«نشست گفتمان بازی» بنبستها و مشکلات اصلی بازیهای ویدیویی را به بحث میگذارد
سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتوگو با روابط عمومی این سازمان نکاتی را در رابطه با «نشست گفتمان بازی» مطرح کرد که قرار است اولین جلسه آن فردا ۲۸ خردادماه برگزار شود.
ضرورتهای برگزاری نشست گفتمان بازی
به گفته سید حسینی نشست گفتمان بازی از سال گذشته و براساس مسائل اصلی صنعت بازیهای ویدیویی در کشور طراحی شده است. معاون پژوهش بنیاد معتقد است چنین گفتوگوهایی صرفا درون صنعت و بین اهالی صنعت ثمربخش نیست چون یک طرف ماجرا در این دست مسائل دولت است و در عین حال ضلع دیگر یعنی دانشگاه میتواند از طریق راهکارهای علمی و نظری پیشنهاداتی را برای رفع بن بستها و مسائل فعلی صنعت مطرح کند. به دلیل روابط در هم تنیدهای که سه بخش صنعت، دولت و دانشگاه با یکدیگر دارند، حل این مسائل در صنعت بدون توجه و در نظرگرفتن بخشهای دیگر به اندازه کافی ثمربخش نیست. شاید حضور دیدگاهها و نمایندگان این بخشها در هر نشست بتواند پیرامون مسئله خاصی که در آن نشست مطرح میشود جریانسازی یا به عبارت دقیقتر گفتمان سازی کند.
ساختار و شیوه برگزاری جلسات
سید حسینی اطلاعاتی را نیز در رابطه با ساختار نشست گفتمان بازی مطرح کرد. بر این اساس در ساختار نشست همواره سه نفر به نمایندگی از سه نهاد صنعت بازیهای ویدیویی، دولت و دانشگاه حضور دارند. در کنار این سه نفر، یک مجری-کارشناس نیز در جلسات شرکت میکند که علاوه بر اظهارنظر کارشناسی، تلاش میکند بحث را به سمت و سویی هدایت کند که براساس محورهای پیشبینی شده شاهد گفتوگویی اثربخشتر باشیم.
معاون پژوهش بنیاد مدت زمان نشستها را دو ساعته اعلام کرد و گفت: این نشستها با مشارکت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در قالب ۶ جلسه برگزار خواهد شد. همچنین از سوی بنیاد دو بخش دایرک (معاونت پژوهش) و روابط عمومی در برگزاری نشستها نقش دارند.
ارتباط رسانههای تخصصی و بازیسازان؛ اولین جلسه نشست گفتمان بازی
موضوع نخستین جلسه از نشست گفتمان بازی مربوط به ارتباط رسانههای تخصصی و بازیسازان است. سید حسینی در این گفتوگو با اشاره به موضوع جلسه اول عنوان کرد: این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که ظاهرا به بن بست رسیده و این ارتباط قطع شده است. تلاش داریم هم این موضوعات را از نظر گفتمانی تازه کنیم و هم ایدههای جدیدی که بتواند این مسائل را در صنعت بهتر حل کند طرح کنیم.
به گفته معاون پژوهش بنیاد اولین موضوع در میان ۶ عنوانی که قرار است مورد بحث قرار گیرند به رسانهها مربوط است که باعث میشود بحث از طریق رسانهها اشاعه بیشتری نیز پیدا کند. سید حسینی در این زمینه گفت: این رسانهها مشکلات زیادی دارند از جمله اینکه ارتباطشان با بازیسازان داخلی قطع است و منابع محتوایی که از آن تغذیه میکنند بیشتر به حوزه کلان صنعت گیم مربوط است. برخی از این رسانهها منحل شدهاند و دچار مشکلات اقتصادی هستند که درباره دلایل آن و راهکارهای رفع این مشکلات با مدلهای درآمدی جدید بحث خواهد شد. همچنین بسیاری از این رسانهها به شکل رسمی ثبت نشدهاند و از برخی حقوق بیبهرهاند؛ به همین دلیل نیز نمیتوانند فراتر از صنعت مطالباتی را مطرح کنند. مساله دیگر تعدد و کیفیت این رسانهها، رقابتهای میان آنها، حضورشان در پلتفرمهای جدید و راههای پیشرفت است که همگی از جمله محورهایی هستند که گفتوگو در این حوزه را ضروری جلوه میدهد.
معاون پژوهش بنیاد با اشاره به این محورها افزود: در این نشست کارکردهایی که به شکل تئوریک برای رسانههای تخصصی این حوزه مطرح است را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد؛ آیا این کارکردها اتفاق افتاده یا نه و اگر جواب منفی است چه موانعی در کار است. همچنین مساله مهم دیگر بحث تاریخچه شکلگیری رسانههای تخصصی حوزه بازی در ایران است؛ آیا این رسانهها براساس شرایط تاریخی با این تصور که در دنیا وجود دارند و ما نیز باید چیزی شبیه به آنها داشته باشیم صرفا با تقلید ایجاد شده یا واقعا براساس یک نیاز تاسیس شدهاند. چنین عناوینی قرار است در نشست دو ساعته روز سهشنبه با حضور نمایندگان بخشهای مختلف به گفتوگو گذاشته شوند.
برای شرکت در این نشست میتوانید از طریق صفحه https://evand.com/events/goftemanebazi1 به صورت رایگان ثبتنام کنید. نخستین «نشست گفتمان بازی» سهشنبه ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ساختمان الغدیر برگزار میشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با دبیرخانه به شماره ۸۸۳۱۰۳۷۰ داخلی ۴۱۲ تماس بگیرید.
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Indiana Jones and the Great Circle منتشر شدند
- GTA انحصاری پلی استیشن ۲ شد زیرا سونی در مورد ایکس باکس نگران بود
- تحلیلگر: در این تعطیلات محتوای ایکس باکس قویتر از پلی استیشن است
- ۲۵ شخصیت زن برتر دنیای انیمه | پارت اول
- عملکرد فنی درخشان Indiana Jones And The Great Circle روی کنسولهای ایکس باکس؛ ۶۰ فریم بر ثانیه، حتی با وجود رهیابی پرتو
- نقد و بررسی بازی Indiana Jones and the Great Circle
- ۱۰۰ بازی برتر در تمام تاریخ پلی استیشن
- Black Myth: Wukong و Elden Ring: Shadow of the Erdtree در فینال رایگیری مردمی The Game Awards
- انتقاد کارگردان سابق Days Gone از تریلر سیامین سالگرد پلی استیشن
- گزارش: بازی GTA 6 با اقلیتها کمتر شوخی خواهد کرد
نظرات
مشتی بزرگزاده میشینن دور هم و هیچ کاری هم انجام نمیدن
طرف تو قم نشسته و میگه بازیهای رایانه ای حرام است
دولت که حتی نمیتونه مینیموم پینگ رو بهمون بده
گرانتر شدن هم که شده غوز بالا غوز
حالا اگه اینها حل بشه با روزی ۱۴ ساعت کار چیکار کنم
ابر و ماه مه و خورشید همه درکارند تا ما عذاب بکشیم
آقاااااا apex هنوز فیلتره ی کاری بکنیییییید تو رو خدا خیلی دوست دارم بازیش بکنم
بازی سازای ایرانی تا وقتی بخوان بازی هایی با محوریت حمله به اسرائیل و آمریکا بسازن و تا وقتی شاهد کتاب احکام بازی های رایانه ای باشیم هیچ جوره نمیتونن موفق بشن
دقیقا مشکل همین جاست، می خوان از بازی فقط و فقط استفاده ی سیاسی اونم برای مصرف داخلی داشته باشند، هر کسی هم که بخواهد بازی به غیر از فرمایشات….. بسازه، کلا از بنیاد بازی سازی پرتش می کنن بیرون،پس نتیجه می گیرم افرادی که اونجا هستن کلا نگاه بازی سازیشون همین که شما میگی هست و بازی ساز واقعی حتی به اندازه ی نصف مرد هم داخلشون پیدا نمیشه
علاوه بر عرصه بازی حکومت اقتدارگرای موجود شاخکهاش رو تو همه زمینه های هنری دیگه فرو کرده، تا وقتی که به هنر آزادی ندی همین اوضاعه، یه مشت موضوع کلیشه ای که مرتب تکرار میشه.
تنها واژه ای که درست انتخاب شده همون “بن بست” هست
تو کشور ما خیلی چیزها فقط “بن بسته”. در مواجهه با بن بست هم باید دور زد و برگشت …
به جای این گفتگو ها ، برن پینگ تایم ها بازی های آنلاین رو درست کنن . پینگ عراق جنگ زده که زیرساختی هم نداره و نابود شده ، تو سرور اروپا مثلا در رینبو ، بتلفیلد و بسیاری از بازی های آنلاین از ۵۵ms بالاتر نمیره سرور امارات بماند ..، در حالی که به لطف اینا ، میانگین* پینگ تایم ایران تو بازی های آنلاین ۱۵۵ms هست (میانگین یعنی پینگ کلیه اینترنت در ایران ) و بهترین پینگ تایمی که میشه گرفت با هزار دردسر ۸۰ms هست که از هر ۱۰۰ نفر یکی میتونه بگیره . اینا باید زور بالا سرشون باشه تا درستش کنن کل ملت از وضع ایران به لطف اینا ناراضی ان . تمام
آره واقعا… رینبو تو این سیزن جدید داغونه همین دیروز من frost بودم و iq رفت رو welcome mat بعد رفتم سه تا تیر شات گان زدم هدش تا مرد…. بعد ی خارجی میاد مگه you are noob در صورتی که خودش با پینگ ۳۵ یک نفر کشته
ما که تو همه چی عقبیم ، بزار تو گیمم باشیم 😐
اینا همین که کل صنعت گیمو غیر مجاز اعلام نکردن باس خدارو شکر کرد اگرچه همین که دلار انقد رفته بالا و پهنای باند نت در حد جلبکه به طور خودکار محرومیم از همه چیز .
چندین سال پیش بود یه لیست داده بودن از بازی های غیر مجاز ، کر کر خنده بود فقط کم مونده بود خوده فوتبالم ممنوع اعلام کنن .
امیدی نیست نه به گیم تو ایران و نه به کسب و کار اینترنتی و کلا هر چیزی که منتهی به تکنلوژی روز دنیا باشه . انقد مشکل تراشی میکنن تا بیخیال شی .
اینا یه بودجه مراسم و تشریفاتی دارن که میخوان یه جور خرج شه
بازی هادی و هدی شماره ۲ رو بسازین :rotfl: :rotfl: فقط بیزحمت مولتی هم داشته باشه :)))
فقط به بحث میذارن یا یک غلطی هم میکنند؟
به بحث گذاشتن رو که ما هم هر روز اینجا انجام میدیم
اگه نتبجه ای داشت لطفا نتیجش رو اطلاع رسانی کن گیمفا
دستتون درد نکنه . ما رو به حال خودمون بزارید . همین یدونه دلخوشی رو که واسمون مونده رو از ما نگیرید با راهکارهای نابود کننده ایی که ارائه میدید . به قول دوستان که اشاره کردن صنعت بازی چیزی نیست که شما بتونید ازش استفاده سیاسی بکنید جواب نمیده . پس خودتون رو خسته نکنید و برید سراغ یه چیز دیگه .