آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

تیتر مقاله بحث برانگیز است…این طور نیست؟ مطمئنم بعضی از شما دوستان گیمفایی فقط با خواندن تیتر مقاله، کمی احساس دلخوری و ناراحت پیدا کرده اید. درک میکنم…خصوصا آنکه به خاطر موضوعات گوناگون، عناوین تک نفره و افلاین محبوبیت بیشتری نسبت به عناوین آنلاین محور یا چند نفره داشته و دارند. اما یک نکته را فراموش نکنید. در این مقاله قصد ندارم این موضوع را تأیید کنم و تلویحا میخی دیگر بر تابوت عناوین تک نفره بکوبم. اصلا این طور نیست. در این مقاله به مستندات کلی، آمار و ارقام مختلف و تحلیل های گوناگون رجوع خواهیم کرد تا نگاهی منصفانه، منطقی و دور از تعصب به شرایط فعلی دنیای گیم و بازار عناوین تک نفره و چندنفره بیاندازیم. امیدوارم مقاله را تا به انتها مطالعه کنید تا پس از کسب اطلاعات کافی و همه جانبه، بتوانید به خوبی ارزیابی از شرایط داشته باشید.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

در این مقاله، قصد من نتیجه گیری و قضاوت در مورد اینکه ایا “عناوین تک نفره به پایان دوران خود رسیده اند” نیست. بلکه قضاوت و نتیجه گیری نهایی به عهده شما خوانندگان عزیز است. با این وجود در این مقاله طولانی، به بررسی مستندات، آمار فروش و نمرات و نکات تحلیلی خواهم پرداخت تا ارزیابی بهتری از شرایط موجود و وضعیت کنونی عناوین تکنفره کسب کنیم. به این نکته نیز باید اشاره کنم که خود من به شخصه عاشق عناوین تک نفره و داستانی هستم و آن ها را به عناوین آنلاین ترجیح می دهم، اما صحبت ها و نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد بدون هیچگونه تعصب یا جانب داری خواهد بود تا بتوانم به بهترین شمل ممکن حق مطلب را ادا کنم. با من و گیمفا همراه باشید…

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

انتشار موفق God of War در سال ۲۰۱۸ را نه تنها باید یکی از مهم ترین اتفاقات سال قبل برشمرد، بلکه به راحتی می توان از آن به عنوان یکی از برترین اتفاقات گیمینگ نسل هشتم نیز یاد کرد. بازگشت شکوهمندانه فرانچایز God of War بهترین شکل ممکن رقم خورد. کوری بارلوگ و تیم سانتامونیکا به بهترین نحو ممکن God of War را به نسل هشتم منتقل ساختند. جدیدترین نسخه God of War پروژه ای جاه طلبانه محسوب می شد. زاویه دوربین به کل تغییر یافته بود. داستان در شرایطی متفاوت روایت می شد و مبارزات بازی نیز عناصر و ویژگی‌های جدیدی به خود می دیدند. اما در پایان نتیجه این پروژه بسیار فوق العاده بود. تحسین منتقدان، رضایت اکثر طرفداران و البته فروش خارق العاده بیش از ده میلیون نسخه ای بازی در طول یکسال و کسب عنوان بهترین بازی سال…و همه این ها در حالی اتفاق افتاد که این بازی هیچگونه بخش آنلاین و چندنفره ای را دارا نبود…اما با این وجود ماجراجویی جذاب کریتوس میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان برای خرید این عنوان مجاب کرد.

 

آغاز محبوبیت گسترده عناوین چند نفره و آنلاین

در نسل پنجم و ششم، تمرکز اصلی سازندگان بر روی خلق و ارائه محتواهای تک نفره جذاب و باکیفیت بود تا بتوانند حداکثر بازار مخاطبان را به سمت محصول خود جذب کنند. اگر به اکثر عناوین درجه یک و شاهکار آن دوران نگاهی بیاندازیم به خوبی در می یابیم که عناوین جهان آزاد جذاب، فرانچایز های مشهور و اسم و رسم دار و عناوین خطی جذاب تقریبا اکثریت بازار مخاطبان بر روی پلتفرم های مختلف را تشکیل می دادند. GTA San Andreas, Resident Evil 4, The Elder Scrolls Oblivion, Half Life 2, God of War, Halo و بسیاری دیگر از عناوینی که گاها همچنان شاهد عرضه نسخه های جدید آن ها هستیم، در آن دوران با اختلاف حرف اول را می زدند و در صدر پرفروشترین عناوین سال نیز قرار داشتند. اما با آغاز نسل هفتم و عرضه دو کنسول Xbox 360 و Ps3, صنعت بازی های ویدیویی یک جهش و پیشرفت قابل توجه به خود دید. نسل هفتم زمانی بود که رقابت دو کنسول اصلی برای عرضه عناوین انحصاری با کیفیت بسیار داغ شد و در این نسل بود که فرانچایز های انحصاری بزرگی متولد شدند. همچنین از زمان شروع نسل هفتم (۲۰۰۶-۲۰۰۷) به بعد، پدیده شبکه های اجتماعی نیز شاهد رشدی عظیم در زمینه محبوبیت و استفاده بود تا جایی که بسیاری از افراد که قبل از این دوران آنچنان استفاده خاصی از اینترنت یا شبکه های اجتماعی نداشتند، به سمت آنها کشیده شدند و کم کم به استفاده مداوم از آنها عادت کردند.

از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی و سخت افزار به کمپانی ها و ناشران بزرگ این اجازه را داد تا بتوانند از سرور های آنلاین با ظرفیت مناسب استفاده کنند و از لحاظ امنیت و پشتیبانی نیز توانایی مراقبت از محتواهای آنلاین عناوین خود را داشته باشند. در همان دوران بود که کم کم تب و علاقه شدید به عناوین آنلاین و چند نفره در بین مخاطبان، خصوصا گیمرهای آمریکایی، اروپایی و شرق آسیا شروع شد. سازندگان بزرگ و کوچک کم کم هنگام توسعه عناوین خود، نه تنها بودجه و وقت قابل توجهی را برای بخش های آنلاین و چند نفره تدارک میدیدند، بلکه گاها تیم کوچکی را به طور اختصاصی برای کار بر روی بخش آنلاین مأمور می کردند. در همان سالیان بود که عرضه سالیانه سری Call Of Duty, کمک شایانی به محبوبیت بیش از پیش عناوین آنلاین کرد. هر سال یک نسخه از سری منتشر می شد که معمولا دارای اتمسفر، روایت و سلاح های منحصر بفرد خود بود و سازندگان به جای قرار دادن کل بودجه و تمرکز خود بر روی بخش داستانی، یک بخش Campaign 6-7 ساعته در کنار یک بخش آنلاین و پر و پیمان برای مخاطبان تدارک می دیدند. به این ترتیب مخاطبان با خرید یک نسخه از Call Of Duty هم می توانستند بخش داستانی بازی را تجربه کنند، و هم به سراغ بخش آنلاین و چندنفره بازی رفته و ساعت ها با دوستان خود مشغول بازی شوند و خود را سرگرم سازند. این روند سالیانه سری Call Of Duty آنچنان موففیت آمیز بود که برخی نسخه های سری در نسل هفتم مانند Black Ops و MW2, به فروش بسیار فوق العاده بیش از ۲۵ میلیون نسخه دست یافتند که آمار حیرت انگیزی محسوب می شود. در واقع تجربه و خریداری نسخه های Call Of Duty در آن سالها برای درصد زیادی از مخاطبان امری واجب و همیشگی محسوب می شد و بدین ترتیب بود که روز به روز سرور های آنلاین این بازی یا عناوین مشابه بازیبازان و علاقه مندان بیشتری را به خود می دیدند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که رایگان بودن تجربه بخش های آنلاین بر روی PS3 نیز به نوبه خود تعداد قابل توجهی از دارندگان این کنسول را به سمت تجربه عناوین یا بخش های آنلاین سوق داد.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

یکی از بازیهایی که به شدت قربانی اقبال کمتر مخاطبان نسبت به عناوین خطی تک نفره شد، Dishonored بود. بعد از خلق و عرضه این IP جدید در نسل هشتم که تحسین منتقدان و به دنباله ی آن امتیاز متای بالای ۹۰ را به همراه داشت، انتظارات از این فرانچایز خاص به شدت بالا رفت. Dishonored در زمان عرضه (سال ۲۰۱۲) جزء معدود عناوینی بود که به بازیباز آزادی عمل و حق انتخاب بالایی جهت پیشروی در بازی و پشت سر گذاشتن مراحل میداد. گیم پلی جذاب و قدرت های متنوع Corvo شخصیت اصلی بازی تجربه این عنوان را لذت بخش تر می ساختند. سه سال بعد نسخه دوم این بازی نیز عرضه شد و دوباره مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و متای بالایی را نیز کسب کرد. اما متاسفانه در زمینه فروش نسخه دوم اصلا و ابدا عملکرد موفقی نداشت. Dishonored 2 در مجموع جیزی بین ۲٫۵ تا ۳ میلیون نسخه بر روی کنسول های نسل هشتم و PC فروش داشت. شاید به خودی خود این آمار ضعیف نباشد، اما باید به این نکته توجه کرد که نسخه اول فقط بر روی پلتفرم PC بیش از ۳ میلیون نسخه فروش را تجربه کرد و اگر آمار فروش کنسول ها را نیز اضافه کنیم رقم قابل توجهی بدست خواهد آمد. این افت شدید فروش متاسفانه موجب شد تا با اعلام رسمی Bethesda و Arkane Studio, حداقل برای چند سال این فرانچایز بی نظیر و فوق العاده به خواب زمستانی فرو رود بنابراین منتظر نسخه جدید Dishonored تا حداقل سه چهار سال آینده نباشید. Dishonored تنها یکی از قربانیان مختلف کمتر شدن محبوبیت عناوین خطی تکنفره در نسل هشتم بوده است.

اما این پایان ماجرا نبود چرا که بسیاری از عناوین مطرح چند نفره که بیشتر به واسطه بخش داستانی و تک نفره شناخته می شدند نیز کم کم بخش چند نفره و آنلاین را در عناوین خود جای دادند. از Halo و Gears of War گرفته، تا The Last of Us، Uncharted و حتی برخی نسخه های Assassins creed…

محبوبیت فوق العاده و گرایش کم نظیر مخاطبان مختلف به عناوین آنلاین و چند نفره، پس از آغاز نسل هشتم نیز ادامه داشت و در همان سالهای آغازین نسل هشتم، شاهد عرضه عناوین تمام آنلاین موفقی مانند Destiny و Tom Clancy’s The Division بودیم که ده ها میلیون کاربر را ظرف مدت یکسال جذب کردند و به عناوین فوق العاده محبوبی تبدیل شدند.

در کنار ساخت و عرضه عناوین تمام آنلاین، شرکت های بزرگی مانند EA و Activision به طور کامل به بازار عناوین آنلاین و چندنفره روی آوردند و سعی کردند حتی محصولات قدیمی و مشهور خود را به نوعی عرضه سازند که دارای بخش آنلاین و چند نفره نیز باشد. به همین دلیل بود که نسخه های مختلف Battlefield و Call Of Duty کاملا تبدیل به عناوینی برای مخاطبان آنلاین شدند و سازندگان بعضا از روی رفع تکلیف یا راضی نگه داشتن طرفداران عناوین تک نفره، بخش کمپین و داستانی پنج-شش ساعته ای را نیز در بازی می گنجاندند. اما کاملا واضح بود که آن عناوین، به طور کامل بازار آنلاین را هدف گرفته بودند نه بازار و مخاطبان عناوین تک نفره و داستانی. محبوبیت عناوین آنلاین در نسل هشتم آنچنان ادامه داشت که حتی نسخه های مختلف عناوین ورزشی مانند Fifa, PES یا NBA 2K بخش مجزا و کامل آنلاینی را دارا بودند تا مخاطبان بتوانند حداکثر استفاده را از این عناوین ببرند( همین الان که در حال خواندن مقاله هستید EA از طریق لوت باکس ها و پرداخت های درون برنامه ای، میلیون ها دلار در بخش آلتیمیت فیفا درآمد زایی می کند)

در کنار این عناوین، برخی انحصاری های پلتفرم PC, مانند عناوین League of Legends و Dota 2, به واسطه گیم پلی جذاب و عمق بسیاری بالای شخصی سازی و المان های نقش آفرینی، میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان جذب خود کردند و هنوز که هنوز است این دو عنوان بسیار محبوب بوده و سرور های این عناوین کاملا پر از مخاطب است. البته این روند به پلتفرم های اصلی مانند کنسول ها و PC خلاصه نشد و عناوین موبایلی مانند Clash Of Clans صدها میلیون نفر را در سرتاسر جهان به پای محصولات خود کشاندند و بدین ترتیب اکثر جمعیت بازیبازان با عناوین آنلاین و چند نفره کاملا آشنا بودند و آنها را تجربه کرده بودند و به همین دلیل سازندگان با شناخت از این اتفاق، توجه ویژه ای به عناوین آنلاین داشته و دارند.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

بازی Anthem پس از معرفی اولیه و انتشار گیم پلی رسمی، به سرعت تبدیل به یکی از مورد انتظارترین عناوین سال شد. عنوانی تمام و آنلاین و چند نفره که به وسیله آن کمپانی بزرگ EA قصد داشت سهم قابل توجهی از بازار شلوغ و پرسود عناوین آنلاین را تصاحب کند. اما با وجود سرمایه گذاری گسترده EA و تبلیغات زیاد پیرامون بازی، عملکرد تجاری و فنی این عنوان پس از انتشار به هیج وجه نتوانست نه انتظار طرفداران را برآورده سازد، و نه حتی انتظارات ناشر بازی را. تنها چند ماه پس از انتشار بازی بود که تنی چند از مدیران و سازندگان بازی، رسما اعلام کردند که میزان فروش و درآمد کسب شده بازی Anthem نتوانسته است انتظارات قبلی سازندگان را برآورده سازد. مشکلات و حواشی مانند کرش کردن نسخه Ps4, مشکلات فنی و برخی موارد دیگر نیز در فروش نه چندان قابل توجه بازی تاثیر گذار بودند. Anthem تنها پس از گذشت دو هفته از انتشار خود، تخفیف خورد که همین مسأله خود عمق فاجعه را نشان میدهد. اگر Bioware به جای کار بر روی این نسخه تمرکز خود را بر روی توسعه عنوان دیگری مثلا نسخه جدید Dragon Age قرار می داد، نتیجه بهتری حاصل نمی شد؟ Anthem مثال خوبی بود تا بسیاری متوجه شوند بازار عناوین آنلاین و چندنفره نیز به راحتی قابل تصاحب نخواهد بود.

ظهور بتل رویال، پایان عصر عناوین داستانی؟

با وجود تمام نکاتی که به آنها اشاره کردم، هنوز بازار بسیاری مناسبی برای عناوین افلاین و داستانی وجود داشت. محبوبیت بسیاری بالای عناوین نقش آفرینی مانند Dragon Age, Witcher یا Skyrim, برخی عناوین انحصاری بزرگ که پرچمدار دو کمپانی سونی و مایکروسافت محسوب می شوند مانند The Last Of Us و Gears of War, و همچنین برخی عناوین خطی نشان دهنده این نکته بود که هنوز عناوین تک نفره و داستانی از بازار دنیای گیم سهم قابل توجهی را دارا هستند. اما مسأله ای که باعث شد حرف و حدیث ها در مورد آینده عناوین تک نفره بالا بگیرد، ظهور پدیده ای به نام بتل رویال بود. تا قبل از بتل رویال ها هر چند عناوین یا بخش های آنلاین بسیار محبوب و پربازیباز بودند، اما دسته بندی و شباهت مشخصی نداشتند و بعضا تفاوت های مختلفی را به خود می دیدند. همین مسأله باعث شده بود که برخی بازیبازان بیشتر به برخی محتواهای آنلاین خاص علاقه داشته باشند نه اکثر عناوین آنلاین.

اما ظهور بتل رویال ها و در ادامه محبوبیت بی نظیر این بخش در عناوین مختلف مانند PUBG و Fortnite, بخش جدیدی را در تاریخ گیم آغاز کرد. سازندگان و ناشران بزرگ که به شدت دنبال ایده های پولساز و محبوب بوده و هستند، با مشاهده استقبال بی نظیر مردم از بتل رویال، بلافاصله دست بکار شده و این بخش پرطرفدار را به عناوین خود اضافه کردند. بدین ترتیب در یکی دو سال گذشته، شاهد بخش بتل رویال در عناوینی مانند Battlefield V, Call Of Duty Black Ops 4, Apex Legends, Fallout 76 و بسیاری عناوین کوچک و بزرگ دیگر نیز بوده ایم. بتل رویال آنچنان برای برخی ناشران مانند Activision مهم بود که حتی ساخت کمپین سنتی پنج شش ساعته Black Ops 4 نیز به واسطه تمرکز بیشتر تیم سازنده بر روی محتوای آنلاین و چند نفره کنسل شد.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

بازی Red Dead redemption 2 تا به اینجا تنها پروژه عظیم راکستار در نسل هشتم بوده است. عنوانی که قریب به هشت سال در دست توسعه قرار داشته است. عنوانی که بار دیگر بازیبازن را به دنیای غرب وحشی رهسپار ساخت و یک داستان بی نظیر را در بطن دنیای بازی روایت ساخت. Red Dead redemption 2 نه تنها دنیایی عظیم، جذاب و پرمحتوا را به مخاطبان ارائه داد، بلکه یکی از برترین شخصیت های تاریخ یعنی Arthur morgan را نیز به دنیای بازی های ویدیویی معرفی کرد. Red Dead redemption 2 بلاشک یک عنوان همه چیز تمام بود. هم از لحاظ گیم پلی و مبارزات، هم از لخاظ گردفیک هنری و انیمیشن های مختلف، و هم از لخاط موسیقی-آهنگسازی و روایت داستان. درست است که Red Dead redemption 2 دارای بخش آنلاین و چند نفره نیز هست، اما در هنگام انتشار بازیبازان فقط برای تجربه بخش داستانی بازی را خریداری کردند و در کل نسبت به بخش تکنفره بازی اقبال و علاقه بیشتری از خود نشان دادند. از لحاظ نمرات و امتیازات عملکرد بازی بی نظیر بود و موفق به کسب متای ۹۷ شد. در زمینه فروش نیز این بازی نه تنها پرفروشترین بازی سال ۲۰۱۸ بود، بلکه این بازی بعد از GTA V بیشترین فروش را بر روی دو کنسول نسل هشتمی سونی و مایکروسافت نیز به ثبت رساند. سال ۲۰۱۸ در کل سال بی نظیری برای عناوین بزرگ تک نفره و افلاین بود

اما این تنها اتفاق مهم در دوره ظهور بتل رویال ها نبود. پس از موفقیت عنوان رایگان و بتل رویالی مانند Fortnite که سالیانه به سود چند میلیارد دلاری دست می یابد، سازندگان و کمپانی های بزرگ کم کم به فکر تغییر سیاست های خود افتادند. مدیران و سهامداران کمپانی های بزرگ این سوال را مطرح می کردند که در دوره ای که عنوانی رایگان می تواند به اندازه ده عنوان AAA بزرگ و پرهزینه فقط در طول یکسال درآمد زایی کند، آیا سرمایه گذاری و تمرکز بر روی عناوین خطی، داستانی و تک نفره کاری عقلانی است؟ آیا مهاجرت به بازار عناوین آنلاین و بتل رویال تصمیمی به صرفه تر و احتمالا سودآور تر محسوب نمی شود؟ آیا ساخت عنوانی آنلاین ظرف دو سال و پشتیبانی دائمی از آن عقلانی تر از صرف سه تا پنج سال برای عنوانی تک نفره نیست که حتی موفقیت تجاری آن نیز مشخص نیست؟

این سوال ها و شبهات باعث دگرگونی کلی در دنیای گیم شدند. بدین ترتیب برخی سازنذگان و ناشران تصمیم گرفتند اقبال خود را در دنیای بتل رویال ها بیازمایند. برای نمونه Respawn با همکاری EA عنوان رایگان Apex Legends را عرضه کرد تا بتواند سهمی از این بازار پر سود را در اختیار بگیرد و به واسطه پشتیبانی از Apex Legends, های ساخت نسخه سوم Titanfall را نیز به تعویق انداختند.

اما آنها یک نکته مهم را فراموش کردند… درست است که عناوینی مانند Fortnite و PUBG سود هنگفتی را برای سازندگان خود به ارمغان می آورند، اما آن ها به این نکته توجه نکردند که پشتیبانی دائمی، همه جانبه و منظم در کنار ارائه محتویات جذاب و سرگرم کننده به طور دائم، کار بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده که سازندگان عناوینی مانند PUBG و Fortnite به خوبی از پس آن برآمده اند. برای مثال عنوان Apex Legends شروع بسیار موفقی داشت و فقط طی یک روز بیش از یک میلیون کاربر را جذب کرد و در Twitch نیز صدر حدول پربیننده ترین بازی ها را از Fortnite ربود. با عرضه موفقیت آمیز Apex و خصوصا رایگان بودن آن بسیاری از افراد تصور میکردند دوران پادشاهی Fortnite به پایان رسیده است، اما، Respawn در جایی کم آورد و شکست خورد که همان جا نقطه قوت سازندگان Fortnite محسوب می شود. پشتیبانی دائمی از بازی و ارائه محتویات جذاب و متنوع. پس از گذشت مدتی از عرضه Apex Legends و وقتی که زمان پشتیبانی بعد از عرضه رسید، Respawn و EA نتوانستند آن طور که مخاطبان انتظار داشتند محتویات جدیدی را در دسترس قرار دهند و در همین حین، Epic Games در حرکتی فوق هوشمندانه فصل جدید خود را رایگان کرد تا به همین راحتی، Fortnite دوباره تاج و تخت خود را بازپس بگیرد…این اتفاق ثابت کرد که پشیبانی منظم و دائمی از یک عنوان، حتی برای ناشران بزرگ نیز تا چه اندازه میتواند سخت و طاقت فرسا باشد

 

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

یکی دیگر از عناوینی که به شدت شاهد افت فروش و ریزش مخاطب بود، Evil Within است. نسخه اول این IP جدید ترسناک ساخته شینجی میکامی، هرجند از لحاظ نمرات و امتیاز عملکرد متوسطی داشت، اما از حیث فروش عملکرد خوب و مناسبی را از خود به جای گذاشت و نزدیک به ۵ میلیون نسخه را به فروش رساند. این میزان فروش برای عنوانی جدید و ترسناک رقم بسیار خوبی محسوب میشود. نسخه دوم Evil within که سه سال بعد عرضه شد تغییراتی را به خود می دید. بازی حالت نیمه جهان باز پیدا کرده بود و محتوای بیشتری را نیز در اختیار بازیبازان قرار میداد. نسخه دوم از لحاظ نمرات نیز عملکرد بهتری نسبت به نسخه اول از خود به جای گذاشت. اما متاسفانه در زمینه فروش نسخه دوم شاهد افت قابل توجهی بود. متاسفانه رقم دقیق فروش نسخه دوم مشخص نشده اما آن چیز که مشخص است، فروش نسخه دوم آنچنان رضایت سازندگان را جلب نکرده است.

تا به این جای مقاله، نگاهی به سیر محبوبیت عناوین آنلاین در چندسال اخیر انداختیم و برخی دلایلی کلی این محبوبیت را نیز برشمردیم. حال برویم سراغ عناوین تک نفره و داستانی و سری به بازار و وضعیت کنونی این عناوین می زنیم.

نگاهی به بازار و مخاطبان بازی های داستانی:

پس از سودآوری برخی بتل رویال ها مانند PUBG و Fortnite و همچنین علاقه شدید اکثر ناشران و سازندگان به بخش ها و محتویات آنلاین، به نظر شما آمار فروش و سودآوری بازیهای داستانی در چه وضعیتی است؟

ابتدا به سراغ بازیهای نقش آفرینی می رویم…سبکی که جزء ستون های اصلی عناوین داستانی به شمار می آید و اتفاقا در زمره محبوب ترین سبک ها در بین بازیبازان نیز قرار دارد. در نسل هشتم تا به امروز، شاهد عرضه عناوین نقش آفرینی بزرگی بوده ایم که هم از لحاظ نمرات و جوایز عالی عمل کرده اند، هم از حیث فروش و سودآوری…Witcher 3 یکی از این عناوین نقش آفرینی است که همه ی شما به خوبی با آن آشنایی دارید. شاهکاری بی نظیر که لذت ماجراجویی را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه می دهد. Witcher 3 نه تنها توانست جایزه بازی سال را از آن خود کند، بلکه توانست به پرافتخارترین عنوان تاریخ نیز تبدیل شود و این افتخار را از The Last of Us بگیرد. در زمینه فروش هم Witcher 3 یک اثر فوق العاده موفق بود که بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سود خالص را برای سازندگان به ارمغان آورد. و به طور خلاصه Witcher 3 عملکردی بی نظیر در تمامی زمینه ها به ثبت رساند.

دیگر عنوان نقش آفرینی بزرگ نسل هشتم که از قضا این عنوان هم موفق به کسب جایزه سال شد، Dragon Age inquisition بود که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در زمینه فروش هم این عنوان موفق به فروش ۵ میلیون نسخه شد که این میزان فروش هر چند عالی به شمار نمی رود، اما رقمی قابل قبول است.

اما عملکرد موفق و امیدوار کننده عناوین نقش آفرینی آفلاین و تک نفره همچنان ادامه دارد. بازی Nioh که عنوانی بسیار سخت و چالش برانگیز لست و کاملا خاص پسند نیز محسوب می شود بیش از ۲٫۵ میلیون نسخه فروش را ثبت کرد که خود موفقیت تجاری قابل توجه محسوب می شود. Kingdom come Deliverance نیز که به خاطر فضا و گیم پلی خاصش حالتی خاص پسندانه داشت نیز موفق به فروش بیش از ۲ میلیون نسخه شد تا سازندگان و ناشر را نسبت به آینده به شدت امیدوار سازد. همچنین بسیاری از عناوین دیگر مانند Dark souls 3, Sekiro یا Bloodborne نیز از لحاظ فروش بسیار موفق عمل کرده و کاملا انتظارات سودآوری ناشران را برآورده ساخته اند.

به طور کلی، عناوین مختلف نقش آفرینی در قالب های گوناگون و زیر سبک های متفاوت، در نسل هشتم از لحاظ جذب مخاطب و سودآوری عملکرد بسیار قابل قبولی را از خود به جای گذاشته اند و اکثرا انتظارات فروش و سودآوری از جانب ناشران و سهامداران را به خوبی بروارده ساختند. موفقیت گسترده عناوین نقش آفرینی داستان محور و تک نفره، خود عامل مهمی در حفظ کلی محبوبیت عناوین داستانی به شمار رفته و می رود.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

چه طرفدار Fortnite باشید و چه از آن متنفر باشید، در موفقیت این عنوان هیچگونه شکی وجود ندارد. دو سال است که بازی Fortnite فقط از طریق پرداخت های درون برنامه ای و تبلیغات، صدها میلیون دلار ماهیانه، و چند میلیارد دلار تا به امروز سودآوری داشته است. حتی فکر کردن به این رقم هم دیوانه کننده خواهد بود. پس از عرضه عنوان PUBG و داغ شدن تب بتل رویال ها بود که اضافه شدن بخش بتل رویال به فورتنایت، فصل تازه ای در تاریخ صنعت گیم را پدید آورد. درست است که Fortnite در نوع خود با حواشی مختلفی نیر دسته و پنجه نرم می کند، اما همچنان به عنوان یکی از پردرآمد ترین آثار سرگرمی در تاریخ شناخته می شود. پشتیبانی فوق العاده Epic Games نشان داد که چگونه پشتیبانی بعد از انتشار و عرضه انواع و اقسام محتویات مختلف، میتواند در جذب مخاطب تأثیر گذار باشد. مسأله ای که باعث شد عنوان پر سر و صدای Apex Legends, با وجود محبوبیت بالای اولیه، در ادامه در مقابل فورتنایت شکست بخورد. مهم ترین دلیل آن نیز پشتیبانی ضعیف Respawn و EA پس از انتشار بازی در ارائه محتویات جدید بود. به نظر شما چه اتفاقی یا چه بازی می تواند Fortnite را از تخت پادشاهی عناوین آنلاین به پایین بکشد؟

تاثیر کلی عناوین مستقل…

شاید در نگاه اول عناوین کوچک، مستقل و خلاقانه در بازار بزرگ فروش و درآمد در دنیای گیم سهم قابل توجهی نداشته باشند، اما با این وجود این دسته عناوین به نوبه خود عناوین تک نفره و داستان محور را محبوب نگه می دارند و بخشی از مخاطبان خاص را به سمت تجربه هر چه بیشتر عناوین تک نفره سوق می دهند. شاید به طور کلی تعداد افرادی که یک عنوان مستقل خاص را تجربه می کنند محدود باشد، اما اگر این تعداد ثابت را در تعداد بالای عناوین مستقل و محبوب صرب کنیم، به رقم قابل توجهی خواهیم رسید…

برای مثال My Friend Pedro عنوان جذاب، خلاقانه و سرگرم کننده ای است که چند هفته پیش منتشر شد و به سرعت مورد توجه تعداد قابل توجهی از مخاطبان مختلف قرار گرفت. عنوان اکشن و دوبعدی که با تکیه بر قابلیت آهسته کردن زمان و اکشن دیوانه وار لحظات فوق العاده ای را برای مخاطبان به ارمغان می آورد. این بازی مستقل و خلاقانه، در عرض تنها یک هفته به فروش قابل توجه ۲۵۰ هزار نسخه ای دست یافت که آماری بسیار فوق العاده و شگفت انگیز برای عنوانی مستقل با بودجه ای فوق العاده محدود محسوب می شود.

دیگر مثال مناسب در زمینه محبوبیت و فروش بالای عناوین مستقل، عنوان Celeste است که سال قبل کاندید بهترین بازی سال نیز بود. این عنوان فوق العاده خلاقانه و هنری نیز به فروش بالغ بر ۵۰۰ هزار نسخه دست یافت که این عدد نیز با توجه به کوچک بودن تیم سازنده و بودجه محدود بازی یک دست آورد بسیار بزرگ محسوب می شود.

عناوین دیگری مانند Ori یا Inside نیز از آن دسته عناوینی بودند که با بودجه ی بسیار کم، به سودآوری قابل توجه دست یافتند. از طرف دیگر محبوبیت و توجه مخاطبان به این دسته عناوین مستقل که کاملا تک نفره و آفلاین هستند به طور کلی می تواند بر تعداد مخاطبان عناوینی داستانی بیافزاید و به طور محدود هم که شده، بازار این عناوین را گسترش دهد

بازی های جهان آزاد و فرانچایز های پرطرفدار

یکی دیگر از مهم ترین بخش های بازار عناوین داستانی و تک نفره، بازی های جهان آزاد AAA هستند که به لطف ارائه محتویات بسیار، نقشه عظیم و جزئیات جذاب، به خوبی جای خود را در سبد خرید مخاطبان بازی کرده اند. از بازی های Open World مانند Far Cry یا Assassins Creed گرفته، تا Grand Theft Auto و Horizon Zero Dawn. این دسته بازیهای بزرگ و مشهور، گاها راه خود را به سبد خرید سرسخت ترین بازیبازان نیز باز می کنند و به همین دلیل، این دسته بازیهای بزرگ بخش قابل توجهی از سهم بازار خصوصا بازار عناوین تک نفره را در اختیار دارند.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

فرانچایز Fallout همواره در برترین و پرفروش ترین فرانچایز های آخرالزمانی تاریخ به شمار می رود. پس از موفقیت بسیار بالا نسخه سوم و چهارم که هر دو بیش از ۱۰ میلیون نسخه فروش داشتند, Bethesda این بار دست به ریسک بزرگی زد و به ساخت عنوانی تمام آنلاین و چند نفره در دنیای Fallout مشغول شد. با توجه به سابقه پرافتخار و درخشان سری، انتظارات از Fallout 76 به شدت بالا بود هر چند بعضی افراد معتقد بودند Bethesda دست به حرکتی غیرضروری زده است. از لحاظ نمرات و منتقدان، عملکرد بازی فاجعه بود و خیل عظیمی از مشکلات فنی هنگام انتشار گریبان گیر بازی بودند. هر چند بخش قابل توجهی از مشکلات و باگ ها در ادامه و به واسطه اپدیت های مختلف رفع شدند، اما به هر حال بخش قابل توجهی از مخاطبان از این نسخه دل خوشی ندارند. آمار فروش بازی نیز به هیچ وجه انتظارات را برآورده نساخته است و با آمار فروش نسخه چهارم فاصله ی بسیار بسیار زیادی دارد. نظر شما در مورد Fallout 76 چیست؟

و اما روی دیگر سکه

در چند بخش قبل، به بازار بزرگ و سودآور عناوین تک نفره مانند بازار بزرگ بازیهای نقش آفرینی یا جهان باز اشاره کردم. اما خب وقتی صحبت از فروش و سودآوری می شود، اوضاع عناوین تک نفره و داستانی همیشه خوب و مناسب نیست. درست است که برخی فرانچایز های بزرگ یا عناوین خاص معمولا فروش تضمین شده ی حداقلی را دارا هستند، اما در این بین گاها برخی عناوین جذاب و بزرگ قربانی اقبال کم مخاطبان نسبت به عناوین داستانی یا خطی می شوند. برای مثال فرانچایز فوق العاده Dishonored که از لحاظ گیم پلی و آزادی عمل همواره در سطح فوق العاده ای قرار داشته، بعد از فروش نسبتا ضعیف نسخه دوم به خواب زمستانی فرو رفته و احتمالا حداقل سه چهار سالی خبری از نسخه جدید این سری نخواهد بود. یا برخی دیگر از آخرین نسخه عناوین تک نفره جذاب مانند Evil Within, Splinter Cell, Hitman, Rage 2 و Wolfenstein 2 نیز فروش آنچنان قابل توجهی نداشتند و اکثرا از براورده کردن انتظارات سازندگان و ناشران عاجز ماندند. ممکن است برخی عناوین مورد علاقه شما نیز در طول چند سال اخیر به علت فروش ضعیف کم کم به فراموشی سپرده شوند خصوصا آنکه بسیاری از سازندگان دنبال کوچکترین بهانه ای هستند تا به سمت عناوین تمام آنلاین و چند نفره کوچ کنند.

چه این حقیقت یا بپذیریم یا چه در مقابل پذیرفتن آن مقاومت کنیم، حقیقت این است که احتمالا تا چند سال آینده شمار عناوین خطی و داستانی که بعضا با آنها خاطره داشتید و به آنها علاقه مند بوده اید کاهش خواهد یافت. چون یا سازندگان با ترفند هایی همچون جهان باز کردن بازی یا اضافه کردن محتویات مختلف آنلاین سعی در نجات عناوین خطی خود خواهند داشت، یا به طور کلی ان ها را کنار گذاشته و سراغ پروژه های جدید تر و سودآور تر خواهند رفت. اگر به بازیهای چند سال اخیر دقت کنید متوجه می شودیم بازیهایی چون God of War یا Evil Within 2 به جای ساختار خطی نسخه های قبل، به شکلی نیمچه جهان باز تبدیل شدند تا هم محتویات بیشتری ارائه دهند هم طیف وسیع تری از مخاطبان را جذب کنند. با این وجود هنوز آینده کلی عناوین خطی یا تک نفره خصوصا در نسل هشتم مشخص نیست و بیشتر در هاله ای از ابهام قرار دارد…

 

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

شاهکار، شاهکار، شاهکار…کلمه ای بهتر از شاهکار برای وصف Witcher 3 نمی توان استفاده کرد. یک نقش آفرینی بی نظیر با داستانی فوق العاده جذاب، شخصیت های پخته، طبیعی و دوست داشتنی و دنیایی عظیم که جزئیات و محتوای بسیاری را در دل غارها، دشت ها، مرداب ها و بخش های مختلف خود جای داده است. موفقیت همه جانبه Witcher 3 بار دیگر ثابت کرد که اگر با عنوان تک نفره فوق العاده ای مواجه شویم، همچنان بازیبازان به این دسته عناوین علاقه مندند و آن را تجربه خواهند کرد. فروس بیست میلیونی و کسب سود خالص بیش از ۳۰۰ میلیون دلار Witcher 3 خود اثباتی بر این ادعاست. پس از عرضه عنوان The Last of Us و کسب کوهی از جوایز و افتخارات مختلف و تبدیل شدن به پرافتخارترین عنوان تاریخ بازی های ویدیویی، هیچ کس را فکرش را هم نمی کرد تنها دو سال بعد، بازی دیگری بتواند به پادشاهی The Last of Us پایان دهد. اما Witcher 3 موفق شد با کسب ببش از ۲۵۱ عنوان بازی سال، لقب پرافتخارترین عنوان تاریخ را از آن خود کند. گرگ سپید، بهترین گرگ تاریخ!!!

بازیهای آنلاین Vs بازیهای تک نفره و داستانی

اگر بخواهیم به طور دقیق تر به این دو دسته عناوین نگاهی بیاندازیم، باید بگوییم مخاطبان پر و پاقرص هر کدام از بازیهای آنلاین یا تک نفره، در دنیای مختلف خود زندگی می کنند. طرفداران عناوین آنلاین بیشتر از اتفاقات و لحظات تصادفی و جذاب حین تجارب آنلاین با دوستان لذت می برند. این دسته افراد کسانی هستند که با یک یا چند تن از دوستان و آشنایان خود، به راحتی می توانند ساعت عا بدون خستگی مشغول بازی کردن عنوانی آنلاین شوند و لذت ببرند. برای این دسته افراد آنچنان روایت داستانی، یا موضوعات این چنینی اهمیت ندارد و آن ها بیش تر با ذات سرگرم کننده بودن بازیهای ویدیویی سر و کار دارند. از طرف دیگر طرفداران عناوین تک نفره و داستانی، تجربه شخصی را به هر چیز دیگری ارجح می دانند. آنها عاشق یک داستان جذاب یا روایتی درگیر کننده هستند به همین دلیل از تجربه عناوین نقش آفرینی با خط های داستانی متعدد معمولا لذت می برند. طرفداران عناوین تک نفره، آن ماجراجویی از پیش تعیین شده توسط روایت داستان را پیش می گیرند و از لحظه لحظه آن لذت می برند. این دسته افراد پس از تمام مردم مرحله ای سخت نفس راحتی می کشند، بعد از مرگ شخصیت مورد علاقه به شدت ناراحت می شوند و به طور کلی، بازی که تحربه می کنند را زندگی می کنند.

البته بدیهی است که برخی از افراد هم به تجربه عناوین تک نفره و داستانی علاقه دارند، هم به بازی کردن با دوستان خود به صورت آنلاین، با این وجود معمولا بازیبازان به یکی از این دو دسته عناوین اقبال بیشتری نشان می دهند و آن را اولویت خود قرار می دهند. هدف من از توضیحات بالا بیش تر جهت آشنایی بیشتر بود وگرنه مقایسه رو در رو این دو دسته بازیبازان منطقی نخواهد بود.

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

بدون هیچ شک و اغراقی، Cyberpunk 2077 موردانتظار ترین عنوان سال ۲۰۲۰ خواهد بود. جدیدترین اثر CD Project Red که پیش تر با عرضه موفق سه گانه ویچر، به شدت اعتماد مخاطبان و طرفداران را بدست آورده است. وعده دنیایی عظیم با جزئیات دیوانه وار و حیرت آور، تنوع بالای سلاح ها و تجهیزات (طبق گفته سازندگان)، جهان سایبرپانکی بازی و حضور بازیگر محبوب و سرشناس کیانو ریوز، همه دست به دست یکدیگر داده اند تا طرفداران برای تجربه Cyberpunk 2077 روزشماری کنند. محبوبیت عناوینی مانند Cyberpunk 2077, که نک نفره و افلاین هستند (بخش جند نفره احتمالا در بازی وجود خواهد داشت اما از ابتدا در دسترس نخواهد بود) نشان می دهد هنوز اقبال قابل توجهی نسبت به عناوین بزرگ جهان باز و مطرح وجود دارد. باید دید Cyberpunk 2077 انتظارات را برآورده می‌سازد یا خیر…

 

نتیجه گیری پایانی:

در پایان شما خوانندگان عزیز گیمفا هستید که می بایست نظر خود را با ما در میان بگذارید و قضاوت خود در مورد آینده عناوین تک نفره را بیان کنید. چون از همان اول مقاله به این نکته اشاره کردم که این مقاله بیشتر مستندات و مطالب کلی را ارائه می دهذ و نتیجه گیری به عهده خوانندگان است. با این وجود باید بگویم آن طور که مشخص است عناوین و فرانچایز های خطی، احتمالا در نسل هشتم دچار تغییرات فراوانی شوند چون در حالت عادی، با وجود انواع و اقسام عناوین بزرگ، آنچنان بازار قابل توجهی برای این دسته عناوین وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر به لطف محبوبیت و فروش قابل توجه نقش آفرینی های بزرگ، عناوین تک نفره هنوز بخش مناسبی از بازار فروش و چرخه سودآوری در اختیار دارند. اما با این وجود، سازندگان دیگر نمی توانند فقط به فرمول های ساخت همیشگی خود تکیه کنند بلکه اگر میخواهند در این بازار بزرگ جایی برای خود دست و پا کنند، باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا مخاطبان را با خود همراه سازند. در پایان، نظر شما گیمفایی های عزیز چیست؟ چه پیش بینی از آینده عناوین تک نفره و داستانی و بازار مربوط به آنها دارید؟ با ما در میان بگذارید…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

    • Star1 گفت:

      بجز کوجیما و Remedy بنظرم اصلا نیازی به این دست مقالات نیست.
      شما کافیه تعداد بازی های آفلاین و تک نفره تو همین سال ۲۰۱۹ با عناوین چند نفره مقایسه کنید.
      از هر ۱۰ تا بازی منتشر شده ۹ تاش تک نفرس.
      فقط بازی های معروف:
      Resident Evil 2 Remake
      Kingdom Hearts III
      Far Cry New Dawn
      Metro Exodus
      Sekiro: Shadows Die Twice
      DMC 5
      Days Gone
      Rage 2
      A Plague Tale: Innocence و…
      اما در مقابل فقط سه بازی Anthem, The Division 2 و Apex Legends منتشر شدن که نشون میده بازیای تک نفره تو اوج محبوبیت هستن و تعداد بازی های آنلاین و چند نفره انگشت شمار هست.
      طرفداران عناوین چند نفره و آنلاین باید احساس ترس و ناامیدی داشته باشن نه بقیه.

      • unravel گفت:

        نمیدونم چرا بعضیا با بازیا آنلاین یا تک نفره مشکل دارن فکر میکنن یکیش آشغاله یکیش شاهکار من هم آنلاین بازی میکنم هم تک نفره کیف دوتاشونم میبرم خودانید :heh: :heh:

      • به نکته خیلی خوبی اشاره کردی :yes:
        من که نمیخوام توی این بحث مزخرف شرکت کنم چون به جز دعوا و توهین به سلایق چند نفر ، نتیجه خاصی نداره.
        ولی گیمفا هم گاهی اوقات چوب کبریت میندازه توی انبار باروت!
        عنوان مطلب هم کاملا bait هست واسه ویو های بیش تر!
        این بحث خیلی outdated هست و دیگه واقعا هر کسی سرش بحث کنه یا ادعایی بکنه ، داره به ضرر صنعت گیم این کارو میکنه. بذارین پروفسورا واس خودشون ادعا کنن و دعوا کنن 😉

        • در مگه جنگه ی امروز، گریزی داریم به (ایا بازی های تک نفره به پایان دوران خود ریسدند؟)

          • PERSIAN NAZI گفت:

            داوود دست از سر این دختره بردار
            امروز حسابی بهش گیر دادی ولی من یادمه که ازش شماره و ایمیل هم میخواستی
            حالا هر مشکلی که داره من مطمئنم که :rainbow: نیست پس احترام خودتو نگه دار
            با کل سایتم نه تو یه نفر
            احترام خودتونو نگه دارید
            یه روزی افسر فرماندم بهم گفت اون سلامی که شما میدی برای احترام خودته نه بقیه
            حالا سوال اینجاست که همچنان بی احترامیها رو ادامه میدید یا برای خودتون احترام میگیرید
            تا اونجا که من یادمه یه گیمر نمیاد حال کسی رو بگیره و بی احترامی بکنه
            اگه هم میخواین بگین به عناوین سونی بی احترامی کردم در جواب میگم کردم تا جونتون را در بیارم
            به همدیگر احترام بذاریم تا در دل یکدیگر جا داشته باشیم
            سلولی با شکر پاشت بیا منفی بده :laugh:

            • اولندش که اسم صدا نکن وقتی خودت قایم شدی پشته اسمه فیکت.
              دومندش که براحتی، براحتی براحتی مچ گیری خواهم کرد در سایته گیمفا ،که speed girl خودتی.
              و دختره سویچ داری در کار نیست.

              • PS1 PS2 PS3 PS4 PS5 گفت:

                دوستان خداوکلیلی این دیزگان چه گرافیکی داره دهنم اب افتاده .
                چه بازی مشتیه فقط بازی نکنید کلاه رفته سرتون

              • PERSIAN NAZI گفت:

                عشقی اسم من امین برقزدگانه و بی برو برگرد همه منو میشناسن و تمام PC گیمرهای سایت هم تو استیم باهام رفیقن
                اخه چی بهت بگم من ؟
                یه دختر حالا با هر مشکلی که داره درست نیست مچلش کنی و هرچی دهنت میاد بهش بگی
                من اونو خیلی بهتر از بقیه میشناسم و بهت میگم چیزی تو دلش نیست و فقط بلوغ نوجوانیه و تمام
                بی خیال باش و راحت و مهربان از کنارش رد شو

                • پسر جون چرا چرت و پرت سرو هم میکنی صد دفه گفتم از موتوریا جنس نگیر نامرغور انداختن بهت، درومدی هر چی لایق خودت و شخصیته خوانوادگیت هستو تراوش میکنی، قراقوز میکنی اینجا، اون دختره کیه واسه خودت حرف در میاری، اون عکسه بنده خدای نازی هارو گزاشتی تنه اون بندگان خدا هم تو گور میلرزه، ببین کی شده ره روی اینا مثلا، چه میشود گفت بیکاری و عاری که شاخو دم ندارد کنتور نمیندازد.

                • به وقتش تو و امثالت رو از سایت جمع میکنم،حالا صبر کن،دارم
                  مدرک جمع میکنم،،اون حرفایی هم که توی پیغام خصوصی بهم زدی لیاقت خودت و خانوادت هست،
                  آقای زاهدی چطور توی پیفام خصوصی یکی میتونه بیاد هرچی از دهنش درمیاد بگه،که فقط لیاقت اونی هست که تربیتش کرده!!!
                  باید یه قابلیتی توی سایت باشه،اگه اینجوری ادامه داشته باشه،
                  من نظر که هیچ،حتی اخبار سایت رو هم دنبال نمیکنم،
                  شاید براتون اهمیتی نداشته باشه،که من سایت رو دنبال کنم یا نه،ولی
                  همونطور که آقای بابایی از قدیم فرمودن که هدف گیمفا رضایت کاربران هست،الان یه چند ماهی میشه یه سری کاربرای جدید اومدن به جز توهین و مسخره کردن و جو سایت رو آلوده کردن،کار دیگه ای بلد نیستن،و این به تعداد بازدیدهای سایت لطمه میزنه،حداقلش یه کاری برای پیفام خصوصی انجام بدین،اونایی که میان توهین کنن رو بن کنید

    • Dragon 313 گفت:

      جناب میخواستم بگم کمپانی با عظمت سونی خیلی تاثیر گذار بود در انجام این امر و خواهد بود،ولی تلاش دیگر کمپانی ها و دیگر استودیو ها و شرکت های دیگر هم پاس بداریم.بنده PC باز بودم و تا همین اواخر اردیبهشت،اوایل خرداد از بازی های مولتی پلتفرم،استراژیک های که فقط برای PC اومدند و انحصاری های مایکرو رو بازی و تجربه کردم.اواخر فروردین ps4 تهیه کردیم و از انحصاری های کمپانی سونی در نسل هشتم و نسل هفتم که به صورت پورت شده یا ریمستر برای ps4 منتشر شدند استفاده بردم و میگویم احسنت.البته به جز عناوینی که با سبک و سلیقه شخصی بنده جور در نیامده چه در مولتی پلتفرم و چه انحصاری بقیه رو بازی کردم و اگر نکرده باشم از بینش و اطلاعات آگاهی دارم به لطف خدا.فقط تا به این جای کار spider-man رو تجربه نکردم.و میگویم کسی فقط PC دارد نباید برای نداشتم par تحقیر شود این کار درستی نیست.اون هم میتواند par خریداری کند و به تجربه این عناوین بپردازد.باید شرایطش پیش بیاید.

  • speed_girl گفت:

    دورهٔ‌ بازی‌های داستانی داره ورچیده می‌شه چون بازی‌های بتل رویال سرگرم کننده‌تر، هیجان‌انگیزتر و رقابتی‌ترند.
    «تقاضا و عرضه»

  • اندیشمندان > متکلمان > شاعران.>فلاسفه> وقتی درباره علت رفتار انسان تحقیق و مطالعه می کنند. مهم ترین منبع الهام آنها داستان ها هستند.
    چه داستان ها از کتاب های آسمانی باشد. چه فولکلور و بومی باشد . چه فانتزی و تخیلی. و…
    بازی ها به عنوان هنر هشتم بهترن بستر برای شکل گیری داستان هستند. مضافا بر اینکه این پلتفرم علاوه بر استفاده از موسیقی و رنگ بندی و جلوه های ویژه. یک پتانسیل وبزرگتر به عنوان “گیم پلی” دارد
    که اگه در جهت درست استفاده شود شاهد بازی های بی نظیری مثل گاد آف وار و فال اوت و……هستیم

  • RushFactor گفت:

    این تیتر باعث برداشت اشتباه می شود
    به نظر من این بازی های آنلاین هستند که دارند به پایان عمرشان نزدیک می شود چون از جمله بازی هایی اند به سرعت از حوصله آدم خارج می شوند – به احتمال زیاد بازی های آفلاین به کار خود ادامه خواهند داد حتی با قدرت و کیفیت بهتر .و با توجه به پشتیبانی قوی برخی از شرکت ها مانند سونی و نینتندو ادامه حیات بازی های آفلاین نسبت به آنلاین امری بدیهی خواهد بود ./

  • speed_girl گفت:

    من خودم رشته تجارت بین‌الملل می‌خونم.
    یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اصول تجارت «عرضه و تقاضاس» یعنی مردم بازی‌های بتل رویال رو دوست دارن که اینقدر پرفروش و محبوب شدن. شرکت‌های بازی سازی‌‌ام وقتی اشتیاق مردم رو می‌بینن دست به ساخت بازی‌های بتل رویال بیشتری می‌زنن.
    کی از پول بدش میاد…؟
    یک کلام، عامل اصلی گسترش بازی‌های بتل رویال و تمام آنلاین بازیکنان نه شرکت‌های بازی‌سازی.
    البته برای من که مهم نیست چون بازی مورد علاقه‌ی من (NFS) چه آنلاین چه آفلاین برام سرگرم کنندس.

    • Sina5124 گفت:

      دروغگو باید حرفه ای باشه 😉
      اون روز که گفتی درسات رو افتادی 😐
      اون روز که گفتی ۲۵ ساله ای و رشته ات کامپیوتره 😐 😐
      الان هم که میگی رشته تجارت میخونی 😐 😐 😐
      منم میتونم با گوگول دات کام از این حرفا بزنم :smirk:

      • OzHaN گفت:

        نه داداش دروغگو حرفه ای نیست
        فقط کم حافظست
        فقط کنتور نمیندازه

        • speed_girl گفت:

          سنگ و چوب می‌توانن استخوان‌هایم را بشکنن ولی حرف‌ها نه.
          #احترام

          • the spider گفت:

            خواهشا وقتی که نمی تونی جواب درست و حسابی پیدا کنی با فاز روشن فکری و بلوغ کامنت نذار که حالم به هم می خوره :no:

          • PERSIAN NAZI گفت:

            ابجی جون من به نمایندگی از کل سایت از شما معذرت میخوام :rose:
            درسته که جرعت گفتن حرفها رو داری ولی هر حرفی جاش اینجا نیست
            عکس خودتو بذار که چهره زیبائی داری تا مخ بقیه شستوشو بشه و احترام تو بگیرن :laugh:
            قبلا دیدیم که حسابی کار میکنه یادته که ؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

            • آبجی؟؟؟ خخخ
              چهره زیبا؟؟؟ دابل LOL
              سطح ادب و فرهنگ خودت هم معلوم شد!!! برای کسی داری ذلیل بازی در میاری و «آبجی» صداش میکنی که واسه تفریح به مادر و خانواده ی من فحش میداد!!! واس یه آدم فیک داری ذلیل بازی درمیاری که انواع تهمت هارو به من میزد!
              چطوره یه ذره به این آبجی مثلا خوشگلت(خخخ خوشگل!!! نخندون منو باو ! چند تا دختر توی زندگیت دیدی؟؟)، نگه داشتن احترامو یاد بدی؟؟؟
              چطوره اینقدر ذلیل دخترا نباشی؟؟
              نمایندگی از کل سایت؟؟ تو هیچ جای این سایت نیستی ! میخوام ببینم به کجای من هستی که از طرف منم عذرخواهی میکنی؟؟
              چطوره جواب اینارو بدی؟؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl:
              اگه قیافه تو و اون خوب باشه ، قیافه همه تقریبا در حد عیسی مسیح هست :rotfl: :rotfl:
              دو تا لوزر :loser: هستین که عقده گرفتن لایک دارین :rotfl: :rotfl:
              خالی شدم! حالا همه حقیقتو میدونن…

              • I’m done with this stuff.
                وقتشه نادیده بگیرم بعضیارو.
                فقط هرچی زودتر قیافتونو بذارین رو‌ پروفایل حداقل کسایی که فکر میکنن قیافشون زشته ، خدا رو شکر کنن و از قیافه ای که خدا بهشون داده راضی تر شن. 😕

              • PERSIAN NAZI گفت:

                ادم بی ادب
                این دختر خانوم ۱۶ سال بیشتر نداره و من ۲۸ سال سن دارم
                من تاج سر تو هستم فهمیدی ؟ پس به اقای بالای سرت سلام بده
                ضمنا من چشمای سبز دو رنگ و موی بلوند تیره و پوست سفید دارم و اون عیسی مسیح تقلبی هم شباهتی بهش ندارم چون عیسی واقعی پوستی نسبتا تیره و چشمانی قهوه ای و موهای مشکی داشته و بوم نقاشی نبوده جیگر
                من یه شغل عالی در یه محل کار عالی دارم و درامدم هم عالیه و خونه خودم رو خریدم و تو یه اپارتمان ۱۱۸ متری میشینم اونم بالای شهر همدان تو خیابان گلزار و برعکس جناب جیره خوار ددی نیستم
                حقیقت اینه که رفتی جلوی اینه

                • همین که خودتو داری با یه پسر ۱۶ ساله مقایسه میکنی ، نشون میده به خیلی جاها رسیدم. جاهایی که تو هنوز باید رویاشونو ببینی و حتی اگه بهشون رسیدی هم باید بدونی یه بچه وقتی نصف سن تو رو داشت بهشون رسیده بود. 🙂
                  ضمنا عیسی هر شکلی که بوده قیافش یه هزار لولی ازت بالاتر بوده پس اینقدر من و بقیه رو با ذلیل کردن خودت نخندون.
                  نکنه منطق تو اینه که هر کی بلونده از اول خوشگل بوده؟؟؟ هه یادم رفته بود نژاد پرستی و نمیفهمی بلوندایی رو هم داریم که قیافشون در حد پوست موز توی سطل آشغاله.
                  عیسی تقلبی نیست‌. ولی تو هستی.
                  ضمنا چطوره از یه نفر که فحش خانوادگی میده دفاع نکنی تا خودت هم شبیه همونا نشی؟
                  با این شغل عالی چقدر علافی که میای برای یه دختر ۱۶ ساله جلسه روانشناسی میذاری خخخ ضمنا ۸۰ درصد هم مطمئنم داری دروغ میگی.
                  واقعیت اینه که من ۱۲ سال ازت جلوترم عزیز!!! کلی لحظه واس زندگی کردن جلومه ! در حالی که تو دیگه آخرای جوونیت هستی ! آخرای جوونیتو هم داری صرف دفاع از یه آدمی میکنی که محض تفریح به خانواده یه آدم فحش میده :rotfl:
                  نمیدونستم جنس تاجی که بالاسرم بوده ، آشغال بوده. همین الان میندازمش سطل آشغال و یه تاج دیگه میذارم سرم.
                  باید از بالای ابرا بیام پایین تا بهت یه سلام بدم؟؟؟ چرا تو نمیای بالا؟؟؟
                  پس این دختر خیلی چیزا رو بهت گفته مگه نه؟؟؟ واو! و الان تو منو به این لقب زشت صدا زدی.
                  آخرین جملم خطاب به شما دو تا فیک :
                  انقدر حسودی کنید بهم تا بترکید! تا ابد باید حسرت همه چی من (واسه تو و اون دختر ، خانوادم رو) بخورین.
                  دلیل دعواهات با منو فهمیدم… کافیه دیگه. واقعا که گشنه ها زیاد شدن…

              • Emad-Martian گفت:

                Always be positive
                ترکیدم داداش! دمت گرم! چند وقتی بود انقدر نخندیده بودم!

      • speed_girl گفت:

        بی‌شوخی ۲۱ ام. رشته تجارت بین‌الملل‌ام می‌خونم. حالا ول کنین حاشیه‌هارو.
        حرف من این، عامل اصلی اوج گرفتن سبک بتل رویال خوده شما بازیکنانین. اگه بازی‌های بتل رویال فروشی خوبی نداشتن که دارن، مطمئنن شرکت‌های بازی‌سازی می‌چسبیدن به همون بازی‌های داستان محوری که شماها دوست دارین.

        • speed_girl گفت:

          سکرین شات اون پیام خصوصیت، اونی که درخواست آدرس ایمیل‌ ازم کردی رو بزارم؛ ها؟
          نترس نمی‌زارم چون نمی‌خوام خجالت‌زده شی‌.

          • بزار دخمل هستی دیگه،تازه ایمیل که حتا ترامپ به رییس اتحادیه ی اروپا هم میده، که خانمه انگلا مرکل هست.

            • Mm گفت:

              دوستان زشته یه لشکر ریختین سر یه دختر سرکوبش میکنین لطفا ارام باشید ایشون فقط نظرشونو میگن به هیچ کس هم ربطی نداره کمی فرهنگ بد نیست هر دروغی گفته باشه رفته رفته رو میشه شخصیتش خراب میشه دیگه لازم نیست بیاید اینجا بگید دروغگو هست

              • من شاید مطمئن نباشم که با یه دختر سر کار داریم یا نه.
                ولی مطمئنم با یه انسان سر و کار نداریم.
                در ضمن ، من تا جایی که دیدم فرهنگ همه کسایی که ایشون رو مسخره کردن ، بالاتر از ایشون هست.
                من بیش تر ترجیح میدم به قصد و هدف کامنت شما شک کنم تا این که برم سراغ کسایی که مسخرشون میکنن.
                برخلاف بعضیا فرق بین پیام خصوصی و کامنت عمومی رو میدونم . وگرنه خیلی چیزا واس گفتن هست.
                بازم به همه میگم : دوستان من یه چیزی رو دارم میبینم و به همتون توصیه میکنم گول ماسکی رو که ایشون گذاشتن رو نخورین. جنسیت ، دقیقا چیزی هست که ایشون دارن ازش به عنوان سپر استفاده میکنن.
                آقا فرزاد شما هم بهتره اول از تجربه بقیه استفاده کنید تا این که فاز روشنفکری بگیرید تا توجه بعضیا رو جلب کنین.

              • Mm گفت:

                در جواب always be negative اینکه عزیزم شما مجبور نیستی کامنت من رو ریپلای کنی من اون چیزی که در مورد من فکر میکنید و به خودتون تلقین میکنید نیستم در ضمن من جز نظر شخصی ایشون هیچی ازشون ندیدم و برعکس کامنت های شما رو تو هر پست مضخرف و خودنمایی و تکلف دیدم. این شمایید که همه رو قضاوت میکنید و این شمایید که باید تجربه ی قضاوت نکردن دیگران و تخریب شخصیت رو به دست بیارید. و اینکه دهم میخونید و خیلی راه در پیش دارید
                تا اومدیم گرگ ها رو رام کنیم س.گ ها شاخ شدن!
                GG
                تایید لطفا

              • خوبه که همه کامتامو هم میخونی . فکر کنم منم بهتره بگم : GG
                واقعا همین فکت واسم کافیه. در ضمن ، حداقل یاد بگیرید توهین نکنید توی کامنتتون :/

          • Speed girl تو معلوم نیست با خودت چند چندی برو با خیال اینکه بازی تک نفره رو به موتن خوش باش 😉

            • در کل یچیزی گفته یچیزی گفتید، دیگه کشش ندید صلوات بفرستید.
              بنده حقیر ۲۶سالمه ولی همینحا عذر خواهی میکنم از speed girl روی هم دیگرو ببوسیم و ببوسید، دوست باشیم با هم درست نیسنت حالا هرکس نظرش رو گفته.،ایا عذر خواهیه منو میپذیرید اسپی گیرل و دوستان؟؟؟؟؟

              • اگه یه بار توی عمرت قرار باشه به توصیه من گوش کنی ، به شدت دوست دارم این توصیه باشه : هیچ وقت خودتو ضعیف جلوه نده و عقب نکش.
                کاملا یه توصیه دوستانست چون بعضیا هستن که وقتی یک قدم میری عقب ، دو قدم میان جلوتر و از خط قرمز رد میشن. :idk:

    • Soroosh0097 گفت:

      تا دو روز پیش ۱۶ سالت بود الان تجارت بین الملل میخونی؟
      بین خودمون باشه منم پدر بزرگ انیشتینم‌.

    • “یکی از مهمترین و کلیدی ترین اصول تجارت عرضه و تقاضاست”
      والا این مفهوم تو اقتصاد دهم انسانی هم هست
      🙂

      • توی جغرافیای دهم هم هست :/
        به قول یکی از دوستان عزیز گیمفایی کافیه به این دو تا توصیه گوش کنین عزیزان گیمفایی:
        Don’t feed the troll + Don’t take the bait :loser:

        • راجب اون توصیفه بالات موافقم، به هیچکس اعتماد نمیشه کرد، یه عذر خواهی کسی رو نمیکشه و کسی رو پایین نمیاره اینو بدونید.

          حتا ممکنه باعثه نجاته جانت بشه عذر خواهی تا بخایی بری درگیر شی، اینم یه توصیه از منه اگر متوجهش شدی دوسته گرامی ،
          و،الا میدونم کاربر اسپید گیر هیچ وقتم پایین مایینا کامنت نمیزاره قسمتهای پایینیه کامنتها منظورمه. :laugد، دیگه بحث تیمام.

  • اتفاقا بر عکس
    تو طول یه سال چندین بازی مختلف عرضه میشه (داستانی)و این یعنی تو یک سال چندین داستان
    به نظرم هیچ آدمی نمیاد مثلاً برا ۳_۴ سال فورتنایت بازی کنه.
    من منظورم تنوع هست.شما میخوای ۳ سال بری تو بازی تو یه جزیره تفنگ برداری بقیه رو بکشی که کاملا بیهودست و وقت تلف کردنه
    اما عناوین داستانی اگر چه باز هم وقت مارو تلف میکنن،ولی با روح و فکر ما بازی میکنن!شما بر ترین صحنه های دنیای گیم رو بخواهید نگاه کنین همش مال عناوین داستانی
    و درضمن،عناوین داستانی کشش داشتن نسخه های بعدی هم دارن,ولی یه نسخه دیگه از یه بازی آنلاین میشه شیر دوشی به طور مثال:چه فرقی بین CoD black ops 3,4و CoD advance warfare در زمینه آنلاین دارن؟؟فقط یسری سلاح متفاوت و black ops 4. بتل رویال داره.(این کار پول پرستی اکتی رو نشون میده)
    به هر حال هر دو بازی باید باشند و فکر نکنم بازی های آفلاین برن

  • Sina5124 گفت:

    حقیقت اینه که هیچوقت عناوین یک نفره و چند نفره جای یکدیگر را نخواهند گرفت.
    تنوع همیشه چیز خوبی بوده و هست و خواهد بود. بازی ها با انواع ژانر های مختلف، حالت های مختلف و…
    ولی نباید از یاد برد که هدف “بازی”، “سرگرمی” است،
    و هر بازی این کار را به روش خود انجام میدهد و از راهی متفاوت به این هدف میرسد.
    مثال بزنیم:
    The Witcher 3: محتوای زیاد این بازی و البته تکراری نبودن محتوا.
    GTA: آزادی در بازی به شکلی جذاب.
    Portal: ایده ای کاملا جدید، شوتر اول شخص پازل محور.
    Heavy Rain: داستانی جذاب و گیرا، تجربه وقایع با شخصیت اصلی و همدردی با او.
    PUBJ: هیجان ناب مبارزه با ۱۰۰ نفر.
    Minecraft: ثابت میکند که هدف بازی، سرگرم کردن مخاطب است. نه گرافیک دارد، نه داستان، اما از تجربه بخش تک نفره آن میتوان لذت زیادی برد.
    همان طور که گفتم، هدف بازی، سرگرم کردن است و راه رسیدن به این هدف برای هر بازی متفاوت است.
    یکی با داستان جذاب و گیرا،
    یکی با ایده های نو آورانه و جذاب،
    یکی با داشتن بخش چند نفره جذاب،
    یکی…
    تنها کاری که بازی باید بکند این است که از تمام پتانسیل موجود، استفاده کند…

  • ایا بازی های تک نفره به پایان راه خود رسیدن؟جواب =خیر به هیچ وجه
    بازی های تک نفره همیشه از محبوبیت بالایی برخوردار هستن و هیچ وقت افت نمیکنن برعکس روز به روز محبوب تر میشن چرا چون بازی هایی روز به روز عرضه میشن که تک هستن مثل the witcher 3 که یا بازی کاملا افلاین هستش ولی فروش بسیار بالایی داره (سه گانه اش ۴۰ میلیون فروخته برا یه بازی افلاین خیلی خیلی خوبه)یا بازی هایی مثل rdr .gta.the last of us وخیلی های دیگه درسته بعضی ها بخش انلاینشون بیشتر محبوبه مثل gta ولی اگه دقت کنید بخش افلاینشون بسیار پر محتوا و طولانی هستش.
    البته نوشته بالا فقط یه دلیلش بوده.
    تازه بازی های انلاین هستن که دارن افت میکنن.
    اینم بگم تا شرکت هایی مثل cdpr.راک استار.ناتی داگ.و خیلی های دیگه هستن به این زودی ها بخش افلاین از محبوبیتش یه درصدش هم کاهش پیدا نمیکنه.
    بازم بگم من درست و حسابی دلیل هاشو نیاوردم.

  • Clara گفت:

    جواب این سوال که قطعا یه نه بزرگه اما نباید منکر محبوبیت بالای عناوین کم خرج و پر سود رو داشت چیزی که مسلمه دیگه دوران طلایی بازی های داستان محور نسل ۶ و ۷ و ۸ برا ۹ تکرار نمیشه ولی تا امثال استدیو های سونی و سی دی پراجکت و راکستار و…. هستن قطعا به پایان خود نرسیده اند
    هرچند شاید ورق برگشت و گیمر ها متوجه پوچی و صرفا وقت پر کنی عناوین آنلاین محور شدند و اصلا اونا باشن که به پایان خودشون نزدیک میشن
    همین دیروز هم که کوجیما یه چی راجع به سبک بتل رویال گفت که جیگر من حال اومد دمش گرم انصافا

  • cv1989 گفت:

    درود
    چند تا نکته
    اول اینکه دنیای گیم امروز به پر سود ترین و عظیم ترین صنعت سرگرمی تبدیل شده و حدود ۲ میلیارد مخاطب داره
    نکته دوم از این ۲ میلیارد حداکثر ۳۰۰ میلیون گیمر های هستن که بازی ۶۰ دلاری می خرن
    نکته سوم از این ۳۰۰ میلیون همه ای سبک ها تجربه نمی کنن مثلا طرفدار های call of duty همیشه cod یا شوتر های مشابه بازی می کنن طرفدار های نقش افرینی ویچر و اسکاریم بازی میکنن وحتی بین rpg باز ها گروه کوچکی طرفدار بازی سخت
    کل سری souls حدود ۲۵ میلیون فروخته و اسکاریم به تنهای بیش از ۳۰ میلیون ویچر ۳ حدود ۲۵ میلیون
    و…
    این مخاطبین ثابت در کنار افزایش روز افزون هزینه ساخت بازی ها باعث شده استودیو مجبور به تغییر بازی خودشون بشن
    مثلا Gears of War همیشه جدی و خشن مردانه بود همیشه فروشش حدود ۵ تا ۶ میلیون بود درحالی که
    Gears of War 1 با بودجه ۱۰ میلیونی ساخته شده Gears of War 4 حدود ۱۰۰ میلیون
    به همین دلیل Gears 5 کلا از اون روند فوق العاده فاصله گرفته وفضای بازی تینیجری شده تا با جذب گیمر های جدید فروش بازی افزایش پیدا کنه
    god of war از بهترین Hack and slash تاریخ تبدیل به ماجرایی نقش افرینی شد
    فروش بازی از ۶ میلیون gow 3 به ۱۲ میلیون تا امروز و احتمالا ۱۵ میلیونی gow 2018 برسه
    و….
    بازی‌های تک نفره از بین نمی رن اما روز به روز کمتر میشن و عملا تنها چند استودیو سونی و راکستار و cdpr و استودیو ها ژاپنی و مستقل ها باقی می مونن

    • Mikasa گفت:

      با گذشت گیم سبک بازیا طبیعتا تغییر میکنه و اتفاقا ثبات در گیم عامل شکسته
      موفق ترین فرنچایز ها تو گیم‌رو‌ اگه‌نگاه کنین همیشه دنبال تحول بودن
      ماریو‌‌پرفروش ترین فرنچایز گیم
      هیچوقت تحول و تغییر حتی به صورت ریشه ای رو فراموش نکرد
      از ماریو ی دو بعدی‌به سه بعدی از پلتفرمر به rpg حتی به پازل و پلتفرمر سه بعدی همه تحول های ماریو هستن و موفیقت ماریو مدیون تحوله
      یا زلدا که از نظر نمرات برترین سری تاریخ گیمه تماما متحول شد
      از اکشن ادونچر دو بعدی به سه بعدی با تغییر زاویه دوربین، حتی یه زلدا اومد با motion controls کار‌ کرد
      breath of the wild اومد اوپن ورلد رو دوباره به زلدا برگردوند درحالیکه نسخه ی قبلی زلدا تقریبا خطی بود
      سری متروید که از نظر نمرات‌در کنار halo برترین شوتر تاریخه
      از شوتر پلتفرم ۲ بعدی تبدیل شد به شوتر سوم شخص ترکیبی با سبک ادونچر
      یا تغییرات رزیدنت اویل از نسخه ی سوم به چهارم

  • Ruiner گفت:

    در بخشی که داشتید راجب فروش و تأثیر عناوین مستقل صحبت می‌کردید، واقعا یه چیزی بهم ضدحال زد…
    اینکه اسمی از بازی Hollow Knight نبردید، عنوانی که فروشش از هر۳تا بازی که نام بردید بیشتر بود و اگه اشتباه نکنم حدود ۴میلیون فروش داشته که واقعا فوق العادست
    از نظر محبوبیت هم کافیه به پیج استیمش یا تعداد بازدید ویدئوهاش در یوتیوب و یا حتی همین آمار فروشش یه نگاهی بندازید.

    • سلام دوست عریز
      خیلی ممنونم وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه کردید
      در مورد اون بخش مربوط به فروش عناوین مستقل، باید بگم به صورت کلی و برای درک بهتر دوتا بازی Celeste و My friend pedro رو مثال زدم. و گرنه بازیای مستقل زیادی هستن که آمار فروش بعضا میلیونی داشتن(مثل Hollow knight که بهش اشاره کردین)

  • Mohammad SLM گفت:

    این حرفا همش کار شرکت های بازی سازیه نه گیمر ها
    سایت های بزرگ گیم پشت پرده با شرکت ها همکاری میکنن تا این اخبار و مقاله هارو پخش کنن
    الان من خیلی از بازی های انلاین رو بازی میکنم ولی امکان نداره ویچر جدید بیاد و من نخرمش
    امکان نداره اسسین جدید رو بازی نکنم
    علت زیاد شدن این مقاله ها و به زور فرو کردن این تفکر که دوره بازی های داستانی و تک نفره داره تموم میشه اینه که بازی های انلاین به طرز وحشتناکی سود آور هستن برای شرکت های بازی سازی
    و این شرکت ها میخوان سلیقه گیمر هارو به سمت بازی های انلاین ببرن
    طبیعتا بازی های داستانی و تک نفره خیلی کمتر از انلاین سود دارن
    بخاطر همین این مافیا توسط شرکت ها شکل گرفته تا این تفکر رو القا کنه و تقاضای بازی های داستانی رو بیاره پایین

    • سلام دوست عزیز
      یعنی به نظرتون گیمفا داره با شرکتای بزرگ همکاری میکنه تا سلیقه بازیبازان رو عوض کنه؟؟؟؟
      این مقاله به صورت کلی نگاهی به وضعیت بازار و فروش عناوین تک نفره داشت. اگه مقاله رو مطالعه میکردین بهذخوبی میدیدن در حاهای مختلف مقاله به دلایل قدرتمند بودن عناوین داستانی و.تک نفره اشاره کردم.
      مشکل اینه بعضی دوستان بعد از خوندن تیتر مقاله به سرعت میان کامنت میزارن تا جواب داده باشن…بدون اینکه اصلا ببینن مقاله جی گفته و چه منظوری داشته

      • Mohammad SLM گفت:

        من منظورم این نبود سایت های بزرگ خارجی رو گفتم که رو بحث تموم شدن دوره بازی های داستانی مانور میدن
        تا الان ندیدم گیمفا همچین چیزی پست کنه
        منظور من از سایت های بزرگ سایتایی مثل گیم اسپات ، ای جی ان ، پی سی گیمر و انجمن هایی مثل ردیت هست

  • ( آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ )
    تا وقتی که سونی تو صنعت گیم حضور داشته باشه چنین اتفاقی نمیوفته

    • Dragon 313 گفت:

      قطعا کمپانی وسیع و فقید سونی در نتایج اثر گذار بوده،ولی دوست دارم تحلیل شما بخونم.میخوام نظرتان رو درباره عناوینی که خطی بودند ولی بخیر اینکه افراد بیشتری رو جذب کنند،اون رو به جهان بازی یا نیمه جهان باز تبدیل کردند.البته خود آقای زاهدی توضیح دادند و نمونه اش نسخه سوم sniper ghost warrior .البته شاید بعضی از دوستان بگن گاد ولی باید بگم سانتا مونیکا خیلی خوب از پس این کار برآمد.و واقعا این عنوان فوق العاده با کیفیت و گیرا بود و شایسته بازی سال بود.کسی که بازی کند متوجه میشود.و خواهش میکنم تلاش دیگر کمپانی ها و استدیو هارو هم در نظر بگیرید و یک طرفه به قاضی نروید.

  • Farshad.redmondy گفت:

    بازی ها داستان محور تکنفره هیچوقت تموم نمیشن و هستن همیشه صنعت گیمو همه به بازی های تکنفره میشناسن..و این دوره ای بتل رویال اینا تموم میشه با اینکه تموم شده تقریبا
    دیگه مثل قبل نیست بتل رویال و امثال این بازی ها….
    و این بازی های تکنفره و داستان محورن که همیشه میمونن و همه ی گیمرا و کارگردانا و خیلی های دیگه به تکنفره علاقه دارن

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای زاهدی
    با احترام به سلیقه همه گیمرها ، بازی های داستان محور پادشاهان دنیای گیم هستن و همیشه باقی میمونن
    درسته که فروش بازی های انلاین محور مثل فورتنایت یا کالاف خیلی بالاست ولی اون چیزی که تو ذهن ها ثبت میشه داستان بازی ها و و کاراکترهایی مثل گرالت و کریتوس و cj و…نه لوت باکس ها!

  • Dragon 313 گفت:

    به نظر بنده حقیر بازی های تک نفری و به اصطلاح solo دچار زوال و نابودی نمی شوند بلکه بخاطر دلائلی که آقای زاهدی اشاره کردند و همه ما قبل از این میدانستیم،عرضه چنین عناوینی کم و رو به کاهش میرود.بخاطر همین دیگر splintercell یا prince نداریم چون کمپانی باید ۵ الی ۶ سال بر روی یک عنوان AAA کار کند بعد از این مدت بازی رو انتشار قرار دهد فروش خوب میکند ولی فروش خوبش برای چند ماه است بعد از یه مدت میگن فلان عنوان چند ماه پیش عرضه شد و رفت.و حتی ممکن است استقبال خوبی از این دست عناوین نشود مثل سری های ولفنشتاین و Dishonoerd این عنوان واقعا یک سبک جدید از کیفیت و گیرا بود و خودم وقتی این عنوان رو تجربه کردم با یک چیز جدید روبرو شدم.گفتم تازه عناوین داستانی باید در سطح بالایی از کیفیت باشند تا مورد استقبال بگیرند.تازه باید علاوه بر دادن یک عنوان داستانی خوب باید یک بخش چند نفره عالی هم در کنار آن قرار دهند.تا به طور کافی مورد پذیرش قرار بگیرند.خلاصه کمپانی و شرکت ها میان و نصف هزینه و وقت رو برای یک عنوان آنلاین صرف میکنند و با پشتیبانی و ارائه محتوا برای اون عنوان تا چند سال روی اوج قرار دارد و فروش خوبی هم دارد.خیلی از کمپانی ها و شرکت ها بودند که زدند روی همچین خطی با دیدن استقبال کم از عناوین داستانی که هم برای خودشون بود و هم برای دیگران.خلاصه عناوین داستانی داریم ولی نه مانند چند سال گذشته حسابش رو بکنید چند سال باید بگذره تا عنوانی مانند Red Dead 2 رو ببینیم.چند سال Borderlands نداشتیم یا bioshock. فراوانی عناوین داستانی کم میشود ولی هیچ گاه به صفر نمی رسد.متشکر از آقای زاهدی.

    • Dragon 313 گفت:

      خلاصه دوستان عنوان داستانی و تک نفره در این شرایط اگر بخواهد موفق بشود،علاوه بر داشتن یک بخش داستانی و تک نفره با کیفیت و گیرا نیاز به داشتن یک تجربه آنلاین محور نیز هست.بخش داستانی نیاز نداره open world یا غیر اون باشه.و خیلی از کمپانی،شرکت و استدیو ها عناوین داستانی شون با استقبال کمی مواجه شدند و امکان دارد نسخه جدید اون ها رو نبینیم یا اگر تجربه کنیم خیلی زمان زیادی طول بکشد.نمونه اش کمپانی راکستار بله حتی این کمپانی که عنوان Max Payne 3 با وجود داستان و گیم پلی گیرا با استقبال خوبی مواجه نشد.و چیز دیگه این گیمر ها همون گیمر ها هستند فقط سلیقه شون بیشتر شده و انتظار دارند چیز های بیشتری ببینند.مثل خیلی از عناوین داستانی و غیر داستانی وقتی قراره نسخه جدیدی از اون ها منتشر شود.حتی میخواد the last of us 2 باشد.

      • سلام دوست عزیز
        خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و مقاله رو خوندین
        بله کاملا درسته…به علت برآورده نشدن انتظارات در زمینه فروش، برخی فرانچایز ها مثل Dishonored یا Evil Within احتمالا چهار پنج سالی به خواب زمستانی فرو برن…البته در مورد اون نکته که گفتین حتی بازیای تک نفره باید بخش آنلاین و جند نفره داشته باشن، همیشه این طور نیست برای مثال god of war یا marvel spider man بدون هیچ بخش آنلاین بیش از ده میلیون نسخه فروش داشتن…هرچند قبول دارم وجود یک بخش آنلاین سرگرم کننده کنار بخش داستانی. مخاطبای بیشتری رو جذب میکنه…

      • Dragon 313 گفت:

        دوستان شاید شما به بنده نقد داشته باشید،مشکل ندارد ملی میخوام بدانید بنده با استدلال و تحلیل حرف رو میزنم.و از پیشینه ای زیاد و عمق کافی در صنعت گیم به لطف خدا برخوردار هستم.تازه یه نکته عنوان Titanfall 2 با اینکه از داستانی متوسط رو به خوب برخوردار بود و یک بخش آنلاین عالی باز هم نتوانست به موفقیت عالی برسد.البته شرایط دیگر هم حاکم است.و با انتشار Apex دوباره بر سر زبان ها افتاد.متشکر از آقای زاهدی بنده میخواستم همچین مقاله ای رو بنویسم.این نویسنده فقید و با اخلاق.

  • PIP AMIR BOY گفت:

    نمیدونم چرا تا ی نفر گفت بازی های تک نفره دارن به پایان میرسن همه چسبیدن بهش؟آخه واقعا ی بازی آنلاین با ی بازی تک نفره قابل مقایسه نیست.واقعا من نمیتونم روزی رو بدون عناوینی مثل
    Fallout
    TES
    God Of War
    Dark souls(کلا بازیای فرام سافتور)
    Gta
    Resident Evil
    و …
    تصور کنم.خودم وقتی بیش از حد آنلاین میزنم حالم از بازی بهم میخوره و برای این که حالم سر جاش بیاد مجبورم برم ی بازی تک نفره و داستانی بازی کنم.توی بعضی بازی های داستانی جذابیت هایی هست که توی بازی های آنلاین حتی نمیشه ی اپسیلون از اونا رو دید.نمونش فالوت بود که اومدن بازی آفلاین رو تبدیل به آنلاین کردن همون خودش کلی مشکل ایجاد کرد…

    • Mohammad SLM گفت:

      سیاستمدار زرنگ یه بوته اتیش میزنه و مجبورت میکنه بجای اب گازوییل بریزی روش تا خاموشش کنی
      این حرف بیشتر از اینکه از مخالفین بازی های داستان محور یا طرفدارای بازی های انلاین شنیده بشه از خود طرفدارای بازی های داستانی شنیده شده
      چرا؟ چون یه نفر یه جایی این حرف رو زده و اینها همه خواستن دفاع کنن

  • بنظر من :
    هیچکدوم از بین نمیرن نه داستانی و نه آنلاین عین ترازو میمونه که تو دوره های مختلف کفه هاش سبک و سنگین میشن یعنی یه مدت عناوین داستانی رو بورس میرن یه مدت عناوین آنلاین

  • Dragon 313 گفت:

    دوستان میخواستم یه بحثی رو باز کنم،کمپانی بزرگ و فقید take-two سال گذشته Red Dead Redemption 2 رو در لیست نامزد ها برای انتخاب بازی سال رو داشت.و گاد ۴ این جایزه رو برد.گفتم بنده PC باز بودم تقریبا در فروردین ps4 رو تهیه کردم و از انحصاری های کمپانی سونی در نسل هشتم و نسل هفتم که به صورت پورت شده و ریمستر برای پی اس فور منتشر شدند استفاده بردم.و واقعا باید عنوان گاد ۴ یک عنوان بسیار با کیفیت و گیرا بود.و هرکس که بازی کند متوجه این امر خواهد شد که جایزه بازی سال مخصوص گاد ۴ بود.ولی امسال کمپانی Take-Two بوردرلندز ۳ رو خواهد داشت و از هر نظر بسیار عالی است کیفیت گیم پلی،شخصیت پردازی،روایت داستان و مکانیک های گیم پلی و….رو در بر دارد.و یکی از نامزد های گوتی امسال خواهد بود شک نکنید.شرمنده که دوباره این نظر رو میفرستم میخواستم افراد بیشتری رو درگیر کنم،نظرات بیشتری رو بخونم و با فکر های بیشتر آشنا شوم.این قطعا در نظرات آینده بنده تاثیر گذار است.

  • Dragon 313 گفت:

    میخوام شما هم نظرتون رو بگید.حالا برسیم به عنوان Death stranding خیلی از دوستان بیان میکنند که این عنوان گوتی امسال خواهد بود.چطور میتوانند همچین حرفی بزنند ما اصلا نمی دانیم با چی طرف هستیم،آخرین عنوان در دست ساخت کوجیما نسخه آخر metal gear solid بود که عنوانی خوب بود ولی دارای مشکلاتی بود مثل طراحی مراحل ها و محیط بازی که یکنواخت بود،جهانی بزرگ ولی غیر قابل استفاده و کمبت و گیم پلی آن بسیار جای کار زیادی داشت.و اصلا عالی و کیفیت لازم رو نداشت.البته مشکلات پیش آمده کوجیما با کونامی بی تاثیر نبود و حتی دیدیم که مرحله آخر این عنوان با آپدیت اضافه شد.
    و در بازی death stranding وقتی به گیم پلی و کمبت آن می رسیم همان عنوان metal gear solid را میبینیم با رنگ و لعاب بیشتر.پس چطور دوستان از الآن حکم گوتی سال رو صادر کردند؟بلکه نیاز داریم این عنوان منتشر گردد و نمرات آن و کیفیت آن را مشاهده کنیم و بعد قضاوت کنیم و با دید وسیع تصمیم بگیریم.شرمنده که دوباره این نظر رو میفرستم میخواستم افراد بیشتری رو درگیر کنم،نظرات بیشتری رو بخونم و با فکر های بیشتر آشنا شوم.این قطعا در نظرات آینده بنده تاثیر گذار است.

  • WAYNE گفت:

    همین بازی های آنلاین صنعت گیم رو نابود کردن و البته سلیقه بعضی افراد رو.
    به شخص خاصی نمیخوام توهین کنم ولی…
    آنلاین بازها نمیدونن گیم یعنی چی.موسیقی یعنی چی.داستان یعنی چی.The Last Of Us یعنی چی.
    Uncharted یعنی چی.Heavy Rain یعنی چی.کلا نمیدونن چون گیم رو فقط و فقط تفریح و گذروندن وقت میدونن
    من به شخصه بازی های آنلاین رو…حروم شدن (وقت) میدونم.

  • J117 گفت:

    یادمون نره فورتنایت باعث شد خیلیا که گیمو ترک کرده بودن به این صنعت برگردن البته من بدم میاد ازش ولی به هر حال گیمر حق داره هرچی میخواد بازی کنه

  • بازی های تک‌نفره هیچوقت محو نمیشن ولی با پیشرفت تکنولوژی حوزه گیم و سرگرمی به سیطره بازی های آنلاین درمیان.
    بازی های آنلاین به جای خود
    داستانی هم به جای خود
    هیچکدوم جای همدیگه رو تنگ نمیکنن.این بازی سازها هستن که تصمیم میگیرن بازی چطور باشه.بهتره هر دو تا یک اندازه باشند البته فعلا بازیهای آنلاین بیشتر شدن.

  • Ali mccloud گفت:

    وقتی که نینتندو و سونی باشن، بازی های داستانی به پایان نمیرسن

  • Dragon 313 گفت:

    البته PC بنده دیگه از لحاظ گیمینگ دیگه جواب نمیده نهایت تا بازی های اوایل خرداد جواب میدهد و یکسری عناوین مستقل کوچک وگرنه دیگه باید اون رو ارتقا بدهم که ۲۰ الی ۲۲ ملیون هزینه دارد.و باید به pa4 متکی باشم.

  • kamyyy گفت:

    به پایان که نه ولی خیلی کمرنگ شده مخصوصا بازی های داستانی خطی .

    بازی های جهان باز مثل آفت به جان عناوین مطرح می افتند مثل مترو و تاثیر منفی دارند .

    به امید انتشار روز افزون بازی های خطی داستانی با کیفیت

    • Dragon 313 گفت:

      اتفاقا با بعضی از قطعات دست دوم و یکسری نو میگم ۲۰ الی ۲۲ ملیون.قیمت گرفتم.ولی در رابطه با این موضوع باید بگم که چون بازی ها داستانی در شرایطی که توضیح دادم و توضیه داده شد در مقاله بخاطر جذب مخاطب بیشتر،میان و دنیای بازی رو جهان آزاد میکنن و محتویات بیشتری رو براش میذارن که به قول شما یک عنوان خطی و گیرا مثل مترو وقتی میاد و جهان ازاد میشود به بازی لطمه میخورد هم از لحاظ کیفیت در گیم پلی و هم نمرات و هم در فروش و استقبال.مثل عناوین homefront the revolation و sniper ghost warrior 3 و….

    • Dragon 313 گفت:

      چون شخص مقابل میاد و ۳۰ دلار میدهد پابجی ساعت ها و روزها و هفته ها و حتی سال بازی میکند.ولی بیاد ۶۰ دلار بدهد یک تجربه ۵ الی ۶ ساعته بازی کند.برای همین یک دنیای وسیع و خشک رو خلق میکنند که وقتتو تلف کنند.برای همین عناوین تک نفره و خطی گیرا میشوند open world بی استفاده.که در ادامه شکست هم داره.ولی خب رقابت هم سنگین تر شده و اون ها هم چاره ای ندارند.بلکه یک ناشر خوب میخواهند که حمایت مالی و تبلیغاتی ازشون داشته باشه.وگرنه میروند سمت و سوی عناوین آنلاین محور یا چیزی که شما گفتی.دنیای باز بی استفاده.

  • Max.level گفت:

    دوران بازی های داستان محور که قطع به یقین هیچگاه به پایان نمیرسند تا زمانی که ناتی داگ ها و راکستار ها و cdpr ها باشن ولی اگر به احتمال یه درصد یه روزی بخواد این اتفاق بیفته منم دیگه گیمر نیستم و ترجیه میدم از این دنیایی که شدیدا بهش وابستگی دارم برای همیشه خداحافظی کنم :yes: :yes:
    من اتفاقا به هیچ وجه مخالف وجود بازی های آنلاین محور نیستم اما این تا وقتیه که هر کدوم در جایگاه خودشون به کار خود ادامه بدن و باعث صدمه به بازی های داستان مخور نشه قطعا بازی های آنلاین زیادی وجود دارند که پرطرفدار هستن و بهش بزرگی از جامعه گیمینگ امروزی رو شامل میشن اما چیزی که از ابتدا اشخاص زیادی رو به سمت این دنیای پر از سرگرمی و زیبایی کشیده تنها بازی های داستان محور بوده 😉 😉
    ولی در کل برای من حرف اول و آخر بازی های داستانی میزنه و هیچوقت نتونستم ادن حس خوشایندی که در حین بازی های داستانی مورد علاقم تجربه کردم رو با بازی های آنلاین داشته باشم :yes: :yes:

  • Sadegh.si گفت:

    والا انقدر مقاله پر و پیمون و کامل بود، که اگر بخوام در مورد مطالب گفته شده نظر بدم زیر ۴۰ خط نمیشه! واقعا خسته نباشید اقای زاهدی؛ قشنگ دست گذاشتید روی چیزی که این روزها توی بورسه.

    فقط تنها ایرادی که به مقاله وارده اقای زاهدی اون مثال هایی بود که ذکر کردید؛ البته عذر میخوام که این رو میگم ولی خود شما اقای زاهدی مقاله رو یک بار مطالعه کنید! احساس نمیکنید جای چه عنوان تاریخی خالیه؟ باور کنید جای یک عنوان خیلی خالیه … عنوانی که انگار توسط انسان ها ساخته نشده بود … عنوانی که کاگردانش اعتراف میکنه که پیر شده تا تونسته بسازتش! (یکم دیگه ادامه بدم فکر کنم بگید این دیوانه است) بیخیال، شاید در اینده بیشتر قدرش رو بدونیم. در هر حال خسته نباشید خیلی مقاله کاملی بود، با تشکر.

  • Aztec گفت:

    هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

  • Vito Scaletta گفت:

    من در واقع شدیدا طرفدار بازی های تکنفره هستم ولی خودم هم توی منجلاب اعتیاد آور بازی های آنلاین گیر کردم و این وقت کمی هم که برای بازی دارم رو برای بازی های آنلاین هدر میدم و متاسفانه همه ی صنعت گیم داره به همین سمت پیش میره و این یعنی به پوچی رسیدن صنعت گیم

  • we are gamer گفت:

    اگه بازی های داستانی به اخر خط برسن باید فاتحه صنعت بازی رو خوند

  • Mahdi.pasban گفت:

    چنین اتفاقی نمی افته . بلکه فقط کفه ترازو به سمت یکی سنگینی می کنه و دوباره این حالت تغییر می کنه و دچار نوسان میشه . عنوان تک نفره هم به نظرم من به این خاطر از رده خارج نمیشه چون تنها چیزی هست که میشه قدرت موتور و داستان و گیم پلی رو به بهترین شکل روی اون انجام داد

  • Manchester_U گفت:

    من یه بازی ۹ ساعته تک نفره رو تو چند روز تمام میکنم!بازی مثل رد دد ۲ اساسین کردید و dlcهای محشرش تا چند ماه سرگرمم میکنه این منو راضی میکنه از گیم..

  • بزرگترین دشمن عناوین آنلاین خودشون هستن. مگه در آن واحد یه نفر میاد خودش رو وقف چندتا بازی آنلاین کنه؟ نهایتا یکی دوتا.
    یه گیمر آنلاین باز چقدر وقت بابت یه بازی میذاره؟ مشخصا مدت ها درگیر یه بازی هست، چند ماه یا شایدم سال.
    ولی کسی که مشتری بازیهای داستانی هست، هر سال تعداد خیلی زیادی گیم مختلف رو تهیه و بازی میکنه.
    صنعت فروش بازیهای داستانی خیلی پویا تر از بازیهای آنلاینه.
    هر ساله میشه تعداد زیادی بازی داستانی فروخت که سود خوبی برای شرکت ها داره ولی اگه قرار باشه بازیها فقط آنلاین و چند نفره باشن. سود کار میوفته رو لوت باکس ها و دوشیدن گیمرا ازین راه ها.

  • Iran_gamer گفت:

    هم بازی های آنلاین و هم داستانی خالص جذابیت های خاص خودشون رو دارن و من به صورت متناوب از بازی کردن هر دو طیف لذت میبرم. اما اگه خدای نکرده روزی سبک داستانی منقرض بشه مطمئن باشین خلاقیت و نوآوری و سوپرایز های صنعت گیم به پایان میرسه. چون بازی های آنلاین پرسود ترین و کم دردسرترین محتوای گیمینگ برای بازی سازها هستن. نمونه ش فورتنایت که با گرافیک نسل هفتمی و رایگان بودنش از ابر شاهکاری مثل رد دد با اون گرافیک خفن و دنیای پر از جزئیات و زنده طرفدار زیاد داره. و این یعنی زنگ خطر

  • PC Gamer 007 گفت:

    متاسفانه بازی های خطی داستانی خیلی کم شده و جاشون بازی های داستانی ار پی جی مزخرف گرفته ، به امید روزهای بهتر واسه بازی های داستان خطی و خاطره سازی دوباره …

  • A.F.J گفت:

    تا وقتی امثال رد دد و گاد آف وار و ویچر هستن این سوال جوک محسوب میشه :)))))

  • mo1234 گفت:

    قطعا مولتی پلیر خیلی سرگرم کنندس و سال ها میتونه ادم رو سرگرم کنه ولی لذتی که یک بازی تک نفر داستانی میده هم جای خودش رو داره ولی اصلا با بتل رویال نتونستم کنار بیام و روزی که بازی ها بخاد فقط بتل رویال بشه روز خدافظی من از دنیای گیم خواهد بود با تشکر

  • Nemesis گفت:

    نه تا زمانی که شرکت هایی مثل اپیک و EA و اکتیویژن و… از سیاست های چرت شون دست بردارن بازیای آنلاین بی محتوا با کلی لوت باکس منقرض میشن و نه تا زمانی که امثال کوجیما و کن لوین و میازاکی و میکامی و سم لیک و رومرو همراه با کلی استودیو باحال تو صنعت گیم حضور دارن، بازیای داستانی منقرض میشن…

  • اصلا تیتر یه چیزی دیگست
    نظرات ۳۶۰درجه فرق می‌کنه
    یه مدتی هست که سایت گیمفا داره خراب می‌کنه باید فکری به حال نظرات بی مورد بشه که باعث میشه حدود پنجاه نظر بی ربط منتشر بشه.
    سعید جان لطفاً رسیدگی

آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا
آنالیز | آیا بازی‌های تک نفره به پایان دوران خود رسیده‌اند؟ - گیمفا