پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا

پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia

نیما شعبانی
۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا

در شماره‌ی جدید از مجموعه مقالات «پیش به سوی E3 2019»، نگاهی به انتظاراتمان از نمایش پلتفرم Stadia از طرف شرکت گوگل (Google)، در نمایشگاه بزرگ E3 امسال انداخته‌ایم؛ با گیمفا همراه باشید.

نحوه‌ی انجام بازی‌های ویدئویی طی سال‌های اخیر دچار تغییراتی بسیاری شده است، اما با ظهور پدیده‌ی پردازش ابری بازی‌های ویدئویی به صورت گسترده‌تر، سال ۲۰۱۹ به سال ویژه‌ای برای صنعت بازی‌های ویدئویی و ارتقاء نحوه‌ی انجام بازی‌ها تبدیل گشت. در حال حاضر نیز شرکت گوگل با پلتفرم Stadia، به عنوان رهبر توسعه‌ی فناوری ابری بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود. البته با حضور و نمایش قدرتمند گوگل حول محور Stadia، دو شرکت سونی (Sony) و نینتندو (Nintendo) تصمیم گرفتند تا با همکاری شرکت مایکروسافت (Microsoft) و بهره‌مندی از سامانه‌ی پردازش ابری این شرکت یعنی xCloude، خود را به صورت گسترده‌تر به حوزه‌ی پردازش ابری بازی‌های ویدئویی وارد کنند.

در واقع Stadia پلتفرمی است که برای دسترسی به آن به حداقل نیاز سخت‌افزاری احتیاج خواهید داشت و به لطف این موضوع نیز امکان تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی بر روی هر دستگاهی میسر خواهد بود. بر خلاف پلتفرم‌های مشابه مانند PSN و Steam که شما برای استریم بازی‌ها، حتما به یک دسته‌ی اختصاصی و مبدل آن برای دستگاه مقصد خود نیاز دارید.

Stadia ابتدا در کنفرانس GDC 2019 و با یک نمایش نسبتا پر و پیمان معرفی شد که اطلاعات زیادی نیز از قابلیت‌های پلتفرم مورد نظر در اختیارمان قرار داد. حال در مقاله‌ی پیش رو قصد داریم تا به بررسی اطلاعات موجود از این پلتفرم و انتظاراتی که از نمایش آن در E3 2019 داریم، بپردازیم.

تا به این لحظه از Stadia چه می دانیم؟

معرفی Stadia در کنفرانس GDC 2019 اطلاعات بسیاری را حول محور این پلتفرم در اختیارمان قرار داد. بر اساس اطلاعات موجود، این پلتفرم تماما بر پایه‌ی پردازش ابری بوده و برروی تمام دستگاه‌هایی که از مرورگر Chrome پشتیبانی می‌کنند، قابل دسترس است. همچنین بر اساس اطلاعات فنی موجود از این پلتفرم، Stadia در ابتدای عرضه‌ی خود قدرتی معادل یک رایانه‌ی شخصی با سخت‌افزار یک سی‌پی‌یو چند هسته‌ای با سرعت کلاک ۲٫۷ گیگاهرتز، ۱۶ گیگابایت رم، حافظه‌ی SSD و نسخه‌ی جدید سری کارت‌گرافیک‌های Navy شرکت AMD با قدرتی معادل ۱۰٫۷ ترافلاپس را ارائه می‌دهد. پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌ترین کنسول بازی حال حاضر یعنی ایکس‌باکس وان ایکس، قدرتی معادل ۶ ترافلاپس در اختیار بازی‌بازان می‌گذارد.

Stadia قادر است تا بازی‌ها را با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ اجرا کند که البته این امر به بهینه‌سازی بازی مورد نظر و از همه مهم‌تر، سرعت و کیفیت اینترنت و اتصال به شبکه‌ی دستگاه مقصد بستگی دارد.

به لطف این پلتفرم، دیگر نیازی نیست تا برای دانلود بازی‌ها، پچ‌‌ها و به‌روزرسان‌های آن‌ها وقت صرف کنید و می‌توانید حتی پس از مشاهده‌ی تریلر بازی برروی وب‌سایت یوتیوب، به انجام آن بازی در همان صفحه‌ی مرورگر اینترنت خود بپرازید. بر اساس اطلاعات منتشر شده، پلتفرم مورد نظر برای انجام بازی‌های چندنفره و آنلاین نیز بهینه شده است. به لطف سرویس جدید استریم شرکت گوگل که به زودی معرفی خواهد شد، بازی‌بازان می‌توانند با تماشای استریم دیگران و سپس ارسال درخواست به آن‌ها، به بازی در حال انجام آن‌ها بپیوندند. همچنین دستیار صوتی گوگل نیز در هنگام انجام بازی، به عنوان راهنمای بازی‌بازان در دسترس قرار دارد.

براساس توضیحات ارائه شده توسط گوگل، دیگر شاهد هک و تقلب در بازی‌های آنلاین نخواهیم بود.

وقتی صحبت از بازی برروی فضای ابری به میان می‌آید، پهنای‌باند به عنوان اصلی‌ترین نگرانی بازی‌بازان شناخته می‌شود. گوگل اعلام کرد که برای تجربه‌ی بازی‌ها با رزولوشن ۱۰۸۰P و نرخ فریم ۶۰، به اینترنتی با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه و برای تجربه‌ی ۴K بازی‌ها نیز به سرعت حداقل ۳۰ مگابیت نیاز خواهید داشت.

در حال حاضر دو عنوان Assassins Creed Odyssey و Doom Eternal برای پلتفرم Stadia تائید شده‌اند. این پلتفرم تا پایان سال جاری در کشور‎‌های کانادا، ایالات متحده، اروپا و بریتانیا در دسترس قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، گوگل با شرکت‌های بزرگی مانند توکی گیمز (۲K Games)، بتسدا (Bethesda) و یوبی‌سافت اقدام به عقد قرارداد همکاری کرده است و با حضور جید ریموند (Jade Raymond) در این شرکت، به نظر می‌رسد که گوگل قصد ساخت عناوین انحصاری برای پلتفرم Stadia را نیز دارد.

از طرفی این پلتفرم از یک کنترلر اختصاصی بهره خواهد برد که استفاده از آن کاملا اختیاری است اما قابلیت‌های بسیاری را در اختیار بازی‎‌بازان خواهد گذاشت که تماما برای این کنترلر و پلتفرم Stadia تدارک دیده شده‌اند.

چه مواردی برای E3 تایید شده است؟

در حال حاضر هیچ اطلاعات رسمی از تائید حضور گوگل و Stadia در E3 2019، در دست نیست اما در کنفرانس GDC 2019، گوگل اعلام داشت که اطلاعات تکمیلی از این پلتفرم را در تابستان ۲۰۱۹ به اشتراک خواهد گذاشت و با در نظر گرفتن این موضوع که E3 2019 در ژوئن برگزار می‌گردد و ژوئن نیز به عنوان اولین ماه تابستان در سال میلادی به حساب می‌آید، می‌توان حدس زد که گوگل کنفرانسی را در E3 2019 و حول محور Stadia ترتیب داده باشد.

چه انتظاراتی از نمایش Stadia در E3 داریم؟

با وجود اینکه اطلاعات بسیاری حول پلتفرم Stadia در دسترس قرار دارد اما همچنان سوالات بسیاری ذهن ما را درگیر کرده و مهم‌ترین سوال این است که پلتفرم Stadia از چه شیوه‌ای برای فروش بازی‌ها استفاده خواهد کرد؟ آیا بازی‌ها به صورت جداگانه به فروش می‌رسند یا شاهد سرویس اشتراکی برای دسترسی به آن‌ها خواهیم بود؟ آیا قابلیت اجاره و دسترسی محدود به بازی‌ها وجود خواهد داشت؟ شاید هم ترکیبی از هر سه شیوه‌ی ارائه را شاهد باشیم. در ماه گذشته اعلام شد که گوگل تصمیمات خود را برای شیوه‌ی فروش و ارائه‌ی بازی‌ها نهایی کرده است اما فعلا قصد ندارد تا اطلاعاتی را در این رابطه به اشتراک بگذارد. البته رئیس شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) به تازگی اعلام کرد که Stadia شامل انتخاب‌های بسیاری برای نحوه در اختیار گرفتن و خرید بازی‌ها می‌شود.

همچنین انتظار داریم تا لاین‌آپ شرکت‌های توسعه‌ دهنده‌ی بازی‌های ویدئویی برای عرضه‌ عناوین خود برروی این پلتفرم، معرفی شود. همچنین انتظار می‌رود که دسترسی به پلتفرم Stadia و تست آن در E3 2019 فراهم شود. در پایان نیز انتظار داریم تا شرکت گوگل از سرویس استریم جدید خود برای اشتراک گیم‌پلی بازی‌ها توسط بازی‌بازان، رونمایی کند.

نمایشگاه E3 2019 در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۸ (۱۱ ژوئن ۲۰۱۹) به مدت سه روز برگزار می‌شود و ما امیدواریم تا با حضور شرکت گوگل در این نمایشگاه و برگزاری یک کنفرانس اختصاصی، به بسیاری از پرسش‌هایمان حول محور پلتفرم Stadia پاسخ داده شود.

E3 ، Stadia

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا
پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

پیش به سوی E3 2019 | انتظاراتمان از پلتفرم Stadia - گیمفا