فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

بعید میدانم حتی به صورت گذرا و دورادور، اسم سم لیک و استودیو بازی سازشی اش به گوش شما نخورده باشد. نا سلامتی این حرف بدین معناست که از شنیدن نام مکس پین هیچ خاطره ای در ذهن شما شکل نمی گیرد و احتمالا آلن ویک و کوانتوم بریک نیز برای شما غریبه خواهند بود. سم لیک و تیم خلاق همراهش در Remedy Entertainment, با خلاقیت بالایی که در اختیار داشته اند، سراغ ایده های بزرگ و جاه طلبانه مختلفی رفته اند. فراموش نکنید، سبک، حال و هوا و گیم ولی بازی مثل Quantum Break کاملا خاص و متفاوت محسوب می شد.پس از انتشار آخرین محصول خود، تا مدتی از سازه جدید این استودیو فنلاندی خبری نبود تا بالاخره عنوان Control به طور رسمی معرفی گشت. حال چیز زیادی به عرضه بازی نمانده است و بنابراین با پیش نمایش بازی همراه شما هستیم…

 

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

داستان بازی به شدت با مفاهیم سوپرنچرال و غیرطبیعی گره خورده است. باید دید سازندگان تا چه میزان به موضوعاتی مانند جهان های موازی و یا ابعاد ناشناخته دیگر در طی روایت داستان می پردازند. مرموز بودن فضا و اتمسفر کلی بازی خود می تواند برگ برنده ای برای سازندگان به شمار آید…

بد نیست کمی در مورد داستان بازی در ابتدا صحبت کنیم. داستان بازی و کل مراحل و اتفاقات ریز و درشت مربوطه در آسمان خراشی بزرگ در منهتن به نام Oldest House روی می دهند. Oldest House پایگاه و سردفتر اداره FBC به شمار می رود. این اداره رویدادها و اتفاقات غیر معقول و غیر طبیعی که قوانین فیزیک و طبیعی را زیر سوال برده و نقض کرده اند را بررسی کرده و سعی در فهمیدن ریشه این اتفاقات و عوامل مربوطه دارند. خود سردفتر اصلی آنها یا همان Oldest House نیز نه تنها خود دارای ویژگی‌های عجیب است، بلکه از آن به عنوان مکان قدرت نیز یاد می شود و به لطف وجود یک بعد جدید در این خانه، و شکسته شدن برخی محدودیت ها فضا-مکان-زمان، وسعت کلی این پایگاه بسیار بیشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد…همچنین طی فعل و انفلاتی نیروهای قدرتمند نامشخصی وارد Oldest House می شوند و به همین منظور شخصیت اصلی بازی، Jesse Faden وظیفه نابودی دشمنان و خطرات و بازگرداندن وضع پایگاه به حالت عادی را دارد…بد نیست بدانید علت قدرت های فرازمینی و غیرعادی Jesse نیز، حادثه ای است که در کودکی برای او رخ داده است…

در مورد داستان بازی به صورت کلی باید بگویم در نگاه اول شاید با یک داستان قهرمان گونه تکراری طرف هستیم که فردی با قابلیت های خاص تنها امید آدم های خوب داستان محسوب می شود. اما با اندکی تحقیق و نگرش عمقی به داستان بازی و توجه به سابقه سازندگان، به نظر می رسد با روایتی متفاوت، داستانی چند لایه و مرموز، شخصیت پردازی جذاب و به صورت کلی داستانی ایده آل طرف هستیم. همچنین معمولا عناوین ساخت این استودیو، از لحاظ متن و کارگردانی کات سین ها نیز عملکردی بسیار قابل قبول و اغلب به مراتب بهتر از یک بازی رایانه ای معمولی را دارا ارائه می دهند. همچنین به لطف وجود المان های فرا زمانی و فرا مکانی، احتمال وجود پدیده هایی چون جهان های موازی و موارد مشابه وجود دارد که خود این المان ها، به صورت پیش فرض می توانند روایت داستان بازی را چندین برابر جذاب تر کنند. در کل باید گفت با توجه به کارنامه سازندگان و همچنین پتانسیل های داستانی موجود، به نظر می رسد از لحاظ داستانی شاهد برآورده شدن حداقل انتظارت باشیم.

 

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

در عناوین پیشین رمدی، کات سین ها و صحنه های سینماتیک نه تنها از لحاظ متن و نوشتار قوی ظاهر می شدند، بلکه از کارگردانی بسیار مناسبی نیز برخوردار بودند. صداپیشگی تحسین برانگیز شخصیت های مختلف نیز به کیفیت کلی کات سین ها کمک شایانی کرده است.

از لحاظ گیم، گان پلی و مبارزات، Control تا حد قابل توجهی نسبت به برادر بزرگ تر خود، Quantum Break شباهت های زیادی دارد. از امکان دست کاری فضا-مکان به طور محدود گرفته، تا استفاده از عوامل محیطی علیه دشمنان و همچنین تخریب پذیری فوق العاده بالای هر دو بازی. گیم پلی و مبارزات Control روند کاملا مشخص و سرراستی دارند. شما یک سلاح خاص در اختیار دارید، که قابلیت تبدیل شدن به حالت های مختلف مانند شاتگان را نیز دارد. با استفاده از عوامل محیطی و همچنین قدرت های فراانسانی Jesse, شما دشمنان را در وضعیت آسیب پذیر و مناسب حمله قرار داده و سپس با شلیک توسط سلاح مخصوص خود آن ها را از پای در می اورید. در زمینه استفاده از عوامل محیطی باید بگویم تقریبا تمامی اجسام کوچک و بزرگ در هر بخش و صحنه ای از بازی را، می توانید به عنوان سلاح از آن استفاده کنید. از ساعت دیواری و سطل آشغال گرفته، تا صندلی و میز و اجسام مختلف بزرگ و کوچک. وجود این ویژگی بسیار مهم نبرد ها و مبارزات بازی را متحول ساخته و شاهد مبارزاتی با ریتم بالا و به شدت سریع هستیم که خلاقیت در اسنفاده از امکانات موجود در آن حرف اول را می زند. همچنین بد نیست به این نکته نیز اشاره کنم که سلاح اصلی Jesse قابلیت ارتقأ را نیز دارد و به مرور زمان ویژگی‌هایی برای این سلاح او در دسترس قرار خواهد گرفت. دیگر نکته ای که سازندگان روی آن مانور داده اند این بوده است که Control دارای باس فایت هایی جذاب و حماسی است. با توجه به این خرف به نظر می رسد دشمنان قدرتمند مختلفی منتظر Jesse هستند. همجنین بد نیست بدانید بر خلاف ساخته های پیشین Remedy Entertainment, Control ساختاری غیر خطی تر و سندباکس تر دارد و شاهد محیط های بزرگ اصلی و فرعی متعددی هستیم. در مورد فعالیت ها و مراحل فرعی نیز سازندگان صراحتا اعلام کرده اند حتی در بطن مراحل فرعی نیز داستانی غنی و جذاب انتظار بازیبازان را می کشد و این مراحل فرعی صرفا برای پر کردن وقت نیستند.

 

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

تخریب پذیری بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد…آیا شاهد گیم پلی لذت بخش و اعتیادآور خواهیم بود یا گیم پلی معمولی و تکراری؟

از لحاظ هنری-بصری، تخریب پذیری حرف اول را در بازی Control می زند. این تخریب پذیری خصوصا به خاطر امکان جابه جایی اجسام در محیط توسط Jesse بیش از گذشته مشهود و قابل اهمیت است و در گیم پلی های منتشر شده از بازی دیده ایم های در کوچکترین درگیری ها نیز شاهد ریخت و پاش و جلوه های بصری قابل توجه و چشم نواز هستیم. با وجود این تخریب پذیری طبیعی و چشم نواز، سوالی که پیش می آید این است که سازندگان تا چه حد توانسته اند جلوی برخی مشکلات اجتناب ناپذیر مانند فرو رفتن اجسام در یکدیگر یا افت فریم های احتمالی را بگیرند و آیا بازی از این لحاظ بهینه است یا خیر؟ البته که الان هیچ گونه نظر خاصی در مورد مشکلات گرافیکی بازی را نمی توان معتبر دانست و فقط باید امیدوار بود که سازندگان از این بابت کوتاهی نکرده باشند چون گاهی اوقات، مشکلات و نقص های گرافیکی، می توانند قاتل ایده های بزرگ و آینده دار باشند. از لحاظ گرافیک هنری باید بگویم کیفیت تکسچر های اجسام و طراحی کلی محیط های بازی کاملا راضی کننده بوده و نسل هشتمی به نظر می رسند. حال باید دید کیفیت گرافیکی بازی هنگام عرضه با تریلر های معرفی یکسان است یا شاهد کاهش و افت گرافیک در زمینه کیفیت بافت ها و مسائلی مانند سایه زنی یا نورپردازی نیز هستیم…

 

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

طراحی هنری بازی در نگاه اول خیره کننده به نظر می رسد…

سخن پایانی:

عنوان Control پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به عنوانی استاندارد، جذاب و لذت بخش را داراست. وجود آدمی مانند سم لیک در این پروژه در کنار تیم خلاق رمدی اینترتینمتت، خود نوید خروجی به خودی و خود جذاب و باکیفیت را به ما می دهند. حال تنها باید صبر کرد و دید که آیا این عنوان مورد انتظار می توانداز حیث نمرات و فروش انتظارات را برآورده سازد یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا
فراتر از زمان، فراتر از مکان | پیش نمایش Control - گیمفا