نبردی عظیم در ستارگانی سوزان | نقد و بررسی بازی Star Wars: The old republic
حماسه Star Wars، یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای ساخته شده در تاریخ سینمای علمی تخیلی به حساب میآید. کتاب و کمیکهای بسیاری بر اساس این مجموعه نوشته شده است، بازیهای کامپیوتری، انیمیشینهای تلویزیونی، کارتهای بازی، کارتهای تجاری و بسیاری محصولات تجاری دیگر نیز با الهام از این مجموعه ساخته شدهاند.
سازنده: BioWare
ناشر: Electronic Arts/Lucas Arts
سبک: MMO
پلتفرم: PC
علاوه بر این صدها فنفیکشن بر اساس داستان اصلی نوشته شده که بسیاری از آنها از نظر ادبی در حدقابل قبولی قرار دارند. سری Star Wars: Knights of the Old Republic یکی از موفقترین سری بازیهایی است که از مجموعهی جنگ ستارگان الهام گرفته شده است. تاکنون سه بازی از این فرانچایز منتشر شده است (نسخهی دیگری هم مراحل ساخت خود را طی میکرد که متاسفانه لغو شد) که هر سه موفق شدند نظر منتقدان و بازیبازان بسیاری را جلب کنند و مهمتر از آن، قسمت دومKotORتوانست در لیست ۱۰۰۱ بازی که قبل از مرگتان باید تجربه کنید، قرار بگیرد. اکنون سومین نسخه در سبک MMO به تازگی عرضه شده است که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت. از صلح بین دو قلمروی Galactic Republic وSith Empire چندین سال گذشته شده است. حوادث و اتفاقات بازی، ۳۰۰ سال پس از اولین نسخهی این مجموعه و حدود ۳۵۰۰ سال بعد از حوادث فیلم جنگ ستارگان رخ میدهد. متاسفانه در نزدیکی یکی از کهکشان ها، رهبر پلید جمهوریSithدوباره کینه جنگ گذشته را به دل گرفته است و قصد حمله به امپراطوری Jedi را دارد. در مرزی دیگر، افراد Jedi احساس خطر میکنند و دست به شبیه سازی و ساخت نیروهای کلون شده، میزنند. امپراطوریSithحملهی بزرگ خود را بالاخره آغاز میکنند و جنگ و خونریزی سرتاسر کهکشان و سیارات را فرا میگیرد. اکنون بازیباز میبایست با انتخاب یکی از افرادSithیا Jedi به مقابله با دشمن خود بپردازد. اتمسفر بازی کاملا با آن چیزی که از جنگ ستارگان به یاد داریم منطبق است، شخصیت ها همان هستند و یک فضایی را ایجاد می کنند که برای روایت یک داستان حماسی دیگر آماده است. داستان بازی از قدرت خوبی برخوردار است و می تواند طرفداران پر و پاقرص جنگ ستارگان را راضی نگه دارد. کماکان که به خاطر سبک خود، نمی تواند لایه های زیاد و پیچش های فراوان داشته باشد، بایوویر با استفاده از هنر بازیسازی خود توانسته است جذابیت خاصی به آن بدهد. استفاده از سیستم مکالمه ی مس افکتی و پس از آن تأثیر انتخاب های بازیباز در روند بازی از جمله عواملی است که داستان بازی را از حد معمول فراتر برده است.
در طول مدتی که بازیهای چندنفره آنلاین عظیم(MMO) پا به دنیای بازیهای رایانهای گذاشتند، تغییرات بسیاری را در گستره مخاطبان، نحوه بازیکردن و روند بازیها ایجادکردهاند. درون مایه ساختاری نقش آفرینیهای عظیم آنلاین، به گونهای بود که مخاطبان هر بازی، به راحتی میتوانستند کاری را که میخواهند انجام دهند و به شکلی که واقعا دوست دارند پیشرفت کنند، در کنار این که میتوانند با هزاران و شاید میلیونها فرد دیگر در دنیا، دوست شوند، همکاری کنند و یا به رقابت بپردازند. سازندگان چنین بازیهایی، باید در نظر داشته باشند که مخاطبان آنها، دقیقا چه چیزی را در بازی خود میخواهند و چه چیزی را نمیخواهند که خوشبختانه افراد استودیوBioWareکاملاً از این موضوع آگاه بودند و همه چیز را برای مخاطبان خود فراهم کردهاند. بازیباز در طول بازی، میتواند یک Jedi مثل Skywalker باشد، کسی که به ماجراجوییهای آشکار، با قهرمانیهای معمول علاقمند است. اگر به این کاراکتر علاقه نداشتید، مشکلی نیست! میتوان در نقش کسی ظاهر شد که خصوصیاتاش تاریکتر، سحرآمیزتر و بیشتر شبیه پدر Skywalker است یعنیAnakin . این انتخابها، علاوه بر جنبههای ظاهری و فنی، دارای جنبهی روانی نیز هستند. به صورتی که بهوسیلهی آنها، میتوان به شکل خارقالعادهای با شخصیتهای بازی ارتباط برقرار کرد و خواستهی خود را با آن مطابق ساخت. در حقیقت در این بازی، انواع بسیار مختلفی از Jediها وSithها وجود دارد که با قرار گرفتن در نقش هرکدام از آنها، می توان دیدگاه های متفاوتی داشت و ماجراهای مختلفی را تجربه کرد. همانند تمامی بازیهای MMO، انتخاب یکی از کلاسهای موجود در ابتدای بازی، یکی از بزرگترین انتخابها خواهد بود. بازی دارای ۴ نژاد و کلاس در طرف میباشد که هرکدام از تنوع بالایی برخوردار هستند. هرکدام از نژادها دارای پیشینهی متفاوتی هستند و براساس آن نحوه روایت تغییر خواهد کرد، همچنین هرکدام از حزبها، قدرتهای مخصوص به خود را دارا هستند که تعادل بین آنها هم کاملا برقرار است. در طی روند بازی، گفت و گو هم وجود دارد که شباهت بسیاری به مکالمات بین کاراکترهای Mass Effect دارد. توجه داشته باشید که بیش از ۸۰۰ هزار خط دیالوگ ضبط شده است و پاسخ بازیباز در مکالمهها تاثیر زیادی در پیشروی داستان دارد. همچنین در بازی جناح تاریکی و روشنایی هم وجود دارد که با اعمالتان به هرکدام از این جناحها نزدیکتر خواهید شد. البته انتخابها به این سادگی هم نخواهند بود، مثلا ممکن است تصمیمی بگیرید که خیانت یکی از یارانتان را همراه داشته باشد و پس از آن انتخاب دیگری هم پیش رویتان قرار خواهد گرفت که تصمیم بگیرید او را بکشید یا رهایش کنید. معمولاً در اکثر بازیهای این سبک، برای پیشروی و کسب تجربه، نیاز به بازیبازان دیگری دارید که شما را پشتیبانی کنند. به عنوان مثال در صورت نبودن یک Healer، نمیتوانید بخشهای سخت بازی مثل نبرد با یک باس فایت را به راحتی پشت سر بگذارید. بنابراین توصیه میکنم برای انتخاب یار، حتما یک بازیباز هوشیار و حرفهای انتخاب کنید زیرا هوش مصنوعی یاران چندان قابل تعریف نیستند و در بسیاری از مواقع ضعیف عمل میکنند. مثلا ممکن است از شما عقب بمانند، درخواستی که ازشان می کنید را اجرا نکنند یا سرخود حمله کنند و … این از همان چیزهایی است که سازندگان وعده های زیادی دادند ولی نتوانستند عملی کنند. از نقایص دیگر در گیم پلی می توان به برخی سفرهای خسته کننده اشاره کرد که بارها شده، بازی ازتان بخواهد تا به دیگر سیاره سفری طولانی بکنید و در طی این رفت و آمد هیچ نبرد و هیجانی هم وجود نداشته باشد.
همیشه در بازیهای جنگ ستارگان، گرافیک بخشی بوده است که نقایص در آن کمتر به چشم میآمدند. SW TOR هم از این قاعده مستثنا نبوده است و دیدن بسیاری از مناظر لذت بخش هستند، همچنین موتور گرافیکی بازی Hero Engine نام دارد که توسط شرکتSimutronicsمخصوص بازیهای MMO ساخته شده است و چندین جوایز هم در بخش گرافیکی برده است. محیطهای بزرگ واقعا حیرتانگیز هستند و این که تمامی پس زمینهها و سفینههای غول پیکر آشیانه، به طور هم زمان رندر شده و جیزئیات بالایی دارند قابل تحسین است. فیزیک بازی فوق العاده است، حالت تکان خوردن لباس کاراکترها، دست و پا زدن شخصیتها، پس زمینههای حیرت آور، گیاهانی که به زیبایی نسبت به قدرتها عکس العمل نشان میدادند از این عنوان یک شاهکار بصری در بین بازیهای MMO ساخته است. در بین نقاط قوتی که بازی دارد، مشکلی به چشم می خورد که به تنوع جزئیات بازی و مراحل برمیگردد. متأسفانه با جلو رفتن مراحل بسیاری از آبجکتها و محیطها تکراری به نظر میرسند مخصوصا برای کسانی که بازیهای جنگ ستارگان را تجربه کرده بودند؛ از همان ابتدا به یکنواخت بودن محیطها پی خواهند برد اما در مقابل دشمنان از تنوع و فراوانی بسیار بالایی برخوردار هستند. موسیقی و صداگذاری هم مانند همیشه عالی است و از بهترینها به شمار میآید. کیفیت صداپردازیها بینظیر هستند و بازیباز را به یاد Mass Effect میاندازد. افکتهای مربوط به روباتها و سفینهها به خوبی حس مکانیکی بودن را القا کرده و در عین حال، نمایی خارج از این دنیا را دارند که به خوبی رنگ و بوی اوریجینال بودن به بازی بخشیده است و Lip-Synchها هم کاملاً هماهنگ هستند. موسیقی بازی به خوبی، ژانرهای مختلف را پوشش داده و نتیجهی کار، یک ساندتراک فراموشنشدنی است. موسیقی با روند مراحل کاملا مطابقت دارد، زمانی که مبارزه آغاز میشود، آهنگی هیجانی و حماسهای پخش میشود و وقتی صحنه بی سرو صدا است، ملودی آرام و سبکی مراحل را همراهی میکند. BioWareبار دیگر یک شاهکار عرضه کردهاست که از همقطاران خود چند نسل جلوتر است.BW با هر بازیای ثابت میکند که صاحب سبک بازیهای نقش آفرینی با تمهای علمی-تخیلی است. اگر علاقمند به بازیهای MMO هستید به هیچ وجه این بازی را از دست ندهید.
نکات مثبت: تنوع بالای کلاسها و خوش ساخت بودن کاراکترها، برقراری تعادل بین نژادها، سیستم مکالمات بازی، گرافیک بینظیر و حیرت انگیز بازی، صداگذاری و موسیقی فراموش نشدنی
نکات منفی: سفرهایی طولانی و خسته کننده، هوش مصنوعی ناامیدکننده، محیطهایی بعضا تکراری و آشنا
گیم پلی: ۹
داستان: ۹
گرافیک: ۹
صداگذاری و موسیقی: ۱۰
امتیاز فنی: ۹.۲
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- شایعه: پورت PS5 بازی Forza Horizon 5 آماده است اما تاریخ عرضه مشخصی ندارد
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
نظرات