یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا

یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars

امیر گلخانی
۲۲:۳۷ ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا

وقتی که کینکت خریدم انتظار عناوین Hardcore و پر از چالش‌های مختلف را نداشتم. تنها انتظارم از این حسگر حرکتی خوش‌ساخت ارائه‌ی یک روند سرگرم‌کننده و متفاوت نسبت به دیگر حسگر‌ها بود. اما گویا مایکروسافت انتظارات دیگری از این حسگر داشته و دارد.

نام بازی: Kinect StarWars
سازنده: Terminal Reality
ناشر: LucasArts
سبک: Action
پلتفرم: Xbox 360

================================================================

این را می‌توان از روند معرفی و هایپ فراوان این شرکت بر سر عناوین درجه دو و معمولی هم‌چون Rise of Nightmares و عدم توجه به عناوین متفاوت و خلاقانه‌ای هم‌چون The Gunstringer به راحتی درک کرد. Kinect StarWars نیز جزو آن دسته از عناوینی است که از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است و در بین عناوین حسگرهای حرکتی حرفی برای گفتن دارد؛ اما متاسفانه به دلیل تبلیغات بیش از حد مایکروسافت و وعده‌های پوچ این کمپانی در باب این بازی، دید تمامی بازیبازان و منتقدان نسبت به این عنوان متفاوت است و اندک لغزشی در روند آن باعث می‌شود تا آن را یک عنوان معمولی خطاب کنند و نمره‌های نه چندان مناسبی را برای بازی در نظر بگیرند.
برای بررسی این عنوان با توجه به وجود بخش‌های مختلف در روند گیم‌پلی آن و هم‌چنین تفاوت در گرافیک، موسیقی و هم‌چنین گیم‌پلی بازی در این بخش‌ها تصمیم گرفتیم تا تمامی نکات مثبت و منفی این بخش‌ها را به صورت جداگانه بررسی کرده و در انتها به یک نتیجه‌گیری کلی برسیم.

Jedi Destiny: شوالیه‌ی سرگردان!
بخش Jedi Destiny که به نوعی حکم بخش داستانی و خط اصلی روایی بازی را دارد در رابطه با یک شوالیه‌ی جدای است که مانند همیشه باید با خیل عظیمی از روبات‌ها و دشمنان مختلف روبرو شود. نکته‌ی جالب در رابطه با داستان این بخش الهام آن از سری فیلم‌های استاروارز و هم‌چنین وجود شخصیت‌های محبوب سری در آن است. اما متاسفانه محدودیت‌های روایت در کینکت کار دست بخش داستانی این عنوان داده است. این محدودیت‌ها به دلیل موقعیت بازیباز در هنگام بازی شکل می‌گیرند. برای مثال بازی هیچ‌وقت نمی‌تواند با پخش یک CG 10 دقیقه‌ای داستان خود را روایت کند؛ زیرا بازیبازی که قصد بازی با کینکت را دارد در جلوی تلویزیون ایستاده است می‌خواهد هر چه سریع‌تر به بازی کردن خود ادامه دهد.
در کنار مشکلات روایی داستان این بخش با مشکلاتی در بخش کنترل نیز مواجه است. برای مثال کنترل اجسام با استفاده از دست انقدر بد طراحی شده است که تا آخر بازی ترجیح می‌دهید از آن استفاده نکنید. البته نباید از طراحی کارآمد و در عین حال ساده‌ی قدرت‌های دیگر قهرمان بازی هم‌چون حرکات سریع به جلو و یا جا‌خالی دادن‌های آکروباتیک وی گذشت.
به طور کل بخش Jedi Destiny با وجود موسیقی حماسی که وام گرفته از فیلم بوده و هم‌چنین گرافیک هنری نسبتا خوبش لحظات بسیار خوبی را برای مخاطب خود به ارمغان می‌آورد، اما این مخاطب انتظار بیشتری از این بخش، آن هم پس از هایپ‌های مایکروسافت دارد.

PodRacing: هنگامی که مشکلات فیزیک خودنمایی می‌کنند…
یکی از بخش‌هایی که قبل از عرضه‌ی بازی منور زیادی بر روی آن داده می‌شد Podracing بود؛ اما متاسفانه روند گیم‌پلی این بخش در نسخه‌ی نهایی بازی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. مهم‌ترین مشکل آن که در هنگام بازی تا حد بسیاری مشهود است، مشکلات فیزیک بازی است. اگر بخواهیم منطقی به این بخش نگاه کنیم، خواهیم دید که کنترل وسیله‌ی نقلیه موجود در این بخش بیشتر از این که در دست بازیباز باشد در دست هوش‌مصنوعی است! یعنی فرقی نمی‌کند که شما به چپ مایل شوید و یا راست، زیرا بازی هرجا که صلاح بداند خود به اطراف حرکت می‌کند.
دیگر مشکل این بخش نیز Loadingهای طولانی آن است. این Loadingها هنگامی اعصاب‌ خردکن‌تر می‌شوند که موسیقی تکراری بازی را نیز در کنار آن قرار دهید! متاسفانه قطعه‌های در نظر گرفته شده برای این بخش از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند و به همین دلیل پس از مدتی خسته‌کننده می‌شود.

Rancor Rampage: لذت ویران کردن!
به جرئت جذاب‌ترین بخش بازی همین بخش است. در این بخش بازیباز در نقش یک Rancor قرار گرفته و باید در مدت زمانی معین تا جایی که می‌تواند محیط اطراف را ویران کند. مهم‌ترین عامل موثر در موفقیت RR فیزیک و تخریب‌پذیری بسیار خوب محیط است. البته این‌جا یک سوال پیش می‌آید و آن این که اگر سازندگان در طراحی و سوار کردن بخش فیزیک بازی تا این حد ماهر بودند، چرا در PodRacing با مشکلات فیزیک و هم‌چنین تخریب‌پذیری پایین محیط مواجه هستیم؟!
البته گیم‌پلی این بخش نیز با مشکلاتی هم‌چون عدم تشخیص به موقع برخی حرکات بازیباز در صحنه‌های شلوغ تا حدی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، اما به طور کل تجربه‌ی آن می‌تواند نظر شما را پیرامون عناوین حسگرهای حرکتی تغییر دهد، خصوصا اگر یک همراه خوب نیز در هنگام ویران کردن شهر و کشتار مردم با خود داشته باشید!
نکته‌ی قابل ذکر دیگر در رابطه با این بخش مشکلات گرافیکی آن هم‌چون عدم تخریب برخی از تکسچر‌ها و یا گیر کردن شخصیت شما در ساختمان ها است، که با وجود بخش‌های متنوع و هم‌چنین تجربه‌ی لذت‌بخش چند نفره‌ی این Mode نکات منفی آن نیز به راحتی قابل چشم‌پوشی هستند.

Gallatic Dance Off: رقص در سیاره…
یکی از بخش‌هایی که با دیدنش به شدت تعجب کردم، Gallatic Dance Off بود. در این بخش شما می‌توانید با آهنگ‌های محدود بازی برقصید و امتیاز بگیرید. اگر نگاهی موشکافانه به گیم‌پلی این بخش داشته باشیم خواهیم دید که از بسیاری از عناوینی که با موضوع رقص عرضه می‌شوند هم‌چون Dance Central نیز پیشی می‌گیرد و یک گیم‌پلی فرح‌بخش و در عین حال دقیق را ارائه می‌دهد.
در کنار نکات گیم‌پلی، گرافیک بازی نیز در این بخش‌ حرف‌هایی برای گفتن دارد. به جرئت می‌توان گفت که افکت‌های به کار برده شده در این بخش در بین عناوین کینکت جزو بهترین‌ها بوده و این مسئله را می‌توان با یک نگاه متوجه شد.
تنها نکته‌ی منفی این بخش تعداد کم آهنگ‌ها و هم‌چنین انتخاب نه‌چندان حرفه‌ای آهنگ‌های موجود است.

Jedi Duels: دوئل نصفه و نیمه!
مطمئن باشید اگر این بخش از Modeهای بازی حذف می‌شد هیچ لطمه‌ای به KS وارد نمی‌شد! در این بخش بازیباز باید با یک شوالیه‌ی دیگر دوئل کند، اما متاسفانه این دوئل-البته اگر بتوان آن را دوئل نامید- با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. یکی از مهم‌ترین این مشکلات نداشتن کنترل کامل بر روی نحوه‌ی دوئل است. یعنی بازیباز تنها بر نیمه‌ی بالایی بدن شخصیت خود کنترل دارد و تنها می‌تواند با جاخالی دادن و دفاع کردن دوئل کند. نکته‌ی منفی دیگر این بخش مکانیک کلی آن است؛ این مکانیک به این صورت است که ابتدا باید تنها به دفاع بپردازید تا دشمن شما خسته شود و سپس در چند ضربه‌ی محدود به وی حمله کنید. این مکانیزم علاوه بر تکراری جلوه دادن روند بازی سبب می‌شود تا به بازیباز این حس دست دهد که انگار کنترلی بر روند بازی ندارد و آزادی عمل‌اش تنها به چند ضربه محدود می‌شود.
جلوه‌های بصری این بخش نیز به دلیل رنگ‌بندی مرده و دل‌گیر و هم‌چنین فضاسازی محدود، پس از مدتی بازیباز را خسته می‌کند و سبب می‌شود تا از تجربه‌ی این بخش خسته شود.

سخن‌آخر:
در نهایت و پس از توضیحات بالا احتمالا شما نیز هم‌چون بنده به این نتیجه رسیده‌اید که اگر مایکروسافت بر روی این عنوان کمتر هایپ می‌کرد و اجازه می‌داد تا روند ساخت و عرضه‌ی آن مانند دیگر عناوین معمول طی شود، عنوان نهایی بسیار جذاب‌تر و گیراتر از عنوان کنونی می‌شد.


================================================================
گیم‌پلی: ۷.۰
گرافیک: ۷.۵
صداگذاری و موسیقی: ۷.۰
داستان: ۷.۰
ارزش: ۷.۱
===================
نکات مثبت: بخش Rancor Rampage، آزادی عمل نسبتا خوب در بازی، روایت یک داستان جذاب در یک عنوان کینکت،جذاب برای هواداران سری استاروارز، یک عنوان متفاوت در بین دیگر عناوین کینکت.

نکات منفی: مشکلات فیزیک در بخش PodRacing، مشکلات کنترل در بخش Jedi Destiny، نوسان در بخش گرافیکی، هایپ بسیار زیاد مایکروسافت پیش از عرضه‌ی بازی.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا
یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

یک عنوان خوب دیگر قربانی تبلیغات مایکروسافت شد…! | نقد و بررسی بازی Kinect StarWars - گیمفا