فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

به نظر می رسد که امسال تا به اینجا سال بسیار خوبی برای طرفداران سبک مسابقه ای بوده باشد، به خصوص آنهایی که عنصر شبیه سازی را در این بازی ها دوست دارند. چندی پیش بازی Moto GP 19 را تحت نقد و بررسی قرار دادم و از پیشرفت های چشمگیر آن بازی نسبت به نسخه های قبل و نسبت به بازی های مشابه با شما صحبت کردم. البته بازی Moto GP طی سالیان گذشته کارنامه ی درخشانی نداشت و همواره با نقدهای متوسط روبرو می شد و نسخه ی ۲۰۱۹، به نوعی نجات دهنده ی این سری به شمار می آمد. موضوع در مورد بازی ای که امروز می خواهیم آن را بررسی کنیم کمی متفاوت است. سری بازی های F1 همواره از بهترین شبیه سازی های مسابقه ای بوده اند و در سال های اخیر هم عملکرد بسیار خوبی داشته اند. البته می توان گفت هم F1 و هم Moto GP در سبک خود یکه تاز هستند و بازی های دیگری نیستند که بخواهند این سری از مسابقات را شبیه سازی کنند. با این حال می توان آن ها را با بازی های شبیه ساز مسابقه ای مقایسه کرد. در اولین نگاهی که به بازی F1 2019 داشتم، آن را یک بازی کامل و بسیار کم نقص ارزیابی کردم. بدون تعارف می توان گفت چیزهای زیادی در این بازی وجود دارند که مخاطب بتواند از آن لذت ببرد و اشکالات، حتی کمتر از گذشته شده اند.

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

در اولین نگاهی که به بازی F1 2019 داشتم، آن را یک بازی کامل و بسیار کم نقص ارزیابی کردم. بدون تعارف می توان گفت چیزهای زیادی در این بازی وجود دارند که مخاطب بتواند از آن لذت ببرد و اشکالات، حتی کمتر از گذشته شده اند.

بحث هوش مصنوعی رقبا یکی از مهم ترین بحث های این روزهای بازی های شبیه ساز است که هم Moto GP و هم F1 موفق شده اند در نسخه ی ۲۰۱۹ خود، آن را ارتقاء ببخشند. طرفداران مسابقات فرمول یک، طرفداران خاص و وفاداری هستند و با اینکه شاید آن ها را در زندگی روزمره زیاد ملاقات نکنیم، اما این موجودات با دقت، همه جای دنیا وجود دارند. بازی های مانند F1، چون برای قشر خاصی از افراد تولید می شوند و مخاطب عام ندارند، باید از دقت بسیار بالایی برخوردار باشند. از نظر نام ماشین ها و قهرمانان، قطعات، پیست ها و همه ی جزئیات دیگر. می توانم بگویم F1 2019 در این زمینه تقریباً کار خودش را بی نقص انجام داده است و با اینکه اشتباهاتی جزئی در گوشه و کنار بازی به چشم می خورند، ولی کاملآً قابل چشم پوشی و بخشش هستند. از طرف دیگر اگر شما فقط یک گیمر علاقه مند به بازی های مسابقه ای هستید، جریان برای شما فرق می کند، چون اطلاعات خاصی از مسابقات اصلی این رویداد ندارید. بنابراین برای شما فقط یک گیم پلی جذاب باقی می ماند که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد. از آنجایی که سری بازی F1 سالانه افراد بیشتری را به مسابقات فرمول یک علاقه مند می کند، حدس زدن این موضوع راحت است که سازندگان، قصدشان ساختن یک بازی بی روح شبیه ساز نیست و می خواهند محصولشان سرگرم کننده هم باشد. این موضوع در F1 2019 کاملاً به چشم می خورد و این سری، سرگرم کننده تر از همیشه به میادین بازگشته تا از نامش به عنوان پیشروی سبکش دفاع کند. پس در ادامه با من و گیمفا همراه باشید تا نگاهی به این بازی عالی داشته باشیم!

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

از آنجایی که سری بازی F1 سالانه افراد بیشتری را به مسابقات فرمول یک علاقه مند می کند، حدس زدن این موضوع راحت است که سازندگان، قصدشان ساختن یک بازی بی روح شبیه ساز نیست و می خواهند محصولشان سرگرم کننده هم باشد. این موضوع در F1 2019 کاملاً به چشم می خورد و این سری، سرگرم کننده تر از همیشه به میادین بازگشته تا از نامش به عنوان پیشروی سبکش دفاع کند.

یکی از مهمترین چیزهایی که در F1 2019 به آن اضافه شده، بخش داستانی آن است. البته نه به این شکل که یک داستان خاص وجود داشته باشد و شما مجبور باشید آن را به اتمام برسانید، بلکه بخش داستانی به لطف بخش دیگری به نام F2 به بازی اضافه شده است. این بخش در هیچ یک از بازی های گذشته ی سری وجود نداشت و در واقع چیزی که F2 ارائه می کند، نوعی آمادگی برای مسابقات اصلی فرمول یک است. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بخش داستانی چگونه روایت می شود؟ به این شکل که شما با دو حریف اصلی دیگر رقابت می کنید. در واقع این دو نفر در مسابقات، رقبای اصلی شما هستند و قبل و بعد از هر مسابقه مکالمات کوتاهی با آن ها دارید. همچنین این بخش، صحنه هایی از پشت صحنه های مسابقات را بازسازی می کند که باعث می شود هرچه بیشتر در جو جاری در مسابقات فرو روید. افراد تیم شما نیز به شما توصیه هایی می کنند و رفتارشان طبیعی تر از گذشته است. درست است که کسی از یک بازی مسابقه ای، آن هم شبیه ساز، انتظار وجود بخش داستانی را ندارد، اما حالا که سازندگان آن را در بازی قرار داده اند، این سوال پیش می آید که چرا از این پتانسیل به خوبی استفاده نکرده اند؟ چون، بعد از اینکه بخش F2 به پایان رسید (که خیلی هم زود به پایان می رسد)، دیگر داستان با کمک کات سین ها روایت نمی شود و به یک سری نوشته و ایمیل بی سرو ته تبدیل می شود که شاید حتی حوصله تان نکشد آن ها را بخوانید. نه تنها این، بلکه بخش F2 بخش فان و جالبی است و با اینکه ماشین ها از بخش اصلی ضعیف ترند و مسابقات به اندازه ی کافی جدی نیستند، اما کنترل آن ها راحت تر است و ماشین های جالبی هم در این بخش وجود دارند. امیدواریم در سال ۲۰۲۰ سازندگان بازی در استودیوی Codemasters واکنش فوق العاده مثبت گیمرها را در این مورد دیده و F1 2020 را با یک بخش F2 و داستانی طولانی تر بسازند و المان داستان و فضاسازی را به بخش F1 هم منتقل کنند.

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

بخش F2 بخش فان و جالبی است و با اینکه ماشین ها از بخش اصلی ضعیف ترند و مسابقات به اندازه ی کافی جدی نیستند، اما کنترل آن ها راحت تر است و ماشین های جالبی هم در این بخش وجود دارند.

بخش اصلی بازی که همان Career Mode است به قوت گذشته باقی مانده است و آنقدر اشکالات این بخش در هر شماره برطرف شده اند که اکنون چیز زیادی برای خرده گرفتن باقی نمانده است. در کل استودیوی Codemasters از آن استودیوهایی است که خوب حرف مخاطبین را می شنود و سعی در رفع اشکالاتش دارد. F1 2019 بخش مالتی پلیر بسیار جذابی هم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما در این بخش کمی از بخش تک نفره صحبت کنیم. می توان گفت F1 2019 برای هر سلیقه ای از سرعت دوستان، یک بخش مجزا و ویژه دارد. بخش سولو یا Career Mode این بازی شامل یک بازی کلاسیک است و تمام آن چیزهایی که از یک بازی ریسینگ شبیه ساز می خواهید، از ماشین های گوناگون و قابلیت عوض کردن اجزا (حتی کوچکترین آنها) گرفته تا یک کنترل روان و فضاسازی مناسب در این بخش وجود دارد. برای کسانی که دوست دارند کمی آزادانه تر عمل کنند و زیاد به مرحله مرحله پیش رفتن اعتقادی ندارند بخش Grand Prix وجود دارد که در آن برخلاف بخش سولوی بازی، به بازی های تکی می پردازید (مانند بازی های دوستانه ی فیفا یا PES). اگر تنها چیزی که می تواند عطش شما را فرو بنشاند سرعت است، بخش Leaderboard برای شما طراحی شده است که در این قسمت تنها چیزی که با آنها سر و کار دارید سرعت و زمان است، هر چه زودتر به خط پایان برسید، طبیعتاً جایگاه شما در سیستم رده بندی بازی بهتر خواهد بود. همچنین مسابقات و رقابت های مختلف دیگر هم در بخش تک نفره ی بازی جا داده شده اند. چه این بخش مسابقات قهرمانی F1 و F2 باشند و چه مسابقات جانبی دیگر (که اگر نسخه ی Legends Edition را خریداری کرده باشید، تعداد این رویدادها بیشتر هم هست).

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

شما با دو حریف اصلی دیگر رقابت می کنید. در واقع این دو نفر در مسابقات، رقبای اصلی شما هستند و قبل و بعد از هر مسابقه مکالمات کوتاهی با آن ها دارید. همچنین این بخش، صحنه هایی از پشت صحنه های مسابقات را بازسازی می کند که باعث می شود هرچه بیشتر در جو جاری در مسابقات فرو روید. افراد تیم شما نیز به شما توصیه هایی می کنند و رفتارشان طبیعی تر از گذشته است.

بخش چندنفره ی بازی به شما زاویه ای جدید می دهد تا از آن زاویه هم بازی را نگاه کنید. لیگ های آنلاین و مسابقات برنامه ریزی شده شاید به شما همان میزان استرسی را بدهند که راننده ی اصلی رد بول آن را تحمل می کند! این لیگ ها قبلاً به شکل دستی توسط بازیکنان تنظیم می شد و مثلاً بازیکنان با هم قرار می گذاشتند که فلان ساعت با هم مسابقه دهند. حالا F1 2019 این حالت را به شکل رسمی وارد بازی کرده و دیگر چیزی نیست که بازیبازان بخواهند و سازندگان برایشان کم گذاشته باشند!

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

شخصی سازی ماشین، انتخاب تیم و تیون کردن، همگی عالی از آب در آمده اند.

در هیچ نقطه ای از بازی حس نخواهید کرد که وقت‌تان دارد با چیزهای بیهوده هدر می رود و همه ی این بخش ها حکم نمایشی دارند. دقیقاً برعکس این موضوع صادق است و وقتی هر بخش را کمی امتحان می کنید و قلق اش دست تان می آید، رها کردن آن سخت می شود. این حجم از محتوا در یک بازی، باعث می شود که راحت بتوانید یک سال با آن مشغول شوید تا F1 2020 به بازار بیاید. البته تفاوت ها به قدری نیست که بازی با F1 2018 فرق شگفت انگیزی داشته باشد، اما در بازی هایی که هر سال یک نسخه از آن ها منتشر می شود، ایجاد این تغییرات سخت تر است و متوجه شدن آن ها از سوی مخاطب نیز ریزبینی می خواهد. با این حال این مقدار از تغییر طی یک نسخه کاملاً قابل قبول است.

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

وقتی هر بخش را کمی امتحان می کنید و قلق اش دست تان می آید، رها کردن آن سخت می شود. این حجم از محتوا در یک بازی، باعث می شود که راحت بتوانید یک سال با آن مشغول شوید تا F1 2020 به بازار بیاید.

از بخش های دیگری که در نسخه ی ۲۰۱۹ به بازی اضافه شده، این است که رانندگان هر تیم می توانند به شکل دائم عوض شوند. در نسخه های پیشین این امکان بدین شکل وجود نداشت و اکنون نقل و انتقالات بسیار راحت تر شده است. همچنین می توانید در بازی خود از راننده های خیالی استفاده نکنید و همگی اشخاص حقیقی باشند که از این طریق حس بیشتری به مسابقات خود ببخشید و حس کنید واقعاً در مسابقات فرمول یک هستید. یکی از بخش های جدید دیگری که توجه مرا به خود جلب کرد، استفاده از میکروفون برای مکالمه با مهندسین تیم تان است. می توانید از آن ها سوال های بخصوصی درباره ی پیست بپرسید، هنگام عوض کردن تایرها می توانید دستوراتی به آن ها دهید و مانند آن. کنترل بازی نیز عالی است، با هر کنسول یا دسته ای که بازی را تجربه کنید، F1 2019 کنترل خوب و روانی دارد و حتی اگر بخواهید به جای دسته و کیبورد از فرمان استفاده کنید، باز هم F1 2019 این امکان را بیشتر از همیشه به شما خواهد داد که از بازی لذت ببرید. F1 2019 جایی خودش را حسابی نشان می دهد که در یک مسابقه ی طولانی، آب و هوا چندین باز عوض می شود. انتظار نداشته باشید که پیست یا فقط آفتابی باشد یا فقط بارانی. وقتی دارید یک مسابقه ی طولانی را تجربه می کنید، هوا می تواند ناگهان بارانی شود و یک رگبار کل پیست را خیس کند، چند دقیقه بعد آفتاب دوباره در بیاید و دیگر زمین مثل چند دقیقه ی پیش سُر نباشد. مسابقه در چنین پیست هایی استراتژی دقیق و تمرکز می خواهد و شاید در عرض چند ثانیه، برنده ی بازی را تغییر دهد. طرفداران شبیه سازی عاشق بخش هایی مانند این خواهند شد و برای بقیه ی بازیبازان، این امر چالش دلچسبی به وجود خواهد آورد.

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

F1 2019 جایی خودش را حسابی نشان می دهد که در یک مسابقه ی طولانی، آب و هوا چندین باز عوض می شود. انتظار نداشته باشید که پیست یا فقط آفتابی باشد یا فقط بارانی. وقتی دارید یک مسابقه ی طولانی را تجربه می کنید، هوا می تواند ناگهان بارانی شود و یک رگبار کل پیست را خیس کند، چند دقیقه بعد آفتاب دوباره در بیاید و دیگر زمین مثل چند دقیقه ی پیش سُر نباشد. مسابقه در چنین پیست هایی استراتژی دقیق و تمرکز می خواهد و شاید در عرض چند ثانیه، برنده ی بازی را تغییر دهد.

از ویژگی های دیگر F1 2019 این است که تقریباً برای هر دسته از مخاطبی حرف برای گفتن دارد. می خواهید بازی را عین همان چیزی که هست تجربه کنید؟ همه ی Assistهای بازی را غیرفعال کنید و اختیار کوچک ترین پیچ و مهره ی ماشین تان را هم خودتان در اختیار بگیرید. زیاد به این سبک وارد نیستید ولی کانسپت بازی جذبتان می کند؟ از کمک استفاده کنید و بازی را بیشتر مانند یک عنوان آرکید دنبال کنید تا یک شبیه ساز حرفه ای. می خواهید خیلی قضیه را جدی بگیرید؟ بازی را روی درجات دشواری بالا امتحان کنید و ببینید که بازی لحظه ای به شما فرصت استراحت نمی دهد. مسابقات واقعی فرمول یک، فقط به معنای راندن ماهرانه ی ماشین نیستند، بلکه بخش عمده ای از کار به تمرکز، برنامه ریزی، استراتژی و فکر احتیاج دارد. به همین دلیل است که داشتن ماشین بهتر، تضمینی برای پیروزی در این مسابقات نیست. به این معجون سخت و فشرده، هوش مصنوعی بالای رقبا را هم اضافه کنید. هوش مصنوعی خوب آن است که نه همیشه از شما عقب بماند، نه جوری برنامه نویسی شود که از هرگونه خطای انسانی مصون باشد و یک اشتباه شما باعث شود برای همیشه عقب بیفتید. دقیقاً همین اتفاق به بهترین شکل ممکن در F1 2019 می افتد و گاهی اوقت از رفتارهای انسان گونه ی این هوش مصنوعی تعجب خواهید کرد. ماشین های حریف هم اشتباه می کنند، عقب می مانند، با شما رقابت تنگاتنگ دارند و ممکن است از پیست به بیرون پرتاب‌تان کنند.

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

مسابقات واقعی فرمول یک، فقط به معنای راندن ماهرانه ی ماشین نیستند، بلکه بخش عمده ای از کار به تمرکز، برنامه ریزی، استراتژی و فکر احتیاج دارد. به همین دلیل است که داشتن ماشین بهتر، تضمینی برای پیروزی در این مسابقات نیست. به این معجون سخت و فشرده، هوش مصنوعی بالای رقبا را هم اضافه کنید.

گرافیک بازی واقعاً عالی است و چیزی بهتر از این را برای یک عنوان مسابقه ای ۲۰۱۹ انتظار نداشتیم. پیست ها کاملاً واقع گرایانه طراحی شده اند و اگرچه کمی در گوشه و کنار بازی مشکلات فنی کوچکی وجود دارند و ممکن است اگر خیلی وسواس داشته باشید (که اکثر طرفداران این سبک دارند!) متوجه آن ها بشوید، اما به هیچ وجه روی کل تجربه تان از بازی تاثیر منفی نخواهند گذاشت. بازی بر روی یک PC قدرتمند یا PS4 Pro و Xbox One X واقعاً دیدنی است و تصویر ۴K، لذت مسابقات را چندین برابر خواهد کرد.

به طور کلی اگر هوس یک بازی مسابقه ای کرده اید و نمی دانید چه بازی ای انتخاب کنید، به نظرم سری به این بازی بزنید و تجربه اش کنید. حتی اگر با عناوین شبیه ساز به هر دلیلی حال نمی کنید، این بازی شروع خوبی است، زیرا می توانید میزان این شبیه سازی را به اندازه ای که دوست دارید بالا و پایین کنید. به هر حال چه کسی از کمی آدرنالین اضافه خوشش نمی آید؟

 

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا
فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فرمول برتر | نقد و بررسی بازی F1 2019 - گیمفا