در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا

در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch

امیر هادی پور
۱۲:۱۵ ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا

شاید هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که بازی Ni No Kuni: Wrath of the White Witch چنین نمرات درخشانی را از سایت ها و مجلات معتبر دنیای گیمینگ بگیرد. سخت گیر ترین منتقدان گیم این بازی را عالی دانسته اند و این بار هم سونی به کنسول داران یک شاهکار دیگر را تحویل داد، اما این شاهکار با بقیه ی بازیهای انحصاری PS3 متفاوت است!

نام بازی: Ni No Kuni: Wrath of The White Witch
سازنده: Level 5
ناشر: Namco Bandai Games
سبک: Japanese Role-Playing Game
پلتفرم: Play Station 3
رده بندی سنی ESRB: بالای ۱۰ سال

بارت آرت رسمی بازی:

باکس آرت بازی

باکس آرت بازی

مقدمه:
باز هم مثل همیشه بازیسازان خوش فکر ژاپنی قدرت خود را در بازی سازی مخصوصا در ژانر نقش آفرینی(RPG) ثابت کردند. اگر از جمله دنبال کنندگان وضعیت بازیسازی در جهان باشید حتما به قدرت بسیار بالای بازیسازان این کشور در ساخت بازی پی برده اید. سال ها بود که یک بازی جدید از ژاپن دنیا را دوباره محو خود نکرده بود؛ کاری که Ni No Kuni (به ژاپنی: 二ノ国) که در لغت به معنی “سرزمینی دیگر” است، انجام داد و به راحتی در طی چند هفته صدر جدول پر فروش ترین بازی کشورهایی که صاحب بازار های فروش بازی منحصر به فردی هستند(مانند انگلستان،ژاپن و…) را به دست گرفت! پس از درخشش دیگر بازی انحصاری ژاپنی برای کنسول PS3 یعنی Journey در سال ۲۰۱۲ داشت، اینبار نوبت به این بازی رسیده است که در عین نا باوری همگان در این برهه زمانی همچنان به یکه تازی خود ادامه بدهد!
بازی Ni No Kuni ابتدا در ۹ دسامبر ۲۰۱۰ برای کنسول Nintendo Ds منتشر شد. ساخت این عنوان را استدیوی Level 5 -که سازنده ی اصلی این IP است- با همکاری Studio Ghibli به طور مشترک برعهده داشت. این بازی که Ni No Kuni: The Jet Black Mege نام داشت بازخورد های مثبت و منفی بسیاری از سوی منتقدان داشت ولی سونی علاقه داشت که سازندگان Level 5 با کمک های سونی و مهلت مناسبی برای بازسازی بازی، یک بازی خوش ساخت از این IP را به بازیبازان سونی تقدیم کنند. شاید در ابتدا این اصرار سونی احمقانه به نظر می رسید؛ زیرا با وجود عنوان های انحصاری ای چون Uncharted و Killzone و… کمتر بازیبازی فکرش را می کرد شاهد این امر باشد که چنین بازی ای با چنین سبک منحصر به فردی، روزی به یکی از پرطرفدار ترین بازی های این کنسول مبدل شود.
با حمایت های سونی بالاخره این بازی توسط Namco B.G. برای کنسول خانگی سونی منتشر گردید. سازندگان Level 5 علاوه بر برطرف کردن ایرادات نسخه ی Ds گرافیک بازی را تا حد قابل قبولی بالا برده بودند تا بازیبازان PS3 که به گرافیک بالا عادت دارند به این دلیل از بازی کردن این عنوان پشیمان نشوند. سازندگان نام این عنوان را Wrath of The White Witch نهادند. این بازی در تاریخ۱۷ نوامبر(November) سال ۲۰۱۱ در ژاپن و در تاریخ ۲۲ ژانویه(January) و ۳ فوریه(February) سال ۲۰۱۳ برای PS3 منتشر شد و در این تاریخ بود که فرصتی مناسب برای نقد بازی توسط منتقدان فراهم آمد.

تجربه ی دوباره ی مهر مادری آرزوی بزرگ الیور

تجربه ی دوباره ی مهر مادری، آرزوی بزرگ الیور

داستان:

Ni No Kuni: Wrath of The White Witch داستان پسری ۱۳ ساله به نام الیور (Oliver) را روایت می کند. خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد شهر محل زندگی الیور که Motorville نام دارد، صمیمیت مردم شهر و کوچه های تمیز و چراغانی شده ی شهر که زندگی زیبای مردم شهر را به زیبا ترین شکل به رخ می کشد، ظاهری دلربا به این شهر بخشیده است. از چهره خندان الیور، این برداشت می شود که او زندگی شادی را به اتفاق خانواده ی خویش دارد و در این شهر احساس خوشبختی می کند. اما این خنده ها و شادی ها دوامی ندارد و بعد از این که مادرش او رو از غرق شدن نجات می دهد، جان خود را از دست می دهد. ناگهان همه چیز جلوی چشمان الیور تیره و تار می گردد.
ولی دیری نمی پاید که الیور می فهمد که تمام افرادی که در دنیای اون می میرند، روح آنها در دنیایی دیگر توسط جادوگری به نام Shadar گرفتار می شود و الیور می تواند با آزاد کردن روح مادرش، او را به دنیای خود باز گرداند. Shadar جادوگری خبیث و در عین حال قدرتمند است، به راحتی شکست نمی خورد؛ افرادی که برای جنگیدن با او راهی میدان نبرد شده اند زنده یا مردشان بازنگشته است. وی نسبت به اهالی قلمرو خود کوچک ترین رحمی ندارد و استبدادی مطلق در قلمرو حکم فرماست. اما الیور تنها یک هدف دارد، آن هم تجربه ی دوباره ی مهر مادریست؛ پس با ورود به این دنیای شگفت انگیز و در عین حال بسیار خطرناک، سعی در نابودی جادوگر بد ذات و نجات مادرش از چنگال او دارد. جادو اولین مانع اوست، او به دنیای جادوگران پا گذاشته است نباید هم انتظار داشته باشد که در صورت بلد نبودن جادو بیش از ۲ یا ۳ روز بتواند دوام بیاورد؛ جادو در این سرزمین چیزی بیشتر از یک سلاح برای کشتن است. این تنها راه اوست؛ پس هیچ کس یا چیزی نمی تواند از اراده ی او ذره ای بکاهد. بله، قهرمان ۱۳ ساله ی داستان ما هدفی بزرگ دارد که برایش حاضر است از زندگی با ارزشش بگذرد!

oliver and drippy

Oliver and Drippy

بدین گونه شما تنها فردی هستید که می توانید به الیور در این ماجراجویی خطرناک و هیجان انگیز کمک کند. سرنوشت زندگی الیور و ساکنان این سرزمین شگفت انگیز به دستان شماست؛ اما خوشبختانه در راه رسیدن به هدف خود تنها نخواهید بود؛ موجود کوچکی به نام Drippy در این ماجراجویی طولانی همراهی تان می کند که یکی از مهم ترین ویژگی ها و وظیفه های او این است که با لطیفه های با مزه اش، کاری می کند که گذر زمان و جنگ های خطرناک را فراموش کنید و در یک چشم بر هم زدن خستگی شما را برطرف می نماید. دوست و همراه شما در این راه، Drippy ،با فانوسی که از بینی اش آویزان است به خودی خود سوژه ای مناسب برای خنداندن بازیباز است، اما همانطور که گفتیم او موجودی بسیار شوخ است و برای شما از موضوعات خنده دار و مضحک سخن می گوید و حرکات احمقانه و خنده دارش همواره سعی دارد توجه شما و دیگران را به سوی خود جلب کند. ولی او صرفا یک دلقک نیست که تنها شما را بخنداند، بدون راهنمایی های او پیشروی در داستان مشکل است و اکثر اوقات حرف های سنجیده او شما را از تعجب میخکوب می کند. بدون شک Drippy یکی از بهترین نمونه های شخصیت پردازی سازندگان در بین بازی های نقش آفرینی می باشد. و حتی از الان خیلی از منتقدان به این نکته اشاره می کنند که وی یکی از نامزد های بهترین شخصیت سال خواهد بود بدون کوچک ترین شکی!

گیم پلی:

ساختار Ni no Kuni مانند اکثر بازی های نقش آفرینی به خصوص بازی های نقش آفرینی ژاپنی (که امروزه می توان JRPG را یک ژانر جداگانه به حساب آورد) می باشد. دنیایی اعظم و بسیار بزرگ برای گشت و گذار را سازندگان در اختیار شما قرار داده اند و در بازی شاهد شهرها و سیاه چال های پر تعدادی که هر کدام از آنها ده ها و حتی صد ها آیتم مختلف و ماموریت های اصلی و جانبی را در خود جای داده اند و دنیایی از شگفتی را در دل خود پنهان کرده اند. در این دنیای عظیم برای جا به جایی راه های مختلفی پیش رو دارید؛ می توانید از قایق ها استفاده کنید، می توانید با سوار شدن بر پشت یک اژدهای بزرگ و پروازی باشکوه را بر فراز دشت های سرسبز این دنیای پر رمز و راز را تجربه کنید!
البته در این دنیا و در زاه خود برای رسیدن به هدفتان تنها Bad-Man داستان یعنی جادوگر خبیثی به نام Shadar را در پیش رو ندارید؛ در جای جای این سرزمین، دشمنان بی شماری در انتظار نبرد با شما هستند. این نبرد ها بیشتر گیم پلی را تشکیل می دهند. سیستم مبارزات شباهت های زیادی با سایر بازی های هم سبک (JRPG) دارد. در هنگام مبارزه، دو مبارز شما را یاری خواهند کرد. برای جنگیدن خودتان مستقیما به مبارزه نمی پردازید و موجودات در واقع دو سلاحی که در اختیار دارید به جای شما این کار را انجام می دهند. برای به خدمت گرفتن این موجودات باید ابتدا با آنها به مبارزه بپردازید و شکستشان دهید تا آنها تحت کنترل خود درآورید؛ این موضوع هم باعث سنجیدن توان آنها می شود هم به شما کمک می کند که تمرینی بیشتر انجام دهید تا در صورت برخورد با موجودات قوی تر به مشکل بر نخورید. شما حتی قادرید بعد از شکست دادن این موجودات و به خدمت گرفتن آنها، اسمی برای آنها بر گزینید؛ پس موفقیت شما در این عنوان وابسته به گروهیست که تشکیل می دهد که آن هم به تصمیمات بازیباز بستگی دارد.

اسکرین شاتی از گیم پلی بازی

اسکرین شاتی از گیم پلی بازی

شما قادر به حمل سه موجود هستید و همراهان شما نیز این توانایی را دارند که به تعداد سه عدد سلاح(موجود) را در اختیار داشته باشند. بنابراین در جنگ ها استراتژی خاصی را باید داشته باشید و از حراکثر قدرت خود و همراهانتان بهره ببرید. البته این نکته فراموش نشود که در مبارزات تنها قادر خواهید بود یکی از موجودات خود را به کار بگیرید و دو موجود دیگر به صورت خودکار و اتوماتیک کنترل می شوند. امکان می توانید همراهان خود را در هنگام مبارزات کنترل کنید؛ البته، این قابلیت به طوری نیست که بتوانید دستورات پیچیده صادر کنید و کنترل کاملی بر همراهان داشته باشید. خوش بختانه هوش مصنوعی همراهانتان در سطحی هست که می توانید با تکیه به این هوش مصنوعی قوی، مبارزات را بدون استرس از دست دادن همراهان به پیش ببرید.
مهم ترین نکته در مبارزات و به کارگیری موجودات توجه به Stamina ی آنهاست. در صورتی که Staminaی آنها کم تر شود حتما باید به جای آن سلاح دو سلاح دیگر خود را وارد میدان کنید تا فرصتی برای موجودات باشد که از بسته های Healthو… که از اجساد دشمنان باقی می ماند استفاده نمایند و خود را Recharge کنند.
با به کارگیری موجودات -که در این بازی نقش سلاح های شما را هم ایفا می کنند!- در نبردهای خود، می توانید قابلیت هایشان را ارتقا بدهید و آنها را قوی تر و مرگ بار تر کنید. اما نکته ی قابل توجه در این بخش از گیم پلی این است که بر خلاف بیشتر عناوین نقش آفرینی دیگر، استفاده ی بیشتر شما از سلاح ها(موجودات) در امکان ارتقای آنان اهمیتی ندارد، با پیروزی در مبارزات، تمامی آنها ارتقا می یابند. در نقد های منتشر شده از این بازی از طرف سایت های سخت گیری همچون IGN و Gamespot یکی از معدود ایرادات اشاره شده ی بازی در این نقد ها، عدم وجود سیستم پیشرفته برای ارتقای سلاح ها بود که کاملا نبود این بخش حس می شود. شاید اگر سازندگان این بخش از بازی را از دیگر بازی های موفق ژانر RPG الهام می گرفتند، اکنون به جای امتیاز متای کم نظیر ۸۷ ، شاهد امتیاز متای فراتر از ۹۰ بودیم!

شهر هایی زیبا

شهر هایی زیبا

برای مبارزه در این گونه بازی ها، فقط کافیست دائما از وضعیت حمله به وضعیت دفاعی سوییچ کنید و یکی از نکات قابل توجه در گیم پلی بازی این است که مبارزات تقریبا به طور همزمان دنبال می شوند و تصمیم گیری ها به مرتب سخت تر می شود و باید سریع و به موقع برای زنده ماندن و نزدیک شدن به هدف خود اقدام کنید؛ کوچک ترین اشتباه می تواند شما را از هدفتان دور نماید. گاهی اوقات باید با ده ها دشمن همزمان مبارزه کنید که در این طور مواقع تنها یک راهکار در پیش رو دارید؛ به صفحه نمایگر خیره شوید و با ظاهر شدن علائم مشخص در هنگام حملات دشمنان، عکس العملی به موقع نشان دهید. جادو یکی از المان های همیشگی گیم پلی این گونه بازی هاست ولی کاربرد هایی به مراتب بهتر از دیگر سلاح های اینگونه بازی های فانتزی دارد. استفاده از جادو ها نیز در اغلب موارد بسیار کارآمد می باشد و به شما کمک می کند که خیلی سریع از معرکه بگریزید.
کل جذابیت بازی در ماموریت های اصلی خلاصه نمی شوند؛ پس از به پایان رساندن مراحل اصلی بازی، این ماموریت های فرعی Ni no Kuni هستند که حتی بیشتر از ماموریت های اصلی شما را سرگرم می کنند. نبرد با غول ها و باس های عظیم که شکست دادنشان ۷خان رستم را می طلبد که جایزه ی شکست دادنشان آیتم هایی با ارزش است که در طول بازی و انجام ماموریت ها بسیار کارآمد هستند؛پس ارزش امتحان کردنش را دارد! به می توانید به ساکنین سرزمینی که در آن زندگی می کنید کمک کنید، همچنین پازل هایی برای حل در سیاهچال ها و مکان های زیر زمین وجود خواهد داشت که شما را مدتی درگیر خود خواهد کرد ؛ می توانید در غارهای بازی به جست و جو بپردازید تمام این موارد گیم پلی بیش از ۵۰ ساعت را برای شما به ارمغان می آورد و برای اتمام بازی باید زمان بیشتری را صرف Ni no Kuni بکنید.
اگر در طول مراحل بتوانید Merit Cards ها را پر کنید، بازی به انتخاب شما جوایزی در اختیارتان قرار می دهد که انتخابشان بر عهده ی خودتان است، از انواع مختلف پرش ها گرفته تا Experience Rate در مبارزات که خیلی می تواند در مبارزات به کارتان بیاید.

گرافیک:

دنیای بازی سرشار از زیبایی می باشد، علف زار هایی که چشم را در یک لحظه به سمت و سوی خود جلب می کنند و برای میخکوب کردن بازیباز کافی هستند گرفته تا صحرا های سوزان(!). در یک کلام، تمام محیط های بازی یاد و خاطره ی طراحی های هنری منحصر به فردی که مانندش را فقط و فقط در انیمه های Studio Ghibli دیده ایم، در ذهن بازیباز یادآور می شود. پرداخت به جزئیات اشیاء و اشخاص در طراحی هنری گرافیک بازی حرف اول و آخر را می زند. دقت بالای بازیسازان را می توان از توجه به برگ گل ها و درختان به راحتی دریافت. این درست است که این بازی گرافیکی در سطح بازی های برتر این نسل مانند Crysis را ندارد اما در طراحی هنری اگر چیزی بیشتر نداشته باشد کمتر نیز ندارد.

بدون شرح

بدون شرح!

Studio Ghibli وظیفه ی خود را در ساخت انیمیشن و انیمه ی بازی به خوبی انجام داده و از چهره مردم می توان به همه چیز پی برد. می توانید ببینید که الیور برای رسیدن به مادر خود چقدر مصمم است و این پایداری در راه رسیدن به هدف را می توان زمانی که الیور با لباس هایی معمولی در لا به لای گیاهان یخ زده و خانه های قندیل بسته به طرز وحشتناکی میلرزد ببنید؛ کار سازندگان در طراحی هنری بی نظیر است. این عنوان از موتور های گرافیکی ای چون Cry Engine بهره نمی برد؛ موتوری کاملا معمولی برای این بازی در نظر گرفته شده است که حتی در کمتر سایتی به آن اشاره شده است. طراحی شهرها، NPCهایی که در جای جای شهر به دنبال کار و زندگی خود هستند، بچه هایی که هنگام بازی کردن خوشحالی و خوشبختی را می توان به راحتی از چهره ی خندانشان فهمید چیزیست که سازندگان با همین موتور ساده به ما نشان می دهند. یک بازی فانتزی با گرافیکی فانتزی که حتی اژدها هایش و موجوداتش هم ترسناک نیستند و مانند بازی کردن عنوان هایی چون Skyrim و Diablo که جزء همین ژانر RPG هستند، از دیدن مردم و حتی Bad man داستان وحشت زده نمی شوید! چهره ی خنده دار Drippy و خنده های تلخ الیور که در غم مادر می سوزد چیزیست که بازیسازان می خواستند به بازیباز منتقل کنند که موفق به انجامش هم شده اند. حداقل امروزه بازیبازان حرفه ای به این موضوع پی برده اند که یک بازی چیزی فراتر از گرافیکی زیبا می خواهد! اگر این طور نبود بازی هایی همچون To The Moon و Minecraft توسط منتقدان سایت های IGN و Gamespot به عنوان یکی از برترین بازی های تاریخ نام برده نمی شدند! همه چیز در رسا ترین حالت ممکن ساخته شده است، تاریکی جنگل ها ،کوه های آتشفشانی و جزیره های که مردمان در آن به ماهیگیری مشغول هستند و علاوه بر آن سیاهچال های زیر زمین که هر کدام هراس را به دل بازیباز می اندازند با این که دنیای بازی ظاهری ترسناک ندارد! بله، این است قدرت داستان پردازی بازی!

صداگذاری:

joe hisaishi آهنگساز ni no kuni

Joe Hisaishi آهنگساز Ni No Kuni

Soundtrack های این بازی بی نظیر و استثنایی هستند و در این بازی در انتقال احساس به بازیباز حرف اول و آخر را می زند. موسیقی بازی شما را به دنیایی می برد که هیچ بازی ای تاکنون شما را به آنجا نبرده است، موسیقی ای که توسط یکی از مشهور ترین آهنگ سازان جهان یعنی آهنگ ساز ژاپنی جو هیسایشی (Joe Hisaishi) و ارکست فیل هارمونیک توکیو (Tokyo Philharmonic Orchestra) هوش را از سرتان می پراند و کاملا در موسیقی این بازی محو می شوید هر مکان در نقشه ی بازی، موسیقی خاص خودش را دارد آهنگی که در یک شهر نواخته می شود، رفتار ساکنین آن شهر را به شما گوش زد می کند! موسیقی اصلی بازی با سازهای بادی اجرا شده، که به بازیباز این امکان را میدهد که موسیقی های بدون کلام بی نظیر شرق آسیا مخصوصا کشور هایی چون چین و ژاپن را تجربه کند و در یک کلام از آن حتی بیشتر از بازی لذت ببرد. در هنگام مبارزات و نبردهای پایانی، موسیقی متناسب با آن حال و هوا تغییر پیدا می کند و صحنه های هیجان انگیز بازی را به خوبی همراهی می نماید.
البته متاسفانه صداگذاری الیور با توجه به شخصیت اصلی داستان بودن او به زبان انگلیسی مثل همیشه خوب از آب در نیامده اما اگر نمی خواهید که این صداگذاری نا امید کننده شما را از بازی کردن باز دارد، می توانید زبان ژاپنی با زیر نویس انگلیسی را تجربه کنید که به مراتب صداگذاری تاثیر گذار تری را دارد.

مثل اینکه جادوگر 13 ساله ی داستان ما، طرفدارهای زیادی دارد!

امتیاز بازی:
داستان: ۳۹/۴۰
گیم پلی: ۳۷/۴۰
گرافیک: ۳۶/۴۰
صدا گذاری: ۴۰/۴۰
امتیاز نهایی: ۳۸/۴۰

===============================

امتیازات بازی از طرف دیگر مجلات و سایت های معتبر:

ZTGameDomain:95
SpazioGames:95
Vandal Online:95
Games Master UK :95
LaPS3:94
IGN:94
GameTrailers:93
Multiplayer.it:93
۳DJuegos:91
Videogameszone.de :91
Joystiq :90
GameSpot :90
AtomicGamer:90
GamesRadar:90
Game Revolution:90
EGM :90
Playstation Universe :90
Destructoid :90
GamingXP:90
Playstation Official Magazine UK :90
Machinima:90
Meristation:90
Eurogamer Italy:90
Eurogamer :90
VideoGamer :90
Strategy Informer:90
Pelit (Finland) :87
Official PlayStation Magazine Benelux:87
PSX Extreme:87
Play UK:85
Edge Magazine:80
Digital Spy:80
Game Informer :70

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا
در فراق مهر مادری|نقد و بررسی Ni No Kuni: Wrath of The White Witch - گیمفا