تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا

تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان

بهمن بدلی
۱۴:۱۰ ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا

بهترین مشخصه ای که یک بازی برای موفقیت می تواند داشته باشد یک داستان خوب است. زمانی که استدیوی santa monica تصمیم به ساخت یک بازی بزرگ گرفت تنها به داشتن یک داستان خوب و خیالی اکتفا نکرد. چون آن ها می خواستند برای مدتی در ذهن مخاطبانشان باقی بمانند. پس گروهی را به کشور یونان اعزام کردند تا یک ریشه ی تاریخی به داستان بی جانشان بدهند. گروه اعزامی استدیوی santa monica بالاخره بعد از چند سال مطالعه بر روی عقاید مردم و داستان های افسانه ای یونان موفق می شوند که داستان و شخصیت مورد نظرشان را به بهترین شکل ممکن با تاریخ عظیم یونان درآمیزند. آن ها نام “خدای جنگ” را برای داستانشان برگزیدند. اما نکته ی قابل توجه این است که تنها گیمرها مخاطبان خاص این فرانچر محبوب نیستند. بلکه داستان این فرانچر باعث شد تا بسیاری از تاریخ دوستان نیز مجذوب آن شوند.

به نظر می رسد انتخاب کشور یونان برای فرو رفتن مخاطبان در اعماق افسانه ها بسیار انتخاب مناسب و بجایی باشد چون یونان امروزی با عنوان “سرزمین خدایان” درآمیخته شده است.

از این لحظه وارد تاریخ و افسانه ها خواهیم شد تا بستری باشد برای بخش های بعدی مقاله که بتوانیم از بازی God of War شناخت ریشه ای داشته باشیم تا در هنگام بازی کردن نهایت لذت را تجربه کنیم.

بر اساس افسانه های باستانی یونان “کائوس” آغازگر فرمانروایی بر عالم هستی است. کائوس فرمانروا صاحب فرزندان بسیاری می شود که تنها یکی از فرزندان او به نام گایا (خدای مونث) در داستان بازی نقش اساسی دارد، کائوس گایا را به عنوان “مادر زمین” برمی گزیند و از گایا فرزندی به نام اورانوس متولد می شود (یکی از مهم ترین ویژگی برخی خدایان این بود که توانایی به دنیا آوردن فرزند بدون برقراری ارتباط با جنس مخالف را داشتند) سپس گایا با فرزند خود اورانوس ازدواج کرد و آن ها صاحب ۶ پسر و ۶ دختر شدند. ۱۲ فرزند آن ها به نسل تایتان ها معروف بودند. بخشی از نسل تایتان ها از سه غول تک چشم و سه غول صد دست تشکیل شده بود. آن ها از اولین نسل خدایان بودند.

گذشت زمان که موجب بزرگتر و نیرومند تر شدن نسل آن ها می شد، ترس را به جان اورانوس انداخت که نکند آن ها برای بدست آوردن قدرت، علیه او و همسرش گایا توطئه کنند. پس تصمیم به زندانی کردن فرزندانش می گیرد و آن ها را به زندان می اندازد. اما گایا از این تصمیم شوهرش خوشحال نمی شود. با این حال اورانوس تمام تلاشش را برای متقاعد کردن گایا می کند اما گایا نمی پذیرد و این موضوع باعث ایجاد اختلاف میان آن ها می شود و آن ها از هم جدا می شوند و گایا که ایزد بانو محسوب می شد فرزندانش را از زندان آزاد می کند. بعد از آزادی فرزندانش، گایا یک داس بزرگ آهنی درست می کند و به فرزندان خود پیشنهاد می کند تا آن ها انتقام خود را از پدرشان که موجب زندانی شدن آن ها شده بود بگیرند اما فرزندان به واسطه ی ترس از قدرت پدر پیشنهاد مادر را رد می کنند اما یکی از فرزندان پا پیش می گذارد و آمادگی خود را برای گرفتن انتقام از پدرش اعلام می کند. او “کرونوس” و آخرین فرزند گایا و اورانوس بود. کرونوس موجب سرزنش برادران و خواهران خود قرار می گیرد اما او مصمم به انتقام گیری از پدرش اورانوس است.

کرونوس با سلاحی که از گایا به او رسیده بود به مبارزه با پدرش برمی خیزد و موفق به شکست دادن او می شود و مادرش همیشه او را به خاطر دلاوری و شجاعتی که نشان داده مورد تحسین قرار می دهد. زمانی که کرونوس تحسین مادر را می بیند و انتقامش را به خاطر می آورد. خود را فرمانروایی بی نظیر و بی همتا می یابد.

این حس بوجود آمده در کرونوس موجب مغرور شدن او می گردد و او نیز همچون پدر تشنه ی قدرت می شود و کار پدر را در پیش می گیرد و تصمیم به زندانی کردن مجدد فرزندان گایا یعنی برادران و خواهران خودش می شود. بعد از مدتی خواهرش “رئا” را از بند زندان رها می کند و با او ازدواج می کند. گایا که از زندانی شدن دوباره فرزندانش ناراحت است تصمیم می گیرد کاری انجام ندهد و سکوت اختیار کند.

بعد از ازدواج، کرونوس خود را فرمانروا و همسرش رئا را نیز ملکه و خدای علم معرفی کرد. همان زمان اورانوس و گایا پیش بینی کرده بودند که کرونوس هم توسط یکی از فرزندانش از تخت سلطه گری به پایین کشیده خواهد شد.

رئا و کرونوس صاحب ۶ فرزند به نام های هستیا، دمتر، پوزئیدون، هرا، هادس و زئوس می شوند. اما از آن جایی که کرونوس از پیش بینی شوم پدر و مادرش آگاه بود تصمیم می گیرد که فرزندانش را از همان بدو تولد ببلعد و فرصت زندگی را از آن ها سلب کند. تا پیش بینی اورانوس و گایا به کرسی ننشیند.

بنابراین کرونوس فرزندانش را هنگام تولد یک به یک می بلعد. اما همسر او از این موضوع ناراحت بود و نمی توانست شاهد بلعیده شدن فرزندان شود و از طرفی هم نمی توانست با تصمیم همسرش کرونوس مخالفت کند پس تصمیم می گیرد که آخرین فرزند خود را هر طور که باشد حفظ کند. سر انجام هنگام تولد فرزندش “زئوس”، از مادرش گایا تقاضای کمک می کند که زئوس را نجات دهد. به همین منظور تکه سنگی را در قنداق پیچیده و به جای زئوس به کرونوس می دهند و بدین ترتیب رئا، زئوس را به جزیره کریت می برد و به دور از چشم همسرش از او نگه داری می کند و او را در آن جزیره تبدیل به مردی قدرتمند و ورزیده می کند.

پس از این که زئوس بزرگ می شود و از اقدامات بی رحمانه ی پدرش آگاه می شود به شدت در صدد انتقام از پدر برمی آید. زئوس به مقابله با پدر راهی می شود و به مبارزه با پدرش کرونوس می پردازد و با خوراندن دارویی جادوئی و تهوع آور، برادران و خواهرانش را که قبلا بلعیده شده بودند را آزاد می کند و از همین جا جنگ ۱۰ ساله ی بین برادران و خواهران زئوس با پدرشان کرونوس و دیگر نوادگان (تایتان ها) او آغاز می شود. اما زئوس که فردی قدرتمند بود پس از ۱۰ سال جنگ و ستیز موفق به شکست پدرش می شود.

از آن جایی که کرونوس پدرش اورانوس را کشته بود. و زئوس از این مسئله اطلاع داشت. زئوس از کشتن پدرش منصرف می شود و کمر به نابودی پدرش نمی بندد و تنها به زندانی کردن ابدی پدرش  در زندان تارتاروس افاقه می کند.

اکنون زئوس فرمانروایی را بدست گرفته است. زئوس به عنوان فرمانروا تصمیم می گیرد طبق قرعه فرمانروایی عالم هستی را بین خود و برادرانش تقسیم کند که بر این اساس آسمان ها به خودش رسید، دریاها نصیب پوزئیدون شد و بدترین قرعه یعنی دنیای زیرین هم به نام هادس رقم خورد. زئوس پس از تقسیم فرمانروایی ها، کوه المپ را مرکز فرماندهی خویش قرار داد که خود و تمامی خدایان دیگر در آن جا سکنی گزیدند که بعدها به المپ نشینان معروف شدند. المپ محل سکونت ۱۲ خدای اصلی بود (به جز هادس که در دنیای زیرین بود) که به آن ها ۱۲ ایزد المپ نشین می گفتند. همچنین همه ی آن ها از فرزندان یا نزدیکان زئوس بودند و زئوس هم به عنوان خدای خدایان بر ۱۲ خدای دیگر این کوه حکومت می کرد.

داستان در بازی God  of  War به این صورت است که زئوس بعد از شکست دادن پدرش کرونوس و نشستن بر تخت فرمانروایی، نقشه های شومی در ذهن می پروراند. نقشه ای برای نابود کردن تایتان ها.

گایا از نقشه های اهریمنی زئوس با خبر می شود و چون خود گایا نیز یک تایتانی محسوب می شد از این پس در مسیر مقابل زئوس قرار میگیرد تا با مقابله با او بپردازد. در این میان زئوس که خود را مستحکم و قدرتمند می بیند محبت گایا را که موجب نجات او از معرض بلعیده شدن توسط پدر شده است را نادیده می گیرد.

با این حال زئوس در صدر قدرت جای دارد. چه کسی توانایی مقابله با زئوس قدرتمند را خواهد داشت؟

در قسمت دوم مقاله علاوه بر ادامه ی داستان به شخصیت “کریتوس” خواهیم پرداخت و با اخلاق و رفتار او آشنا خواهیم شد و این که او از کجا آمده است و هدفش چیست و دلایلی که موجب شده اند تا او از یک انسان معمولی به یک انسان غیر معمول تبدیل شود را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا
تاریخچه خدای جنگ | قسمت اول: سرزمین خدایان - گیمفا