نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

خداحافظ آرامش! | نقد و بررسی بازی Days Gone

محمد آریامقدم
۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

از چند هفته قبل از انتشار آخرین انحصاری سونی یعنی Days Gone، بدبینی‌ها نسبت به این بازی مشاهده می‌شد. مشخص بود که Days Gone نسبت به دیگر بازی‌های سونی از قبیل The Last of Us 2 و Ghost of Tsushima و حتی Death Stranding بازی خاص پسندتری است و شاید از آن دست بازی‌هایی نباشد که بتواند همه بازی‌بازان را راضی نگه دارد. در مورد بازی‌های زامبی محور طی چند وقت اخیر تا دلتان بخواهد صحبت کرده‌ایم. اوایل همین هفته با نقد و بررسی بازی World War Z در خدمت شما بودم. عنوانی که البته سبک و سیاقش دقیقا مشابه با Days Gone نیست و بیشتر حالت چند نفره دارد. نه قرار است با داستانش بازیکن را تحت تاثیر قرار بدهد و نه یک بازی انحصاری است که فشار زیادی را تحمل کند. از آن طرف هم اسم و رسم World War Z را به دوش می‌کشد و به همین خاطر کاربران زیادی را به خود جذب می‌کند. به طور کلی وضعیت Days Gone را می‌توان متفاوت از بازی‌های زامبی محور دیگری دانست که می شناسیم. در حالی که بازی‌های زامبی محور غالبا بازی‌هایی آنلاین هستند و بر پایه ی همکاری تیمی بنا شده‌اند، Days Gone یک بازی کاملا سینگل پلیر است که از یک خط داستانی پیروی می‌کند و سعی می‌کند شما را به عمق داستان ببرد. از آن طرف، اگر به بقیه بازی‌های زامبی محور نگاه کنیم، اکثرا بازی‌هایی هستند که یا فاقد یک داستان هستند و یا این داستان آن قدر سطحی است که اصلا حتی در بررسی‌ها لحاظ نمی شود. بنابراین قیاس یک بازی مثل Days Gone با عناوینی مثل World War Z که به تازگی عرضه شده، نمی‌تواند مقایسه درستی باشد. اما خب به هر حال Days Gone یک بازی انحصاری است و طبیعی است که با دیگر انحصاری‌های سونی مقایسه شود. نکته مهم این است که فعلا Days Gone تنها بازی انحصاری به شمار می رود که در سال ۲۰۱۹ برای سونی منتشر شده است و در کنار Crackdown 3، دومین بازی سونی – مایکروسافت امسال است. اگر نگاهی به بازخوردهای منتقدین داشته باشیم، این دو انحصاری هیچ کدام در وضعیت مطلوبی نیستند. Days Gone متایی کمتر از ۷۵ دارد و نسخه Xbox One بازی Crackdown 3 هم در حوالی ۶۰ باید باشد. سونی در آینده‌ای نامشخص بازی‌های بزرگی خواهد داشت که نامشان را در ابتدای مقاله آوردیم. بنابراین حتی اگر فرض کنیم که Days Gone واقعا بازی ضعیفی است، طرفداران سونی می‌توانند به آینده امیدوار باشند. سال ۲۰۱۹ تا به اینجا، سال خوبی برای بازی‌بازان بوده است و خبر انتشار بازی‌های مطرح سونی و مایکروسافت در سال جاری نیز می‌توانند این سال را به سال حتی بهتری تبدیل کنند. اما همان طور که اشاره شد اولین بازی سونی در سال ۲۰۱۹ نتوانسته در متاکرایتیک با نمرات قابل قبولی مواجه شود. در ادامه می‌خواهیم به بررسی این بازی بپردازیم.

در هر صورت همه ما قبول داریم که متای ۷۳ نمی‌تواند توجیهی داشته باشد. به عنوان مثال، عنوانی که با متای ۸۰ الی ۸۵ به کار خود خاتمه می‌دهد یعنی در مجموع بازی خوب و با کیفیتی است. نکته‌ای که در مورد Days Gone متوجه شدم، سلیقه‌ای بودن بازی بود! در واقع Days Gone یکی از آن دست بازی‌هایی است که می‌توانید با آن زندگی کنید و یا برعکس، از آن متنفر شوید. شخصا در دسته اول قرار می‌گیرم اما می‌توان درک کرد که سلیقه‌ها متفاوت بوده و Days Gone هم عنوانی نیست که همه آن را دوست داشته باشند. البته بازی مشکلات خاص خود را دارد و در یک نقد و بررسی، قرار نیست سلیقه شخصی منتقد جایی داشته باشد. در این مطلب ما سعی می‌کنیم که سلیقه و علایق را کنار گذاشته و واقعا ضعف‌های بازی را بررسی کنیم و از نکات مثبت آن هم غافل نشویم. Days Gone از جمله بازی‌هایی است که بین نمرات آن و تجربه شخصی بنده، تفاوت زیادی دیدم. به طور کلی، می‌توان متا را یک معیار نسبی برای “کیفیت” یک بازی در نظر گرفت که البته این طور به نظر می‌رسد که Days Gone مورد کم لطفی قرار گرفته است. همان طور که اشاره شد نمی‌توان منکر مشکلات بازی شد. Days Gone یک بازی بی نقص نیست و چه در قیاس با بازی‌های بزرگ مولتی پلتفرم سال جاری و چه در مقایسه با دیگر بازی‌های کنسول Play Station 4، سطح پایین‌تری دارد. البته این سطح پایین‌تر، ابدا Days Gone را به یک بازی ضعیف تبدیل نکرده است. Days Gone عنوانی است که نقاط قوتش به نقاط ضعف آن می‌چربند. در مقایسه با دیگر بازی‌های زامبی‌ محور، Days Gone در سطحی بالاتر قرار دارد و به لطفی فرمولی مناسب که در گیم خود به کار برده است می‌تواند مخاطب خود را تا حد زیادی سرگرم کند. محصول SIE Bend Studio در یک محیط جهان باز دنبال می‌شود که از جهاتی، مرا یاد سه گانه Tomb Raider انداخت. در طول بازی، متوجه می‌شوید که سازندگان از المان‌های مختلفی برای موفقیت بازی خود استفاده کرده‌اند. المان‌های بقا، نقش آفرینی و مخفی‌کاری که وقتی با هم ترکیب می‌شوند یک گیم پلی جذاب را به مخاطب خود تحویل می‌دهند. با این حال Days Gone در همین گیم پلی خود مشکلاتی را به دوش می‌کشد. داستان بازی اگرچه در طول همین نقد و بررسی مورد تحسین قرار خواهد گرفت، اما پرفکت نیست و جاهایی لنگ می‌زند. حدس و گمان‌های قبل از انتشار، تا حد زیادی درست بوده‌اند و بسیاری از مشکلات بازی را از هفته‌ها پیش می‌توانستیم پیش بینی کنیم. وقتی کامنت‌های سایت را چک می‌کردم، متوجه شدم که بسیاری از کاربران چشم انتظار نقد و بررسی این بازی از طرف گیمفا هستند. پس با من و گیمفا همراه شوید تا اولین انحصاری کنسول PS4 در سال ۲۰۱۹ را با هم بررسی کنیم.

 

نقد و بررسی بازی Days Gone

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

در ادامه با ما باشید تا ببینیم این بار سونی چه آشی برایمان پخته است! آیا واقعا Days Gone سزاوار این حجم از هجمه و انتقاد و سرزنش است؟ در ادامه به صورت غیر مستقیم به این سوال پاسخ خواهیم داد.

بازی‌های سونی را با داستان‌های زیبایشان می‌شناسیم. از PS1 تا PS4، بازی‌های انحصاری کنسول‌های سونی، قریب به اتفاق توانسته‌اند در بطن خود از ایده‌هایی نو در داستان‌های خود استفاده کنند. علاوه بر این ایده‌ها، با خلق شخصیت‌های ماندگار و به یاد ماندنی موفق شده‌اند که این عناوین را در ذهن بازی‌بازان حک کنند. طی همین چند سال اخیر، می‌توان به نمونه‌هایی مثل The Last of Us، Horizon Zero Dawn، God of War ، Bloodborne و غیره اشاره کرد. هر کدام از بازی‌های گفته شده ویژگی‌های خاص خود را در داستان سرایی داشته‌اند و در ژانر خود در همه زمینه‌ها ممتاز هستند. به همین خاطر می‌توان گفت که Days Gone کار سختی را در پیش دارد. انتظار می‌رود که محصول SIE Bend Studio هم بتواند داستانی در حد و اندازه‌های بازی‌های نام برده شده ارائه دهد. همان طور که در بخش مقدمه هم اشاره شد، Days Gone یک بازی زامبی محور است و عموما در بازی‌های زامبی محور خبری از یک داستان عمیق و روابط میان کاراکتری احساسی نیست. شما چنین بازی‌هایی را بیشتر به خاطر گیم پلی و فضاسازی‌‍شان بازی می کنید تا تجربه یک داستان ایده‌آل. از طرفی، Days Gone در مقایسه با بازی‌هایی که نام برده شدند، حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع صرفا به داستان آن محدود نمی‌شود. با تمامی این تفاسیر اما برایتان یک خبر خوب دارم; داستان Days Gone در وضعیت مطلوب و راضی کننده‌ای قرار دارد! داستان بازی از این قرار است که یک بیماری همه‌گیر، انسان‌ها را به موجوداتی زامبی مانند تحت عنوان فریکر ( Freaker ) تبدیل کرده است و این موجودات وحشی همه‌جا هستند. داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که سارا، همسر شخصیت اصلی بازی، دیکن، زخمی است و به کمک همسرش و مردی به نام Boozer ( دوست دیکن ) خود را به یک هلیکوپتر در حال خروج از منطقه می‌رساند. از آن‌جایی که هلیکوپتر فقط ظرفیت ۲ نفر را دارد، از بین بوزر، سارا و دیکن یک نفر باید بماند. طی مکالماتی که بین سه کاراکتر نام برده شده انجام می‌شود، در نهایت بوزر و دیکن می‌مانند و سارا با هلیکوپتر از محل خطر خارج می‌شود. مواردی  که گفته شد در همان سکانس ۵ دقیقه‌ای اول بازی رخ می‌دهند و سپس وارد دنیای حال می‌شویم. جایی که از آغاز بیماری نزدیک به دو سال می‎گذرد و بوزر و دیکن هنوز با هم هستند. اگرچه سازندگان در صحبت‌های خود اشاره کرده‌اند که چه اتفاقی برای سارا می‌افتد، ولی در نقد و بررسی این عنوان قصد اسپویل بازی را نداریم و به همین جهت، کشف سرنوشت نهایی همسر دیکن را به خودتان می‌سپاریم.

داستان بازی از روایت قابل قبولی بهره می‌برد. به طور خلاصه، باید گفت که خبری از مشکلاتی نظیر گنگ بودن داستان یا دور شدن از مسیر اصلی نیست و Days Gone در این زمینه نه بی‌نظیر، ولی عملکرد شایسته‌ای را از خود بر جای گذاشته است. مشکل بزرگی که در این زمینه به آن برخورد کردم، ضعف در شخصیت پردازی کاراکترها بود. بوزر و دیکن هر چقدر هم که با هم دوست باشند، اما روابطشان در طول بازی نمی‌تواند حس خاصی را در شما ایجاد کند. عملا این که چه اتفاقی برای فلان شخصیت رخ خواهد داد برایتان اهمیتی نخواهد داشت و به غیر از محدود سکانس‌های احساسی بازی که به تعاملات بین دیکن و سارا گریزی می‌زنند، خبری از ایجاد حس ترحم، دلسوزی و تنفر نخواهد بود. هدف ابتدایی دیکن و بوزر، رفتن به شمال است اما اتفاقاتی که در دقایق ابتدایی بازی رخ می‌دهند سبب تاخیر در این سفر می شوند. دیکن در طول بازی با شخصیت‌هایی ملاقات می‌کند که برخی را از قبل می‌شناخته است. یک بار دیگر تاکید می‌کنم که شخصیت‌های فرعی بازی اصلا چنگی به دل نمی‌زنند و بازی در این بخش نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند. حتی خود دیکن هم در چند ساعت ابتدایی، شخصیتی نیست که بتواند نظر بازیکن را به خود جلب کند. روابط بین سارا و دیکن در بحث شخصیت پردازی و تعاملات میان کاراکتری مثال معروف لنگه کفش کهنه در بیابان هستند. اگرچه این دو شخصیت‌ هم کیلومترها با شخصیت‌هایی مثل نیتن و النا، جول و الی و حتی کریتوس و پسرش فاصله دارند، ولی توانسته‌اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و حداقل یک لول بالاتر از سطح بقیه کاراکترهای بازی باشند.  در حالی که موتورسیکلت دیکن تقریبا همه‌چیز اوست و در گیم پلی بازی این موتورسیکلت حرف اول را می‌زند، روی داستان بازی هم تاثیر خود را می‌گذارد. در واقع تمام ماجراهای ابتدایی بازی از جایی شروع می‌شوند که موتور دیکن خراب می شود. داستان بازی در واقع متشکل شده از ماموریت‌هایی است که از طرف بازماندگان اطراف به دیکن محول می‌شوند و او هم در ازای کاری که انجام می‌دهد، چیزی دریافت می‌کند. صحبت بیشتر در مورد جزئیات داستانی بازی کمکی به شما در درک آن نمی‌کند. در نهایت می‌توان گفت که داستان Days Gone عاری از مفاهیمی است که عادت داریم در بازی‌های سونی ببینیم. ایده مورد استفاده شده ایده خوبی است و داستان هم به خوبی پیش می‌رود، شخصیت پردازی و تعاملات بین کاراکترها اما مشکلی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت کرد.

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

داستان بازی از نظر روایت داستان در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. البته این روایت در ادامه کمی تند می‌شود ولی در مجموع قابل دفاع است. تعاملات بین شخصیت‌های بازی اما آن طوری که انتظار داشتیم نیست. این موضوع حتی در مورد فلش بک‌های دیکن و سارا نیز صادق است ( از اولین سکانس بازی فاکتور بگیرید )

گیم پلی بازی اساسا هیچ چیز عجیب و غریب و سختی ندارد. عموما بازی‌های مشابه Days Gone ساز و کار ساده‌ای دارند و برای یاد گرفتن تمامی سیستم‌های موجود در بازی شاید به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان احتیاج داشته باشید. معمولا بازی‌های آنلاین و استراتژیک هستند که یاد گرفتنشان کمی زمان‌بر است. به طور کلی، Days Gone شما را در نقش شخصیت دیکن وارد دنیای خود می‌کند. Days Gone یک بازی زامبی محورِ تک نفره‌ی سوم شخصِ جهان باز است که تا کنون دیده‌اید. البته خود بازی‌های جهان باز با هم تفاوت‌هایی دارند و به وقتش به نگاهی به این تفاوت‌ها نیز خواهیم داشت. اصول بازی بدین ترتیب است که شما باید یک سری مراحل اصلی و فرعی را انجام دهید و در بازی پیشرفت کنید. المان‌های مختلفی در بازی پیدا می‌شوند و استفاده از ترکیب این المان‌ها سبب می‌شود که شما اولا ارتباط بهتری با گیم پلی بازی Days Gone برقرار کنید و ثانیا به شما کمک شایانی در انجام دادن مراحل و سایر فعالیت‌های داخل بازی خواهند کرد. نکته مهم این است که بدانید فعالیت‌های جانبی بازی چه چیزهایی هستند و چگونه باید آن‌ها را انجام دهید. برای شناختن فعالیت‌های جانبی بازی اصلا کار سختی ندارید. عموما هر از چند گاهی می‌توانید علامت سوالی را روی مینی مپ خود پیدا کنید که برای یک لحظه ظاهر شده و سپس ناپدید می‌شود. در چنین اوقاتی شما می‌توانید بی تفاوت نسبت به این علامت سوال به گشت و گذار خود ادامه دهید. اگر گزینه مورد نظرتان این نیست، پس کافیست به سمت علامت سوال بروید و وقتی به محل مورد نظر برسید، مشخص می‌شود که چه کاری را باید انجام دهید. خیلی از چنین اکتیویتی‌هایی مربوط به نجات دادن یک بازمانده می‌شوند. گاهی اوقات شما باید یک نفر را از دست چند فریکر نجات دهید، گاهی اوقات این اوباش هستند که زندگی یک بازمانده را تهدید می‌کنند و بعضی وقت‌ها هم باید با حیوانات درنده دست و پنجه نرم کنید. این فعالیت‌های فرعی گاهی اوقات می‌توانند نجات یک بازمانده ربوده شده باشند. نکته این است که به درستی به انجام رساندن این فعالیت‌ها ملزم به سرعت عمل . دقت بالای شما است. به عنوان مثال اگر دیر بجنبید، ممکن است به فریکرهایی برسید که قبل از رسیدن شما یک بازمانده بیچاره را به آن دنیا فرستاده‌اند. یا این‌که مثلا خود را وسط یک تیراندازی بین افراد گروه‌های دشمن و یکی از نیروهای خودی پیدا کنید و بدون دقت و به اشتباه به یار خودی شلیک کنید. همچنین ممکن است که خود را در محاصره چند گرگ ببینید و دستپاچه شوید. به هر حال، بازیکن در مواجهه با فعالیت‌های جانبی که به صورت علامت سوال روی مینی مپ ظاهر می‌شوند معمولا ضریب خطای بالایی دارد. از جمله کارهای دیگری که می‌توانید در دنیای بازی انجام دهید و از قضا، پاداش خوبی هم برایتان خواهد داشت، نابود کردن لانه فریکرها است. البته خراب کردن لانه یا آشیانه فریکرها کار انعطاف پذیری نیست و همیشه به یک شکل صورت می‌گیرد. فقط لازم است که به وسیله مولوتوف یا سوخت موتور، این آشیانه‌ها را آتش بزنید و بعد هم چند فریکر از آن خارج شده و به شما حمله می‌کنند. این فریکرها از همان نوع معمول هستند و کشتن تعداد کمی از آن‌ها نمی‌تواند چالش بزرگی برایتان باشد.

فعالیت‌هایی که در موردشان صحبت کردیم لذت بخش هستند! این حقیقتی غیر قابل انکار است و باید به آن اعتراف کرد اما می‌دانید مشکل کجاست؟! مشکل این جاست که این فعالیت‌های جانبی بعد از مدتی برایتان تکراری می شوند. تجربه شخصی نشان داده که طی چند ساعت ابتدایی بازی، شما تمام این کارها را انجام می‌دهید. همیشه به دنبال علامت سوال روی مینی مپ بازی می‌گردید. به کمک بازمانده‌های دیگر می‌روید و نقش ناجی را ایفا می‌کند. هر جا که آشیانه فریکرها را ببینید به آن حمله می‌کنید و بعد از گذشت چند ساعت، عطشتان می‌خوابد. در واقع بازیکن اشباع می‌شود و Days Gone هم چیز جدیدی برای ارائه ندارد. نتیجه این می‌شود که دیگر Days Gone آن لذت سابق را ندارد و بی تفاوت از کنار علامت سوال‌های سفید رنگی عبور می‌کنید که زمانی حتی یکی از آن‌ها را از دست نمی‌دادید. با این وجود اگر کلا اهل چنین بازی‌هایی هستید و فرم کلی بازی به دهانتان مزه کند، احتمالا انجام این مراحل تکراری هم عذاب آور نخواهد بود. در محیط بازی اتاق‌هایی پیدا می‌شوند که به آن‌ها Nero Camp می‌گویند. این کمپ‌ها در واقع حکم یک خانه امن یا پناهگاه را دارند که می‌توانید در آن‌ها شب را سحر کنید. به محض پیدا کردن این کمپ‌ها، می‌توانید از طریق تزریق یک دارو، یکی از سه آپشن سلامتی، استقامت و تمرکز را انتخاب کرده و آن‌ را افزایش دهید. مثلا اگر عدد سلامتی شما ۱۰۰ است، در اولین ارتقا به ۱۲۵ می‌رسد. در واقع گنجایش سلامتی شما افزایش پیدا می‌کند.  در ضمن در این کمپ‌ها می‌توانید نوارهای صوتی را پیدا کنید که شما را با داستان بازی بیشتر آشنا می‌کنند. در واقع این نوارها تقریبا کاری را انجام می‌دهند که در دو نسخه Division شاهد آن‌ها بوده ایم. در مورد ارتقا دادن یکی از سه آپشن نیز باید گفت که انجام دادن این ارتقاها به شما کمک بزرگی می‌کند به شرطی که سبک بازی خود را بشناسید و متناسب با آن عمل کنید. به طور کلی Days Gone بازی سختی نیست و دلیلش هم این است که دیکن خیلی سخت کشته می‌شود. البته فعلا در مورد فریکرهای عجیب و غریب صحبت نکرده‌ایم. بین فریکرهای معمولی، گروه‌های دشمن و حیوانات درنده، در همان چند ساعت اول بازی متوجه می‌شوید که سومی خطرناک تر است. نکته مهم در طول بازی این است که بدانید استفاده از تاکتیک مخفی‌کاری به شما کمک بزرگی می‌کند. دیکن همیشه به همراه خود سنگ دارد و به کمک این سنگ‌ها، می‌توانید ایجاد حواس پرتی کنید. یعنی یک نفر را در نظر بگیرید و با پرتاب یک سنگ وی را از دیگر نیروهای دشمن دور کنید و سپس از پشت او را بکشید. استفاده از این روش بی سر و صدا دو مزیت دارد، اول این که می‌توانید در امنیت بیشتری باشید و نفرات بعدی را هم به همین ترتیب بکشید و دوم آن که به مشکل احتمالی کمبود مهمات برنخواهید خورد. بعضی از فعالیت‌های جانبی بازی هم کشتن تعدادی از نیروهای دشمن در یک محدوده کوچک است. روند مخفی کاری بازی هم شباهت زیادی به سه گانه Tomb Raider دارد و تنها کافی است که از پشت به دشمن نزدیک شده و وی را بکشید. البته همیشه کار به این سادگی نیست و با پیشروی در بازی به چیزهای جدیدی خواهید رسید. به طور کلی اما مخفی‌کاری در بازی از اهمیت بالایی برخوردار است. این را زمانی متوجه می‌شوید که به مراحل نیروهای Nero برسید. در اینگونه مراحل شما باید خود را به نزدیکی افرادی خاص برسانید و صحبت‌های آن‌ها را بشنوید. این گونه مراحل اگرچه شامل مرگ و خونریزی و بخش اکشن نیستند، ولی گوش دادن به صحبت‌های محققان ( شاید هم دکترها و یا دانشمندان ) Nero کار جذاب و هیجان انگیزی است.

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

گان پلی بازی عالی است! اگرچه کشتن دشمنان با تفنگ در بیشتر اوقات کار خطرناکی است، ولی جذاب و لذت بخش است و به خطرش می‌ارزد!

دیکن می‌تواند به خوبی از سیستم ساخت و ساز استفاده کند. شما می‌توانید به راحتی مولوتوف Craft کنید اگر منابع لازم را در اختیار داشته باشید. یا می‌توانید برای خود بانداژ تهیه کنید که البته پیش از آن باید مطمئن شوید که منابع مورد نیاز را فراموش نکرده‌اید. البته تمامی این منابع به وفور در محیط بازی یافت می‌شوند و معمولا به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد. می‌توان با کمی اغراق گفت که پیدا کردن تیر برای سلاح‌هایتان دشوارتر از ساختن مواد منجفره‌ای مثل مولوتوف است. خوشبختانه در بازی Days Gone طیف گسترده‌ای از انواع سلاح گرم و سرد گنجانده شده است. اتفاقا به لطف همین سیستم ساخت و ساز می‌توانید سلاحی جدید خلق کنید. مثلا یک چوب بیسبال را با سیم خاردار ترکیب کرده و سلاحی مرگبار ایجاد کنید که برای کشتن یک فریکر فقط به سه ضربه نیاز دارد. به صورت پیش فرض، دیکن یک چاقو در دست دارد که به عنوان سلاح سرد از آن استفاده می‌کند ولی اگر در محیط چیز دیگری پیدا کنید، می‌توانید از آن هم استفاده کنید. چاقوی دیکن هرگز خراب نمی‌شود و برخلاف بقیه سلاح‌های سرد، محدودیت طول عمر ندارد. بقیه وسایلی که از آن‌ها به عنوان اسلحه استفاده می‌کنید طول عمر مشخصی دارند و زمانی که سلامتی آن‌ها از ۱۰۰ به صفر برسد غیر قابل استفاده شده و روی زمین می‌افتند. این موضوع در مورد بعضی از وصله‌هایی که به سلاح‌های گرم متصل می کنید هم صادق است. مثلا صدا خفه کن طول عمر مشخصی دارد و بعد از مدت زمانی، از بین می‌رود. در مجموع استفاده از سلاح‌های سرد ایده بهتری است و خطرات کمتری دارد. ایجاد صدا باعث جلب توجه می‌شود و فریکرهای دیگر هم به سمت شما حمله‌ور می‌شوند. به طور کلی بازی دست شما را در استفاده از مخفی کاری باز گذاشته است. می‌توانید بدون ایجاد سر و صدا و به حالت Crouch راه بروید. می‌توانید از سنگ استفاده کنید و حواس دشمن را پرت کنید و یا حتی لای گیاهان خود را قایم کرده یا پشت ماشین یا تکه سنگی مخفی شوید. از این نظر بازی به شما آزادی عمل می‌دهد و در عین حال می‌توانید راه دوم را انتخاب کنید و با مولوتوف و انواع تفنگ به جان فریکرها بیفتید. حتی بعدا خواهید توانست که صدای موتور خود را هم کمتر کنید تا سخت‌تر شنیده شوید. توانایی‌های مخفی کاری دیکن در بازی قابل ارتقا دادن هستند. استفاده از المان‌های نقش آفرینی به شما این امکان را می‌دهد تا دیکن را باب میل خودتان تقویت کنید. گاهی اوقات مشکل استفاده از سلاح گرم، کمبود مهمات است. دشمنان شما خودشان هم معمولا آن قدر مهمات ندارند که با کشتنشان چیز چشمگیری نصیبتان شود. در محیط‌هایی که احتمال جنگیدن وجود دارد، مواد اشتعال زایی پیدا می‌شوند که می‌توانید با شلیک به آن‌ها گروه زیادی از زامبی‌ها را در آتش بسوزانید. در تمامی محیط‌های مبارزاتی اینگونه مواد پیدا می‌شوند و از این نظر، بازی دقیقا مشابه The Division 2 است. سلاح‌ها نیز همان طور که اشاره شد از تنوع خوبی برخوردار هستند و حتی تیر و کمان نیز در بازی حاضر است. سیستم مبارزات تن به تن یا همان Melee بازی چندان عمیق طراحی نشده‌اند و صرفا به زدن چند دکمه محدود می‌شوند. البته باز هم این مشکل قابل چشم پوشی است و می‌توانید بدون سخت گیری از کنار آن رد شوید.

امروزه بعضی از کمپانی‌های بزرگ سعی می‌کنند تا با اضافه کردن یک سری چیز منحصر به فرد به بازی خود، آن را خاص‌تر از بقیه جلوه دهند. حالا این چیز گاهی اوقات می‌تواند یک سلاح باشد، گاهی اوقات یک نوع لباس و حتی بعضی وقت‌ها یک دیالوگ! برای روشن‌تر شدن قضیه بگذارید یک مثال بزنم. در Assassin’s Creed Rogue شخصیت اصلی بازی، شِی کورماک یک دیالوگ داشت که آن را همیشه به کار می‌برد: I make my own luck یا الطائر و جمله معروف Talk to me or talk to god! این‌ها نمونه‌هایی از دیالوگ‌هایی هستند که به واسطه یک بازی یا شخصیت شهرت پیدا کرده‌اند. در Red Dead Redemption 2 اسب آرتور نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کند. شما هیچ عنوانی را پیدا نخواهید کرد که در آن یک اسب تا این حد روی بازی تاثیرگذار باشد. حال در مورد دیزگان و دیکن، باید به موتور اشاره کنیم. این طور که پیداست، دیکن قبلا یک نظامی بوده  و بعدا به عضویت انجمن موتورسواران در آمده است. از این‌ها گذشته، در طول بازی بارها او را با صفت Drifter خطاب می‌کنند و لباس و سر و وضعش هم نشان از موتورسوار بودن او دارد. حتی انگشتری که به دست دارد و اصلا نحوه آشنایی‌اش با سارا نیز از همین حرفه‌اش نشات می‌گیرد. بازی Days Gone به نسبت دیگر بازی‌های زامبی محور، از المان‌های بقای کمتری استفاده می‌کند ولی یکی از این المان‌های منحصر به فرد، سوخت موتور است. در ابتدای بازی متوجه می‌شوید که موتور دیکن اهمیت زیادی برای شما و خود شخصیت بازی دارد. همیشه باید این موتور در سلامت باشد. اگر موتور شما سوخت کافی نداشته باشد، حتی امکان فست تراول کردن نیز وجود نخواهد داشت. به این ترتیب باید شب تا صبح را در یک محیط پر از فریکر سر کنید و امیدوار باشید که هر چه سریع‌تر هوا روشن شود. مشکل این جاست که سوخت بر خلاف چیزهای دیگر، به راحتی یافت نمی‌شود و مکان‌های مشخصی را باید برای این آیتم با ارزش در نظر داشته باشید. مثلا اولین کمپ Nero ای که کشف می‌کنید یکی از این مکان‌هاست. در چند ساعت ابتدایی بازی کار خیلی سختی برای گشت و گذار دارید چرا که سوخت موتور شما خیلی زود تمام می‌شود. به همین خاطر باید در کمپ کوپلند و در اولین فرصت گنجایش باک موتور خود را افزایش دهید. حتی ارتقا دادن یک لول، به شما کمک می‌کند تا با خیال آسوده‌تری به گشت و گذار بپردازید و شب‌ها در دنیای پر از زامبی تنها نمانید. همچنین باید مراقب انجین موتور خود هم باشید. به طور کلی شخصی سازی موتور یکی از نکات مهمی است که در بازی وجود دارد و نباید آن را دست کم گرفت. حتی برای ورود به بعضی از مراحل باید موتورتان در سلامت کامل باشد و سوختش هم صد در صد باشد. بدون برخورداری از یک موتور سالم، حتی امکان فست تراول کردن هم از شما سلب می‌شود. همچنین برای ذخیره کردن بازی باید نزدیک موتورتان باشید. موتور شما در میانه راه خراب شود و یا سوختش به پایان برسد، عملا به مشکل می خورید. برای تعمیر موتور خود باید از آیتمی تحت عنوان Scrap استفاده کنید. این آیتم‌ را می‌توانید در صندوق عقب ماشین‌ها یا جلوی آن‌ها پیدا کنید. غالب ماشین‌هایی که در محیط بازی رها شده‌اند شامل وسایل مفیدی برای دیکن هستند. مثلا ماشین پلیس‌ها می‌توانند مهمات شما را تامین کنند. همچنین ماشین‌های آتش نشانی و ماشین‌های شخصی از جمله دیگر جاهایی هستند که ارزش گشته شدن را دارند. به طور کلی و بنابر دلایلی که بالاتر در موردشان صحبت شد، Loot کردن در بازی اهمیت فراوانی دارد. حالا گاهی اوقات شما آدم‌ها یا حیواناتی که می‌کشید را لوت می‌کنید و بعضی اوقات داخل خانه‌ها و ماشین‌ها را. آیتم‌هایی که پیدا می‌کنید را بعدا می‌توانید در سیستم ساخت و ساز مورد استفاده قرار دهید و یا آن‌ها را بفروشید و مقداری ارز رایج بازی به دست بیاورید.

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

باید به موتور خود اهمیت زیادی بدهید. همیشه باک آن پر باشد و انجینش سالم! در غیر این صورت یکه و تنها در دنیای بازی گیر افتاده و تا وقتی که سوخت یا وسیله‌ای برای تعمیر موتور خود پیدا نکنید نمی‌توانید خود را نجات دهید.

استفاده از چرخه داینامیک شب و روز در بازی‌های زامبی محور بیش از هر نوع بازی دیگری خود را نشان می‌دهد. اصولا در روزها، تعداد زامبی‌های دنیای بازی خیلی زیاد نیست و پراکندگی آن‌ها نیز مزید بر علت شده تا به مشکل خاصی در مقابله با آنها برخورد نکنید. ولی زمانی که شب می‌شود، رسما در تمام نقاط نقشه فریکرها پرسه می‌زنند. به همین خاطر است که در پاراگراف بالا تاکید کردیم که اگر شب شود و شما موتورتان راه نیفتد به مشکل می‌خورید. به همین منظور در بازی خانه‌های امنی تدارک دیده شده‌اند که می‌توانید در آن‌ها امنیت داشته باشید. زمانی که شب می‌شود می توانید خود را به این مکان‌ها رسانده و بخوابید تا صبح شود. اولین خانه امن شما جایی است که بوزر را به آن رسانده‌اید و بقیه را باید خودتان آنلاک کنید. برای مثال، دومین خانه امن شما یک کمپ Nero است که در یکی از مراحل باید آن را باز کنید. دقت داشته باشید که کمپ‌هایی مثل کمپ کوپلند جزو خانه‌های امن به شمار نمی‌روند و این کمپ‌ها فقط محض این در بازی حاضر هستند که شما چیزی بخرید و یا موتور خود را ارتقا دهید. در مجموع و با توجه به گیم پلی و المان‌هایی که در بازی وجود دارند، نمی‌توان به Days Gone به عنوان یک شبیه ساز بقا و یا یک Survival Horror نگاه کرد. دست کم، بازی متفاوتی نسبت به دیگر بازی‌های این ژانرهاست. Days Gone ابدا یک بازی ترسناک نیست، بلکه هیجانی است و همه ما می‌دانیم که بین هیجان و ترس تفاوت‌های زیادی وجود دارد. فعال بودن فریکرها در شب، بیشترین شباهتی است که Days Gone نسبت به بازی‌های Survival Horror دارد. در واقع می‌توان به Days Gone به چشم ترکیبی از یک شوتر سوم شخص، شبیه ساز بقا و اکشن ماجرایی نگاه کرد. به همین خاطر Days Gone بازی خاصی است و به نظر می‌رسد که می‌تواند در برگیرنده سلیقه‌های مختلف باشد. جو و اتمسفر حاکم بر بازی شباهت چندانی به عناوین ترسناک ندارد و به همین خاطر قطعا طرفداران بازی‌های ترسناک محض را ناامید خواهد کرد. طراحی مراحل اصلی بازی هم بد نیست ولی بعد از مدتی پتانسیل تکراری شدن را دارد، دقیقا مثل فعالیت‌های جانبی. بعضی از مراحل حالت مخفی کاری دارند و باید به جای خاصی نفوذ کنید. بعضی‌ها هم حالت تعقیب و گریز دارند و دیکن باید از شم ردیابی خود استفاده کند. دقیقا مثل The Witcher 3: Wild Hunt  یا Assassin’s Creed Origins که باید در محیط‌هایی خاص به دنبال نشانه‌هایی از فرد مورد نظر می‌گشتید، این قابلیت در Days Gone هم به همان شکل کپی شده است و باید دنبال رده‌پا و یا اثری از فرد مورد نظر باشید.

دشمنان شما در بازی متنوع هستند. در واقع خود فریکرها و انسان‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند و حیوانات وحشی را هم به لیست خود اضافه کنید. به خاطر طولانی نشدن نقد و بررسی و همچنین، این که چیزی در بازی وجود داشته باشد که پیش از تجربه بازی آن را ندانید، در مورد انواع دشمنان صحبت نمی‌کنیم. البته اگر واقعا مصر هستید که همه تقسیم بندی‌های دشمنان خود را بشناسید، می‌توانید به پیش نمایش همین بازی رجوع کنید و اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید. در پیش نمایش بازی این موارد به صورت کامل گفته شده‌اند. تنوع دشمنان شما در Days Gone باعث می‌شود که شما همواره با یک دسته دشمن سر و کله نزنید. چه کسی دوست دارد همیشه یک مدل دشمن را ببیند؟ طبیعتا بعد از مدت زمان کوتاهی خسته خواهید شد. Days Gone اما از این نظر خوب کار کرده است. دشمنان شما در دسته‌های مختلف، اولا به لحاظ چالش برانگیز بودن متفاوت هستند. نکته دیگر این است که تیپ‌های مختلف توانایی‌های خاصی دارند و به شکل‌های مختلفی می‌توانند برایتان دردسر درست کنند. برای این که فریکرهای پیشرفته‌تر را ببینید، باید مراحل اصلی بازی را رد کرده و خود را به اواسط بازی برسانید. آخرین نکته در مورد گیم پلی بازی که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، Skill‌ها یا مهارت‌های دیکن است. اسکیل‌های شخصیت اصلی بازی سه دسته هستند که Melee Combat، Ranged Combat و Survival در بازی نام دارند. آنلاک کردن این نوع اسکیل‌ها چیزی نیست که بخواهیم خیلی در موردش صحبت کنیم. مثل هر بازی دیگری، به مرور اسکیل‌های مورد نظر خود را آنلاک خواهید کرد. به طور کلی در مورد گیم پلی بازی Days Gone، باید گفت که این بخش در کنار صداگذاری فوق العاده بازی سبب شده تا Days Gone یک بازی خاص باشد. بازی در این زمینه مشکلاتی هم دارد که در موردشان صحبت شد و به طور خلاصه، می‌توان به طراحی مراحل و یکنواخت شدن بازی بعد از یک مدت اشاره کرد. البته با این وجود، اگر بتوانید از کلیت بازی لذت ببرید، قطعا کنار آمدن با این مشکلات نیز کار دشواری نخواهد بود.

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

این صحنه آشنا را قبلا در تریلرهای بازی دیده‌ایم. البته بعد از این که خودتان بازی را تجربه کنید، متوجه می‌شوید که لازم نیست همیشه در حال فرار از صدها فریکر باشید! گزینه‌های دیگری را هم روی میز خواهید داشت.

نمی‌توان گفت که بازی Days Gone عاری از مشکلات فنی است! در واقع این همان بخشی است که خیلی از بازی‌های انحصاری سونی در آن فوق العاده کار می‌کنند و زبان زد می‌شوند. در مورد دیزگان اما، نمی‌‎توان چنین نظری داد. البته با وجود انتشار یک آپدیت و پچ، اکنون بازی در شرایط نسبتا مطلوبی به سر می‌برد ولی این طور که پیداست، تا قبل از این آپدیت‌ها با عنوانی سر و کار داشته‌ایم که باگ و مشکلات فنی کم نداشته. به جرات می‌توان گفت که لودینگ‌های طولانی یکی از آزاردهنده‌ترین بخش‌های بازی به شمار می‌روند. همان لودینگ ابتدایی بازی احتمالا چیزی بین دو الی سه دقیقه طول می‌کشد که چنین تایمی برای عنوانی که در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود اصلا قابل توجیه نیست. در خود بازی هم هنوز مشکلاتی مثل دیر لود شدن بعضی از بافت‌ها دیده می‌شوند. مشکلات فجیع‌تری هم تا قبل از انتشار آپدیت‌های بازی گزارش شده‌اند که خب چون شخصا آن‌ها را تجربه نکرده‌ام، بهتر است که در این نقد و بررسی در موردشان صحبت نشود. اما گرافیک هنری بازی در یک کلام فوق العاده است. به طور کلی می‌توان گفت که اتمسفر بازی خیلی متفاوت با آن چیزی است که در بازی های Survival Horror دیده ایم. طراحی محیط‌های مختلف بازی، جنگل‌ها، ماشین‌های خراب و رها شده، کمپ‌های بازماندگان و … از جمله نکاتی هستند که شایستگی این را دارند که مورد ستایش قرار بگیرند. حقیقتا Days Gone از این نظر بی نقص عمل کرده است. حتی وضعیت داخل ساختمان‌ها نیز با شرایط محیطی بازی همخوانی دارد. طراحی صورت شخصیت‌ها هم نمره قبولی می‌گیرد. بافت‌های صورت دیکن و دیگر شخصیت‌های بازی را به وضوح می‌توان روی چهره‌ها تشخیص داد. نکته مهم دیگر در مورد Days Gone، صداگذاری فوق العاده‌ای است که روی شخصیت‌های بازی انجام شده. سم ویتور ( Sam Witwer ) 41 ساله صداپیشگی شخصیت اصلی بازی یعنی دیکن را بر عهده دارد. ویتور یک بازیگر آمریکایی است که قبلا در فیلم‌هایی مثل Gamer و Crank ایفای نقش کرده. صحبت در مورد رزومه بازیگری این شخصیت را که کنار بگذاریم، باید گفت که عملکردش به عنوان صداپیشه‌ی دیکن فوق العاده است. دیکن در مواجهه با زامبی‌ها، به نفس نفس زدن افتاده و ترس را می‌توان در صدایش تشخیص داد. این نیز یکی از هنرهای سازندگان به شمار می‌رود. وضعیت صداپیشگی بقیه شخصیت‌های بازی هم عالی بوده و در این زمینه کم‌کاری یا ضعفی احساس نمی شود. در جنگل نیز می‌توان صدای جنگل را شنید و از آن لذت برد. صدایی که در این محیط شنیده می‌شود عینا صدایی است که شما در جنگل‌های واقعی می‌شنوید. این صداها گاهی اوقات در فیلم‌های ترسناک هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. فریکرهای بازی هم صداهای خاص خود را دارند و این صداها را از فواصل دور می‌توان تشخیص داد. در واقع اساسا صداگذاری بازی به نوعی است که در چند ساعت ابتدایی بازی، همش احساس می‌کنید که زامبی‌ها در نزدیکی شما هستند. این احساس، در شرایطی که هوا تاریک است بیشتر به شما دست می‌دهد و هیجان بازی را هم افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از دیالوگ‌های به جا و شنیدنی از نقاط قوت بازی به شمار می‌رود. البته این موضوع را بهتر بود که در بخش داستان بررسی کنیم. در هر صورت دیالوگ‌های بازی اگرچه مفهومی نیستند و چیز جدیدی را به بازیکن یاد نمی‌دهند، ولی فوق العاده شیرین بیان می‌شوند. کاملا متفاوت و به شیوه فیلم‌های هالیوود!

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

با وجود این که بازی از مشکلات فنی نسبتا متعددی رنج می‌برد، ولی طراحی هنری آن واقعا حرف ندارد!

استفاده از لفظ “بهترین” برای توصیف بازی Days Gone کمی اغراق آمیز است! با این وجود، می‌توان از آن به عنوان یکی از لذت‌بخش ترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ یاد کرد. اگر کنسول PS4 دارید، تجربه Days Gone واقعا بر شما واجب است! Days Gone یک بازی متفاوت است که بسته به سلیقه بازیکن، می‌تواند وی را برای چندین ساعت پشت کنسول خود میخکوب کرده و برای مدتی از دیگر بازی‌های امسال بی نیاز کند. بازی چند مشکلات ریز و درشت دارد و بی نقص نیست، اما به شما قول می‌دهم که چشم پوشی از این مشکلات و ضعف‌ها کار خیلی سختی نخواهد بود و بدون توجه به آن‌ها، می‌توانید نهایت لذت را از Days Gone ببرید.

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

 

سبحان کورلئونهراستین کولهHELLO.BROTHERSJoel MorganDark Fantasyگیمرِ روان شناسO2Spider-ManChris redfieldRezaGtx

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mahdi.gamer77 گفت:

    خودمونیم ولی با توجه به ایراداتی که گرفتین زیاد دادین
    اصن به من چه ما که بخیل نیستیم ایشالا دوستای پی اس فور دار لذت ببرن

    MR147HELLO.BROTHERSآقای معترض
    • sonicer گفت:

      قبل اینکه شروع به خوندن مطلب کنم همون اولش با دیدن “بازی خاص پسند” درباره این بازی متوجه شدم که نویسنده با حس خوب و به نیت دفاع از بازی مقاله رو کار کرده و جلوتر هم مطمئن شدم که نقد منصفانه نیست.

      HELLO.BROTHERSO2Commander jensen
      • devilgodes گفت:

        این یه موضوع روانشناسیه.معمولا وقتی یک فرد برای یک چیز خیلی لحظه شماری میکنه و میبینه بقیه افرادمیگن اون بد هست میخواد به خودش تلقین کنه که انتظارش الکی نبوده و اون چیز خوبه.حالا اون شخص میتونه منو و شما باشیم یا یه منتقد باشه.اگه بری کامنت های پست های خبری قبلی هم بخونی میبینی همه نوشتن که رفتن بازی کردن و بازی شاهکار بوده و منتقدا الکی میگن خوب نیست.البته نظرتون احتمالا درسته و آقای آریا مقدم ملاحظه ی جو سایت رو کرده و نمره رو یکم بالاتر از چیزی که باید داده.

        • mahdi.gamer77 گفت:

          ولی خب ماشالا ما ایرانیا رو تعصب روی چیزای الکی استادیم گفتم بعضی الکی متعصبا میریزن سرمون
          ببینید دوستان عزیز
          تلقین توی کشورای دنیا حتی برای اعدام استفاده میشه… تلقین یه چیز فوق العاده قویه دقیقا کاری که رسانه با ما میکنه… ادم با تلقین میتونه چیزای خوب رو بد تو ذهنش بپرورونه و برعکس
          من نه مایکرو فنم نه سونی فن چون تو عمرم اصن کنسول نداشتم!
          فقط حرفم اینه اینقد تلقین شده که هر چی سونی بسازع خوبه که دوستان با یه ذهنیت خیلی مثبت رفتن سمت این بازی
          دقیقا مثل یوبی سافت که همه با این ذهنیت که بازی مشگل داره میرن سمتش
          درسته یوبی سافت یه جاهایی خراب کرد و همینم باعث شد این ذهنیت منفی شکل بگیره و سونی هم خوب کار کرد و باعث شد یه ذهنیت و تلقین مثبت شکل بگیره
          ولی اینکه بخوایم به سمت همه ی بازیا با یه ذهنیت پیش ساخته بریم اصلا منصفانه نیست
          بازم میگم من طرفیو نمیگیرم ولی شما نگاه کنید همین گیمفا به gears of war 4 هشت داده! ینی واقعا ارزش کلی days gone یه چیزی حدود یک نمره بیشتره!!؟ یا کوانتوم بریک
          قعطا همچین چیزی ممکن نیس
          حرف منم اینه
          اینقد بخاطر گذشته
          و ذهنیت و تلقین بازی رو کوچیک یا بزرگ نکنین

          MR147HELLO.BROTHERSVaas
        • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

          :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
          حتما تو خارجم انقد فروخته به این خاطر بوده که تو می گی 😀
          جالبه همه غلط می گن فقط ماکرو فن فن بوی راست می گه :rotfl: اگه نظر منتقدا ملاک بود الان باید شکست می خورد ولی چهار تا باگ دلیل نمیشه یه بازی تجربه نکنی! هرکس تجربه کرده شیفته شخصیت دیکون و داستانش شده حالا هزار جور ماکرو فن و منتقد بیان در موردش بد بگن مهم نظر مرده که امتیازش روز به روز بالاتر می ره و فروششم داره بهتر می شه. متا و … به درد همون دزدان دریایی و… می خوره که بهش افتخار کنید شاید به گرد همین بازی که کلی انتقاد می کنن برسه 😀 :rotfl:

          • بازیش دستمه،تجربش کردم،البته وایسادم تا آپدیت بشه،به نظرم نقاط قوت و ضعف نقد گیمفا کاملا منصفانه هست،چون به احتمال زیاد با آپدیت بازی کردن،بیشتر منتقدا نسخه بدون آپدیت دستشون بوده،به خاطر این ایرادها وارد شده،حالا میبینم دیزگان نمرش از گیمفا ۸٫۷ شده،همه صداشون در اومده،که منصفانه نیست،ولی وقتی بازی مثل DMC از گیمفا ۹٫۵ میگیره،همه شروع میکنن به تعریف و تمجید و به به گفتن،این خودش نشون میده که سونی چقدر دشمن داره،
            تا الان که تجربش کردم ایراد خاصی نداشته،
            فقط بازی نوآوری خاصی نداره

            MR147
            • AXEL STONE گفت:

              نکنه میخای بگی DMC نمرش زیادشه!؟

              MR147
              • الیاس چرا همیشه طرف منفی قضیه رو میگیری؟!توی خود پست نمرات DMC هم این گفتم،همیشه به نقدهای آقای بابایی ایمان داشتم،هر نمره ای داده قبول دارم،حرفم این بود برای بازی که متاش ۸۷ بوده،گیمفا داده ۹٫۵،همه هم قبول داشتن،ولی برای بازی مثل دیزگان که فقط از مشکلات فنی رنج میبره،که با ارن آپدیتاش درست میشد،گیمفا داده ۸۷،همه صداشون دراومده،که حقش نیست،حرفم اینه هرکسی نظر خودش داره،باید به نظر منتقد اخترام بزاریم،نگیم که مثلا زیاد نمره دادی یا کم،
                نظرات متفاوته
                راجب DMc از نظر شخصی خودم بازی بدون نقصی نیست،ولی نقاط قوتش از ضعفش بیشتره،ولی با سلیقه من جور نبود

                • 😐 اولا خودت کوبیدی 😐 جوابتم گرفتی 😐 دیگه نگو چرا همیشه طرف منفی قضیه رو میگیری 😐
                  حرفای شما راجب DMC کاملا برعکس و اشتباه بازیرو درک نکردی اصلا بعد میای نظر میدی راجبش :-/ مشکل از توعه ما که فنشیم خیلی خوب قبولش کردیم نکات ضعفشم گرفتیم ولی در کل مارو راضی کرد و کلی باش خوش گذروندیم 😐 دیگه تو چرا هی میای میگی DMC میدونم چرا :-/ احدو اله الله فقط تو از DMC راضی نیستی

                • AXEL STONE گفت:

                  نخیر نظرت کاملا منفی بود در مورد DMC الان هم در اخر همین کامنتت چاپش رو قشنگ زدی! غیر از اینه؟
                  مشکل بزرگ دیزگان در مشکلات فنیش نیست مشکلش در بعضی جاهاش توخالی و تکراریه چیز جدید و خاصی برای خودش نداره! چه بخای قبول کنی چه بخای قبول نکنی! ولی درکل نمره گیمفا برای این بازی به نظرم عالی و درسته بازی بدی نیست ارزش تجربه کردن رو داره.
                  دوست نداشتم اینجا کامنت بذارم ولی دیدم بچه ها از نقد اقای اریامقدم الکی اشکال گرفتن بعد و حس کردم باید جوابشون رو بدم که در اشتباه هستن و نقد کاملا منصفانست و همینطوری شروع به پاسخ دادن کردم

                • vpn دوستان چقدر قویه :rotfl: ،توی ۱ دقیقه ۱۷ تا منفی!!

                • neiten گفت:

                  من از پیش خریدش رازی نبودم. بازی با دانته جون می گرفت و با امدن اون شخصیت وی یا بهتر بگم شاهزاده سرین از جون می افتاد. دانته بود که هیجان بهش تزریق می کرد

            • AXEL STONE گفت:

              نکنه میخای بگی DMC نمرش زیادشه!؟
              تمامی افرادی که اومدن و تبریک گفتن و تعریف و تمجید کردن PS فن بودن! بعضی از دوستان عزیز و با انصاف مایکرو فن هم اومدن و تبریک گفتن و تعریف و تمجید کردن!
              (عباس جان روزای گذشته رو یادته؟) من فقط این رو میتونم بهت بگم
              بازی DMC5 هیچ تعریفی نداره. از اول گفتیم لذت گیم پلی تعریفی نداره!!! از بس که کامل و زیباست که واقعا جوری بود که انگار کمبوها تمومی ندارن!

              • بدون شک :cowboy: DMC شاهکاره داداش

                MR147
                • devilgodes گفت:

                  من بخاطر تو مجبور شدم اسممو عوض کنم.نمیدونم چیا میگفتی به مردم که هی تو پیام ها بت اینقدر فحش میدادن و همشم اشتباه برا من میومد. :rotfl:

                • devilgodes
                  😐 اسم تو فیک بود جعلی بود 😕 کی بهم فحش داده؟
                  ها ها ها 😕 موردمیم از خنده 😕
                  الان تو چی میگی؟ هر چی که باشه بهتر از کامنتای ننگت که داری گند میزنی به اعتبار بزرگ CDPR ولی سعیشو نکن 😐

                • AXEL STONE گفت:

                  devilgodes@ اینجا پیام نداریم کامنت داریم کامنت شاید شما از مریخ اومدی و نمیفهمی چی میگه اما کامنتاش کاملا واضحه. حالا برا چی جو سازی میکنی!؟
                  ۱۳۹۸/۰۲/۱۲ در ۲۱:۵۲

                • devilgodes گفت:

                  یک این که من از ۳ سال پیش اسمم گرالت اف ریویا بود و تو جعلی بودی و دوم این که من نمیدونم چی مینوشتی ولی هربار که صندوق پیام هام رو چک میکردم دوسه نفر هی بت فحش میدادن و تو هم ظاهرا توهین متقابل کرده بودی. در ضمن من هر نظری هم بدم به خودم مربوطه شما اول سعی کن بتونی یه نظر درست بدی بعد راجب کامنت های من حرف بزن

                • devilgodes
                  پسر جون اخه تو کی هستی که مردم از کامنتام میان توی خاص تو و از من به تو بگن؟؟؟ 😐 چرا دروغ میگی؟
                  😐 😐 😐 باور کن کورش و داریوش توی قبراشون لرزیدن
                  تو اگه جعلی نبودی اسمتو عوض نمیکردی من اسممو با دست خودم تایپ کردم اسم کاربری دومم هم Geralt age هست
                  😐 از بس که مزخرف میگی مردم میان پیویت فحشت میدن من در هر یک ماهی یبار کامنت میذارم اونم در پستای DMC و بیشتر با داداشم الیاس حرف میزنم و واسش کامنت میذارم یا نظر خودمو در پستای DMC میذارم\: هیچ بازی هم تا حالا نکوبیدم
                  ولی ناموسا تو از بس که مزخرف میچرونی مردم میان خاصت و فحشت میدن من که کاری نکردم که بیان فحشم بدن خودت همیشه بازیارو میکوبی نه من
                  من اگه خیلی اشکال داشته باشم در کامنتم فقط اشکال تایپی هست که خونده میشه فکر نکنم واسه این چیز یکی ناراحت بشه و فحش بده کوبندی عزیز خودت برو کامنتای باحالتو دست کن
                  بدرود

                • devilgodes گفت:

                  خودتو داری میزنی به نفهمی یا وقعا متوجه نمیشی دارم چی میگم ؟ آخه تو کی هستی که بیان دربارت با من حرف بزنن.
                  دارم میگم چون اسمامون یکی بود پیامایی که برا تو میفرستادن برا من میومد اشتباهی و مطمئنم تمام اون توهین ها هم برا تو بود چون من جایی درباره dmc حرف نزدم و تو ۶ ماه گذشته هم کامنت نزاشته بودم.
                  باز هم میگم نظرات من درباره بازی ها یه خودم مربوطه و این که امثال تو به من میگن کوبنده نشون میده نظراتم درسته ظاهرا.

                • devilgodes
                  فعلا تو فحشاتو بخور نوش جونت دروغگو نباشیم 😐
                  من خودمو به نفهمی نمیزنم! درسته تگشمون یکی بود اما کدهای ما فرق میکنه! ایپی های ما فرق میکنه! کامنت واسه من نمیاد چون IP هامون فرق میکنه! دوما من اسم اولیم قبل ۵ ماه Geralt age بود بازم دروغ نگو دوست عزیز. اخه تو کجا و کار رسانه ای کجا؟
                  همونطور که گفتم از بس که مزخرف میگی توی خاص بهت فحش میدن دوما نام کاربریم با حروف بزرگ شروع شده اما نام کاربریت با حروف کوچیک بود.
                  و بازم میگم من نظری ندادم که باعث بشه یکی ناراحت بشه! و بیاد فحشم بده :snicker:
                  نظرات مزخرفت به من ربطی نداره چیزی جز کوبیدن نداری
                  .
                  “امثال تو به من میگن کوبنده نشون میده نظراتم درسته ظاهرا”
                  اصلا چه ربطی داره!؟ خود میکوبی بازیارو کوبندی عزیز من که باز نکوبیدم ربطیم به درست بودن مزخرفات شما نداره.
                  اینم اخرین کامنتمه بقیه حرفات بی اعتباره و کذب هست

                • AXEL STONE گفت:

                  داداش بخدا نخاستم اینجا کامنت بذارم فقط دیدم چنتا دارن میگن نقد نصفانه نیست سو استفاده میکنن یعنی چونکه میبینن چند نفر میگن نقد منصفانه نیست دیگران هم میان وهمین جمله رو میذارن و همینطور شروع کردم به پاسخ دادن

              • devilgodes گفت:

                من با شما حرف زدم آیا؟
                منظورم هم پیام های دریافتی تو صندوق دریافته

                • AXEL STONE گفت:

                  ربطی نداره اون بیاناتی که در صندوق دریافت هستن باز هم بهشون کامنت میگن! وحتا در بیانات جیمیل.
                  بله درسته با من نبودی اما با هم فن عزیزم بودی و از این همه مهمتر با داداش عزیزم بودی! که تو اومدی واسه خودت مثلا مسخرش کردی
                  (خلاصه کلام در زدی جواب گرفتی)
                  اینجا گیمفاست وتا میتونی با دوستان دوست باش فکر نکن مردم رو در تمصخور خودت قرار بدی! قطعا اگه یاسین بهت چنین چیزی میگفت -با این که میدونم چنین کاری نمیکنه- ازش ناراحت میشدم!
                  اینجا فقط دوستیه

              • الیاس،Geralt of rivia(یاسین)،من که گفتم نقدهای گیمفا منصفانه هست،یعنی نمره ای که DMC گرفته بود حقش بود،من فقط مثال زدم،میتونست یه بازی دیگه هم باشه،چون توی اون پست ها همین مایکروفنایی که الان دارن به دیزگان مسخره میکنن،از بقیه بازیهای مولتی پلتفرم تعریف کردن،که نمرش حقشه،در صورتی که نمره ای که گیمفا داده بود از خود متای بازی بیشتر بود،ولی وقتی به دیزگان میرسه،میگن حقش نیست!!!!کامنتم هم توی پست نقدها ر نمرات DMC5 هست،که گفتم به نقد آقای بابایی ایمان دارم و نمره ای که گرفته حقشه،اعتراض من از این کامنتای پسته،وگرنه DMC فقط یه مثال بود،نه اینکه نمرش حقش نبود 😐

                • مازیار گفت:

                  حالا دعوا نکنید دیگه ارزش نداره بخاطر یک نقد کل سایت رو بریزیم رو هم بنظر خودم نمره دیزگان خوبه و من خودم از سیستم مبارزه بازی خیلی خوشم اومد و بنظرم مشکلش بهینه سازیش بود که بازم نمیشه از یک استودیو تازه کار انتظار داشت که در همه زمینه ها موفق باشه(اینم بگم که خودمpcفن هستم اما مثل این آقایdevilgodes@ نظرات متعصبانه نمیذارم)

            • aiHan گفت:

              کامنتات هیچ اعتباری ندارن دلیلش اینه که تو بدون کوبیدن اصلا نمیتونی زندگی کنی هنوزم کامنتایی که میدی توشون اثرات کوبیدن پیدا هست
              دقیقا مثل کامنتای سابق خودت.
              این بار چیزی بهت نمیگم فقط به خاطر الیاس بار دوم هر چی مدرک میذارم دستت که دیگه واست حرفی نمونه توی گیمفا
              کاری به نمره ی گیمفا برای این بازی ندارم دلیلش اینه که شاید نمرش حقش باشه
              اما DMC امتیاز ۸۸ گرفت و نمره گیمفاییش شد ۹۵ یعنی گیمفا ۷نمره روش گذاشته
              این بازی شما امتیاز ۷۲ گرفت و نمره گیمفاییش شد ۸۷ یعنی گیمفا ۱۵نمره روش گذاشته.
              تو اگه میتونی از بازی خودت تعریف کن بذار همه بدونن بازیت عالیه و تورو راضی کرده نه این که بیای مشغول به کوبیدن بشی اونم با کلنگ. اگرم تعریفی نداری از بازیت به خودت بر میگرده و حق نداری اسم بازیای معتبر و پر طرفدارو بزنی هر وقت خاستی برای خودت بکوبی. دنیای DMC کلی فن داره.

          • ETERNAL_MAN گفت:

            Sina-zl@
            من خودم از قبل از اینکه days gone بیاد طرفدارش بودم و حالا هم که اومده بیرون خیلی ازش راضیم (نظر شخصی) ، معتقدم بازی خیلی خاصی هست – اما انتقادی که به شما وارده اینه که یک طرفه برخورد میکنید (در مورد پاراگراف آخرتون عرض میکنم) ، اگر نمره متاکریتیک ملاک باشه درمورد همه بازی هاست و اگر هم ملاک دقیقی برای سنجش ارزش واقعی یک بازی نباشه (که خودم تا حد زیادی بر این عقیده ام)، باز هم باید دربارهٔ همهٔ بازی ها باشه ، نه اینکه اینطوری که شما میگید ، متاکریتیک برای همهٔ بازی های مایکرو ملاکه *ولی برای این بازی نیست* , به این میگن فن بازی – همین sea of thieves که یه عده کلی بهش ایراد میگیرن رو من و بعضی دوستان دیگه تجربش کردیم و خیلی هم ارزش تجربه کردن رو داره (نمیگم بازی بی نقصی هست) ، واقعا لذت بخشه ، به خصوص با گرافیک هنری زیباش❤️

            • Y PS گفت:

              داداش کم پیدایی!
              بیشتر کامنت بزار
              فهم و شعور امثال شما سطح سایت رو بالا میبره :yes:

              • ETERNAL_MAN گفت:

                Y PS@
                کم سعادتی ماست داداش – ممنون از لطفتون❤️

                • ʂiɳα-ȥʅ گفت:

                  سلام دوست عزیز
                  ببینید من کلا متا رو قبول ندارم چه برای ماکرو چه برای سونی! از نظر من تو قضیه متا خیلی نظر شخصی دخیله و باگ تو بازی رو به عنوان یه افتضاح می دونن. اما افتضاح اینه اگه باگی باشه اون استدیو قادر به اصلاحش نباشه.
                  ولی از اون قسمتی که شما گفتید ببینید منظور من سر فن بوی بازی معدود ماکرو فن هایی ست که جو سایت رو خراب کردن. متا رو چوب کردن که مثلا بازی سونی رو بکوبن در حالی بازی های خودشون جز یکی دوتا معدود متا جالبی نداشته به همین خاطر کافیه یه مشکل پیدا کنن که بیان تیکه بندازن. برای همین ما هم مجبوریم جوابشون رو با لحن خودشون(متا به رخ کشیدن) بدیم :struggle:
                  متاسفانه اگه دوستان چه سونی فن و چه ماکرو فن حداقل زیر پست اخبار رقیبشون کامنت های منفی و تیکه نندازن هیچوقت این مشکلات نیست. نمیگیم نیان اون پست بخونن حداقل خودشون کنترل کنن و کامنت های نامربوط نذارن

      • AXEL STONE گفت:

        تمامی مقالهای گیمفا توی نقد و برسی از بازی ها تحسین میشه دوست عزیز ربطی به اقای اریامقدم نداره مشکل بزرگ بازی فقط چیز جدیدی نداره و خیلی بازیه گنده ایه توی این بزرگیش خالی از اشیاء جدیده

        • joel گفت:

          درست به نظر منم هر سایت گیمینگی سیاست خودش رو داره بعضیا شمشیر رو از رو میبندن،بعضیا هم با ملایمت بهتری نسبت به این حوزه رفتار میکنن. و نمیشه بگی که یکی از این دو دسته در اشتباه هستند هر دو به نوعی در راستای کمک به این حوزه در تلاش هستند ?:-)

          • AXEL STONE گفت:

            جوئل جان تو که میدونی هیچ فن بویی ندارم وبه این بازی علاقه ای ندارم اما جدی میگم بازی نمرش از اقای اریامقدم نمره بجایی هست.
            حالا درسته دیزگان یک اشکالاتی داره اما باور کن بازی خوبی هست و مستحق این نمره هست.
            من بهترین نمره گیمفا و کل منتقدان ایران رو به مثل اقای اقابابایی نمیدونم چونکه نمره اقای اقابابایی واقعا عالی هست و واسم محترمه وبا این همه که احترام بزرگی به نمرهای اقابابایی قائلم اما اگه روزی نمره زیادی بذارن با نمره کمی ویا نکته منفی و مثبت اشتباهی در باکس بذارن قطعا ۱۰۰ در ۱۰۰ خودم میگم که نمره اشکال داره و مدرک هم میذارم.
            الان هم دارم میبینم که نمره اقای اریامقدم به دیزگان کاملا منصفانست :rose: :heart:

            • nfs3forever گفت:

              برادر گرامی وقتی به این بازی علاقه ای نداری و بنابراین به احتمال زیاد تجربه اش نکردی از کجا فهمیدی نمره ۸.۷ مناسبه!؟ به اعتقاد من نمره متا برای این بازی منصفانه بوده . خیلی وقتها قبل از تجربه بازی ازش خوشم اومده و با خودم گفتم بی انصافا چرا نمرات کم دادن به بازی ، بعدش که تجربه اش کردم دیدم نه نمره متا برای اون بازی مناسب بوده .
              مخصوصا بر حسب تجربه چند وبسایت هستند که نمرات کاملا منصفانه به بازیها میدن که شامل IGN , Game Informer , Game Revolution , 3D Juegos , Cheat Code Central و PC Games میشه .
              در نقطه مقابل وبسایتهایی هستند که غیر منصفانه به بازیها نمره میدن از جمله Game Spot , Destructoid , Gaming Nexus و صدالبته PC Gamer .
              دقت کنید PC Games نمرات منصفانه و برعکس PC Gamer نمرات ناعادلانه میده .

      • Obsidion گفت:

        با احترام نتونستم تحمل کنم و چیزی نگم نظر شخصی تیتر مناسبتری بود تا نقد و بررسی میشه گفت نیمه پر لیوانو نقد کردین مثل شمشیر دولبه یا خورشیدی که هم میسوزونه و زندگی میگیره و از طرفی میتابه و زندگی میبخشه :yinyang: :film:

        • pezhmanm666 گفت:

          کدومتون بازی کردین .نظر میدین.. لطفا کسی که بازی نکرده نظر نده .شما از کجا میدونین چه شده تو داستان و بازی

          • Obsidion گفت:

            از شانست خیلی پولدارم و روز اول تونستم بازی کنم البته پلتفرمم pc هست به هیچ عنوان نمیگم بازی بدیه یا خوبه فقط وقتی تور ماهی گیری رو میندازی تو آب خیلی چیزا احتمالا بیاد بیرون که ماهی نیستن ولی جزئی از صید محسوب میشن که در آخر فقط تعداد و گونه ماهی اعلام شده من یه گیمر معمولی هستم و فیلم مورد علاقم buffalo 66 هست بنظرم نقد کمی سطحی که اونم با چاشنی تعصب آغشته شده نوشته شده :island:

          • neiten گفت:

            من پیش خرید کردم سالار.بازی واقعا قشنگه چه از گرافیک چه از همه نظر فقط قبل بازی اپدیت ۱۳ گیگ رو بزنید باگ هاش و مشکلاتش کم میشه. من که عاشقش شدم لذتی که یه دسته ۳۰۰ تایی فریکر بریزه دنبالت و استرس بگیری وصف نشدنیه :rotfl:

      • Rr گفت:

        واقعا درست میگی
        مگه منتقدا مرض دارن الکی نمره کم بدن ؟
        چرا به god of war و spider man نمرات خوبی دادن ؟
        بازی اساسا مشکل داره بعد یکی میاد میگه فقط مشکل کمبود محتوا داره .
        خوب عزیز من اگه بازی محتوا نداشته باشه یه ۶۰ گیگ حجم خالیه دیگه

      • black.flag گفت:

        گیمفا معمولا به بازیا بیشتر از حقشون نمره میده

      • من دارم گیج میدم اینایی که مثبت دادن xbox fan هستن یا ps4 فن نما هستن اگه xbox fan هستن (منظور اقایون xbox fan منطقی نیست) کاملا معلومه از بی انحصاری بودنه اصلا من نمیفهم شما xbox خریدید بازی کنید یا بیایید اینجا چرت و پرت بگید چطوره میگین هرکس سلیقه اش فرق میکنه و هر نمره ای که بخواد میتونه در نظر بگیره بعد که به ما میرسه میگی منصفانه نیست مگه شما بجای اون ادمی میگه منصفانه نبوده 😉 😉 تو رو خدا معیار های درصد منصفانه بودن یا نبودن رو بگو ما از این به بعد از اون پیروی کنیم

      • بعضیا بازی نکردن و در مورد بازی نظر میدن بعضی بازی کردن و در مورد بازی نظر میدن بعضی هام اصلا چیزی از گیم حالیشون نیست و باز هم نظر میدن شما حرف کدوم رو بیشتر باور دارین 😉

    • کامنتا رو که میخونم فقط متوجه یه چیز میشم و اونم اینه که متای یه بازی چقدر از خود اون برای خیلیا مهم تر شده (و لازم هم نیست بگم که بی ارزش ترین چیزی که درباره ی یه بازی وجود داره متای اونه اگه بحث تجربه در میون باشه)
      ولی وقتی نقد بازیو میخونم متوجه میشم که نویسنده چه ارادت خاصی نسبت به بازی داشته که بخاطر اون چه چیزایی رو زیر سوال برده! مثلا یه جا که میگید بجز بازیای استراتژیک و انلاین معمولا چیزی بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نمیکشه یاد گرفتنش!!! از یه طرف باید ازتون تشکر کنم که دست و پا شکسته به اینکه بازی هیچ ایده ی خاصی نداره که به عنوان هسته ی گیم پلی ازش استفاده بشه (موتور سواری قطعا نمیتونه همچین چیزی باشه البته) اشاره کردید و از طرف دیگه باید بهتون ایراد بگیرم که چرا اینو به عنوان ایراد اصلی بازی در نظر نگرفتید. نه فریکر ها و نه موتور سواری و نه داستانش با زنش نمیتونن حفره ی بزرگ بازی رو پر کنن و بازی تنها به این دلیل سلیقه ای هست که خیلیا مثل من از یه بازی انتظار یه ایده ی بزرگ رو دارن که مخاطب رو به وجد بیاره و خیلی ها مثل خود نویسنده فقط میخوان از بودن توی بازی لذت ببرن.

    • neiten گفت:

      نقد بسیار خوبی بود ممنون. دیزگان رو بخای بدون عیب بازی کنی باید هر۳ اپدیت رو که یکیش ۱۳گیگ هست رو زده باشی بنده پیش خریدش کردم و واقعا بازیه بی نظریه. به متا اهمیت ندید.به ندای قلبتتون و سلیقه خودتون اهمیت بدید

  • s.a.m گفت:

    خیلی جالبه که گان پلی بازی رو گفتین نکته مثبت ولی شخصیت پردازی رو نکته منفی گرفتین
    چون فکر میکنم بیشتر جاها این دوتا رو برعکس میگیرن
    به هر حال من که بازی نکردم و نظری هم نمیدم ولی یه چیزی رو لازمه بگم
    اون وقتی که گفتم متای بازی نمیاد بالای ۸۵ خیلیا مستقیم و غیر مستقیم توهین کردن
    الان میخوام بدونم واقعا روشون میشه بازم نظر بذارن
    سپاس برای نقد آقای آریا مقدم :rose:

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون آقای مقدم عالی بود مرسی :yes: :rose:
    در مورد نمره هم یه جورای PS بازا بَد عادت شدن اینقدر سونی شاهکار می ده بیرون که یه بازی خوب هم تولید می کنه از دید ما متوسط به نظر می رسه
    اسپویل
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    من تا حالا باگ زیادی تو بازی ندیدم فقط چندبار که صدای زامبی ها رو نشنیدم و جلوم ظاهر شدن و یه پسررو که نجات دادم وقتی سوار موتور شدیم و در حال صحبت موتور جاش خالی بود و انگار روی هوا بودیم و یه ۲ سری هم کوکتل مولوتف پرتابیم اصلا دشمنا رو نسوزوند
    ولی خدایش خیلی بازی باحالیه و ترکیب TLOU با RE البته به فرم جهان بازه (البته کاراکتر اصلی سعی میکنه یه کم شوخ باشه که به نظرم اصلا موفق نبوده توش) – موتور سواریم تو بازی که خیلی حال می ده خصوصا وقتی با سرعت میری تو کلیه یدونه از این زامبی ها 😀

  • من چند ساعتی رو که مشغول انجام این بازی بودم سراسر همراه بوده با لذت. بازی یک معجون خوش طعم شیرین و آمیزه ای از عناصر چند عنوان موفق هست مشکلاتی داره اما بازی چنان برای من لذت بخش بود که بعد از دو ساعت مشکلات بازی زیر سایه زیبایی های بازی قرار میگیره و محو میشه قول میدم کسانی که طرفدار این سبک هستن نهایت لذت رو از این بازی خواهند برد محیط بازی با وجود اینکه وسیع اما فوقالعاده برای جست وجو لذت بخشه و تنوع سلاح ها هم بسیار خوبه.

    • JUST me گفت:

      یه سوال دوست عزیز….مراحل بازی که خسته کننده نیست؟؟درکل گیمی هست که بخای با خیال راحت حالا بجز در نظر گرفتن نکات ریز درشت ازش لذت ببری

      • قطعا اگه شما از طرفداران این سبک هستین بلاشک نهایت لذت رو خواهی برده. بازی چیزی که طرفداران این سبک دنبالش هستن. دنیایی وسیع خطرناک و چالش برانگیز. این که مدام باید مراقب تجهیزات و اندوخته های خودتون باشین و ریسک گشتن یک خانه متروکه رو برای پیدا کردن یک آیتم با ارزش به جان میخرید خانه ای که ممکن فقط متروکی باشه یا یک لونه فریکر ها فوقالعاده لذت بخش. بخش مبارزه هم کاملا دست شما رو باز می ذاره و واقعا آزادی عمل داره. مطمئن باش لذت میبری.

    • amin_snake گفت:

      شما صد در صد دد رایزینگ بازی نکردی بفهمی بزرگترین دلیل امتیاز بد دیزگان کپی برداری های از اون بوده و اینکه سبک زامبی کشتن دیگه تکرار و تکرار شده و ددرایزینگ و رزیدنت کاملن و نیاز نبود انحصار بشه.حس میکنم میخواسته جای ددرایزینگو بگیره ک نتونسته…جالب اینجاست همه میگن دد رایزینگ چون متاش پایینه بازی خوبی نیست ولی دیز گان که متاش کمتر هست بازی عالی هست حتی متای ددرایزینگ بیشتره تازه نسخه اخر و افت داشته بازی….

  • darkwarrior گفت:

    ممنون بابت نقد
    من از همون روز اول که بازی معرفی شد بهش عشق ورزیدم اما یه ترسی داشتم ازش اونم اینکه هایپ الکی ازش ساخته شد باتوجه به سابقه بند استدیو این اولین پروژه بزرگشون بود و کاملا حق میدم که یه شاهکار نتونن تحویل بدن اما بازم زحمت هایی که برای ساخت این بازی کشیدن قابل تقدیره فقط ای کاش جو نمیدادن به منتقدا که کوچیکترین اشتباه سازنده رو به بزرگترین نقاط ضعفش تبدیل کنن میتونست حداقل متای ۸۰رو بگیره
    اما من اصلا به نمرات توجه نمیکنم و ازش لذت میبرم چون این بازی ارزشش حداقل از کرک داون بیشتره

  • PERSIAN NAZI گفت:

    من موندم که خودشون بازی رو تست نمیکنن یا تجربش نمیکنن که باگ شده معزل و حتما باید چند روز بگذره تا بروز رسانی بدن ؟
    خوب چه کاریه بیاید از همون اول این ابدیتها رو بدید
    کسی اسپایدر من رو یادشه ؟ چقدر روز اول باگ داشت و چقدر فانی مومنت باهاش ساختن و دقیقا برعکسش خدای جنگ بود که حتی یدونه باگ نداشت
    حالا از همه اینها بگذریم
    من یه تبریک به دوستان سونی فن میگم و ارزوی لذت بی پایان رو براشون دارم و باز هم میگم که متا اصلا مهم نیست

  • devilgodes گفت:

    ممنون برای نقد بسیار جامع و عالیتون.گان پلی بازی فکرنکنم نقطه قوت باشه البته.احساس میکنم بخاطر جو سایت که اکثرا سونی فن هستن یکم تو نمره دادن ملاحظه کردید ولی خب نظرتون کاملا محترمه.ظاهرا نظر من هم درباره بازی درست بوده.دنیای بزرگ و گرافیک و موسیقی عالی و داستان نسبتا خوب. ولی بجز مشکلات فنی عدم نوآوری و همون تکرار مکررات بازی های مشابه بازیباز رو خسته میکنه و ماموریت های جانبی هم تکراری میشن بعد یه مدت.
    بازی لیاقت حداقل ۸ رو داره.

  • MASOUd 1000 گفت:

    خود نقد خیلی خوب و کامل بود ولی نمره دهی درست نیست
    شما توی نکات منفی نوشتین تکراری شدن مراحل و سیستم کاورگیری یعنی گیم پلی بازی از بیخ مشکل داره بعد توی نکات مثبت شخصی سازی موتور رو ذکر کردین
    وقتی نکات منفی و مثبت این باشه یعنی بازی بسیار ضعیفه و فقط در چند زمینه فرعی خوب ظاهر شده
    من خودم هنوز بازی رو تجربه نکردم و نمیتونم بگم بازی خوبه یا بد ولی نمره ی شما کاملا با نوشته هاتون متناقضه
    با تشکر

  • ممنون جناب آریا مقدم که بالاخره مقاله ی این بازی جذاب رو کار کردید، و نقدتون هم کاملا مستقل از سایتای خارجیه :rose:
    جالبه تو کامنتا چقدر کامنت با این محتوا که باید نمره بازی رو کمتر میدادید هست! :laugh:
    اکثرشون هم چون ضد سونی هستن نویسنده رو به حمایت از سونی فن ها متهم کردن!!
    ولی انصافا آخه مگه این اولین بازی هست که متاش بالا نبوده و تو گیمفا نمره ی خوب و درخورش رو گرفته؟؟
    همیشه گیمفا رو بخاطر این دوست داشتم که به کلیت بازی نمره میده نه اینکه به ازای هر اشکال از بازی نمره کم کنه.
    نقاط قوت این بازی نقاط قوت قدرتمندی هستن که واقعا لذت‌بخش هستن و باعث میشن نقاط ضعف کمتر به چشم بیان و نمره ای که داده شده کاملا مناسب این بازی هست. :yes:

  • واقعا نمیدونم چرا نقدهای بازی انقد نمره رو کشید پایین اصلاگور بابای نمره اگه بازی کردن و لذت بردن از اون به نمرشه بهتره که نباشه ولی به دوستانی که میخوان تجربه کنن حتما اول اپدیت کنند بعد 🙂

  • ممنون آقای آریامقدم عزیز از نقد و برسی بازی.
    فقط نکته ای که بنظرم میرسه باید بیشتر بهش میپرداختین گرافیک بازی بود و چرخه ی پویای آب و هوا که از نقاط مثبت بازی به شمار میرفت.
    و نظر شخصیتون رو درباره ساخت ادامه این بازی میخواستم بدونم و همینطور اهمیت دادن سونی به استدویو های کوچیک و تازه کار…

  • با تشکر از آقای آریا مقدم بابت نقدتون.
    بازی انصافا جزو برترین زامبی محور اپن ورلد بوده که تا حالا ساخته شده و بنظرم حقش رو خوردن و بهش نمره کم دادن البته این یکجور سیاست توی نمره دهی های انحصاری های سونی که معمولا وقتی سونی یک ip جدید خلق می کنه وبسایت ها از قصد بهش نمره کم میدن

    • NFrealmusic گفت:

      در عجبم که این سیاست کثیف,موقع نمرات tlou ,Spiderman و horizon (دست بر قضا همه هم ip جدید )کجا بود؟

      • s.a.m گفت:

        احسنت
        خیلی مفید و کوتاه جواب دادین
        اومدم همینو بنویسم که دیدم شما زحمتشو کشیدین

      • TLOU رو ناتی داگ که سابقه باز های شاهکاری مثل Uncharted و Crash رو داره ساخته
        Horizon رو گوریلا گیمز که سابقه بازی های killzone رو داره ساخته
        Spider man هم اینسومنایک گیمز زده که سابقه بازی های ratchet and clanck و redistance رو داره
        منتقدا نمیتونستن بخاطر ip های قدیمی و شاهکار این شرکت ها از ip جدیدشون نمره کم کنن و اگر کم می کردن صدای گیمرا بلند میشد
        ولی چون SIE bend studio سازنده days gone سابقه و کارنامه خوبی نداشته منقدا به راحتی از بازیش نمره کم کردن و صدای کسی در نیومد

        • AliEM گفت:

          Syphon Filter 1…..90
          Killzone 1…..70
          Uncharted 1…..88
          God of war 2005…..94
          Ratchet & Clank 1 (ps2)…..88
          Resistance 1…..86
          (Crash Bandicoot 1…..80 (GameRankings

        • NFrealmusic گفت:

          واقعا نمیدونم که چرا به جای پذیرش حقیقت،برای بهانه تراشی دست به هر استدلالی میزنیم….رفیق نمره متوسط این بازی هیچ ربطی به اسم سازنده نداره.
          شما اگه از کارنامه bend studio اطلاع داشتی،چنین حرفی رو بیان نمیکردی.
          کارنامه این استدیو کاملا درخشانه،نمرات سری syphon filter خودش گویای همه چیزه….بعد از این ip هم تقریبا تمام بازیای این استدیو،تو جلب نظر منتقدا موفق عمل کردن.(اکثرا متای بالای ۸۰ )
          پس اینکه منتقدا به خاطر اسم و کارنامه bend studio دیزگان رو کوبوندن چرت و پرت محضه…(با عرض معذرت )
          درضمن اخوی؛ گفتی منتقدا کرم کوبوندن ip های جدید و انحصاری رو دارن،بد نیست اشاره ای داشته باشیم به بازی journey که هم انحصاری بود و هم ip جدید و هم محصول یک استدیو ناشناخته و مستقل…قله های موفقیت رو درنوردید.
          یا حتی gow 1 یا killzone 1 یا uc1 یا….

          • NFrealmusic گفت:

            دلیل مثال زدن کیلزون یک به این خاطره که نسخه اول نمرات متوسطی رو دریافت کرد.ولی نسخه دوم یه شاهکار به تمام معنا بود.(چه در دیدگاه منتقدین و چه در دیدگاه کاربرا )

            که با استدلال شما:”نگاه منتقدین به اسم و رسم و کارنامه استدیو به جای نگاه به کیفیت” در تضاده

          • دقیقا
            Bend studio نه یه استودیو تازه کاره و نه اولین آی پی بزرگشه
            ولی خب از اونجایی که اغلبتون دنبال توجیح برای بچه بازی های مسخره تون هستید نمی خواین قبول کنین

          • رفیق منظور من رو دقیق متوجه نشدی من قبول دارم bend studio شرکت خوبیه ولی کارنامه مفصل و بزرگی نداره و جز ip سایفون فیلتر ip دیگه ای نداشته و تقریبا یک نسل هست که بازی نداده و کمی تو بازیسازی تو این نسل نپخته هستش.
            یک نکته دیگه که وبسایت های ign و gamespot سعی دارن خودشون رو یک وبسایت عادل نشون بدن که منتقداشون فن یک پلتفرم نیستن و همیشه نمره بالا به انحصاری های سونی بخاطر اسم سونی نمیدن برای همین دیزگان رو انتخاب کردن و تا جایی که تونستن کوبوندش و دقیقا کاری‌ رو کردن که با detroit قبلا انجام داده بودن

            • دوست عزیز
              دلیل این که نزدیک به یه نسل برای کنسول بازی نداده بخاطر این بوده که سونی بهش اجازه نداده…
              می دونی چرا؟
              چون آی پی سایفون فیلتر رو رسما نابود کرد…
              days gone قرار بود یه شانس دوباره براش باشه
              من نمی گم دیز گان بازی بدیه… اتفاقا شاهکاریه که قربانی نقد غیر منصفانه شده…
              ولی خب شما هم باید یکم کوتاه بیاین!

      • AliEM گفت:

        Outlaw
        :rotfl: :rotfl: :rotfl:
        کاملا باهاتون موافقم دوست عزیز

        ببینید دوستان درسته که بازخوردها به طور دقیق و قطعی ارزش و کیفیت یک بازی رو تعیین نمیکنن ولی تاحدودی مشخص کننده ارزش و کیفیت یک بازی هستن. کسانی متا و جوایز رو زیرسوال میبرن و انکار میکنن که به سلیقشون نخوره و یا به دلایلی قصد تخریب و ترول و یا تقدیس یک اثر رو دارن و خودشون رو عقل کل و نظر خودشون رو حقیقت میدونن. بلاخره پای صدها و هزاران گیمر منتقد و معمولی درمیونه. ولی خب با اینکار بیشتر از اینکه متا و جوایز رو زیرسوال ببرن و انکار کنن خودشون رو زیرسوال میبرن. انتقاد خوبه ولی انکار نه. گرچه متاسفانه یه سری منتقدا هم کلا رد دادن و یه سری نقد ها و ایرادات و نمرات تخیلی درمورد هر بازی ای وجود داره و این قضیه رو نمیشه انکار کرد ولی به هیچ وجه هم نمیشه نظر اکثریت و یک جمع زیادی رو انکار کرد.

        نکته بعدی (مخاطبم دوستانی هستن که به نمره و نظر آقای آریامقدم اعتراض دارن) اینه که تو هر زمینه ای هر محصول و کالایی که میاد یه عده مخالف داره یه عده موافق یه عده خوششون میاد یه عده خوششون نمیاد. نه هیچکدوم عقل کل هستن نه نظر هیچکدوم درست تره و نه نظر هیچکدوم حقیقته. به زور هم نمیشه نظر بقیه رو تغییر داد. به همین دلیل مثلا برای یک بازی و فیلم و سریال طیفی از نمرات از زیاد به کم وجود داره و یا لیست های برترین فیلم ها و بازی ها و سریال ها تفاوت های زیادی باهم دارن و یا نظر هر سایت و مراسمی در بحث جوایز و بهترین متفاوته و مثال های زیاد دیگه ای و نظر همه قابل احترام. نکته ای که این وسط خیلی مهمه احترام به نظر و سلایق همدیگه هسته. ای کاش فرهنگ احترام جا بیفته. نقد هم جدا از سلیقه و نظر نیست فرقش با نظر و سلیقه معمولی اینه که موشکافانه تر و تحلیلی تره. تفاوت مخاطب خاص و عام همینه. هردو نظر و سلیقشون رو دخیل میدن ولی منتقد با تحلیل و موشکافی این کار رو انجام میده. مخاطب عام به کلیات یک اثر میگه خوب و بد و بهتر و بدتر مخاطب خاص به جزئیات و درنتیجه کلیات. مخاطب خاص هم خودش از درون مخاطب عام پدید میاد. یه مثالی از تفاوت دیدگاه ها میزنم مثلا همین قسمت ۳ GOT یه عده چه منتقدا چه مخاطبین عادی تو تمام جهان (میتونید برای نمونه بررسی این قسمت رو به فارسی یا انگلیسی سرچ کنید یا به بحث ها و دیدگاه های reddit و gamespot و ign و یا سایت های مرتبط ایرانی مراجعه کنید) میگن عالیه یه عده میگن فاجعه یه عده هم دیدگاهی در حد وسط دارن (خود بنده حقیر متوسط رو به پایین البته منتظرم قسمت های بعدی بیاد تا قضاوت نهایی رو برای خودم بکنم).
        امیدوارم همه دوستان موفق باشن.

        • Old_Gamers گفت:

          حرف شما کاملا درست هست دوست گرامی . ماها که اینجا جمع هستیم همگی متعلق به جامعه گیم هستیم و به یک خانواده تعلق داریم . بعضی ها که نظرات متعصبانه خودشون رو وحی مطلق فرض میکنن و هرکس مخالف نظرشون رو میخوان از میدون به در کنن این واقعیت رو فراموش کردن که ما هم خانواده هستیم . باید یاد بگیریم به نظر مخالف دوست گیمر خودمون اهمیت بدیم و در حالی که مخالفش هستیم اون رو به عنوان یک عقیده قبول داشته باشیم . اینطوری فضا و جو سایت هم از این حالت نا بهنجار خارج میشه و تبدیل به محیطی دوستانه میشه . در مورد سلیقه هم با شما موافقم منتقد هم هرچقدر در مورد بازی اطلاع داشته باشه و ریز و بم بازیها رو بشناسه باز هم انسان هست و صاحب سلیقه هستش که روی نمره دهی تاثیر میزاره و گریزی هم ازش نیست . اما یه چیزایی هست که شاهکار مطلق هست و هیچکس نمیتونه بگه بد هست و به سلیقه من نمیخوره مثلا اخرین مدل گوشی ایفون رو اگر قیمت کاذبش رو فاکتور بگیریم کمتر کسی پیدا میشه که ارزوی داشتنش رو نداشته باشه .

          • AliEM گفت:

            درود بر شما.
            سخن شما صحیحه ولی ببینید در همون موارد شاهکار هم اختلاف نظر هست شما اگه نمرات بازی ها و فیلم ها و سریال های شاهکار رو دقت بفرمایید مثلا از ۱۰ شروع میشه تا ۷ و حتی پایین تر. چرا مراسم ها در بحث بازی و فیلم و سریال در بسیاری از موارد جوایزشون در هر شاخه تفاوت داره؟ چرا لیست برترین سریال ها و فیلم ها و بازی های تاریخ از نگاه هر سایت و منتقد تفاوت هایی باهم دارن (حتی مثلا پدرخوانده هم تو همه لیست ها اول نیست)؟ اینجاست که بحث سلیقه میاد وسط. در بحث گوشی هم چه مردم چه منتقدا بحث سلیقه میاد وسط. بحث من اینجا درآرزوی داشتن نیست (گرچه اینم بدونید همه به دنبال داشتن بهترین گوشی هستند ولی همه به دنبال داشتن گوشی اپل نیستن چون پرچمداران اپل در هرسال در همه زمینه ها بهترین نیستن) بحث سر بهترین بودنه که هیچ گوشی ای در هرسال در همه زمینه ها بهترین نیست. هر گوشی پرچمداری در هرسال نکات مثبت و منفی خودش رو داره و در هر زمینه ای برترین تفاوت داره. مثلا بهترین گوشی ها در سال ۲۰۱۸ موارد زیر هستند:
            Google pixel 3
            Oneplus 6
            Samsung Galaxy S9
            Huawei P20 Pro
            Samsung Galaxy Note 9
            Apple Iphone Xs
            LG G7 ThinQ
            Sony Xperia XZ3
            Apple iPhone 8
            Huawei Mate 10 Pro
            و یه سری گوشی قدرتمند دیگه که یادم نیست.
            اما حاکم مطلق ۲۰۱۸ کدام یک از گزینه‌های بالا است؟ اگه تحلیلی براساس بهترین قضاوت کنیم هیچکدوم برتری مطلق ندارن. مثلا بهترین دوربین مربوط به گوگل پیکسل ۳ هسته. بهترین باتری مربوط به هوآوی میت ۲۰ پرو هسته بهترین طراحی سلیقه ای هسته و… . اگه هم براساس افراد مختلف خب قاعدتا سلیقه ها متفاوته و هر گوشی در یه زمینه قوی تره و بنابراین انتخاب افراد هم متفاوت.
            Apple Iphone Xs گرون ترینه و پرطرفدارترین ولی نه بهترین و قدرتمندترین و نه انتخاب اول همه.
            یه نگاهی به لیست بهترین های سایتا چه خارجی چه داخلی اگه بندازید تفاوت ها زیاده و مثلا یکی گفته اپل یکی گفته گوگل یکی گفته هوآوی یکی گفته نوت سامسونگ و…
            و اینجاست که می بینیم سلیقه در تمام زندگی و در همه موارد دخیله!!!
            امیدوارم متوجه منظورم شده باشید و موفق باشید.

    • mahdi.gamer77 گفت:

      @۰۰peyman00
      جوابت فقط پوکره 😐 😐 😐 😐

  • من که گفتم بعضی منتقدا از روی لج و علاقه شخصی (یعنی به چیز های مثبت بازی نگاه نمیکنن و فقط بهش نمره پایین میدن) باعث شدن این بازی ضعیف بشه ولی در اصل یه تجربه سرگرم کننده هست که من نمیتونم بازیش کنم

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای آریامقدم
    فروش عالی ، سونی فن ها راضی ؛ گور بابای ناراضی…همین :rotfl:

  • Su35.Flanker گفت:

    بروزرسانی بازی رو گرفتم و بعد از اون مشکلات فنی بازی عملا به صفر رسیده هرچند قبل از اون هم مشکلات بازی جوری نبود که مانع روند بازی بشه و خلاصه میشدتو باگها و کرش های ریز اما الان عملا عاری از مشکلات فنی شده یاحداقل من دیگه اون مشکلات رو نمیبینم

  • به عنوان یه سونی فن میگم ۸,۷ زیادیشه. به نظرم ۷,۸ نمره ی اصلیشه.
    .
    نکات منفی:
    گان پلی نه چندان دلچسب
    AI انسان ها و تک دشمن ها زیاد خوب نیست
    باس های تکراری و راحت
    .
    نکات مثبت:
    مبارزات با Horde
    محیط بازی
    آب و هوای پویا
    گرافیکی که از بازی های سونی انتظارش رو داریم
    موتورسواری خوب (میتونست خیلی بهتر باشه اگه سازنده ها چندتا مورد رو عوض میکردن)
    .
    تنها مشکل من با نقدهای اکثر منتقدها اینه که انتظار لست آف آس اپن ورلد داشتن واسه همین وقتی انتظاراتشون برآورده نشد، نمره ی بیش از حد پایینی دادن. همون سایت ها به SoD2 نمره ی بالاتر یا مشابه به DG دادن درحالیکه DG صدبرابر بهتر از SoD2 هست. همین الان هم گندش دراومد که منتقد GameSpot بخاطر اینکه تمام زامبی های بازی “سفیدپوست” هستن و شخصیت اصلی بازی یه “مرد سفید پوست” هست به بازی ۵ از ۱۰ داده! اگه همون منتقد بازی رو بازی کرده بود میدونست چرا زامبی ها سفید هستن چون دلیل داره.

    • وقتی اون منتقد خرافی گیم اسپات میاد اون طور بازی رو نقد میکنه این چرت و پرت ها و شر و ورا رو از نکات منفی در نظر میگیره من دیگه چی بگم اگه نقد کردن اینه اگه قراره نمره بازی رو یسری خرافاتی تعیین کنن من دیگه حرفی ندارم ومیرم تو افق محو شم :-((

  • کامنتارو که میخونم، میبینم سونی فنا همه هستن و دارن از بازی تعریف میکنن و گیمفا هم به طرز ناعادلانه ای نمره بازی رو زیاد داده!
    این بازی با اون همه هایپ و تاخیرش فقط یه کپی سطحی از بازیای بهتر open world action adventure هست!!!
    فکر کنم از بس زامبی شبیه به هم توی بازی دیدم که دیگه تا یه ماه دلم نخواد چشمم به هیچ زامبی ای بخوره! کاشکی دیدش اول شخص هم بود تا مردم بیش تر متوجه افتضاحی بشن که دارن بازی میکنن!
    عجیب تر از همه هم نمره ای هست که گیمفا بهش داده و اینو بهتون بگم به هیچ عنوان لایق نمره بالای ۸ نیست!
    ربطی هم به این که سونی فنا زیاد شاهکار دیدن هم نداره چون این بازی از نظر همه Trash هست!

    • Y PS گفت:

      میگم میخوای کلا سونی فنا نباشن تو سایت؟ اصلا حرف نزنیم خوبه؟ چطوره فقط شما صحبت کنی ما استفاده کنیم؟
      “نمره نا عادلانه”؟! نمره نظر منتقده و یکی ممکنه ۱۰ بده و یکی دیگه ۰ شما هم میتونی نمره خودتو بدی
      “این بازی از نظر همه Trash هست”! خب الحمدلله نماینده “همه”رو پیدا کردیم :rotfl:

    • Mikasa گفت:

      جمله اخرت کاملا فنبوی بودنتو مشخص میکنه D:
      متای بازی بالای ۷۰هستش یعنی بالای ۷/۱۰
      شما به ۷/۱۰ میگی trash?

    • مردم کور نیستن میبین وگرنه user score هشت نمیشد شما هم نظرت رو برای خودت نگه دار با بازی حال نکردی درست چرا میخوای نظرت رو به دیگران تحمیل کنی زوری که نیست کسی دوست داشته باشه بازی میکنه کسی هم نخواد نمیکنه به شما مربوط نیست(خطاب به day dreamer)

  • Legion2 گفت:

    جای اون دوستمون خالیه که می گفت چون بازی های پلتفرم شما متای پایینی دارن بازی های اشغالی ان

    هرچه متا بالاتر بازی شاهکارتر!!!!!!!!!!!!!!

    کجایی واقعا؟

  • Mrm7799 گفت:

    تا الان که از بازی خیلی راضی بودم و هیچ مشکل خاصی ندیدم البته باید بگم که من بازی رو آپدیت کردم و شاید بدون آپدیت مشکلاتی داشته باشه.
    باید بگم که بازی فوق العاده ای هست و به خاطر نمرات اصلا این بازی رو نباید از دست بدید ولی انتظار یه شاهکار مثلrdr2 یا tlou رو نداشته باشید.
    بازی به تنهایی تجربه فوق العاده ای رو براتون فراهم می کنه و ترکیبی از بهترین های این سبک هست ولی بدون نوآوری جدید.

  • Nightwolf گفت:

    نقد منصفانه و جامعی بود. من که حسابی لذت بردم از این بازی. کلا بازی های زامبی محور برام جذابیت زیادی دارن. حتی ددرایزینگ ۴ با اون همه ایراد برام خیلی جذاب بود.
    کلا بازیای زامبی محور معمولا خیلی نقد های تندی دریافت میکنند. نمونه اش دایینگ لایت و دد ایلند و دد رایزینگ و اخیرا هم جنگی جهانی زد و دیزگان (البته به جز لست او اس).
    کلا پیشنهاد میکنم بازی کنید حتما.

  • Proletarius گفت:

    آقای آریا مقدم گان پلی بازی بده و نقطه ضعفه این بازیه جالبه که تو موارد مثبت ذکر شده

  • Kenji-ehsan گفت:

    ببخشید من پاسخ شما رو زدم
    مشخصات احتمالی کنسچل بعدی سونی از یک دولوپر حاضر در کنفرانس دولوپر های سونی لو رفته که جالب بوده کسی بهش اشاره نکرده
    ۷nm custom AMD Zen CPU – eight cores and a clock rate of 3.2 GHz
    Custom AMD Navi GPU – ۱٫۸ GHz, 56 compute units, 12.9 teraflops of power (previous leak: 14 TF)
    Ray-tracing capability (hardware-based)
    ۲۴ GB RAM
    Custom embedded SSD paired with an HDD
    No mention of PSVR 2 (previous leak said it would be introduced)
    Backwards compatible but only natively with PlayStation 4 – PS3 compatibility as part of PS Now
    شخص مدعی عکس از کنفرانس رو هم منتشر کرده
    Reddit
    https://www.reddit.com/r/PS5/comments/bhabap/well_here_we_go/

  • وقتی اقای اریا مقدم به یه انحصاری سونی این نمره رو بده یعنی قطعا عالیه:)

  • pezhmanm666 گفت:

    فقط کسی که بازی کرده .میتونه درست نظر بده .امتیازتون کاملا به نظرم منصفانس.کسی walking deadخوشش بیاد حتما این بازی رو تجربه کنه

  • Nima.1371 گفت:

    کاملا منصفانه بود.قطعا اگه نسخه ی اپدیت شده به دست منتقدا می رسید متاش همین حدود میشد.یک بازی بسیار خوب اما شاهکار نه.

  • Sasan68 گفت:

    گیم رو تجربه کردم و به پایان رسوندم-گیم دارای گرافیک خوب و دلچسبی هستش-اما در کل بازی گیم پلی و مراحل قوی نداره و یکنواخت میشه-یک بازی هستش که بیشتر میشه اون رو یک گیمی که میشه تقریبا با هدف زامبی کشتن توصیف کرد و گیمر هایی که از این نوع گیم پلی لذت میبرن باید امتحان کنن-فکر میکنم روایت داستان جذاب نیست و تا پایان چیز خاصی ارائه نمیده-نویسنده می‌خواد حرفه ای دیالوگ بگه ولی فکر میکنم نتونسته موفق بشه…به نظرم نکته ی مثبتی که در گیم هستش گرافیک اون هست که کاملا هم انتظار میرفت-و در آخر بازی حرفه ای و آماتور هم نیست و چیزی مابین این هستش که میتونه سرگرم کننده باشه اما قطعا نمیتونه یک برند و شاهکار مانند last of us باشه- به امید موفقیت بیشتر سازنده و تشکر…

  • mo1234 گفت:

    اتفاقا یکی از بزرگترین ایرادات بازی گان پلی بازیه که شما مثبت دادین اصلا حس تیر خوردن به طرف مقابل رو بهت دست نمیده aim گیری هم خیلی مشکل داره تیر نمیخوره به طرف این بازی که کپی برابر اصل the last of us کاش حداقل یذره به گان پلی the last شباهت داشت ولی در کل بازیه خیلی خوبیه ( صرفنظر از باگ های متعدد از قبیل گیر کردن موتور در درخت بگیر تا سر بدون بدن و راه رفتن در هوای معلق ) به دوستانی که میخان شروع کنن بگم تا وسطای بازی تحمل کنین و ادامه بدین چون از وسطای بازی یه جهش خیلی عالی بازی میخوره و لذتبخش تر میشه با تشکر

    • Mikasa گفت:

      کلا بازیش اون حس ضربه و فیزیک رو نداره
      تو تلو هر ضربه ای که با مشت یا لوله فلزی به زامبیا میزدیم حس ضربه و قدرت داشت یا تو گاد هر دفاع و پرتاب تبر و ضربه اون حسو می رسوند تو دیزگان اینطور نیست اصلا
      گان پلیشم اره من خوشم نیومد
      فیزیک بازیم برای من لااقل در حد بازیای ۲۰۱۷ ب بالا نیست ( بی تجربگی استودیو رو نشون میده)
      هرچند این نسل چون صنعت گیمینگ گند حسابی زده و بازی و ip های AAA جدید کم داشتیم حتی عناوینی مثل دیزگان یا sea of thieves هم باید مورد حمایت گیمر قرار بگیرن تا لااقل استودیو هاشون اعتماد به نفس بگیرن نسل بعد یه بازی خوب بدن
      امیدوارم سرنوشت بند استودیو مثل گوریلا بشه نه استودیوی درایوکلاب

  • AAACE گفت:

    ان.حصاری :pain: :pain:

    از اون تریلر هاشم مشخص بود یه همچین چیزی در بیاد , هر بازی که اواخر پشت به پشت تریلر میده اونم در این سطح باید بهش شک کرد
    TEASER بودن فقط
    کاری به نمره هم ندارم

    قبلا هم گفتم >> خشک و خسته کننده

  • Vito.Key گفت:

    خاص پسند مثل دوست من که رفت پیش خریدش کرد به عشق این سبک که دوس داره و الان پشیمونه. بازی بدی نیست ولی ۸٫۷ زیاده واسش

  • Parsa_56 گفت:

    نقد بررسی عالی بود . اقا محمد واسه ایکر خیلی دعا کن . وقتی خبر سکته رو شنیدم چند ثانیه قلبم نزد . 😥

  • DGD گفت:

    نقد بازی با نمره داده شده کاملا در تناقض هست
    اشکارا احساسی نمره داده شده

  • Gerard گفت:

    گان پلی بازی رو شما + دادید 😐 😐 😐
    گان پلی بازی واقعا ضعیفه شما چجور + دادید خدا داند 😐

  • میبینم ارتور مورگان عزیز چقدر خاطر خواه داره همه اواتارشون رو ارتور انتخاب کردن راک استار جون مادرت این بازیو برا ما هم بده بیرون و یه چند ۱۰ میلیون نسخه ای دیگه ازش بفروش

  • Senatorbigy گفت:

    پس چیز خوبیه :inlove: الان ظرفیت دوش رو کسی میفروشه تو سایت؟ ?:-) tnxXxx

  • abdollah_a2 گفت:

    همین اگه انحصاری مایکرو بود همه بدون استثنا میزدن تو سرش و القابی مثل نارگیل چینی بهش میدادن ولی حالا که ماله سونیه حقشو خوردن، قضیه ی دیترویت هم باز همین بود
    حالا به اون میگید نارگیل چینی بگید ولی اینجا دیگه رنگ عوض نکنید
    نمره هم که کم نزاشتید حالا یا به خاطره جو سایت و خاص بودن یا موارده دیگه ولی مشخصه زیاد دادید
    خیلی خوبم میخواستید نمره بدید ۷٫۵ یا ۸ دیگه

    • Mikasa گفت:

      چرا میزدن تو سر مایکرو ؟ برای اینکه کل سال سه تا انحصاری داشت دوتاش خراب میکردن
      سونی پارسال :
      god of war متا ۹۴
      shadow of the colossus متا ۹۱
      astrobot متا ۹۰
      tetris effect متا ۸۹
      spiderman متا ۸۷
      یه سال سونی از کارنامه ی کل نسل مایکرو مفید تر بود
      این وسط چند تا عنوان متوسط هم عرضه کنه چیزی ازش کم نمیکنهD:

      • abdollah_a2 گفت:

        البته منم نمیگم نزنن تو سره مایکرو دی: ولی اینجا هم دیگه رنگ عوض نکنن با حرف های حقشو خوردن و این مدلی
        وگرنه صد در صد که سونی همین یک سالش به اندازه ی کل نسل مایکرو میارزید، اینا رو که با هم مقایسه نکردم
        اگه نظرات رو میخوندی همه میگفتن متا بالای ۸۵ و حتی نامزد بازی سال، کسی هم از گل کوچیک تر میگفت میریختن سرش، حالا حرفم اینه که همینا بازم قبول نمیکنن بازی در اون حد نبوده اصلا
        من خودم سونی فنم ولی الان یه جو بدی ایجاد شده که هر چیزی ضد سونی بخوای بگی سریع برچسب مایکرو فن بهت میخوره یا هیتر!
        نظرات شما رو هم خوندم همیشه حرفای درست و به حق میزنید کاشکی کاربرای مثل شما بیش تر بود

        • Mikasa گفت:

          کلا اره یا آدم باید فن متا باشه
          یا نباشهD:
          یا فن جوایز باشه یا نباشه
          کسی ک به متایsea of thieves گیر داده به اینم باید بده و بلعکس…
          دیزگانم متاش به نظر من به حقه
          از همون اول در همون حد بود چیز جدیدی برای ارائه نداشت دقیقا یه فرم کلیشه ای بازیای نسل هشتی که همشون دارن میشن شبیه هم (گاهی حس میکنم بازیا فقط اسکینشون عوض میشه!)
          نمیخواستم اینو بگم دیگه مجبورم ولی نمره سایت به این بازی خیلی خیلی بالاست “به نظر من”
          کلا گیمفا طوری نمره میده نه سیخ بسوزه نه کباب ریسکی تو نمره دادنش نیست

  • SoroushAghaee گفت:

    آقا قضیه این این درخت نارگیل ماکرو چیه ؟

    من هنوز نفهمیدم منظور چیه ؟

  • D_A_R_K_1One گفت:

    و همچنان شما در حال بحث کردن و من بازی کردن… 😀

  • Old_Gamers گفت:

    خیلی نمره بالا دادید . نمره نزدیک ۹ دادید به یک بازی متوسط مایل به خوب . نمره نزدیک ۹ متعلق به شاهکارهای این صنعت هستش . قدر نمرات رو بدونید . متای نزدیک ۷۵ یعنی نمره ۱۵ از ۲۰ بدین معنی که بازی خوب هست ۸۰ یا ۸۵ یعنی بازی عالی هست نزدیک ۹ هم یعنی شاهکار به نظر میرسه شما درک درستی از اسکیل و درجه بندی نمرات متا ندارید . اگر برای نقد و نمره دادن بازیها به شما دستور العملی داده میشه که هیچ دیگه حرفی باقی نمیمونه .

  • دوستای عزیز مرسی بابت نظراتی که دادید. حالا چه انتقاد و چه تعریف و تمجید. چند نکته رو عرض کنم خدمتتون
    ۱- سعی کنید زیاد خودتون رو درگیر این نکنید که کدوم نویسنده طرفدار سونی یا مایکروسافته چون معمولا خودتون رو به اشتباه میندازید. توی یک محیط حرفه‌ای نباید طرفدار یک کنسول یا یک بازی بودن تاثیری روی کار ما بذاره و واقعا هم نذاشته. این که من بیام خیلی رک بگم که طرفدار چه کنسول یا شرکتی هستم قطعا بعدا داستان درست خواهد کرد. ولی در این حد بدونید که بنده گوشی که دستم می‌گیرم محصول مایکروسافت هستش و با تی شرت مایکروسافت میرم بیرون 🙂 همون طور که گفتم سعی نکنید که علاقه نویسنده‌ها رو حدس بزنید چون به اشتباه میفتید
    ۲- سعی کنید اول بازی رو خودتون انجام بدید و بعد از نمره یا نقد انتقاد کنید
    ۳- و نکته سوم و آخر. عزیزان، اگر قرار باشه که من بیام نظر شخصی بنویسم یا چون از فلان بازی خوشم اومده بهش نمره بالا بدم، قطعا نمیام توی یک رسانه‌ای مثل گیمفا کار کنم. میرم پیج اینستا میزنم که شخصی باشه. وقتی یک بازی مشکل داره نمیتونم بیام توی نقدم و همه مشکلاتش رو انکار کنم، ماست مالی کنم و آخرشم بیام یک نمره نزدیک متا بدم و خودمو از انتقادها راحت کنم. عکس این قضیه هم صادقه.
    موفق باشید

    • Mikasa گفت:

      شما نظر و نمرات خودتو بده منتقد باید حرف خودشو بزنه
      من با نمره شما مخالفم ولی کلا اینطور درست نیست که همه یه نمره ی واحد و یکسان به یه بازی بدن و درک‌میکنم حرفتو
      فقط من انتظار نقدای جنجالی تری تو این سایت دارم به عنوان مخاطب حس میکنم به حد کافی بازیا رو به چالش نمیکشین (کل منتقدای سایت)
      اونقدر منتقد باید شجاع باشه ایراداتی ک میبینه رو بگه و‌ براحتی نمره کم کنه

    • Old_Gamers گفت:

      جناب اریا مقدم مسلما شما باید نظر شخصی خودتون رو بدید دوستمون هم در زیر اشاره کرد به موضوع . اصلا بحث علاقه شما به پلتفرم خاصی نیست . شما از بازی ایرادات قابل توجه گرفتید مثل تکراری شدن مراحل و خسته شدن گیمر که ایراد کمی نیست همینطور باگ و لودینگ تکراری بعد نمره نزدیک ۹ به بازی دادید . گفتید که بازی سلیقه ایی هست یعنی یکی ممکنه خوشش بیاد و یکی دیگه بدش بیاد بعد فرمودید اگر کنسول پی اس فور دارید تجربه این عنوان بر شما واجب هست . خوب این موارد با هم منافات داره . بهرحال شما نظرتون رو همینطور که باید بگید گفتید و به نکات بد و خوب بازی اشاره کردید ولی نتیجه گیری شما با گفته هاتون سازگاری ندارد .

      • @Mikasa
        ارجاعتون می‌دم به نقد بازی‌هایی مثل Hitman 2، Shadow of the Tomb Raider و یا حتی World War Z. بودن بازی‌هایی که کم نمره دادیم و کاربرا هم اعتراض داشتن به نمره. منتهی متوجهم که از “نقد جنجالی” منظورتون صرفا نمره نیست. داستان اینه که من نمی‌تونم بیام اینجا و از یک بازی ایراد الکی بگیرم که بیان بگن به به عجب منتقدیه و چیزی از زیر دستش درنمیره. نه من، هیچ‌کس در گیمفا اینطوری نیست. با این وجود نقد‌هایی که کاربر با نمره مخالف باشه تا دلتون بخواد داشتیم. اون سه تا بازی که گفتم چون معروف‌تر بودن و نوشته‌های خودم بودن مثالشون زده شد.
        @Old_Gamers
        خوشحالم که شما نقد رو خوندید. پس قاعدتا باید اون قسمت از نقد رو هم خونده باشید که گفته شده بازی سلیقه‌های مختلف رو دربرمی‌گیره. بله سلیقه‌ای هستش ولی چه تضمینی وجود داره که به سلیقه کی نخوره؟ آره شاید بشه با تریلر حدس زد که این بازی مورد علاقه شخص هست یا نه اما تجربه یک چیز دیگست. وقتی یک بازی از نظر من اومده ۸٫۷ گرفته یعنی بازی خیلی خوبیه پس حتما باید تجربه بشه. حالا این امکان هم وجود داره که با سلیقه همه هم‌خوانی نداشته باشه و اما در مورد نمره. اجازه بدید یه سر بزنیم به متاکرایتیک و بازی AC Origins. ایرادات بازی حتما در جریان هستید که شامل باگ‌ها، تکراری بودن مراحل فرعی و اصلی هستش و این دو مورد تقریبا همه جا گفته شدن. از قضا اونجا انجام دادن مراحل فرعی خیلی واجب‌تر از بازی دیزگان هم هستن، یعنی مشکل ملموس‌تره. متای بازی چنده؟ ۸۵. بسته به این که این مشکلات تا چه اندازه می‌تونن آزاردهنده باشن نمره کم میشه

        • Old_Gamers گفت:

          بله نمره کاملا سلیقه ایی هست من در کامنتهای بالا هم گفتم که منتقد هم بالاخره انسان هست و صاحب سلیقه و قطعا در نمره دهی تاثیر داره و گریزی هم بهش نیست . تکراری بودن مراحل اصلی و فرعی در اوریجینز باعث شد من بازی رو نصفه کاره ول کنم واقعا دیدم دارم اتلاف وقت میکنم هنوز رو سیستمم هست و شاید یه روز برم تمومش کنم . در مورد فارکرای ۴ هم همین مشکل رو داشتم و احساس کردم دوباره دارم نسخه سوم رو بازی میکنم . به نظر من این ایراد خیلی بزرگی برای یک بازی هست که شما هم در مورد این بازی بهش اشاره کردید . و قاعدتا نباید چنین نمره ایی میدادید حالا به هر حال نقد شما هست و اختیار نمره اش هم دست شماست . به نمره متای اوریجینز اشاره کردید و اونو مثال زدید . یعنی منظورتون اینه که چون متای اوریجینز شده ۸۵ پس مراحل اصلی و فرعی تکراری مشکل به حساب نمیاد برای یک بازی .؟؟ قطعا اینطور نیست و خود شما بهتر این موضوع رو متوجه هستید . ضمنا بحث متا قرار بود مهم نباشه توی این سایت بنابه گفته اکثر نویسندگان سایت پس لطفا خیلی بهش استناد نکنید . میتونه به سیاستهای فروش و سود دهی و هزار عامل دیگه مربوط بشه .

          • اتفاقا تکراری بودن مراحل یک مشکل خیلی بزرگ محسوب میشه و شخصا توی بررسی‌هام روش مانور زیادی میدم. دیزاین و تنوع مراحل اگه از کیفیت کافی برخوردار نباشن خب کی میاد ۲۰ ساعت وقتش رو پای اون بازی “تلف” کنه؟ بحث اینه که این عدم تنوع گاهی اوقات توی یک بازی بازی بیشتر به چشم میاد یک جا کمتر. حالا این‌جا دیزگان کمتر و اوریجینز بیشتر. حالا چرا کمتر؟ توی نقد بهش اشاره شده
            و اما در مجموع، نظر شما اینه که با توجه به نقاط ضعف باید نمره کمتر میشد. بذارید خیلی کلی بگم من، گاهی اوقات توی یک بازی یک استاندارد رعایت نشده، خب این ضعف هستش و درسته. ولی این ضعف چقدر به چشم میاد؟ یک بازی مثل AC Unity باگ داره، دیزگان هم باگ داره. حالا سوالی که پیش میاد اینه که اگر من می‌خوام بابت مشکلات فنی یونیتی n نمره کم کنم، از دیزگان هم همینقدر باید کم بشه؟ موضوع اینه که نقاط ضعف بازی اونقدری چشمگیر نیستن که نمره رو خیلی کاهش بدن. من به شما قول می‌دم بالای ۷۰ درصد کسایی که این بازی رو تجربه میکنن اصلا مشکلی با شخصیت پردازی کاراکترها ندارن. چون بقیه کاربرا احساس نمیکنن پس من میتونم بیام توی نقدم ازش بگذرم؟ خیر! یک استاندارد رعایت نشده و باید ازش انتقاد بشه. حالا این استانداردی که رعایت هم نشده، تا چه اندازه روی لذت بازیکن از بازی تاثیرگذاره؟ این سوالی هستش که اگر جوابش رو داشته باشید خیلی از ابهامات برطرف میشه.

            • Old_Gamers گفت:

              بله این هم حرف درستی هست . شاید یکنفر اصلا دوست داشته باشه مرلحل تکراری بره و از بازی خوشش بیاد . ویا داشتن باگ که خیلی برای خودم مهم نیست بشدت یکنفر منتقد رو از بازی زده بکنه . ولی اگه نظر شخصی من رو بخواهید وجود مراحل تکزاری و خسته کننده جزو همون رعایت نکردن استانداردها محسوب میشه .

  • PlayDead گفت:

    ممنون بابت نقد زیباتون :yes:
    بازی بسیار لذت بخشه و حس خوبی بهتون میده اصلا مگه چندتا بازی زامبی محور جهان باز داریم که تا این حد گرافیک و محیط عالی و داستان خوبی داشته باشه؟
    نکات مثبت بازی بسیار زیادتر از نکات منفیه و سازنده ها هم خیلی سریع با آپدیت ها مشکلات بازی رو برطرف کردن و بازی بسیار از لحاظ فنی مطلوب شده الان…بازم میگم سازنده های این بازی براش خیلی زحمت کشیدن و اینو وقتی بازی کنی متوجه میشی و کاملا استایل بقیه ی شاهکارهای سونی رو داره.

  • nfs3forever گفت:

    با تشکر از منتقد گرامی متاسفانه با اکثر تعریف و تمجیدها و نکات مثبت بازی از دید ایشون مطلقا هم عقیده نیستم .
    اولین و اساسی ترین نقطه بازی سوژه بازیست یعنی زامبی کشی ! سالهای سال از کلیشه ای شدن این سوژه در بازیها و فیلمها میگذرد و بازی زامبی کشی اساسا برای بد بودن بازی کافیست آنهم به عنوان انحصاری سونی ۴ به استثنای است آف آس . جناب شینجی میکامی به عقیده من اگر میدانست انقدر این سوژه تکرار خواهد شد اصلا زامبی خلق نمی کرد و اصلی رزیدنت اویلی نمیساخت .
    مورد بعدی تعریف از گرافیک هنری بازی ! آنهم در اواخر نسل هشتم واقعا عجیب است . حقیقتا چه از لحاظ بافت ها و چه جنبه هنری حتی به نزدیکی اسسینز کرید سیندیکیت بی ادعا نمی رسد با وجود لست آف آس نسل هفتمی یا بتلفیلد ۴ یا کرایسس ۳ گرافیک بازی در حد خوب های نسل هفتم قرار دارد . در اینکه این گرافیک فنی و هنری برای سال ۲۰۱۹ شایسته نیست شک نکنید .
    گیم پلی بازی به عنوان یک بازی جهان بازی وسیع نه تنوع خوبی دارد نه ویژگی های منحصر به فردی و نه ذره ای نوآوری ! کشتن دشمنان با سلاح گرم و سرد کاملا مشابه صدها بازی دیگر ، مخفی کاری کاملا کلیشه ای و تکراری ، سیستم ساخت و ساز ساده بازهم تکرار مکررات و دیگر …. هرچه فکر میکنم چیز دیگری در گیم پلی این بازی اصلا وجود ندارد ! دوستان فقط گیم پلی این بازی را صرفنظر از تفاوتهای ژانر و سبک و… با رزیدنت اویل ۶ مقایسه کنید . به عقیده بنده گیم پلی رزیدنت اویل ۶ گفتم کاری به ترسناکی یا چیزهای دیگش ندارم فقط گیم پلیش نبوغ آمیز و کاملا بدیع بود و دقیقا گیم پلی اویل ۶ در نقطه مقابل days gone قرار میگیرد .
    قصد اسپویل داستان ندارم همین قدر بدانید چیز دندانگیری ندارد نه پیچش های داستانی ، نه غافل گیری نه پیش زمینه غنی و … بیایید داستانش را با رزیدنت اویل دو ۱۹۹۸ مقایسه کنید قضاوت با خودتان .

  • Danial __zh گفت:

    سلام خدمت دوستان. من سونی فن هستم از زمان ps2 تقریبا ۹۰% بازیای انحصاری (به جز ورزشی) رو بازی کردم. 😉 در اینجا قصد دارم اشکالات این بازی رو بیان کنم.
    البته بازیهای مایکروسافت هم این دو سال رو pc کامل تجربه کردم. نظر شخصی من اینکه این بازی در حدی که انتضار داشتم نبود. از زمان معرفی با دیدن تریلر ها هم متوجه شدم قرار نیست بازی فوق العاده ای نصیبم بشه.
    از مشکلات فنی نگم حتی بعد از اون آپدیت ۱۶ گیگابایتی و آپدیت ۵ گیگابایتی که اخیرا اومده همچنان مشکل لود بافت ها هست که ده ها ویدیو ازش تو یو . تیوب گذاشتم . متاسفانه از یه انحصاری همچین توقعی نداشتم که لودینگ های فوق العاده طولانی داشته باشه. در حدی که با ps4 fat (که من دارم) اگر تو لودینگ اولیه مشغول چرخ زدن تو محیط کنسول باشید حتی ممکنه مجبور بشید کنسول رو ری استارت کنید و هنگ میکنه. البته رو اسلیم هم وضعیت همین بود پرو نمیدونم. این مشخص میکنه بازی بهینه نیست.
    مورد بعد اینکه زمانیکه موتور سواری میکنید تو سرعتهای بالا افت فریم (حداقل در حد ۲ ثانیه ) میگیره. اینم خودش یه ضعف بزرگ هست. 😐
    مورد سوم اینکه برای میان پرده ها یا هر چیزی اسمش هست حداقل یه لودینگ ۲-۵ ثانیه ای میبینید. در صورتیکه بازی هایی که قبل از این اومدن مثل گاد یا انچارتد یا حتی د لست روی پلی ۳ لودینگ برای همچین چیزی نداشت.
    نمیتونیم هم بگیم د لست فرق داشت این اوپن ورد یا انچارتد اوپن ورد نیست.
    چون گاد او وار اوپن ورد بود و چنین لودینگی حین بازی نداشت عملا یکم ضدحال هست حس بازی از بین میره. :struggle:

    اما نکات مثبتش و اینکه چقدر این بازی رو دوست دارم: :-))
    صداگذاری واقعا عالیه و موزیک های بازی خیلی تحت تاثیر منو قرار داد.
    نسبت به سایر بازیهای این سبک حداقل امسال نسبت به بقیه بهتر بوده.
    یه بدی که نکته مثبت ش هم هست کپی زدن برخی از ایتم ها از د لست هست. مثلا اینکه شما میتونید چوب رو با سیم خاردار ترکیب کنید خب این موارد تو دلست هم بود. یا خیلی از موارد دیگه که اسپویل نمیکنم.

    اما فراموش نکنید دلست تو سال ۲۰۱۳ منتشر شد و من تنها عیبی که از گیمپلی بازی دیدم این بود که بعضی ایتم ها رو دقیق با دستش بر نمیداشت.
    اما دیزگان در سال ۲۰۱۸ حتی وقتی از پله های یه مکان پایین میره پاش رو پله ها نیست و تو هواست.
    یا وقتی با یه شخصیت داری صحبت میکنی میری پشت طرف بازم نگاه جلوش میکنه و کاری بهت نداره کجایی (شخصیت اصلی بازی نه فرعی!)
    از دوستانی که بهشون بر خورد هم عذرخواهی میکنم چون من خیلی به این موارد دقت میکنم و با توجه به انحصاری های دیگه سونی اینا رو بیان کردم.

    من این بازی رو دوست دارم چون تا زمانیکه tlou p2 بیاد میتونه منو سرگرم کنه و داستان نسبتا خوبی داره به همراه موزیک فوق العاده. این بازی هیچوقت نمیتونه مثل بازی های ناتی داگ شما رو دیوونه کنه که البته این توقع رو ازش ندارم.
    موفق باشید. 🙂

  • masoud.diesel گفت:

    سلام به دوستان عزیز و گرامی
    من این بازی رو ۲ روز پیش تموم کردم البته اگه ریا نشه با درجه سختی اخرین درجه ش یعنی survival mode که کارمو بسیار سخت کرد اما از اون جایی که گیم ساده خوشم نمیاد اینکارو کردم ،بقول دوستان نکات منفی و مثبت زیاد داشت
    یک چیز مهم ش که فک نکنم کسی گفته باشه هیچوقت توی هیچ بازی حجم عظیمی از زامبی ها به شما حمله نمیکنن یا اگه میکنن بازی گرافیک لازم رو نداره اما ما شاهد گروه زیادی یا بقول خوده بازی horde بودیم که این بازی رو خیلی جذاب میکرد
    موتور دیکن بسیار باحال بود همین که واقع گرایانه ساخته شده بود و خراب میشد و بایستی بنزین بزنید جالب بود اما اوایلش روی مخه چون باک بعد از پنج دقیقه خالی میشد
    اما بازم میگم اخرش با اینکه سخت بود اما نزاع دیکن با اسکیزو که انقد کشش دادن با سه حرکت ساده اسکیزو زمین گیر شد و میتونست بهتر باشه

  • Hamidwake گفت:

    از نقد شما سپاسگزارم
    بازی بسیار زیبایی بود وقتی بازی میکنی اصلا متوجه گذشت زمان نمیشی گرافیک بازی تو سبک خودش عالیه خلاصه که حالمو خوب کرد

نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا
نقد و بررسی بازی Days Gone | خداحافظ آرامش! | گیمفا