بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا

بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند

سعید حلاجیان
۱۹:۱۵ ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا

طی این سال‌ها بازی‌های ویدئویی همیشه مورد آماج حملات سیاست مدارانی هم چون دونالد ترامپ و دیگر سیاست‌مداران قرار گرفته که بازی‌های ویدئویی را عامل ترویج خشونت به شمار می‌آورند. اما به گزارش گاردین و بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بازی‌های ویدئویی به هیچ عنوان باعث ترویج خشونت نمی‌شوند اما بهتر است سازندگان در رابطه با آن‌ها کمی محتاطانه‌تر عمل کنند.

بازی‌هایی هم چون Call of Duty ،Doom و یا Fortnite باعث افزایش ترویج خشونت میان جوانان می‌شوند؛ تئوری بسیار ساده‌ای است و آنقدر‌ها هم که فکرش را بکنید پیچیده نیست که سیاستمداران آن را مورد هدف قرار داده‌اند. زیرا این موضوع باعث می‌شود تا توجه مردم از مسائل و مشکلات اجتماعی دیگر منحرف شده و به موضوع ترویج خشونت در جامعه معطوف شود. اما در این میان یک مشکل وجود دارد؛ علیرغم اصرار سیاستمداران نسبت به این موضوع اما تحقیقات و مطالعات زیادی پیرامون آن صورت گرفته و جالب اینکه در میان تحقیقات صورت گرفته، هیچ مدرکی دال بر اینکه بازی‌های ویدئویی باعث ترویج خشونت می‌شوند، به دست نیامده است.

اما بیایید از زاویه‌ی دیگری به این مساله نگاه کنیم. هر بار که این مساله در مورد بازی‌های ویدئویی مطرح می‌شود این صنعت هیچ تمایلی به پاسخ به اتهامات وارد شده ندارد و هر بار یک پاسخ ساده را مشاهده می‌کنیم:

خیر بازی‌های ویدئویی ارتباطی به ترویج خشونت ندارند. بازی‌های ویدئویی تنها جنبه‌ی سرگرمی داشته و ارتباطی به سیاست ندارند. بنابراین نیازی نیست تا سازندگان به چنین مسائلی فکر کنند زیرا ممکن است یکی بازی دارای خشونت بالایی باشد اما تنها برای سرگرمی ساخته شده است.

اما طی پنج سال گذشته، شاهد این بوده‌ایم که بازی‌های ویدئویی از جمله Call of Duty و Battlefield جنگ‌های نظامی را جزئیات بیشتری روایت کرده‌اند. عملا طی این بازی‌ها، بازی‌بازان جزئیات بیشتری از نبردهای نظامی و سلاح‌ها را فرگرفته‌اند. به واقع بازی‌های ویدئویی طی چند سال اخیر، به بازی‌بازان آموزش داده‌اند که یک سلاح نظامی دقیقا چیست چه انواعی دارد و اینکه ظرفیت خشاب هر سلاح چگونه است. با توجه به اینکه بازی‌های نظامی همیشه آمریکا و متحدانش را آدم‌های خوب یا قهرمان به شمار می آورد و دیگران را یک دشمن خونخوار، آیا باید نگران عواقب و پیامد‌های منفی استفاده از شهر‌های واقعی و به تصویر کشیدن جنگ‌های داخلی میان شهرها یا گروه‌های مختلف در بازی‌های ویدئویی باشیم؟ آیا تمام این مسائل در کنار هم می‌توانند باعث ترویج خشونت و ایجاد پیامدهای منفی در جامعه و میان جوانان شوند؟ اینکه در یک بازی خاص با کشتن تعداد مشخصی از دشمنان، می‌توانید به یک سلاح شیمیایی بسیار قوی دسترسی پیدا کرده و از آن سلاح برای نابودی دشمنان استفاده کنید، با قوانین و مقررات بین المللی مغایرت ندارند؟

تعداد بسیاری از سازنده‌های بازی‌های ویدئویی من جمله استودیوی اینفینیتی وارد در پاسخ به این سوال و سوالات مشابه به این نکته اشاره داشته اند که « ما تنها یک بستر برای سرگرمی کاربران را فراهم می‌کنیم» اما مسئله اینجاست که این دلیل کافی و مناسبی نیست. هنگامی که در بازی خود از سلاح‌های واقعی استفاده می‌کنید یا مناطق و جنگ‌های نظامی واقعی را به نمایش می‌گذارید، باید نگران پیامد‌ها و عواقب سیاسی یا اجتماعی آن نیز باشید زیرا وقتی خشونت نظامی را به این صورت به تصویر می‌کشید، بنابراین شما نقش مهم و تاثیرگذاری را در این مساله ایفا خواهید کرد.

اما در نتیجه باید گفت که زندگی پیچیده‌تر از آن است که بازی‌های ویدئویی بخواهند باعث ترویج خشونت در زندگی اجتماعی افراد شوند و بازی‌های ویدئوی نیز حق دارند تا به مانند فیلم‌ها و سریال‌های سنمایی از سلاح و تجهیزات نظامی واقعی استفاده کرده و نبردهای واقعی را به نمایش بگذارند. اما صنعت بازی‌های ویدئویی باید در این زمینه کمی محتاطانه‌تر عمل کنند. آن‌ها باید به تحلیل محتویاتی بپردازند که به قشر جوان  ارائه می‌دهند، آن‌ها باید تحلیل کنند که چرا و چگونه خشونت را در بازی‌های خود به تصویر کشیده و  جوانان را از نبردها و جنگ‌های نظامی مطلع می‌سازند. هر بار که این مساله مطرح می‌شود، بازی‌بازان را به یاد بازی Spec Ops: The Line می‌اندازد که داستان عملیات نظامی نیروهای آمریکا در شهر دوبی طوفان زده و بحران زده را روایت می‌کرد. عنوانی که به نوعی نقدی بود بر عملیات‌های نظامی آمریکا در کشورهای خارجی. البته باعث تاسف است که از آن زمان تا کنون به ندرت شاهد چنین موضوعی در بازی‌های ویدئویی بودیم.

بنابراین کافی نیست که تنها به تحقیقات انجام شده با موضوع « بازی‌های ویدئویی بی تقصیر هستند» خود را بی‌گناه جلوه دهید. زیرا وقتی یک جوان ۱۴ ساله در یک بازی ویدئویی یک سلاح کلاشینکف دسترسی پیدا می کند که مشابه با نمونه‌ی واقعی آن ساخته شده است، به راحتی ایده‌های پیچیده‌ای از صنعت نظامی و خشونت در ذهن وی شکل می‌گیرد و اینجاست که باید سازندگان به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهند تا از ترویج خشونت و پیدایش افکار تهاجمی در جوانان جلوگیری کنند.

در نهایت اگر سازندگان بازی‌های ویدئویی به جای اینکه در رابطه با ترویج خشونت به بحث پرداخته و با ارائه‌ی دلایلی منطقی و مستندات کافی بازی‌های ویدئویی را از ترویج خشونت مبرا سازند، از شرکت در این مباحث صرف نظر کرده و یا تنها کاربران را به سمت تحقیقات انجام شده ارجاع دهند، بنابراین این سیاسمتداران فرصت طلبی هم چون ترامپ، کوین مک‌کارتی و دانیل پاتریک هستند که فرصت را غنیمت شمرده و بازی‌‌های ویدئویی را آماج حملات سیاسی خود قرار می‌دهند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا
بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • gamegood گفت:

      توی آمریکا بخاطر آزادی حمل اسلحه و خرید و فروشش بچه مدرسه ای هاشون کیف ضد گلوله میخرند تا اگه به طرفشون کسی شلیک کرد شاید به کیف بخوره این خشونت نیست ؟ بعد بازیها محتوای خشونت آمیز دارند ؟ عجب شما که خودتون برای فروش اسلحه در دنیا توی فیلمها و در واقیت خرید و فروش اسلحه رو ترویج میدید.

    • Kratos7703 گفت:

      البته بازی های ویدئویی صرفاً جنبه سرگرمی ندارن ولی اینا اینطوری فکر کنن واسه همه بهتره.

    • PS1 PS2 PS3 PS4 PS5 گفت:

      ببین کیا دارن از خشونت حرف میزنن مرد مومن کلیپ هایی که از شما پخش شده رو نکنه ندیدید حتی کلیپ های شوخی تونم ترسناک و پرازخشونته.
      جوگیرشدن که همین گیم رو هم شیخی کنن :rotfl:
      اخه کریتوس بدون خشونت که ابروش میره

    • لوگین کردم حرفتو بیام بگم دیدم گفتی

    • Click گفت:

      شاید باعث ترویج خشونت نشن اما کاملا بر روی ادبیات فرد تاثیر میزارن الان یه بچه ۱۰ ۱۲ ساله انواع و اقسام فحش هارو از بازی های آنلاین یاد میگیره

      حتی اگه بخوایم بگیم این بازی ها برای سنش مناسب نیست و برای بزرگسال هاست اون وقت این سوال پیش میاد آیا این فحش ها و الفاظ رکیک که بزرگ سال ها تو بازی ها به کار میبرن چیز خوبیه؟

      شاید کسی در بازی ویدیویی نحوه کار با یک اسلحه رو یاد بگیره و با اون اسلحه تو بازی به کشتن به پردازه اما باز هم حتی اگر این فرد در دنیای واقعی به اون سلاح دست رسی داشته باشه یک ترس درونی و وجدان انسانی خود فرد باعث جلوگیری از انجام کارهایی که در بازی یاد گرفته بود میشه

      اما قبول کنید به کار بردن فحش و ادبیات زننده در دنیای واقعی برای هرکسی خیلی اسون تر از کشتن مردمه و اگر فردی در بازی ها چنین الفاظی رو یاد بگیره چه بزرگسال چه نوجوان و خردسال خیلی سریع اثرات اون رو بر رفتار و ادبیات فرد مشاهده میکنیم

  • واقعا خشونت تو این نسل خیلی کم شده نه دیگه شاهد نسخه ی جدید mahunt هستیم و نه فیتالیتی های mortal kombat 11 اون خشونت سابق رو دارند امیدوارم تو نسل بعد راکستار manhunt 3 رو با نهایت جزئیات بسازه

  • mahdi.r گفت:

    طرف تو کشورش خرید اسلحه آزاده بعد به جای اینکه بیاد یه قانون برای جلوگیری از این اتفاقا تصویب کنه تقصیرو میندازه گردن بازی های ویدیویی
    آمریکا تظاهر به متمدن بودن میکنه وگرته به موقعش یه کارایی میکنن که شیطان هم شرمش میاد

  • Clara گفت:

    من به طور کل فکر میکنم نه تنها باعث ترویج نمیشن بلکه باعث کاهش خشونت هم میشن چون به هرحال طرف هرچی هم تو دلش باشه میتونه تو بازی های ویدیویی اون عصبانیت رو خالی کنه حالا نه صرفا با کشتن دشمنا همین کترلر رو به دست گرفتن واقعا به آدم آرامش میده
    ولی با این حال یه مقاله قبلا تو مجله بازی نما منتشر شد ( خیلی سال پیش یادم نمیاد) با این عنوان که چرا میکشیم؟؟ و به بررسی دلایل اینکه چرا اکثر سبک های گیمی به (( کشتن)) ختم میشه؟؟ یعنی شما تو بازی شوتر که تکلیفت مشخصه تو اکشن تکلیفت مشخصه تو مبارزه ای هم همینطور حتی تو RPG خودتون رو ارتقا میدین تا یکی رو بکشین تو مخفی کاری و horror هم آخرش مرگ و کشتن نتیجه س حتی بازی های درام تعاملی( که متاسفانه رایج شده میگن اشاره کلیک!) هم آخرش به این ختم میشه که (( فلان شخصیت مرد یا کشته شد یا نه))
    هرچند مقاله دلایل زیادی مطرح کرد ولی هیچکدوم قانع کننده نبود و به جواب مشخصی نرسید
    چیزی که مشخصه کلا مقوله کشتن و خراب کردن و از بین بردن چیز لذت بخشی برا انسان هاس راحت میشه این مثال رو زد که تو سری gta صرفا جدا از ماموریت ها چه تعداد شهروند بیگناه صرفا جهت سرگرمی کشته میشن!

  • Mgs4 گفت:

    من مودم اینا زورشون به ویدیو گیم رسیده یه سر به سینما بزنن :reallyangry: بازی درجه بنده خوشونت داره رده بندی سنی داره شما نمی تونید سازندهارو مجبور کنید که چی بسازن

  • PERSIAN NAZI گفت:

    خشونت توی بازی ذهن انسان رو ارام و درد درونشو خاموش و تفکرشو بدور از خشونت نگه میداره
    این حرف مال موسسه تحقیقات روحی و روانی المانه نه سناتورهای ایالات متحده

  • خب اگه مبنی این باشه هر کی کالاف یا بتل زده تفنگ دستش بگیره پس هر کی هم فیفا زده لابد باید بشه مسی یا رونالدو :laugh:

  • من مشکلی با سلاح ها و کشتار دربازی ها ندارم
    نه با خوشونت های جدی مثل فردوگاه کال آف نه با خشونت های کمدی مثل gta.
    .
    اما بتل رویال کلا از نظرم باطله به خاطر فلسفه ای که میگه همه رو باید بکشی تا خودت ببری،
    این تلقینی که به ذهن فرو میکنه به نظرم در جامعه آزاد آمریکا میتونه تهدید محسوب بشه.

  • Vigilante گفت:

    همین راک استار خوب شماهارو گیر اورده که چپ و راست داره لایف استایلو رویای امریکاییو به هجو و لجن میکشه اخه لامصب وقتی که خودت درامد عمدت از فروش تسلیحات به سایر کشورها هست و هر ننه قمری میتونه تو اون خراب شده اسلحه به دست بگیره خوب معلومه که میاد به بازیهای رایانه ای گیر میده

  • Y PS گفت:

    کوتاه تر از دیوار ویدیوگیم پیدا نکردن! ‍

  • Mgs4 گفت:

    اسپل اقا کوجیما یهعسکس گذاشته از یخزدن سم تو سرما لعنتی شاهکاره برید ببیند

  • ahmadAlone گفت:

    ۱۰ ساله تو بازی ها دارم ادم میکشم نه وحشی شدم نه به کسی حمله کردم، ۹۹ درصد عقده هام هم تو بازی ها فرو میریزه تو بیرون هم وقتی پام رو مورچه میخوره تا یک ماه عذاب وجدان میگیرم :sweat: :sweat: :sweat:
    هر کی میگه بازی ها باعث خشونت میشه چرت محض گفته…
    الان فقط دوست دارم تو بازی ها هم از کلاهک اتمی استفاده کنیم و میلیونی ادم بکشیم :reallypissed: 😀

  • EverSinn3r گفت:

    با کشتن تعدادی از دشمنان میشود به یک سلاح شیمیایی …

    یارو زده بوده تو کار Tactical Nuke تو کالاف 😀

    ما که از هفت دولت ازادیم ..

  • e h m گفت:

    چیزی که باعث خشونت میشود عدم عدالت اجتماعی حق کشی و احساس لگد کوب شدن هستش که تمامی این موارد میتونه به اسیب های شدید روحی روانی منجر بشه که باعث همچین اتفاقاتی بشه.و دولت امریکا به راحتی اسلحه در اختیار همچین ادمایی میزاره که نتیجش میشه همچین فجایعی.انداختن تقصیر گردن بازی های ویدئویی بنظرم بیش از حد مسخره هست چون تمام گیمر ها مرز دنیای واقعی و گیم رو متوجه میشن و هیچ وقت کشتن در دنیای گیم رو مثل کشتن تو دنیای واقعی نمیدونن(مگه اینکه خل باشن)حتی بچه های خیلی کم سن و سال.بنظرم در هر اجتماعی درصدی انسان غیر نرمال وجود دارن و امریکا داره دست این ادما اسلحه میده.

  • e h m گفت:

    و یه موضوع دیگه اینکه نگاه به خشونت در بازی های ویدیویی یه نگاه خیلی فانتزی هستش.به فرض مثال ما بخوایم با حذف کردن مسائل خشونت امیز در زندگی افراد از خشونت جلوگیری کنیم.بازی های کامپیوتری دیگه خبری از کشتن نباشه تو فیلما هم همین طور حتی تو مستند ها هم شکار حیوانات رو نشون ندن تو جامعه هم محتوای خشونت امیز رو حذف کنن مثلا پلیس خلافکارارو با ادب و احترام راهی زندون کنه.یا اینکه کسی گوشت نخوره چون با دیدن گوشت صحنه های سلاخی شدن حیوون زبون بسته تو ذهنش تداعی میشه و باعث خشونت میشه.چنین دیدی فانتزی هستش و غیر ممکن.زندگی انسان سرشار از خشونت هستش و حذف اون کاری نشدنی هستش و فقط میشه اون رو کنترل کرد.اصولا خشم هدیه تکامل به بشر هستش چرا که بدون اون نسل بشر منقرض میشد.علت اصلی فوران خشم موارد خیلی زیادی هستش که مهمترین اونها همین عدم تعادل روحی روانی هست که مساعلی همچون مشکل ارتباطی با دیگران احساس عدم مقبولیت در جامعه مشکلات خانوادگی بیماری جسمی مشکلات اجتماعی مشکلات مالی احساس قربانی شدن عدم عدالت اجتماعی و فشار های زندگی باعث اون میشن و باعث عکس العمل های غیر منتظره از افراد میشن.

  • mo1234 گفت:

    به نظرم اینو راست میگن و خشونت بازی ها داره واقعا زیاد میشه و همش کشت و کشتارو خون خونریزیه و صحنه های بسیار خشن و زننده داره که تو اغلب این صحنه ها من روم اونور میکنم بعنوان مثال سربریدن تو بازی های امروزی دیگه شده خنده دار و تو اغلب بازی ها هست به نظرم دلیل نداره تا این حد بازی ها خشونت داشته باشه و جزییات نمایش داده بشه قراره سرگرم بشیم نه اینکه اموزش قاتل شدن رو ببینیم

بازی‌های ویدئویی خشونت آمیز نیستند اما سازندگان باید محتاطانه عمل کنند - گیمفا