سایبورگ ها، ناجی زمین | نقد و بررسی بازی GIGA WRECKER ALT
تا به حال بازیهای پلتفرمر زیادی را مورد نقد و بررسی قرار دادهام و تقریبا میتوانم بگویم دیگر خیلی کم پیش میآید یک بازی پلتفرمر، هر چقدر هم که خوشساخت باشد به وجدم بیاورد. این بدین معنی نیست که نسبت به این بازیها بی تفاوتم یا علاقهای به تجربه آنها ندارم; اما دیگر به مرحلهای رسیدهام که یک بازی در این سبک باید خیلی ایدهاش ناب باشد و خلاقانه ساخته شده باشد تا درجه عالی یا خیلی خوب را به آن نسبت دهم. اگر هم دقت کنید تمام عناوینی که در این سبک با عنوان شاهکار از آنها یاد میشود کاملا با ایدهای جدید خلق شده و دنیای مخصوص خودشان را داشتهاند. Rayman Origins و Legends، کاپهد، Ori And The Blind Forest و…. که نام بردنشان مقاله را بسیار طولانی میکند.در واقع هر چقدر که ساخت بازی در سبک سکوبازی دوبعدی آسان به نظر میرسد، بسیار هم سخت است و برای جذب مخاطب به خود باید کاملا بیهمتا باشد.
بازی که هماکنون قصد نقد و بررسی آن را برای شما کاربران عزیز داریم، عنوان Giga Wrecker Alt است. این عنوان در ابتدا به نام GIGA WRECKER در سال ۲۰۱۷ برای PC به بازار عرضه شد و توانست امتیازات خوبی را از منتقدین کسب کند و نزد بازیبازان هم بسیار محبوب شد به طوری که یوزراسکور بازی در متاکرایتیک ۷٫۷ و صفحه استیم بازی هم درجه Very Positive توسط نقدهای خریداران دریافت کرد. بعد از کذشت دو سال، سازندگان بازی را برای ۳ کنسول معمول بازار عرضه کرده و طبق گفته سازندگان پیشرفتهایی هم در گیمپلی بازی صورت گرفته. با نقد و بررسی بازی GIGA WRECKER ALT با گیمفا همراه باشید تا ببینیم این بازی باز هم میتواند موفقیت نسخه دوسال قبل خود را تکرار کند یا خیر.
انگار دیگر مد شده است که در بخش توضیح و بررسی داستان بازیهای پلتفرمر باید جمله کلیشهای “در این بازیها داستان چندان اهمیتی ندارد و گیمپلی است که بازی را جذاب میکند” گفته شود! واقعا تعجب میکنم. وقتی چند مورد از تاثبرگذارترین داستانهای این صنعت در خلال بازیهای سکوبازی دوبعدی روایت شده است، این حرف چه معنایی دارد؟ در این بازیها هم مانند دیگر بازیهای سبکهای مختلف، داستان هم در حد خود مهم است و باید نسبت به آن سختگیری شود. خوشبختانه داستان ابن بازی اصلا طوری نیست که صرفا برای رفع تکلیف طراحی شده باشد و به جزئیات آن به خوبی دقت شده است; در عین حال طوری هم نیست که بتوانیم آن را تاثیرگذار یا خیلی خوب بنامیم. بهترین لقب برای داستان GIGA WRECKER ALT “راضیکننده” است، نه بیشتر و نه کمتر.
در آبندهای نه چندان دور، رباتهایی غولپیکر به سیاره زمین حمله کرده و تقریبا همهچیز را غارت و نابود کردهاند. زمان حمله آنها به زمین شایعات زیادی مبنی بر وجودیت آنها گفته میشد. عدهای سازمان فاسدی که وظیفه طراحی آنها را بر عهده داشته سخن میگفتند و منبع آنها را از آنجا میدانستند، عدهای عقیده داشتند آنها از سیارهای دیگر آمدهاند و ساکنین سیارههای اطراف زمین هستند و میخواهند زمین را تصاحب کنند و بسیار حرفهای دیگر که تنها در حد شایعه باقیماند و عجل فرصتی برای مردم زمین باقی نگذاشت تا حقیقت را دریابند. Reika Rekkeiji پروتاگونیست بازی، دختری ۱۹ ساله است که توسط سازمانی ناشناس ربوده و زندانی شده است. او تقریبا همه چیزش را از دست داده و خانواده و دوستانش هم کشته شدهاند. طولی نمیکشد که دختری موسفید راهش را به محل حبس Reika باز میکند اما نه برای نجات او بلکه برای کشتنش! به دلیل رسیدن نیروهای امنیتی قاتل فرصتی برای کشتن Reika پیدا نکرده و تنها به دستش شلیک کرده و دستگیر میشود.
بعد از پیوند خوردن دست Reika توسط یک جراح نابغه با استفاده از یک دست رباتیک، او تبدیل به یک Cyborg شده و حال پزشک در ازای بازگرداندن زندگی به او، درخواست جمعآوری چند قطعه میکند. Reika هم که چارهای جز قبول درخواست او ندارد راهی سفری پرخطر میشود که پر است از دشمنان خطرناک و معماهای چالش برانگیز. روایت داستان بازی منطقی است و شخصیتپردازی کاراکترها هم با وجود تعداد کمشان، کاملا مورد قبول است.
اگر عکسهای بازی را قبل از عرضه یا لانچتریلر بازی را دیده باشید، احتمالا وجود تفاوت آن در گیمپلی خود با دیگر سکوبازیها شدهاید. تمام بازی مبتنی بر حل معما و تکرار است. یک گیمپلی Metroidvania Puzzle Platformer که پازلهایش، پیش بردن آن را کار سختی میکند. معماها بیشترین بخش بازی را به خود اختصاص میدهند و در بازی بیش از آنکه از دشمنان بترسید و نگران جان خود باشید، نگران معمای بعدی خواهید بود! تقریبا هر یک استیج در میان یک معمای جدید پبش پای شما گذاشته خواهد شد که اگر طرفدار حل معما و فشار بر سلولهای خاکستری مغزتان باشید، واقعا آن را دوست خواهید داشت. شخصیت اصلی بازی با دست رباتیک خود میتواند اشیای خاصی را با فشردن کلید R1 جذب کند. این اشیا عموما سنگهایی خاص هستند که در لابه لای سکوهای بازی وجود دارند. بعد از جذب آنها، بنابر حجمی که از آنها جمعآوری کردهاید، میتوانید از آن استفادههای مختلفی کنید. هر چقدر تودهتان حجیمتر باشد، موارد استفاده آن هم بیشتر است. برای مثال، میتوانید آن را به دشمنی که دستتان نمیرسد پرتاب کنید تا بیفتد و با خراب شدن یک ستون راه شما باز شود، یا آن را به یک تخته سنگ بزرگ بزنید تا خراب شده و راه برای فشردن دکمه باز شدن درب آزاد شود.
هر محیط از بازی که در آن معمایی وجود دارد، یک دکمه بارگذاری مجدد دارد. یعنی اگر در میانه حل معما اشتباه کردید و فکر کردید دیگر نمیتواند با وضعیت موجود به حل آن ادامه داد، این دکمه را میزنید و همهچیز به حالت اول خود برمیگردد. این مورد کمک بسیاری در حل معماها خواهد کرد و مخصوصا بای معماهای سخت بازی بسیار کاربردی است و شاید چندین و چند بار از آن استفاده کنید. بر خلاف معماها که تقریبا از اکثر پتانسیل آن استفاده شده، مبارزات بازی پتانسیل بیشتری داشت. دشمنان بازی اکثرا شامل رباتهای نگهبان کوچک یا رباتهایی غولپیکر هستند که البته تعداد رباتهای بزرگ بازی بسیار کم است و با وجود تکیه اصلی بازی بر معماهای خود، بازی میتوانست از چند باس فایت خوب هم بهره ببرد که متاسفانه چنین نیست. علاوه بر آن، با گذشت چند ساعت از بازی، یکنواختی در طراحی محیطها به وضوح پیداست و شاید از ادامه بازی دلسردتان کند; ولی چیزی که در گیمپلی بازی بسیار متعجبم کرد، نبود هیچ دکمهای برای Drop کردن تودههای برداشته شده بود. واقعا نمیدانم چرا برای انداختن اشیای برداشته شده هیچ راهی وجود ندارد و تنها راه برای خلاصی از آنها، پرتاب آن به سمت وسیله محکم دیگری است تا بشکنند!
قطعا گرافیک هنری بازیهای پلتفرمر، مخصوصا عناوین Metroidvania-Like بسیار حائز اهمیت است. این بازیها از طراحی هنری خاصی بهره میبرند و گرافیک آنها نقش زیادی در انتقال حال و هوای بازی و تاثیرگذاری اتمسفر آنها دارد. GIGA WRECKER ALT کیفیت بصری کاملا متناسبی دارد. ممکن است به دلیل استایل گرافیکی خاص بازی کمی ارتباط برقرار کردن با آن مشکل باشد اما با ادامه دادن به بازی خود، حتما آن را دوست خواهید داشت. استفاده از رنگهای روشن در محیط، برخلاف داستان Dark بازی کمی حس امید و زندگی را به بازیباز انتقال میدهد، مانند Reika که در برزخی از تنهایی به دنبال راهی برای نجات خود و ادامه دادن زندگی عادی خود است. نورپردازی بازی در محیطهای روشن و تاریک بسیار خوب است. همچنین شاهد استفاده مناسبی از افکتهایی نظیر Bloor هستیم که کیفیت گرافیکی بازی را چشمنوازتر هم میکند.
نبود صداگذاری برای شخصیتها، قطعا یک نکته منفی برای بازیست. خصوصا آنکه با دیالوگهای نسبتا زیادی میان پروتاگونیست و پزشک مواجه هستیم و تنها خواندن زیرنویسها توی ذوق میزند. اما موسیقی برخلاف صداگذاری آن به خوبی در بازی پیاده شده و زمانبندی مناسبی هم دارد. در اوقات لازم یک موسیقی ملایم پخش میشود و اوقاتی هم مانند حل معما که نیاز به تمرکز بیشتری دارید، بیشتر فقط صدای محیط را میشنویم و شاهد جو آرامی هستیم.
همانطور که گفتم با زیاد شدن عناوین بسیار خوب در سبک Platformer، موفقیت یک بازی در این سبک بسیار سخت شده است. GIGA WRECKER ALT با ایده ی خاص و جذاب خود و با چاشنی کردن گرافیک چشمنواز و موسیقی زیبا، با وجود مشکلاتی که ذکر شد میتواند چند ساعتی شما را سرگرم کند و مغزتان را حسابی با معماهای سختش به کار بیندازد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
همینطور ادامه بدید !! :yes: :yes: نقداتون عالیه و سعی کنید از اون مقاله های “برترین” و اینجور چیزا بیشتر بزارید :yes: :yes: