برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول)

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

صحبت در مورد بازی های انحصاری و مولتی ‎پلتفرم یک بحث همیشگی بین تمامی مخاطبین صنعت بازی محسوب می شود و انواع عقاید و نظرات مختلف در مورد این که کدام مدل انتشار بازی ها بهتر است وجود داشته و دارد و هر کس به فراخور سلیقه و تجربه اش و از همه مهم تر خاطراتش و پلتفرمش، به صحبت در این خصوص می پردازد. آیا باید بازی انحصاری باشد یا مولتی پلتفرم؟ کدام با کیفیت ‎ترند؟ انحصاری زمانی، انحصاری کنسولی، انحصاری کامل؟ آیا درست است که عناوین مولتی ‎پلتفرم انحصاری ‎شوند؟ این‎ ها مواردی است که پاسخ دقیق و مشابهی بین گیمر‎ها و حتی بین بازیسازان نیز برای آن‎ ها وجود ندارد و همواره در گفت‎ و گوها و بحث‎ های گیمی مطرح می‎ شوند و برخی به آن می ‎نازند که فلان بازی مولتی ‎پلتفرم اکنون دیگر برای ماست. غافلیم از این که این کار و جا افتادن آن در آینده گریبان خودمان را نیز خواهد گرفت و ناگهان به خود می ‎آییم و مشاهده می ‎کنیم عنوانی که سال‎ ها با آن خاطره داریم و مولتی ‎پلتفرم بوده است ناگهان انحصاری شده و دیگر نمی ‎توانیم آن را بازی کنیم. البته بحث بازی‎ های انحصاری یک شرکت صاحب کنسول که توسط خود آن شرکت و استودیوهای زیر مجموعه آن ساخته می ‎شود جداست چون این عناوین را گیمر می ‎شناسد و با توجه به علاقه‏ بیشتری که به انحصاری‎ های داخلی یک شرکت صاحب کنسول دارد، کنسول خود را انتخاب می ‎کند. مثلا گیمر می‎ داند که اگر به ناتی ‎داگ و بازی ‎های شاهکار این استودیو علاقمند است باید کنسول سونی را بخرد و یا بالعکس اگر به Halo علاقمند است باید کنسول مایکروسافت را خریداری کند، اما کف دستش را بو نکرده است که عنوانی مولتی پلتفرم که تاکنون برای همه پلتفرم ‎ها بوده است ناگهان انحصاری یک کنسول خاص شود. بحث در این مورد هیچ‎ گاه پایانی ندارد و همواره این مسائل وجود دارند و خواهند داشت. نسل هشتم که تقریبا دیگر در انتهای آن هستیم نیز پر از بازی ‎های رنگارنگ و انحصاری و مولتی ‎پلتفرم و… بوده است که هر یک به فراخور خود طرفداران و علاقمندانی داشته و دارند. بدون شک بین عناوین مولتی پلتفرم قدرتمند در نسل هشتم نیز برخی بازی ها برتر و شناخته شده‌‎ تر از دیگر عناوین هستند و به نوعی حکم ویترین این بازی ها را دارند که امروز به این عناوین برتر می پردازیم که خیلی حیف است تجربه آن ها را از دست بدهید. در واقع در این مطلب قصد داریم تا در ۳ قسمت به معرفی ۵۰ بازی های مولتی‌ پلتفرم برتر نسل هشتم از دید نویسنده بپردازیم و آن ها را برای شما عزیزان معرفی و بررسی کنیم. قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. دقت داشته باشید که در این لیست عناوینی که لااقل بر روی هر ۲ پلتفرم پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان منتشر شده اند قرار گرفته اند و نه بازی هایی که مثلا فقط برای ایکس باکس و رایانه های شخصی یا پلی استیشن و رایانه های شخصی عرضه گردیده اند.

در واقع منظور از مولتی پلتفرم در این لیست بازی هایی است که حداقل بر روی هر دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ وجود داشته باشند. همچنین توجه داشته باشید که بازی های  ریمستر شده که برای نسل هفتم بوده اند در این لیست قرار ندارند زیرا تمرکز ما بر روی بازی های نسل هشتمی واقعی است. همچنین دقت کنید که از هر سری بازی تنها یک نسخه در این لیست قرار دارد و مثلا از سری فارکرای که دارای چند بازی در این لیست است برترین نسخه آن از نظر نویسنده در این مقاله جای گرفته است.قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیاد دیگری بازی های مولتی پلتفرم زیبا و قدرتمند در این نسل وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، عناوینی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۵۰ مولتی‌ پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید ” بنده است. زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و  سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک بازی بسیار سطح پایین و ضعیف را بیاورد و در صدر لیست برترین ها قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. عناوین این لیست بازی هایی هستند که قطعا نه هیچ کدام از شما و نه هیچ کس در دنیا در قدرتمند بودن آن ها شکی ندارد، تنها می ماند رده بندی آن ها که در اینجا سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند. پس در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که آن بازی حتما ششمین بازی مولتی پلتفرم برتر نسل هشتم است بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد. نکته بعدی این که تمامی عناوین این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می تواند به جای فلان بازی از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه بازی فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی از بازی های مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. قطعا وقتی شما فلان بازی از لیست من را بازی نکرده اید آن را در لیست خود نخواهید آورد و البته برعکس این مورد نیز صادق است. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن با برخی بازی های قدرتمند مولتی پلتفرم نسل هشتم نیز آشنا می شوید، یا برخی از بهترین خاطرات خود را مرور می کنید نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب بخش اول “۵۰ مولتی‌ پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

۵۰ –   Mad Max  

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Mad Max

سازنده:  Avalanche Studios  

ناشر:  .Warner Bros

ژانر:   Action-Adventure, Vehicular Combat

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, Microsoft Windows, Linux  

تاریخ انتشار:  ۱ سپتامبر  ۲۰۱۵  

امتیاز متا:   ۷۳/۱۰۰

Mad Max نام شناخته ای شده ای در دنیای سرگرمی اعم از سینما و بازی های ویدئویی است و بسیاری از ما داستان های هیجان انگیز این سری را در موارد مختلف دنبال کرده ایم و یا خود کنترل شخصیت اصلی یعنی مکس دیوانه را به دست گرفته ایم. جدید ترین این تجربه ها نیز مربوط به فیلم سینمایی باحال مدمکس و سپس بازی نسل هشتمی این فرنچایز بوده است. بازی Mad Max که کار ساخت و توسعه آن را Avalanche Studios برعهده داشت، عنوانی در سبک اکشن ماجرایی محسوب می شود که در تاریخ ۱ سپتامبر سال ۲۰۱۵، شرکت برادارن وارنر آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، لینوکس، مک و رایانه های شخصی منتشر کرد.   به شخصه باید بگویم لذتی که از این بازی بردم خیلی بیشتر از امتیاز متای آن بود و جذابیت بازی سبب شد تا کاملا آن را صد در صد کرده و تمامی نقشه بازی را از هر نظر پاکسازی نمایم. بعد از این که فیلم سینمایی Mad Max که فیلم خیلی جذاب و هیجان انگیزی هم بود، مورد استقبال زیادی هم از سوی عموم مردم و حتی بازیبازان قرار گرفت و با توجه به دنیای فیلم و داستان آن، کاملا واضح بود که این اثر می تواند دستمایه ساخت یک بازی رایانه ای جهان آزاد جذاب نیز قرار بگیرد و همین اتفاق نیز رخ داد و بازی مد مکس خلق شد. از لحاظ کلیت گیم پلی اگر بخواهیم بازی Mad Max را دقیقا در قالب یک سبک بگنجانیم باید گفت این عنوان یک بازی اکشن ماجرایی سوم شخص با محوریت مبارزات ماشینی و یا به قول خودمان ماشین جنگی می باشد. محور اصلی گیم پلی بازی که سازندگان بر آن تاکید زیادی داشته اند مبارزات با ماشین های تا دندان مسلح با یکدیگر است و عمده ی گیم پلی بازی حول این محور می چرخد. در Wasteland مرد بدون ماشین مانند مرد بدون خانه است! شما در مبارزات می توانید از تمامی اسلحه های دشمنان هنگام مبارزه استفاده کنید و آن ها را از روی زمین بردارید.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

تنوع در گیم پلی برگ برنده ی بازی است.مبارزات ماشینی، مبارزات پیاده، اسلحه های سرد و گرم، قابلیت های شخصی سازی برای ماشین ها و شخصیت بازی، قابلیت گشت و گذار آزاد در محیط و جمع کردن منابع و….. سبب شده اند تا کمتر گیمری از انجام بازی خسته و بی حوصله شود. برای ماشین ها قابلیت های شخصی سازی بی نطیری در نظر گرفته شده است و حتی کوچکترین جزییات آن ها نیز قابل شخصی سازی و مسلح کردن هستند. از سوار کردن انواع اسلحه های مرگبار بر روی ماشین ها گرفته تا تقویت کردن بدنه ی ان ها و قرار دادن میخ های تیز و برنده بر روی لاستیک ها همه و همه در بازی وجود دارند.

در بازی انواع اسلحه های سرد مثل چوب، چماق، تبر، میله فلزی و…. وجود دارند و همچنین انواع اسلحه های گرم مثل مسلسل، اسنایپر و…. نیز در اختیار شما خواهند بود و سیستم مبارزات پیاده بازی نیز مانند مبارزات ماشینی جذاب هستند. در واقع باید گفت تنوع در گیم پلی برگ برنده ی بازی است.مبارزات ماشینی، مبارزات پیاده، اسلحه های سرد و گرم، قابلیت های شخصی سازی برای ماشین ها و شخصیت بازی، قابلیت گشت و گذار آزاد در محیط و جمع کردن منابع و….. سبب شده اند تا کمتر گیمری از انجام بازی خسته و بی حوصله شود. برای ماشین ها قابلیت های شخصی سازی بی نطیری در نظر گرفته شده است و حتی کوچکترین جزییات آن ها نیز قابل شخصی سازی و مسلح کردن هستند. از سوار کردن انواع اسلحه های مرگبار بر روی ماشین ها گرفته تا تقویت کردن بدنه ان ها و قرار دادن میخ های تیز و برنده بر روی لاستیک ها همه و همه در بازی وجود دارند. همچنین نکته ی دیگری که در مورد مبارزات ماشین ها در بازی قابل ذکر است تخریب پذیری فوق العاده آن ها می باشد که جذابیت بسیار زیادی را به این بخش از بازی بخشیده است و حس واقعی بودن را هر چه بیشتر برای گیمر به ارمغان می آورد. در مورد مبارزات تن به تن یکی از مواردی که بسیار به چشم می آید شباهت سیستم مبارزه با عناوین Batman می باشد که بر پایه استفاده از ضدحمله بنا شده است.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Mad Max نام شناخته ای شده ای در دنیای سرگرمی اعم از سینما و بازی های ویدئویی است و بسیاری از ما داستان های هیجان انگیز این سری را در موارد مختلف دنبال کرده ایم و یا خود کنترل شخصیت اصلی یعنی مکس دیوانه را به دست گرفته ایم. جدید ترین این تجربه ها نیز مربوط به فیلم سینمایی باحال مدمکس و سپس بازی نسل هشتمی این فرنچایز بوده است. بعد از این که فیلم سینمایی Mad Max که فیلم خیلی جذاب و هیجان انگیزی هم بود، مورد استقبال زیادی هم از سوی عموم مردم و حتی بازیبازان قرار گرفت و با توجه به دنیای فیلم و داستان آن، کاملا واضح بود که این اثر می تواند دستمایه ساخت یک بازی رایانه ای جهان آزاد جذاب نیز قرار بگیرد و همین اتفاق نیز رخ داد و بازی مد مکس خلق شد.

Mad Max به واسطه المان های جذاب و لذتبخش گیم پلی و مبارزات ماشینی هیجان انگیز موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۳/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. بازی داستان جذابی هم دارد و می تواند شما را به خود علاقمند کند. مکس که تنها مشغول سفر است و روزگار می گذراند طی حمله ای توسط گروهی از غارتگران به سرکردگی Scabrous Scrotus (پسر Immortan Joe که در فیلم سینمایی شخصیت منفی اصلی بود) همه چیز خود را اعم از لباس و اسلحه و اذوقه و حتی ماشین خود را از دست می دهد و در آفتاب کشنده ی بیابان رها می شود تا بمیرد.اما وی در برابر مرگ مقاومت می کند و نا امید و خسته تصمیم می گیرد تا وسایل و تجهیزات خود را از غارتگران پس بگیرد. در ادامه وی با مکانیکی به نام Chumbucket آشنا می شود که در ساخت و تجهیز کردن انواع ماشین ها و تا دندان مسلح کردن آن ها بسیار کارکشته و خبره است. پس از آشنایی با وی و امیدوارتر شدن مکس به انتقام گرفتن از غارتگران، وی و Chumbucket با هم متحد می شوند تا با کمک یکدیگر و البته ماشین های مجهزی که Chumbucket می سازد بتوانند به هدف خود دست یابند. سپس آن ها با هم به جستجوی متحدانی دیگر و همچنین تجهیزات و غذا و اسلحه و… می پردازند که البته این وظیفه شماست تا این کارها را در دنیای دیوانه وار آخرآلزمان انجام دهید و ادامه داستان بازی را در دست بگیرید. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان Mad Max نیز کی توانید یکی از گزینه های خوب برای قرار گرفتن در لیست باشد. Mad Max، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم”  جایگاه پنجاهم را کسب نموده است که درست است آخرین جایگاه است ولی خب مهم این است که خودش را در لیست برترین ها جا کرده است، آن هم بین هزاران بازی!

۴۹ – Lords of the Fallen

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Lords of the Fallen

سازنده: CI Games, Deck13 Interactive

ناشر: CI Games, Ubisoft

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد: PlayStation 4, Xbox One, PC

تاریخ انتشار: ۲۸ اکتبر ۲۰۱۴

 امتیاز متا: ۶۸/۱۰۰

  Lords of the Fallen لااقل از نظر بنده یکی از برترین نقش ‎آفرینی‌ هایی است که در نسل هشتم عرضه شده است و با گرافیک فنی و هنری عالی، گیم‎ پلی استوار و محکم، سیستم پاداش و جزای ریسکی، مبارزات کاملا جذاب، زره‌ ها و تجهیزات بی ‎نظیر و درجه سختی نسبتا بالا، موفق می‌ شود تا کاملا شما را جذب و پای بازی میخکوب کند. می توان گفت هنرمندترین طرفداران سری دارک سولز و آقای میازاکی در دنیا، اعضای استودیو Deck13 Interactive هستند که دو بازی بی نظیر Lords of the Fallen و The Surge را با الهام از بازی مورد علاقه شان ساخته و در اختیار ما قرار داده اند. بازی Lords of the Fallen که کار ساخت و توسعه آن را CI Games و Deck13 Interactive برعهده داشتند، عنوانی در سبک اکشن نقش آفرینی محسوب می شود که در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۴، شرکت CI Games آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. شخصیت اصلی بازی که هاوکین نام دارد مدتها به خاطر گناهان زیاد خود در زندان بوده است و گناهانش بر روی صورت و چهره وی نیز حک شده‎اند. وی انسانی کم‌حرف و بسیار قدرتمند و البته از گذشته خویش نیز بسیار پشیمان است. وی توسط کسی به زندان انداخته شده است که حالا پس از خراب شدن اوضاع و به خطر افتادن سرنوشت انسان‌ها، وی را از زندان آزاد کرده است تا کمک‌حال وی باشد و می‌داند که شاید تنها هاوکین توانایی کمک به انسان‌ها و رهاسازی آن‌ها از مخمصه‌ای که در آن افتاده‌اند را داشته باشد و بتواند تا تک‌تک Lord ها را شکست داده و در نهایت با از بین بردن رئیس آن‌ها انسان‌ها و زمین را از نابودی مطلق نجات دهد. کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا که نیازمند قدرت ذهنی و بدنی زیادی است و هاوکین باید این مسیر را طی کند تا انسان‌ها را از این مخمصه نجات دهد و جلوی نابودی نسل بشر را بگیرد. اما نکته اینجاست که در بازی، به نظر می‌رسد هاوکین هدفی شخصی و مهم‌تر از این نیز برای خود دارد. وی رستگاری خود را نیز در انجام این کار می‌بیند و می‌خواهد که با انجام این وظیفه خطیری که بر دوش می‌کشد مقداری از بار گناهان خود را سبک کند و به رستگاری و رهایی و بخشش ابدی نزدیک شود. وی برای دستیابی به این رهایی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و با استقامت و عزم راسخ مسیر را طی خواهد کرد و با شکست هر لرد، قدرت وی را نیز از او خواهد گرفت و خود را برای ادامه راه قدرتمندتر خواهد کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

این بازی از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای واقعا ظالمانه ۶۸/۱۰۰ را به خود اختصاص داد که حتی ذره ای هم نشان دهنده کیفیتی که این بازی دارد نیست ولی خب متاسفانه این متا کارش را کرد و روی فروش بازی و حتی آینده این سری هم خیلی تاثیر گذاشت زیرا خیلی از بازیبازان چشمشان به متاست. باز جای شکر دارد که وبسایت معتبری مثل گیم اسپات تا حد زیادی در نقدش از این بازی حق مطلب را به جا اورد و امتیاز ۸ را به Lords of the Fallen اختصاص داد. فقط امیدوارم که روزی شاهد نسخه دوم این سری هم باشیم زیرا واقعا حیف است چنین طراحان و بازیسازانی، یک دنیای فانتزی تاریک دیگر نسازند

Lords of the Fallen در بخش گرافیک و داستان و گیم پلی کاملا موفق عمل کرده است و حتی نکاتی دارد که بنده به شخصه تا به حال در هیچ بازی دیگری ندیده ام. این بازی حتی یکی از المان های اصلی سری سولز را نیز ارتقا داده است و آن را جذاب تر کرده و بازیباز را بیشتر به فکر وا می دارد. آن ها در بازی خود سیستم پاداش و جزایی را قرار داده‌اند که حمل کردن یا نکردن روح‌ ها با خودتان را برای شما تبدیل به یک دغدغه کنند. در بازی دارک سولز شما می‌دانید که اصلا نباید مقدار زیادی روح با خود حمل کنید و این اشتباه است، ولی در Lords of the Fallen علاوه بر این، می‌دانید که هر چقدر روح بیشتری همراهتان باشد هنگام مبارزات با دشمنان روح‌ های بسیار بیشتری را کسب می‌کنید و مثلا وقتی که مقدار زیادی از روح‌ ها همراهتان است شاید یک دشمن وقتی کشته می ‎شود دو یا ۳ برابر بیشتر به شما روح می ‎دهد و این برای شما تبدیل به یک چالش می ‎شود که آیا سریع روح‌ ها را خرج کنید و یا آن‎ ها را هنگام مبارزات همراه خود ببرید و کلی روح بیشتر بگیرید که این سیستم پاداش و جزا بازی را بسیار جذاب می ‎کند. هچنین بازی از نظر طراحی های هنری نیز فوق العاده است و باور  کنید که همان طور که بارها و بارها نیز گفته ام تا به امروز در هیچ عنوان نقش‌آفرینی از برترین‌ ها تا ضعیف‌ ترین‌ ها، زره ها و تجهیزاتی با ابهت ‎تر، زیباتر و جذاب ‎تر از زره‎ های Lords of the Fallen ندیده‎ ام. Lords of the Fallen با وجود کلی المان جذاب و گیم پلی عالی و وزین و طراحی های هنری فوق العاده، نتوانست بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

هاوکین از نظر طراحی ظاهری یکی از خفن ترین و باحال ترین شخصیت های اصلی نسل هشتم است. فقط طراحی های ظاهری این بازی خودش متای بازی را “تنهایی” می برد بالای ۷. آن وقت دوستان کلا روی هم رفته به آن دادند ۶۸!!

 

نهایتا نیز این بازی از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای واقعا ظالمانه ۶۸/۱۰۰ را به خود اختصاص داد که حتی ذره ای هم نشان دهنده کیفیتی که این بازی دارد نیست ولی خب متاسفانه این متا کارش را کرد و روی فروش بازی و حتی آینده این سری هم خیلی تاثیر گذاشت زیرا خیلی از بازیبازان چشمشان به متاست. باز جای شکر دارد که وبسایت معتبری مثل گیم اسپات تا حد زیادی در نقدش از این بازی حق مطلب را به جا اورد و امتیاز ۸ را به Lords of the Fallen اختصاص داد. بسیاری از نقدها و نمرات متوسطی که به این عنوان تعلق گرفت به دلیل نام سازنده آن بود که نام بزرگی نبود و خیلی ‌ها انتظار چنین عنوان قدرتمندی را از آن نداشتند و شاید بدون تجربه کردن کامل آن، بر آن تاختند و بیهوده از آن امتیاز کم کردند در حالی که این رفتار کاملا ناعادلانه بود و معتقدم که اگر در جلوی نام سازنده Lords of the Fallen اسم‌هایی مثل فرام‌سافتور و … بود توجه بسیار بیشتری به آن می‌ کردند. زیرا که Lords of the Fallen پر است از نقاط قوت و به واقع کمتر ضعف بزرگی در آن مشاهده می شود.  به عنوان کسی که در طی سال ها کمتر بازی نقش‌آفرینی از زیر دستش در رفته است بعد از تجربه Lords of the Fallen و زمانی که اسامی سازندگان بازی در حال گذشتن از جلوی چشمانم بود، داشتم با خودم فکر می کردم که چه اشتباهی کرده بودم اگر این عنوان را بازی نمی ‎کردم. امیدوارم شما هم این بازی را به خاطر متا کنار نگذاشته باشید. وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Lords of the Fallen نیز لااقل از نظر بنده یکی از گزینه های بسیار خوب برای قرار گرفتن در لیست است و این عنوان در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه چهل و نهم شده است.

۴۸ –  South Park: The Fractured But Whole

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

South Park: The Fractured But Whole

سازنده: Ubisoft

ناشر: Ubisoft

ژانر: نقش آفرینی نوبتی

تاریخ انتشار: ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷

پلتفرم مقصد: PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch

امتیاز متا: ۸۴/۱۰۰

South Park: The Stick of Truth بازی خیلی خوبی در نسل هفتم بود که با کمک خالقان اصلی سری انیمیشن ساوت پارک و یک سازنده قهار نقش آفرینی مثل آبسیدین و ناشری بزرگ مانند یوبیسافت، توانست بسیار جذاب و عالی ظاهر شده و هم بازیبازان و هم علاقمندان به این سری را کاملا راضی نگاه دارد.  با این موفقیت کاملا انتظارش می رفت که شاهد بازی جدیدی در این سری هم باشیم و این اتفاق در نسل هشتم بیا عنوانی به نام South Park: The Fractured But Whole رخ داد که حتی اسمش هم طنز است و کلی قضیه پشتش است! بازی South Park: The Fractured But Whole که کار ساخت و توسعه آن را یوبیسافت برعهده داشت (برخلاف بازی اول که آبسیدین ساخته بود و یوبیسافت فقط ناشر بود)، عنوانی در سبک نقش آفرینی محسوب می شود که در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۷، همین شرکت آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه های شخصی منتشر کرد و یک تجربه کاملا اصیل و کلاسیک از یک نقش آفرینی با مبارزات نوبتی را در اختیار بازیبازها قرار داد. به مانند سری انیمیشن ساوت پارک، بازی South Park: The Fractured But Whole هم یک بازی کاملا بزرگسالانه است و به هیچ وجه به آن به عنوان یک بازی بچگانه نگاه نکنید. این بازی یک تجربه نقش آفرینی کلاسیک و لذت بخش را در قالب عنوانی با طنز شاهکار دنیای ساوت پارک در اختیار بازیبازان قرار می دهد. South Park: The Fractured But Whole به واسطه المان های عالی نقش آفرینی و مبارزات نوبتی بسیار عمیق در کنار طنز همیشگی و بزرگسالانه انیمیشن ساوت پارک، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از بازی های مولتی پلتفرم با کیفیت در نسل هشتم شود. داستان و وقایع بازی South Park: The Fractured But Whole دقیقا بعد از پایان نسخه اول بازی یعنی  South Park: The Stick of Truth دنبال می شود.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

شخصیت های مختلف بازی بسته به کلاس و درجه و … که دارند، دارای توانایی ها، قدرت ها، ضربات و حملات معمولی و یا ویژه در مبارزات هستند و وقتی نوبت یک شخصیت می شود، باید سعی کنید به بهترین شکل در مبارزه از توانایی های او در جهت پیروز شدن، یاری بگیرید. طنز خاص سری انیمیشن ساوت پارک، حتی در گیم پلی بازی نیز لحاظ شده است و در قدرت های شخصیت ها و نحوه اجرای آن ها و ماهیت آن قدرت ها، موارد بسیار خنده داری به چشم می خورد که در گیر و دار مبارزات سخت بازی خنده بر لبان شما می آورد. 

کودکان South Park بعد از وقایع نسخه اول، تصمیم می گیرند بازی و ماجراجویی جدیدی را آغاز کنند که باز هم در شهر تخیلی South Park واقع در ایالت کلرادو Rocky Mountains، دنبال می شود و آن ها باز هم قصد دارند تا در نقش سوپرهیروها نقش آفرینی کنند. در نهایت و طی وقایعی دو گروه در بازی مانند قبل ایجاد می شود و کسانی که به کارتمن می پیوندند نام گروه آنها Coon and Friends است و در مقابل گروه دشمنان با نام Freedom Pals قرار دارند که جنگ بین این دو گروه در می گیرد. شما باز هم در بازی کنترل بچه جدید را بر عهده می گیرید ولی این بار می توانید انتخاب کنید که وی دختر یا پسر باشد. داستان و اتفاقاتی که در آن رقم می خورد درست به مانند بازی اول و هر بخش دیگری از سری South Park بسیار بسیار جذاب و خنده دار هستند و به واقع باید گفت Trey Parkerو Matt Stone ذهن های بسیار توانمندی برای خنداندن مردم دارند، آن هم در قالب مطرح کردن بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی و… که با بزرگنمایی های وحشتناک در سری South Park نمایش داده می شوند و یک موضوع شاید ساده به یک طنز اجتماعی بی نظیر تبدیل می گردد. South Park: The Fractured But Whole یک بازی در سبک اکشن آفرینی با مبارزات نوبتی محسوب می شود که به مانند تمامی نقش آفرینی های باکیفیت، بر اساس هرچه بیشتر اکتشاف کردن و گشت و گذار در دنیای بازی و پیشبرد داستان و ماموریت های فرعی و لول آپ شخصیت ها و قدرت ها و … بنا شده است و بسیار نیز این کار را عالی انجام می دهد. در بازی South Park: The Fractured But Whole همان طور که قبلا نیز اشاره کرده ایم، به سنت هر نقش آفرینی جذاب دیگری، قابلیت گشت و گذار در مناطق مختلف شهر را دارید و باید به اکتشاف و پیدا کردن شخصیت های مختلف و آیتم ها و گنج های گوناگون و ارزشمند در جای جای و در گوشه و کنار شهر South Park بپردازید. در بازی هم ماموریت های اصلی و داستانی وجود دارند که با انجام آن ها خط داستانی اصلی بازی را جلو می برید و هم انواع و اقسام ماموریت های جانبی و فرعی که توسط شخصیت های مختلف در گوشه و کنار نقشه به شما داده می شوند و انجام ماموریت های گوناگون برای هر شخصیت باعث می شود تا او به لیست دوستان شما اضافه گردد و هر چه دوستان بیشتری داشته باشید در شهر محبوب تر هستید و در بسیاری موارد دوستانتان به کمکتان می آیند و از انجام برخی مبارزات راحت می شوید.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

داستان و اتفاقاتی که در آن رقم می خورد درست به مانند بازی اول و هر بخش دیگری از سری South Park بسیار بسیار جذاب و خنده دار هستند و به واقع باید گفت Trey Parkerو Matt Stone ذهن های بسیار توانمندی برای خنداندن مردم دارند، آن هم در قالب مطرح کردن بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی و… که با بزرگنمایی های وحشتناک در سری South Park نمایش داده می شوند و یک موضوع شاید ساده به یک طنز اجتماعی بی نظیر تبدیل می گردد.

شخصیت های مختلف بازی بسته به کلاس و درجه و … که دارند، دارای توانایی ها، قدرت ها، ضربات و حملات معمولی و یا ویژه در مبارزات هستند و وقتی نوبت یک شخصیت می شود، باید سعی کنید به بهترین شکل در مبارزه از توانایی های او در جهت پیروز شدن، یاری بگیرید. طنز خاص سری انیمیشن ساوت پارک، حتی در گیم پلی بازی نیز لحاظ شده است و در قدرت های شخصیت ها و نحوه اجرای آن ها و ماهیت آن قدرت ها، موارد بسیار خنده داری به چشم می خورد که در گیر و دار مبارزات سخت بازی خنده بر لبان شما می آورد. به مانند تمامی عناوین نقش آفرینی در South Park: The Fractured But Whole نیز با انجام فعالیت ها و ماموریت های داستانی و فرعی مختلف، امتیاز تجربه یا Xp دریافت می کنید و با این امتیازات لول و سطح شخصیت های مختلف را بالا می برید (اصطلاحا Level Up) و آپگرید ها و ارتقاهای بسیار متنوع و مختلفی را در اختیار شخصیت ها قرار می دهید تا در مبارزات به کمک شما کنند و کارتان را راحت تر سازند. مانند خیلی از عناوین نقش آفرینی دیگر، در بازی South Park: The Fractured But Whole میزان شانس پیروز شدن گروه شما در مبارزات رابطه مستقیمی با درجه و لول تیم دشمن دارد. در واقع به مانند خیلی از بازی ها نظیر فاینال فانتزی، در این بازی می بینید مثلا یک دشمن وجود دارد که درجه اش خیلی بیشتر از شماست و شانس پیروزیتان خیلی خیلی پایین است، بنابر این باید برگردید و با انجام ماموریت های بیشتر و گشت و گذار و … درجه شخصیت خود را ارتقا دهید و تیم خود را قوی تر کنید تا مجددا بازگشته و آن دشمن قدرتمند را شکست دهید. در این نسخه سازندگان بیشتر بر روی گیم پلی اعم از المان های نقش آفرینی و مبارزات بازی و عمیق تر کردن آن ها کار کردند تا علاوه بر یک South Park، شاهد بک بازی نقش آفرینی بسیار تاکتیکی و عمیق با مبارزاتی دشوار و المان های جذاب و پرتعداد نقش آفرینی باشیم که می تواند هر بازیباز هاردکور علاقمند به نقش آفرینی را راضی نگاه دارد. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای South Park: The Fractured But Whole نیز کاملا لیاقت نام برده شدن از آن را داراست و این عنوان نقش آفرینی زیبا و دوست داشتنی در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه چهل و هشتم شده است.

۴۷ – Ghost Recon Wildlands

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Ghost Recon Wildlands

سازنده: Ubisoft

ناشر: Ubisoft

ژانر: شوتر سوم شخص تاکتیکال تیمی، جهان آزاد

پلتفرم مقصد:  Xbox One, PS4, PC

تاریخ انتشار: ۷ مارچ ۲۰۱۷

امتیاز متا: ۷۶/۱۰۰

Ghost Recon Wildlands تغییرات وسیعی را که برای سری لازم بودند با خود به همراه آورد ولی خوب می دانید تغییرات همیشه مخالفینی هم دارد (حتی اگر گاد او وار باشد) که دوست ندارند تغییر ببینند ولی سازندگان بهتر می دانستند که تغییر بعد از تغییر یک نسل حسابی لازم است. خوشبختانه هم این تغییرات جواب داد و نشان داد که بازیبازان هم زرنگ هستند زیرا این بازی فروش وحشتناکی را تجربه کرد. بگذارید تا از صحبت کوتاهی در مورد این فرنچایز شروع کنیم. سری گوست ریکان، حداقل برای دوست داران بازی های نظامی، نامی شناخته شده و البته بسیار مورد علاقه است. این سری دوست داشتنی، همیشه و در طول عمرش، توانسته به بهترین نحو ممکن، تاکتیک های نظامی و همکاری را در یک بازی ویدئویی جای دهد. اما دوست داران این سری بی نظیر که نوشته یکی از بهترین نویسنده های عرصه بازی های ویدئویی، یعنی تام کلنسی فقید است، پس از نسخه سرباز آینده، به هیچ وجه شاهد عرضه شدن یک بازی که در خور نام بزرگ و بسیار موفق این سری باشد نبودند، البته تا قبل از Ghost Recon Wildlands. این سری همیشه موفق شده با تغییرات عظیم در هسته اصلی گیم پلی، نوآوری را در بازی هایش بگنجاند و از سویی هم تعهدی هرچند کمرنگ، اما قابل مشاهده نسبت به ریشه هایش داشته باشد. حال آن که پس از عرضه نسخه بی نظیر و بسیار زیبای سرباز آینده، هیچ کدام از نسخه های دیگر سری نتوانستند نوآوری و احترام به ریشه ها را در کنار هم و به صورت یک معجون خوش طعم تحویل طرفداران بدهند تا ابن که نوبت به Ghost Recon Wildlands رسید.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

وسعت جهان بازی و آزادی عمل و مقدار محتوای آن، واقعا تحسین برانگیز است. وسایل نقلیه بسیار زیاد، مراحل فرعی زیبا و پر جزییات، جهانی زنده و در نهایت یک گیم‌ پلی سرگرم کننده و مثال زدنی، همه و همه در Ghost Recon Wildlands حضور دارند. همچنین بازی با وجود جهان وسیع و زنده‌اش، گرافیکی خیره کننده و زیبا را هم به بازیبازها ارائه می دهد که  تجربه بازی را بسیار لذت بخش تر و زیباتر کرده است. Ghost Recon Wildlands، با داستان باز و ساده، گیم پلی آزادانه، هوش مصنوعی نوین و گرافیک زیبایش، یکی از بازی های جذاب این نسل است و همان طور که اشاره کردم خوشبختانه فروش خیلی قدرتمندی ار هم تجربه نمود تا به ابن ترتیب یوببیسافت سراغ نسخه بعدی سری برود و اکنون زمان کمی تا انتشار بازی جدید این سری با نام یریک پوینت باقی مانده است که امیدواریم باز هم شاهد یک بازی معرکه باشیم

بازی Ghost Recon Wildlands که کار ساخت و توسعه آن را یوبیسافت برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر سوم شخص تاکتیکال تیمی جهان آزاد محسوب می شود که در تاریخ ۷ مارس سال ۲۰۱۷، این شرکت آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. سازنده ها در Ghost Recon Wildlands از یک سناریوی بسته استفاده نکرده و افسار داستان را هم به دست بازیباز سپردند. به همین منظور، بازیباز ها در نقش نیرو های ویژه ارتش ایالات متحده موسوم به Ghost باید با تصمیمات فردی و روندی که خودشان اتخاذ می‌کنند، در دنیای زنده و بسیار خطرناک بولیوی به جنگ کارتل خوفناک و بسیار قدرتمند سانتابلانکا بروند. کارتلی که با گسترش روز افزون فعالیت هایش، قدرتی بی حد در بولیوی به دست آورده و حالا در روز روشن می تواند به عملکرد غیرقانونی‌اش ادامه دهد. عملکردی که با خارج شدن از مرزهای بولیوی حالا مسئولان آمریکایی را هم نگران کرده است. Ghost Recon Wildlands این بار برخلاف فرمول همیشگی سری، در یک جهان باز و البته بسیار پویا دنبال می شود. سرزمینی که بر اساس کشور بولیوی ساخته شده است و از آن جایی که با یوبیسافت طرفی بودیم، یک نقشه بزرگ، کاملا مشابه و بسیار زنده از بولیوی تضمین شده بود. نقشه ای که  میزبان گروه ها و کارتل های مختلف خلافکار، احزاب متفاوت و مردمی است که هر کدام بنا به شرایط پیش آمده و بر اساس نیاز هایی که دارند دست به تصمیم گیری و عمل می زنند.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

بازیباز ها در نقش نیرو های ویژه ارتش ایالات متحده موسوم به Ghost باید با تصمیمات فردی و روندی که خودشان اتخاذ می‌کنند، در دنیای زنده و بسیار خطرناک بولیوی به جنگ کارتل خوفناک و بسیار قدرتمند سانتابلانکا بروند. کارتلی که با گسترش روز افزون فعالیت هایش، قدرتی بی حد در بولیوی به دست آورده و حالا در روز روشن می تواند به عملکرد غیرقانونی‌اش ادامه دهد. عملکردی که با خارج شدن از مرزهای بولیوی حالا مسئولان آمریکایی را هم نگران کرده است

Ghost Recon Wildlands به واسطه المان های جذاب گیم پلی و قابلیت کو آپ لذتبخش و محتوای بسیار بالا موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۶/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به تجربه ای موفق برای سازندگان شود و البته بهتر از متا اینجا بود که بازی یکی از پرفروش ترین عناوین تاریخ یوبیسافت شد.  Ghost Recon Wildlands کلی نوآوری جذاب در این سری به همراه داشت و در عین حال، توانست به ریشه های سری، یعنی رعایت اصل اساسی همکاری و تاکتیک های نظامی نیز پایبند بماند. وسعت جهان بازی و آزادی عمل و مقدار محتوای آن، واقعا تحسین برانگیز است. وسایل نقلیه بسیار زیاد، مراحل فرعی زیبا و پر جزییات، جهانی زنده و در نهایت یک گیم‌ پلی سرگرم کننده و مثال زدنی، همه و همه در Ghost Recon Wildlands حضور دارند. همچنین بازی با وجود جهان وسیع و زنده‌اش، گرافیکی خیره کننده و زیبا را هم به بازیبازها ارائه می دهد که  تجربه بازی را بسیار لذت بخش تر و زیباتر کرده است. Ghost Recon Wildlands، با داستان باز و ساده، گیم پلی آزادانه، هوش مصنوعی نوین و گرافیک زیبایش، یکی از بازی های جذاب این نسل است و همان طور که اشاره کردم خوشبختانه فروش خیلی قدرتمندی ار هم تجربه نمود تا به ابن ترتیب یوببیسافت سراغ نسخه بعدی سری برود و اکنون زمان کمی تا انتشار بازی جدید این سری با نام یریک پوینت باقی مانده است که امیدواریم باز هم شاهد یک بازی معرکه باشیم. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Ghost Recon Wildlands نیز شایسته قرار گرفتن در لیست است و این عنوان جذاب، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” رتبه چهل و هفتم را به خود اختصاص داده است.

۴۶ – Celeste

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Celeste

سازنده: Matt Makes Games

ناشر:  Matt Makes Games

ژانر: Platformer

پلتفرم مقصد: Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Linux, Mac

تاریخ انتشار: ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸

امتیاز متا: ۹۴/۱۰۰

حضور این بازی در لیست کاملا مهر تاییدی بر این است که سعی می کنم این لیست ها را تا حد زیادی با نظرات کلی و عمومی گیمرها در دنیا تهیه کنم و کل لیست فقط نظر شخصی خودم نباشد تا به این شکل لیست مرجعیت بیشتری پیدا کند. به شخصه اگر ۵۰ بازی مولتی پلتفرم نسل هشتم را صرفا با علاقه شخصیم بنویسم هرگز Celeste در آن ها نیست. اگر ۱۰۰ تا را بنویسم باز هم Celeste در آن ها نیست. اگر ۱۵۰ تا را بنویسم باز هم Celeste در آن نیست! اما خب این فقط نظر شخصی من است و بیخود نیست که این بازی در لیست برترین های سال بوده و متای ۹۴ دارد. نمی شود از چنین عنوان بی نظیری در لیست برترین ها گذشت زیرا که باید تمام سلیقه ها در این لیست لحاظ شود. بگذریم دیگر، برویم سراغ خود بازی. عنوانCeleste که کار ساخت و توسعه آن را Matt Makes Games برعهده داشت، عنوانی در سبک پلتفرمر محسوب می شود که در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۲۰۱۶، استودیو Matt Makes Games آن را برای پلتفرم هایNintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Linux و Mac منتشر کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

حضور این بازی در لیست کاملا مهر تاییدی بر این است که سعی می کنم این لیست ها را تا حد زیادی با نظرات کلی و عمومی گیمرها در دنیا تهیه کنم و کل لیست فقط نظر شخصی خودم نباشد تا به این شکل لیست مرجعیت بیشتری پیدا کند. به شخصه اگر ۵۰ بازی مولتی پلتفرم نسل هشتم را صرفا با علاقه شخصیم بنویسم هرگز Celeste در آن ها نیست. اگر ۱۰۰ تا را بنویسم باز هم Celeste در آن ها نیست. اگر ۱۵۰ تا را بنویسم باز هم Celeste در آن نیست! اما خب این فقط نظر شخصی من است و بیخود نیست که این بازی در لیست برترین های سال بوده و متای ۹۴ دارد.

Celeste به واسطه طراحی های بی نظیر و دوست داشتنی، داستان گویی زیبا و المان های جذاب و یونیک گیم پلی که هنگی به بهترین شکل در هم تنیده شده بودند، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای عجیب و غریبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای فراتر ار معجزه ۹۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تمام صنعت بازی و حتی خود سازندگانش شگفت زده شوند و بازی به مراسم بازی سال نیز راه پیدا کند. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Celeste نیز یکی از “باید” های این لیست است که بدون حضورش این لیست زیاد رسمی نیست. عنوان باکیفیت و زیبای Celeste، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” رتبه چهل و ششم را به خود اختصاص داده است.

 

۴۵ – The Surge

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

The Surge

سازنده:  Deck13 Interactive

ناشر:  Focus Home Interactive

ژانر:  Action RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, PC

تاریخ انتشار:  ۱۶ می ۲۰۱۷

امتیاز متا:  ۷۴/۱۰۰

خیلی بی‌انصافی است که یک بازی به حق خود نرسد و با آن طوری که باید، برخورد نشود. بازی که ضعیف است باید نقد شود و ایراداتش گفته شود و امتیاز هم از آن کسر گردد و بر عکس عنوانی که قوی وقدرتمند است هم بایستی نقد شود و به حق خود که امتیازات عالی است برسد، ولی صحیح نیست که عنوانی خوب و زیبا بیش از حد سختگیرانه و متفاوت با دیگر بازی‌ها نقد شود و به دلایل نه چندان حرفه ‎ای یا به دلیل این که مثلا سازندگان آن بازی ‎های بزرگی در آن سبک نساخته ‎اند و نامشان چندان پرآوازه نیست، امتیاز آن کسر گردد. این اتفاق مثل عنوان قبلی لیست، برای بازی The Surge هم رخ داد و با این که امتیازاتش بهتر از لردز او فالن بود، ولی باز هم حقش خیلی بیشتر بود. بازی The Surge که کار ساخت و توسعه آن را Deck13 Interactive برعهده داشت، عنوانی در سبک اکشن نقش آفرینی محسوب می شود که در تاریخ ۱۶ می سال ۲۰۱۷، شرکت Focus Home Interactive آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. The Surge عنوانی با درجه سختی کاملا بالاست و فقط مناسب هاردکور بازان و طرفداران سولز است زیرا باید حسابی صبر داشته باشید و لول بزنید و سلاح و زره ارتقا دهید و ست های جدیدتر بسازید تا بتوانید راحت تر پیشروی کنید. وقتی کشته شوید آیتم های tech scrap می مانند همان جا و یک بار وقت دارید برگردید و آن ها را بردارید و تازه “زمان مشخص شده برای انجام این کار” هم دارید و بعد از زمانی آن ها از بین می روند. هر چقدر هم که بیشتر دشمن بکشید قبل از این که به پایگاه بروید و استراحت کنید، ضریب گرفتن آیتم از دشمنان بالاتر می رود و می توانید مقدار خیلی خیلی بیشتری tech scrap بگیرید. بازی پر است از رازهای مختلف که درست مانند سری سولز جذابیت دارند و باید آن ها را کشف کنید. یک نکته بازی که به معنای واقعی چیزی فراتر از شگفت انگیز است و واقعا یادآور سری سولز است، موضوع نوع راهیابی مراحل به هم و ایجاد مبانبرها در بازی است که واقعا مختان گاها سوت می کشد و از این که چقدر بی نظیر مراحل به هم وصل می شوند و از آخرین بخش بازی به اولین بخش آن میان بر می خورد و همه جا به طرزی شگفت انگیز به هم وصل می شوند، واقعا در بازی هنگ می کنید و سازندگان را تحسین خواهید کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

جای شکرش باقی است که با وجود امتیازات ناعادلانه بازی بازی، فروش The Surge خیلی خوب بوده و تا چند روز دیگر شاهد انتشار نسخه مورد انتظار دوم از این سری هستیم. مطمئن باشید وقتی که یک طرفدار پر و پا قرص و قدیمی سری سولز، ۴ بار به صورت پشت سر هم یک بازی را تجربه و آن را پلات نماید (یعنی هر بار که بازی تمام شد بلافاصله و بی درنگ از ابتدا آن را شروع کند تا زمان گرفتن تروفی پلاتینیوم) یعنی آن بازی باید خیلی خاص و جذاب باشد

بدون شک شک بهترین نسخه برای تجربه این بازی نسخه کامل آن است که همراه دی ال سی های بسیار جذابی است مخصوصا به خاطر دی ال سی A Walk in the Park. در بسته الحاقی A Walk in the Park  که در نسخه The Surge: Complete Edition به همراه ۲ دی ال سی بزرگ دیگر و چند آیتم رایگان قرار گرفته است، یک محیط جدید و خیلی بزرگ که یک شهر بازی زیبا و البته ویران شده است به بازی اضافه شده و چندین دشمن جدید و چندین سلاح و زره جدید و آیتم های جذاب و ۲ باس فایت جدید نیز در بازی قرار داده شده اند که این بسته الحاقی را تبدیل به یک دی ال سی کاملا ارزشمند می کند که البته همان طور که گفتم بهتر است آن را در قالب نسخه کامل بازی بخرید. The Surge به واسطه المان های جذاب و گیم پلی عمیق الهام گرفته شده از سری سولز موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید، ولی نه در حد لیاقتش. نهایتا نیز این عنوان توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد که امتیاز خوبی است ولی واقعا کیفیت این بازی خیلی بالاتر است و حداقل امتیازش بالای ۸ است. The Surge، جزو برترین عناوین الهام گرفته شده از دارک سولز در دنیاست و ذره ای به متا توجه نکنید هر چند که تازه متای ۷۴ امتیاز خوبی است. اوضاع در صنعت گیم انگار برعکس است، البته برعکس که چه عرض کنم، زیرا تقریبا در همه دنیا و همه حوزه ها همین بی عدالتی و چربیدن قدرت و پول بر ضعیف تر ها وجود دارد و اسم های بزرگ که هدیه های بزرگ می دهند و سبیل عزیزان را خوب چرب می کنند همیشه خیالشان از نمرات راحت است ولی کوچکترها هرگز. در حالی که واقعا باید برعکس این باشد و وقتی استودیویی کوچک تر از غول های بزرگ دنیا، دل و جرات به خرج می دهد و یک عنوان بسیار زیبا و جذاب می‌ سازد بایستی خیلی بیشتر به آن توجه کرد و به ویژه منتقدان و مراجع گیمی مختلف در دنیا باید بیشتر به آن بپردازند و به سازندگان این نوید را بدهند که راه درستی را پیش گرفته‌ اند و با رفع برخی مشکلات بازی که ناشی از کم‌ تجربگی است، می‌توانند در ادامه عناوین بسیار بهتری بسازند و خیلی موفق‌تر عمل کنند. اما در عمل می بینیم که عکس این قضیه اتفاق می‌ افتد و منتقدان با بازی های بزرگ ساخت سازندگان کوچک تر بسیار سختگیرانه‌ تر از عناوین شرکت‌ های بزرگ و خوش‌ نام برخورد می‌ کنند و مواردی را که در بازی‎های اسم و رسم دار گاهی نادیده می‌ گیرند، به شدیدترین شکل در عناوینی که سازندگانش کمی کوچک تر و کم آوازه‌ تر هستند، لحاظ کرده و از بازی امتیاز کم می‌ کنند. انگار که سازندگان کوچک تر حق ندارند بازی AAA بسازند و فقط باید بازی کوچک بسازند تا نمره خوب بگیرند.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در یک کلمه می گویم The Surge چیزی از یک بازی شاهکار برای “سولز دوستان” کمتر ندارد و آن قدر گسترده و عمیق است و آن قدر ارزش تکرار دارد که هر بار بازی کنید باز هم برای دفعه بعد انگیزه دارید. امیدوارم لااقل بازی دوم به حق واقعی اش برسد.

باز جای شکرش باقی است که با وجود امتیازات ناعادلانه بازی بازی، فروش The Surge خیلی خوب بوده و تا چند روز دیگر شاهد انتشار نسخه مورد انتظار دوم از این سری هستیم. مطمئن باشید وقتی که یک طرفدار پر و پا قرص و قدیمی سری سولز، ۴ بار به صورت پشت سر هم یک بازی را تجربه و آن را پلات نماید (یعنی هر بار که بازی تمام شد بلافاصله و بی درنگ از ابتدا آن را شروع کند تا زمان گرفتن تروفی پلاتینیوم) یعنی آن بازی باید خیلی خاص و جذاب باشد. قطعا وقتی یک بازی می تواند چنین کاری را با یک طرفدار کهنه کار نقش آفرینی و سری دارک سولز انجام دهد یعنی خیلی خیلی بازی باکیفیتی است.  در یک کلمه می گویم The Surge چیزی از یک بازی شاهکار برای “سولز دوستان” کمتر ندارد و آن قدر گسترده و عمیق است و آن قدر ارزش تکرار دارد که هر بار بازی کنید باز هم برای دفعه بعد انگیزه دارید.  The Surge حتی بین عناوین سولز لایک که از سری سولز الهام گرفته اند هم خاص و منحصر به فرد است زیرا تمامی آن بازی همگی بر پایه مبارزات قدیمی با سلاح سرد و کلاسیک هستند ولی The Surge سراغ تکنولوژی بسیار پیشرفته رفته است و در قالب ابرسربازها و ارتقای فیزیکی انسان، عنوانی را کاملا وفادار به ریشه های دارک سولز خلق کرده است. در نهایت باید بگویم زمانی که صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای The Surge نیز لااقل از نظر بنده بایستی در این لیست حضور داشته باشد. عنوان باکیفیت و زیبای The Surge، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” رتبه چهل و پنجم را به خود اختصاص داده است.

۴۴ – Undertale

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Undertale

سازنده: toby fox

ناشر: toby fox

ژانر: Role-playing

پلتفرم:  Nintendo Switch, PlayStation 4, Microsoft Windows, PlayStation Vita, Linux, Mac

تاریخ انتشار: ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵

امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰

فرض کنید یک روح دیوانه در بازی می بینید که برای این که مودب باشد و شما را ناراحت نکند وقتی به او حمله می‎ کنید خودش از جان خود می ‎کاهد تا مثلا شما فکر کنید با ضربه شما این‎ طور شده است یا یک هیولای عجیب ببینید که فقط و فقط و فقط فقط از شما می ‎خواهد تمیز باشید! این قضیه Undertale است. Undertale یکی از برترین، پیشروترین و خلاقانه ‎ترین عناوین نقش ‎آفرینی است که نه فقط در نسل هشتم بلکه در تمام تاریخ منتشر شده است. Undertale به طرز بسیار شجاعانه ‎ای در جهت خلق نوآوری پا روی سنت گذاشته است و باید گفت کاملا و به طور صددرصد و بدون ذره ای اشتباه، توانست به این موفقیت دست یابد. این عنوان با قدم گذاشتن در مسیری ساختارشکن و شخصیت ‎پردازی ‎هایی نامتعارف و سیستم مبارزات عجیب، کاری کرد کارستان! عنوان مستقل و فوق ‎العاده زیبایی که در نسل هشتم تمامی صنعت بازی‎ های ویدئویی یکصدا آن را تحسین کردند و بسیار مورد استقبال نقش ‎آفرینی بازان قرار گرفت و به راستی یکی از افتخارات صنعت محبوبمان محسوب می ‎شود. بازی Undertale که کار ساخت و توسعه آن را toby fox برعهده داشت، عنوانی در سبک نقش آفرینی محسوب می شود که در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۵ و سپس در طول سال های بعد، toby fox آن را برای پلتفرم های Nintendo Switch, PlayStation 4, Microsoft Windows, PlayStation Vita و Linux, Mac منتشر کرد. زمانی که بازی Undertale را آغاز می ‎کنید در همان صحنه‎ های ابتدایی بازی گمان می‎ کنید با یک نقش ‎آفرینی کلیشه ‎ای روبرو هستید که در آن در یک جهان مرموز بیدار می ‎شوید و رهسپار سفری خواهید شد به امید آن که زندگی عادی خود را باز پس گیرید. علیرغم این فرضیه آشنا، به زودی متوجه خواهید شد که موضوع به همین سادگی‎ ها هم نیست و خبری از کلیشه و … که نیست هیچ، بلکه کلی هم سورپرایز عجیب و غریب و جدید انتظارتان را می ‎کشد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

فرض کنید یک روح دیوانه در بازی می بینید که برای این که مودب باشد و شما را ناراحت نکند وقتی به او حمله می‎ کنید خودش از جان خود می ‎کاهد تا مثلا شما فکر کنید با ضربه شما این‎ طور شده است یا یک هیولای عجیب ببینید که فقط و فقط و فقط فقط از شما می ‎خواهد تمیز باشید! این قضیه Undertale است. Undertale یکی از برترین، پیشروترین و خلاقانه ‎ترین عناوین نقش ‎آفرینی است که نه فقط در نسل هشتم بلکه در تمام تاریخ منتشر شده است. بازی پر است از موجودات عجیب و غریب و دیوانه. سناریوی بازی بسیار بسیار هوشمندانه نوشته شده است و به طور مداوم انتظارات شما از بازی را دگرگون می ‎کند. بسیاری موارد فوق‎ العاده جذاب در مورد داستان و روند بازی وجود دارد که شما را وحشتناک سورپرایز می کند و مختان سوت می کشد!

در حالی که بسیاری از بازی ‎ها تلاش بسیار زیادی برای آموزش اصول اولیه بازی به شما انجام می ‎دهند، Undertale تلاش می ‎کند که نه تنها شما را با محتوای عظیم بازی آشنا کند بلکه به شما بیاموزد هیچ چیزی را در بازی از روی ظاهرش قضاوت نکنید. بگذارید در این مورد مثالی بزنم. نخستین شخصیتی که در بازی ملاقات می‌کنید از شما می ‎خواهد که خوب و عادلانه بازی کنید ولی بعد، آن موزیک شاد و مهربانانه جای خود را به خنده ‎های شیطانی او می‎دهد و “دوست” جدیدتان، شما را یک احمق خطاب می ‎کند و متوجه می ‎شوید که وی دشمنتان است. این ‎جاست که پیغام بازی را می ‎گیرید: منتظر هر چیزی در بازی باشید. Undertale با تکنیک های داستان ‎سرایی غیرمعمول و مکانیک مبارزه مخصوص به خود، نامی برای خود دست و پا کرد و خود را از دیگر عناوینی که فکر می ‎کنید از آن ‎ها تقلید کرده است، کاملا جدا می ‎کند. Undertale به واسطه المان های فوق العاده یونیک نقش آفرینی و روایت داستانی بی نظیر و شگفت انگیز موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای معرکه ای را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای شگفت انگیز ۹۳/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا در کنار برترین بازی های تاریخ قرار بگیرد. می ‎دانید ۹۳ یعنی چه؟ ۹۳ یعنی امتیاز متای The Witcher 3: Wild Hunt، یعنی امتیاز متای عنوانی که شاید برترین در تاریخ است. همان ‎طور که طبق قانونی که برای خود دارم همیشه گقته ‎ام باز هم می ‎گویم: بد بودن متای یک عنوان ابدا دلیل بر بد بودن بازی نیست ولی بالا بودن متای یک بازی قطعا دلیل بر جذابیت و زیبایی بازی است. در حالی که ابتدا به نظر می رسد Undertale یک بازی است که در درجه اول برای طرفداران RPG (نقش آفرینی) طراحی شده است، اما بسیاری از جوک ‎ها و شوخی ‎های این بازی در خواست تجدید نظر در این مسئله را دارند! یک جفت اسکلت کمیک بوکی بی کفایت، به طور منظم و مرتب در حال پرتاب کردن انواع چوک‎ ها و مسخره بازی ها به سمت شما هستند در حالی که تلاش می ‎کنند – و البته شکست می‎ خورند!- تا شما را از پیشرفت در بازی باز دارند. همچنین ضعف خنده‎ دار و مشهود روابط اجتماعی یکی از منابع اصلی خنده در بازی است.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Undertale به طرز بسیار شجاعانه ‎ای در جهت خلق نوآوری پا روی سنت گذاشته است و باید گفت کاملا و به طور صددرصد و بدون ذره ای اشتباه، توانست به این موفقیت دست یابد. این عنوان با قدم گذاشتن در مسیری ساختارشکن و شخصیت ‎پردازی ‎هایی نامتعارف و سیستم مبارزات عجیب، کاری کرد کارستان! عنوان مستقل و فوق ‎العاده زیبایی که در نسل هشتم تمامی صنعت بازی‎ های ویدئویی یکصدا آن را تحسین کردند و بسیار مورد استقبال نقش ‎آفرینی بازان قرار گرفت و به راستی یکی از افتخارات صنعت محبوبمان محسوب می ‎شود.

بازی پر است از موجودات عجیب و غریب و دیوانه. سناریوی بازی بسیار بسیار هوشمندانه نوشته شده است و به طور مداوم انتظارات شما از بازی را دگرگون می ‎کند. بسیاری موارد فوق‎ العاده جذاب در مورد داستان و روند بازی وجود دارد که شما را وحشتناک سورپرایز می کند و مختان سوت می کشد! شخصیت پردازی در بازی بسیار هوشمندانه صورت گرفته است و البته عجیب و غریب و نامتعارف. مثلا تصور کنید که شما با دقت شرایطی در بازی را پیش می ‎برید و با توجه به رفتارهای عرف، انتظار دارید که فلان موضوع به فلان شکل در بازی پیش برود و آن نتیجه‎ ای را که انتظار دارید ببینید اما سخت در اشتباهید! چنان واکنش ‎های عجیب و غریب و نامتعارفی را در بازی از سوی شخصیت ‎ها می بینید که دیگر در بازی پیش ‎بینی نمی ‎کنید. با همین موارد ساده ولی هوشمندانه است که بازی خنده و لذت و شگفتی را به شما هدیه می ‎دهد. Undertale از آن دست عناوینی است که یک نقش‎ آفرینی‎ باز نباید آن را از دست بدهد. شاید لذتی که عنوانی مثل Undertale به شما می ‎دهد از جنس متفاوتی نسبت به غول‎ هایی مثل ویچر و فال ‎آوت و بلادبورن باشد ولی این را مطمئن باشید که اگر این عناوین شاهکار هستند (که هستند)، Undertale نیز بی‎ شک شاهکاری در قالب و کلاس رترواستایل خود است. باز هم سازندگان مستقل خلاقیت و هنر خود را به رخ دنیا کشیدند و نشان دادند که با امکانات کم چه کارها می ‎توان کرد. می ‎توان عنوانی به نام Undertale ساخت که از بزرگ ‎ترین رسانه‎ های گیم دنیا امتیاز متای ۹۳ را دریافت کند. مطمئن هستم که پس از تجربه Undertale چنان حس لذت خالص و شور و شوقی دارید که با کلمان قابل وصف نیست و تمامی وجودتان از هنر سازندگان این عنوان لبریز و مشعوف خواهد شد. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Undertale را نمی شود از قلم انداخت و بایستی قطعا در این لیست حضور داشته باشد. عنوان باکیفیت و شاهکار Undertale، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” رتبه چهل و چهارم را به خود اختصاص داده است.

۴۳ – Tom Clancy’s The Division 2

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Tom Clancy’s The Division 2

سازنده: Ubisoft

ناشر: Ubisoft

ژانر: Open World TPS Multiplayer

پلتفرم مقصد: PC, PS4, Xbox One

تاریخ انتشار: ۱۵ مارس ۲۰۱۹

امتیاز متا: ۸۴/۱۰۰

بوبیسافت کمپانی بازی های بی نظیر است و با بازی هایش خیلی خاطره داریم و از آن مهم تر این که کلی از خاطرات خوب ما با این شرکت برخلاف خیلی از دیگر شرکت های قدیمی، خاطرات جدید است و این شرکت مدام و هر سال دارد برای ما کلی خاطره سازی می کند. کافیست مقداری به گذشته و حال نگاه کنید و برخی از برترین عناوینی که تجربه کرده اید را در ذهنتان برشمارید آن جاست و آن وقت نقش یوبیسافت را در این صنعت بهتر لمس می کنید و نامش برایتان پررنگ تر می شود. خیلی از خاطرات فوق العاده ما مربوط به این شرکت بزرگ بوده و هست و نمی توانیم کلی خاطره بی نظیر را از یاد ببریم. در همین سال ها نیز که این شرکت اشتباهاتی داشته است ولی باز هم کلی بازی فوق العاده عالی و بی نظیر را برای ما به ارمغان آورده است و بازیبازان زیادی را غرق در لذت کرده است. این کمپانی در سال های اخیر و در نسل هشتم، بازی های چند نفره و آنلاین بسیار موفقی را عرضه کرده است که لااقل از نظر بازیبازان و از جنبه اقتصادی، فوق العاده عالی عمل کرد اند و شاهد عناوینی مثل دیویژن، گوست ریکان وایلدلندز و رینبو سیکس بودیم که همگی جزو پرفروش ترین بازی های تاریخ این شرکت محسوب می شوند. شکی نیست که یکی از بی نظیرترین این تجربه ها و خاطرات در نسل هشتم، Tom Clancy’s The Division بود که تبدیل به یکی از پرطرفدارترین عناوین این صنعت شد و بسیاری از ما زمان خیلی خیلی زیادی را در نیویورک ویران شده سپری کردیم. سپس در نسخه دوم وضعیت خیلی هم بهتر شد و این بار پای به واشنگتن گذاشتیم و شاهد عنوانی بودیم که با رفع کردن ضعف های بازی نخست، تبدیل به یکی از برترین عناوین سبک خود در نسل هشتم تبدیل شود.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

کسانی که به دنیای بازی های ویدئویی تسلط دارند و در جریان امتیازات بازی های آنلاین و چند نفره در زمان عرضه هستند، خوب می دانند که امتیاز ۸۴ برای یک بازی کاملا “آنلاین چند نفره” در ابتدای عرضه، خیلی خیلی خیلی ارزشمند است و نشان از یک بازی شاهکار دارد.  Tom Clancy’s The Division 2 عنوانی است پر از محتوا و مراحل جذاب و ارتقاهای پر تعداد و مبارزات و مراحل بی نظیر و جذاب. یک شوتر سوم شخص با ثبات و عمیق که سیستم گان پلی و کاورگیری و شلیک آن یکی از برترین هایی است که در تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز دیده ایم و کمتر عنوانی این چنین لذت کاور گیری و شلیک های عالی و با وزن را به ما هدیه داده است.

بازی Tom Clancy’s The Division 2 که کار ساخت و توسعه آن را یوبیبسافت برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر سوم شخص چند نفره جهان آزاد محسوب می شود که در تاریخ ۱۵ مارس سال ۲۰۱۹، همین شرکت آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد.  Tom Clancy’s The Division 2 ما را به واشنگتن دی سی آخر الزمانی  می برد و شاهد اکثر مناطق مهم واشنگتن از قبیل کاخ سفید و پنتاگون و دیگر مناطق مهم شهر هستیم که قطعا تجربه بازی را جذاب تر می کنند و به صورتی کاملا واقعی و شاهکار خلق شده اند. اکنون دیگر کاخ سفید تبدیل به مقر فرماندهی و پایگاه اصلی شما در بازی Tom Clancy’s The Division 2 شده است و باید منطقه به منطقه شهر واشنگتن را از چنگال غارتگران و قاتلین و اراذل و اوباش پاکسازی کرده و پس بگیرید. در نسخه دوم محیط و فضاهای بازی کاملا متفاوت از عنوان نخست هستند و اصلا حس و حال تکراری بودن محیط ها و فضاسازی یکسانی را در Tom Clancy’s The Division 2 شاهد نیستیم. گیم پلی بازی به صورت ۴ نفره به مانند بازی نخست است و همان سیستم قدرتمند شوتینگ و کاور گیری را در این بازی البته با اضافات و بهبودهایی خاص شاهد هستیم که یکی از بهترین تجربه های چند نفره نسل هشتم را برای ما رقم می زند.  با تجربه ساعت ها بازی تک نفره و چند نفره این عنوان باید بگویم هیچ تردیدی نیست که Tom Clancy’s The Division 2 با خلق شاهکار گونه واشنگتن، یکی از باکیفیت ترین بازی های نسل هشتم تا به امروز است. Tom Clancy’s The Division 2 بسیار بهتر از بازی موفق نخست این سری عمل کرد و ضعف های بازی نخست را کاور کرد و کلی المان جذاب را بر پایه و ریشه کلی سری اضافه کرد تا عمق گیم پلی بسیار بیشتر شود و فعالیت های خیلی بیشتری برای انجام دادن داشته باشیم و بازی بسیار جذاب تر و هیجان انگیز تر شود.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

 Tom Clancy’s The Division 2 ما را به واشنگتن دی سی آخر الزمانی  می برد و شاهد اکثر مناطق مهم واشنگتن از قبیل کاخ سفید و پنتاگون و دیگر مناطق مهم شهر هستیم که قطعا تجربه بازی را جذاب تر می کنند و به صورتی کاملا واقعی و شاهکار خلق شده اند. اکنون دیگر کاخ سفید تبدیل به مقر فرماندهی و پایگاه اصلی شما در بازی Tom Clancy’s The Division 2 شده است و باید منطقه به منطقه شهر واشنگتن را از چنگال غارتگران و قاتلین و اراذل و اوباش پاکسازی کرده و پس بگیرید. در نسخه دوم محیط و فضاهای بازی کاملا متفاوت از عنوان نخست هستند و اصلا حس و حال تکراری بودن محیط ها و فضاسازی یکسانی را در Tom Clancy’s The Division 2 شاهد نیستیم.

Tom Clancy’s The Division 2 به واسطه گیم پلی بی نظیر و رفع کردن ضعف های نسخه اول، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به تجربه ای موفق برای یوبیسافت شود. کسانی که به دنیای بازی های ویدئویی تسلط دارند و در جریان امتیازات بازی های آنلاین و چند نفره در زمان عرضه هستند، خوب می دانند که چنین امتیازی برای یک بازی کاملا “آنلاین چند نفره” در ابتدای عرضه، خیلی خیلی خیلی ارزشمند است و نشان از یک بازی شاهکار دارد.   Tom Clancy’s The Division 2 عنوانی است پر از محتوا و مراحل جذاب و ارتقاهای پر تعداد و مبارزات و مراحل بی نظیر و جذاب. یک شوتر سوم شخص با ثبات و عمیق که سیستم گان پلی و کاورگیری و شلیک آن یکی از برترین هایی است که در تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز دیده ایم و کمتر عنوانی این چنین لذت کاور گیری و شلیک های عالی و با وزن را به ما هدیه داده است. در بازی و هنگام مبارزات کاملا وزن سلاح و شلیک ها و لگد اسلحه و … به شما منتقل می شود و آن را حس می کنید. شاید بعد از ۴۰ تا ۵۰ ساعت مراحل و ماموریت های بازی مقداری تکراری شوند ولی این در مورد تمام شوترهای آنلاین چند نفره وجود دارد و علاوه بر آن این موضوع اصلا در مورد سیستم شلیک و کاور گیری و مبارزات بازی صادق نیست و هیچ گاه از گان پلی و شوتینگ فوق العاده بازی سیر نمی شوید. Division 2 عنوانیست که به خوبی راه موفقیت نسخه اول را ادامه داده و آن را از خیلی جهات بهبود بخشید. این بازی اکنون به عنوان یکی از عناوین باکیفیت ژانر جهان آزاد چند نفره در تاریخ بازی های رایانه ای شناخته می شود و طرفداران زیادی را نیز به تجربه خود علاقمند کرده که مدام (مانند بنده) مشغول تجربه ان هستند و تازه با توجه به جدید بودن آن، قطعا هنوز شاهد ارتقاها و بهبودهای خیلی بیشتری در این بازی خواهیم بود و وضع از این هم بهتر خواهد شد. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Tom Clancy’s The Division 2 نیز یکی از گزینه های قطعی این لیست محسوب می شود. Tom Clancy’s The Division 2، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه چهل و سوم شده است.

۴۲ –  Prey

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Prey

سازنده:  Arkane Studios

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر:   First-person shooter RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows

تاریخ انتشار:  ۵ می ۲۰۱۷

امتیاز متا:  ۸۴/۱۰۰

سری Prey با وجود انتشار تنها دو نسخه از آن، فراز و نشیب های زیادی تا امروز داشته است ولی نهایتا سرنوشت خوبی در نسل هشتم داشت. عنوان اولیه Prey یک بازی زیبا و جذاب بود که در سال ۲۰۰۶ منتشر گردید و توانست بازخوردهای فوق العاده عالی را دریافت نماید و امتیاز متای ۸۳ را کسب و از وبسایت IGN نیز امتیاز ۹ را دریافت نماید. این عنوان توسط استودیوهای Human Head Studios, 3D Realms, Aspyr Media, Venom Games ساخته شد و توسط ۲K Games و Aspyr Media برای پلتفرم های Xbox 360 و رایانه های شخصی منتشر گردید. بعد از آن چند سال این نام در سکوت خبری بود تا این که نسخه دوم معرفی گردید و تریلرهای زیبایی از آن منتشر شد اما بعدا اعلام شد که بازی کنسل شده و سپس امتیاز بازی به کمپانی بتزدا واگذار گردید. این کمپانی نیز کلا همه چیز را کنار گذاشت و از اساس، بنای ساخت یک بازی کاملا جدید و بی ربط به عنوان اول را پایه ریزی کرد که آن هم Prey نام داشت و به نوعی بتزدا می خواست حالا که دیگر این نام و این سری متعلق به خودش است، با این کار فرنچایز مختص خود را خلق کند و نام بازی را از نسخه اول که توسط شرکت دیگری ساخته و منتشر شده بود جدا نماید. سرانجام نیز همین اتفاق افتاد و بعد از گذشت ۱۱ سال از عنوان اول سری، عنوانی جذاب با نام Prey بدون هیچ شماره و پسوند و پیشوندی و شبیه به یک ریبوت سری بدون هیچ ارتباطی به بازی قبل، ساخته و منتشر گردید.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در این بازی شما کنترل شخصیتی به نام Morgan Yu را در اختیار گرفته و باید به گشت و گذار و اکتشاف در ایستگاه فضایی Talos I در اربیتی اطراف Earth–Moon L2 می پرداختید که در اینجا تحقیقاتی بر روی یک گروه بیگانه مهاجم به نام Typhon در حال انجام بوده است اما بعدا مشکلاتی به وجود آمده است و جالا بازیباز باید با استفاده از سلاح ها و قابلیت هایی که همگی از Typhon برگرفته شده اند با بیگانگان مبارزه کرده و در حالی که سعی بر فرار از آن ایستگاه دارید، زنده بمانید.

بازی Prey که کار ساخت و توسعه آن را خالقان دیس آنرد در Arkane Studios برعهده داشتند، عنوانی در سبک First-person shooter RPG محسوب می شود که در تاریخ ۵ می سال ۲۰۱۷، شرکت بتزدا آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. در این بازی شما کنترل شخصیتی به نام Morgan Yu را در اختیار گرفته و باید به گشت و گذار و اکتشاف در ایستگاه فضایی Talos I در اربیتی اطراف Earth–Moon L2 می پرداختید که در اینجا تحقیقاتی بر روی یک گروه بیگانه مهاجم به نام Typhon در حال انجام بوده است اما بعدا مشکلاتی به وجود آمده است و جالا بازیباز باید با استفاده از سلاح ها و قابلیت هایی که همگی از Typhon برگرفته شده اند با بیگانگان مبارزه کرده و در حالی که سعی بر فرار از آن ایستگاه دارید، زنده بمانید. بازیباز توسط یک سیستم اصطلاحا Metroidvania-style  که بر اساس پیدا کردن آیتم های کلیدی و قابلیت های جدید است به بخش های مختلف این ایستگاه دسترسی پیدا می کند یعنی مثلا شما باید در بازی پیشروی کنید تا یک آیتام مهم را به دست آورید تا بتوانید دربی را که قبلا باز نمی شده است باز کرده و وارد بخش جدیدی شوید. نهایتا هم این سیستم سبب می شود که شما به کل بخش های این ایستگاه فضایی به صورت جهان آزاد دسترسی یابید. استودیو آرکین در ساخت این بازی به هیچ وجه از موارد در نظر گرفته شده برای Prey 2 در ساخت بازی خود بهره نبرد و تنها در نام بازی و تم کلی “شکار شدن بازیباز توسط بیگانگان” از آن پروژه استفاده کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

بازیباز توسط یک سیستم اصطلاحا Metroidvania-style  که بر اساس پیدا کردن آیتم های کلیدی و قابلیت های جدید است به بخش های مختلف این ایستگاه دسترسی پیدا می کند یعنی مثلا شما باید در بازی پیشروی کنید تا یک آیتام مهم را به دست آورید تا بتوانید دربی را که قبلا باز نمی شده است باز کرده و وارد بخش جدیدی شوید. نهایتا هم این سیستم سبب می شود که شما به کل بخش های این ایستگاه فضایی به صورت جهان آزاد دسترسی یابید. استودیو آرکین در ساخت این بازی به هیچ وجه از موارد در نظر گرفته شده برای Prey 2 در ساخت بازی خود بهره نبرد و تنها در نام بازی و تم کلی “شکار شدن بازیباز توسط بیگانگان” از آن پروژه استفاده کرد.

بازی آرکین استودیو در واقع به نوعی به عنوان یک دنباله معنوی و ادای احترام به بازی System Shock ساخته شد و توانست تا موفق نیز عمل نماید. Prey به واسطه المان های جذاب و گیم پلی عمیق نقش آفرینی موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به تجربه ای موفق برای سازندگان و یکی از بازی های مولتی پلتفرم با کیفیت در نسل هشتم شود. به شخصه وقتی نام Prey را می شنوم عنوانی با کلی داستان و حاشیه و .. به ذهنم می آید که مدام در حال ساخت بوده، کنسل شده، شماره ۲ نام گرفته، دوباره کنسل شده، امتیاز بازی جابجا شده و به بتزدا رسیده، دوباره شروع به ساخت کرده اند، نام بازی به حالت بدون شماره و پسوند بازگشته، کلا همه چیز بازی فرق کرده و عوض شده، ولی خوشبختانه همه اینها در نهایت ختم به خیر شد و یک بازی بی نظیر و معرکه در نسل هشتم با این نام عرضه گردید. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان Prey نیز یکی از گزینه های قطعی این لیست محسوب می شود که در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” نیز رتبه چهل و دوم را به خود اختصاص داده است.

۲۱ –   RAGE 2

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

RAGE 2

سازنده:  Avalanche Studios, id Software

ناشر:  Bethesda

ژانر:  First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Playstation 4 ,XboxOne ,PC

تاریخ انتشار: ۱۴ می ۲۰۱۹

امتیاز متا:  ۷۳/۱۰۰

  Rage 2 واقعا فوق العاده است. این بازی واقعا دیوانه وار و پر از هیجان است و خوراک کسانی است که نبردهای مرگبار و سریع پر از سلاح های مختلف و قدرت های دیوانه وار و انفجار و ترکاندن دشمنان و ماشین ها را می خواهند و عاشق عناوینی مثل Doom و Mad Max و Rage هستند. عنوان نخست RAGE در نسل هفتم به خاطر نام سازنده اش که id Software و جان کارمک بزرگ بودند و تریلرهای بسیار زیبا و موضوع جذابش، تبدیل به یک بازی خیلی خیلی مورد انتظار شد و وقتی منتشر گردید آن قدر که از آن انتظار می رفت قدرتمند ظاهر نشد. قطعا می دانید که امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد. اما یک چیز را باید خیلی خیلی راحت و به جرات گفت و آن هم این است RAGE یک بازی فوق العاده جذاب و عالی و لذتبخش بود که ضعف هایی هم داشت ولی نکات خوبش خیلی بیشتر از ضعف هایش بود. زمان گذشت و نسل هفتم به انتها رسید و سرانجام در نسل هشتم و مدتی قبل از نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۸ بود که بازی RAGE 2 به طور رسمی معرفی شد و در نمایشگاه E3 نیز در کنفرانس بتزدا شاهد نمایش هایی جذاب از این عنوان بودیم. زمان گذشت و نهایتا این بازی زیبا در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Rage 2 یک اکشن سراسر هیجان و یک بازی فوق العاده است که کمتر عنوانی را در نسل هشتم شبیه آن شاهد بوده ایم و در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و نقش آفرینی و ده ها المان دیگر به شکلی بی نهایت سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده اند. بازی کردن و تجربه Rage 2 به معنای واقعی کلمه کیف می دهد و سرشار از آدرنالین و هیجان و سرگرمی و لذت ناب است. مخصوصا برای افرادی که مثل من واقعا عاشق نسخه اول Rage و عناوینی مثل Mad Max و Doom و المان های پرتعداد نقش آفرینی و ارتقا هستند، لذت تجربه این بازی چندین برابر می شود و در واقع باید بگویم این بازی “خوراک” این نوع بازیبازان طالب اکشن و هیجان و مبارزات دیوانه وار پر از ارتقا و آپگرید و سلاح های قدرتمند است

بازی RAGE 2 که کار ساخت و توسعه آن را Avalanche Studios و id Software برعهده داشتند، عنوانی در سبک شوتر اول شخص محسوب می شود که در تاریخ ۱۴ می سال ۲۰۱۹، شرکت بتزدا آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد.  RAGE 2 همان طور که گفته شد، نسخه دوم بازی نسل هفتمی سری در سال ۲۰۱۱ است و به صورت دقیق تر از نظر سبک، یک “شوتر اول شخص آخرالزمانی با المان های ریسینگ و مبارزات ماشینی” محسوب می شود. RAGE 2 به واسطه اکشن شاهکارش موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید ولی اصلا و ابدا نه حتی نزدیک به سطح کیفیت و شایستگی که دارد. این عنوان از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۳/۱۰۰ را تازه در بهترین نسخه به خود اختصاص داد که به معنای واقعی یک ظلم بزرگ در حق ایتن بازی و سازندگانش بود زیرا لیاقت این عنوان خیلی بیشتر از چنین نمره ای است.  با ساعت ها تجربه این بازی باید بگویم Rage 2 یک معجون سراسر هیجان و سرعت و لذت از ترکیب Rage و Mad Max و Doom و برخی المان های Borderlands است که برای افرادی که عاشق اکشن و هیجان و نبردهای دیوانه وار هستند،  یکی از بهترین بازی های این نسل است.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

این عنوان از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۷۳/۱۰۰ را تازه در بهترین نسخه به خود اختصاص داد که به معنای واقعی یک ظلم بزرگ در حق ایتن بازی و سازندگانش بود زیرا لیاقت این عنوان خیلی بیشتر از چنین نمره ای است.  با ساعت ها تجربه این بازی باید بگویم Rage 2 یک معجون سراسر هیجان و سرعت و لذت از ترکیب Rage و Mad Max و Doom و برخی المان های Borderlands است که برای افرادی که عاشق اکشن و هیجان و نبردهای دیوانه وار هستند،  یکی از بهترین بازی های این نسل است.

Rage 2 یک اکشن سراسر هیجان و یک بازی فوق العاده است که کمتر عنوانی را در نسل هشتم شبیه آن شاهد بوده ایم و در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و نقش آفرینی و ده ها المان دیگر به شکلی بی نهایت سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده اند. بازی کردن و تجربه Rage 2 به معنای واقعی کلمه کیف می دهد و سرشار از آدرنالین و هیجان و سرگرمی و لذت ناب است. مخصوصا برای افرادی که مثل من واقعا عاشق نسخه اول Rage و عناوینی مثل Mad Max و Doom و المان های پرتعداد نقش آفرینی و ارتقا هستند، لذت تجربه این بازی چندین برابر می شود و در واقع باید بگویم این بازی “خوراک” این نوع بازیبازان طالب اکشن و هیجان و مبارزات دیوانه وار پر از ارتقا و آپگرید و سلاح های قدرتمند است و به نوعی می توانم بگویم چنین بازیبازانی را از نظر روحی کاملا ارضا می کند.  از منظر کلی در مورد این بازی باید گفت RAGE 2 سفریست در دنیایی آخرالزمانی که ترکیبی خوش ساخت از عناوین مد مکس، فال اوت و بوردر لندز است که با سیستم شوتینگ بسیار هیجان انگیز، سریع  و خاص بازی های بتزدا که از بهترین ها در سبک خود محسوب می شود مخلوط شده تا است تا یک بمب هیجان به نام Rage 2 خلق شود. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای RAGE 2 نیز یکی از گزینه های بسیار خوب برای قرار گرفتن در لیست است. عنوان باکیفیت و زیبای RAGE 2، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه چهل و یکم شده است.

۴۰ – Call of Duty: WW2

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Call of Duty: WW2

سازنده:  Sledgehammer Games

ناشر:  Activision

ژانر:  First Person Shooter

تاریخ انتشار: ۳ نوامبر ۲۰۱۷

امتیاز متا: ۸۰/۱۰۰

سری عناوین Call of Duty آن قدر تاریخچه و پیشینه قدرتمندی دارد که هیچ گاه نمی توان آن را کوچک شمرد و بدترین عنوان های آن از بیشتر بازی های شوتر اول شخص زمان خودش برتر است و البته که محبوب تر هم هست. Call of Duty یعنی یکی از ستون های صنعت بازی های رایانه و هر چه هم که در سال های اخیر ضعیف شده باشد آن قدر عظیم و بزرگ است که باز هم از تمام بازی ها بیشتر بفروشد و محبوب تر باشد. باید گفت بسیاری از بازیبازان مخصوصا در کشور ما به خاطر Call of Duty بود که بازیباز شدند. به این خاطر که در زمان انتشار Call of Duty آن قدر صحبت از آن مطرح می شد و همه جا حرف یک شوتر نظامی عالی بود که خیلی آدم ها برای این که فقط ببینند این بازی چیست که این قدر از آن تعریف می شود، سراغ بازی کردن Call of Duty رفتند و آن قدر لذت بردند که جذب دنیای بازی های رایانه ای شدند و در حقیقت تبدیل به گیمر گشتند. حتی خیلی از زمان ها فروشنده های بی اطلاع از بازی ها، از انواع بازی های سبک شوتر اول شخص نظامی با نام کال اف دیوتی یاد می کردند و در حقیقت این بازی تبدیل به معنای سبک اول شخص نظامی شده بود.  نخستین بار افسانه این سری با بازی Call of Duty آغاز شد و همه فهمیدند که یک فرنچایز بزرگ متولد شده است. Call of Duty در سال ۲۰۰۳ بود که توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و توسط کمپانی بزرگ Activision (که البته از بعد از انتشار سری ندای وظیفه بسیار بزرگتر و معروف تر شد) منتشر گردید و در طول ۱۶ سال تا به امروز، این سری موفق شد تا خود را به عنوان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین فرنچایزهای تاریخ بازی های رایانه ای مطرح کند.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در این بازی دیگر خبری از لباس های پیشرفته و پریدن دوگانه و راه رفتن روی دیوار و حرکت روی دیوار عمودی نبود.قابلیت Slide یا تکل زدن روی زمین هم جای خود را به یک مکانیک به نام “hit-the-deck” داده بود که در واقع پرت کردن خود به جلو و روی زمین بود به منظور کاور گرفتن هر چه سریع تر، یعنی دقیقا چیزی شبیه به مکانیک “dolphin dive” در دو نسخه ساخته شده توسط تری آرک یعنی Call of Duty: Black Ops و Call of Duty: Black Ops II. جالب است بدانید که این بازی نخستین بازی سری بعد از عنوان نخست و Call of Duty 2: Big Red One بود که در آن سیستم خط سلامتی پر شونده وجود نداشت و در طول مراحل باید بسته های سلامتی استفاده می کردید تا بهبود یابید.

در واقع باید گفت شروع این سری بسیار قدرتمند بود و همان نسخه اول آن، بعد از عرضه انواع و اقسام موفقیت ها و تحسین های بازیبازان و منتقدین را کسب کرد و بارها به عنوان بازی سال ۲۰۰۳ انتخاب شد و متای فوق العاده ۹۱ را نیز دریافت نمود.  داستان بازی همان طور که قبلا نیز برای شما عزیزان توضیح داده ایم حول محور جنگ جهانی دوم می چرخید. در سال های اخیر این سری به طور مداوم به آینده سفر می کرد و دیگر خبری از عناوین بر پایه جنگ جهانی و بازی های زمان قدیم نبود و فقط به سال های آینده می رفتیم و از پیشرفته ترین تجهیزات و .. استفاده می کردیم. دیگر دل همه برای یک کال او دیوتی با داستان جنگ جهانی تنگ شده بود و اکتیویژن هم که این را می دانست خبر از ساخت عنوانی با نام Call of Duty: WW2 داد که باز هم بازیبازان را به جنگ جهانی دوم باز می گرداند.  بازی Call of Duty: WW2 که کار ساخت و توسعه آن را Sledgehammer Games برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول شخص نظامی محسوب می شود که در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۶، شرکت Activision آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در سال های اخیر این سری به طور مداوم به آینده سفر می کرد و دیگر خبری از عناوین بر پایه جنگ جهانی و بازی های زمان قدیم نبود و فقط به سال های آینده می رفتیم و از پیشرفته ترین تجهیزات و .. استفاده می کردیم. دیگر دل همه برای یک کال او دیوتی با داستان جنگ جهانی تنگ شده بود و اکتیویژن هم که این را می دانست خبر از ساخت عنوانی با نام Call of Duty: WW2 داد که باز هم بازیبازان را به جنگ جهانی دوم باز می گرداند.

در این بازی دیگر خبری از لباس های پیشرفته و پریدن دوگانه و راه رفتن روی دیوار و حرکت روی دیوار عمودی نبود.قابلیت Slide یا تکل زدن روی زمین هم جای خود را به یک مکانیک به نام “hit-the-deck” داده بود که در واقع پرت کردن خود به جلو و روی زمین بود به منظور کاور گرفتن هر چه سریع تر، یعنی دقیقا چیزی شبیه به مکانیک “dolphin dive” در دو نسخه ساخته شده توسط تری آرک یعنی Call of Duty: Black Ops و Call of Duty: Black Ops II. جالب است بدانید که این بازی نخستین بازی سری بعد از عنوان نخست و Call of Duty 2: Big Red One بود که در آن سیستم خط سلامتی پر شونده وجود نداشت و در طول مراحل باید بسته های سلامتی استفاده می کردید تا بهبود یابید. همین موضوع هم بازی را چالش برانگیزتر و جذاب تر کرده بود مخصوصا در درجات سختی بالاتر. البته می توانستید روی یار همراه Medic تان نیز حساب کنید. در بخش هایی از بازی نیز به سنت خیلی از عناوین این سری کنترل وسیله نقلیه را عهده دار می شدید. Call of Duty: WW2 به واسطه المان های جذاب و گیم پلی لذتبخش و باز گشت هیجان انگیز به دوران جنگ جهانی پس از چندین سال، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۸۰/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به نسخه ای موفق از این سری شود. در نهایت باید گفت بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Call of Duty: WW2 نیز یکی از گزینه های بسیار خوب برای قرار گرفتن در لیست است. Call of Duty: WW2، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” رتبه چهلم را به خود اختصاص داده است.

۳۹ – Battlefield 1

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Battlefield 1

سازنده: EA DICE

ناشر: Electronic Arts

ژانر: First-person shooter

پلتفرم مقصد: Microsoft Windows، PlayStation 4، Xbox One

تاریخ انتشار: ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶

امتیاز متا: ۸۹/۱۰۰

Battlefield یکی از دو غول قدرتمند شوتر اول شخص نظامی در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شود. البته دو غولی که ثبات داشته اند و تا امروز به موفقیت خود ادامه می دهند (در کنار سری کال او دیوتی)، وگرنه عناوینی مثل مدال افتخار زمانی از این دو سری هم قوی تر و برتر بوده اند اما خیلی زود آتششان خاموش شده است و اصلا نتوانسته اند موفقیت خود را مثل بتلفیلد و کال او دیوتی، سریالی کرده و نسل به نسل جلو بیایند. تقریبا تک تک بازی های سری بتلفیلد از برترین های زمان خود در سبک شوتر اول شخص نظامی بوده اند و توان رقابت با بزرگترین های این سبک را دارا بوده اند و تنها رقیب اصلی و بزرگ سری کال او دیوتی محسوب می شوند. مخصوصا به خاطر گیم پلی و بخش چند نفره بسیار قدرتمند و همینطور امضای خاص این سری که به تخریب پذیری شگفت انگیز عناوین بتلفیلد باز می گردد و البته در کنار اینها آزادی عمل فوق العاده جذاب در وسایل نقلیه متفاوت و متنوع.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

یکی از دلایل مهم تحسین شدن Battlefield 1 که تقریبا در تمامی نقدها و بازخوردهای بازی دیده می شد به دلیل داستان و روایت جذاب آن و استفاده از تم جنگ جهانی اول بود که به واقع دل خیلی از ما بازیبازها برای عنوانی درجه یک با موضوع جنگ جهانی تنگ شده بود. نکته جالب در این بازی آن بود که شما در طول روند بازی کنترل چندین و چند شخصیت و سرباز مختلف با انواع ملیت های مختلف درگیر در زمان جنگ جهانی اول، را به دست می گرفتید و با آن ها بازی را پیش می بردید که این موضوع تنوع جالبی به بازی بخشیده بود.

در نسل هشتم هم سری Battlefield پرکار بوده است و چند بازی شامل یتلفیلد ۴، هاردلاین، بتلفیلد ۱ و نسخه V را از این فرنچایز شاهد بوده ایم. بین این بازی ها می توان گفت نسخه Battlefield 1 برترین در نسل هشتم محسوب می شود و البته بدون شک یکی از بهترین بازی ها در تاریخ این سری قدرتمند و محبوب. Battlefield 1 توانست در نسل هشتم دوباره بازیبازان را از یک عنوان فوق العاده جذاب با موضوع جنگ جهانی که مدت هاست سازندگان زیاد سراغش نمی روند، سیراب کند و یکی از بهترین های سال ۲۰۱۶ لقب بگیرد. این عنوان در حقیقت پانزدهمین نسخه با نام سری بتلفیلد محسوب می گردد. بازی Battlefield 1 که کار ساخت و توسعه آن را EA DICE برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول شخص نظامی محسوب می شود که در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶، شرکت Electronic Arts آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

تقریبا تک تک بازی های سری بتلفیلد از برترین های زمان خود در سبک شوتر اول شخص نظامی بوده اند و توان رقابت با بزرگترین های این سبک را دارا بوده اند و تنها رقیب اصلی و بزرگ سری کال او دیوتی محسوب می شوند. مخصوصا به خاطر گیم پلی و بخش چند نفره بسیار قدرتمند و همینطور امضای خاص این سری که به تخریب پذیری شگفت انگیز عناوین بتلفیلد باز می گردد و البته در کنار اینها آزادی عمل فوق العاده جذاب در وسایل نقلیه متفاوت و متنوع.

Battlefield 1 به واسطه بخش تک نفره و چند نفره جذاب و گیم پلی عمیق موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای بی نظیر ۸۹/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از برترین های نسل هشتم شود. یکی از دلایل مهم تحسین شدن Battlefield 1 که تقریبا در تمامی نقدها و بازخوردهای بازی دیده می شد به دلیل داستان و روایت جذاب آن و استفاده از تم جنگ جهانی اول بود که به واقع دل خیلی از ما بازیبازها برای عنوانی درجه یک با موضوع جنگ جهانی تنگ شده بود. نکته جالب در این بازی آن بود که شما در طول روند بازی کنترل چندین و چند شخصیت و سرباز مختلف با انواع ملیت های مختلف درگیر در زمان جنگ جهانی اول، را به دست می گرفتید و با آن ها بازی را پیش می بردید که این موضوع تنوع جالبی به بازی بخشیده بود. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان Battlefield 1 نیز یکی از گزینه های قطعی این لیست محسوب می شود. Battlefield 1، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم”  رتبه سی و نهم را به خود اختصاص داده است.

۳۸ – Hitman

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Hitman

سازنده: IO Interactive

ناشر:  Square Enix

ژانر:  Stealth

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, PC, Linux, Mac

تاریخ انتشار: ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ (نسخه کامل فصل اول)

امتیاز متا: ۸۵/۱۰۰

برخی شخصیت‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای تا همیشه جاودانه خواهند بود و نامشان را در دفتر برترین و محبوب‌ترین شخصیت‌های این صنعت و از آن مهم‌تر در قلب بازیبازان حک کرده‌اند. تعداد چنین شخصیت‌های جاودانه‌ای چندان زیاد نیست و خلق کردن آن‌ها تبحر و مهارت بالایی در زمینه طراحی کاراکتر و شخصیت‌پردازی می‌طلبد. پس از خلق کردن نیز از آن مهم‌تر پر و بال دادن و پرداختن به آن‌ها در طول زمان و عناوین مختلف است به نحوی که هر بار جای پای خود را محکم و محکم‌تر کنند. اسنیک بزرگ، کریتوس کبیر، دانته افسانه‌ای و مامور ۴۷، شخصیت‌هایی نیستند که هر بازی که منتشر می‌شود منتظر دیدن کاراکترهایی مانند آنها باشیم. نام هر کدام از چنین شخصیت‌هایی برای بازیبازان یادآور دنیایی از خاطرات و سال‌ها از زندگی آن‌هاست، حتی از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی. بی شک مامور ۴۷ در سری عناوین هیتمن نیز یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین کاراکترهای موجود در دنیای بازی‌های کامپیوتری است و علاقمندان بسیاری از در سراسر دنیا از جمله کشورمان همواره منتظر معرفی و تجربه نسخه جدیدی از سری هیتمن هستند تا بار دیگر با وی، پای به دنیای آدم‌کشان حرفه‌ای و مزدوران و میلیادرهای فاسد بگذارند و در نقش حرفه‌ای‌ ترین آدم‌کش دنیا قرار بگیرند یعنی قاتل کچل، خونسرد، بارکد دار و دوست‌داشتنی خودمان.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

جدا از بحث اپیزودیک بودن بازی، کلیت آن همچنان همان سوم شخص مخفی‎ کاری است ولی سازندگان موارد جدیدی را نیز در مورد انتخاب راه ‎های از بین بردن هدف و استفاده مجدد از نقشه‎ های مشابه و .. انجام داده‎ اند.

فرنچایز مخفی ‎کاری هیتمن سال ‎هاست که در صنعت بازی ‎های رایانه‎ ای حضور دارد و با شخصیت جذاب و خونسرد خود یعنی مامور ۴۷ و المان‎ های زیبای مخفی ‎کاری توانسته است تا خود را به عنوان یکی از برترین ‎های این سبک مطرح کند. در نسل هشتم سازندگان این سری تصمیم گرفتند تا کاری جدید را در قالب یک بازی اپیزودیک با این سری انجام دهند و به همین خاطر هم نام بازی جدید را مجددا به نام هیتمن بدون پسوند و شماره، و مانند یک نسخه ریبوت قرار دادند. بازی Hitman که کار ساخت و توسعه آن را IO Interactive برعهده داشت، عنوانی در سبک مخفی کاری محسوب می شود که در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ (نسخه کامل فصل اول)، شرکت Square Enix آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، لینوکس، مک و رایانه های شخصی منتشر کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

بی شک مامور ۴۷ در سری عناوین هیتمن نیز یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین کاراکترهای موجود در دنیای بازی‌های کامپیوتری است و علاقمندان بسیاری از در سراسر دنیا از جمله کشورمان همواره منتظر معرفی و تجربه نسخه جدیدی از سری هیتمن هستند تا بار دیگر با وی، پای به دنیای آدم‌کشان حرفه‌ای و مزدوران و میلیادرهای فاسد بگذارند و در نقش حرفه‌ای‌ ترین آدم‌کش دنیا قرار بگیرند یعنی قاتل کچل، خونسرد، بارکد دار و دوست‌داشتنی خودمان.

Hitman به واسطه المان های بسیار جذاب و دقیق و متنوع مخفی کاری موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز نسخه کامل فصل اول این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای عالی ۸۵/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از بازی های مولتی پلتفرم با کیفیت در نسل هشتم شود. جدا از بحث اپیزودیک بودن بازی، کلیت آن همچنان همان سوم شخص مخفی‎ کاری است ولی سازندگان موارد جدیدی را نیز در مورد انتخاب راه ‎های از بین بردن هدف و استفاده مجدد از نقشه‎ های مشابه و .. انجام داده‎ اند. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Hitman نیز یکی از گزینه های قطعی این لیست محسوب می شود. عنوان Hitman، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه سی و هشتم شده است.

۳۷ – Deus Ex: Mankind Divided

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Deus Ex: Mankind Divided

سازنده: Eidos Montréal

ناشر:  Square Enix

ژانر: First Person RPG

پلتفرم مقصد:  PlayStation 4, Xbox One, PC

تاریخ انتشار: ۲۳ آگوست ۲۰۱۶

امتیاز متا:  ۸۴/۱۰۰

سری نقش آفرینی Deus Ex در سل ۲۰۰۰ برای اولین بار با عنوانی به همین نام پای به دنیای بازی های رایانه ای گذاشت و اتفاقا مورد توجه بازیبازان و منتقدان نیز قرار گرفت اما بعد از این نسخه، بازی چندین سال به سکوت رفت تا این که نسخه بعدی آن با نام Deus Ex: Human Revolution در نسل هفتم عرضه گردید و باز هم بسیار بسیار موفق عمل کرد. سپس در نسل هشتم نوبت به نسخه جدید این سری رسید که Deus Ex: Mankind Divided نام گرفت. عنوان  Deus Ex: Mankind Divided دنباله ‎ای مستقیم بر عنوان بی ‎نظیر Deus Ex: Human Revolution بود. عنوانی که در نسل هفتم باعث شد این سری روز به روز در دنیا و بین گیمرهای نسل جدید که با عنوان اول Deus Ex آشنایی نداشتند محبوب و محبوب‎ تر شود. بازی Deus Ex: Mankind Divided که کار ساخت و توسعه آن را Eidos Montréal برعهده داشت، عنوانی در سبک اکشن نقش آفرینی اول شخص محسوب می شود که در تاریخ ۲۳ آگوست ۲۰۱۶، شرکت Square Enix آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. زمانی که یک موضوع خاص را زیاد در فیلم‌ ها، بازی‌ ها و دیگر رسانه‌ ها مشاهده می کنیم به آن معنی است که در آن برهه زمانی زیاد به آن موضوع در جامعه فکر می شود و اذهان زیادی را درگیر خود کرده است. حال، کسانی که در این بین توانایی به تصویر در آوردن افکار خود را دارند نیز این موضوعات و دغدغه های ذهنی را در قالب مولتی مدیاها و از طریق رسانه‌های مختلف به عموم مردم و جامعه نشان می دهند و همین کار به مانند یک چرخه باعث می شود که صحبت در مورد آن موضوع بیشتر هم بشود و ذهن‌های بیشتری را به سمت آن مورد سوق داده شوند. یکی از همین موضوعات که در سال‌های اخیر زیاد آن را می بینیم و به آن پرداخته می شود مسئله ازتقا یافتن فیزیکی و حتی ذهنی انسان ها به وسیله تکنواوژی است که از زیر شاخه های همان موضوع “جنگ تکنولوژی در برابر انسان” است و بسیار ذهن ها را به خود درگیر کرده است که اگر تعدادی از انسان ها و مثلا نیروهای نظامی و ارتشی ازتقا یابند و دستکاری شوند و ابر سربازها و … خلق شوند چه رخ خواهد داد. شاید در ابتدا به عنوان نیت دفاع از کشور و … مطرح شوند اما در نهایت صدمات جبران ناپذیری به جامعه و شاکله خانواده ها خواهد زد. به هر حال همان ابر سربازها باید با تمام مشکلاتی که ناشی از دستکاری شدن و ارتقا یافتن فیزیکی و ذهنی به آن دچار شده اند به خانواده خود بر گردند و در میان مردم عادی زندگی کنند. آیا دیگر کسی به آن ها به چشم یک انسان نگاه خواهد کرد یا یک ماشین؟ ایا آنها می توانند دوباره آغوش گرم خانواده خود را داشته باشند؟ هزاران اما و اگر دیگر نیز مطرح است که اگر بخواهیم خودمان را گول نزنیم می دانیم که جواب آنها همه منفی است و این قبیل موارد به پایان های خوشی ختم نخواهند شد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در Mankind Divided بار دیگر کنترل Adam Jensen را به دست گرفته و در قالبی نقش ‎آفرینی با ترکیبی از زاویه دید اول شخص و سوم شخص بازی می کنید. زیبایی ترسناک، فریبندگی بی اندازه، چشم اندازی از یک پاد آرمان شهر، تجربه ای بسیار قانع کننده، ساختار و زیربنای محکم، داستان و روایت بی نقص؛ اینها همه و همه در Deus Ex: Mankind Divided جای گرفته اند و قطعا از آزادی عمل بی نظیر آن هیجان زده خواهید شد.در این عنوان هم بار دیگر ارتقاها (که در این بازی نامشان augmentation است) نقش بسیار مهمی را در گیم پلی به مانند نسخه قبل ایفا می ‎کنند و البته نقش مهمی را هم در داستان بازی دارند زیرا مردم بسیار با این ارتقاها که بر روی بدن انسان سوار می ‎شوند مخالفند و اعتقاد دارند که این‎ ها انسانیت را از بین می ‎برند.

فکر می کنید دلیل ساخت این همه بازی و فیلم که بر محوریت موضوع “گرفتن گریبان بشر توسط تکنولوژی که خود تولید کرده است” یا “هوش های مصنوعی غیر قابل کنترل بشر” قرار دارند چیست؟ دلیل آن باز می گردد به این که ذهن مردم و جامعه با این موضوع درگیر است و دوست دارند تا ببینند اگر این موارد اتفاق بیافتند زندگی انسان ها چه می شود. ذهن کنجکاو بشر می خواهد کنکاش کند و بفهمد که اگر این موارد به وقوع بپیوندند چه بر سر حوامع انسانی رخ خواهد داد و به همین دلیل هم مدام احتمالات مختلف این وقایع را در قالب فیلم ها و بازی های مختلف مطرح می کند تا ذهن کنجکاو و درگیر خود را تسلی بخشد. سری عناوین زییا و محبوب Deus Ex نیز همواره به بهترین شکل به کنکاش در این موضوع از طریق یک بازی رایانه‌ای پرداخته است و با اضافه کردن انتخاب های مختلف به این شرایط، کاری کرده است تا به فکر فرو رویم و کمی به معنای انسان بودن فکر کنیم. وقتی تمام این موضوعات را کنار هم می گذاریم به نتیجه ای جالب و حتی ساده می رسیم؛ انتخاب های ما است که این شرایط و چگونگی رقم خوردن آن ها را تعیین می کند. هیچ چیز کامل نیست و همه چیز از قانون نسبیت پیروی می کند. یعنی یک انسان ارتقا یافته ممکن است تصمیماتی خوب بگیرد و این موضوع را در نظر کسانی که این روی مسئله را می بینند خوب جلوه دهد و یا از قدرت خود برای آزار مردم استفاده کند و کسانی که این سمت موضوع را می بینند بر ضد آن شوند اما باید دید که احتمال وقوع کدام مورد بیشتر است. در سری Deus Ex که مشخص است انتخاب های منفی و استفاده غلط از این قدرت ها خیلی بیشتر رواج می یابد و احتمال بدبختی خیلی بیشتر از پایان خوش است که البته درست نیز به نظر می رسد. ما انسان ها آماده نابود کردن و ضربه زدن به خودمان هستیم و نوانایی گرفتن تصمیمات بد را خیلی بیشتر از تصمیمات درست داریم. اما در نهایت یک موضوع ثابت است؛ ما و انتخاب های ما تمام این شرایط را می سازند. خود انسان و انتخاب هایش است که باعث بدبختی و حتی نابودی وی خواهد شد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

درست است که Mankind Divided بسیار شبیه به نسخه Human Revolution است اما بازی قبلی به قدری عالی و پرطرفدار و کم ایراد بود که واقعا نیازی به تغییرات خاصی نداشت و تنها باید کمی نسل هشتمی می شد که آن هم صورت گرفته است. Eidos دنیایی بسیار متنوع و جذاب خلق کرد با انواع و اقسام فعالیت های مختلف و آزادی بی نظیر در روش انجام آن‌ها؛ هر طور که قصد داشته باشید تا بازی را پیش ببرید، Deus Ex: Mankind Divided بسیار لذت بخش و عالی است

در Mankind Divided بار دیگر کنترل Adam Jensen را به دست گرفته و در قالبی نقش ‎آفرینی با ترکیبی از زاویه دید اول شخص و سوم شخص بازی می کنید. در این عنوان هم بار دیگر ارتقاها (که در این بازی نامشان augmentation است) نقش بسیار مهمی را در گیم پلی به مانند نسخه قبل ایفا می ‎کنند و البته نقش مهمی را هم در داستان بازی دارند زیرا مردم بسیار با این ارتقاها که بر روی بدن انسان سوار می ‎شوند مخالفند و اعتقاد دارند که این‎ ها انسانیت را از بین می ‎برند. Deus Ex: Mankind Divided  یک تجربه نقش آفرینی فوق العاده جذاب و خاص در دنیایی است که هر بار که از بازی خارج می شوید در یاد شما می ماند و یه آن فکر می کنید تا مجددا وارد بازی شوید. زیبایی ترسناک، فریبندگی بی اندازه، چشم اندازی از یک پاد آرمان شهر، تجربه ای بسیار قانع کننده، ساختار و زیربنای محکم، داستان و روایت بی نقص؛ اینها همه و همه در Deus Ex: Mankind Divided جای گرفته اند و قطعا از آزادی عمل بی نظیر آن هیجان زده خواهید شد. این بازی به واسطه تنوع بسیار بالایی که برای تمام کردن ماموریت ها به روش های مختلف در اختیار بازیبازان قرار می داد، موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۸۴/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد. البته با وجود این موفقیت، باز هم قبل از انتشار، انتظار از این بازی بیشتر بود زیرا نسخه قبلی در نسل هفتم امتیاز متای ۹۱ را کسب کرده بود و دلیل این که نسخه جدید امتیازی کمتر را کسب کرد، شباهت بسیار زیاد آن به بازی نسل قبلی بود. درست است که Mankind Divided بسیار شبیه به نسخه Human Revolution است اما بازی قبلی به قدری عالی و پرطرفدار و کم ایراد بود که واقعا نیازی به تغییرات خاصی نداشت و تنها باید کمی نسل هشتمی می شد که آن هم صورت گرفته است. Eidos دنیایی بسیار متنوع و جذاب خلق کرد با انواع و اقسام فعالیت های مختلف و آزادی بی نظیر در روش انجام آن‌ها؛ هر کدام از این فعالیت‌ها را که انجام دهید، بازی با پاداش هایی عالی از امتیاز تجربه گرفته تا ایستر اگ و آیتم های مختلف از شما قدردانی می کند و باعث پیشرفت هر چه بیشتر و سریع تر شما می شود. هر طور که قصد داشته باشید تا بازی را پیش ببرید، Deus Ex: Mankind Divided بسیار لذت بخش و عالی است. سیستم گان پلی جذاب و محکم بازی و مخفی کاری عالی آن به همراه مینی گیم های جذاب هک کردن و برخی مکانیک های جالب مکالمات بازی را بسیار سرگرم کننده و لذت بخش کرده اند. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان Deus Ex: Mankind Divided نیز یکی از گزینه های بسیار خوب برای قرار گرفتن در لیست است. Deus Ex: Mankind Divided، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه سی و هفتم شده است.

۳۶ – Wolfenstein 2: The New Colossus

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Wolfenstein 2 New Colossus

سازنده: Machine Games

ناشر:  Bethesda Softworks

ژانر: First Person Shooter

پلتفرم مقصد:  Playstation 4 ,XboxOne ,PC, Nintendo Switch

تاریخ انتشار: ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷

امتیاز متا: ۸۸/۱۰۰

یکی از اسم هایی که با وجود این که هر سال و هر زمان اسم آن را نمی شنویم و انواع و اقسام بازی های پشت سر هم از آن نمی بینیم، ولی همواره برای همه بازیبازان مورد احترام است و به عنوان یک نام قدیمی و بزرگ در صنعت بازی ها شناخته می شود، Wolfenstein است که همیشه از احترام خاصی بین بازیبازان برخوردار بوده و هست.  سری عناوین Wolfenstein یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین عناوین شوتر در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شوند که همواره طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی را در دنیا داشته و دارند و حتی در کشور خودمان نیز علاقمندان زیادی دارد و تعداد بسیاری از افراد که شاید حتی بازیباز نیز نباشند، قبلا یک نسخه از ولفنشتاین را بازی کرده اند که به شخصه چندین نفر را با چنین سابقه ای می شناسم. Wolfenstein جزو نام هایی است که در یکی دو نسل اخیر هر سال و هر زمان اسم آن را نشنیده و انواع و اقسام بازی های پشت سر هم و سالانه را از آن ندیده ایم، ولی همواره برای همه بازیبازان مورد احترام است و به عنوان یک نام قدیمی و بزرگ در صنعت بازی ها شناخته می شود. در این فرنچایز قدیمی شاهد بازی هایی تاریخ ساز و تاثیرگذار بوده ایم که نقش مهمی را در پیشرفت سبک شوتر اول شخص بر عهده داشته اند.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

در این بازی باز هم ما در نقش بی.جی. بلازکوویچ قرار داشته و باید به جنگ نازی ها و تکنولوژی های عجیب و غریب و البته قدرتمند و مخوف آن ها می رفتیم. این نسخه تمام نکات مثبت عناوین قبلی و هر چیزی که از یک شاهکار اکشن و یک بازی ولفنشتاین اصیل انتظار می رود را در خود داشت و به عنوان یکی از برترین بازی های سال و یکی از برترین اکشن های نسل هشتم نیز شناخته شد و امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۸/۱۰۰ را به خود اختصاص داد

به طور مثال بازی Wolfenstein 3D که در سال ۱۹۹۲ منتشر گردید یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین عناوین شوتر اول شخص در دنیا محسوب می شود و برای بسیاری از بازیبازان یک عنوان افسانه ای است که به مانند Doom جزو سردمداران شوتر های اول شخص است و حتی از آن با لقب “پدربزرگ شوترهای ۳ بعدی” در شاخه شوترهای اول شخص یاد می کنند. بعداز چندین سال سکوت خبری فرنچایز ولفنشتاین، این سری در نسل هفتم و هشتم با دو عنوان New Order (برای هر دو نسل) و Old Blood (تنها نسل هشتم) دوباره نام خود را تازه کرد و بر سر زبان ها انداخت و اتفاقا هر دو بازی نیز عناوین زیبا و جذاب و موفقی بودند و مورد استقبال قرار گرفتند. سپس نوبت به رسیدن به بالاترین نقطه و در واقع نقطه اوج این سری در نسل هشتم فرا رسید و عنوان Wolfenstein 2 New Colossus معرفی و عرضه گردید که یک شاهکار به تمام معنای اکشن بود. پیش از آغاز نمایشگاه E3 2017 شایعه شده بود که کمپانی بتزدا قصد دارد تا در این نمایشگاه یک نسخه جدید از سری محبوب ولفنشتاین را معرفی نماید تا مسیر موفق عناوین The New Order  و Old Blood  را ادامه دهد. اتفاقا در کنفرانس مطبوعاتی بتزدا در نمایشگاه امسال بود که همین اتفاق هم رخ داد و شایعات رنگ واقعیت به خود گرفتند تا Wolfenstein II: The New Colossus با نمایشی بسیار زیبا خیره کننده معرفی گردد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Wolfenstein جزو نام هایی است که در یکی دو نسل اخیر هر سال و هر زمان اسم آن را نشنیده و انواع و اقسام بازی های پشت سر هم و سالانه را از آن ندیده ایم، ولی همواره برای همه بازیبازان مورد احترام است و به عنوان یک نام قدیمی و بزرگ در صنعت بازی ها شناخته می شود. در این فرنچایز قدیمی شاهد بازی هایی تاریخ ساز و تاثیرگذار بوده ایم که نقش مهمی را در پیشرفت سبک شوتر اول شخص بر عهده داشته اند.

بازی Wolfenstein 2 New Colossus که کار ساخت و توسعه آن را MachineGames برعهده داشت، عنوانی در سبک شوتر اول شخص محسوب می شود که در تاریخ ۲۷  اکتبر ۲۰۱۷، شرکت Bethesda Softworks آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانه های شخصی منتشر کرد. البته نسخه سوییچ بازی دیرتر از ۳ پلتفرم دیگر و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸ عرضه گردید. در این بازی باز هم ما در نقش بی.جی. بلازکوویچ قرار داشته و باید به جنگ نازی ها و تکنولوژی های عجیب و غریب و البته قدرتمند و مخوف آن ها می رفتیم. این نسخه تمام نکات مثبت عناوین قبلی و هر چیزی که از یک شاهکار اکشن و یک بازی ولفنشتاین اصیل انتظار می رود را در خود داشت و به عنوان یکی از برترین بازی های سال و یکی از برترین اکشن های نسل هشتم نیز شناخته شد. Wolfenstein 2 New Colossus به واسطه المان های جذاب و گیم پلی عمیق موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای فوق العاده عالی ۸۸/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا در نزدیکی های سطح یک شاهکار اکشن ظاهر گردد. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Wolfenstein 2 New Colossus  یکی از برترین های این لیست به حساب می آید. Wolfenstein 2 New Colossus، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” جایگاه سی و ششم را کسب نموده است.

۳۵ – Far Cry 5

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Far Cry 5

سازنده: Ubisoft

ناشر:  Ubisoft

ژانر: First Person Shooter – Action Adventure

پلتفرم مقصد:  Playstation 4 ,XboxOne ,PC

تاریخ انتشار: ۲۷ مارچ ۲۰۱۸

امتیاز متا: ۸۲/۱۰۰

Far Cry 5 کاملا توانست تا به خوبی از تمامی المان های لازم برای تبدیل شدن به یک شوتر اول شخص بی نظیر و نسل هشتمی استفاده نموده و یک بازی جذاب و هیجان انگیز را در اختیار بازیبازان و طرفداران قرار دهد. باید اعتراف کنم که اصلا قبل از تجربه Far Cry 5 فکر نمی کردم بازی تا این حد خوب و جذاب باشد و در بهترین حالت با این که همیشه عاشق این سری بوده ام، فکر می کردم با یک بازی فقط خوب و جذاب طرف باشم و انتظار نداشتم که با این دنیای فوق العاده و این حجم محتوا که مثل بازی های نقش آفرینی است روبرو شوم. اصلا انتظار نداشتم که بازی چنین داستان فکر شده و زیبا و چنین شخصیت های بی نظیر و عمیقی آن هم با این تعداد بالا داشته باشد و هر یک از شخصیت ها از نظر اخلاق و رفتار و حرف زدن گرفته تا پیچیدگی های انسانی و داستان و سرگذشتشان این همه با بقیه فرق داشته باشد. اما این اتفاق رخ داد و یوبیسافت فوق العاده عمل کرد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

دنیایی بسیار خوش آب و رنگ، زیبا و رویایی از لحاظ طراحی هنری، داستانی فوق العاده و روایتی عالی که کاملا توانایی جذب کردن بازیباز را داراست، شخصیت های بسیار عمیق، پیچیده و پر تعداد، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و فعالیت های جدید نسبت به بازی های قبلی، استفاده از کمک های شخصیت های همراه بسیار جذاب و متنوعی که در بازی حاضر هستند و هرکدام با تخصص خود اعم از تک تیراندازی تا بمباران با هواپیما و … به کمک شما می آیند، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها که تاکنون در تمامی عناوین این سری دیده ایم و همین طور صداگذاری فوق العاده شخصیت ها، همه و همه سبب شدند تا معدود ضعف های ریز و کم تعداد Far Cry 5 زیاد به چشم نیایند

بازی Far Cry 5 که کار ساخت و توسعه آن را Ubisoft برعهده داشت، عنوانی در سبک اکشن ماجرایی و شوتر اول شخص محسوب می شود که در تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۱۸، شرکت Ubisoft آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد.  Far Cry 5 یک بازی کاملا پخته و حساب شده از سوی یوبیسافت بود و نشان داد که این شرکت هنوز هم از بهترین های صنعت بازی است و وقتی که بخواهد یک بازی قدرتمند بسازد حتما توانایی این کار را دارد. Far Cry 5 بدون شک یکی از ۲ بازی برتر سری بزرگ فارکرای در کنار نسخه سوم محسوب می شود و بخش داستانی جذاب و پر از پیچیدگی و چالش با داستانی عمیق و شخصیت هایی بی نظیر را در اختیار بازیبازان قرار داد تا از یک شوتر اول شخص فوق العاده جذاب و عمیق بهره ببرند. Far Cry 5 به واسطه المان های جذاب و داستان و روایت پرکشش خود موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۸۲/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به تجربه ای موفق برای سازندگانش شود.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

اصلا قبل از تجربه Far Cry 5 فکر نمی کردم بازی تا این حد خوب و جذاب باشد و در بهترین حالت با این که همیشه عاشق این سری بوده ام، فکر می کردم با یک بازی فقط خوب و جذاب طرف باشم و انتظار نداشتم که با این دنیای فوق العاده و این حجم محتوا که مثل بازی های نقش آفرینی است روبرو شوم. اصلا انتظار نداشتم که بازی چنین داستان فکر شده و زیبا و چنین شخصیت های بی نظیر و عمیقی آن هم با این تعداد بالا داشته باشد و هر یک از شخصیت ها از نظر اخلاق و رفتار و حرف زدن گرفته تا پیچیدگی های انسانی و داستان و سرگذشتشان این همه با بقیه فرق داشته باشد. اما این اتفاق رخ داد و یوبیسافت فوق العاده عمل کرد.

دنیایی بسیار خوش آب و رنگ، زیبا و رویایی از لحاظ طراحی هنری، داستانی فوق العاده و روایتی عالی که کاملا توانایی جذب کردن بازیباز را داراست، شخصیت های بسیار عمیق، پیچیده و پر تعداد، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و فعالیت های جدید نسبت به بازی های قبلی، استفاده از کمک های شخصیت های همراه بسیار جذاب و متنوعی که در بازی حاضر هستند و هرکدام با تخصص خود اعم از تک تیراندازی تا بمباران با هواپیما و … به کمک شما می آیند، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها که تاکنون در تمامی عناوین این سری دیده ایم و همین طور صداگذاری فوق العاده شخصیت ها، همه و همه سبب شدند تا معدود ضعف های ریز و کم تعداد Far Cry 5 زیاد به چشم نیایند و قابل چشم پوشی باشند و بتوانیم از Far Cry 5  به عنوان یکی از برترین شوترهای اول شخص نسل هشتم تاکنون نام ببریم و نام Far Cry 5 را به عنوان یک بازی موفق در کارنامه کمپانی محبوب یوبیسافت ثبت نماییم. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Far Cry 5 نیز  یکی از گزینه های قطعی این لیست محسوب می شود. Far Cry 5، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌ پلتفرم نسل هشتم” رتبه سی و پنجم را به خود اختصاص داده است.

۳۴ –  Metro: Exodus

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

Metro: Exodus

سازنده: ۴A Games

ناشر:  Deep Silver

ژانر:   Survival-Horror

پلتفرم مقصد:  Playstation 4 ,XboxOne ,PC

تاریخ انتشار: ۲۲ فبریه ۲۰۱۹

امتیاز متا: ۸۳/۱۰۰

به شخصه هیچ گاه فراموش نمی کنم لحظه ای را که در نمایش معرفی Metro: Exodus، شخصیت بازی بعد از مبارزه ای نفس گیر با چند موجود جهش یافته و ترسناک، درب یک ساختمان را باز می کند و به محض این که وارد محیط بیرون می شود، ناگهان چشم بیننده به دنیای مخوف و مرده بازی با دورنمایی بی نظیر و حداکثر کیفیت گرافیکی ممکن می افتاد. سری عناوین مترو از آن بازی هایی است که شاید خیلی ها سراغ آن نرفته و آن را تجربه نکرده باشند ولی آن افرادی که عناوین این فرنچایز را بازی کرده اند قطعا آن را تا همیشه به یاد خواهند داشت و نام مترو را به عنوان یکی از برترین تجربه های دوران بازیباز بودن خود و یکی از خاص ترین عناوینی که تجربه کرده اند به ذهن و قلب خود سپرده اند.  پیش از آغاز نمایشگاه E3 2017 صحبت ها و گمانه زنی هایی در مورد معرفی یک عنوان جدید از سری Metro به گوش می رسید و شایعات پرتعدادی در این مورد شنیده می شد و نهایتا در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در نمایشگاه E3، مشخص گردید که بازی جدید سری مترو که بر اساس کناب مترو ۲۰۳۵ در حال ساخت است، Metro Exodus نام دارد.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

بازی تغییرات تقریبا زیادی به خود دیده و حتی تا حدی شبیه عناوین جهان آزاد شده بود ولی تمام این تغییرات به خوبی در ریشه این سری اعمال شده بودند و بازی کاملا یک متروی اصیل بود.

نمایشی که از گیم پلی بازی Metro Exodus برای اولین بار و به عنوان تریلر معرفی این بازی در کنفرانس مایکروسافت پخش شد به حدی زیبا و با کیفیت بود که تمامی طرفداران و مخاطبان صنعت بازی های رایانه ای را شگفت زده و خوشحال کرد و بسیار هم کامل و طولانی بود و المان های زیادی از گیم پلی بازی را برای ما عیان کرد و برخی از این المان ها نیز جدید بودند. زمان گذشت و بازی سرانجام منتشر گردید و بسیار هم موفق عمل کرد.بازی Metro: Exodus که کار ساخت و توسعه آن را ۴A Games برعهده داشت، عنوانی در سبک وحشت بقا محسوب می شود که در تاریخ ۲۲ فبریه سال ۲۰۱۹، شرکت Deep Silver آن را برای پلتفرم های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر کرد. بازی تغییرات تقریبا زیادی به خود دیده و حتی تا حدی شبیه عناوین جهان آزاد شده بود ولی تمام این تغییرات به خوبی در ریشه این سری اعمال شده بودند و بازی کاملا یک متروی اصیل بود.

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

سری عناوین مترو از آن بازی هایی است که شاید خیلی ها سراغ آن نرفته و آن را تجربه نکرده باشند ولی آن افرادی که عناوین این فرنچایز را بازی کرده اند قطعا آن را تا همیشه به یاد خواهند داشت و نام مترو را به عنوان یکی از برترین تجربه های دوران بازیباز بودن خود و یکی از خاص ترین عناوینی که تجربه کرده اند به ذهن و قلب خود سپرده اند

در گیم پلی این نسخه نیز شاهد نکات جدیدی نیز بودیم که عمق و تنوع خوبی به بازی بخشیده اند. به عنوان مثال استفاده شخصیت اصلی بازی از یک تیرکمان یا Crossbow که در فعالیت های مخفی کاری بازی کاربردهای زیادی داشته و برای اولین بار بود که در این سری شاهد وجود چنین سلاحی بودیم. Metro: Exodus به واسطه المان های جذاب و گیم پلی عمیق موفق شد تا پس از انتشار بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و بازیبازان دریافت نماید. نهایتا نیز این عنوان زیبا توانست از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای خوب ۸۳/۱۰۰ را به خود اختصاص دهد تا تبدیل به یکی از بازی های مولتی پلتفرم با کیفیت در نسل هشتم شود. بی تردید وقتی صحبت از عناوین باکیفیت مولتی پلتفرم در نسل هشتم بازی های ویدئویی مطرح باشد عنوان زیبای Metro: Exodus نیز یکی از گزینه های بسیار خوب برای قرار گرفتن در لیست است. Metro: Exodus، در لیست ما از “برترین بازی های مولتی‌پلتفرم نسل هشتم” موفق به کسب رتبه سی و چهارم شده است.

علی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا
برای تمام گیمرها… | ۵۰ مولتی‌پلتفرم نسل هشتمی که باید تجربه کنید (بخش اول) - گیمفا