نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا

نقد و بررسی عنوان Stronghold 3

دانیال نوروزی
۱۴:۱۹ ۱۳۹۰/۰۷/۱۶

۱۱ سال پیش، یعنی در آغاز قرن ۲۱ میلادی بازی ای در سبک استراتژیک منتشر شد که امروزه از آن به عنوان یکی از بهترین استراتژیک های تاریخ بازی های رایانه ای یاد می کنند. این بازی Stronghold نام داشت و تقریبا همه ی بازیبازها اسمش را شنیده اند و کمتر کسی پیدا می شود که آن را حتی یک بار ندیده و یا بازی نکرده باشد. از همان اوایل انتشار، با استقبال خوبی مواجه شد و مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت. این بازی، در ایران هم به محبوبیتی فوق العاده دست یافت، به طوری که شرکت های دوبله ی ایرانی نسخه ی Crusaders بازی را که همگان آن را به اسم جنگ های صلیبی می شناسند را فارسی و روانه ی بازار کرد. با آمدن نسخه ی فارسی لذت اش دو چندان شد.

نام: Stronghold 3
سبک : Real Time Strategic
ناشر : Southpeak Games
سازنده : Firefly Studios
پلتفرم : PC

996792 169751 front
بازی از چندین بخش تشکیل می شد، از جمله کمپین و Skirmish که این دو مد به تنهایی، ساعات زیادی بازیباز را مشغول به خود می کردند. موفقیت این بازی، سازندگان را بر آن داشت که نسخه ی دیگری از این بازی بسازند. در سال ۲۰۰۵ نسخه ی دوم این بازی محبوب منتشر گشت ولی به هیچ وجه در حد و اندازه های شماره ی قبل ظاهر نشد. نوآوری هایی که این بازی همراه خود آورده بود برای طرفداران اصلا خوشایند نبود و موجب شد که اعتراض های زیادی به استودیوی سازنده بشود. از این ماجرا سال ها می گذرد ولی هنوز سازندگان بازی، یعنی اعضای Firefly از اشتباهات خود درس نگرفته اند و برای بار چندم لکه ننگ دیگری بر نام این بازی محبوب زدند.
هنگامی که بازی معرفی شد، همه خوشحال بودند و فکر می کردند که این شماره می خواهد باز هم روزهای خوب و به یاد ماندنی S1 را برایشان تکرار کنند. انتظارات از بازی به شدت بالا بود و همه منتظر بازگشت باشکوه این بازی بودند. ولی وقتی بازی عرضه شد، شوک بزرگی را به همه طرفداران وارد کرد. تمام وعده ها پوچ بودند. بازی آنچنان ضعیف است که نمی توان آن را یک Stronghold خواند. داستان بازی ادامه ی نسخه ی اولیه بازی است. شما همچنان در نقش The Boy هستید، ۱۰ سال از آخرین حمله ی دشمن اصلی شما یعنی Wolf گذشته و او در حالی که همه فکر می کنند مرده است، بازگشته و می خواهد انتقام شکست خود را از The Boy بگیرد. اما شما و متحدانتان باید جلوی او را بگیرید و از مردمتان در برابر او محافظت کنید.
بازی همانند نسخه ی قبل دو نوع کمپین دارد. یکی نظامی و دیگری اقتصادی، در قسمت نظامی شما خط اصلی داستان را دنبال می کنید. بازی از آنجا شروع می شود که Wolf شبانه به قلعه شما حمله کرده است و شما و همسرتان باید از قلعه فرار کنید تا اسیر نشوید. سپس در مراحل بعدی مانند نسخه ی قبل به تجدید قوا پرداخته و به مقابله با ولف می پردازید. داستان این بازی حتی جذابیت و کشش نسخه ی قبل را ندارد. در بخش کمپین اقتصادی هم به دور از جنگ و خون ریزی، به سازمان دهی نیروها می پردازید و ماموریت های شما بیشتر جمع آوری غذا، مهمات و منابع هستند. پس از پایان این بخش ها دیگر بازی چیزی ندارد که به شما ارائه بدهد و یکی از بدترین شوک ها را به شما وارد می کند، در بازی بخش مبارزه آزاد یا Skirmish وجود ندارد و به دلایل نامعلومی حذف شده است.
گرافیک بازی بسیار ضعیف می باشد و اصلا در حد و اندازه ی بازی های سال ۲۰۱۱ نیست. مدل های استفاده شده در آن هم از مدل های بازی قبل کپی برداری شده. مدل انسان ها نیز بسیار بد و حرکت کردنشان مانند ربات است، انیمیشن ذراتی که پس از تخریب بناها به اطراف پرتاب می شوند بسیار ضعیف است و باعث افت فریم شدیدی می گردد. تنها پیشرفتی که این بازی در زمینه گرافیک کرده، ورود سیستم شب و روز و بارش باران به بازی و تاثیر گذاشتن آن ها بر روند بازی است که انصافا خوب کار شده. صداگذاری و موسیقی هم فرق چندانی با نسخه ی قبلی نکرده و بجز چند آهنگ جدید که به اندازه انگشتان یک دست نیستند چیز زیادی به بازی اضافه نشده است.
در آخر می توان گفت که همه ی این اشکالات دست به دست هم دادند و یکی از بهترین بازی های رایانه ای تاریخ را به باد فنا سپردند و کاری کردند که فقط یک شبح از اسم Stronghold باقی بماند. سازندگان با این کار، خود را در میان بازیبازها منفور و غیر قابل بخشش کردند و آبروی خود را از دست دادند. به امید روز بازگشت با شکوه Stronghold.

===============
نکات + : وجود سیستم شب و روز و تاثیر آن ها در بازی
نکات – : نبود بخش Skirmish – کپی برداری گرافیک و موسیقی از نسخه قبل
===============

نمرات :
گرافیک : ۴
گیم پلی : ۵
جذابیت : ۳.۵
موسیقی : ۳
نمره کل : ۳

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا
نقد و بررسی عنوان Stronghold 3 - گیمفا