معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

از روزی که اولین تریلر بازی Rage 2 را مشاهده کردم می دانستم که این بازی برای من یکی از برترین ها از نظر گیم پلی خواهد بود و حالا که تقریبا حدود ۵۰ تا ۶۰ ساعت نقشه آن را پاکسازی کرده و بازی را به اتمام رسانده ام باید بگویم که حسم دقیقا درست بوده است و Rage 2 واقعا فوق العاده است. این بازی واقعا دیوانه وار و پر از هیجان است و خوراک کسانی است که نبردهای مرگبار و سریع پر از سلاح های مختلف و قدرت های دیوانه وار و انفجار و ترکاندن دشمنان و ماشین ها را می خواهند و عاشق عناوینی مثل Doom و Mad Max و Rage هستند.  اگر بخواهم کل این نقد و بررسی را در یک جمله در مورد این بازی خلاصه کنم این می شود که “Rage 2 یک معجون سراسر هیجان و سرعت و لذت از ترکیب Rage و Mad Max و Doom و برخی المان های Borderlands است.” من هرگز با ۲-۳ ساعت ابتدای بازی آن را نقد نمی کنم (کاری که می دانم خیلی از منتقدین روز اول انجام دادند)، آن هم یک بازی Open-World عظیم را که واقعا ظلم است با دو سه ساعت نقد کنی و نمره دهی. اکنون که بازی را تمام کرده ام و بالای ۵۰ ساعت در آن صرف کرده ام می توانم به درستی در موردش نظر بدهم نه مثل منتقدی که بازی را ۲ ساعت بازی کرده و سریع نقد کرده و نمره ۶ و ۷ داده که فقط زود منتشر شده باشد و اصلا برایش مهم نیست که نمره اش چه تاثیری روی نظر گیمرها می گذارد. راستش یک نکته در مورد Rage 2 خیلی عجیب است. متای بازی نخست سری ۸۱ بود و تازه نتوانسته بود مطابق خیلی انتظارات عمل کند. حالا Rage 2 آمده و از هر نظر که فکرش را بکنید (غیر از داستان) بازی را چندین برابر نسبت به بازی اول ارتقا داده و کلی المان جدید و کاملا نو را در ریشه نسخه اول جاسازی کرده و عیب و ایرادهای آن را رفع کرده است، باید متایش بشود ۶۸!! همین ۲ خط که نوشتم را یک بار دیگر بخوانید تا به عچیب و غریب بودن موضوع پی ببرید. وقتی هم که خودتان آن را بازی کنید دیگر کاملا این حرف بنده را لمس خواهید کرد.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

اگر بخواهم کل این نقد و بررسی را در یک جمله در مورد این بازی خلاصه کنم این می شود که “Rage 2 یک معجون سراسر هیجان و سرعت و لذت از ترکیب Rage و Mad Max و Doom و برخی المان های Borderlands است.” اگر عاشق اکشن و هیجان و نبردهای دیوانه وار هستید، Rage 2 یکی از بهترین بازی های این نسل است.

واقعا خیلی حرف است که یک بازی ده ها برابر پیشرفت کند و کلی المان نو بیاورد و به ریشه ها هم وفادار باشد ولی نمره اش خیلی کمتر شود! به هر حال من را که می شناسید ذره ای به “متای جدیدا عجیب و و غریب شده بازی ها” کاری ندارم و خودم را در برابر شما و سازندگان بازی که برای آن زحمت کشیده اند مسئول می دانم که حقیقت را بیان کنم، لااقل حقیقتی که خودم تجربه کرده ام. قطعا با بیش از ۵۰ ساعت جویدن بازی و تجربه ذره ذره آن، نیازی به نقد و نمره کسی ندارم و خودم بهتر از منتقدین ۲-۳ ساعتی می توانم عمق بازی را برای شما بشکافم. ابتدا بد نیست تا با چند خطی در مورد بازی نخست سری آغاز کنیم و سپس به سراغ نسخه دوم برویم.  RAGE عنوانی در ژانرهای First-Person Shooter, Action-Adventure, Vehicular Combat و حتی racing بود که اولین بار در نمایشگاه QuakeCon در سال ۲۰۰۷ معرفی و توسط id Software و با انجین گرافیکی مشهور این استودیو id Tech 5 ساخته شد (RAGE آخرین بازی استودیو id Software بود که تحت مدیریت و نظارت بنیان گذار این استودیو یعنی John Carmack بزرگ ساخته شد.) تا در سال ۲۰۱۰ ابتدا برای iOS تحت نام Rage: Mutant Bash TV و سپس در سال ۲۰۱۱ با نام RAGE توسط کمپانی های Bethesda Softworks, Square Enix Holdings و Aspyr برای پلتفرم های Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows,  و Macintosh operating systems منتشر گردید. این عنوان به خاطر نام سازنده اش که id Software و جان کارمک بزرگ بودند و تریلرهای بسیار زیبا و موضوع جذابش تبدیل به یک بازی خیلی خیلی مورد انتظار شد و وقتی منتشر گردید آن قدر که از آن انتظار می رفت قدرتمند ظاهر نشد.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

Rage 2 یک اکشن سراسر هیجان و یک بازی فوق العاده است که کمتر عنوانی را در نسل هشتم شبیه آن شاهد بوده ایم و در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و نقش آفرینی و ده ها المان دیگر به شکلی بی نهایت سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده اند.

خوب می دانید که امتیاز متای ۸۱ خیلی خیلی امتیاز خوبی برای یک بازی محسوب می شود ولی برای RAGE که شاید خیلی ها انتظار داشتند یک شاهکار بی بدیل در حد ۹۰ و بالاتر باشد، چندان هم طرفداران و مخاطبین صنعت گیم را راضی نکرد.  مشکل اصلی این بازی همان طور که قبلا هم گفته ام در “ارائه” و “معرفی” و در یک کلام Presentation بازی به بازیباز بود و انگار حس می کردید که بازی خودش خودش را دست کم می گیرد و به ما نمی گوید ببینید من چقدر خفن هستم، در حالی که در خیلی موارد خفن بود.  اگر بازی ارائه یا Presentation بهتری داشت وضعش خیلی خیلی بهتر از اکنون بود و حتی نمره هایش خیلی بالاتر بود. بازی به دلیل کیفیت جلوه های بصری، طراحی هنری دنیای بازی و سیستم جذاب مبارزاتش بسیار تحسین شد در حالی که به خاطر داستان و شخصیت پردازی ضعیف و علی الخصوص عدم وجود سیستم جهت یابی صحیح در بازی مورد نقد قرار گرفت و از امتیاز آن کاسته شد. اکنون چند روزی است که بازی جدید این سری در نسل هشتم که امید زیادی به آن وجود داشت نیز برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی عرضه گردیده است. در این مطلب قصد داریم تا به بحث و بررسی در مورد عنوان Rage 2 پرداخته و بخش‌ها و المان‌های مختلف آن را تک به تک تحلیل و بررسی و از زوایای مختلف آن را بشکافیم تا شما عزیزان آشنایی بیشتری با کلیت این بازی و این فرنچایز داشته باشید و تصمیم بگیرید که آیا Rage 2 را بازی کنید یا خیر. پس اگر به هر دلیلی به این Rage 2 علاقمند هستید و می خواهید بیشتر با خصوصیات و المان های شاخص آن آشنا شوید، در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Rage 2 با بنده و وبسایت خبری تحلیلی گیمفا همراه شوید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

نقشه بازی از دورترین نما قبل از افتادن به زیر دست بنده!!

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

نقشه بازی از دورترین نما بعد از افتادن زیر دست و پای بنده و جویده شدن طی حدود ۵۰–۶۰ ساعت! در دنیای بزرگ بازی تعداد خیلی زیادی مناطق و بخش های مختلف وجود دارد که در هر کدام از اینها یک فعالیت و ماموریت انجام دادنی و انواع آیتم های مختلف مثل صندوق های گنج و… وجود دارد که آماده هستند شما آنها را پیدا کنید، البته بعد از این که دشمنان پرتعداد آنجا را کشتید. هر ماموریت و نبردی که با دشمنان دارید روی نقشه برای شما مشخص می کند که درجه سختی آن ماموریت و ان منطقه از نظر دشمنان چگونه است و بین ۱ تا ۱۰ این درجه سختی متغیر است همان طور که می بینید، کنار هر منطقه روی نقشه که من فتح کرده ام یک تیک سبز خورده است. این تیک وقتی می خورد که منطقه کامل شود یعنی اگر آن منطقه فعالیت خاصی دارد شما انجام داده باشید و همچنین آیتم های آن منطقه که مثلا ممکن است شامل ۳ صندوق و یک دیتا پد و یک Ark Chest ارزشمند باشد، همه را پیدا کرده باشید.

داستان بازی Rage 2 اصلا جذابیت خاصی ندارد و بسیار ساده و کلیشه ای و فاقد هر گونه پیچش داستانی و عمق خاصی است و در واقع فقط یک دلیل برای جلو رفتن است. حتی ماموریت های داستانی بازی هم کم تعداد هستند و در آنها داستان خاصی هم روایت نمی شود. تازه خیلی بازی ها هستند که داستانی کلیشه ای را به واسطه روایت عالی برای ما به یادماندنی کرده اند ولی Rage 2 روایتش هم در حد داستانش ضعیف و غیر جذاب است. با همین داستان ضعیف هم روایت بازی می توانست خیلی خیلی بهتر باشد و به شکل هیجان انگیزتر و با آب و تاب تری داستان بازی را برای ما تعریف کند تا کمی بیشتر به داستان بازی جذب شویم و به آن توجه کنیم اما اصلا این طور نشده است که این موضوع در نسخه اول نیز دقیقا وجود داشت. در واقع باید این طور بگویم که نمره ای که از این بازی کسر کرده ام تقریبا تمامش به خاطر بخش داستانی و روایت و شخصیت هاست زیرا دو نقطه ضعف دیگری که از آن ها نام برده ام یعنی برخی باگ ها و تنوع دشمنان، اصلا و ابدا مشکلات بزرگ و حادی نیستند و حتی شاید اصلا متوجه آنها هم نشوید. شخصیت پردازی ضعیف نیز مزید بر علت شده است  و باید گفت تک تک شخصیت های بازی از اصلی و فرعی چنگی به دل نمی زنند و در کل بازی هیچ شخصیت قدرتمند و پرداخت شده ای نمی بینید و بی شک هیچ کدام از آن ها در یاد شما نخواهند ماند. استفاده از تم Post-Apocalyptic و دنیایی آخرالزمانی در صنعت بازی های رایانه ای دارد کم کم شبیه “تم زامبی” می شود و گندش در می آید، البته اگر تا همین الان هم نگوییم گندش در آمده!! وقایع آخرالزمانی و زندگی در دنیای نابود شده، تبدیل به یک بستر بسیار محبوب برای رخ دادن وقایع بازی شده است.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

بازی کردن و تجربه Rage 2 به معنای واقعی کلمه کیف می دهد و سرشار از آدرنالین و هیجان و سرگرمی و لذت ناب است. مخصوصا برای افرادی که مثل من واقعا عاشق نسخه اول Rage و عناوینی مثل Mad Max و Doom و المان های پرتعداد نقش آفرینی و ارتقا هستند، لذت تجربه این بازی چندین برابر می شود و در واقع باید بگویم این بازی “خوراک” این نوع بازیبازان طالب اکشن و هیجان و مبارزات دیوانه وار پر از ارتقا و آپگرید و سلاح های قدرتمند است و به نوعی می توانم بگویم چنین بازیبازانی را از نظر روحی کاملا ارضا می کند.

به طور خلاصه باید گفت وقتی با مفهوم Post-Apocalyptic سروکار داریم نخستین کلمه ای که به ذهن ما خطور میکند کلمه ی بقاست. طی چند سال اخیر و از طریق مدیوم های مختلف شامل فیلم های سینمایی، سریال ها و بازی های رایانه ای بارها و بارها به این مسئله پرداخته شده است و هر کدام به روش خود دنیایی را به تصویر کشیده اند که در ان به دلایل مختلف جهان از بین رفته است و عده ای از انسان ها باقی مانده اند و به هر شکل ممکن قصد دارند بقای خود را در دنیایی وحشی تضمین نمایند. زمانی که دنیا به جنگلی وحشی تبدیل شده است طبیعتا قانون جنگل بر آن حکمفرما می شود و قوی تر ضعیف تر را از بین می برد. در چنین دنیایی دیگر نیازها هدف را تعیین نمی کنند و بلکه این هدف است که نیازها را تعیین می کند، هدفی به نام survival یا بقا. Rage 2 نیز به مانند بازی نخست در چنین فضا و دنیایی دنبال می شود. وقایع داستانی این نسخه ۳۰ سال بعد از اتفاقات بازی اول رقم می خورد و در آن کلی شخصیت های جدید و یکی دو شخصیت آشنا را شاهد هستیم. شما در بازی در نقش Walker قرار می گیرید که آخرین بازمانده از رنجرها محسوب می شود. تعداد اکثریت انسان ها طی وقایع ناشی از ۹۹۹۴۲ Apophis از بین رفته اند و تنها تعداد کمی باقی مانده اند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

من هرگز با ۲-۳ ساعت ابتدای بازی آن را نقد نمی کنم (کاری که می دانم خیلی از منتقدین روز اول انجام دادند)، آن هم یک بازی Open-World عظیم را که واقعا ظلم است با دو سه ساعت نقد کنی و نمره دهی. اکنون که بازی را تمام کرده ام و بالای ۵۰ ساعت در آن صرف کرده ام می توانم به درستی در موردش نظر بدهم نه مثل منتقدی که بازی را ۲ ساعت بازی کرده و سریع نقد کرده و نمره ۶ و ۷ داده که فقط زود منتشر شده باشد و اصلا برایش مهم نیست که نمره اش چه تاثیری روی نظر گیمرها می گذارد.

شما باید در نقش Walker در دنیایی پر از خطرات مرگبار و جهش یافته های قدرتمند، بقای خود و اندک مردم باقی مانده را در این Wasteland وحشی حفظ نمایید. اکنون چندین شهر و جامعه جدید به وجود آمده است و زندگی های جدیدی برای انسان های بقای مانده آغاز شده است ولی می دانید که همه چیز همیشه ارام نمی ماند و البته اگر بماند که دیگر Rage و Rage 2 و.. نداریم! یک گروه قدرتمند و خطرناک و بی رحم به سرکردگی ژنرال کراس که فکر می کردند مرده است به وجود آمده و خود را به عنوان نیروی نظامی جدید مطرح می کند. اینها به دنبال قدرتمندترین تکنولوژی های نانو و ارزشمندترین منابع جوامع انسانی هستند تا دیکتاتوری خود را بر دنیای بازی گسترش دهند و در این راه از هیچ قتل و غارت و کشتاری دریغ نمی کنند. شما در نقش Walker و با کمک شخصیت های دیگر بازی بایستی در مقابل ژنرال قد علم کرده و او و گروه خونخوارش را از بین ببرید و حواستان به جهش یافته ها هم باشد. باور کنید که تمام داستان بازی همین بود که گفتم و هیچ مورد خاص دیگری تا انتها ندارد! به طور کلی در مورد مجموع و محصول نهایی “داستان و شخصیت ها و روایت” در عنوان RAGE می توان گفت شاهد یک بازی ضعیف در این زمینه هستیم که دنیایش پتانسیل خیلی بهتری برای داستان گویی داشته ولی متاسفانه هدر رفته است.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

داستان بازی Rage 2 اصلا جذابیت خاصی ندارد و بسیار ساده و کلیشه ای و فاقد هر گونه پیچش داستانی و عمق خاصی است و در واقع فقط یک دلیل برای جلو رفتن است. حتی ماموریت های داستانی بازی هم کم تعداد هستند و در آنها داستان خاصی هم روایت نمی شود. تازه خیلی بازی ها هستند که داستانی کلیشه ای را به واسطه روایت عالی برای ما به یادماندنی کرده اند ولی Rage 2 روایتش هم در حد داستانش ضعیف و غیر جذاب است.

می رسیم به بخش گرافیکی و بصری بازی که اتفاقا از نکات مثبت آن هم محسوب می شود و به جز یکی دو ایراد ریز هیچ مشکلی در این زمینه در بازی مشاهده نمی شود. در بازی Rage 2 و از لحاظ بصری، سازندگان بازی به خوبی موفق شده اند تا یک دنیای آخرالزمانی با کیفیت که پر است از انواع مناطق مختلف مثل صحرا و بیابان، کوهستان ها، مناطق جنگلی و سرسبز، دریاچه ها، سازه های ویران شده، تونل های مخوف و فاضلاب های زیرزمینی، محیط های صنعتی و همین طور انواع ساختمان های دارای تکنولوژی های کاملا پیشرفته را شبیه سازی کنند و انصافا باید بگویم دنیای Rage 2 بسیار زیبا  خلق شده است و شاهد طراحی های جذابی در بازی هستیم. یکی از نکات بصری جالب بازی این است که در برخی شهر ها در بازی Rage ۲، فضاسازی شهر و رنگ بندی آن، تا حدودی شبیه به حال و هوای نایت سیتی در سایبرپانک به نظر می رسد که این موضوع در برخی تصاویر که برایتان گرفته ام مشاهده می شود. البته شباهتی بسیار کم و فقط از نظر رنگ بندی و فضاسازی.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

یه معنای واقعی شاهد وجود گان پلی بی نظیر و سلاح های خوش دست و نبردهای اعتیاد آوری هستیم که ۱۰ ها روش مختلف را برای مبارزه با ترکیب قدرتها و سلاح ها و.. در اختیار شما قرار می دهند تا مثل بایوشاک بتوانید کلی روش جدید برای کشتن دشمنان از خودتان خلق کنید.

در این نسخه با این که باز هم فضای غالب گرافیکی بازی، همان دنیای بیابانی و نابود شده است ولی تنوع محیط ها نسبت به بازی نخست خیلی بیشتر شده است و هر جور محیطی که فکر کنید در بخش های مختلف دنیای این نسخه به چشم می خورد و همان طور که کمی قبل تر خدمتتان عرض کردم در Rage 2 انواع مناطق مختلف مثل صحرا و بیابان، کوهستان ها، مناطق جنگلی و سرسبز، دریاچه ها، سازه های ویران شده، تونل های مخوف و فاضلاب های زیرزمینی، محیط های صنعتی و همین طور انواع ساختمان های دارای تکنولوژی های کاملا پیشرفته را شاهد هستیم که باعث می شوند اصلا از تجربه بازی خسته نشوید. در بازی نخست با مقداری سختگیری می شد گفت که محیط هایی که در بازی مشاهده می کردیم کمی خالی و خلوت به نظر می رسیدند و البته مسئله ی خلوت بودن محیط ها با کانسپت کلی بازی کاملا منطبق است زیرا که به هر حال در یک بیابان پهناور و دنیایی از بین رفته نمی توانستیم شاهد انواع و اقسام برج ها و ساختمان های مختلف باشیم. اما همین مقدار کوچک از خالی بودن دنیا و کم جزییات بودن دنیای بازی را خوشبختانه در نسخه دوم ابدا شاهد نیستیم و محیط هایی که در بازی مشاهده می کنیم و پای به آنها می گذاریم بسیار خوب از نظر جزییات  خلق شده اند و محیط هایی خشک و خالی نیستند حالا چه یک پایگاه پیشرفته دشمن باشد و چه یک تونل پر از آلودگی موجودات جهش یافته در زیر زمین.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

در طول بازی بارها شاهد انفجار و تکه تکه شدن ماشین های مختلف هستید که هیجان را به اوج می رسانند و البته وقتی که نام آوالانچ استودیو را در بازی داریم و یاد آن انفجارها و افکت های عظیم و بی نظیر جاست کاز می افتیم، در می یابیم که یک بازی از سلاطین هیجان و انفجار، نباید هم غیر از این باشد!

در حقیقت باید گفت خوشبختانه تمامی مکان ها و مناطقی که برای بازی طراحی شده اند بسیار زیبا و جذاب و پرجزییات هستند و بستر مناسبی را برای رخ دادن گیم پلی مرگبار و بسیار سریع بازی را برای بازیباز فراهم آورده اند. دشمنان بازی نیز از نظر ظاهری عالی و فوق العاده جذاب و دیوانه وار خلق شده اند و از انواع دشمنان دیوانه و روانی مختلف تا دشمنان رباتیک قدرتمند و موجودات جهش یافته مخوف و… هر کدام از نظر ظاهری بسیار پرجزییات و عالی خلق شده اند و کافیست مثلا روی عکس یکی از دشمنان بازی تمرکز کنید تا سطح توجه به جزییات را در او ببینید. البته تنوع این دشمنان می توانست برای گیم پلی بازی بهتر باشد و در آن بخش در موردش صحبت خواهیم کرد ولی از نظر بصری این دشمنانی که خلق شده اند فوق العاده هستند. این عملکرد عالی سازندگان و طراحان بازی در مورد وسایل نقلیه نیز که یکی از ارکان اصلی گیم پلی این بازی هستند کاملا به چشم می آید و شاهد انواع ماشین های مختلف و متنوع که با جزییات بسیار زیاد طراحی شده اند هستیم که از سواری گرفته تا ماشین های غول پیکر با چرخ های عظیم و موتور سیکلت و ماشین های تانک مانند و حتی یک وسیله هوایی برای پرواز را شامل می شوند و هر کدام هم یک نوعی شخصی سازی شده و سلاح های مختلفی روی خود دارند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

راستش یک نکته در مورد Rage 2 خیلی عجیب است. متای بازی نخست سری ۸۱ بود و تازه نتوانسته بود مطابق خیلی انتظارات عمل کند. حالا Rage 2 آمده و از هر نظر که فکرش را بکنید (غیر از داستان) بازی را چندین برابر نسبت به بازی اول ارتقا داده و کلی المان جدید و کاملا نو را در ریشه نسخه اول جاسازی کرده و عیب و ایرادهای آن را رفع کرده است، باید متایش بشود ۶۸!! همین ۲ خط که نوشتم را یک بار دیگر بخوانید تا به عچیب و غریب بودن موضوع پی ببرید. وقتی هم که خودتان آن را بازی کنید دیگر کاملا این حرف بنده را لمس خواهید کرد.

از منظر فنی نیز در عنوان Rage 2 شاهد یک بازی کاملا باثبات و باکیفیت در نسل هشتم هستیم و واقعا در طول بیش از ۵۰ ساعت بازی هرگز با افت فریم مواجه نشدم. به نظر می رسد سازندگان در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شاهد بافت های با کیفیت و نورپردازی مناسب برای یک بازی نسل هشتمی باشیم ولی باز هم گاها شاهد مواردی مثل برخی باگ های کوچک و همین طور بافت های بی کیفیت و کمبود جزییات در برخی محیط ها در بازی هستیم. همچنین با وجود این که نورپردازی در بازی کاملا مناسب انجام شده است ولی در منطقه های خیلی تاریک گاها بازیباز واقعا اذیت می شود زیرا در برخی زوایا هیچ چیز در تاریکی دیده نمی شود. به صورت کلی باید بگویم در طول ساعت ها تجربه بازی Rage 2 شاهد یک بازی خوب و باثبات از نظر فنی بودم که فارغ از اندک مشکلات فنی و برخی باگ ها که در آن دیده می شود، همواره زیبایی و ثبات خود را حفظ می کند و بازیباز را از نظر بصری راضی نگاه می دارد تا تمام تمرکز وی به گیم پلی معطوف شود و حداکثر لذت را از ان ببرد. در واقع  در بازی هایی مثل Rage 2 و Doom اهمیت گرافیک فنی با ثبات خیلی بیشتر است زیرا سرعت مبارزات و نبردها حرف اول را در این بازی ها می زند و با گیم پلی دیوانه وار و سریعی که این عناوین دارند، باید بازی کاملا ثبات فنی اش را حفظ نماید تا بازیباز از تجربه این سرعت و نبردهای دیوانه وار ذره ای محروم نشود.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

در دنیای بازی با ۴ شخصیت اصلی و مهم آشنا می شوید که هر کدامشان دسته ای خاص از ماموریت های دنیای بازی را برای شما دارند که در رنگ های مجزا روی نقشه نمایش داده می شوند. یک سری ماموریت های مربوط به “کشتن و از بین بردن”، در شاخه یکی از این شخصیت ها به نام مارشال است که مثلا یک نوع از این کلاس ماموریت ها شامل نابود کردن مخازن سوخت دشمن است. یک سری ماموریت های مربوط به “گرفتن و کنترل کردن” در شاخه یکی دیگر از شخصیت ها که شهردار یکی از شهرهاست قرار دارد که مثلا یک نوع از این کلاس ماموریت ها شامل باز کردن جاده هایی است که توسط دشمن بسته شده است. یک سری ماموریت های مربوط به گرفتن “اطلاعات و تحقیقات” نیز در شاخه یک شخصیت دیگر که یک دکتر عجیب و غریب است قرار دارد که مثلا شامل از بین بردن دوربین های مخفی جاسوسی دشمن که یواشکی در جای جای دنیای بازی مستقر شده اند (و تا آنها را پیدا کنید و ببینید، پرواز می کنند و می روند و باید سریع آنها را بترکانید) است.

افکت های بصری مختلف بازی مانند افکت انفجار که به کرات در بازی مشاهده می شود واقعا هیجان انگیز و دیدنی و cool به نظر می رسند و البته در چنین عنوانی باید هم این طور باشد زیرا همه چیز حول انفجار و ترکاندن دشمنان و ماشین ها و.. می چرخد و این انفجارها یکی از خصوصیات اصلی گیم پلی بازی است که باید از نظر گرافیکی و بصری هم برای بازیباز جذاب باشند. در طول بازی بارها شاهد انفجار و تکه تکه شدن ماشین های مختلف هستید که هیجان را به اوج می رسانند و البته وقتی که نام آوالانچ استودیو را در بازی داریم و یاد آن انفجارها و افکت های عظیم و بی نظیر جاست کاز می افتیم، در می یابیم که یک بازی از سلاطین هیجان و انفجار، نباید هم غیر از این باشد! به طور کلی و در مجموع باید گفت بازی Rage 2 در زمینه بصری، چه از منظر گرافیک فنی و چه طراحی های هنری و خلق دنیای آخرالزمانی یکی از بازی های خوب و زیبای این نسل محسوب می شود و یکی از بهترین بازی های ساخته شده با تم Post-Apocalyptic از لحاظ جلوه های بصری تا به امروز است که البته مشکلات فنی و باگ تک و توک در آن گاها به چشم می خورند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

در طول ساعت ها تجربه بازی Rage 2 شاهد یک بازی خوب و باثبات از نظر فنی بودم که فارغ از اندک مشکلات فنی و برخی باگ ها که در آن دیده می شود، همواره زیبایی و ثبات خود را حفظ می کند و بازیباز را از نظر بصری راضی نگاه می دارد تا تمام تمرکز وی به گیم پلی معطوف شود و حداکثر لذت را از ان ببرد. در واقع  در بازی هایی مثل Rage 2 و Doom اهمیت گرافیک فنی با ثبات خیلی بیشتر است زیرا سرعت مبارزات و نبردها حرف اول را در این بازی ها می زند و با گیم پلی دیوانه وار و سریعی که این عناوین دارند، باید بازی کاملا ثبات فنی اش را حفظ نماید تا بازیباز از تجربه این سرعت و نبردهای دیوانه وار ذره ای محروم نشود.

می رسیم به نقطه قوت و قلب تپنده Rage 2 که هر چه در این بازی می بینیم حول محور آن می چرخد و آن چیزی نیست “گیم پلی” که کارت برنده این عنوان نیز هست و به قدری جذاب است که یک تنه می تواند باعث شود برچسب موفقیت به یک بازی بزنیم، چه برسد در Rage 2 که غیر داستان همه بخش های آن عالی هستند. هر چقدر که از قدرت و جذابیت گیم پلی این بازی بگویم باز هم حق مطلب را مثل وقتی که خودتان در دل نبردهای آن بروید ادا نمی کند. فقط از شما می خواهم که در ادامه، توضیحاتی که در مورد برخی المان های گیم پلی و ارتقاها در این بازی می دهم را بخوانید تا حدودا متوجه شوید با چه گیم پلی بی نظیری طرف هستید. Rage 2 معنای واقعی و کامل یک گیم پلی دیوانه وار و بی نظیر و بمبی از هیجان است و گیم پلی بی شک ستاره بی چون و چرای این عنوان قلمداد می شود. Rage 2 چه در بخش مبارزات و ماموریت های اصلی و فرعی و چه در زمینه مبارزات ماشینی و ریسینگ و قابلیت های خوب شخصی سازی وسایل نقلیه و تجهیزات و انواع و اقسام ارتقا و ارزش تکرار بالا و…. در بازی بسیار عالی عمل می کند و این المان های مثبت و بی نهایت متنوع، عمق خاصی به گیم پلی بازی بخشیده اند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

تنوع وسایل نقلیه در بازی معرکه است و تا دلتان بخواهد وسایل نقلیه گوناگون در بازی در اختیارتان قرار می گیرد که هر کدام را که برگردانید به یکی از شهرهای اصلی بازی و آن را در گاراژ خود سیو کنید، دیگر برای همیشه برای شما آزاد خواهد شد و می توانید از آن استفاده نمایید و با خرج کمی پول آن را هر کجا احضار کنید. البته یک وسیله نقلیه ثابت و قابل ارتقا هم از ابتدای بازی دارید که Phoenix نام دارد و کاملا قابل ارتقا است و می توانید انواع سلاح های مختلف از موشک دنبال کننده تا مسلسل و mortar و.. را روی آن نصب نمایید و قدرت بدنه اش را افزایش دهید.

بگذارید تا معنای گیم پلی Rage 2 را در یک جمله با مثال برایتان بگویم که دقیقا درک کنید با چه نوع گیم پلی طرف هستید و آیا باب میلتان است یا خیر. Rage 2 از نظر گیم پلی، ترکیب گان پلی معرکه و خوش دست و سریع Doom با دیوانه بازی و انفجارهای Just Cause و نبردهای ماشینی و شخصی سازی Mad Max و Rage به همراه المان های متعدد نقش آفرینی مانند Borderlands (البته در این بازی خیلی بیشتر از بردرلندز همه چیز را می شود ارتقا داد) است. در لایه لایه بخش های مختلف گیم پلی بازی، المان های نقش آفرینی یا RPG تنیده شده اند که شامل مواردی مثل سیستم ارتقا و اپگرید برای هر چیزی که فکرش را بکنید از شخصیت بازی گرفته تا تک تک آیتم ها و قدرت ها و سلاح ها، مکانیک لوت کردن آیتم ها و صندوقچه های ارزشمند، ماموریت های جانبی و سیستم خرید و فروش با چندین نوع از فروشنده های گوناگون هستند. این المان های نقش افرینی عمق فوق العاده ای به بازی بخشیده اند و ارزش تکرار آن را نیز بالا برده اند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

امیدوارم که خوب متوجه شوید که گیم پلی Rage 2 برای اکشن دوستان و عاشقان مبارزات دیوانه وار شوتر پر از المان های نقش آفرینی و ارتقا و مبارزات ماشینی، چه نعمتی محسوب می شود. گیم پلی Rage 2 به معنای واقعی “معرکه” است.

گیم پلی بازی Rage 2 شامل اکشن بسیار سریع، هیجان انگیز و مرگبار به همراه شوتر اول شخص و همین طور بخش های سوم شخص ماشین سواری و مبارزات ماشینی و ریسینگ است. در مبارزات بازی شما به انواع و اقسام سلاح هایی که قابلیت ارتقا و آپگرید دارند مجهز هستید که تنوع خوبی نیز دارند و مانند نسخه اول شما سلاح های پرتابی مختلف مثل نارنجک و سلاح boomerang مانندی که wingstick نام دارد در اختیار دارید که تک تک اینها قابل ارتقا هستند و تازه با جمع کردن منابع و آیتم های مختلف، خودتان می توانید اینها را Craft کرده و بسازید. در واقع در طول روند بازی، جمع اوری منابع و تجهیزات مختلف و … برای ساخت و ساز آیتم های مختلف و ارتقا اهمیت بالایی دارد و باید با گشت و گذار و اکتشاف در محیط و انجام کارهای مختلف تا حد ممکن آن ها را جمع اوری و ذخیره نماییم. کیفیت سیستم تیراندازی بازی بسیار بالاست و حس و حال شلیک با سلاح های مختلف کاملا به بازیباز منتقل می شود و یه معنای واقعی شاهد وجود گان پلی بی نظیر و سلاح های خوش دست و نبردهای اعتیاد آوری هستیم که ۱۰ ها روش مختلف را برای مبارزه با ترکیب قدرتها و سلاح ها و.. در اختیار شما قرار می دهند تا مثل بایوشاک بتوانید کلی روش جدید برای کشتن دشمنان از خودتان خلق کنید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

یکی از نکات بصری جالب بازی این است که در برخی شهر ها در بازی Rage ۲، فضاسازی شهر و رنگ بندی آن، تا حدودی شبیه به حال و هوای نایت سیتی در سایبرپانک به نظر می رسد

در نبردهای بازی با کشتن دشمنان نوار Override برای شما پر می شود که وقتی کامل شود می توانید وارد یک حالت خشم و سرعت و قدرت بیشتر شوید و دشمنان را در طول آن زمان قلع و قمع کنید و خط سلامتیتان هم پر شود. قدرت و زمان این قابلیت override از طرق مختلف قابل ارتقا است و کلی قابلیت جانبی را می توانید در ارتقاهای مختلف برای حالت Override فعال نمایید و یا مستقیما خود این قابلیت را نزد Cyber Doctor قوی تر و طولانی تر کنید. در مبارزات و در طول بازی می توانید از قابلیت های Nanotride که در آرک ها (در مورد آرک ها جلوتر توضیح خواهم داد) هر یک را پیدا می کنید نیز استفاده نمایید. این قابلیت ها شامل مواردی مثل Slam (که به هوا می پرید و با مشت ضربه ای سهمگین به زمین وارد می کنید و تا دامنه ای مشخص دشمنان را به هوا می فرستید و از بین می برید) و Barrier (که سپری جلوی خود می سازید) و Dash (دویدن خیلی سریع در بازی ای زمانی) و Grav Jump (دو بار پریدن) و ارتقای قدرت های فیزیکی و مقاومت لباس رنجری و چندین مورد دیگر هستند که بسیار بسیار در نبردها و در طول بازی به کارتان می ایند و چندین نوع هجومی و دفاعی و … دارند. در بازی دشمنان مختلفی شامل دشمنان انسانی و جهش یافته ها و دشمنان رباتیک و .. وجود دارند. یک دسته دشمنان دارای سلاح گرم هستند که کاور می گیرند و از نقاط مختلف شما را دوره می کنند و نارنجک می اندازند و به شما تیراندازی می کنند و یک گروه هم دشمنان دارای سلاح سرد هستند که به صورت دیوانه وار به سمت شما حمله می کنند تا ضربه بزنند و باید آنها را از پای در آورید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

برای ارتقای هر سلاح یا قدرت یا Project به درجات بالاتر، نیاز به آیتم Feltrite دارید که مهم ترین آیتم بازی است و مثل XP عمل می کند و از درون صندوق ها و دنیای بازی و انجام ماموریت ها اینها را می گیرید. حالا در هر درجه از سلاح یا پراجکت یا قدرتتان، یک سری ماد و ارتقاهای جانبی بسیار متنوع (مخصوصا در مورد قدرت ها و پراجکت ها) وجود دارند که برای این بخش نیاز به weapon core mod و آیتم های مخصوص Nanotride و ایتم های مخصوص پراجکت ها دارید که اینها را هم باید از دنیای بازی و درون صندوق ها جمع کنید و به دست آورید تا هر یک از این بخش ها را تا درجات بالا و با شاخه های مختلف ارتقا دهید.

همچنین انواع دشمنان قوی تر مثل دشمنان رباتیک و جهش یافته های غول پیکر و… هم در بازی وجود دارند که بسیار با غضب و کینه به شما حمله می کنند و انگار پدرکشتگی دارند یا احیانا ارث باباشون رو خوردیم! هوش مصنوعی این دشمنان در نوع خودشان خوب است زیرا که دقیقا همان جوری که باید بر سرتان بریزند و دوره تان کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند عمل می کنند و باید مدام حرکت کنید و از انواع قابلیت های خود استفاده کنید تا دخلشان را بیاورید و البته لذت و بی نظیر بودن این مبارزات در درجات سختی بالاتر بسیار بسیار بهتر مشخص می شود و واقعا کسی که بازی را روی درجه هارد تجربه کند با کسی که ان را روی درجه معمولی تجربه کرده، قطعا نمره و نظرش فرق خواهد کرد. زیرا که در یکی از نقدهای بازی خواندم که نوشته بود بازی آسان است و شما خیلی قوی هستید و اصلا نیاز به قدرت هایتان ندارید، در حالی که بازی روی درجه سخت واقعا چالش بر انگیز تز می شود و مخصوصا وقتی درجه چالش ماموریت ها در برخی مناطق دنیای بازی بالاتر می رود و نزدیک به درجات ۸ و ۹ و ۱۰ می شود، واقعا نیاز دارید که از هر چه قدرت و سلاح و تجهیزات دارید به نفع خودتان استفاده کنید تا جان سالم به در ببرید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

در چنین دنیای دیوانه واری حتما یک عده هم وارد صنعت سرگرمی و نمایش های مرگبار کشت و کشتار برای سرگرم کردن مردم شده اند و در wasteland هم یک خانم عجیب و دیوانه، شبکه ای به نام MB TV دارد که می توانید واردش شوید و به استقبال نبرد با موج های مختلف دشمنان با شرایط خاص (مثلا فقط با شات گان) بروید و چالش ها را رد کنید و یک شوی موفقیت آمیز برای مردم اجرا نمایید و جایزه اش را هم بگیرید. این بخش هم از محتویات اضافی بازی است که خودش می تواند جدا از ماموریت ها و روند عادی بازی، شما را سرگرم نماید و به چالش بکشد، مخصوصا در درجات سختی بالاترش و با شرایط سخت تر.

در دنیای بزرگ بازی تعداد خیلی زیادی مناطق و بخش های مختلف وجود دارد که در هر کدام از اینها یک فعالیت و ماموریت انجام دادنی و انواع آیتم های مختلف مثل صندوق های گنج و… وجود دارد که آماده هستند شما آنها را پیدا کنید، البته بعد از این که دشمنان پرتعداد آنجا را کشتید. هر ماموریت و نبردی که با دشمنان دارید روی نقشه برای شما مشخص می کند که درجه سختی آن ماموریت و ان منطقه از نظر دشمنان چگونه است و بین ۱ تا ۱۰ این درجه سختی متغیر است و مثلا اگر ابتدای بازی بروید به منطقه ای خیلی سخت با درجه سختی ۸ بلافاصله دخلتان را می اورند و باید خیلی قوی تر شوید و سلاح های بهتر بردارید و قدرت های nanotrite خود را قوی تر کنید و Project های بیشتری را برای ۳ شخصیت اصلی دنیای بازی فعال کرده باشید تا بتوانید سراغ آن بخش بروید و مبارزات درجات بالا را با موفقیت به پایان برسانید. همان طور که در تصویری که ابتدای مقاله برای شما قرار داده ام می بینید، کنار هر منطقه روی نقشه که من فتح کرده ام یک تیک سبز خورده است. این تیک وقتی می خورد که منطقه کامل شود یعنی اگر آن منطقه فعالیت خاصی دارد شما انجام داده باشید و همچنین آیتم های آن منطقه که مثلا ممکن است شامل ۳ صندوق و یک دیتا پد و یک Ark Chest ارزشمند باشد، همه را پیدا کرده باشید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

از اینا هم داره!!

فعالیت های هر منطقه متفاوت است و مثلا در یک جا باید کل مخازن سوخت authority را پیدا کرده و منفجر کنید، در یک جا جاده هایی که این گروه بسته اند را باز کنید، Ark ها را پیدا کنید، در تونل های زیرزمینی به جستجوی برخی جهش یافته های غول پیکر مشهور بروید و آنها را بکشید و یا ماموریت های bounty که از روی تابلوی ماموریت های شهرهای مختلف برداشته اید را کامل نمایید. هم تعداد این فعالیت ها در نقشه بازی بسیار زیاد است و هم تنوعشان بالاست و کلی کارهای گوناگون از شما می خواهند. Ark ها مهم ترین مناطق بازی هستند زیرا که در هر کدام یا یک قدرت Nanotrite جدید پیدا می کنید یا یک سلاح جدید. حدودا ۲۰ تا از این آرک ها در دنیای بازی وجود دارند که برای شما تقریبا ۱۰ سلاح گوناگون و ۱۰ قدرت Naanotrite خاص ازاد می کنند. سلاح های بازی واقعا جذاب و قدرتمند هستند و علاوه بر مسلسل و راکت لانچر و پیستول و شات گان، چند سلاح بسیار یونیک و حاص و دوست داشتنی هم در بازی وجود دارند که هر یک نه تنها چندین درجه ارتقا می یابند بلکه در هر درجه می توانید مادهای مختلف را روی آنها مجهز کنید و تازه اکثر این سلاح ها شلیک معمولی و بدون نشانه گیریشان کاملا با شلیکی که aim می کنید فرق دارد و تنوع فوق العاده ای را به نبردها می بخشد و به شما انگیزه می دهد تا بازی را تکرار کنید و همه سلاح ها را تا انتها ارتقا دهید، البته اگر مثل من باشید در همان بار اول بازی کل سلاح ها را به انتهای ارتقا رساندم زیرا یک بار بازی من اندازه ۳ بار بازی بقیه است!

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

در Rage 2 انواع مناطق مختلف مثل صحرا و بیابان، کوهستان ها، مناطق جنگلی و سرسبز، دریاچه ها، سازه های ویران شده، تونل های مخوف و فاضلاب های زیرزمینی، محیط های صنعتی و همین طور انواع ساختمان های دارای تکنولوژی های کاملا پیشرفته را شاهد هستیم که باعث می شوند اصلا از تجربه بازی خسته نشوید

برای ارتقای هر سلاح یا قدرت یا Project به درجات بالاتر، نیاز به آیتم Feltrite دارید که مهم ترین آیتم بازی است و مثل XP عمل می کند و از درون صندوق ها و دنیای بازی و انجام ماموریت ها اینها را می گیرید. حالا در هر درجه از سلاح یا پراجکت یا قدرتتان، یک سری ماد و ارتقاهای جانبی بسیار متنوع (مخصوصا در مورد قدرت ها و پراجکت ها) وجود دارند که برای این بخش نیاز به weapon core mod و آیتم های مخصوص Nanotride و ایتم های مخصوص پراجکت ها دارید که اینها را هم باید از دنیای بازی و درون صندوق ها جمع کنید و به دست آورید تا هر یک از این بخش ها را تا درجات بالا و با شاخه های مختلف ارتقا دهید. حالا جدا از همه این بخش ها خود شخصیت اصلی را هم می توانید در زمینه های قدرت بدنی (مقاومت در برابر ضربات و خط سلامتی)، آسیب سلاح ها و میزان قدرت و زمان Override ارتقا دهید که برای این ارتقاها هم باید آیتم های مخصوصی مثل یک سری غده های خاص جهش یافته ها و .. را نزد یک cyber Doctor ببرید تا شخصیتتان را در این شاخه ها قوی تر کنید. در هر شهر هم تعداد مختلفی از فروشنده ها وجود دارند که کلی آیتم های گوناگون می فروشند و می خرند و برای این بخش باید با دلار که واحد پولی بازی است خرید و فروش نمایید و کلی آیتم های عالی و لازم برای ارتقاها را از اینها بخرید و آیتم های فروشیتان را هم به آنها بفروشید. در دنیای بازی هم فروشنده های متحرکی با ماشین حرکت می کنند که وقتی برایشان بوق بزنید می ایستند و با شما خرید و فروش می کنند!

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

هر ماموریت و نبردی که با دشمنان دارید روی نقشه برای شما مشخص می کند که درجه سختی آن ماموریت و ان منطقه از نظر دشمنان چگونه است و بین ۱ تا ۱۰ این درجه سختی متغیر است و مثلا اگر ابتدای بازی بروید به منطقه ای خیلی سخت با درجه سختی ۸ بلافاصله دخلتان را می اورند و باید خیلی قوی تر شوید و سلاح های بهتر بردارید و قدرت های nanotrite خود را قوی تر کنید و Project های بیشتری را برای ۳ شخصیت اصلی دنیای بازی فعال کرده باشید تا بتوانید سراغ آن بخش بروید و مبارزات درجات بالا را با موفقیت به پایان برسانید.

در دنیای بازی با ۴ شخصیت اصلی و مهم آشنا می شوید که هر کدامشان دسته ای خاص از ماموریت های دنیای بازی را برای شما دارند که در رنگ های مجزا روی نقشه نمایش داده می شوند. یک سری ماموریت های مربوط به “کشتن و از بین بردن”، در شاخه یکی از این شخصیت ها به نام مارشال است که مثلا یک نوع از این کلاس ماموریت ها شامل نابود کردن مخازن سوخت دشمن است. یک سری ماموریت های مربوط به “گرفتن و کنترل کردن” در شاخه یکی دیگر از شخصیت ها که شهردار یکی از شهرهاست قرار دارد که مثلا یک نوع از این کلاس ماموریت ها شامل باز کردن جاده هایی است که توسط دشمن بسته شده است. یک سری ماموریت های مربوط به گرفتن “اطلاعات و تحقیقات” نیز در شاخه یک شخصیت دیگر که یک دکتر عجیب و غریب است قرار دارد که مثلا شامل از بین بردن دوربین های مخفی جاسوسی دشمن که یواشکی در جای جای دنیای بازی مستقر شده اند (و تا آنها را پیدا کنید و ببینید، پرواز می کنند و می روند و باید سریع آنها را بترکانید) است. هر شاخه از اینها را که انجام دهید، در رده آن شخصیت لول می زنید و هر یک لولی که در حط هریک از این ۳ شخصیت بزنید یک امتیاز پراجکت می گیرید. این شخصیت ها هر کدام کلی پراجکت دارند که مثل مادهای شخصیتی هستند و برخی دفاعی و برخی هجومی و برخی فعال و برخی passive  هستند و شما را در زمینه های گوناگون (که هر شخصیت در زمینه مربوط به خودش پراجکت های مختلف دارد) قوی می کنند و البته باید برای آزاد کردن این پراجکت ها از “امتیاز پراجکت” که مثل skill point است و با لول زدن در شاخه هر یک از این شخصیت ها به دست آورده اید استفاده نمایید. مثلا یک پراجکت باعث می شود یک رادار روی صفحه تان بیاید و هر چقدر به صندوق های گنج نزدیک تر شوید سیگنالش قوی تر شود یا یک پراجکت باعث می شود گلوله بیشتری بتوانید حمل نمایید و یا یکی دیگر سبب می گردد که قیمت خرید و فروش برای شما در فروشگاه ها مناسب تر شود.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

هر شاخه از ماموریت های مختلف مربوط به یک شخصیت را که انجام دهید، در رده آن شخصیت لول می زنید و هر یک لولی که در خط هریک از این ۳ شخصیت بزنید یک امتیاز پراجکت می گیرید. این شخصیت ها هر کدام کلی پراجکت دارند که مثل مادهای شخصیتی هستند و برخی دفاعی و برخی هجومی و برخی فعال و برخی passive  هستند و شما را در زمینه های گوناگون (که هر شخصیت در زمینه مربوط به خودش پراجکت های مختلف دارد) قوی می کنند و البته باید برای آزاد کردن این پراجکت ها از “امتیاز پراجکت” که مثل skill point است و با لول زدن در شاخه هر یک از این شخصیت ها به دست آورده اید استفاده نمایید. مثلا یک پراجکت باعث می شود یک رادار روی صفحه تان بیاید و هر چقدر به صندوق های گنج نزدیک تر شوید سیگنالش قوی تر شود یا یک پراجکت باعث می شود گلوله بیشتری بتوانید حمل نمایید و یا یکی دیگر سبب می گردد که قیمت خرید و فروش برای شما در فروشگاه ها مناسب تر شود.

یکی از بزرگترین مشکلات نسخه اول بازی عدم وجود یک سیستم راهیابی و راهنمایی کارآمد در دنیای بزرگ بازی بود که گاها سبب می شد اعصابتان بسیار خرد شود و احساس گیج شدن حین انجام ماموریت ها و گشت و گذار در دنیای بازی به شما دست بدهد ولی خوشبختانه این ایراد در نسخه دوم رفع شده است و اکنون شاهد یک سیستم راهیابی خوب در بازی هستیم که شما را از نزدیک ترین و بهترین راه به محل مورد نظرتان که روی نقشه برای ماموریت ها کاملا مشخص می شود یا خودتان مارک کرده اید، می رساند و باعث می شود که دیگر در دنیای بزرگ بازی گیج نشوید. صحبت از رسیدن به بخش های مختلف نقشه شد که قطعا می دانید در این بازی با وسایل نقلیه مختلف باید این کار را انجام دهید. تنوع وسایل نقلیه در بازی معرکه است و تا دلتان بخواهد وسایل نقلیه گوناگون در بازی در اختیارتان قرار می گیرد که هر کدام را که برگردانید به یکی از شهرهای اصلی بازی و آن را در گاراژ خود سیو کنید، دیگر برای همیشه برای شما آزاد خواهد شد و می توانید از آن استفاده نمایید و با خرج کمی پول آن را هر کجا احضار کنید. البته یک وسیله نقلیه ثابت و قابل ارتقا هم از ابتدای بازی دارید که Phoenix نام دارد و کاملا قابل ارتقا است و می توانید انواع سلاح های مختلف از موشک دنبال کننده تا مسلسل و mortar و.. را روی آن نصب نمایید و قدرت بدنه اش را افزایش دهید.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

خود شخصیت اصلی را هم می توانید در زمینه های قدرت بدنی (مقاومت در برابر ضربات و خط سلامتی)، آسیب سلاح ها و میزان قدرت و زمان Override ارتقا دهید که برای این ارتقاها هم باید آیتم های مخصوصی مثل یک سری غده های خاص جهش یافته ها و .. را نزد یک cyber Doctor ببرید تا شخصیتتان را در این شاخه ها قوی تر کنید.

سایر ماشین های بازی خودشان هر کدام به شکلی cossumize شده هستند و اینها را دیگر نمی توانید تغییر دهید زیرا همه جور ماشین مختلف با شخصی سازی مختلف در دنیای بازی پراکنده هستند و بسته به سلیقه تان می تواند از هر کدام می خواهید بهره ببرید. علاوه بر ماموریت های مختلف بازی، کلی هم فعالیت های مربوط به ماشین ها و وسایل نقلیه در بازی وجود دارد که مقدار زیادی محتوای جذاب برای شما به همراه دارند. از بخش هایی مربوط به مسابقات ریسینگ و نبردهای ماشینی گرفته تا از بین بردن کاروان های قدرتمند ماشین های دشمن که با کلی اسکورت و وسایل نقلیه محافظ در دنیای بازی می چرخند و از بین بردنشان کار اصلا آسانی نیست، مخصوصا کاروان های بسیار بزرگی که خیلی خیلی قوی هستند و شاید حدود بیشتر از ۱۰ – ۱۵ ماشین در آنها وجود دارند و شما باید با مناسب ترین ماشینتان و بهترین سلاح های ممکن مثل موشک های تعقیب کننده و مورتار و … این ماشین ها را یکی یکی از بین ببرید تا به ماشین اصلی برسید. مهم ترین نکته این است که با یک قابلیت خاص می توانید بخش های ضعیف و نقطه ضعف های ماشین دشمنان را ببینید و به آنها شلیک کنید تا زودتر از بین بروند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

بازی Rage 2 در زمینه بصری، چه از منظر گرافیک فنی و چه طراحی های هنری و خلق دنیای آخرالزمانی یکی از بازی های خوب و زیبای این نسل محسوب می شود و یکی از بهترین بازی های ساخته شده با تم Post-Apocalyptic از لحاظ جلوه های بصری تا به امروز است

واقعا این نبردهای ماشینی با شخصی سازی های فراوان ماشین ها و کیفیت و تنوع بالای این وسایل نقلیه و ارتقاهای فراوان آنها، یکی از جذاب ترین بخش های بازی هستند و لذت و هیجان بالایی را به شما منتقل می کنند. البته راستش را بخواهید به شخصه اصلا طرفدار “رانندگی” در دنیا بازی ها نیستم (ولی نبرد با ماشین ها و بخش های مبارزه اش را دوست دارم) و یکی از دلایلی که مثلا جی تی ای زیاد به من نمی چسبد همین است که مدام باید کلی راه را رانندگی کنی، چرا که من واقعا نقشه بازی را می خورم و صدها بار و شاید هزار بار به نقاط مختلف می روم و می آیم و نقطه و نقطه نقشه را باز می کنم و پاکسازی میکنم و ماموریتش را انجام می دهم و آیتم هایش را کشف می کنم. بنابراین رانندگی های طولانی مدام از این سر نقشه به آن سر نقشه (مخصوصا در جی تی ای که سفر سریع ندارد و تاکسی هم طول می کشد و گران هم هست) برایم سخت است و به جایش اگر وسیله پرنده در بازی باشد کلی عشق می کنم و خیلی راحت می شوم! ذر Rage 2 هم وقتی بازی را شروع کردم دیگر می دانستم که خب چون این بازی را خیلی دوست دارم باید با رانندگی طولانی کنار بیایم (البته سفر سریع هم فقط به چند شهر موجود در کل نقشه وجود دارد)، اما کمی که پیش رفتم دیدم احتمالا سازندگان من را دوست داشته اند و کاری کرده اند که بازی برای من خیلی خیلی لذتبخش تر شود زیرا یک وسیله نقلیه “آسمانی” پیدا کردم!

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

راستش را بخواهید به شخصه اصلا طرفدار “رانندگی” در دنیا بازی ها نیستم . چرا که من واقعا نقشه بازی را می خورم و صدها بار و شاید هزار بار به نقاط مختلف می روم و می آیم و نقطه و نقطه نقشه را باز می کنم و پاکسازی می کنم و ماموریتش را انجام می دهم و آیتم هایش را کشف می کنم. بنابراین رانندگی های طولانی مدام از این سر نقشه به آن سر نقشه برایم سخت است و به جایش اگر وسیله پرنده در بازی باشد کلی عشق می کنم و خیلی راحت می شوم! ذر Rage 2 هم وقتی بازی را شروع کردم دیگر می دانستم که خب چون این بازی را خیلی دوست دارم باید با رانندگی طولانی کنار بیایم. اما کمی که پیش رفتم دیدم احتمالا سازندگان من را دوست داشته اند و کاری کرده اند که بازی برای من خیلی خیلی لذتبخش تر شود زیرا یک وسیله نقلیه “آسمانی” پیدا کردم! یعنی واقعا تجربه Rage ۲ برای من از وقتی که این وسیله نقلیه پرنده که می توانید با آن راحت پرواز کنید و خیلی سریع و مستقیم بدون پیچ و تاب و با سرعت بالا به هر جا می خواهید برسید، را دیدم تغییر کرد و بسیار بسیار بهتر شد

یعنی واقعا تجربه Rage ۲ برای من از وقتی که این وسیله نقلیه پرنده که می توانید با آن راحت پرواز کنید و خیلی سریع و مستقیم بدون پیچ و تاب و با سرعت بالا به هر جا می خواهید برسید، را دیدم تغییر کرد و بسیار بسیار بهتر شد و عکس این وسیله نقلیه را گرفتم و برایتان در تصاویر قرار داده ام. در چنین دنیای دیوانه واری حتما یک عده هم وارد صنعت سرگرمی و نمایش های مرگبار کشت و کشتار برای سرگرم کردن مردم شده اند و در wasteland هم یک خانم عجیب و دیوانه، شبکه ای به نام MB TV دارد که می توانید واردش شوید و به استقبال نبرد با موج های مختلف دشمنان با شرایط خاص (مثلا فقط با شات گان) بروید و چالش ها را رد کنید و یک شوی موفقیت آمیز برای مردم اجرا نمایید و جایزه اش را هم بگیرید. این بخش هم از محتویات اضافی بازی است که خودش می تواند جدا از ماموریت ها و روند عادی بازی، شما را سرگرم نماید و به چالش بکشد، مخصوصا در درجات سختی بالاترش و با شرایط سخت تر. این همه را در مورد گیم پلی بازی گفتم و امیدوارم که خوب متوجه شده باشید که گیم پلی Rage 2 برای اکشن دوستان و عاشقان مبارزات دیوانه وار شوتر پر از المان های نقش آفرینی و ارتقا و مبارزات ماشینی، چه نعمتی محسوب می شود. گیم پلی Rage 2 به معنای واقعی “معرکه” است.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

فعالیت های هر منطقه متفاوت است و مثلا در یک جا باید کل مخازن سوخت authority را پیدا کرده و منفجر کنید، در یک جا جاده هایی که این گروه بسته اند را باز کنید، Ark ها را پیدا کنید، در تونل های زیرزمینی به جستجوی برخی جهش یافته های غول پیکر مشهور بروید و آنها را بکشید و یا ماموریت های bounty که از روی تابلوی ماموریت های شهرهای مختلف برداشته اید را کامل نمایید. هم تعداد این فعالیت ها در نقشه بازی بسیار زیاد است و هم تنوعشان بالاست و کلی کارهای گوناگون از شما می خواهند

صداگذاری و موسیقی Rage 2 از بخش های قدرتمند آن محسوب می شوند و به معنای واقعی به القای حس و حال اتمسفر آخرالزمانی بازی به بازیباز کمک شایانی می کنند و نقش خود را به خوبی ایفا می نمایند. موسیقی و قطعات ساندترک Rage 2 بسیار زیبا و منطبق با فضاسازی این عنوان خلق شده اند و انگار این موسیقی ها ار دل دنیای ویران این عنوان بیرون آمده و کاملا متعلق به اتسمفر و فضای دنیای Rage 2 است. باید گفت سازندگان موسیقی Rage 2 به حق شایسته تحسین و احترام هستند و یک ساندترک بسیار قابل قبول و زیبا را از خود به جای گذاشته اند و مشخص است که کاملا فضا، اتمسفر و حال و هوای بازی را درک کرده و بر اساس آن یک موسیقی کاملا هماهنگ ساخته اند. این موسیقی ها در برخی شرایط مثل مبارزات مرگبار و تعقیب و گریز ماشین ها و… اوج می گیرند و گاهی هنگام قدم زدن یا رانندگی در دل بیابان های غم زده دنیای بازی چنان در پس زمینه حل می شوند که گویی جزو جدانشدنی دنیای نابود شده بازی که بوی مرگ می دهد هستند. در مورد صداگذاری نیز به عنوان یک بازی نسل هشتمی، Rage 2 واقعا عالی و باکیفیت عمل کرده است. صداگذاری ها در بازی واقعا حرفه ای هستند و کار صداپیشگان و صداگذاران بازی واقعا جای تحسین دارد.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

واقعا خیلی حرف است که یک بازی ده ها برابر پیشرفت کند و کلی المان نو بیاورد و به ریشه ها هم وفادار باشد ولی نمره اش خیلی کمتر شود! به هر حال من را که می شناسید ذره ای به “متای جدیدا عجیب و و غریب شده بازی ها” کاری ندارم و خودم را در برابر شما و سازندگان بازی که برای آن زحمت کشیده اند مسئول می دانم که حقیقت را بیان کنم، لااقل حقیقتی که خودم تجربه کرده ام. قطعا با بیش از ۵۰ ساعت جویدن بازی و تجربه ذره ذره آن، نیازی به نقد و نمره کسی ندارم و خودم بهتر از منتقدین ۲-۳ ساعتی می توانم عمق بازی را برای شما بشکافم.

صداهای محیط بازی و شلیک سلاح ها و … نیز همگی بسیار با دقت و با کیفیت ضبط شده اند و در بازی شنیده می شوند تا از بالاترین کیفیت صداگذاری بازی در یک عنوان نسل هشتمی بهره مند شوید، همچنین بر عکس شخصیت پردازی ضعیف شخصیت ها، صداگذاری آن ها به خوبی انجام شده و صداها با چهره ها هماهنگ است و هماهنگی زمانی نیز دارند و در واقع بهترین بخش در مورد داستان و روایت و شخصیت های بازی، صداگذاری این شخصیت هاست. البته به مانند بازی نخست برخی انیمیشن های ضعیف صورت هنگام حرف زدن شخصیت ها باعث می شود تا گاهی حرف زدن آن ها غیر طبیعی و مصنوعی به نظر برسد که البته این موضوع به بخش گرافیکی بازی مربوط می شود. صداپیشگان شخصیت های بازی به خوبی از پس وظیفه خود بر آمده اند اما شخصیت های ضعیف و نچسب  باعث شده اند که حتی این صداگذاری خوب هم نتواند آن ها را در نظر بازیباز دلپذیرتر و جذاب تر جلوه دهد و با وی ارتباط برقرار کنند اما صرفا در بخش صداپیشگی، شاهد بازی بسیار با کیفیتی هستیم که اگر دیالوگ ها و داستان و شخصیت پردازی های بهتری نیز داشت، بسیار کیفیت کار صداگذاران بیشتر به چشم می آمد.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

واقعا واقعا عشقه گیم پلی این بازی!

تمام بخش های بازی را با جزییات و به صورت کامل برای شما شکافتم تا حسابی به عمق تجربه Rage 2 بروید و بدانید که با چه بازی طرف هستید و از تجربه ان چه نصیبتان می شود. دوستان عزیزم در بخش پایانی این مطلب باید خدمت شما عرض کنم که بازی کردن و تجربه Rage 2 به معنای واقعی کلمه کیف می دهد و سرشار از آدرنالین و هیجان و سرگرمی و لذت ناب است. مخصوصا برای افرادی که مثل من واقعا عاشق نسخه اول Rage و عناوینی مثل Mad Max و Doom و المان های پرتعداد نقش آفرینی و ارتقا هستند، لذت تجربه این بازی چندین برابر می شود و در واقع باید بگویم این بازی “خوراک” این نوع بازیبازان طالب اکشن و هیجان و مبارزات دیوانه وار پر از ارتقا و آپگرید و سلاح های قدرتمند است و به نوعی می توانم بگویم چنین بازیبازانی را از نظر روحی کاملا ارضا می کند.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

Rage 2 واقعا فوق العاده است. این بازی واقعا دیوانه وار و پر از هیجان است و خوراک کسانی است که نبردهای مرگبار و سریع پر از سلاح های مختلف و قدرت های دیوانه وار و انفجار و ترکاندن دشمنان و ماشین ها را می خواهند و عاشق عناوینی مثل Doom و Mad Max و Rage هستند

Rage 2 یک اکشن سراسر هیجان و یک بازی فوق العاده است که کمتر عنوانی را در نسل هشتم شبیه آن شاهد بوده ایم و در آن تمامی المان های سبک های مختلف از ریسینگ گرفته تا مبارزه با ماشین و اکشن ماجرایی جهان آزاد و شوتر اول شخص و نقش آفرینی و ده ها المان دیگر به شکلی بی نهایت سرگرم کننده و خاص، در کنار هم جمع شده اند. در انتها دوباره بر می گردم به صحبتی که در ابتدای این مقاله در مورد بازی با شما داشتم و فکر می کنم این همه آن چیزی است که باید در مورد این بازی بدانید. “Rage 2 واقعا فوق العاده است. این بازی واقعا دیوانه وار و پر از هیجان است و خوراک کسانی است که نبردهای مرگبار و سریع پر از سلاح های مختلف و قدرت های دیوانه وار و انفجار و ترکاندن دشمنان و ماشین ها را می خواهند و عاشق عناوینی مثل Doom و Mad Max و Rage هستند. اگر بخواهم کل این نقد و بررسی را در یک جمله در مورد این بازی خلاصه کنم این می شود که “Rage 2 یک معجون سراسر هیجان و سرعت و لذت از ترکیب Rage و Mad Max و Doom و برخی المان های Borderlands است.” اگر عاشق اکشن و هیجان و نبردهای دیوانه وار هستید، Rage 2 یکی از بهترین بازی های این نسل است.

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

nobodyDark.Elden-LordپیشنروAda

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Nima.1371 گفت:

    استاد عالی بود و منصفانه
    گیم پلی بازی خدایی دیوانه واره.همه چیز اگه در حد گیم پلی بود الان با یکی از بهترین شوترها شایدم بازی های قرن طرف بودیم.ایشالا تو نسخه ی ۳ کاستی هارو جبران کنن.

    • P30PlayBox گفت:

      لینک دانلود نسخه فشرده ۱۳گیگ fitgirl و corepack:
      p30download.com/fa/entry/86820

    • عرض سلام خدمت نیمای عزیز و گل. یک دنیا سپاس از محبت همیشگیت نیما جان و لطف و محبتی که همیشه به من داری. من که شایسته این القاب نیستم ولی این بزرگواری شما رو می رسونه. واقعا گیم پلی فوق العاده اس و اصلا عجیبه که این همه المان با هم توی یه بازی هستن. عجیب تر و گریه دار تر و خنده دار تر و مسخره تر این که بازی اول که همه چیزش از این ضعیف تر بود اونم چند درجه، باید متاش ۸۱ باشه ولی این بازی با ده ها درجه پیشرفت و کلی المان جدید ووفاداری به ریشه ها باید بشه ۶۸ و ۷۰ و ۷۳. خیلی ظلمه که اینا رو با ۲-۳ ساعت بازی نقد میکنن. جالبه که داستان بازی اول هم به بدی همین نسخه بود و اصلا بهتر نبود. چی به سر این نمره ها اومده. منتقد اولش باید گیمر باشه نه یه کسی که صبح بیدار میشه به خودش میگه خب امروز چه بازی رو بکوبم!! امیدوارم فروش بازی خوب باشه و نسخه های بعدی هم باشه. یه بازی مثل این که برای سرگرمی و ادرنالین و هیجان محض ساخته شده رو بی خود و بی جهت با بازیایی که هیچ ربطی به این نداره مقایسه میکنن و جالبه که حتی نمی فهمن اصلا هدف ساخت یه بازی چیه و اون بازی برای چه مخاطبی ساخته شده. خیلی از نظرت ممنونم نیمای عزیز. باعث افتخاره که رضایت داشتی از نقد.
      https://t.me/Gametal

      Bobysad58
      • Nima.1371 گفت:

        سلام به استاد آقابابایی بزرگوار
        دقیقا درسته و حرف دل منه بخدا
        اولا خیلیاشون دانششو ندارن
        ثانیا طرف همه ی بازیا رو فقط یجور میبینه و درک درستی از هدفی که سازنده داشته و تفاوت ژانرها نداره.
        مثلا طرف DARK SOULS بازی میکنه میگه سخته نمره کم میکنه آخه نمیفهمه این مخصوص هاردکوراس یا لذتش به همین سختیه
        مثلا طرف ACE COMBAT بازی میکنه میگه سرگرم کننده نیس نمیفهمه این بازی برا دوست داران پرواز عشقه و نباید انتظار داشه باشه چون خودش با کال آو دیوتی به هیجان میرسه باید با اینم همونقد به هیجان برسه بلکه این بازی برای عاشقان اسمانه.خود من بخام این بازی رو نقد کنم بش ۹۵ تا ۱۰۰ میدم چون دارم بهش به چشم یه بازی تو سبک پرواز نگاه میکنم و با HAWX یا بازی های دیگه مقایسش میکنم نه با همه ی بازیا
        مثلا طرف SNIPER ELITE رو نقد میکنه متاشو خراب میکنه.اینم همینه.نمیفهمه این بازی سبکش اسنایپریه.باید با همترازای خودش قیاس شه.
        حیف شدن استاد خیلی بازیا.
        دارکسایدرز ۳ حتی همون ۲ش هم نمرات در حد لیاقتش نگرف
        لردس آو د فالن
        سرج
        و خیلیای دیگه.
        بازم تشکر میکنم بابت نقد های منصفانه ی شما.عالی بود.

        • سلام مجدد نیمای عزیز.
          چقدر زیبا و عالی در چند خط اندازه ۱۰ تا مقاله نوشتی نیما جان. واقعا خط به خط و کلمه به کلمه حرفات دقیقا حرف منم هست و واقعا دیگه همه چی رو با هم قاطی کردن همه!!
          واقعا دیگه شبیه ساز پرواز رو میریزن تو شوترا. تک تیراندازی رو می ریزن تو انچارند. ریج ۲ رو میریزن تو بایوشاک! قیمه ها رو میریزن تو ماستا. گندش در اومده از بس همه دیگه از روی دست هم حرف میزنن. وامیستن نمره چند تا سایت بزرگ بیاد و نمره رو یکیم اینور اونور کنن و همون ها رو بگن و تحویل بدن. هر بازی که اسم بردی داغ دلم تازه شد پشت سر هم. چقدر بازی بودن که واقعا به قول شما حیف شدن و شاید باعث شد دیگه هرگز اسمشون رو نشنویم. واقعا از خوندن نظرت کیف کردم نیما جان. خوشحالم گیمر های کشورم کسانی مثل شما هستن.
          https://t.me/Gametal

  • nice خوبه اینو اولانچ ساخته خدا کنه بتسدا هم متوجه بشه که نسل هشت تموم شد و باید موتور گرافیکی نسل شیش رو عوض کنه تنها نقطه ضعفشه فرض کنید فالوت چهار یا اسکایریم با گرافیک راکستاری چی میشه میتونه حتی رقیب راکستار بشه

    • A.K گفت:

      آخ گفتی تصور الدر بعدی با اون گرافیک محشر کبراس Very Cool

      • mahdi.gamer77 گفت:

        موتور گرافیکی وولفنشتاین چی بود خیلیییییی گرافیک تر تمیز و جذابی داشت فیزیکشم کم مشکل بود
        یکم ارتقا بدن جواب میده قشنگ
        …………………………………
        بریم که داشته باشیم چند ساعت جنون محض رو
        دارم نصبش میکنم امیدوارم بچسبه حسابی
        ………………………….
        اقا سعید چجوری خدایی وقت میکنین برا هر نقدی که دیم نوشتین قشنگ ۶۰ ۷۰ ساعت بازی میکنین دمتون گرم 😀

        • درود بر شما مهدی جان. یک دنیا سپاس از لطف و محبت و نظر خوبتنون.
          انشالله که بازی کنید و لذتش رو ببرید با کلی هیجان.
          دیگه والا مهدی جان وقتی ۲۵ سال باشه گیمر باشی و از کودکی با گیم و عشق به گیم بزرگ شده باشی از خواب و خوراکت و بقیه وقتت و تفریحات و.. میزنی برای گیم. برای من هیچ چیزی در دنیا لذت گیم رو نداره و اصلا قابل مقایسه نیست برام با تفریح دیگه ای. من اصلا تا نقشه بازی رو نخورم روحم اروم نمیشه مهدی عزیز!!
          باز هم تشکر از نظرتون مهدی جان.
          https://t.me/Gametal

          • mahdi.gamer77 گفت:

            گیمر واقعی به شما میگن اقا سعید
            منم یه تشکر و خسته نباشید جانانه میگم بابت اینهمه زحمتی که بابت این سایت و جامعه ی گیم میکشید و قشنگ میشه دید مقاله هاتون رو با عشق مینویسید
            دمتون گرم :yes:

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از نظرتون. بله واقعا باید عوض بشه انجین بتزدا دیگه. البته حتما میکنن این کارو.
      https://t.me/Gametal

  • Hala madrid گفت:

    باتشکر از نقدتون :rose:
    ولی بنظرم نباید از این جور بازیا انتظار داستان خاصی داشت چون صرفا واسه سرگرم کردن ساخته شدن

  • نمیدونم والا چی بگم با دیدن متای بازی گفتم با یه پسرفت واقعی طرف بودیم با خوندن نقد متوجه شدم پسرفت نکرده بلکه پیشرفت هم کرده. ممنون بابت نقد و بررسی مفصل و کامل و تر و تمیز :yes:

    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا سپاس از این که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید ومطالعه فرمودید. باعث افتخاره که رضایت داشتید از نقد و ممنون از اعتمادتون.
      اگر به حرف من اعتماد دارید باید بگم نه یک درجه بلکه ۱۰ درجه بازی پیشرفت کرده از همه نظر. جالبه هم به ریشه های نسخه اول پایبنده و هم کلی المان جدید داره و از همه نظر بارها و بارها بهتر شده ولی متاسفم وقعا که…..
      باز هم از لطفتون متشکرم.
      https://t.me/Gametal

      • قربون آقا سعید اقابابایی عزیز ما از شما متشکریم که وقت ارزشمندتون رو میزارید این همه مقاله و نقد و بررسی کامل تحویلمون میدید نکته هم دقیقا همین‌جاست که نقد و بررسی ها و مقاله های شما بر خلاف دیگر نویسنده های عزیز اصلا خسته کننده نیست یعنی هی اشتیاق به خوندن تک تک خط ها داریم و بازم میگم گیمفا چندین پله از سایت های گیمینگ دیگه بالا تره فقط به خاطر وجود آقا سعید تک ستاره سایت اینو بدون تعارف میگم واقعا کارتون حرف نداره و این چند سالی که من تو سایت بودم واقعا لذت بردم مثل بقیه کاربران عزیز سایت

        • نمی دونید که چقدر ارزشمنده این نظرتون برای من و گیمفا. نظری که از طرف یکی از قدیمی ترین مخاطبین سایت هست و این قدر به ما انگیزه و اشتیاق و محبت میدین برای ادامه کار. خدا شاهده که با همون اشتیاقی که بازی میکنم نقد رو هم با همون ذوق براتون می نویسم و سعی میکنم جوری باشه که کسی که میخونه اخر نقد بگه خب کاملا فهمیدم که باید این بازی رو بخرم یا نه واین بازی مناسبم هست یا نه. سعی میکنم تجربه “خودم” رو بگم نه تجربه بقیه رو لای یه سری جمله بپیچیم و تحویل گیمرا بدم. واقعا این سایت اگر یک ستاره داشته باشه مخاطبینش هستن مثل شما. این اصلا حرف و تعارف و .. نیست. گیمفا به خاطر مخاطبینش زنده اس و گیمفاس. شما هستید که باعث ارزشمند شدن یه مطلب میشید. واقعا از این همه محبت و بزرگواری شما ممنونم و با تمام وحودم افتخار میکنم که برای افراد با محبت و با شخصیتی مثل شما می نویسم. یک دنیا سپاس ازتون.
          https://t.me/Gametal

  • RADESH گفت:

    منم واقعا تعجب کردم از نمره ها. مرسی بابت نقدتون. نقدی که توسط یه گیمر که خوره بازیه خیلی مفید تره تا کسی که فقط نویسنده خوبیه

    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا تشکر از نظرتون و ممنونم از لطفتون. ببینید منتقد که اگه اصلا اولش گیمر نباشه که دیگه به درد نمی خوره! منتقد باید خودش کلی دنیای گیم رو زیر و رو کرده باشه و به این حوزه خیلی خیلی مسلط باشه. نمیشه که کارشناس اشپزی بیاریم فوتبال تحلیل کنه!!‌ دوم هم این که منتقد باید انصاف و عدالت هم داشته باشه.
      https://t.me/Gametal

  • Majid گفت:

    اگه کسی مثل شما ماموریت ها رو کامل نکنه گیم پلی جزابیتش کم میشه چون کم کم دشمن ها قوی تر میشن و با اینکه ممکنه همه سلاح ها رو داشته باشی نتونی شکست شون بدی.حتی اگر هم بتونی شکست بدی بازی کم کم بدون جذابیت میشه.پس بهتره تمام ماموریت هارو تکمیل کنید و قدرت های ویژه را ارتقا بدید چون بخش زیادی از گیم پلی روی این بخش است ولی بدون ارتقا خیلی جالب نیستن مثلا فاصله تایمی که میتونی از اون ها استفاده کنی در اول زیاده و حتی ممکنه شما یادت بره همچین قابلیت هایی هم داری.
    سیستم پرواز هم میتونست بهتر باشه. چون قابلیت تنظیم ارتفاع توسط بازیکن نیست میتونه کار سخت بشه.
    مراحل بازی هم به نظرم خیلی کلیشه ای بود.تو مراحل می تونستم دقیق بگم که الان چه اتفاقی پیش میاد.
    ماشین های بازی هم فقط همون فونیکس و اون موتور پرنده که یکیش برای جنگ خوبه یکی دیگش برا جا به جایی.

  • Illidan گفت:

    با سپاس فراوان خسته نباشید آقای بابایی عزیز با نقد زیبا و قلم بیطرفتان! انشاءالله بعد از آمدن تمامی Dlc ها تجربه اش خواهم کرد!!

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. یک دنیا سپاس از لطف و محبتتون. باعث افتخاره که رضایت داشتید از نقد. سلامت باشید انشالله.
      اتفاقا این ایده خوبیه که ادم وایسه نسخه های کامل بازی ها بیاد و کاملا با اپدیت ها بهینه شده باشه و به بهترین شکلش رسیده باشه و بعد بخره بازی کنه.
      https://t.me/Gametal

  • Alireza_yoo گفت:

    واقعا نقد بجایی بود من هم بازیو رفتم چن ساعت اول یکم گیج بودم ولی الان که ادامش دادم گیم پلیش میخ کوبم میکنه و با این نقد صد در صد میروفم بازیو

    • سلام خدمت شما علیرضا جان. خیلی از لطف شما ممنونم. خوشحالم که نظرمون مثل هم هست در مورد بازی. واقعا نقدی که ۲–۳ ساعت اول این بازی نوشته بشه خیلی فرق داره با نقدی که یعد از چند ساعت بازی کردن نوشته بشه. نمشه که بازی به با این جهان بزرگ و این تعداد فعالیت رو تا شروع میشه نقد کنی!!!
      باز هم ممنون از نظرتون علیرضا جان.
      https://t.me/Gametal

  • قطعا نقد خوبی خواهد بود برم بخونم ببینم چه کردین
    وقتی داشتم عکسا رو میدیدم اون مپو که همه رو باز کرده بودین یاد ویچر افتادم یادش بخیر کلشو خورده بودم و چه حس جالبی داشت
    ممنون اقا سعید بابت این نقد منتظر بودم

  • MrDarkness گفت:

    نقد عالی بود آقا سعید عزیز
    فقط یه سوال از کسایی که این عنوان رو روی pc تست کردن
    کیفیت بافت ها برای من خیلی پایینه یجورایی محوه انگار . شفافیت عکسایی که دیدم ازش رو نداره با اینکه رو ۱۰۸۰ و hight دارم اجراش میکنم کسی میدونه مربوط به کدوم قسمت از تنظیماتشه ؟

  • iman00700 گفت:

    ممنون از نقد خوبتون
    منکه اصلا انتظار داستان حتی رو از این جور بازی های گیم پلی محور ندارم همون که فقط ماموریت بده که به مکان های مختلف برم کافیه، مشکلات فنی هم با اپدیت به مرور زمان حل میشه پس این عنوانی هست که ارزش حداقل یکبار تجربه کردن رو داره.

  • گند بزنن به هرچی متائه، فقط گیمفا ❤️ فقط سعید آقابابایی ❤️
    انقدر نقد مفصل و جذاب و پر جزئیات هست که دیگه مگه میشه نرفت سراغ این بازی!؟
    شوتر جهان باز عشقه، اونم rage, اونم اگه انقدر پیشرفت کرده باشه!!! البته حرف سعید جان سند هست.
    منم واقعا خیلی موافق رانندگی تو بازیها نیستم، و از گشت و گذار بیشتر لذت میبرم ولی خب وجود قابلیت رانندگی هم برای نقشه های بزرگ لازمه.

    بازم ممنون از این نقد شجاعانه…

    • عرض سلام و ادب خدمت شما. واقعا باعث افتخارمه و به خودم می بالم که اینقدر لطف دارید به گیمفا و به بنده. واقعا شرمنده تون میشم با این محبتتون. نمیدونید که با همین نظر چقدر خوشحال میکنید نویسنده یه نقد رو که کلی وقت گذاشته و ساعت ها نوشته به عشق شما و این که مطلعتون کنه از کیفیت بازی. خیلی خیلی از محبت و بزرگواری شما که همیشه شامل حال من شده ممنونم. به خودم افتخار میکنم که برای شما می نویسم و واقعا از اعتمادتون ممنونم. بسیار ارزشمنده نظرتون برام.
      https://t.me/Gametal

  • این بازی رو میزارم در کنار بازیهایی مثل farcry newdawn و days gone ، بازی های بزرگ و جذابی که میشه زمان زیادی رو باهاشون سرگرم موند اما در پایان اگه فرصت نشه تجربشون کرد هیچ چیزی رو به عنوان یک گیمرِ پیگیر از دست نمیدم.

    • درود بر شما. مرسی از نظرتون.
      تعداد بازی هایی که اگر بازی نکنید چیزی رو از دست بدین خیلی کمه و در سال شاید دو بازی یا حتی فقط یک بازی این قدر ارزشمند که چیزی به گیمر اضافه میکنه رو شاهد باشیم. منتها هدف بعدی گیم سرگرم کردن و لذت بردن از بازیه که اتفاقا هدف مهم ترش هم هست. حتی اون گیم هایی که چیزی به بازیباز اضافه میکنن هم در اصل با هدف لدت بردن شما و سرگرم کردنتون ساخته شدن.
      https://t.me/Gametal

      Rezz
      • آقای بابایی اول بگم که نقدتون فوق العاده منصفانه بود.من حدود یک مآه پیش نسخه اولشو فتح کردم و واقعا لذت بردم.بنظرم نسخه قبلی یک مشکل خیلی خیلی بد داشت و اون این بود که شخصیت اصلی حتی یک کلمه هم صحبت نمیکرد(عین دد اسپیس ۱).که خداروشکر تو این نسخه رفع شده.
        آقای بابایی میشه لیستی رو که از نظر شما بازی نکردنشون یه چیزی از آدم کم میکنه رو بفرمایید؟!
        نظر شما برام خیلی خیلی مهمه و میخوام اگه بازی هست که تو لیست شما و من بازیش نکردم حتما بازیش کنم.
        طبق شناختی که از شما دارم، بازی های زیر رو احتمال میدم قطعا تو لیست شما باشن:
        ۱_horizon
        ۲_witcher 3
        ۳_سری سولز
        ۴_همین بازی rage 2
        ۵_red dead 2
        ۶_god of war
        و ۷_gta v
        و ۸_ احتمالا lords of the fallen هم باشه چون شما گفتید چهار بار فتحش کردید
        لطفا به این لیست من بازی های مورد علاقتون رو اضافه کنین :heart:
        پ.ن:آقای بابایی عزیز لطفا اسم من رو بخاطر بسپارید از این به بعد زیاد کامنت های منو می‌بینید و خخوشحال میشم بهشون جواب بدین.تا الان بالای پنجاه مقاله از شما خوندم و همه هم خیلی خیلی خاص بودن.ولی متاسفانه در سایت ثبت نام نکرده بودم که بتونم کامنت بذارم.سپاس گزارم ازتون

  • دیگه هرچقدرم فرض کنیم بده متای ۶۸ حقش نیست :yes:

  • fbjg گفت:

    خسته نباشی سعید جان
    از همون اول هم گفته بودم که اصلا نمراتش برام مهم نیست و عاشق گیم پلی دیوانه وار عناوین این سبک هستم و بدون چون و چرا بازیشون میکنم . خوشحالم که نقدش توسط شما انجام شد و کاملا منصفانه بود

  • اقا سعید متای بازی ۷۳ هست نه ۶۸، روی بیشترین تعداد نقد که روی پی سی باشه.

  • farid-ab گفت:

    نسخه یک رو هم اون موقع که اومده بود خیلی کوبیدن مخصوصا سر باگ هاش ولی من واقعا ازش لذت بردم چون گیم پلیش عالی بود مخصوصا یک سلاح بومرنگ مانند داشتی که کشتن دشمن هارو خیلی فان کرده بود قطعا نسخه دوم رو هم تهیه میکنم کلا از اون موقع متوجه شدم که زیاد به متا اعتمادی نیس اگر متا بالا باشه قطعا خوبه ولی متای پایین حتما نشون دهنده بد بودن بازی نیس

  • hamid619 گفت:

    ممنون از شما که با نگاهی کلی نقد می کنی و امتیاز میدی خیلی منتقدا کلید کرده بودند فقط روی داستان و بقیه جوانب رو اصلا اهمیت نمیدادند درسته داستان مهم هست اما این بازی اصلا برای داستان پردازی نیومده بود یک اکشن دیوانه وار اگر داستان عمیق داشته باشه ماهیتش رو از دست میده تا بیای توی گیم پلی دیوانه وارش فرو بری غرق تو داستان میشی از گیمپلی فاصله می گیری و برعکس هر چند هنوذم دوست داشتم یک داستان در خور داخلش میذاشتند شاید از این موضوع درس بگیرند و توی نسخه بعدی جبران کنند خیلی بازیها مثل days gone و metro و همین rage 2 قربانی متا و یکسری منتقدا که یک طرفه و با یکی دو ایراد در بین کلی ویژگی مثبت به جایگاه مناسبشون نرسیدند

  • اصلا نقد های اقابابایی یه چیز دیگس خسته نباشید
    همیشه گیمفا در سریع ترین زمان ممکن اخبار و نقد ها و … رو منتشر میکنه کلا گیمفا تکه
    اما در مورد بازی باید بگم بازی هایی با گیم پلی های سریع مثل doom و rage و just cause همیشه یه نقطه ضعف دارن و اون چیزی نیست جز داستان تو این بازی های همیشه تمرکز سازنده ها بیشتر رو گیم پلی هست تا داستان که متاسفانه همین باعث میشه تا بازی نمرات متوسطی بگیره که بازم میگم برا این بازی اصلا به متا توجه ای نمیکنم و بهتر اینکه حدود ۶۰ ساعت میتونه سرگرمم کنه بازی

  • Vahid333 گفت:

    گیمفا تکه تحلیلاش :inlove: :inlove: :inlove:

  • سعید آقا بازم گل کاشتی
    یه نقد و بررسی بی نقص با در نظر گرفتن نهایت منفعت بازیسازان و بازیبازان
    چه توصیفی کردم من 😀 :rotfl:

  • mohamad 47 گفت:

    با سلام و درود و خسته نباشی خدمت سعید عزیز.به زودی میگیرمش خیالم راحت شد.فکر میکردم خیلی موفق عمل نکرده شک داشتم روش :yes:

  • generalD4 گفت:

    نقد عالی ای کردید ممنون. فقط ای کاش نقده ویدیو ای هم میرفتید دیگه واقعن کامل میشد نمره ی من (شخصی) به این بازی ۹/۵٫
    مشکل اصلی تهیه ی بازی هست برای من و دیگران اصلن نمیشه سمته هکی هم رفت وضعیتی شده بقران ملته ما خودشون به خودشون رحم نمیکنند، هکیه این بازی رو ۱۲۰ تومن خاستم بریزم واقعن زورم میاد بدم که ممکنه بپره پوله ادم بر باد میره.
    تا چند وقت دیگه تهیه ی اینترنت هم همینجور خواهد بود نتونیم بیایم سایت گیمفا دوستان نت رو کردن گیگی چند گیگی ۱۵ هزار تومن!!!! این اخه انسانیت هست که دارند.دنیا داره میخنده بهشون.
    ببخشید که سرتون رو درد اودم 🙁 :-((
    وضعیته وحشتناکی هست که به ________ رسیده.

  • گور بابای داستان من امدم با بازی حال کنم بکش برو جلو اونم به صد جور روش میخواستم داستان دنبال کنم میرفتم فیلم میدیدم امتیاز این بازی ۱۱۰از ۱۰۰ تمام

  • majidam گفت:

    به نظر من این بازی همه پسند نیست مثلا فرض کنین هزار نفری داریم ۳۰۰ نفر از این بازی خوششون نمیاد ۷۰۰ نفر خوششون میاد و نمرش میشه ۷۰ دلیل پایین بودن نمره اش هم همینه چون از اون بازیایی هست که به ذائقه های همه نمیخوره و من از همون روزی که بازیای بتسدا بازی کردم از بازیشون خوشم نیومد مثل فالوت ۴ روایت داستان اولین سکانس بازی خوب بود خوشم اومد انتظار داشتم این روند تا پایان ادامه داشته باشه و روایت داستان زیبا تا پایان با احساساتم بازی کنه اما تو همون نیم ساعت اولی ختم شد داستان فالوت ۴ و دیگه بعد از اون فقط باید ول میچرخیدی اصل بازی داستانش هست داستانش خوب باشه هر چقدرم گیمپلیش زیاد خوب نباشه باز به چشم نمیاد چون مغزت احساساتت درگیر داستان بازی میشه و به نظرم بازی رج ۲ از اون بازیایی هست که ساعتهای اولیه برات خوش میگذره اما بعد چند ساعت ازش خسته میشی واقعا گاد ۴ به گیمرها نشون داد مثل یه الماسه میدرخشه و کم نظیره مثل اب در بیابون و مثل درخت در کویر ریتم اهنگشو حفظ کرد از همون اولین دقیقه تا پایان به شکل بسیار خوب بازیش روایت شد و به شکل بسیار خوب ادامه داشت و به شکل بسیار خوب به پایان رسید بازی باید اینجور باشه

  • z for zack گفت:

    ای جونم استاد
    دقیقا اولین سایتی که دیدم بررسی رو گذاشت گیمفا بود
    فقط هم به همت خودت…
    جدا دست مریزاد که نه تنها زود گذاشتی… آنقدر هم با جزئیات گفتی که آدم کلا میفهمه با چی طرفه….
    خدایی ۵۰ ساعت بازی کردن این عنوان خیلی هم سخت نیست. از بس که گیمپلی بازی فوق العادس
    البته این چیزی از کار شما کم نمیکنه
    فقط گیمفا و بس

  • اگه رو داستانم مانور میداندن بازی از هر لحاظی تقریبا تکمیل میشد و الان با یک شاهکار طرف بودیم

  • Senatorbigy گفت:

    مرسی بابت نقد کامل و بسیار زیباتون 😉 :inlove:
    بازیش که ظاهرا خیلی خوبه واسه تجربه و یه چیز نابی هست ولی باید منتظر تخفیفاش باشیم :inlove: tnxXx

  • واقعا عالی هستی آقا سعید نقد بسیار عالی بود.

    بنده حقیر و که کوچولو میشناسی و میدونی که علیرغم علاقه داشتن، تایم برای تجربه همه بازیا ندارم و معمولا نمره هارو میکنم ملاک انجام یه بازی. مثل خیلی از افراد دیگه شرایط یکسانی با من دارن.
    اول که متای بازی رو دیدم شدیدا تو ذوقم خورد و قیدش رو زدم. تا امروز که نقدتون رو خوندم و کلا نظرم عوض شد. واقعا دستت درد نکنه لیاقتته.

    از طرفی با نظر اون دوستمون که Ace Combat رو مثال زدن کاملا موافقم. به طور مثال من شخصا عاشق F1 هستم، اما شاید کسی که عاشق لایی کشیدن و دریفت زدن با ماشین باشه بگه این بازی آشغاله!

  • saman47122 گفت:

    شوتینگ مثه دوومه رانندگیش مثه جاست کاز و دنیاش مثه مد مکسه.خیلی خفنه ولی ای کاش همون رانندگی مد مکسو میدادنش عالی میشد دیگه اونطور.یکی دیگه اینکه احساس میکنم تکنولوژیش به دنیاش نمیخوره اصن

  • anti meta گفت:

    درود به شما اقای بابایی . واقعن نقده عالی رفتید . ولی خدایی نمره باید ۹ میدادی . این بازی همه چی داره دیگ . داستانو متا گیلو چنده ؟ سرگرمی اصله .

  • نمره من بهش ۱۰از۱۰ میباشد واقعا عالی و تکه

  • kamyyy گفت:

    آقای سعید آقابابایی سلام :

    یک سوالی داشتم شغل شما چی هست و از کجا وقت می آورید اینقدر بازی می کنید ؟؟ تایم بالای بازی کردن اذیتتون نمی کنه ؟؟ مثلا همین بازی تازه اومده و کرک شده . بالای ۵۰ ساعت بازی کردید و تمامش هم کردید . اذیت نشدید . فکر کنم روزی ۱۰ ساعت گیم می زنید . بازی های سخت و جهان باز و درهم که کلی برای تمام کردنش وقت می گیره .

    برای بازی کردن پول هم می گیرید ؟؟

    ممنون از توجه شما

معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا
معجونی کم‌نظیر از هیجان و لذت ناب | نقد و بررسی بازی Rage 2 - گیمفا