تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته

مهرداد میرشاهی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

کمتر از دو هفته دیگر به برگزاری رویداد E3 امسال زمان باقی مانده است و ظاهراً شرکت مایکروسافت قصد دارد در جریان این نمایشگاه، از نسل بعدی ایکس‌باکس رونمایی کند. این عمل از نظر زمان‌بندی درست است چراکه سونی نیز مدتی قبل، نخستین جزئیات رسمی از مشخصات سخت‌افزاری کنسول پلی‌استیشن ۵ را منتشر کرد. مایکروسافت گفته است که حضوری پررنگ و بزرگ در E3 امسال خواهد داشت. در این چند ماه شایعات بسیار زیادی در خصوص نسل بعدی کنسول‌های ایکس‌باکس منتشر شده است و E3 2019 همان جایی‌ست که به صورت رسمی از این کنسول و ویژگی‌هایش مطلع خواهیم شد.

قبل از اینکه به آینده نگاه کنیم، بیایید به گذشته نگاهی بیندازیم. تقریباً حدود بیست سال است که مایکروسافت وارد حوزه ساخت سخت‌افزارهای مرتبط با بازی‌های ویدئویی شده و برای پیش‌بینی و بررسیِ وضعیتِ آینده، بهترین کار این است که به گذشته این شرکت و معرفی‌های قبلی آن نگاه کنیم.

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

ایکس‌باکس

نخستین ورود مایکروسافت به حوزه بازی‌های ویدئویی در دو بخش صورت گرفت آن هم زمانی که این صنعت تقریباً شکست خورده بود و نمایشگاه‌هایی با محوریت ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده زیادی وجود نداشت. نخست، این شرکت کنسول خود را در «کنفرانس توسعه‌ دهندگان بازی‌های ویدئویی» در سال ۲۰۰۱ میلادی برای برخی سازندگان به نمایش گذاشت. سپس، در ارائه‌ای جداگانه در رویداد CES 2001 آن را در محضر عموم به نمایش در آورد.

در دومین نمایش در لاس وگاس، بیل گیتس (Bill Gates)، رئیس سابق مایکروسافت، برروی استیج برای معرفی کنسول ایکس‌باکس حاضر شد. این نمایش به عنوان یک «انقلاب» وعده داده شده بود و ماه اکتبر به عنوان زمان عرضه این کنسول با کمپین تبلیغاتی ۵۰۰ میلیون دلاری مشخص شده بود. ازآنجایی که گفته می‌شود که این کنسول از پلی‌استیشن ۲ سونی بسیار قوی‌تر است، این نمایشگاه مصرف‌کنندگان وارد مرحله جدیدی شد. همچنین مایکروسافت وعده داد که ایکس‌باکس، معماری ساده‌ای برای توسعه‌ دهندگان خواهد داشت. معرفی کنسول با نمایش یک بازی کشتی با حضور کوتاه دواین جانسون (Dwayne Johnson) ملقب به The Rock همراه بود.

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

تحلیلگران در آن زمان ادعا می‌کردند که این کنسول یک اسب تروجان خواهد بود و می‌تواند عملکردهای تلویزیون‌های اینترنتی و تعاملی را تحت شعاع قرار دهد. اما اد فریز (Ed Fries) که در زمینه نشر بازی‌های ویدئویی فعالیت داشت نظر متفاوتی با این اظهارنظرها داشته است.

او در این خصوص ابراز کرده بود:

ما در میدان‌های زیادی مبارزه کردیم تا این جعبه را طوری بسازیم که تماماً به بازی‌های ویدئویی و گیمینگ اختصاص داشته باشد. با این حال این قضیه در طولانی مدت حس جدیدی خواهد داد، اگر ایکس‌باکس راه خود را به شبکه‌های خانگی باز کند قطعاً بیل در خصوص آن صحبت خواهد کرد، خواهیم دید چه می‌شود.

این کنسول با قیمت ۳۰۰ دلار (و با احتساب نرخ تورم، معادل ۴۳۰ دلار) وارد بازار شد.

ایکس‌باکس ۳۶۰

کار برروی ایکس‌باکس ۳۶۰ از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد و مایکروسافت در بلویویِ واشنگتن، بار دیگر توسعه دهندگان را هدف قرار داد. این شرکت بی سر و صدا دنبال استخدام مدیران اجرایی مختلفی بود و توانست پیتر مور (Peter Moore) از سگا را به استخدام خود در آورد تا فضای کاری و معماری خود را بهبود ببخشد؛ اما این دفعه، ردموندی‌ها برنامه متفاوتی برای معرفی این ماشین به عموم مردم در سر داشتند. به جای برگزاری یک سخنرانی عمومی در یک نمایشگاه مرتبط با صنعت، مایکروسافت مستقیماً به تلویزیون رفت. به طور خاص، MTV.

بر اساس گزارش Ploygon، مایکروسافت در برنامه ویژه «MTV Presents Xbox: The Next Generation Revealed» از کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ پرده‌برداری کرد. میزبان این برنامه الیجا وود (Elijah Woods) بود و مهمانان ویژه‌ای نظیر The Killers و لیل جان (Lil Jon) در آن حضور داشتند. تولیدکننده اجرایی ایکس‌باکس ۳۶۰ یعنی جی. آلارد (J. Allard) در این گفتگو شرکت داشت و مایکروسافت برروی همیشه در اتصال بودن این کنسول و قابلیت شخصی‌سازی آن تاکید داشت. این مرحله موفقیت بخش ایکس‌باکس لایو (Xbox Live) بود.

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

ایکس‌باکس ۳۶۰ در تاریخ سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ (۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ میلادی) در قالب دو نسخه عرضه شد: دستگاه Core با قیمت ۳۰۰ دلار و نسخه Premium با هارددرایو ۲۰ گیگابایتی با قیمت ۴۰۰ دلار که با احتساب نرخ تورم به ترتیب ۳۹۰ دلار و ۵۲۰ دلار قیمت داشتند.

با در نظر گرفتن عمر طولانی این کنسول، می‌توان اینطور گفت که ایکس‌باکس ۳۶۰ باعث احیا و گسترش برند کنسول‌های ایکس‌باکس شد. بسیاری از مدل‌های دیگر این کنسول به واسطه هارددرایو و تغییرات جزئی نیز روانه بازار شدند. بزرگترین مدل تغییریافته را می‌توان ایکس‌باکس ۳۶۰ اس یا اسلیم دانست که فرم کاملاً جدیدی نسبت به کنسول پایه ایکس‌باکس ۳۶۰ داشت و در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد بازار شد. این نسخه اصلاح‌شده نه تنها طراحی متفاوتی نسبت به کنسول اصلی داشت، بلکه به واسطه استفاده از سخت‌افزار بهتری، باعث شد تا مشکل اصلی کنسول‌های ایکس‌باکس که در آن زمان به «چرخه سرخ مرگ» – در ایران با نام سه چراغه شدن از آن یاد می‌شود – یاد می‌شد را نیز برطرف سازد.

ایکس‌باکس وان

به عنوان آخرین کنسولِ اصلی که مایکروسافت عرضه کرده، باید به ایکس‌باکس وان اشاره کنیم که برای بازی‌بازان مدرن کاملاً شناخته شده است. ایکس‌باکس ۳۶۰ عمری طولانی و تقریباً هشت ساله داشت؛ برخلاف روال رایج که هر کنسول حدود ۴ سال عمر مفید داشت. یکی از مواردی که به کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ اضافه شده بود و بخش مهمی از ایکس‌باکس وان نیز محسوب می‌شود: کینکت (Kinect) بود. دوربین سنجش حرکت که به عنوان یک ابزار اختیاری برای دارندگان ایکس‌باکس ۳۶۰ در دسترس قرار گرفت، بخش مهمی از کنسول ایکس‌باکس وان – دستگاهی که همه سرگرمی‌ها در آن قرار دارد- را شکل می‌داد.

مایکروسافت در جریان یک رویداد ویژه در ردموند واشنگتن از این کنسول با عنوان یک کنسول چندرسانه‌ای پرده‌برداری کرد. می‌توان از این کنسول به عنوان یک سخت‌افزار کابلی استفاده کرد و یا با استفاده از کینکت و دستورهای صوتی برای انواع بازی و سرگرمی از ویژگی‌های آن بهره برد.

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

دومین رویداد برنامه‌ریزی شده در E3 آن سال بود که با محوریت تمرکز بر قابلیت‌های بازی‌های ویدئویی ایکس‌باکس وان تدارک دیده شده بود. در این رویداد مایکروسافت به معرفی برنامه خود برای اتصال بازی‌های ایکس‌باکس وان به یک حساب کاربری پرداخت که شامل نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها نیز می‌شد. این شرکت طرحی پیچیده را معرفی کرد که بازی‌بازان را قادر می‌ساخت تا به معامله و یا انتقال بازی‌های خود به دیگران بپردازند و خود کنسول نیز همواره باید مالکیت بازی را بررسی کند. به واسطه واکنش‌های منفی بازی‌بازان و امکان شکست در رقابت با سونی، مایکروسافت پیش از عرضه ایکس‌باکس وان برنامه‌های DRM خود را تغییر داد. در طول یک سال عرضه این کنسول، مایکروسافت به‌روزرسانی‌های زیادی با تمرکز برروی قابلیت‌های سرگرمی آن منتشر کرد.

کنسول ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۳ میلادی در قالب دو پیکربندی عرضه شد: نسخه استاندارد با قیمت ۴۰۰ دلار و نسخه باندل شده با کینکت با قیمت ۵۰۰ دلار که با احتساب نرخ تورم در آن زمان، به ترتیب ۴۴۰ و ۵۵۰ دلار قیمت داشتند.

از آن زمان، دو نسخه متفاوت از ایکس‌باکس وان نیز عرضه شد. نخست، کنسول ایکس‌باکس وان اس که در کنفرانس خبری مایکروسافت در E3 2016 معرفی شد. دومی نیز کنسول قدرتمند ایکس‌باکس وان ایکس بود که در E3 2017 معرفی شد.

ایکس‌باکس جدید

اینک همه نگاه‌ها به رویداد E3 2019 و کنفرانس خبری مایکروسافت در این نمایشگاه است. فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت در E3 سال گذشته رسماً تائید کرد که مایکروسافت در حال ساخت کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس است. او تاکید کرد که این شرکت در رویداد امسال، «چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن» دارد. اکنون، تا کمتر از دو هفته دیگر متوجه خواهیم شد که این چیزها چه هستند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مرسی بابت مقاله
    پرچم ۳۶۰ هنوزم بالاست 😎 البته با توجه ب قیمتش گفتم الان شده ۱٫۸۰۰ دمشون گرم من ۱٫۲۰۰ خریده بودم 😀 😮
    ولی خدایی من خودم هنوز ۳۶۰ دارم از هر جهت کاملو عالیه ب خصوص کینکت فوق العادششششش و توی زمان خودش بهترین بود:yes:

  • Farshad.redmondy گفت:

    واضحه که اطلاعاته خوبی از کنسول بعدی میگه خیلی دلم میخواد بدونم اسمشو چی گذاشتن و برنامه هایی که براش داره قابلیت هاش و بازی هایی که همراه عرضه براش لانچ میشه تا احتمالا قیمتش…چه e3 امسال صبر براش سخته :inlove:

  • Rr گفت:

    کنسول خیلی خوبی بود xbox 360
    من خودم نسل پیش نه ps3 داشتم نه xbox360
    و pc player بودم ولی این کنسول اوج هنر مایکروسافت تو ساخت بازی و کنسول بود
    از گیرز و هیلو گرفته تا آلان ویک و فورتزا های قدیمی
    یاد نسل پیش به خیر نه گرونی بود نه ps چیزی به اسم پلاس داشت و نه بازیا انقدر گرون بودن
    یادمه تو استیم بازی اسکایریم رو که تازه اومده بود خریدم فقط ۶۰ هزار تومن ولی الان معلوم نیست چقدر باید برای الدر اسکرولز بعدی پول بدیم
    یاد نسل قبل به خیر

  • Sina5124 گفت:

    مقاله جالبی بود

    آقای میرشاهی چرا بعضی از نظرات خیلی دیر تایید میشن؟

  • با تشکر از مقاله
    من خودم نسل پیش xbox 360 خریدم بخاطر راحت تر بودن خریدن دیسک و.‌.. و هنوز لذت اره کردن دشمن ها تو گیرز ۲ یادمه ولی هنوز هم حسرت کلی انحصاری ps3 تو دلم مونده
    متاسفانه کل این نسل رو xbox اشتباه رفتش از همون موقع که گفتن از دیسک دسته دوم پشتیبانی نمی کنه که به لطف سونی این سیاست رو برداشت(یادش بخیر چقدر سونی و کاربرا ویدیو مسخره کردن این حرکت مایکروسافت رو درست کردن) تا همین حذف کینکت و پشتیبانی نکردن کنسول اولیه از hdr

  • فرشاد گفت:

    مقاله خوبی بود آقای میرشاهی اما یکسری موارد خیلی برام عجیب بود ابتدای مقاله شما گفتید نخستین ورود مایکروسافت به حوزه بازی‌های ویدئویی در دو بخش صورت گرفت آن هم زمانی که این صنعت تقریباً شکست خورده بود و نمایشگاه‌هایی با محوریت ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده زیادی وجود نداشت. اول اینکه من شاید منتقد صنعت گیم نباشم اما تا جایی که میدونم این صنعت شکست خورده نبود چون سونی در سال ۱۹۹۴ با ساخت پلی استیشن انقلابی تو این صنعت به وجود آورد روح تازه ای به این صنعت بخشید اینو من نمیگم تو همه سایت های خبری خارجی هم میشه دید دوم اینکه کنفرانس های E3 اشتباه نکرده باشم در سال ۱۹۹۵ اولیش برگزار شد که که از سال ۲۰۰۰ این کنفرانس به بزرگترین کنفرانس گیمی دنیا تبدیل شد برای این ۲ مورد اگه توضیحی بتونید ارائه بدید ممنون میشم و سوم اینکه دقیقا طبق فرمایشات شما نسل اول ایکس باکس با اینکه گفته میشد از پلی استیشن ۲ سریع تر و قوی تر اما برای مایکرو شکست محسوب میشد بماند که ps2 نمادی شد در صنعت گیم که فکر کنم دیگه کنسولی مثل اون ساخته نمیشه و همچنان پادشاه بی چون و چرای صنعت گیم پر افتخار ps2 هستش اما دقیقا با ۳۶۰ اوضاع تغییر کرد البته به غیر از نسخه های فالکون مضخرف که سه چراغه میشدن اون زمان با ۲۵۰ تومن یکیش رو خریدیم اینقدر ارزونی بود یه ps3 هم بعدا خریدیم کنسول های خوبی بودن و در رقابت با ps3 خیلی به سونی فشار آورد اما بزرگترین ضعفش نبود هارد داخلی با حجم بالا و کنترلر های باتری خورش بود اما این نسل مجددا برای مایکروسافت شکست بدی بود اگر پیتر مور همچنان در مایکروسافت بود یا استیو بالمر به نظرم وضعیت ایکس باکس خیلی بهتر میشد چون این ۲ نفر خیلی در رشد ۳۶۰ دخیل بودن مثل اسپنسر فقط حرف نمیزدن بازی های خوب رو کنسل نمیکردن به شخصه هنوزم از اینکه اسکال باند رو کنسل کرده ناراحتم چون اوایل این نسل فکر میکردم بازم رقابت خفنی بین سونی و مایکرو شکل میگیره ام اما جدا از ضعف های ایکس باکس آدم باید خوبی هاشم بگه:
    ۱- طرح و کاور و باندل های بی شمار چزی که خودم از سونی میخوام انجام بده برای نسل بعد
    ۲- کپی خور شدن سریع کنسول همین الان تو نسل ۸ خیلی ساده میشه ایکس باکس رو با ۱۵۰ تومن هاردش رو پر بازی کنی ولی سونی حتا اگه اکانتی هم کار کنی ۴۰۰ تومن میگیرن هارد رو پر میکنن برای ما ایرانیا این یه موضوع به نظرم خیلی مهمه الان از برج ۱ تا حالا نتونستم یه بازی بخرم آخرین بازیم همون اویل ۲ بوده
    به هر حال اینا مواردی هستن که ایکس باکس داره و سونی نداره

    • ashkandlv گفت:

      تا جایی که ما دیدیم و شنیدیم نماد فروش تو صنعت سرگرمی ds بود 😀
      بعدشم سونی با اومدنش تویه اون دوران زیادم سر صدا خاصی نکرد و تا جایی که من به خاطر دارم سونی و نینتندو از هم جدا شدن بخاطر سیاست های عجیب بعدشم رفت سگا رو با یه قرداد عجیب نابود کرد و… اینطوری شد که ps بالا کشید .. و هیچ روحی هم به صنعت گیم دمیده نشد چون نینتندو و سگا دقیقا کارشون رو میکردن و سگا از نگاه تکنلوژی از همه جلو تر بود …. دست نبر تو تاریخ واسه پن که بودنت من خودمم ps داشتم و تا الان هم دارم alonefoxir پی اس ان م …ولی فن بوی بازی در نمیارم اونم در این حد این صنعت یه دفعه نجات پیدا کرد اونم به دست نینتندو

      • فرشاد گفت:

        فکر کنم خود گیمفا یه مقاله ارائه داد در مورد تاریخ پلی استیشن که توش نوشته بودن تا قبل از ساخت پلی استیشن بله با نینتندو به مشکل خوردن چون نینتندویی که اینقدر از بالا میری مدیرانش قبول نمیکردن که از سی دی به جای کارتیریج استفاده کنن و فکر میکردن سی دی به درد صنعت گیم نمیخوره پس بیخودی فکت نده این سونی بوده که همیشه ریسک کرده تو این صنعت و جایی که الان این صنعت بهش رسیده مدیون سونی و زحماتی که برای اون تاحالا کشیده در خوب بودن نینتندو شکی نیست ولی واقعا هنوز نفهمیدم شیره مالیدن سر مشتری ها اونم با یه کنسول دی اس یعنی چی ۱۰۰ تا مدل داره لعنتی نسخه اولش نسخه دوبعدی نسخه ۳ بعدی مگه مسخره بازیه بعدشم میگم سونی اوله چون آمار فروش کنسول PS2 150 150 میلیون دستگاه در صورتی نینتندو اصن معنی نسل رو نمیفهمه و واسه خودش هر موقع دلش بخواد کنسول میده باز دم مایکرو گرم این چرخه رو حفط کرده پس بیخودی جو نده بالا بری پایین بری در حال حاضر سونی در صنعت گیم در بخش کنسولی حرف اول رو میزنه پی سی گیمینگ بحثش جداست آره من خودم آتاری داشتم میکرو داشتم سگا داشتم ولی لذت واقعی دنیای گیم رو حقیقتا با پلی استیشن فهمیدم حرفی که در مورد نینتندو میزنی میدونی مثل چی میمونه مثل طرفداران متعصب حال حاضر نوکیا میمونه هنوز میگن نوکیا بهترین گوشی دنیا رو میسازه در حال این صنعت گوشی الان تو دستای اپل – سامسونگ و هوآوی داره میچرخه نینتندو تا ۱۰۰ سال نوری که بدو چون هدفشون ساخت بازی های دسته جمعی و خانوادگی هرگز به دوران اوجش با حضور سونی برنمیگرده زمونه عوض شده الان چون بنز اولین ماشین دنیا رو ساخته دلیل نمیشه همچنان برتر باشه

        • ashkandlv گفت:

          داداش نسخه دو بعدی ۳ بعدی نداره 😀 یه دی اس هست که مال چند نسل پیشه و یه ۳ دی اس که مال نسل هفته همین کافیه واسه ثبات نداشتن معلوماتت..بزار ببنییم داستان چی بوده؟!!! اول این که اون قرار داد بر این پایه بود که سونی تکنلوژی درایو های سی دی رو واسه نینتندو بسازه پس در اینجا مشخص میشه نینتندو دنبال درایو های نوری بوده واسه نینتندو ۶۴
          وقتی قرار داد بهم میخوره نینتندو باز برمیگرده به کارتریج
          بعدشم ما داریم در مورد صنعت سرگرمی حرف میزنیم یادت نره نسل هفت برنده از لحاظ فروش wii بود چی میزنی داداش؟! ما منکر سونی نمیشیم فقط میگیم سونی چیزی رو تغیر نداد قبل از سونی سگا از سی دی استفاده کرد برو تاریخ بخون میگن کسی که تاریخ نمیدونه کور هستت….و اینم بگمم که اینقد واسه یه کنسول زور نزن داداش به منو تو هیچی نمیماسه اون کنسولتم که بابایی خریده واست چیز نااابی نیست اکشن های روی میزم از کل کنسولت گیرونترن ?:-) پس نیازی نیست اینطوری سخت بگیری پرفروش ترین ds بوده ویکی کن متوجه میشی

        • ashkandlv گفت:

          راستی از نظر مهندسی بحواییم حساب کنیم مرسدس درو کرد f1 رو امسال …

          • فرشاد گفت:

            بله تو فرمول ۱ جوایز رو درو کرد البته اگه همیلتون رو نداشتن نمیتونستن ولی با این حال الان همه بنز رو بیشتر به خاطر لوکس بودن میشناسن نه یه ابر ماشین مثل بوگاتی پاگانی یا لامبورگینی من مخالف ایکس باکس نیستم حتا سال ۲۰۱۰ که نسخه جدیدش اومد میخواستم یکی بگیرم که پولم جور نشد چون واقعا خوشگل بود طرح جدیدش اما تو نسل ۸ ایکس باکس به هیچ وجه منو راضی نکرد بگذریم این نسلم داره تموم میشه امیدوارم تو نسل بعد هر دو شرکت برای فن های خودشون بهترین رو هارو عرضه کنن کیه که بدش بیاد شاید فرجی شد ارزونی شد تو نسل بعد هر دو کنسول رو مثل نسل هفت خریدم

  • Senatorbigy گفت:

    ای کاش اطلاعاتی که مربوط به Xbox Next Gen میشه حداقل تا حدی مثه PS5 بیادش تو E3 امسال 😉 :inlove: :yes: tnxXx

  • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

    خیلیم عالی بود مقالتون :yes: یادم نمیره اولین کنسولم سگا بود چه کیفی داشت و یا اینکه از بچگی همه کنسول های سونی رو از مغازه داییم می گرفتم تا اینکه خودم کنسول ps3 و ps4 رو خریدم. :inlove:
    با این حال پسر خالم تا یه زمانی طرفدار xbox بود وقتی xbox360 گرفته بود چه کیفی می کردیم باهم بازی می کردیم. واقعا عجب کنسول باحالی بود :blus:

  • Mohammadreza7 گفت:

    ۳۶۰ کبیر :inlove: :brokenheart:
    چه روزها و‌ شب ها که به امید ۷۲۰ عمرمون رو تلف نکردیم :laugh:
    روزگار شیرینی بود…!
    من اگه جای مدیرای مایکروسافت بودم اسم اکس باکس بعدی رو میذاشتم ۷۲۰ که خاطرات خوش دوران ۳۶۰ رو تداعی کنه :yes:

  • F-d گفت:

    برنامه ریزی کرده بودم اخرای نسل ی ایکس باکس وان کارکرد خوش قیمت بگیرم برای یکسری از بازیها بعد یهو اینچنان دلار کشید بالا که حتی تو خرید بازیهای ps4 خودم موندم الان
    واقعا چ مملکتی شده.
    درد اینه ک قبل گرونی ی ps3 سوپر اسلیم اورجیتال رو ۳۵۰ فروختم تا مثلا برم x1 بگیرم
    هم از این افتادم هم از اون متاسفانه
    بهترین تفریح خیلی از ماها برای انور ابی ها ارزون ترین تفریح ولی برای ماها جز محالات شده

  • من فکر میکنم کنسول بعدیش.ن اسمش ایکس باکس ۱۰ میشه.

  • PERSIAN NAZI گفت:

    به لحاظ سخت افزار مایکروسافت همیشه چند پله جلوتر بوده اما نتونسته بازاری بزرگ رو بدست بیاره
    هرچند که روز به روز به تعداد PC گیمینگ اضافه میشه و تعداد کنسول پلیرها کمتر میشه

  • مقاله خوبی بود thanks
    امیدوارم مایکروسافت نسل ۹ رو به قدرت شروع کنه و انحصاری های بزرگی منتشر کنه انحصاری هایی که مثل عناوین gears و halo و اینا باشن.

  • Vahid333 گفت:

    ۳۶۰ افسانه ای ببینم ۷۲۰ چکار میکنه

  • mbox گفت:

    ایکس باکس و هیلو یادش بخیر.
    واقعاً عجب کنسولی بود

  • جناب میرشاهی ، نوشته شما رو مطالعه کردم و قطعا میتونم بگم بسیار جامع بود . به همه جوانب اشاره کرده بودید و از نظر من نقد کامل و مفیدی بود ، مملو از اطلاعات مفیدی که یک گیمر نوعی باید درباره حداقل دانش سخت افزاری خانواده قدرتمند “اکس باکس” بدونه .

  • ETERNAL_MAN گفت:

    سلام ، امیدوارم این برند (اکس باکس) ، روز به روز به رشد و ترقی ادامه بده

تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا
تاریخچه معرفی کنسول‌های ایکس‌باکس | نگاهی به E3های گذشته - گیمفا