ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

سری Arma از آن دست بازی‌هایی است که فکر می‌کنم معروفیتش، خیلی بیشتر از محبوبیت آن باشد! حتی این احتمال را می‌دهم که یکی از نسخه‌های این مجموعه را بازی کرده باشید ولی تا الان اسمش را نمی‌دانستید! می‌شناسم افرادی را که چند ساعتی را صرف ارتباط برقرار کردن با یکی از نسخه‌های این مجموعه کرده‌اند و به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند. نه تنها Arma، کلا شبیه‌سازها را همه دوست ندارند. شبیه‌سازهای بقا، شهرسازی، مسابقه و هر نوع شبیه سازی دیگر، عموما طرفداران خاص خودش را دارد. در مورد Arma هم همین است. Arma در ژانر خود، بازی خیلی خوبی است، شاید بهترین باشد ولی الزاما محبوبیتش همه‌گیر نیست، حتی با وجود این که بازی معروف و نام آشنایی به شمار می‌رود. خب بین یک شبیه‌ساز و آرکید آن هم از نوع نظامی، معلوم است که طرفداران آرکید خیلی خیلی بیشتر هستند.

به طور کلی تا کنون، سه نسخه اصلی از سری Arma منتشر شده است. سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتیب Arma 1، Arma 2 و Arma 3 به بازار عرضه شده‌اند. نکته جالب توجه و تحسین برانگیز در مورد هر سه نسخه این مجموعه، پشتیبانی عالی سازندگان از آن‌ها بوده است. علاوه بر کیفیت بالا، همیشه باید بتوانید به موقع و به صورت درست از بازی خود، خصوصا اگر آنلاین باشد پشتبیانی کنید. شاید دلیل محبوبیت و فروش نسبتا بالای بازی‌هایی مثل Sea of Thieves هم همین باشد، عنوانی که در متاکرایتیک وضعیت مطلوبی ندارد ولی به خوبی توسط سازندگان پشتیبانی می‌شود. نتیجه این است که این بازی انحصاری تا تقریبا ۱ سال پیش، حدودا ۵ میلیون کاربر فعال داشت. البته در مورد بازی‌های انحصاری، انحصاری بودنشان هم مزید بر علت می‌شود. به غیر از پچ‌هایی که به هدف رفع مشکلات فنی منتشر می‌شوند و یا آپدیت‌های کم حجمی که آیتم‌ها و قابلیت‌های نه چندان مهمی را به بازی اضافه می‌کنند، دو نسخه اخیر Arma تعداد زیادی بسته الحاقی هم برایشان منتشر شده است. بیش از ۵ بسته الحاقی برای Arma 2 منتشر شد و این رقم برای Arma 3 خیلی بیشتر است. به همین خاطر، همین بسته‌های الحاقی به تنهایی می‌توانند سبب اضافه شدن بازیکنان جدید به این چنین بازی‌هایی شوند. افرادی هم که نسخه‌های اصلی را قبلا خریداری کرده‌ و از آن‌ها راضی بوده اند، بعید است که به راحتی از بسته‌های گسترش دهنده این عناوین بگذرند.

حال بگذارید برگردیم به ۵ سال قبل، به سال ۲۰۱۳٫ به سالی که Arma 3 به صورت جهانی منتشر شد و با بازخوردهای قابل قبولی رو به رو شد. متای ۷۴ با ۳۶ نقد که ۲۰ تای آن ها مثبت بوده، برای عنوانی در حد و اندازه‌های Arma 3، شاید عالی نباشد، ولی چندان ناامیدکننده هم نیست. فراموش نکنیم که خیلی از شبیه سازها در سبک‌های دیگر هم با وجود محبوبیتی که در بین کاربران دارند، موفق به کسب نمرات جالب توجهی از منتقدین نمی‌شوند. البته کمتر از دو سال پیش، گیمفا هم نقد و بررسی بازی Arma 3 را منتشر کرد، در این نقد و بررسی این بازی مورد تحسین قرار گرفته بود. متاسفانه نسخه اصلی این بازی از مشکلات فراوانی رنج می‌برد. جالب است بدانید که این مشکلات بهبود یافته ولی کماکان در بازی و در بسته گسترش دهنده جدید آن هم وجود دارند. به جز این مسائل، شما می‌توانستید بهانه‌های زیادی برای جذاب و خوش‌ساخت دانستن بازی Arma 3 پیدا کنید. از دیزاین عالی محیط و نقشه‌ها گرفته تا بخش چندنفره بازی و کلی نقطه قوت دیگر. در حالی که اواخر سال ۲۰۱۸، شایعاتی مبنی بر توسعه Arma 4 شنیده می‌شد، به نظر این شایعات بی اساس بوده و Bohemia Interactive فعلا قصد توسعه نسخه جدیدی از این مجموعه را ندارد. اتفاقی که شاید در اواسط نسل آینده رخ دهد. با این حال، همان طور که تاکید کردیم، توسعه دهندگان کماکان و با قدرت و واسواس خاصی از Arma 3 پشتیبانی می‌کنند. البته Bohemia Interactive هرگز مسئول توسعه بسته‌های گسترش دهنده برای Arma 3 نبوده است. این استودیو حتی در توسعه بسته‌های بازی Arma 2 هم نقش پررنگی را ایفا نکرده بود. از دیگر بازی‌های معروف استودیو Bohemia Interactive می‌توان به سه نسخه اول سری Operation Flashpoint و DayZ اشاره کرد که دومی بازی زامبی محوری است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این استودیو همچنین مشغول توسعه یک بازی به نام Vigor است که فعلا در مرحله ارلی اکسس به سر می‌برد. این بازی انحصاری X1 است. همان طور که اشاره کردیم این استودیو بیشتر تمرکز خود را بر روی توسعه بازی‌های اصلی گذاشته و این Black Element Software است که در تولید بسته‌های گسترش دهنده به Bohemia Interactive کمک می‌کند.

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

در طول این نقد و بررسی، خودتان متوجه می‌شوید که این بازی، واقعا بازی خوبی است. ارزش خرید و تجربه بالایی هم دارد و غافل شدن از آن اشتباه است. Arma 3 Contact نمی‌خواهد تغییراتی بنیادین به بازی و فرنچایز داده باشد و صرفا سعی کرده کمی متفاوت یا متنوع عمل کند. ما حصل این تنوع و این تغییرات چه می‌تواند باشد؟ این دقیقا سوالی است که امروز در این نقد و بررسی در گیمفا به آن پاسخ خواهیم داد. پس تا پایان همراه ما باشید.

اگر از کاربران Arma 3 باشید احتمالا Arma 3 Contact را شنیده‌اید. بسته گسترش دهنده جدید این بازی که ارزش تجربه بالایی هم دارد و البته مقداری Arma 3 را از ریشه‌هایش دور کرده. دور شدن از ریشه‌ها عموما نمی‌توانید توجیه شود، البته برای کاربرانی که به حالت کلاسیک و قدیمی یک بازی وفادار مانده و در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند. به همین علت شاید Arma 3 Contact در نگاه اول نظر بازیکن را جذب نکند. البته نه بازیکن جدیدی که صرفا به هدف سرگرم شدن و پر کردن اوقات فراغت خود به سراغ این بازی رفته، بلکه بازیکن قدیمی که سال‌هاست با Arma بازی که نه، زندگی می‌کند و روی آن تعصب خاصی دارد. اگر شما از دسته اول باشید و چندان تعصبی روی ریشه‌ها نداشته باشید، قطعا خیلی راحت‌تر با Arma 3 Contact ارتباط برقرار خواهید کرد. در طول این نقد و بررسی، خودتان متوجه می‌شوید که این بازی، واقعا بازی خوبی است. ارزش خرید و تجربه بالایی هم دارد و غافل شدن از آن اشتباه است. Arma 3 Contact نمی‌خواهد تغییراتی بنیادین به بازی و فرنچایز داده باشد و صرفا سعی کرده کمی متفاوت یا متنوع عمل کند. ما حصل این تنوع و این تغییرات چه می‌تواند باشد؟ این دقیقا سوالی است که امروز در این نقد و بررسی در گیمفا به آن پاسخ خواهیم داد. پس تا پایان همراه ما باشید.

همان طور که اشاره‌ای هم شد، بازی دارای یک بخش داستانی یا Campaign است. پیش از این که به سراغ این بسته الحاقی بروید، باید توجه داشته باشید که برای تجربه Contact، باید نسخه اصلی بازی Arma 3 را قبلا بر روی سیستم خود نصب کرده باشید. اما برویم ببینیم که Arma 3 Contact در بخش داستانی چه کار کرده است. اگر کمی با این مجموعه آشنا باشید، متوجه خواهید شد که بخش داستانی، تمرکز اصلی سازندگان نبوده و بهتر است برای لذت بردن بیشتر از این عنوان به سراغ بخش چندنفره بازی بروید. در بخش Campaign، شما در نقش مامور ویژه ارتش، Aiden Rudwell قرار خواهید گرفت، یک نیروی نظامی از دسته NATO فعال در Livonia. داستان بازی مربوط به ورود بیگانگان به جو شده و این موضوع می‌تواند به طور کلی تاریخ بشریت را تغییر دهد. خب شما هم طبیعتا وظیفه دارید که اطلاعات لازم در این باره را جمع آوری کنید، بفهمید آن‌ها چگونه موجوداتی هستند و اصلا چرا به اینجا آمده‌اند. بخش داستانی بازی سلاح‌های جدیدی را هم به شما معرفی می‌کند. علاوه بر این که طرفداران بازی‌های تک‌نفره می‌توانند لذت کافی از این بخش را ببرند، برای طرفداران بازی‌های چندنفره نیز این بخش می‌توانید حالتی آزمایشی داشته باشد. شما می‌توانید سلاح‌ها، لباس‌ها و حتی وسایل نقلیه جدید بازی را تست کرده و در بخش مالتی پلیر بازی از آن ها استفاده کنید. شاید توصیف جالبی برای عنوانی مثل Arma 3 نباشد ولی Contact، روایتگر داستانی مرموزتر از دیگر آرماها است.

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

داستان بازی Arma 3 Contact مربوط به بیگانگانی است که وارد زمین شده‌اند. البته فضایی‌ها، تنها کسانی نیستند که شما باید نگرانشان باشید! داستان Arma 3 Contact داستانی متفاوت نسبت به دیگر آرماها به شمار می رود.

فکر نمی‌کنم اگر قبلا Arma 3 را تجربه کرده باشید، لازم باشد که به شما یادآوری کنم که این بازی تا چه اندازه سخت است. در بخش تک نفره بازی، اگر بخواهیم گیم پلی بازی را در یک کلمه توصیف کنیم، آن یک کلمه “سخت” است. در واقع تفاوت بین امثال Call of Duty، Medal of Honor و Battlefield هم همین است. آن جا همه‌چیز حالت آرکید داشته و اینجا شبیه ساز است. یعنی اگر دشمن شما از شما قوی‌تر است، هیچ راهی برای غلبه بر وی ندارید جز استفاده از عنصر غافل‌گیری و گه گاهی هم چاشنی شانس و تجربه. حال در Arma 3 Contact، شما باید با یک نیروی ماورایی مبارزه کنید! دشمنان شما این بار صرفا انسان نیستند، بلکه بیگانگانی هستند که از سیاره‌ای دیگر آمده‌اند. اساسا، بازی شما را در یک محیط وسیع سندباکس قرار می‌دهد. در واقع به لحاظ داستانی، شما باید بفهمید که چرا بیگانگان به زمین آمده‌اند. برای پیدا کردن آن‌ها بازی آیتمی جالب در اختیار شما قرار می‌دهد که به وسیله آن می‌توانید امواج بیگانگان را تا محدوده مشخصی دریافت کرده و ردیابی کنید. البته این آیتم قابلیت‌های جالب دیگری هم دارد ولی عمدتا به همین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته دشمنان شما می‌توانند انسان یا بگذارید بهتر بگویم، سربازان آموزش دیده باشند. به طور کلی به غیر از خود نظامی‌های ارتش آمریکا، در دنیای Arma 3 Contact کسی از شما استقبال نخواهد کرد. خب کلا در دنیای Arma 3 Contact  سه مدل نیروی نظامی دیده می‌شود. نظامی‌های ارتش آمریکا که خب Aiden Rudwell هم یکی از آن‌هاست، نیروهای LDF که بومی‌های منطقه هستند و افراد نیروی ویژه ارتش روسیه یا همان Spetsnaz. در واقع Arma 3 Contact یک شوتر شدیدا چالش برانگیز است و یکی از دلایل آن هم، قوی بودن دشمنان است. طبیعتا در جریان هستید که یگان اسپتسناز، یکی از آموزش‌دیده ترین یگان های نظامی کل دنیاست. در بازی Arma 3 Contact نیز افراد این گروه، افراد سر سختی هستند. هوش مصنوعی فوق‌العاده آن‌ها سبب می‌شود تا تیرهایشان به ندرت خطا برود. در واقع اگر خودتان را در مقابل چند نیروی دشمن ببینید بازی را باخته‌اید. اگر تلاش کنید که از آن‌جا فرار کنید هم خواهید باخت. با توجه به سبک و پیشینه بازی، این سختی کاملا طبیعی است و انتظار دیگری هم نباید داشت.

در واقع اگر با سری Arma آشنا نیستید، باید بتوانید درک کنید که گیم پلی این عنوان نسبت به بقیه شوترهای معروف بازار، به شدت کند و البته تاکتیکی است. غالبا شوترهایی که در بازار یافت می‌شوند، چالش خاصی را در مقابل یک بازیکن حرفه‌ای قرار نمی‌دهند مگر این که خودتان بخواهید که درجه سختی بازی را تا بالاترین حد ممکن بالا ببرید. در شوترهای دیگر، مبارزات یک به سه برای بازیکن مثل آب خوردن است. شما در کمتر از ۱۰ ثانیه می‌توانید دشمنان خود را از پای درآورید. در Arma اما چنین خبرهایی نخواهد بود. شرایط زیادی بازیکن را مجاب می‌کنند که وارد یکی از مناطق حفاظت شده دشمن شود. خب طبیعتا شما باید بدون این که دیده شوید وارد این گونه محدوده‌ها شوید. بازی شما را مجبور به انجام کاری نمی‌کند ولی اگر بخواهید خلاف قواعد اصلی گیم‌پلی آن رفتار کنید، شما را مجازات خواهد کرد.

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

چندین آیتم به بازی اضافه شده‌اند تا به واسطه آن ها بتوانید تفاوت بین Arma 3 و Arma 3 Contact را درک کنید.

از مشخصه‌های بازی، طراحی هنری عالی بازی است، این موضوع بیشتر شب‌ها ملموس خواهد بود. به طور کلی بازی در یک منطقه جنگلی مانند دنبال می‌شود و معماری نقشه بازی با گیم پلی آن مطابقت کامل دارد. از آن‌جا که بازی پر از محیط‌های سبز و پر درخت است، شما می‌توانید از این محیط ها به نفع خود استفاده کرده و از دید دشمن مخفی بمانید. سوای از طراحی هنری بازی که کارش را فوق العاده انجام داده، Arma 3 Contact هم مثل نسخه اصلی Arma 3، به خوبی بهینه نشده است. مشکلات فنی و افت فریم‌های بازی را وقتی در کنار هم قرار می‌دهیم، فاجعه که نه ولی شرایط آزاردهنده‌ای ایجاد می‌شود. باگ‌های نسبت به نسخه اصلی کمتر شده ولی کماکان همراه بازی و بازیکن هستند.

عنوان Arma 3 Contact مستقیما از المان‌های ترس استفاده نمی‌کند ولی به طرز هنرمندانه‌ای توانسته نوعی ترس روانی را برای پلیر خود ایجاد کند. محیط تاریک و ترسناک جنگل آن‌هم وقتی شما تنها هستید، می‌تواند مو به بدنتان سیخ کند. به همین ترتیب، نورپردازی بازی هم فوق العاده عمل کرده; چه در روز و چه در شب. البته باز هم اگر می‌خواهید هنر سازنده را دریابید، توصیه می‌کنم که بیشتر روی شب‌ها تمرکز کنید. روی چراغ‌های نزدیک مناطق نظامی دشمن و آتش‌هایی که روشن کرده‌اند. Arma 3 Contact از یک گیم پلی غنی بهره می‌برد که می‌تواند بازیکن را به واسطه آن به یک چالش شیرین دعوت کند. حتی قشر خاصی را شیفته خود کند. ولی در این میان، اهمیت محیطی که بازی در آن دنبال می‌شود را هم نباید از خاطر برد. محیطی که بدون شک تاثیر بسزایی را در جذابیت بازی دارد.

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

نکته مهم درباره Arma 3 Contact این است که این بازی قرار نیست تفکرات شما را نسبت به این مجموعه تغییر دهد چون اساس گیم پلی هنوز هم همان است. این بازی فقط به درد افرادی می‌خورد که کلا از طرفداران یا بازیکنان Arma هستند.

بازی Arma 3 Contact برای کسانی که شبیه ساز دوست دارند، یک انتخاب ایده‌ال در بازاری است که بیشتر به بازی‌های آرکید توجه می‌شود. طبیعتا Arma هم مثل هر فرنچایز و مجموعه قدیمی، طرفداران خاص خودش را دارد. البته Arma 3 Contact با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و جذابیت‌های منحصر به فردی که دارد، بدون عیب و نقص هم نیست. حتی می‌توان خیلی سختگیرانه‌تر به این بازی نگاه کرد و مشکلات دیگری را هم در آن یافت. با این وجود، بر خلاف بازی‌های AAA، بگذارید به Arma 3 Contact به عنوان یک بازی جذاب نگاه کنیم که در سبک خودش بهترین است و طرفداران قابل احترامی هم دارد. و اما می دانید مهم ترین نکته درباره Arma 3 Contact چیست؟ این است که این بازی نمی‌تواند دیدگاهتان را نسبت به این مجموعه تغییر دهد. به بیان ساده‌تر، اگر نتوانسته‌اید با Arma 3 ارتباط برقرار کنید و نشستن پای آن را اتلاف وقت می‌دانید، هرگز به سراغ Arma 3 Contact هم نروید. ولی اگر Arma 3 را دوست دارید، قطعا عاشق Arma 3 Contact خواهید شد. عنوانی که می‌تواند برای چندین ساعت شما را سرگرم کرده و وقتتان را به بهترین شکل ممکن پر کند.

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا
ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ماجراهای جدید، نظامی‌های قدیمی | نقد و بررسی بازی Arma 3 Contact - گیمفا