تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا

تاریخچه Silent Hill | قسمت اول

بهمن بدلی
۱۱:۱۰ ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا

معنای ترس در هر بازی ترسناکی تحقق پیدا نمی کند. خیلی از بازیکنان این سری از بازی ها همچنان از آن به عنوان ترسناک ترین بازی های عمرشان یاد می کنند و معتقدند ترسناک به معنای واقعی را فقط در سری بازی های Silent Hill می توان تجربه کرد. شاید بازی های ترسناک زیادی را تجربه کرده باشید ولی بازی Silent Hill چیزی فراتر از ترس را به خود دارد که آن ها را تا به حال کم و بیش در بازی های انگشت شماری تجربه کرده ایم. اما با انجام این بازی ها خیلی ها از مرز ترس گذشته و به افسردگی کشیده شده اند.

Silent Hill یک سری بازی رایانه ای در ژانر Survival Honor است که توسط Keiichiro Toyama خلق و توسط شرکت Konami منتشر شده است. از ویژگی‌های بارز این مجموعه می توان به سناریوی منسجم، داستانی مبتنی بر نشانه‌های روانشناختی و وحشت‌آفرینی عمیق نام برد.

خالق بازی keiichiro toyama

خالق بازی (Keiichiro Toyama)

گروهی واقع در شرکت Konami به نام Silent Team طراحی و ساخت این بازی را بر عهده گرفتند و چهار نسخه اول این سری را بصورت انحصاری برای کنسول شرکت سونی: Play Station تولید کردند. نخستین بازی از این مجموعه در سال ۱۹۹۹ منتشر شد که می توان گفت شروعی بسیار موفق و قابل تحسین داشت و به خاطر موتور گرافیکی فوق العاده ی خود در آن زمان، یک بازی حرفه ای محسوب می شد.

به خاطر فروش قابل توجه و محبوبیت اولین نسخه بازی در بین طرفداران، تیم سازنده تصمیم به ارائه ی نسخه های بعدی این سری از بازی ها گرفت و به همین جهت Silent Hill 2 در سال ۲۰۰۱، Silent Hill 3 در سال ۲۰۰۳ و Silent Hill 4 در سال ۲۰۰۴ از سوی این تیم ساخته و عرضه شد.

silent1

اما با عرضه Sillent Hill 4 بازیکن ها از آن مثل گذشته استقبال خوبی نکردند. چون دیگر حال و هوای سری های گذشته را نداشت و درست بعد از آن گروه Silent Team  مشغول پروژه های دیگری شدند و به فرانچر وحشت آفرین خود وفادار نماندند. بعد از آن شرکت Konami بازی را به استدیوهای متعددی سپرد ولی بازی دیگر نتوانست مثل سری های اول خود بدرخشد.

رقیب اصلی این سری از بازی ها را می توان سری Resident Evil نامید که وجه مشترک بسیاری را به خود دارند. اما سری Silent Hill به دلیل جو سازی قوی و تسلط بر قدرت ذهن افراد بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و به سبب همین مشخصه خو را از سری Resident Evil متمایز می سازند.

بهتر است به اختصار به برگ برنده ای که سری بازی های Silent Hill دارند بپردازیم تا بیشتر از کارهای آن ها سردربیاوریم.

 

نکته های روانشناسی بازی

قدرت ذهن شما

ایده ی اصلی سری Silent Hill بر اساس قدرت ذهن و بحث های فلسفی دنیای واقعی شکل گرفته است. بر طبق نظریات و اثبات دانشمندان می توان نتیجه گرفت که ذهن و احساسات هر انسانی دارای مقدار نیرویی است که می شود به کمک نیوتن کمیت آن را فعال و آشکار کرد.

به طور کل این نیرو باعث تاثیر گذاری فرد بر دنیای بیرونش می شود که از مکان ها و انسان ها تشکیل شده اند. پس می شود نتیجه گرفت که تولیدات ذهنی یک فرد نه تنها بر خودش بلکه بر دیگران و دنیای ماورای خود فرد نیز تاثیر می گذارد.

همه جا باید در انتظار حمله دشمن باشید

همه جا باید در انتظار حمله دشمن باشید!

برای مثال گریزی می زنیم به سرنوشت شخصیت های موجود در طول سری بازی های Silent Hill تا بفهمیم به چه روش و چگونه به تدریج با پیشبرد بازی در ذهن و افکار بازیکنان تاثیر می گذارند و احساس ترسی مبهم و کاملا طبیعی را در وجود آن ها زنده می کنند.

” Harry Mason ” می تواند یک کارمند میانسال باشد که از مرگ و فقدان همسرش رنج می برد یا یک دختر پریشان و بدبخت که به خاطر کشتن پدرش زندگی اش را نابود کرده “Angela Orosco”، یا یک بچه یتیم که هیچ چیزی را به غیر از پیدا کردن مادرش تو دنیا ترجیح نمی داد.

همه ی این اتفاقات در قالب یک بازی باعث عمق بخشی بی نظیر به داستان می شوند که حتی می توان داستان عمق بازی و اتفاقات درونش را از بسیاری از فیلم های سینمایی برتر دانست.

دنیای درون شما

بعضی از فیلسوف ها معتقدند: “یک انسان یک دنیای کامل است” که تاکید بر عمق و تفاوت بین دنیاهای روحی هر انسانی با انسانی دیگر دارد. با توجه به سری بازی های Silent Hill یک دنیا در درون هر کدام از ما تشکیل می شود. این دنیا از خاطرات و مفاهیمی از دنیای واقعی که با افکار ما مخلوط شده اند، شکل می گیرد.

 

تعدادی از دشمنان و هیولاهای بازی

تعدادی از دشمنان و هیولاهای بازی

دنیای درون به زیبایی هر چه تمام تر بازتابی از “ترس” ، “امید” و “اعتقادات” یک فرد است به طور کلی بعضی از افراد که دارای ذهنی عمیق تر و بزرگ تر هستند دنیای درونی بسیار بزرگ تر و عمیق تری نسبت به افراد دیگر دارند.

به همین جهت به خاطر دنیای بزرگ و بسیار عمیق بازی Silent Hill  می توان نتیجه گرفت که دو بازیکن هر کدام با توجه به وسعت نگاه و درک خود از بازی برداشت خواهند کرد. آن عده از بازیکنانی که نمی توانند به درک مناسبی از بازی دست یابند دارای دنیای درونی ضعیف تری هستند که لذت این گونه از بازی ها را از آن ها سلب می کند.

چه کسانی تحت تاثیر نیروهای درونی قرار می گیرند؟!

این موضوع به وفور واضح است که راحت ترین مثال برای تحت تاثیر قرار گرفتن، افرادی هستند که از “حس ششم” فوق العاده ای برخوردارند. حس ششم به آن ها اجازه می دهد تا توانایی غرق شدن در انرژ های ذهنی یک فرد (چه حقیقی و چه مجازی) را داشته باشند. و با تصورات ذهنی خودشان آن ها را مشاهده کنند.

موسیقی

موسیقی این مجموعه از بازی ها بر عهده ی آهنگساز ژاپنی (Akira Yamaoka) شرکت Konami بوده است. او با هنر بی نظیر خود آهنگ هایش را بسیار خوب با محیط و احساس بازی سازگاری بخشیده است. گاهی اوقات ممکن است آن قدر غرق آهنگ های او شوید که حضور دشمن را در حوالی  خود احساس نکنید.

akira yamaoka

Akira Yamaoka

بیوگرافی کوتاه از آهنگساز: او متولد ۱۹۶۸٫۲٫۶ در ژاپن است که در سال ۲۰۰۳ به استخدام شرکت Konami درآمد و وظیفه ی آهنگسازی بازی های ویدئویی را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۹ از شرکت Konami استعفا داد. به دلیل محبوبیت خاص بازی های Silent Hill در آن زمان او آلبومی با نام Silent Hill به بازار عرضه کرد. که تا زمان حال یکی از برترین آلبوم او محسوب می شود.

نگاهی بر داستان

Sillent Hill اسم شهری است که اتفاقات عجیب در آن بیشتر از هر جای دیگری در دنیا رخ می دهد،  شخصیت بازی در دنیایی پر از مجهولات و در فضایی خفه قرار می گیرد. هیچ چیز سر جای خودش نیست و باید هر لحظه در انتظار یک اتفاقی گنگ باشد.

شهری که در آن افراد به طور غیر معمول ناپدید می شوند …

آیا یک منطق درست و حسابی برای اثبات این اتفاقات عجیب وجود دارد؟

در بخش دوم از مقاله وارد اتفاقات این سری از بازی ها خواهیم شد و با داستان پر فراز و نشیب هر یک از نسخه های این سری آشنا خواهیم شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا
تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه Silent Hill | قسمت اول - گیمفا