خیزش هیولای درون | نقد و بررسی Redemeer Enhanced Edition
برخی عناوین، فقط به لطف گیم پلی جذاب و سرگرم کننده خود می توانند مخاطبان را با خود همراه ساخته و درگیر کنند. حال این عناوین گیم پلی محور می توانند بازیهای AAA چند ده میلیون دلاری ساخت استودیو های بزرگ باشند، یا عناوین کوچک تر و یا مستقل با بودجه و شرایط ساخت محدود تر. اما نکته ای که وجود دارد این است هر چقدر هم داستان بازی سطحی و کلیشه ای باشد و حرف خاصی برای گفتن نداشته باشد، اگر عنوانی بتواند گیم پلی سرگرم کننده، اعتیاد آور و جذاب را ارائه دهد، می تواند به جامعه قابل قبولی از مخاطبان دست یابد. در این مقاله، به سراغ نقد و بررسی یکی از این عناوین گیم پلی محور جذاب، مرگبار و سرگرم کننده رفته ایم. پس با من و گیمفا همراه باشید با نقد و بررسی Redeemer Enhanced Edition
عناوینی مانند Redeemer, آنچنان بر روی داستان و اتفاقات آن مانور خاصی نمی دهند، چون داستان به هیچ وجه جز نکات مهم و یا اصلی عناوین Brawler محسوب نمی شود. اما اگر بخواهم جهت اطلاع شما دوستان توضیحاتی کوتاه در مورد داستان بازی بدهم، باید بگویم که بازیبازان کنترل فردی به نام Vasily را بر عهده می گیرند. فردی که گذشته اش تاریک بوده و کارهای مختلفی را در طول زندگی خود انجام داده است. او را باید به نوعی یک ماشین کشتار دانست که به لطف مهارت و قدرت فوق العاده بالا، می تواند بسیاری از آدم ها را به راحتی از پای درآورد. شاید بتوان گفت پیش زمینه و گذشته Vasily مانند گذشته و اعمال شخصیتی مثل Kratos است. کما اینکه از لحاظ ظاهری نیز شباهت های قابل توجهی بین او و Kratos وجود دارد . از لحاظ فیزیکی و توانایی ها نیز، Vasily بسیار قدرتمند و بیرحم است و می تواند به راحتی دشمنانش را به بیرحمانه ترین شکل ممکن نابود سازد. اما Vasily, با وجود گذشته ای تاریک و نه چندان خوب، سعی می کند تا روی مثبت و در واقع آرامش درونی خود را بیابد و از کشتار و نبرد فاصله بگیرد. او با کمک یک راهب، و پناه بردن به معبد و پایگاه او، تا حد زیادی موفق می شود خود را از گذشته اش جدا کند. او به سکوت و آرامشی که مدتها به دنبال او بود دست می یابد و از قتل و نبرد و مبارزه کاملا فاصله می گیرد. اما اوضاع به همین روال آرام باقی نمی ماند چرا که طی یکسری حوادث و اتفاقات و حمله به معبد، Vasily دوباره به سمت کشتار و نبرد کشیده می شود، و ماشین کشتار درون او بیدار شده، و هیولای درونی او به پا می خیزد…
در ادامه آنچنان شاهد نکته خاص، پیچش داستانی و یا سورپرایز و غافلگیری در روایت و پرداخت داستان نیستیم. همانطور که پیش تر گفتم، اصولا در چنین بازیهایی مانند Redeemer, داستان بازی به طور کلی فقط بستری برای شکل گیری گیم پلی و دنیای بازی محسوب می شود و نمی توان انتظار نکته خاص یا فوق العاده ای در مورد داستان، شخصیت پردازی یا جزئیات مشابه داشت. البته باید بگویم داستان بازی نقطه ضعف Redeemer محسوب نمی شود چون با وجود اینکه داستان بازی نکته خاصی در بر ندارد، اما به صورت کلی ضعف و نقصی نیز در آن دیده نمی شود. در واقع بخش داستانی بازی را نه باید جز نکات قوت بازی نامید، و نه باید آن را را جز نقاط ضعف و مشکلات بازی در نظر گرفت.
اما گیم پلی بخشی است که Redeemer جذابیت و سرگرم کننده بودن خود را به خوبی نشان می دهد. همانطور که گفتم، Vasily یک ماشین کشتار است که توانایی های مبارزه ای در سطح بسیار بالایی قرار دارد. مبارزات بازی، این امکان را به بازیباز می دهند که با استفاده از سلاح سرد و گرم مختلف، یک نبرد خونین، مرگبار و البته جذاب را در مقابل دشمنان آغاز کنند. به لطف انیمیشن های حمله ای جذاب، تنوع قابل قبول سلاح ها، کمبو های مختلف، پیچیده و لذت بخش و البته ویژگی بی رحم و خونین بودن نبرد ها، مبارزات بازی بسیار لذت بخش، جذاب و سرگرم کننده هستند. همچنین پس از طی کردن مراحل و گذشت زمان، حملات و سلاح های متنوع تر، جدید و صد البته قدرتمند تری در اختیار Vasily قرار می گیرد تا با استفاده از آنها از دشمنان پذیرایی گرمی به عمل بیاورید!
تنوع دشمنان نیز قابل قبول است و تقریبا اکثر آنها استراتژی و روش خاصی برای نابودی احتیاج دارند. بعضی از دشمنان را می توانید با سلاح سرد و بدون مشکل خاصی از پا در بیاورید، در حالی که برخی دیگر از دشمنان را باید ابتدا Parry کنید تا بتوانید دفاع آن ها را باز کرده، و کار آنها را تمام کنید. همچنین توجه به الگو های حملات آنها نیز اهمیت بسیاری دارد خصوصا آنکه دشمنان سخت.تر و قوی تر، زمان محدود تر و کمتری بعد از حملات در اختیار بازیبازان می گذارند تا بتوانند به آنها حمله کنند. و اگر استراتژی و نقشه های گوناگون جواب نداد، استفاده از سلاح های گرم برای شلیک از راه دور می تواند گزینه مناسبی برای کشتن دشمنان باشد.
دیگر نکته قابل توجه و البته جذاب در مورد گیم پلی بازی، استفاده از محیط مراحل مختلف جهت نابود کردن دشمنان است. شما می توانید برخی دشمنان را بلند کرده، و به دیوار و یا اجسام دیگر کوبیده و صحنه ای مرگبار خلق سازید. همچنین انیمیشن های Finishing بازی هم تنوع خوبی دارند، و هم با خشونت و مرگبار بودن زیادی همراهند که این مسأله کاملا حس و حال یک نبرد جذاب را به مخاطب القأ می سازد. خشونت این Finishing ها از طرف دیگر ثابت می کند که Vasily, یک ماشین جنگی بسیار قدرتمند است.
نکته جالبی که در مورد این بازی وجود دارد این است که بازی دارای بخش مخفی کاری نیز هست. در طی مراحل مختلف، خصوصا مراحل و مناطقی که ساختاری تو در تو و پیچیده تر دارند، شما می توانید با استفاده از مخفی کاری خود را به دشمن رسانده، و او را از پای در بیاورید. نابودی تعدادی از دشمنان به صورت بی سرو و صدا و جداگانه، هم می تواند لذت بخش باشد، هم اینکه تعداد دشمنان را در صورت شکست در مخفی کاری کاهش می دهد.و اگر تصمیم بگیرید دشمنان باقی مانده را با نبرد رو در رو و علنی از پیش رو بردارید، با تعداد کمتری طرف خواهید بود. در کل باید گفت گیم پلی بازی به خوبی می تواند حس و حال مبارزاتی مرگبار، سخت و جذاب را به مخاطبان منتقل سازد و خوشبختانه مشکل و نقص خاصی نیز در این بخش به چشم نمی خورد. تنها نکته ای که کمی آزار دهنده است این است که مراحل بازی می توانستند طراحی عمیق تر و جذاب تری داشته باشند. هر چند از لحاظ تنوع و تفاوت مراحل بازی تقریبا قابل قبول عمل کرده اند، اما از حیث عمق، پیچیدگی و ظرافت در طراحی جای کار بسیاری وجود دارد…
صداگذاری شخصیت های بازی، خصوصا خود Vasily کاملا مناسب، قابل قبول و رضایت بخش انجام شده، و حداقل انتظارات را برآورده می سازد. افکت های صوتی گوناگون نیز کاملا در خدمت گیم پلی عمل کرده، و هیجان و لذت بازی را افزایش می دهند. ساندترک بازی نیز خوشبختانه ضعف و کمبود خاصی را در خود نمی بیند و از همه مهم تر، همخوانی و مطابقت خوبی با فضا و اتمسفر بازی دارد. به صورت کلی چه بخش صداگذاری، و چه بخش موسیقی بازی، ایراد و یا ضعف خاصی ندارد و در حد قابل قبول وظیفه خود را به نحو احسن ایفا کرده است.
در مورد طراحی هنری بازی نیز باید بگویم سازندگان وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند. طراحی ساختمان ها، اجسام و همچنین کیفیت بافت ها و سایه زنی ها، مطلوب و مناسب است. استفاده از طیف رنگ وسیع و متنوع نیر محیط های بازی را جذاب و چشم نواز کرده است. طراحی خود Vasily نیز به خوبی صورت گرفته است.
در بخش فنی اما متأسفانه شاهد یکسری مشکلات مختلف ریز و درشت هستیم. از یکسری باگ های گرافیکی که بعضا بر روی گیم پلی تاثیر مستقیم می گذارند گرفته، تا برخی نقص ها و ایرادات فنی. البته نمی توان گفت این مشکلات و نقص ها خیلی تاثیر گذار و مشکل ساز هستند، اما با این وجود این عوامل می توانند کمی از لذت تجربه بازی بکاهند.
عنوان Redeemer Enhanced Edition می تواند انتخاب مناسبی برای طرفداران عناوین Beat’em Up باشد. به لطف گیم پلی جذاب، بیرحم و خونین و همچنین تنوع قابل قبول دشمنان، Redeemer به خوبی توانایی سرگرم نگه داشتن بازیبازان را داراست. اگر یکسری مشکلات و ایرادات فنی در بازی وجود نداشت، Redeemer Enhanced Edition می توانست به تجربه ای به مراتب جذاب تر و دل نشین تر نیز تبدیل شود.
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
- تحلیلگر: Ghost of Tsushima ارزش سرگرمی و عدم تحمیل ایدئولوژی را در اولویت قرار داد
نظرات
زاهدی جان کاملا قابل قبوله :yes:
زاهدی عزیز :rose:
این روزها خیلی شایعات از عنوان PROJECT AWACKENING سر زبونها افتاده
راه داره یه مقاله ازش تهیه کنی ؟
سلام امین جان
والا باید بررسی کنیم ببینیم میشه از اطلاعاتی که از project awakening موجوده میشه یه مقاله نوشت یا نه. بررسی می کنم حتما به امید خدا اگه امکانش بود حتما یه مقاله ازش میریم.
ممنون
ممنون از اقای زاهدی عزیز نقد عالی و کوتاه بود
به نظر بازیه جالبی هستش