عوان حرف آخر برای این DLC، باید بگویم واقعا نمیدانم چرا Compulsion games آن قدر مدت زمان این محتوا را کم قرار داده است. واقعا چرا باید چنین DLC پرمحتوایی با ۲ ساعت داستان سر و تهش هم بیاید؟ چرا وقتی این محتوا از بازی اصلی هم بهتر است نباید جای این دو با هم عوض شد؟ شکی نیست که They Came From Below در صورت عرضه به عنوان بازی اصلی، بسیار بهتر از نسخه اصلی نتیجه میگرفت.
محتوای دانلودی Lightbearer، باز هم استایل متفاوتی از بازی را به شما نشان میدهد. اینبار شما در نقش یک ستاره راک و دلال مواد مخدر به نام Nick Lightbearer قرار میگیرید. او به واسطه شغل و محبوبیتش، عموما افراد زیادی اطراف محل سکونت او هستند و تقریبا آرامش را از او گرفتهاند. او که حالا علاوه بر دلالی مواد، تغلیظکننده و سنگینکننده آنها هم هست، در صبح یک روز شوم بیدار شده و یک لباس خونی به همراه یک روزنامه که نام او را به عنوان قاتل تیتر کردهاند، پیدا میکند. حال با این همه طرفداری که خانه را محاصره کردهاند باید راهی برای فرار و بعد تبرئه کردن خودتان پیدا کنید.
شاید این داستان برای یک DLC عنوان اول شخص، مناسب نباشد و درست هم هست. اما سازندگان، به خوبی از تم کلی بازی برای ساخت یک داستان متفاوت بهره گرفتهاند. نیک یک ستاره راک است، بنابراین سلاح اصلی شما یک گیتار خواهد بود. شما میتوانید با آکوردهای متفاوت کارهای متفاوتی در مبارزات انجام دهید که به بازی تنوع زیادی میبخشد. متلا با نوعی آکورد، میتوانید طرفدارانتان را به دفاع از خود وادارید. میتوانید پاپاراتزیها را با یک موسیقی دیگر Knockout کنید یا با نوعی فن موسیقیایی(!) به بیهوش کردن گروهی دشمنان مشغول شوید. پازلهای خوبی هم در بازی وجود دارند که تعدادی از آنها نیازمند نواختن موسیقی هستند و خلاقانه کار شدهاند.
مورد دیگری که در گیمپلی بازی وجود دارد و قابل ذکر است; Tripهایی است که نیک در بعضی از مراحل انجام میدهد. در طی مصرف زیاد موادمخدر و قرصها، نیک دچار توهمات شدیدی میشود. در این توهمات به جر افکتهای تصویری که بارها در عناوین دیگر مشاهده کردهایم، یک ویژگی مهم دیگر هم وجود دارد: شما فرق واقعیت و توهم را در این مراحل تشخیص نخواهید داد و واقعا نمیدانید مواردی که در اطرافتان حین مصرف این مواد به وجود میآید واقعی هستند یا خیر. در بسیاری از مواقع ممکن است همه چیز را توهم فرض کنید اما ناگهان واقعا در اثر حمله یک دشمن یا سقوط ار ارتفاع بمیرید! این دقیقا چیزی است که این DLC به آن نیاز داشت و خوشبختانه به وضوح شاهدش هستیم.
به طور کلی میتوان گفت به جز برخی محیطهای تکراری که در ماموریتها وجود دارد و برخی مشکلات افت فریم، Lightbearer هم متل They come Frome Below محتوای قابل احترامی است و کاملا راضیکننده است. چه بسا اگر سیستم مضحک بقا هم در بازی اصلی وجود نداشت، شاهد عنوان بسیار بهتری بودیم.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
ساعاتی پیش بازی رزیدنت اویل ۳ ریمیک رسما لو رفت البته قابل پیشبینی بود چون مشخصه که همهشون یا ریمیک میشن یا ریمستر
ولی چیزی که عجیبه اینه که گیمفا پوششی نداده
اون قطعی نیس هنوز
نه وحید جان خود کپکام اعلام کرده که تا نسخه ۴ ریمیک و از ۴ ریمستر میشن
این وسط چندتا انحرافی بایوهازارد تکلیفشون مشخص نیست
حتی کود ورونیکا هم تعید شده
منظورت اینه اویل ۴ ریمکش رو میسازند؟
والا گفتن یه پچ سنگین گرافیکی بهمراه کمی محتوات بهش اظافه میشه
البته در اینده
اون یه کاربر گفته ریمکه ولی هنوز مشخص نیس
سلام بچه ها ، بازی مترو اکسدوکس نسخه پی سی واردش که میشم تیراندازی نمیکنه چند روز بود بازی میکردم این مشکلو نداشت .. فقط یه چیزی بگم یک بار ترینر استفاده کردم فک کنم از اون موقع اینجوری شد . لطفا اگه بلدین بگید تا این مشکلو رفع کنم .
سلام دوست عزیز والا من ترینر هیچوقت استفاده نمیکنم چون تمامی هیجان بازی از بین میره به هر حال
به نظرم یبار دیگه با ترینر برو اگه درست شد که مشکل همینه به غیر از تیر کردن کار های دیگه رو انجام میشه داد با موس اگه خیر تنظیمات را ریست کن تو بازی تا موس شاید درست شه
آره منم با نظر شما موافقم اما یه جایی بود که شیشه ی ماسک شکسته بود و هر کاری میکردم بعد چند ثانیه میمرد هر دکمه ایی از کیبورد رو میزدم نمیدونستم چرا میمیره اعصابم خورد شده بود واسه همین پیش خودم گفتم بذار ببینم اگه ترینر بزنم مشکل رفع میشه .. دیدم نه ایراد از یه جای دیگه اس تا اینکه یاد گرفتم با دو بار ضربه زدن رو دکمه ی G کیبورد رو شیشه ی ماسک چسب میزنه و مشکل خفگی حل میشه اگه نه منم واقعا میدونم ترینر لذت بازی رو میگیره .. اما در مورد راه حلی که گفتین یه بار انجام دادم و با ترینر مجدد رفتم اما بازم شلیک نمیکنه .. کارای دیگه انجام میده فقط شلیک نمیکنه انگار قاطی کرده یا باگ گرفته .. شاید باید پاکش کنم و دوباره نصبش کنم .. حالا به قول فرمایش شما یه بار دیگه تنظیماتشو ریست میکنم شاید درست شه مرسی که وقت گذاشتین .. :rose:
ببخشید دوست عزیز برای همه ی اسلحه های این مشکل پیش اومده؟
تو بازی اگه زیادی با یه اسلحه تیر کنی گیر میکنه یا مثلا اسلحه کثیف میشه که باید تمیزش کنی
مجبور شدم از اول بازی رو شروع کنم ، نسخه کرک شده ی کنسپرسی یا همون CPY هستش فک کنم ایرادات زیادی داره شاید به قول معروف باگ بودش چون مجدد که شروع کردم مشکل رفع شد .. الانم همون جای قبلی رسیدم و فعلا دیگه مشکل تیراندازی نداره .. ممنون که وقتتونو در اختیارم گذاشتین
اوکی راهنماییتون درست بود ، باید تو قسمتایی که در بازی مشخص شده اسلحه اتو تمیز کنی و … ممنون حق با شما بود .
تو اون بازی معمولا اسلحه کثیف میشد (زیاد هم این اتفاق می افتاد) که باید تمیزش کنی.که اگر هم این کار رو انجام ندی اسلحه و گلوله گیر می کنه و دیگه شلیک نمی کنه که البته اگر کلید R رو بزنی باید تا چند تا شلیک دوباره اسلحه درست بشه که اگر اسلحه کثیف باشه دوباره همینطور میشه.
غیر از اون من یادم نمیاد بازی مشکل دیگه ای داشته باشه.
ممنون ، مجدد بازی رو شروع کردم ، امیدوارم ایندفع مشکل پیدا نکنه .. تمیز کردن اسلحه چه جوری با کدوم دکمه اس .. کلی دنگ و فنگ داره پس
دکمه خاصی نداره تمیز کردن اسلحه.
دقیق یادم نیست ولی فکر می کنم یکسری از محیط های بازی یک میز یا همچین چیزی داشت همون جایی که سلاح ها رو کاستومایز می کردی.همون جا نشون میداد که هر سلاح چه وضعیتی داره و یا ماسک رو هم فکر می کنم همونجا میشد تعمیر کرد.
همون اوایل بازی هم فکر می کنم یکی از شخصیت های بازی یکی از همین میز ها رو نشون میداد که داخل همون واگن قطاری بود که شخصیت های دیگه بازی هم داخل و اطرافش بودن (نزدیک پله بود اگر درست یادم باشه.)
کاملا راهنماییتون درست بود یه محلهایی تو بازی بود که باید اونجا ماسک و اسلحه اتو تمییز و تعمییر کنی .. ممنون .
شکل و شمایل این بازی منو کشته فقط حیف سازنده ها از پتانسیلش به خوبی استفاده نکردن
استودیو خوبیه خداییش حالا که مستقلی در اومده صدرصد خیلی نیرو گرفته زیر ناشر ماکروسافت و منتظر خبر بازی بعدیشونم که چی دارن برامون تو چه سبکیه و چحوریه امیدوارم به همین زودی خبری ازش بیاد