صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم)

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

در قسمت قبلی صدای نوستالژی به سراغ ۱۲ نفر از برترین صداپیشگان صنعت بازی رفتیم، بیشتر این افراد را می شناختید و مسلماً جای برخی از صداپیشگان بزرگ خالی بود که در قسمت دوم این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. البته شاید در دنیا هیچ کاری به اندازه ی برانگیختن عصبانیت فن های دو آتشه ی سونی و مایکروسافت جذاب نباشد و این یکی از لذت های هر نویسنده ای است که نوشته هایش را روی این افراد امتحان کند، اما از شوخی که بگذریم دنیای بازی بدون افراد این لیست، جایی نبود که الآن هست.

دنیای بازی ها از زمانی که به وجود آمده تا به امروز، روزگار عجیبی را سپری کرده است. شاید اگر ۲۰ سال پیش می خواستیم درباره ی بازی ها صحبت کنیم، تنها چیزی که لازم بود در نظر بگیریم، بخش گیم پلی آن بود و اینکه آن گیم پلی چقدر سرگرم کننده است و تا چه مدت می تواند ما را مشغول کند. اما حالا وقتی سخن از بازی های کامپیوتری می آید، در واقع داریم درباره ی هنر هشتم و یکی از پولسازترین صنعت های جهان حرف می زنیم. طبیعتاً دنیای بازی ها نه به یکباره پیشرفت کرده و نه آسان؛ اما با اطمینان می توان گفت که نسبت به بسیاری از چیزهای دیگر «سریع» پیشرفت کرده است. این پیشرفت نه تنها مدیون برنامه نویسان و طراحان و انیماتورها، که مدیون بسیاری از عوامل دیگر هم هست. یکی از این عوامل مطمئناً صداپیشگان کاراکترهای مختلف در بازی ها هستند که نقش‌شان روز به روز در صنعت بازی پررنگ تر می شود. اگر ۲۰ سال پیش سخن از این می آوردیم که چه کسی بهترین صداپیشه ی دنیای بازی هاست، انتخاب های ما محدود به چند نفر بودند، اما الآن حتی کاراکترهای جانبی و آن هایی که شاید فقط ۵ دقیقه در بازی صدایشان را بشنوید هم توسط صداپیشگان حرفه ای یا نیمه حرفه ای صداگذاری می شوند.

از طرف دیگر اگر داستان، گیم پلی و جلوه های بصری، عوامل تعیین کننده در ماندگار شدن یک بازی و فروش بیشتر آن باشند، صداپیشگان قطعاً مهم ترین عامل ماندگار شدن یک کاراکترند. کاراکترها هیچ جانی ندارند تا اینکه صداپیشه می آید و به آن ها جان می بخشند. درباره ی این فکر کنید که همه ی بخش های دیگر کاراکترها اعم از حرکات دست و میمیک صورت، پرش، تیراندازی و …، همگی توسط کامپیوتر شبیه سازی می شوند، اما صدای آن ها را نمی توان شبیه سازی کرد و شاید به همین دلیل است که صداپیشگان ماموریت بسیار سخت و در عین حال جذابی را دارند؛ اینکه موجوداتی که هیچ چیزشان واقعی نیست را واقعی جلوه دهند. هر حسی اعم از خوشحالی، ناراحتی، خشم و ناامیدی را در صدای آن ها جاری سازند. شاید کار دوبله ی فیلم از دوبله ی بازی خیلی آسان تر باشد، چون در فیلم کسانی که روی آن ها صداگذاری می کنید، انسان های واقعی هستند، اما اینجا با یک سری مُدل کامپیوتری سر و کار دارید که قرار است داستان هایی از جنس انسانیت، ماجراجویی، خیانت و جنگ را برای شما روایت کنند.

برای همین این هفته تصمیم گرفتیم تا در بخش مقاله ی برترین ها، به سراغ قسمت دوم برترین صداپیشگان صنعت بازی برویم و با این افراد بزرگ که گاهی اوقات نامشان به اندازه ی کافی ذکر نمی شود آشنا شویم. از آن جایی که برخی از افراد نامبرده در لیست، فقط یک نقش مهم در دنیای بازی ها داشته ولی همان یک نقش را بسیار به یاد ماندنی ایفا کرده اند، تصمیم گرفتم که این لیست یه شکل رده بندی نباشد و فقط با این افراد و نقش های تاریخی شان آشنا شویم و کمی تجدید خاطره کنیم. در این لیست المان های متفاوتی در نظر گرفته شده اند. برخی از صداپیشگان صدای فوق العاده زیبایی دارند و برخی دیگر نقش کاراکتر خود را به گونه ای ایفا کرده اند که اگر هر کس دیگری آن کاراکتر را صداگذاری می کرد، شاید کاراکتر مذکور اصلاً معروف نمی شد. بنابراین این شما و این قسمت دوم برترین صداپیشگان دنیای بازی ها. در ادامه با من و گیمفا همراه باشید!

Courtnee Draper

مهمترین نقش: Elizabeth در بازی BioShock: Infinite

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

خانم کورتنی دریپر، فردی نبود که در دنیای بازی ها یا حتی سینما معروف باشد، برای همین بعد از بازی Bioshock Infinite بسیاری به دنبال این موضوع بودند که پشت این کاراکتر دوست داشتنی چه کسی ایفای نقش می کند. دریپر در DLC همین بازی که با نام Burial at Sea منتشر شد هم ایفای نقش می کند و کار او یکی از بی نقص ترین های صنعت است.

بازی Bioshock: Infinite قبل از اینکه ریلیز شود، یکی از موردانتظارترین بازی های بازیبازان بود و پس از اینکه ریلیز شد، به یکی از محبوب ترین بازی ها تبدیل گردید. به جز داستان فوق العاده ی که این بازی از نیاکانش به ارث برده بود، بسیاری از عوامل دیگر هم باعث شدند تا با یکی از بهترین بازی های سال ۲۰۱۳ روبرو شویم. مطمئناً بار این داستان غنی و قوی، تا حد زیادی بر دوش کاراکتر الیزابت بود. وجود الیزابت، بُعد جدیدی به داستان می بخشید که حتی باعث می شد او را بیشتر از کارکتر قابل بازی که نامش بوکر بود دوست داشته باشید. صداگذاری این بازی نیز مانند فضاسازی عالی و داستان عمیقش منحصر بفرد و حرفه ای بود. خانم کورتنی دریپر، فردی نبود که در دنیای بازی ها یا حتی سینما معروف باشد، برای همین بعد از بازی Bioshock Infinite بسیاری به دنبال این موضوع بودند که پشت این کاراکتر دوست داشتنی چه کسی ایفای نقش می کند. دریپر در DLC همین بازی که با نام Burial at Sea منتشر شد هم ایفای نقش می کند و کار او یکی از بی نقص ترین های صنعت است. این در حالی است که شخصیت بوکر توسط صداپیشه ی افسانه ای این صنعت یعنی تروی بیکر صداگذاری شده بود اما با این وجود همانقدر که صدای بوکر یادمان مانده، صدای الیزابت هم هنوز در گوشمان است.

David Hayter

مهمترین نقش: Solid Snake در سری Metal Gear

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

آقای دیوید هیتر ۵۰ ساله که در بیشتر عناوین این سری نقش اسنیک را بازی کرده و شخصیت خودش هم مانند کاراکترش خفن است. او صدای بم و نسبتاً مرموزی دارد که خیلی خوب روی شخصیت سالید اسنیک می نشیند.

نام سری Metal Gear با استاد هیدئو کوجیما گره خورده است. مغز سینمایی او یکی از هدیه هایی است که به صنعت بازی داده شده تا بتواند بازیبازها را همیشه سر ذوق بیاورد. متال گیر و سالید اسنیک به مقدمه ای طولانی احتیاج ندارند تا در این لیست باشند، بلکه هر کس که یکی از عناوین این سری را بازی کرده باشد، با شخصیت های خفن آن و ابهتی که در صدای این کاراکترها هست آشنایی کافی را دارد. از طرف دیگر خود شخصیت سالید اسنیک، شخصیتی است که به راحتی می تواند خودش را در قلب هر بازیبازی باز کند، از بس که شخصیت پردازی او خفن و بی نقص است، اما اینجا فقط درباره ی صداپیشه ی او صحبت می کنیم. آقای دیوید هیتر ۵۰ ساله که در بیشتر عناوین این سری نقش اسنیک را بازی کرده و شخصیت خودش هم مانند کاراکترش خفن است. او صدای بم و نسبتاً مرموزی دارد که خیلی خوب روی شخصیت سالید اسنیک می نشیند. هیتر به جز سری Metal Gear، کارهای دیگری هم در سینما دارد و جالب است بدانید فیلمنامه نویسی عناوین معروفی چون X-Men و Watchmen را هم بر عهده داشته است. صدای او همراه دو کاراکتر Naked Snake و Solid Snake در خاطر هر بازیبازی می ماند.

Rob Wiethoff

مهمترین نقش: جان مارستون در بازی Red Dead Redemption

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

کار Wiethoff در این لیست یک جورهایی تک است، زیرا Red Dead یکی از اولین بازی هایی بود که اینقدر معروف شد و به غرب وحشی پرداخته بود، بنابراین او می بایست یک کاراکتر جنوبی را بدون نمونه ای که بتواند از او الگو بگیرد صداگذاری کند. نتیجه اش شد جان مارستون که اکنون هر کسی بخواهد کاراکتر این شکلی بسازد، از کار Wiethoff الگو خواهد گرفت.

وظیفه ی راک استار در دنیای بازی ها این است که هر چند سال یک بار بیاید، یک شاهکار عرضه کند و برود. به شکلی که تا سال ها بعد از عرضه ی هر بازی اش، بسیاری از شرکت های دیگر کل تمرکزشان را بگذارند تا یک بازی شبیه به آن بازی ها تولید کنند. اما واقعیت این است که این فقط هنر راک استار است که بازی های جهان بازی بسازد که روی هر جزء آن به شکل جداگانه کار شده باشد. در قسمت قبلی درباره ی شخصیت ترور فیلیپس و صداگذارش، آقای استیون اوگ گفتیم و اینکه چقدر راک استار با آن کاراکتر و صدا به اهدافش در مورد کاراکتر ترور دست پیدا کرد، اینجا هم می خواهیم از Rob Wiethoff افسانه ای نام ببریم که شخصیتی مانند جان مارستون را برایمان جان بخشی کرد. تا قبل از بازی Red Dead Redemption، بیشتر عنوان Grand Theft Auto بود که سرها را به سوی راک استار می چرخاند، اما پس از رد دد و قدم گذاشتن شخصیت جان مارستون به دنیای بازی ها، این بازی هم کنار GTA جا خوش کرد. کار Wiethoff در این لیست یک جورهایی تک است، زیرا Red Dead یکی از اولین بازی هایی بود که اینقدر معروف شد و به غرب وحشی پرداخته بود، بنابراین او می بایست یک کاراکتر جنوبی را بدون نمونه ای که بتواند از او الگو بگیرد صداگذاری می کرد. نتیجه اش شد جان مارستون که اکنون هر کسی بخواهد کاراکتر این شکلی بسازد، از کار Wiethoff الگو خواهد گرفت.

Roger Clark

مهمترین نقش: آرتور مورگان در بازی Red Dead Redemption 2

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

لهجه ی جنوبی کلارک به قدری در Red Dead Redemption 2 پررنگ بود که وقتی آرتور مورگان می خندید هم حس می کردید با لهجه ی جنوبی می خندد، حتی نگاه کردن او هم لهجه ی جنوبی داشت! این هنر یک صداپیشه ی فوق حرفه ای را می رساند که تا این حد می تواند درون کاراکتر خودش را در صدای او جاری سازد و راجر کلارک ثابت کرد که در این کار یکی از بهترین هاست.

محال است که آدم نام Rob Wiethoff را بیاورد و بلافاصله یاد راجر کلارک نیفتد. پس از بازی Red Dead Redemption، باید شماره ی دوم بازی با تمام پتانسیل خود می آمد و انتظارهای مخاطبان را که اکنون به عرش رسیده بود برآورده می کرد. این کار واقعاً سخت بود، زیرا یک بازی تقریباً بی نقص را چطور می توانید بهبود ببخشید؟ اما راک استار مانند همیشه کارش را بلد بود و آمد از زاویه ای دیگر به داستان نگاه کرد و این بار، بار اصلی داستان بر دوش آرتور مورگان بود. آرتور مورگان صداپیشه ای بسیار حرفه ای می طلبید که بتواند نقش یک انسان نه چندان باهوش، اما قدرتمند را بازی کند و او کسی نبود به جز راجر کلارک. راجر کلارک نه تنها نگذاشت ارتباط بازیبازان با کاراکتر اصلی بازی قطع شود، که این ارتباط را چند پله قوی تر کرد. لهجه ی جنوبی کلارک به قدری در Red Dead Redemption 2 پررنگ بود که وقتی آرتور مورگان می خندید هم حس می کردید با لهجه ی جنوبی می خندد، حتی نگاه کردن او هم لهجه ی جنوبی داشت! این هنر یک صداپیشه ی فوق حرفه ای را می رساند که تا این حد می تواند درون کاراکتر خودش را در صدای او جاری سازد و راجر کلارک ثابت کرد که در این کار یکی از بهترین هاست.

Terrence C. Carson

مهمترین نقش: کریتوس در سری God of War

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

صداپیشگی برای چنین شخصیت بی اعصابی به مهارت زیادی نیاز دارد. همیشه در کنار قیافه ی غلط کریتوس، صدای او نیز به این قضیه کمک کرده است تا خود بازیباز نیز از او بترسد! و این صدا متعلق به این چهره است، تی سی کارسون.

 کار مسخره ای است که بخواهم اهمیت بازی God of War و شخصیت کریتوس را برای شما شرح دهم. یکی از بهترین بازی های تاریخ که همراه با سری Devil May Cry، مرزهای سبک هک اند اسلش را به کلی جا به جا کردند، همراه با کاراکتری که شاید خشن ترین و بی اعصاب ترین شخصیت در کل بازی های کامپیوتری را داشته باشد. صداپیشگی برای چنین شخصیت بی اعصابی به مهارت زیادی نیاز دارد. همیشه در کنار قیافه ی غلط کریتوس، صدای او نیز به این قضیه کمک کرده است تا خود بازیباز نیز از او بترسد! در بخش قبلی مقاله کریستوفر جاج را معرفی کردیم و درباره ی او و تکه کلامش در بازی God of War 2018 صحبت کردیم، اما چه کسی است که کریتوس قبلی و صدای بمش را از یاد برده باشد؟ پشت این کاراکتر خشن، صدای آقای Terrence C. Carson است و جالب است بدانید کارسون، بیش از اینکه به خاطر ایفای نقش بی بدیلش در بازی God of War و نقش کریتوس مشهور باشد، به خاطر بازی در نقش Kyle Barker در یک سیتکام به نام Living Single و نیز صداگذاری شخصیت Mace Windu در Starwars: The Clone Wars معروف است. به هر حال برای ما کارسون همان کریتوس خودمان است و بدون او، شاید کریتوس تا این حد به یاد ماندنی نمی شد.

John DiMaggio

مهمترین نقش: مارکوس فنیکس در سری Gears of War

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

جالب است بدانید دو تن از خفن ترین کاراکترهای کل تاریخ، یعنی مارکوس فنیکس و کریتوس، توسط کسانی صداگذاری شده اند که یدی طویل در ژانر کمدی دارند!

آقای جان دیمگیو یکی از صداپیشه های مورد علاقه ام است که قبل از ایفای نقشش به عنوان مارکوس فنیکس در سری Gears of War، او را با Jake the Dog در سریال کارتونی Adventure Time می شناختم. اگر این سریال را تا به حال ندیده اید باید بگویم حال و هوای بسیار کمدی و عجیبی دارد و Jake the Dog فکاهی بودن ماجرا را چندین برابر می کند. حالا چنین شخصیتی را با مارکوس فنیکس کله شق مقایسه کنید! درست است که رگه های از طنز در سری Gears of War هم دیده می شود ولی کلیات ماجرا جدی است و به شخصه کاراکتر گولاخ تر از مارکوس فنیکس در دنیای بازی ها نمی شناسم! البته او تنها صداپیشه ی خوب سری Gears of War نیست و کاراکترهای دیگر نیز صداپیشه های بسیار خوبی دارند، بخصوص شخصیت Damon Baird که توسط آقای David Tatasciore صداگذاری شده است، اما شاید شخصیت هیچ کدام به اندازه ی مارکوس فنیکس ماندگار نشده. جالب است بدانید دو تن از خفن ترین کاراکترهای کل تاریخ، یعنی مارکوس فنیکس و کریتوس، توسط کسانی صداگذاری شده اند که یدی طویل در ژانر کمدی دارند! به هر حال، جان دیمگیو نیز بدون شک جایش در این لیست محفوظ است.

Doug Cockle

مهمترین نقش: Geralt of Rivia در سری The Witcher

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

صدای کاکل گیرایی خاصی دارد که کمتر صداپیشه ای این جنس از صدا را تا به حال ارائه داده است. ماهیت صدای آقای داگ کاکل با شخصیت مرموز گرالت همخوانی خاصی دارد و صدایی نیست که از ذهن هیچ گیمری حالاحالاها پاک شود.

سری ویچر است و گرالت ریویا. بدون شک یکی از خفن ترین شخصیت های عالم گرالت است که توسط یکی از خفن ترین صداپیشه های جهان صداگذاری شده است؛ آقای داگ کاکل که مخصوصاً پس از شماره ی سوم بازی The Witcher، نامش همه جا پیچید و معروف شد. بازی The Witcher 3 در حالی تبدیل به یکی از جریانسازترین بازی های کل تاریخ شد که همه فقط از این بازی انتظار یک بازی خیلی خوب داشتند. گرالت را هم که همه می شناختند اما هنوز آن طور که باید و شاید در میان بازیبازان جا باز نکرده بود. به هر حال صداپیشه ای که در سه شماره با یک کاراکتر همراه بوده خیلی بیشتر با آن ارتباط برقرار می کند و آقای کاکل هم به شکل انکار ناپذیری در ایفای نقش کاراکترش روند صعودی داشته است. به اضافه ی اینکه گرالت صدایی دارد که خیلی خاص است و شاید برای اولین بار که حرف می زند برایتان صدایش عجیب بیاید. اما صدای کاکل گیرایی خاصی دارد که کمتر صداپیشه ای این جنس از صدا را تا به حال ارائه داده است. ماهیت صدای آقای داگ کاکل با شخصیت مرموز گرالت همخوانی خاصی دارد و صدایی نیست که از ذهن هیچ گیمری حالاحالاها پاک شود.

Roger Craig Smith

مهمترین نقش: اتزیو ادیتوره در سری Assassin’s Creed 

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

راجر اسمیت نه تنها به جای شخصیت اتزیو، که به جای کریس ردفیلد در سری رزیدنت اویل، کایل کرین در Dying Light و بتمن در بازی Batman: Arkham Origins هم ایفای نقش کرده است. قضاوت با خودتان است، اما آیا واقعاً نام او در کنار افسانه های مانند تروی بیکر و نولان نورث نیست؟

و بالاخره می رسیم به یکی از مهمترین صداپیشگان صنعت بازی که هرچقد نامش بازگو شود کم است. اگر اساسینز کرید در جایی است که امروزه میلیونی می فروشد، بخاطر سه گانه ی اتزیو است. سه گانه ی اتزیو و ایتالیای آن زمان بود که اساسینز کرید را اینقدر به چشم همه دوست داشتنی کرد و بسیاری از کسانی که با این سری مشکل دارند هم معمولاً سه گانه ی اتزیو را مجزا می دانند. فقط این وسط نکته ای است که باید بگویم: راجر اسمیت نه تنها به جای شخصیت اتزیو، که به جای کریس ردفیلد در سری رزیدنت اویل، کایل کرین در Dying Light و بتمن در بازی Batman: Arkham Origins هم ایفای نقش کرده است. قضاوت با خودتان است، اما آیا واقعاً نام او در کنار نام افسانه های مانند تروی بیکر و نولان نورث نیست؟ کافی است صدای افرادی را که نام بردم شنیده باشید تا به قدرت صدای راجر اسمیت ایمان بیاورید؛ چطور کسی که صدای کریس ردفیلد را در می آورد، می تواند با ایتالیایی ترین لهجه ی ممکن به جای اتزیو هم حرف بزند؟! جواب این سوال چیزی است که فقط خود اسمیت می داند، چیزی که ما می دانیم این است که صدای او بی مانند است و وی یکی از بهترین صداپیشگان تاریخ به شمار می رود.

James McCaffrey

مهمترین نقش: مکس پین در سری Max Payne

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

شماره ی اول مکس پین در سال ۲۰۰۱ به بازار آمده بود و همان هم کافی بود تا ما نام این صداپیشه را در لیست قرار دهیم. به عبارت دیگر عنوان «صدای نوستالژی» بیش از هر کس دیگر مناسب آقای مک کافری است!

درد از داستان و گیم پلی و فضاسازی این بازی می چکد! پلیسی که زن و بچه ی او را می کشند و او دیگر چیزی در این دنیا برای از دست دادن ندارد. یک شیشه مسکن و تفنگش را بر می دارد و به دنبال انتقام از در خانه بیرون می زند. حتی اگر به نام بازی توجه کنید در واقع اشاره ای به عبارت «Maximum Pain» دارد. و طبیعتاً مانند همه ی کاراکترهای به یاد ماندنی که صدایشان در یادمان مانده، صدای درد دیده، مردانه و بم آقای جیمز مک کافری نیز از خاطرمان پاک نخواهد شد. صدای آقای کافری از آن صداهاست که حتی اگر زیاد اهل توجه به جزئیات بازی ها هم نباشید، باز توجه‌تان را جلب می کند. بخصوص در شماره ی سوم بازی مکس پین که بازی به طور کلی سینمایی تر شده بود و مکس یک عالمه مونولوگ داشت. خود راک استار هم به اهمیت صدای افسانه ای مک کافری و مهارت او در صداپیشگی واقف بود و سعی داشت هرچه بیشتر از این برگ برنده استفاده کند. شماره ی اول مکس پین در سال ۲۰۰۱ به بازار آمده بود و همان هم کافی بود تا ما نام این صداپیشه را در لیست قرار دهیم. به عبارت دیگر عنوان «صدای نوستالژی» بیش از هر کس دیگر مناسب آقای مک کافری است!

Jen Taylor

مهمترین نقش: کورتانا در سری Halo

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

برای کسانی که با سری Halo آشنایی ندارند باید بگویم که شخصیت Cortana که امروزه او را به عنوان دستیار شخصی ویندوزتان می شناسید، ابتدا یک کاراکتر در بازی Halo بوده.

چه اسم این صداپیشه ی کاردرست را در لیست بیاوریم چه نه، هر کسی که این روزها ویندوز استفاده کند نام او را شنیده است. برای کسانی که با سری Halo آشنایی ندارند باید بگویم که شخصیت Cortana که امروزه او را به عنوان دستیار شخصی ویندوزتان می شناسید، ابتدا یک کاراکتر در بازی Halo بوده. ایفای نقش خانم جن تایلور به عنوان این شخصیت آن قدر خوب و حرفه ای بود که وقتی نام Halo و صداپیشگی یک جا می آید، قبل از هر کس دیگری همه یاد کورتانا می افتند. مایکروسافت که استقبال ملت از این صدا را دید، تصمیم گرفت نقشی مشابه با نقش Cortana به تایلور بدهد و او را در زندگی واقعی نیز به عنوان کورتانا به سیستم عامل ویندوز بیاورد. نقش کورتانا آنقدر پررنگ است که گاهی اوقات همه فراموش می کنند که جن تایلور، در بازی هایی مانند Left 4 Dead، ماریو و دوتا ۲ هم نقش های مهمی به عهده داشته و همه ی این بازی ها و نقش هایی که او در این بازی ها ایفا کرده نیز مهم اند. جن تایلور برخلاف بسیاری دیگر از افراد این جمع بازیگر یا خواننده نیست و به شکل حرفه ای به صداپیشگی می پردازد.

Kevin Cenroy و Tara Strong

مهمترین نقش ها: بتمن و هارلی کویین در سری Batman Arkham

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

لحن جدی و شخصیت تاریک بروس وین یا همان بتمن خودمان در هر کلمه ای که از دهان کنروی خارج می شود مشهود است و تارا استرانگ هم بهتر از این نمی توانست دیوانگی شخصیت هارلی کویین را به نمایش بگذارد.

به دلیل اینکه در مقاله ی قبلی درباره ی خود بازی بتمن کمی صحبت کردیم، حوصله تان را با جزئیات سر نمی برم و فقط به معرفی دو تا دیگر از صداپیشگان فوق العاده ی این بازی می پردازم، یعنی کوین کنروی و تارا استرانگ. معمولاً بازی کردن نقش کارکترهای بسیار محبوب یا بسیار معروف سخت است، چون همه به یک صدا عادت کرده اند و کسی نمی خواهد از آن ها صدای دیگری بشنود. آقای کنروی و خانم استرانگ، خودشان را به بهترین صداپیشگان این دو کاراکتر تاریخی ثابت کردند و بازی Batman Arkham City از جهت صداگذاری روی کاراکترها، یکی از قوی ترین بازی های کل تاریخ به شمار می رود. لحن جدی و شخصیت تاریک بروس وین یا همان بتمن خودمان در هر کلمه ای که از دهان کنروی خارج می شود مشهود است و تارا استرانگ هم بهتر از این نمی توانست دیوانگی شخصیت هارلی کویین را به نمایش بگذارد. اگر روزی دلتان برای صداپیشگی بی نقص تنگ شد، اولین بازی ای که می توانید به آن مراجعه کنید بتمن آرکام سیتی است. کوین کنروی، تارا استرانگ و مارک همیل؛ این سه نام از ذهن هیچ گیمری پاک نمی شوند.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا
صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • P∅P_I Am A Boy گفت:

    Courtnee Draper چه دوبلر خوبیٔ. ELIZABETH چقدر دوست‌داشتی بود. بهترین CPU ایی بود که تو یه بازی دیدم. چه بازی‌ بود BIOSHOCK: INFINITY بهترین بازی بود که تموم کردم. تم فوق‌العاده‌ای داشت. :cloudy: :sun: :rainbow:

  • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

    اوووووف لیست رو تریلی جا به جا نمی کنه :inlove: چه قسمت اول چه قسمت دومی که نوشتید فوق العاده بود! تروی و اشلی کبیر که جاویدان ابدی تو قلبم هستن :inlove: تو این لیست هم بانو کورتنی دراپر که فوق العاده :heart: بقیه شونم خاطرات عظیمی به همراه دارن برام. گاد آف وار گبیر، بتمن ، مکس پین و … همشون عشق هستن.

    • mahdi.gamer77 گفت:

      جیمز مک کافری که توی مکس پین فوق العاده بود…
      توی نسخه ی سوم مخصوصا زیاد صداش نیده میشد وقتی توی طول بازی در نقش راوی ظاهر میشد اصن یه صدای خسته ی سنگین…یه مرد از همه جا بریده وای عشق بود :inlove:
      مارکوسم که با اون صدای فوق العادش اونم صدای درجه یکی داشت…
      تروی بیکرم که همون طور که میگی اصن خدای دوبلورای گیمه
      ……………………………..
      عاقا اون هنری کویله تو عکس پست یا شبیهشه؟ 😐

  • کلا برای دوبلورها احترام خاصی قائلم. انصافا خیلی جاها مظلوم واقع میشن درحالیکه کارشون خیلی درسته.
    دوبلورهای مملکت خودمون مخصوصاً اون دوبلورهای عصر طلایی و دوبلورهای بازیها واقعا دوست داشتنین؛ چه خاطرات زیبایی که واسمون نساختن.

  • جناب آریا مقدم!
    با تشکر از زحمتی که کشیدین… چرا نگفته بودین که این مقاله قسمت دومی هم داره؟
    ما کاربرا شرمنده شما شدیم

  • ShadoWWolf2 گفت:

    به به :inlove:
    هر چقدر که از قسمت اول مقاله دلخور بودم تو این قسمت همونقدر خوشحال شدم،هر چند نمیدونستم که مقاله چند قسمتیه..
    اینها صداپیشگانی هستن که همه ماها باهاشون خاطره داریم و اینها هستن که صداشون نوستالژی اند و صدای این بزرگانند که دنیای بی نظیر گیم رو تو ذهن همه ی ما ماندگار میکنن و هر وقت و هر کجا که صداشون رو بشنویم یاد اون بازی و خاطراتی که باهاش داریم میفتیم :heart: :heart: :heart:
    به شخصه در این لیست اول صدای جان مارستون برام از همه جذابتر وخاص تر هست ،لامصب انگار قبل اینکه حرف بزنه ی بکس سیگار کشیده انقدر خش توصداشه :laugh:
    بعد صدای سابق حضرت که اوج خشم و انتقام رو میشد توش حس کرد..
    بعد صدای اتزیو کبیر با اون لهجه شیرین ایتالیایی که ابهت واقعی یک اساسینُ به تموم گیمرها نشون داد..
    و در آخر صدای آرتور مورگان که بی نهایت دلنشین و عالی بود و به نظرم همین صدای بی نظیر راجر کلارک بود که باعث شد آرتور مورگان برای هر کسی جز یکی از برترین کارکتر تاریخ گیم بشه..
    You got some MUNEH for me BOAH !!!
    😀 :laugh:

  • Hala madrid گفت:

    راب ویداف و راجرکلارک یه چیز دیگه ان :yes: :inlove:

  • Godofwar0385 گفت:

    واقعا صدای کریتوس چه تو گادهای قبلی چه این جدیده بهترین صداگذاری ممکن روش شده
    گادای قدیم اون خشم و اون عصبانیت و اون فریادهای خفنش که صدا میرد زئوس پسرت برگشته و با خودش نابودی کوه المپوس و اورده گیمر با همین صداشم میتونست بفهمه قراره تو چه بازی ای باشه و کیارو قتل و عام کنه تا برسیم به صدا پیشه ی جدید که اون صدای خسته و اون حس پشیمونی و غم گذشتش تو صداشه واقعا معرکه کار شده
    بوی

  • sonicer گفت:

    قبول دارم گه ماریو بازی گفتگو محوری نیست، اما باید تو این لیست اسم Charles Martinet باشه. نه بخاطر بزرگی فرنچایز ماریو، بلکه بخاطر انتقال حس شخصیت کم حرف ماریو با چند تا کلمه و سر و صدا که انصافا باعث جذابیت بیشتر این شخصیت شده. منظورم از جمله مهارت این مرد هستش که چطوره به این شخصیت بی صدا روح داده، کاری که برای سایر شخصیتای پر گفتگو، آنچنان سخت نیست.

  • Behnam.Hzh گفت:

    “اگر روزی دلتان برای صداپیشگی بی نقص تنگ شد، اولین بازی ای که می توانید به آن مراجعه کنید بتمن آرکام سیتی است. کوین کنروی، تارا استرانگ و مارک همیل؛ این سه نام از ذهن هیچ گیمری پاک نمی شوند.”
    بهترین توصیف درباره صداگذاری سه گانه بتمن همین جمله بود.صدای کوین و تارا انگار خلق شده برای همین دو نقش.مارک همیل هم که نیازی به توضیح نداره.صدای اوراکل با صداگذاری اشلی گرین هم فوق العاده عالی و باورپذیر بود توی آرکام نایت.و صد البته صداگذاری جان نوبل با اون صدای خاصش در نقش مترسک.کلا ساخته های برو بچ راک استدی حرف ندارن :yes:

  • لیست عالی و جامعی بود :yes:
    تروی بیکر- اشلی جوانستون- نولان نورث- تارا استرانگ – دوگ کاکل- راجر کلارک- راب ویتوف همشون برام خاطره ساز بودن. :heart:

  • Lor'themar گفت:

    این چه لیستیه که توش Chris Metzen نیست!
    به نظرم سایت گیمفا کوچیک ترین اهمیتی به بازی های pc و مخصوصا شرکت blizzard نمیده

  • AminBigNooB گفت:

    حالا شد یه چیزی! فقط اسم جیمز مک کافری رو اشتباه نوشتین. درستش McCaffery هستش. لیستتون عالی بود!

  • مهمترین نقش: Geralt of Rivia در سری The Witcher :inlove:
    مهمترین نقش: کریتوس در سری God of War :inlove:
    خیلی عالیه این لیست عجب لیستی شده 😀 اما بازم کامل نیست :sidefrown:
    چرا صدا پیشه و بازیگر (حضرت دانتهDANTE) نیست روبن لنگدون Reuben Langdon نیست! ایشون هم بازیگر و هم صدا پیشه DANTE دانته کبیر هستن و اگه تو این لیست باشن فکر کنم ببهترین لیست این مجموعه میشد ( دانته و گرالت و کریتوس ) بیخیال اشکال نداره گذشت. مرسی لیست خیلی خوبی شده

    • AXEL STONE گفت:

      دمت گرم داداش حای حضرات خالیه :rose: :heart:

    • michaelbn گفت:

      ولی من نقش James رو که توی The Last of Us بازی کرد بیشتر دوست داشتم، شاید کوتاه بود ولی واقعا تابوشکن و عالی بود تا جایی که واقعا سخته که بتونی صداش رو تشخیص بدی.

      • سلام دادا خوب همشون خوبن اما بعضیاشون برای بعضیا خاص هستن. 😀 مثلا من صدای اقای ( روبن ) خیلی دوست دارم هم صداش و هم بازیگریش برای DMC اسپویل
        شروع اسپویل !
        شروع اسپویل !!
        شروع اسپویل !!!
        همین الان همین DMC5و بالا بیار و بعد مرحله میشن ۱۸رو بذار ببین وقتی نیرو و دانته با هم حرف میزنن و دانته به نیرو میگه اون پدر توعه Hi’s your father! خدایی ناموسا شاهکاره 😀 صداش یجوری با نعربه بود . . . . . . . . . . . . تکمیل اسپووووویل
        تکمیل اسپووووویل
        و این حالت خیلی خیلی سخته واقعا ( روبن ) رفته توی اعماق داستان و احساسان دانته که چنین صدایی بر این شخصیت کبیر ترکیب داد :rose: دست گلش طلا
        دنیای DMC خداییش همیشه یچیزایی داره که خیلی ناب و کمیاب هستن. حتا قبول دارم یسری مشکلاتی هست نقدای داداشامو خیلی قبول دارم اما نمیشه از این سلطنت رد شد. شاهکاری هست که یکم خستگی بیشتری لازم داشت اما خوب کپکام احترام و اقبالی برای DMC نداره. اینارو من نمیگم میتونی از فنای DMC در پستای DMC حرفای برادرانو داشته باشی میتونی از رئیس کپکام هم بشنوی که حسابی اون روز در اون پست اعصاب مارو داعون کرد :-)) تا همین چند روز پیش توی پست ریبوتDmC داداش ایهان بازم زد رعیش شرکت کپکامرو نقد کرد واقعانم انتقادشون از ریس کپکام درست بود من که خدایی دلم یخ یخ بست
        خلاصه DMC5 یک شاهکار غولی بود فقط یکم مونده بود تا بشه یک بازی کامله کامل و بدون هیچ نقص فقط یزره یمثقال مونده بود ولی خوب خدارو شکر همینجوریشم هممونو راضی نگه داشت و مارو تماما شاد کرد

  • generalD4 گفت:

    مقاله ی سطح بالای دمتون گرم در سطح مقاله های سایت iIGN حتا.
    من فقط تو اینا با rob wiethoffخاطره دارم سال های ۲۰۱۰،۱۱٫ گیمرای تاره دوران نمیدونن چی میگم چون ارتور مرگان رو میشناسن که من اصلن حال نمیکنم باهاش.

  • Mr Hill93 گفت:

    Courtnee Draper و صدای دل انگیزش توی دیز گان هم صدا پیشه نقش سارا همسر دیکن بود البته احتمال میدم نقش موشن کپچر هم بازی کردن صداش توی بایوشاک هم که موندگار شد

  • واقعا صدای داگ کاکل یه چیز دیگست
    کوین کنروی کبیر هم جای خود دارن خصوصا وقتی میخواست اعتراف بگیره و میگفت i’ll crush every bone in your body 😀
    با این که پی سی گیمرم ولی صدای کریتوس خداست :yes:

  • Vahid333 گفت:

    صدا گذار آلن ویک هم میتونست باشه

  • AXEL STONE گفت:

    اقای روبین رو نذاشتین از اقای مقدم بعید نبود همیشه لیست یسری چیزایی ناقصه اما واقعا لیست خیلی خوبیه

  • خسته نباشید اینطور مطالب بیشتر بذارید.

  • 11saeed گفت:

    فقط دوبلور های ایرانی :reallyangry: :reallyangry: :yes: :yes: :yes:

  • Vigilante گفت:

    برای همه خاطرات خوب،تلخ وزیبایی که اگر هنرمندی و ظرافت طنازانه تان نبود،هیچگاه شخصیتهای این هنر هشتم،بدین جایگاه امروز خود دست پیدا نمی کردند،از صمیم قلب سپاسگزارم.

  • بالاخره اعتراضات مون جواب داد هر صدا پیشه ای گفته بودیمو قرار دادن دستتوت طلا.

  • michaelbn گفت:

    همه ی این افراد یک طرف، راجر اسمیت یک طرف، بعضی از این افراد از صدا و استایل عادی خودشون خارج نشد و بعضی هم یا نقش های مشابه زیاد بازی کردن یا نقش های زیادی رو انجام ندادن. راجر اسمیت یک صدای شرورانه جوونی با لهجه ایتالیایی توی AC2 داشت بعدش صداش میانسال ولی پرانرژی با کمی شیطنت توی AC:B داشت آخرشم هم توی AC:R صداش کاملا خسته، پیر، جدی ولی با ابهت بود. بعد از گوش دادن به صدای پیر و خسته کوین کانروی به جای بتمن اسمیت بعنوان یک بتمن جوون با صدایی کلفت تر، بم تر، خشن تر و جوونتر واقعا ترکوند، به معنای کلمه خشم بتمن رو به همراه وحشتی که توی دل خلافکارا ایجاد میکرد میشد حس کرد، انقدر خوب بود تا جایی که توی انیمیشن بسیار سرگرم کننده و جذاب Batman:Ninja هم ازش استفاده کردن (تروی بیکر جوکر بود و نولان نورث هم پنگوئن). نوبت به کریس ردفیلد رسید لحن صداش به یک فرمانده ی جدی، مطمئن و خشن تبدیل شد و واقعا ابهتی وصف نشدنی بهش بخشید تا جایی که تو اکثر بازیهای رزیدنت اویل نقش کریس رو بهش میدادن. از اون طرف صدای کاپیتان آمریکا توی تعداد قابل توجه ای انیمیشن و بازی بود و بعنوان یک رهبر جدی ولی دلرحم و فروتن با محبتی دوستانه شما رو قانع میکنه که کاپیتان آمریکا فقط و فقط توسط ایشون صداپیشگی بشه (خنده دار اینه که توی همون کارتونها و بازیها تروی بیکر نقش شاگردش یعنی هاکای رو داشت و نولان نورث هم نقش هوادار شماره یکش یعنی ددپول رو داشت). اصلا کی فکرش رو میکرد راجر اسمیت صداپیشه سونیک هست؟ لحنی بچگانه با شیطنت فراوان و صدایی نازک شما رو به راحتی قانع میکنه که این صدای یک بچه هست نه یک مرد میانسال. شاید بشه صداش رو گاهی اوقات به راحتی تشخیص داد اما استایل مخصوص خودش و لحن و لهجه های متفاوتی که برای نقش هاش در نظر میگیره واقعا ایشون رو به یکی از بهترین صداپیشگان دنیا تبدیل میکنه.

  • Anonymous1110 گفت:

    ببخشید کسی نیس یه کمکی به ما بکنه ثواب داره چنتا سوال درمورد xbox360 دارم ۱)رزولوشن خروجی کنسول ونیز فریم ریتش در بازهای پایان نسلش(درواقع بازی های خوب و گرافیکی) مثل اسکایریم و فیفا ۱۹ gta vو… (که شما بهتر میدونید) و نیز بازی های ضعیف تر که اوایل واواسط نسل براش اومده چقدره اینو برا نوع تلویزیون میپرسم که چی باشه بهتره (HD یا fhd). ٢)مدل اسلیم بهتره یا سوپراسلیم ۳)چون این دستگاه نو نداره چه نکاتی برا خریدش خیلی مهمه که باید دقت بشه موقع خرید(من مدل هکیشو میخام بخرم) ۴)درمورد دستش یا سایر متعلقات مثل دیسک بازی.و… دستگاه آگه نکته ای هس ممنون میشم بگید (کینکت رو میشناسم چیه و بدردم نمیخوره) ازکسانی که مرحمت میکنند جواب میدن سپاسگزارم ایدی تلگرامم رو هم گذاشته بودم اما ظاهرا همه فک میکنن قصدم ازاین کار چیز دیگس به هر حال هرکس دوست داشت به بنده یه راهنمایی بکنه anonymous1210 ایدی بنده هس ممنونش میشم از ادمین محترم بابت کامنت نامربوط مجددا پوزش میطلبم

  • dexter123 گفت:

    خیلی هم عالی . البته به نظرم جا داشت به این نکته اشاره کنید که تارا استرانگ-کوین کانروی و مارک همیل خیلی وقته که صدا پیشه های کاراکتر هاشون هستن و تقریبا میشه گفت در آثار غیر سینمایی که از بازیگر استفاده میشه در اکثر آثار مرتبط با بتمن این صدا پیشه ها حضور داشتن و به طرفدار هاکاراکتر هارو با صدای این سه نفر می شناسن

  • وای وای این لیست صد هزار مرتبه بهتر از قبلیه. اقا اریا مقدم چه کردی دمت گرم. لیستی که با Courtnee Draper شروع بشه یعنی نویسنده کارشو خوب بلده. یکی از قسمت جالب شخصیت Elizabeth در بایوشاک این بود که در DLC جوری صدا گذاری شده بود که انگار این شخصیت مسن سال و جدی تر شده. و در مورد Terrence C. Carson فکر کنم وقتی فریاد میزد در و دیوار میرلرزید :laugh: .
    در مورد بقیه هم که باید بگم James McCaffrey و Roger Craig Smith هر دوتاشون به عنوان صدای نوستالژی و ماندگار این صنعت هستن هم سه گانه Assassins هم Max pain و Batman. جالبه قبلا چقدر بازی ها با کیفیت تر بودن با این مقاله ها روحمون شاد میشه چه دورانی داشتیم الان باید بازی های انلاینی رو ببینیم که حتی صدا گذاری برای شخصیت ها هم ندارن واقعا اگه سونی و راکستار نبود چه میکردیم این نسل. خسته نباشید جناب اریا مقدم.

  • صدای roger craig smith تو assassins creed در نقش ezio یه لهجه ایتالیایی داشت که خیلی خوب بود تو dying light صداش هیچ لهجه ای نداشت و مثل سری assassins creed عالی بود ولی به نظرم صداش تو dying light بهتر از assassins creed بود.
    صدای گرالت رو هم نیازی نیست چیزی در موردش بگیم که واقعا خیلی عالی بود.
    این دو صدا راجر کریگ و داگ کاکل مخصوصا کاکل (گرالت) هیچ وقت از ذهنم پاک نمیشن البته بقیه هم خیلی خیلی عالین و من با تقریبا همشون بازی کردم و خاطره دارم اونا هم هیچ وقت از دهنم پاک نخواهن شد.

  • ALI.SHAHRUEI گفت:

    We Are Thieves in a world that don’t Want
    .Us no more

    when the time comes you must run and
    . don’t look back

    واقعاً که عجب صدای کلفت و سنگینی داشت این آرتور مورگان چه شخصیتی ساخته راک استار چه شاهکاری ساخت راک استار.
    مارستون هم صداش از برفک تلویزیون بیشتر خش داره. :laugh:
    .My side ain’t chosen. My side was given
    عجب دیالوگ سنگینی بود این لعنتی.

  • Nemesis گفت:

    صداپیشه شخصیت هایی مثل Cpt. Price و Soap هم عالی بودن
    هردو یه لحجه خاص بریتیش داشتن که در ماندگار بودن این شخصیت ها نقش زیادی داشتن
    صداپیشه آدام جنسن تو Deus Ex هم فوق العاده بود
    ممنون از مقاله :cute:

  • Mr.time گفت:

    هیچی دوبلور استودیوی سریر نمیشد توی کاماندوز اون سرباز فرانسویه.

  • Whatever گفت:

    سلام و خسته نباشید میگم بهتون دوتا مقاله عالی بودن دمتون گرم :-)) :yes: :yes:
    صدا پیشه agent 47 خالیه

صدای نوستالژی | برترین صداپیشگان صنعت بازی (قسمت دوم) - گیمفا