بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا

بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3

بهزاد شعبانی
۰۰:۰۱ ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا

پس از سه سال، کپکام نگاهی به یکی دیگر از IP های خود انداخت. اما نجات سری بازی های سیاره گمشده از حفره ی انتقاد، در اولویت نخست برای کپکام قرار گرفته است. به همین دلیل تغییرات چشم گیری در بخش های مختلف این بازی مورد پردازشِ سازندگان جای گرفته است تا Lost Planet احیا شود.

 

نام: Lost Planet 3 (سیاره گمشده ۳)

سازنده: Spark Unlimited

ناشر: CAPCOM

سبک: TPS (شوتر سوم شخص)

تاریخ انتشار: ۲۵ / ژوئن / ۲۰۱۳

پلتفرم: PC / X360 / PS3

کاور رسمی بازی هنوز رونمایی نشده است

کاور رسمی بازی هنوز رونمایی نشده است

سومین سیاره گمشده، وظیفه ی سختی را بردوش خود می کشد. این بازی در شرایطی به روز های عرضه ی خود نزدیک می شود که از تبلیغات و معارفه های رسانه ای، بهره ی چندانی نداشته. علاوه بر این، کپکام باری دیگر به یک استودیوی غربی اعتماد کرده؛ آن استودیو بازیسازی، Spark Unlimited است که از چندان شهرت قابل ذکر و محبوبیت خاصی بهره مند نیست. پیش از این نیز کپکام ساخت یکی از عناوین خود را به استودیوی Slant Six سپرد که نتیجه ی آن، فاجعه ای به نام Resident Evil: Operation Raccon City بود. در مورد Steel Battalation: Heavy Armor هم بهتر است سخنی گفته نشود. چرا که بازی که متای ۳۸ را کسب می کند، ارزش پردازش را ندارد. تکیه ی بعدی کپکام بر استودیوهای غربی، در مورد عنوان DmC است که برخلاف دیدگاه بازیبازها، در طبقه بندی منتقدان اوضاع درخشانی دارد. حال این بار نویت اسپارک بد سابقه است تا قابلیت های خود را به کپکام نشان دهد و ضمن آن، Lost Planet زنده کند.

ساکنین پیشین سیاره گمشده

نخستین قسمت Lost Planet که وظیفه ساخت و نشر آن برعهده کپکام بود، در سال ۲۰۰۶ برای هرسه پلتفرم اصلی عرضه شد. در آن زمان که اکثر بازیبازها کپکام را با Resident Evil و Devil May Cry می شناختند، ساخت یک شوتر مطلق از سوی این کمپانی بسیار جالب توجه بود. این بازی که با یدک کشیدن نام کپکام سروصدای خوبی را در زمان عرضه خود ایجاد کرد، با درخشش برروی لیدپلتفرم خود یعنی X360 موفق به کسب متای ۷۹ شد. از عوامل جالب توجه این عنوان، رخ دادن وقایع آن در سیاره ای یخی بود اما با توجیه تکامل داستان، در قسمت دوم خبری یخ ها و برف های سیاره ی گمشده مد نظر، نبود. این بازی نیز برای هر سه پلتفرم اصلی عرضه شد، اما با وقفه ای چهار ساله نسبت به قسمت اول و در سال ۲۰۱۰. متاسفانه دومین سیاره گمشده آن طور باید و شاید عمل نکرد و پس از سکوتی که کپکام در مورد سری بازی های Lost Planet اختیار کرد، خیلی بر آن اعتقاد بودند که گشت و گذار در سیاره گمشده به پایان رسیده؛ گشت و گذاری که پایان چندان خوشی نداشت. لازم بذکر است که Lost Planet 2 بالاترین متای خود را در دو کنسول اصلی و با عدد ۶۸ کسب کرد.

پس از سه سال، Lost Planet 3 پا به میدان خواهد گذاشت و با تغییرات محوری که صورت داده، سعی در آن دارد تا علاوه بر پاک ساختن ننگ موجود برنام خود، ناشی از قسمت های پیشین، خود را در زمره ی بهترین شوتر ها قرار دهد.

سازندگان سعی داشته اند تا در قسمت سوم مات محیط بازی شوید

سازندگان سعی داشته اند تا در قسمت سوم، مات محیط بازی شوید

 محکوم به نبرد

داستان نخستین Lost Planet مربوط به یافت شدن سیاره ای با شرایط جوی حول دمای منفی ۸۰ درجه بود. یک کمپانی تحقیقاتی به نام NEVEC، سعی در تصاحب این سیاره دارد و اعضای این گروه، در اولویت نخست آنتاگونیست های بازی هستند. قرار است Lost Planet 3 به پیش از این ماجراها بپردازد؛ یعنی وقایع سیاره گمشده ۳ پیش از داستان نسخه اول را روایت می کند. شخصیت بازی شخصی متوسط در جامعه، به نام جیم پیتون (Jim Peyton) است که مهندس ابزارآلات تفتش زمین و یک زمین شناس است. او پس از آن که از ماهیت و نیت تحقیقاتی کمپانی NEVEC آگاه می شود، به قصد پیشبرد اهداف تحقیقاتی این شرکت، به سیاره ی تازه یافت شده که نامش را EDN III گذاشته اند، اعزام می شود. لازم بذکر است که NEVEC، تنها روی مثبت و تحقیقاتی خود را در Lost Planet 3 به روی ما روشن ساخته و به هیچ وجه دشمنان ما تلقی نمی شوند.

پس از اعزام جیم به EDN III،  بنابر دلایلی آن امنیت ملزوم را از دست می دهد و در سیاره ای تهی و وسیع و یخ زده، بایست زنده ماندن را در اولویت نخست خود قرار دهد. در نگاه اول، شخصیت جیم پیتون شباهت قابل ذکری به آیزک کلارک (شخصیت سری بازی های Dead Space) دارد اما آیا سازندگان Lost Planet 3 می توانند روایت داستان و قدرت شخصیت پردازی خود را در حدود بازی فضای مرده برسانند؟ بعید بنظر می رسد اما با وجود عناوینی چون Dead Space، اگر توقع بیشتری از داستان و شخصیت پردازی سیاره گشمده ۳ داشته باشیم، کاری دور از منطق انجام نداده ایم. طبق صحبت های آقای Kenji Oguro، داستان این بازی به اندازه کافی پیچیدگی ها و غافلگیری ها را شامل می شود. اما بخاطر عدم تبلیغات و شفاف سازی های لازم برای این بخش، نمی توان بیش از این تحلیل کرد و خوب یا بد بودن آن را، تبیین نمود.

مهندس جیم پیتون

مهندس جیم پیتون

گرما در سرما

ظاهرا تغییراتی که در گیم پلی این بازی شکل گرفته، آن را یک سر و گردن بالاتر از قسمت های پیشین خود قرار خواهد داد. از جمله آنان می توان به وسعت نقشه ی آن اشاره داشت. چرا که در این باره طبق گفته ی سازندگان، می توانید Lost Planet 3 را در رده ی عناوین open world قرار دهید؛ البته نه آن وسعتی که در GTA یا اسکایریم دیدید. وسعت نقشه ی بازی با توجه به اینکه این عنوان یک شوتر مطلق است، فراتر از سبک بازی جای گرفته. همچنین صحبت با اشخاص فعال در EDN III، که دریافت ماموریت های فرعی را موجب می شود، باعث شده که سیاره گمشده ۳ را بعنوان یک open world نیز بشناسیم. به موجب همین وسعت سیستم Fast Travel (سفر سریع) در بازی گنجانده شده؛ سیستمی که در بازی FarCry 3 بسیار مورد استقبال واقع شد. با افرادی که در حین طی کردن مسیر ها به آنها برمی خورید، می توانید صحبت کنید، شاید اطلاعات خوبی دستگیرتان شود. همچنین سیستم ماموریت فرعی نیز در بازی گنجانده شده که به موجب آن می توانید پوینت دریافت کنید و به یاری ارتقا اسلحه های خود برسید.

با رباتی که در اختیارتان قرار گرفته است، بایست مسیر های طولانی را جهت دریافت ماموریت، طی کنید، اما بایست با حواسی جمع این کار را انجام دهید چرا که ممکن است به لطف دمای فاجعه بار سیاره، رباتتان یخ بزند و در آن صورت است که باید وقت خود را صرف یخ زدایی رباتتان بکنید.

چندین مرحله دکمه زنی نیز در بازی به استقبالتان می آیند

چندین مرحله دکمه زنی نیز در بازی به استقبالتان می آیند

و اما اکشن بازی که نوآوری قابل ذکری در آن دیده نمی شود. برخلاف قسمت های پیشین، تنها هیولا های حشره مانند ولی غول پیکر ساکن EDN III سد راهتان هستند و مبارزه با آنان راوی مراحل است. تنوع دشمنان سطح خوبی دارد، بعبارتی، Akrid ها که همان هیولا های ساکن سیاره معهود هستند، از دید قدرت و توانایی ها تفاوت های چشمگیری با هم دارند. نکته جالب توجه در این باب، هوش مصنوعی آنان است که شاید زحمت قابل ذکری را متحمل اسپارک سازد. با توجه به اصالت سری بازی های Lost Planet و اسکرین شات های منتشر شده از قسمت سوم آن، بازی دارای چندین باس فایت خواهد بود که امیدواریم تنوع کافی در این مورد نیز وجود داشته باشد و تیراندازی، تنها چاره پیروزی در این مبارزات نباشد و برخلاف سایر مراحل و ماموریت های بازی، بازیبازها را وادار به تفکر کند. همچنین سازندگان یک HUD را تعبیه کرده اند که به لطف آن می توانید از کمیت مهمات خود با خبر شوید. با تکیه بر ویدئوهای مربوط به گیم پلی بازی و اسکرین شات ها، به نظر نیازی نیست که مدیریت چندانی برای مهمات داشته باشید. امیدواریم که اسکرین شات های بازی، منبع معتبری برای این موضوع نباشد و کمبود سلاح و مهمات، مارا به انجام ماموریت های فرعی وادار کند و انجام این کار، برای بازیبازها انگیزه ای باشد. زاویه دید بازی سوم شخص است اما به هنگام استفاده از رباتتان که کاربرد نظامی خاصی ندارد، زاویه دید بازی اول شخص می شود تا حس و حال کنترل یک ربات، بیشتر به شما القا شود. همچنین سازندگان اظهار داشته اند کنترل این ربات ها امری لذت بخش است و خستگی را برای بازیباز، موجب نمی شود. پیش از این اشاره داشتیم که وظیفه اصلی جیم، یافت منابع انرژی مد نظر NEVEC در سیاره تازه یافت شده است و کارکرد اصلی این ربات، همین مهم است. پس مراحلی با محوریت استفاده از ربات، قطعا در بازی وجود خواهد داشت و پردازش در این مراحل تا حدی است که سازندگان، ضمیمه سیستم ارتقا سلاح، ارتقا و تعویض برخی قطعات ربات را در بازی ممکن ساخته اند.

لازم بذکر است که مطابق انتظار، بخش چند نفره نیز در این بازی به تایید رسیده اما اطلاعات چندانی در مورد جزئیات خاص آن، منتشر نشده است.

دید اول شخص به هنگام استفاده از ربات

دید اول شخص، به هنگام استفاده از ربات

چهره ی سیاره یخی

سازندگان سعی کرده اند همچون نسخه اول، با به تصویر کشیدن سیاره ای مملو از یخ و برف، حس سرما و تاریکی را به بازیباز القا کنند. کاری که در نسخه اول به خوبی از عهده ی آن برآمدند. در Lost Planet 3 این محیط ها به لطف موتور گرافیکی Unreal Engine 3 به تصویر در می آیند. کسی به قدرت آنریل ۳ شک ندارد، اما وقتی پای وسعتی open world در میان باشد، معلوم نیست که سازندگان چگونه خروجی را می خواهند از این موتورگرافیکی بگیرند. آنچه می توان با استفاده از اسکرین شات ها حدس زد، طراحی محیط به گونه ای است که در بخش فنی از چندان نقص محوری برخوردار نباشد. اما در بخش هنری بخصوص طراحی شخصیت ها و چهره ی آنان، کاملا واضح است که سازندگان در این قسمت نقص دارند و آن را به Lost Planet 3 منتقل کرده اند. به کمک آنریل ۳ و فیزیکی که از آن بی می آید، سیستم کاورگیری نیز در بازی گنجانده شده است تا گیم پلی جذاب تری نیز، رقم بخورد. به هرحال، استفاده از آنریل ۳ برای یک محیط open world یک ریسک بزرگ برای سازندگان محسوب می شود و بازهم آرزومندیم تا اسپارک بتواند تعادل کافی را بین وسعت و گرافیک فنی و هنری بازی برقرار کند.

نورپردازی بازی تحسین برانگیز است

نورپردازی بازی تحسین برانگیز است

آیا سیاره گمشده پیدا خواهد شد؟

ساخت موزیک های بازی برعهده ی Jack Wall (جک وال) گذارده شده است. جک وال نامی آشنا برای بیشتر بازیبازهاست چرا که عناوین موفقی ضمیمه ی نام او شده است و از جمله آنان می توان به قسمت های اول و دوم Mass Effect و CoD: Black Ops II اشاره کرد.

پیش از این از اوضاع نه چندان بی نظیر سری بازی های Lost Planet سخن گفتیم. کپکام مخارج سنگینی را متحمل شده تا این IP را نجات دهد. اما علیرغم این مهم، حدس های زیادی در مورد ایردات احتمالی این بازی زده شد و امیدواریم تا زمان عرضه، اسپارک و کپکام تمام تلاش خویش را بکار گیرند و در جهت رفع این ایرادات برآیند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا
بازگشت یخی | پیش نمایش Lost Planet 3 - گیمفا