روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary

علی نوربخش
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

یکی از بهترین عنوان های تاریخ، که سالیان سال است طرفدارانش منتظر نسخه چهارم این فرنچایز هستند، همین بازی Fable است. بر می گردیم به E3 2019 ماکروسافت، بسیاری از بازیبازان به نمایشگر چشم دوخته بودند که شاهد یکی از شاهکار های صنعت گیم باشند. آنها شاهد عنوان جدید بازی های بسیاری بودند، اما نبود FABLE 4 کمی نگران کننده ظاهر شد. اگر به اولین نسخه این فرنچایز نگاه کنیم، شاید باورمان نشود که این بازی متعلق به سال ۲۰۰۴ باشد. این بازی از ابتدا با امکانات بسیاری نمایان شد. هر آنچه که در یک بازی Role-Playing توقع می رفت، در این بازی به شکل محسوسی مشاهده می شد. فضای Open world بازی خصوصیت های جذابی به نمایش می گذارد که در این مقاله قصد داریم مو شکافانه همه آن ها را بررسی کنیم. اما سوای گیم پلی بازی، خط داستانی غالب بر بازی از همه ویژگی های این بازی جالب تر است.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

امروز به نقد و بررسی بازی خاطره انگیز FABLE ANNIVERSARY پرداخته ایم.

تا به حال به این فکر کردید که اگر کسی کوچک ترین تعرضی را به زندگی شما بکند، چه می کنید؟ اما مرز تعرض در این بازی جا به جا می شود به گونه ایی که زندگی یک فرد فرو می پاشد. بر می گردیم به زمانی که یک کودک که زندگی خود را با آرامش سپری می کرد. تصویر سازی بازی باز میگردد به برهه ای از زمان که قرار است این پسر بچه برای خواهر خود هدیه ایی تهیه کند. در ابتدای بازی خوب و بد به کاراکتر آموزش داده می شود که در ادامه به طور مفصل به این بخش خواهیم پرداخت. روستایی کوچک به نام OAKVALE در سرزمین پهناور اسرارآمیز ALBION زیستگاه اولیه کاراکتر اصلی بازی یا همان پسر بچه است. به او جشن تولد خواهرش یاد آوری می شود، اما وی هیچ کادویی برای خواهرش تدارک ندیده بود. در این حین به شما موقعیت هایی داده می شود تا بتوانید پول لازم برای خرید کادو تولد را جور کنید. شما هم با انجام کار های بد و خوب میتوانید پول مورد نظر را فراهم کنید ولی این شما هستید که سرنوشت این ماجراجوی کوچک را نقاشی می کنید.

پس از خرید کادو تولد و تحویل آن به خواهرش، با صحنه ی خوفناکی رو به رو می شود. روستای آرام OAKVALE، با هجوم راهزنان به خاک و خون کشیده می شود. راهزنانی که هدف اصلی آنها چپاول و غارت منابع شهر های مجاور است. اما دزدی تنها خواسته آنها نبود. پس از هجوم راهزنان، تمام افراد دهکده به قتل رسیدند. عده ایی زیاد شکنجه و بعد کشته شدند که میتوان به پدر، پسر بچه اشاره نمود. حال پسر تنهای تنها، خانه خود را در آتش می بیند. وی هیچ خبری از مادر و پدرش و همچنین خواهرش نمی شنود.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

شروع زندگی شما از روستای OAKVALE که توسط راهزنان به آتش کشیده شد. حالا این پسر روستایی با قدرت به شهرش باز میگردد.

در این حین، یک ناجی به کمک این پسر می شتابد. کسی که تا به حال او را ندیده بودیم. وقتی پسرک در حال گریه کردن بود، ناجی به کمک او رفت و او را به یک مکان امن تر منتقل کرد. او خود را MAZE معرفی کرد. از آنجایی که از چهره وی پیدا بود، او جادوگری بود که از قدرت برق بهره می برد. وی باور داشت که توانایی خاصی را در پسرک دیده. پس او را به GUILD (انجمن آموزش و پرورش هنرجویان کل سرزمین Albion ) برد. در این گیلد درست زندگی کردن به انسان ها یاد داده می شد. سالیان متمادی طول می کشید تا کسی به درجه هنرجو برسد. پسرک به گیلد مستر یا رییس انجمن توسط Maze معرفی شد. در این گیلد به پسرک، مسکن، خوراک، پوشاک و آموزش های رایگان داده می شد که او را هر روز آماده تر می کرد. هنر های تیر اندازی، شمشیر زنی و همچنین قدرت برق نیز به وی آموخته شد. زمان مانند برق و باد در بازی می گذرد و شما همراه با کاراکتر از آموزش های بهره می برید. شما با دختری به نام Wisper آشنا می شوید. ویسپر هم رده پسرک و کمی بزرگ تر از او است. ویسپر خواهر Thunder ( یکی از قهرمانان سرزمین ) و حالا به دوست صمیمی شما تبدیل می شود.

هنر مبارزه تکنیک های متفاوتی دارد. به عنوان مثال؛ در چه زمانی باید ضربات را بلاک کنید و در چه زمانی جا خالی دهید. که همه حائذ اهمیت می باشند. همچنین شما در مبارزه تن به تن، می توانید پس از چند ثانیه شمشیرزنی معمولی از metre burn استفاده کنید و ضربه محکمی را دارد کنید که دمیج بیشتری را وارد کند. در تیراندازی با تیر کمان نیز هر چه زه کمان را بیشتر نگه دارید، دمیج بیشتری به هدف وارد می شود. همچنین از will power که قدرت های باطنی شما هستند مانند برق نیز میتوانید در نبرد ها استفاده کنید. جالب است بدانید که سلاح های متفاوتی در بازی وجود دارد که شما با با بدست آوردن پول میتوانید آنهارا خریداری کنید. این سلاح ها قابلیت جایدهی دو یا سه Augment را در خود دارند. آگمنت یک ویژگی مضاف (اضافه) است که به سلاح اضافه می شود و قدرت خاصی به آن می بخشد. به عنوان مثال؛ مردگان و گرگینه ها در برابر آگمنت نقره بسیار آسیب پذیر ترند لذا با افزودن آن به شمشیر به راحتی کشته می شوند.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

نبرد با یکی از ابتدایی ترین باس های بازی، ملکه زنبور ها که شمارا به دنیای بی رحم بازی آشنا می کند.

بسته به نقاط ضعف دشمن میتوانید سلاح و لباس خود را تدارک ببینید. هر دشمنی یک نقطه ضعف برای شکست خوردن دارد. در نبرد های بزرگ مثل آرنا گلادیوتر ها که با آن رو به رو می شوید می توانید از این بخش استفاده زیادی را ببرید. بخش دیگر توجه به جان یا همان Health شماست. توجه داشته باشید که Health در بازی بسیار تاثیرگذار است. در ابتدای بازی جان شما مقدار کمی دارد ولی شما با کشتن دشمن ها پوینت های سبزی را دریافت می کنید که به شما اجازه می دهند تا در گیلد به ارتقا ویژگی های خود بپردازید. ویژگی هایی مانند افزایش جان، قدرت بدنی و حجیم کردن جسته و فیزیک بدنی که همه و همه در نبرد های آینده شما تاثیر خواهند گذاشت. بدانید که در بازی در هنگام کم جانی، برای شما غذا و معجون های افزایش جان قرار داده شده اند تا با مصرف آنها جانتان به حالت اولیه بازگردد. خوشبختانه میتوانید از رزارکتر ها (جانبخش ها) استفاده کنید تا پس از اتمام جان و مرگ دوباره زنده شوید و در همان ثانیه به ادامه نبرد بپردازید.

پس از فارغ التحصیل شدن از گیلد و دریافت نشان لیاقت، به شهری مدرن ( پر امکانات ترین شهر Albion که دوره قرون وسطایی بریتانیا بزرگ را نشان می دهد) می روید که تجملات را اولین بار به چشم می بینید. فروشگاه های تخصصی که برای شما وسایل سودمندی را قرار دادند. از سلاح گرفته تا زره، لباس، غذا، معجون، کتاب، حلقه، گل و غیره در این شهر موجود است. Tavern یا می خانه ایی در شهر قرار دارد که میتوانید در آن اقامت موقت داشته باشید. همچنین از صاحب میخانه میتوانید خوراک و معجون تهیه کنید. در می خانه میتوانید علاوه بر امور ذکر شده به قمار بپردازید. اما بازی های فکری این بار بساط شرط بندی را فراهم کرده اند که میتوان آن را بسیار ریسکی دانست. در این بار همچنین یک فرد همواره ایستاده تا در عوض کمک به شما در نبرد، مبلغی را دریافت کند. البته که واقعا این افراد بی وجدان، تند تند شروع به کنتر انداختن می کنند و اگر از آنها استفاده نکنید ولی آنها تحت سرویس رسانی به شما باشند نیز همان مبلغ از شما کسر خواهد شد.

یک مینی مپ یا یک نقشه کوچک دایره مانند در بازی قرار داده شده است که به شما مسیر ها، ساختمان ها و غیره را نشان می دهد. علاوه بر این، شما دایره های توپر سبزی را در مپ می بینید که نشان دهنده افرادی هستند که میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

یکی دیگر از جذابیت های بازی وجود تاجر هاست. شما ممکن است به هر محل و مکانی بروید و ببینید افرادی وجود دارند که قصد تجارت با شما را دارند. آنها در مسیر های بین شهری اغلب پیدا می شوند و هر کدام نسبت به دارایی خود به فروش بپردازند.در مسیر های بین شهری، گارد و محافظ وجود ندارد پس راهزنان بی وجدان چمبره خاصی به این مکان ها زدند. آنها با هجوم به تجار، آنها را کشته و پول هایشان را می ربایند. علاوه بر راهزنان، زنبور های وحشی بزرگ نیز هم سو با راهزنان به تجار حمله می کنند تا ذات غریزه وحشیانه خود را دنبال کنند. البته NPc های دشمن از منطقه به منطقه فرق می کنند و این از یکنواختی بازی جلوگیری کرده است. مثلا در دشت ها و سبزه زار ها زنبور های وحشی دیده می شوند. آنها به خاطر وجود ملکه شان در این مناطق، به تعدد یافت می شوند. کمی پایین تر به در راستای جنوب نقشه، با دور شدن از سر سبزی به سرزمین های تاریک نزدیک می شویم.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

تصویری از MISS GREY شهردار بی رحمی که در زندان های دور دستش به شکنجه مخالفانش می پردازد. شما میتوانید با انتخاب خود یا با او ازدواج کنید کنید و یا ذات پلید او را فاش کنید.

مناطقی که بسته به اتمسفر خاص خود موجودات پلیدتری مانند کوتوله ها، مردگان و گرگینه ها را در خود جای داده. همچنین میتوان از شیاطین نور مانند یاد کرد که به ندرت یافت شده ولی قدرت بالایی را در دست دارند. هدف گرفتن این شیاطین بسیار دشوار است زیرا که به علت معلق بودن در هوا و حرکت سریع خود از حملات احتمالی شما فاصله می گیرند. در بازی پازل ها به صورت جذابی قرار گرفته اند. یک سری در به نام دروازه های شیطان در بازی وجود دارد که شما با مراجعه به آنها توقع عبور از آن هارا دارید ولی می بایست اول خواسته های آنهارا به واقعیت تبدیل کنید. اغلب خواسته های این در ها، امور دشوار و به ظاهر غیر ممکن هستند که با کمی تلاش به حد امکان خواهند رسید. وجود مکان های بسیار، اعم از خانه های مردم در بین راه ها، معابد و عبادتگاه ها و چندین عنوان دیگر از امکانات قابل توجه بازی هستند. امکاناتی که توجه به آنها یک ضرورت به شمار می رود. در نقشه میتوانید خانه ها و گاها مغازه هایی را ببینید که به فروش گذاشته شده اند. این خانه ها پس از خرید میتوانند از دکوراسیون بهتری بسته به سرمایه شما دست یابند. شما میتوانید این خانه ها را اجاره دهید و یا در آن زندگی کنید. همچنین اگر قصد دوری از خانه مورد نظر را دارید میتوانید آن را بفروشید.

خوبی و بدی در قلب بازی نهادینه شدند، شما سرنوشت خود را در بازی رقم می زنید. شما با گذشت زمان انتخاب های خود را آنالیز می کنید. کشتن افراد بد، همراه نشدن با آنها و دوری از ذات پلید شما را پاک و خوشنام نگه می دارید اما خرابکاری ها، قتل و عام روستاییان، دزدی، آشوب، درگیری با گارد، دعوا و تهدید همه شما را به یک اهریمن تبدلی می کند. وقتی زشتی برای شما عادی شود، روند پلید تر شدن برای شما عادی شده و از آن لذت می برید. تقریبا این خصیصه های بازی بسیار واقع گرایانه طراحی شده اند. بسته به انتخاب ها در دل مردم جای باز می کنید. اگر انتخاب های شما به تاریکی و قدرتطلبی میل کنند، مردم از شما خواهند ترسید و از شما متنفر خواهند شد ولی اگر انتخاب های شما عاقلانه و صلحجویانه باشد، همه جذب فطرت پاک شما خواهند شد. در بازی کار های بد و خوب چه در ملا عام و چه در خفا (تنهایی) به گوش مردم می رسند و آنها شما را نسبت به حرف های شنیده شده می سنجند. اگر کار های شما تا به آن زمان روند انسانی داشته باشند، همه شهر شما را یک HERO می نامند. همه مردم ALBION شما را یک قهرمان پس از شکست دادن ملکه زنبور ها می نامند.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

با یاد گرفتن نحوه شمشیر زنی و تهیه بهترین سلاح، با اضافه کردن Augment های مناسب می توانید حریف های قوی تر از خود را به راحتی شکست دهید.

لباس های شما در دیدگاه مردم قضاوت می شود. اگر شما لباس های تیره، خشن و وحشتناک تر بپوشید، مردم از شما دوری می کنند ولی اگر لباس های معمولی و روشن بپوشید در کنار شما می مانند. سوای آوازه شما، جذابیت چهره شما با لباس های تغییر می کند. یک لباس زیبا به شما پرستیج می بخشد. شما میتوانید با خریداری تتو ها و طرح مو و ریش به آرایشگری محل مراجعه کرده و ظاهر خود را ویرایش کنید. ظاهر شما در میان مردام دلبری خواهد کرد به طوری که بسیاری عاشق شما خواهند شد. در هنگام عاشقی، شما با انتخاب شخصی به عنوان همسر خود در ابتدا به او محبت کرده و هدایای ارزشمندی اهدا می کنید. از شکلات و گل گرفته تا جواهراتی مانند یمرد و یاقوت. پس از اینکه آیکن قلب بالای سرشان بزرگ شد و از صورتی به زرد تبدیل شد با پیشنهاد ازدواج و خریدن حلقه عروسی به خانه بخت رفته و زندگی زناشویی را شروع خواهید کرد. بی توجهی به همسرتان روابط شمارا سرد می کند. به طوری که اگر شما به زندگی قهرمانانه خود مشغول شوید و یادتان برود که همسری دارید، پس از بازگشت وی از شما درخواست طلاق خواهد کرد. انجام فعالیت های خلافکارانهمانند دزدی، خرابکاری و درگیری در دید همسر، طلاق در عین واحد را به همراه خواهد داشت.

فعالیت ویژه ایی به نام IMPRESSIONS در بازی قرار دارد که به فارسی به معنا تحت تاثیر قرار دادن می باشد و دقیقا در همین راستا نقش بازی می کند. ایمپرشن ها، کار هایی هستند که به شکل کلامی یا عملی در دیدگاه مردم تاثیرگذارند. این ایمپرشن ها میتوانند منفی یا مثبت، مفید یا مضر و یا خاص باشند. در ابتدای بازی شما به ایمپرشن های خندیدن، و دو کار زشت دیگر دسترسی دارید. در بازی نسبت به انتخاب هایتان چه مثبت و چه منفی ایمپرشن کسب می کنید، که شخصیت های شما را شکل می دهند.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

تبدیل شدن به یک انسان خوب و یا یک هیولا یک انتخاب سخت نیست. تنها با دنبال کردن اهداف خود بازی به شما می گوید که چقدر افکار پلیدی در ذهن خود انباشته اید. آیا شما قاتل صمیمی ترین دوست خواهید شد؟ بخاطر جایزه بیشتر؟

به طور کلی تغییر های گرافیکی محسوسی نسبت به نسخه اولیه را شاهد بودیم. Fable Anniversary یک هدیه ایی است که در اختیار بازیبازان این سری برای تجربه با کیفیت تر  قرار داده شده است. طراحی گرافیکی آیکن ها، کاراکتر ها و همان اجرا شدن بازی HD بازی خالی از لطف نیست. دنیایی HERO OF OAKVALE متوجه می شود که انتخاب هایش سرنوشت او را می نگار. قدرت های خدادادی که برای اولین بار در مادرش دیده شد. SCARLET مادر کاراکتر بازی، از قدرت های ماورایی بهره مند بود که او را پیروز میدان گلادیاتور ها کرد. TERESSA خواهر کاراکتر که پس از شکنجه های بسیار توسط راهزنان نا بینا شد ولی باز هم از قدرت خانوادگی اش بهره برد و مقاومت کرد. تجربیات بسیاری در بازی موج می زنند که شما انتخاب کننده آنها هستید. شما هر راهی را انتخاب کنید، چه خوب چه بد، سازنده کاراکتر خود خواهید بود که روزی یک پسرک مزرعه داری بیش نبود و حالا انقدر قدرتمند شده که تصمیم گیرنده و ناجی خانواده اش خواهد بود.

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

RezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا
روزی روزگاری: حکایت یک انتقام‌جو | نقد و بررسی بازی Fable Anniversary - گیمفا