سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

بازی Mordhau را می‌توان یکی از بازی‌های اخیر فروشگاه استیم دانست که توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند. Mordhau که اکنون دقیقا دو هفته از انتشار رسمی‌اش می‌گذرد، این پتانسیل را دارد تا تبدیل به یکی از پرکاربرترین انحصاری‌های PC تبدیل شود. یک بازی هک اند اسلش چند‌نفره که توسط استودیو Triternion توسعه داده شده است و از نظر فروش هم توانسته دست‌کم تا الان، به انتظارات پاسخ دهد. مطمئنا اگر شما هم از کاربران PC و استیم باشد، تا کنون حداقل اسم این بازی به گوشتان خورده است. Mordhau را می‌توان یک بازی موفق دانست. اما دلایل این موفقیت چه هستند؟ سوای از کیفیت بازی که بعدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همان‌طور که می‌دانید طی سه چهار سال اخیر، تعداد کاربران بازی‌های آنلاین به طرز چشم‌گیری رو به افزایش است. بتل رویال‌هایی مثل Player’s Unknown Battleground یا همان پابجی خودمان، و به دنبال آن Fortnite توانسته‌اند کاربران پرشماری را به خود جذب کنند. اگر کمی به عقب‌تر برگردیم، متوجه می‌شویم که بازی‌های آنلاین همیشه محبوبیت خود را داشته‌اند. از حالت‌های چندنفره Call of Duty‌های قدیمی بگیرید تا بخش آنلاین Battlefieldها. با این حال، هیچگاه بازی‌های آنلاین تا این اندازه قدرتمند نبوده‌اند. روند افزایش کاربران بازی‌های آنلاین به قدری چشم‌گیر هستند که مدیر EA اعتقاد دارد که دوره‌ی بازی‌های داستانی آفلاین به پایان رسیده است! از طرفی دیگر، یوبی‌سافت با توسعه بازی‌هایی مثل The Division‌ها، For Honor و Rainbow Six Siege به نظر می‌رسد که به خوبی توانسته نظر مثبت کاربران را یک بار دیگر به خود جلب کند. آخرین نسخه منتشر شده از Call of Duty قدیمی و محبوب، Black Ops 4 نام دارد که از هر نظر فوق العاده عمل کرده است. راستی، Call of Duty Black Ops 4 یک بازی کاملا آنلاین است! یا حتی Ghost Recon که به نظر می‌رسید با انتشار نسخه Future Soldier دیگر به آخر خط رسیده بود، نسخه Wildlands آن توانست بار دیگر نام این سری را بر سر زبان‌ها بیندازد! آنلاین بودن بازی هم در این امر بی‌ تاثیر نبود. ضمن این که نسخه Break Point این سری که به تازگی معرفی شده است هم به اتصال دائمی به اینترنت نیاز دارد. این حتی اگر می‌خواهید بازی را به صورت تک‌نفره تجربه کنید هم باید به اینترنت متصل باشید. چیزی مثل The Division 2 و کاملا متفاوت با Ghost Recon Wildlands.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

عنوان Mordhau با هوشمندی تمام توانسته دقیقا همان چیزی باشد که بازیکنان این روزها به آن گرایش دارند. تلفیقی از سلیقه کنونی بازیکنان در رنج‌های سنی مختلف و یک تجربه نسبتا جدید و کم‌تکرار!

بنابراین هرچقدر هم که بازی‌های آفلاین طرفداران خود را داشته باشند و هر چه‌قدر هم که عناوینی چون Red Dead Redemption 2، God of War، Assassin’s Creed Odyssey و حتی Spider Man افتخار آفرینی کنند، نمی‌توان منکر قدرتمند شدن بازی‌های آنلاین طی چند سال اخیر شد. این روزها شما اگر بتوانید یک بتل رویال موفق تولید کنید که یک بازاریابی درست و حسابی هم پشت آن باشد، برد کرده‌اید. از پیشتازان این سبک که PUBG و Fortnite هستند که بگذریم، حتی بازی پر حاشیه‌ای مثل Apex Legends هم توانسته تا کنون بیش از ۵۰ میلیون کاربر را به خود جذب کند و این تنها آمار تعداد کاربران بازی پس از یک ماه انتشار بازی است. بازی‌های آنلاین به شدت معتادکننده هستند. به دلیل اهمیت پیشرفت و همچنین ایجاد حس جاه‌طلبی در کاربر خود، وی را عملا از کارهای مهم روزانه می‌اندازند. کاربران حاضرند که برای پیشرفت در چنین بازی‌هایی از وقت خود، کار خود و حتی پول خود بزنند تا زودتر سطح خود را افزایش دهند. پس می‌توان به این نتیجه رسید که بهره‌مندی از یک بخش آنلاین جذاب و مخاطب‌پسند شاید تضمینی برای موفقیت نباشد، اما کمک بزرگی به آن می‌کند. شاید یکی از دلایل معروفیت Mordhau هم اصلا همین باشد! زمانی که برای اولین بار این بازی را اجرا کردم به یاد Kingdom Come Deliverance افتادم! همان بازی شمشیری و واقع‌گرایانه‌ای که در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم‌های PC، Xbox One و Play Station 4 منتشر شد و در نهایت با بازخورد‌های چندان مثبتی به کار خود خاتمه نداد. هنوز هم این توسعه‌دهندگان برای این بازی بسته‌های الحاقی منتشر می‌کنند. البته Kingdom Come Deliverance همان‌طور که پیش بینی می‌شد با مشکلات فنی زیادی رو به رو شد. پیش نمایش این بازی را خودم نوشته بودم و همان‌جا هم احتمال چنین رخداد تلخی را تایید کرده بودم. Kingdom Come Deliverance یک بازی کاملا آفلاین بود و اصلا بخش آنلاین نداشت. نمی‌گویم که فقدان یک بخش آنلاین به بازی ضربه زده است، اما شاید با وجود چنین حالتی، این بازی بیشتر در یادها باقی می‌ماند. Mordhau بازی خوبی است. منظورم این است که بازیکنانی که به چنین سبک‌هایی علاقه دارند قطعا از آن لذت خواهند برد. دلایلش هم مشخص هستند و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما سوالی که همین اول مقاله می‌خواهم از شما بپرسم این است. آیا آنلاین بودن این بازی تاثیری در موفقیت آن داشته است؟ اگر از من این سوال را بپرسند جوابم مثبت است. بازی Mordhau را تجربه کرده‌ام و باید بگویم که تمام حالت‌های این بازی تمام آنلاین می‌توانند بازیکن را برای ساعت‌های طولانی سرگرم خود کنند. احتمالا مهم‌ترین نقطه قوت این بازی هم دقیقا همین است. اشتباه برداشت نکنید; کسی که این مطالب را نوشته، خود طرفدار بازی‌های داستانی است و به ندرت فرصت می‌کند تا به بازی‌های آنلاین سر بزند. با این وجود، نمی‌توان کتمان کنم که آنلاین بودن Mordhau برایش یک امتیاز است. یک امتیاز بزرگ. در واقع آنلاین بودن واقعا به Mordhau می‌آید! مثلا بازی Anthem را در نظر بگیرید! شوتر نه چندان موفق استودیو بایوور و الکترونیک آرتز که اوایل همین سال منتشر شد و قطعا تا پایان سال، یکی از ناامیدکننده‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ خواهد ماند. بازیکنان می‌گفتند که Anthem اگر یک بازی داستانیِ آفلاین بود می‌توانست جذابیت بیشتری داشته باشد. در واقع شاید آنلاین بودن به Anthem ضربه زده باشد. Anthem صرفا یک مثال بود و شاید شما هم بتوانید مثال‌های دیگری را پیدا کنید. Mordhau اما دقیقا یک مثال نقض است. عنوانی است که توانسته با هوشمندی تمام، از آنلاین بودن خود به عنوان یک وزنه استفاده کند. وزنه‌ای که در نهایت هم به نفع خود تمام می‌شود و هم به نفع کاربر. با تمام این تفاسیر، کافیست تا کمی دقیق‌تر و ریزبینانه‌تر به بازی Mordhau نگاه کنیم تا عیب و ایرادهایش هم عیان شوند. به هر حال Mordhau هم مثل دیگر بازی‌های موجود در بازار، دارای نقص‌هایی است که می‌توانند ضربه‌هایی به محصول استودیو نه چندان مشهور Titernion بزنند. در عین حال بازی از نقاط قوت زیادی هم بهره برده است و به همین خاطر در همان هفته اول انتشار توانست نزدیک به ۵۰۰ هزار نسخه به فروش برساند. بنابر اعلام رسمی سازندگان، این بازی در هفته اول حدودا ۶۰ هزار کاربر داشته است. عنوانی که در روزهای اول انتشار یک سری مشکلات فنی را تجربه کرده است، اکنون سرورهایش ظاهرا کاملا حاضر و آماده هستند. Mordhau که امروز خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازی‌های استیم می‌شناسد – این بازی در حال حاضر هفتمین بازی پرکاربر استیم است –  قرار است در گیمفا زیر ذره‌بین برود. در ادامه با نقد و بررسی یکی از پر کاربرترین بازی‌های روز استیم در خدمت شما هستیم.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

در ادامه با نقد و بررسی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این روزهای استیم در خدمت شما هستیم.

همان‌طور که اشاره شد در حال حاضر Mordhau هفتمین بازی پرکاربر استیم است. رسیدن به چنین موفقیتی بدون شک نیازمند کیفیت و جذابیت بالایی است. خب حقیقت این است که Mordhau هم چنین کیفیتی را دارد و به آن‌چه که مستحقش بوده رسیده است. زمانی که بازی را برای اولین بار اجرا می‌کنید این فرصت به شما داده می‌شود تا یک دوره آموزشی یا همان Tutorial را بگذرانید. سوای این‌که گذراندن این دوره بسیار واجب و ضروری است و به شما اساس بازی را یاد می‌دهد، در پایان پاداشی هم به شما تعلق خواهد گرفت. البته امکان Skip کردن این بخش هم وجود دارد که البته انجام این کار خیلی توصیه نمی‌شود. سعی کنید این بار خلاف عادت همیشه گیمریتان عمل کنید و این دوره را کامل پشت‌سر بگذرانید. در این بخش آموزشی شما با نحوه دفاع کردن، انواع ضربه، کمبوها و همچنین کار با اسب و تیر و کمان و منجنیق آشنا می‌شوید. بازی‌هایی از قماش Mordhau در بازار خیلی پر تعداد نیستند و سیستم این بازی شاید برای خیلی‌ها، نا آشنا باشد. همان‌طور که اشاره شد Kingdom Come Deliverance یکی از معدود بازی‌های نزدیک به سبک و سیاق Mordhau است که شاید آن را تجربه کرده باشید. به هر ترتیب، وقتی که بخش آموزشی بازی را به پایان برسانید همه‌چیز حاضر است تا از مدهای مختلف بازی لذت ببرید. نکته مهم این است که Mordhau از یک داستان مشخص بهره نمی‌برد. در واقع در هیچ‌کجا از بخش‌های بازی صحبتی از داستان نمی‌شود. فقط کافی است بدانید که شما در یک دنیای خیالی رها می‌شوید و بسته به حالتی که آن را انتخاب کرده‌اید، به بازی کردن می‌پردازید. حالت‌های مختلف بازی هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند ولی اساس کار همیشه یکی است. در حالی که بازی‌های آنلاین این روزها طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند، بازی Mordhau توانسته سه حالت جذاب، مفرح و اعتیاد آور را در بازی خود بگنجاند و بازیکن را مجبور کند که زمان بیشتری را پشت پی سی خود بگذراند. در واقع بازی کردن بازی‌هایی مثل Mordhau چیزی شبیه به قمار است! اگر بازنده شوید، باز هم بازی می‌کنید و اگر باز هم ببازید، باز هم بازی می‌کنید! خط پایانی برای شما وجود ندارد و بازی نیز محدودیتی برایتان در نظر نگرفته است. بدین ترتیب پس از آغاز هر راند به خود وعده می‌دهید که این راند آخرین راند امروز من خواهد بود و دو ساعت بعد نیز همین جمله را در حالی تکرار می‌کنید که شاید این صدمین باری باشد که این فکر از ذهن شما رد شده است. با این‌که شخصا علاقه چندانی به بازی‌های آنلاین ندارم و همان‌طور که اشاره کردم بازی‌های داستانی را ترجیح می‌دهم، اما نمی‌توانم منکر این حقیقت شوم که Mordhau یک بازی معتاد‌کننده است. قضیه این است که شما در ابتدای بازی حس می‌کنید که با یک تجربه ملال‌آور طرف هستید. زمانی که در حال پشت‌سر گذاشتن بخش آموزشی هستید، شاید حتی فکرش را هم نکنید که Mordhau تا چه اندازه می‌تواند وقتتان را پر کند. رفته رفته این بازی به یک اولویت در زندگی شما تبدیل می‌شود و به هدف نهایی خود می‌رسد. اصلا رسالت بازی‌های آنلاین همین است و بازی‌هایی که نتوانند به این هدف برسند، در نهایت با برچسب قرمز “شکست‌خورده” یا “فراموش‌شده” در سال‌های آینده از آن‌ها یاد خواهد شد.

نکته مهمی که طی چندین ساعت بازی کردن Mordhau فهمیدم، این بود که اصلا هدف بازی، خالی کردن جیب بازیکن نیست! در بهترین حالت و اگر لطف کنید و محض حمایت از سازنده هم که شده بازی را اوریجینال از استیم خریداری کنید، Mordhau  برای شما فقط ۳۰ دلار هزینه خواهد داشت. برای روشن‎تر شدن قضیه شما FIFA 19 و بخش Ultimate Team را در نظر بگیرید! وقتی به سطوح بالاتر برسید، شما مجبور هستید تا از جیب خودتان پول گذاشته و سکه یا پوینت خریداری کنید تا کارت‌های جدید بازیکنان را بخرید و از رقبا عقب نمانید. در واقع بازی شما را عملا مجبور کرده تا هزینه کنید تا تیم خود را تقویت کنید. مسئله لوت باکس‌ها در دیگر بازی الکترونیک آرتز یعنی Star Wars Battlefront II نیز انتقادات زیادی را برانگیخته بود. در مورد Mordhau، نکته تحسین برانگیز این است که اصلا لازم نیست برای پیشرفت کردن پول خرج کنید. همان‌طور که اشاره شد فقط بازی را با قیمت مناسب ۳۰ دلار خریداری کنید کفایت می‌کند. تازه، با توجه به محتوای بازی، ۳۰ دلار انصافا قیمت مناسبی برای این بازی است. برگردیم سر بحث خودِ بازی و محتوای آن! هر دوری که بازی می‌کنید بسته به عملکردتان مقداری سکه دریافت می‌کنید و علاوه بر آن، امتیاز XP هم خواهید گرفت. XPها یا امتیازات تجربه طبیعتا سطح شما را بالا می‌برند. بعدا که بخواهید کاراکتر خود را شخصی‌سازی کنید، متوجه می‌شوید که برای خرید بعضی از آیتم‌ها باید حداقل به سطح مثلا ۲۰ رسیده باشید.  برای رسیدن به سطوح بالاتر باید در مبارزات خود در هر حالتی خوب کار کنید. اساسا برای این‌که یک مبارز موفق شناخته شوید دو فاکتور وجود دارند. تعداد افرادی که می‌کشید ( Kill ) و مقدار کمکی که به هم‌تیمی‌های خود می‌کنید که همان Assist می‌شود. در واقع انجام چنین کارهای مفیدی در نهایت باعث می‌شود تا شما امتیاز کسب کنید و البته این احتمال هم وجود دارد که با امتیازات منفی رو به رو شوید. بازی Mordhau یک بازی آرکید نیست. بنابراین احتمال این‌که ضربه شما خطا برود و به یار خودی بخورد به شدت بالاست. هر چه‌قدر هم که حرفه‌ای و کارکشته باشید، این اتفاقات رخ خواهند داد و بازی هم برای این‌که شما را مجازات کند از امتیازتان کم خواهد کرد. در نهایت اگر ضربه‌ای که به یار خودی می‌زنید سبب مرگ وی شود، مقدار امتیاز منفی بیشتر خواهد بود. البته چنین اتفاقی بیشتر در مد Frontline رخ می‌دهد. در حالت‌های دیگر، خوشبختانه لازم نیست نگران چنین اتفاقاتی باشید. عنوان Mordhau همان‌طور که اشاره هم کرده‌ایم، یک بازی واقع‌گرایانه است. برای این‌که ضربه دشمن را دفع کنید، باید به موقع کلیک راست را فشار دهید، نه چند صدم ثانیه زودتر و نه چند صدم ثانیه دیرتر. به همین خاطر خو گرفتن با چنین عنوانی به هیچ وجه کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. شخصیت‌های مختلفی که انتخاب می‌کنید دو مشخصه مهم دارند. یکی مقدار سلامتی و دیگری سرعت. به عنوان مثال Knight یا Protector به سبب زره‌های قدرتمند و سنگینی که دارند، خیلی دیرتر از مزدورهایی چون Veteran یا Raider کشته می‌شوند. در عوض دو مزدور بعدی خیلی سریع‌تر هستند و راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها از دشمن کیل بگیرید. اگر دو مزدور بعدی در دفاع چغر هستند، اما در مبارزات کمی کارتان را سخت می‌کنند چون ضرباتشان از سرعت کافی برخوردار نیستند و در نتیجه ممکن است ضربه دشمن سریع‌تر به شما برسد و اصلا فرصت نکنید به آن‌ها خسارت وارد کنید. مجددا این توضیحات در مورد بخش بتل‌رویال بازی نیستند.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

“سخت”، “وحشیانه”، “لذت‌بخش”، “خونین”… این‌ها واژگانی هستند که خیلی خوب از عهده توصیف کردن بازی Mordhau برمی‌آیند.

به طور کلی بازی از سه حالت تشکیل شده است. Frontine، Battle Royale و Horde. نظر شخصی بنده را بخواهید، از نظر جذابیت هم ترتیب همینی است که نوشتم. بخش Frontline شما و گروهتان را در مقابل گروه دشمن قرار می‌دهد. می‌توانید بین گروه آبی و قرمز یکی را انتخاب کنید که آبی‌ها در واقع حالتی شبیه به حالت مدافعان را دارند و قرمزها می‌توان گفت که مهاجم هستند. در طول بازی علاوه بر این‌که باید هر کسی را که در مقابل خود می‌بینید قلع و قمع کنید، همچنین باید سعی کنید که ماموریت‌هایی که در بازی به گروهتان داده می‌شوند را به کمک هم‌رزم‌های خود انجام بدهید. کشته شدن در بازی Mordhau یک امر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بنابراین نقاطی در نقشه وجود دارند که می‌توانید کار خود را دوباره از این نقاط آغاز کنید. تنها زمانی یک نقطه قابل Respawn شدن خواهد بود که کاملا تحت سلطه گروه شما باشد و قبلا توسط نیروهای دشمن تسخیر نشده باشد. در همین حالت است که انتخاب کاراکتر اهمیت خود را نشان می‌دهد. خوشبختانه کاراکترهای بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار هستند و هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند. حتی می‌توانید سربازان نیزه‌دار یا تیر انداز را انتخاب کنید. مثلا اگر یک کمان‌دار را برگزینید، می‌توانید به ارتفاعات رفته و نیروهای دشمن را با تیرهای خود یکی یکی بکشید. همچنین کمان‌دارها به عنوان سلاح دوم از یک ساطور بهره می‌برند. این ساطور زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که دشمنان نزدیک به شما شده باشند و یا تیرهایتان تمام شوند. نکته مهم این است که هر شخصیتی را که انتخاب کنید می‌تواند سلاح‌هایی که روی زمین افتاده‌اند را بردارد. البته در میدان نبرد Mordhau پیدا کردن چنین آیتم‌هایی معمولا کار آسانی نیست. با این وجود بازی این امکان را برایتان فراهم آورده است. شاید از خود بپرسید که این قابلیت چه زمانی می‌تواند کاربرد داشته باشد. احتمال شکستن شمشیر، تبر یا نیزه شما در بازی همیشه وجود دارد. یک راه این است که با دستان خالی ادامه دهید و به دشمن مشت بزنید. راه دیگر هم این است که از سلاح‌های روی زمین استفاده کنید و مقتدرانه به کار خودتان ادامه دهید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز، سلاح‌های فعلی خود را با سلاح‌های رها شده روی زمین عوض کنید. بسته به نقشه‌ای که در آن حضور دارید، نقاطی هستند که در آن‌ها می‌توان اسب پیدا کرد. اسب‌ها می‌توانند به عنوان یک برگ برنده محسوب شوند به شرطی که سوارکار خوبی هم داشته باشند. انداختن دشمن از روی اسب کار بسیار سختی است و معمولا در چنین شرایطی کماندارها می‌توانند گره‌گشا باشند و در درجات بعدی هم Raider‌ها به لطف تبرهای پرتابی‌شان می‌توانند خسارتی را به دشمن وارد کنند. سیستم انتخاب نقشه هم بدین صورت است که بعد از به اتمام رسیدن هر راند، رای گیری انجام می‌شود و آن نقشه‌ای که رای بیشتری بیاورد به عنوان میدان نبرد بازی برگزیده می‌شود. نکته مهم در این مد، این است که شما یک‌سری هم تیمی دارید و یک‌سری دشمن. به همین خاطر تنها نیستید. با این وجود امکان دارد در شرایط‌های خاص، خود را در حالی پیدا کنید که سه چهار نفر در حال حمله به شما هستند. قصد ناامید کردن شما را ندارم ولی اساسا سبک بازی بدین ترتیب است که شما در بهترین حالت می‌توانید به صورت هم‌زمان با دو نفر مبارزه کنید. اگر بتوانید سه نفر را با هم شکست دهید یا شما بیش از حد حرفه‌ای هستید و یا دشمنانتان اصول را زیر پا گذاشته‌اند. رعایت اصول چیزی است که در Mordhau از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم مبارزاتی بازی خیلی سخت‌گیرانه تعریف شده است. این را در همان بخش آموزشی متوجه خواهید شد. پس از آن نیز اگر نتوانید خود را با این سیستم وفق دهید، قطعا یک بازنده و یا یک عضو ضعیف در میدان نبرد خواهید بود که نمی‌تواند کمک زیادی به اعضای تیمش بکند. در مد بتل رویال هم خیلی زود از جمع بازیکنان کنار خواهید رفت.

در Mordhau همه‌چیز متفاوت از آن چیزی است که در بازی‌های معمول دیگر می‌بینیم. چیزی که باید در مورد Mordhau بدانید، این است که قرار نیست در این بازی به سمت لشکر دشمن بدوید و شروع کنید به زدن ضربه و در نهایت هم ۱۰ تا کیل بگیرید! این دقیقا با قوانین نانوشته این بازی مغایرت دارد. استراتژی آن چیزی است که در Mordhau حرف اول را می‌زند. به همین خاطر همیشه باید مراقب اطراف خود باشید و مطمئن شوید که قرار نیست غافلگیرتان کنند. در حالت Frontline، باید سعی کنید که خود را همواره در موقعیتی قرار دهید که مجبور به مبارزه با چند نفر به صورت همزمان نباشید. البته خود به خود و به مرور، چنین اتفاقی رخ خواهد داد. حقیقت این است که Mordhau بازی آسانی نیست. به احتمال زیاد، تعداد دفعات مردن شما بیشتر از تعداد کیل‌هایتان خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، از آن دست بازی‌هایی هم نیست که بتوانید یک نفره به لشکر دشمن بزنید و ده‌ها نفر را نقش بر زمین کنید. پس چرا این بازی تا این اندازه محبوب است؟ چون هر سه حالت آن می‌توانند به نوبه خود اعتیاد آور باشند. چه کسی بدش می‌آید که در میدان نبردی حضور پیدا کند که در آن جای سوزن انداختن نیست؟ چنین چیزی حقیقتا لذت‌بخش است، خصوصا اگر در یک بازی با تم قرون وسطی رخ دهد. همان‌طور که اشاره شد، بازی سه حالت دارد که تا کنون بیشتر روی حالت Frontine آن تمرکز کرده‌ایم. علاوه بر شخصیت‌های متنوع، پرتعداد و آماده‌ی بازی، شما همچنین می‌توانید یک شخصیت برای خود بسازید. به لطف طلاها و XP‌هایی که در بازی‌های خود دریافت می‌کنید، می‌توانید شخصیتی بسازید که کاملا با علاقه شما همخوانی داشته باشد. به این ترتیب احتمال موفقیت شما در بازی به مراتب بیش از قبل خواهد شد. این شخصی‌سازی مربوط به همه‌چیز شخصیت شما می‌شود و دربرگیرنده سلاح‌ها و ادوات جنگی وی نیز خواهد بود. البته مسئله بزرگ این است که متاسفانه منوی این قسمت بیش از اندازه نامرتب و به‌هم‌ریخته است. آیتم‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید به صورت عمودی نوشته شده‌اند و پیدا کردن آن چیزی که می‌خواهید کار دشواری خواهد بود. به هر حال توصیف این نامرتبی کار دشواری است و ترجیح می‌دهم که خودتان بازی را تجربه کنید تا متوجه عرض بنده شوید. در نهایت اگر بتوانید این مشکل را هم تحمل کنید و کاراکتر خود را آن‌طور که می‌خواهید شخصی‌سازی کنید، قطعا شانس بالایی برای موفقیت‌های بعدی خواهید داشت. این کاراکتر می‌تواند در حالت Frontline مورد استفاده قرار بگیرد. بازی دو حالت دیگر هم با نام‌های Horde و Battle Royale دارد.حالت Horde در واقع تنها حالتی است که هوش مصنوعی یا AI در  آن دخیل خواهد بود. در این مد شما به همراه چند نفر دیگر بازی را در حالی آغاز می‌کنید که باید با گروهی از دشمنان هوش مصنوعی مبارزه کرده و از منطقه خود دفاع کنید. این بخش به این صورت دنبال می‌شود که دشمنان شما به صورت Wave‌های مختلف به شما حمله‌ور می‌شوند. زمانی که خودتان کشته شوید، بازی ادامه دارد و اگر بقیه هم‌تیمی‌هایتان بتوانند کل افراد ویو دشمن را شکست دهند، در آغاز ویو بعد شما هم ریسپاون خواهید شد.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

بازی در حالت پیش‌فرض به صورت اول شخص شروع می‌شود. اگر زاویه دید سوم شخص را ترجیح می‌دهید هم مشکلی نیست! کلید P را فشار دهید و زاویه دید بازی را عوض کنید.

در حالت Horde هم باید در نظر داشته باشید که همیشه بهترین کار برداشتن بهترین سلاح است. در این صورت با خیال راحت‌تری می‌توانید با دشمنان خود مبارزه کنید. نکته مهم این است که دیگر خبری از کلاس‌های مختلف و کاراکترهایی که در موردشان صحبت شد در این بخش نخواهد بود. تمام چیزهایی که درموردشان صحبت می‌کردیم به همان بخش Frontline محدود می‌شوند و جاهای دیگر خبری از آن‌ها نیست. در بخش Horde شما کار را در حالی آغاز خواهید کرد که هیچ چیز در دست ندارید و ابتدا باید از اطراف کمپ خود، خود را تجهیز کنید.  این چرخه تکرار می‌شود و اگر ببازید، باری دیگر باید همین کار را از ابتدا شروع کنید. نکته‌ای نباید آن را از خاطر ببریم، نوار استقامتی است که با رنگ زرد در کنار نوار سلامتی قرمز رنگ دیده می‌شود. طبیعتا می‌توانید حدس بزنید که اگر این نوار کاملا خالی شود چه اتفاقی می‌افتد! البته نتیجه نهایی در بازی Mordhau کمی متفاوت است و حتی در صورت خالی شدن نوار، باز هم می‌توانید به دشمنان خود ضربه بزنید منتهی احتمال این که سلاحتان وسط مبارزه از دستتان بیفتد خیلی بالا خواهد رفت. با این وجود، خیلی کم پیش می‌آید که این نوار کاملا خالی شود. از آن‌جایی که شما نمی‌توانید بی‌هوا شمشیر خود را روی هوا بچرخانید و دشمنان را تکه تکه کنید، بنابراین خیلی اوقات شما اصلا در حال ضربه زدن به دشمن نیستید! پس دلیلی ندارد که نوار استقامت شما کاهش پیدا کند. این نوار چیزی نیست که در بازی‌های دیگر آن‌را ندیده باشیم! حال در برخی از بازی‌ها، خالی شدن آن به منزله‌ی ناتوان بودن در زدن ضربه و دفاع کردن است و در برخی دیگر شما فقط نمی‌توانید که بدوید! حالت دوم بیشتر در بازی‌های شوتر رایج است. به هر ترتیب، بد نیست که نگاهی به این نوار هم داشته باشید، اما لازم نیست که نگرانش باشید. چون خیلی دیر خالی می‌شود و به ندرت شما را با مشکل رو به رو می‌کند. از طرف دیگر، چیزی که باید واقعا نگران آن باشید، نوار سلامتیتان است. قطعا حتی اگر هنوز Mordhau را تجربه نکرده‌اید، می‌توانید حدس بزنید که این عنوان، از آن دست بازی‌هایی نیست که سلامتی شما به صورت خودکار در آن پر شود.برای پر کردن سلامتی خود می‌توانید از بانداژ‌هایی که در نقشه‌های بازی پیدا می‌شوند استفاده کنید. همچنین گاهی اوقات بسته‌های سلامتی را می‌توانید روی زمین پیدا کنید که البته این مورد بیشتر در حالت فرانت‌لاین مشاهده می‌شود. در مد بتل رویال بازی نیز پیدا کردن بانداژ کار چندان سختی نخواهد بود.

اما بد نیست که در مورد حالت Battle Royale بازی هم کمی صحبت کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. قطعا شما هم قبول دارید که بازیکنان زیادی پیدا می‌شوند که ساعت‌های زیادی را صرف بازی کردن این حالت بکنند. دلیل محبوبیت بالای بازی‌هایی مثل فورتنایت و پابجی هم همین است. این حالت، شما را در یکی ازنقشه‌های بازی به صورت رندوم رها می‌کند و در ابتدای کار هیچ‌چیز در دست ندارید. صندوقچه‌هایی را در اطراف خود خواهید دید که در آن‌ها ابزار آلات جنگی پیدا خواهید کرد. البته برای این‌که خود را به صورت کامل تجهیز کنید قطعا به باز کردن بیش از یک صندوق احتیاج پیدا خواهید کرد. مشکل بزرگ بازی در این حالت، این است که نقشه آن به قدری بزرگ نیست که بازیکنان از پراکندگی کافی برخوردار باشند. در نتیجه پیدا کردن ادوات جنگی کار نسبتا دشواری خواهد بود و خیلی زود به افرادی برخورد خواهید کرد که از همه نظر آماده پیکار هستند، آن‌هم در شرایطی که شما هنوز حتی یک لباس زرهی مناسب هم پیدا نکرده‌اید! البته عکس این قضیه هم زیاد پیش خواهد آمد. در واقع نکته این‌جاست که نقشه‌های بازی گنجایش این تعداد بازیکن در حالت بتل رویال را ندارند. البته حتی با وجود چنین موضوعی، باز هم طرفداران سبک بتل رویال می‌توانند از این مد بازی Mordhau لذت کافی را ببرند. قطعا اساس کار این حالت را هم می‌دانید! تعدادی آدم در یک نقشه قرار می‌گیرند و آخرین بازمانده این میدان نبرد، برنده بازی خواهد بود. نقشه‌های بازی خوشبختانه از طراحی خوبی بهره می‌برند. به لطف دیزاین متنوع این نقشه‌ها، می‌توانید ساعت‌ها به تجربه Mordhau بپردازید و خسته هم نشوید. البته در آینده سازندگان می‌توانند با اضافه کردن نقشه‌های دیگر، بازی را از چیزی که هست، جذاب‌تر هم بکنند. نقشه‌های بازی همان‌طور که اشاره شد هم از دیزاین خوبی بهره برده‌اند و هم تنوع قابل قبولی دارند. به عنوان مثال یکی از مپ‌های بازی مربوط به یک دهکده به آتش کشیده شده است. مپ دیگری، بازیکن را وارد اتمسفر محیط‌های سرد می‌کند. به همین ترتیب، هر نقشه ویژگی‌های خاص خود را دارد. به طور کلی گیم‌پلی خاص بازی به آن کمک زیادی کرده تا بتواند جا در دل بازیکنان باز کند. وجود سه بخش اعتیاد آور در بازی باعث می‌شوند تا بازیکن بتواند از بازی نهایت لذت را ببرد. البته طبیعتا مثل هر بازی دیگری، در Mordhau نیز مشکلاتی دیده می‌شوند. مشکلاتی که می‌توانند لذت نهایی را کاهش دهند ولی همان‌طور که احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید، حداقل در بحث گیم‌پلی، مشکلات بازی خیلی کمتر از نقاط قوت آن هستند. نکته مهم این است که در Mordhau همیشه ممکن است چالشی جدید را پیش روی خود ببینید. در هر صورت، اگرچه سیستم مبارزات بازی برای تازه‌واردها ممکن است به رغم پیچیده نبودن، سخت و چالش‌برانگیز باشد، اما قطعا بازیکن از یاد گرفتن این سیستم مبارزات سر باز نخواهد زد.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

بازی پر از دوئل‌ها و مبارزات تن به تن جذاب و نفس‌گیر خواهد بود.

تا حالا بیشتر چیزهایی که از بازی Mordhau گفتیم حالت تعریف و تحسین داشته‌اند. از حالت‌های جذاب و اعتیاد آور بازی گفتیم، راجع به سیستم دقیق مبارزات صحبت کردیم. گفتیم که زمان‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاهی مختصر هم به مپ‌های بازی داشتیم. از بازی انتقاد هم کردیم! سعی کردیم که چیزی برای گفتن باقی نمانده باشد! سعی کردیم بازی را واقعا زیر ذره‌بین قرار دهیم و بحث و صحبت در مورد گیم‌پلی را در پاراگراف بالاتر بستیم! به نظر می‌رسد که گیم‌پلی Mordhau توانسته به انتظارات پاسخ دهد و از گیمفا هم نمره قبولی دریافت کند. شما چه فکر می‌کنید؟! اما از این‌جا به بعد می‌خواهیم کمی بازی و سازندگان را سرزنش کنیم! تا کنون ۵ پچ برای بازی عرضه شده‌اند. همان طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، سرورهای بازی در همان روز اول مشکل پیدا کرده‌اند و این مشکل به نظر حل شده است. با این وجود، پچ‌های بازی همه مشکلات فنی آن را برطرف نکرده‌اند. به طور کلی، گرافیک فنی بازی لنگ می‌زند، بدجور هم لنگ می‌زند! کیفیت بافت‌ها اصلا جالب نیست. روی تکسچرها کار نشده و مستقل بودن بازی نیز نمی‌تواند بهانه قابل قبولی به شمار برود. از طرفی، افت فریم به شدت روی لذت بازی‌باز از این بازی تاثیر می‌گذارد. بازی را روی بالاترین کیفیت ممکن تست کردم و متاسفانه Mordhau هر چه‌قدر هم که توانسته باشد در بخش گیم‌پلی خوب عمل کند و بازیکن را جذب خود کند، در مورد گرافیک ضعیف عمل کرده است. با وجود مشکلاتی مثل افت فریم، کیفیت پایین تکسچرها و حتی باگ‌های فراوان بازی، خوشبختانه در بحث هنری، بازی Mordhau قابل قبول ظاهر شده است. در پاراگراف بالاتر در مورد طراحی نقشه‌ها صحبت کردیم و دیگر چیزی باقی نمانده که نگفته باشیم. نقشه‌های بازی به لحاظ طراحی، مشکلی ندارند و می‌توانند کمک کنند تا بازیکن با بازی ارتباط برقرار کند. به لحاظ معماری هم، به نظر می‌رسد که Mordhau توانسته به قرون وسطی وفادار باقی بماند. کاراکترهای بازی یا همان Mercenary‌ها، هر کدام ظاهری متفاوت دارند که با ویژگی‌هایشان هم در ترادف است. مثلا کسی که لباس سنگین‌تری به تن دارد، در زدن ضربات به دشمن خود کندتر عمل می‌کند. به لحاظ فنی قطعا Mordhau هنوز مشکلات زیادی دارد و باید منتظر پچ‌های جدید برای این عنوان باشیم. به لحاظ هنری اما، با بازی قابل قبولی طرف هستیم.

مبارزات در بازی Mordhau واقع‌گرایانه هستند و این موضوع را چند بار در متن ذکر کرده‌ایم! این واقع‌گرایانه بودن صرفا به شیوه حمله کردن و دفاع کردن محدود نمی‌شود. زمانی که دشمن خود را به قتل می‌رسانید، ممکن است دست وی به جای دیگری پرت شود یا ممکن است در طول یک مبارزه سر خود را از دست دهید. به وفور پیش می‌آید که تکه گوشتی از بدن یکی از سربازان مُرده را روی زمین پیدا کنید. به همین خاطر بازی Mordhau  یک بازی نسبتا خشن است. در مورد صداگذاری و موسیقی بازی نیز باید گفت که Mordhau خوب کار کرده است. از صدای برخورد شمشیرها به هم گرفته تا زمانی که صدای سم اسب را در نزدیکی خود می‌شنوید. در این مورد به طور کلی انتقادی به Mordhau وارد نیست. اما زمانی می‌توانید این بازی مورد تحسین قرار بگیرد، که صدای کشته شدن دشمنان را می‌شنویم! همان‌طور که اشاره شد داریم در مورد عنوانی حرف می‌زنیم که به شدت واقع‌گرایانه است و حتی صدای فرو رفتن شمشیر به داخل گوشت بدن دشمن را نیز خواهید شنید. در بخش صداگذاری نیز سازنده سعی کرده تا عنوانی در خور نسل هشتم بیافریند. در این امر موفق ظاهر شده است و کارش را باید مورد ستایش قرار داد.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

موفقیت عنوان Mordhau به هیچ وجه اتفاقی نیست. دلایل زیادی پیدا می‌شوند تا بتوانید از این بازی نهایت لذت را ببرید و از آن دل نکنید!

بدیهی است که Mordhau توانسته با نظر مثبت کاربران استیم رو به رو شود و همین موضوع باعث می‌شود تا استودیو اسلونیایی Triternion با انگیزه بیشتری به حل مشکلات این بازی محبوب بپردازد. مشکلات و ضعف‌های بازی غیر قابل کتمان هستند و در نقد و بررسی این بازی از سوی گیمفا نیز، سعی کردیم که تا حد امکان، بازی را برایتان بشکافیم و شما را با مثبت‌ها و منفی‌های بازی آشنا کنیم. Mordhau یک بازی آنلاین به شدت اعتیاد آور است که می‌تواند کاربر خود را برای ساعت‌ها پشت سیستم ویندوزی خود میخکوب نگه دارد. عنوانی که با وجود سختی نسبتا زیاد، لذت خاصی را برای بازیکن به ارمغان می‌آورد و تجربه‌اش به شدت توصیه می‌شود.

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا
سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سخت و لذت‌بخش | نقد و بررسی بازی Mordhau - گیمفا