نقد و بررسی عنوان Afterfall: Insanity
![afterfall insanity pc نقد و بررسی عنوان Afterfall: Insanity - گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2013/01/AfterFall-InSanity-PC-_.jpg)
آلبرت انیشتین در جایی گفته: ((من نمیدانم در جنگ جهانی سوم از چه سلاح هایی استفاده خواهد شد، اما مطمئنم که در جنگ جهانی چهارم، مردم با سنگ و چوب به جان یکدیگر خواهند افتاد!)) در بازی Afterfall: Insanity بازیباز پس از جنگ جهانی سوم با دنیایی ویران، وحشی و بی رحم روبرو میشود. دنیایی که در آن انسانها به خاطر یک بطری آب همدیگر را به قتل میرسانند.
سازنده: Intoxicate Studios
ناشر: Nicolas Entertainment Group
سبک: Survival Horror – Third Person Shooter
پلتفرم: X360, PS3, PC
AI روایتی از روانپزشکی به نام “Albert Tokaj” در محیطی پساآخرالزمانی است، امری که با پناهگرفتن در غارهای زیرزمینی ممکن شده است. بازی توسط استودیوی تازهکار لهستانی یعنی Intoxicate ساخته شده است، استودیویی که در ابتدا قصد داشت یک بازی نقش آفرینی به نام Bourgeoisie: Pearl of the Wastelands منتشر کند که ناگهان بنا به دلایلی نامعلوم پروژه خود را متوقف کرد و شروع به ساخت عنوان AI کرد. شاید یکی از عواملی که این بازی را بی کیفیت کرده همین تصمیم گیریهای خودسرانه استودیو Intoxicate باشد. AI یک بازی متوسط شوتر ترسناک است که حوادث آن بیست سال پس از جنگ جهانی سوم در سال ۲۰۳۲ اتفاق می افتد، جایی که با جنگ نازیها، آمریکاییها و شوروی سابق همه چیز با خاک یکسان شده است و مردم فقط به دنبال سرپناهی هستند تا به زندگی خود ادامه دهند. متاسفانه بعد از چندی اینبار ویروسی پخش می شود که تاثیر خطرناک و دیوانهواری بر ساکنین این دنیای پساآخرالزمانی می گذارد و همه را وحشی و درنده می کند. شخصیت اصلی بازی یعنی Albert Tokaj از ساکنان همین دنیا، به عنوان روانپزشکی دلسوز و شجاع از یک سازمان پزشکی مسئولیت دارد تا راهی برای درمان این بیماری و عامل شیوع ویروس را پیدا کند. همان طور که می بینید داستان کاملا تکراری است و نظیر آن را در خیلی از بازیها به خصوص Fallout یا همین Rage مشاهده کرده ایم. شخصیتها اکثرا گذشته ی نامعلومی دارند و روایت داستان بسیار خسته کننده است، البته مثل دیگر بازیهای با این تم داستانی همیشه باید منتظر لحظاتی غیرمنتظره باشیم و این بازی هم از این قاعده مستثناء نیست. روند و تم بازی تقریبا ترکیبی از دو بازی “Dead Space” و “Fallout” می باشد، بسیاری از محیط ها و دشمنان شما را یاد ایشیمورای معروف فضای مرده میاندازد و همچنین بازی کاملا سرراست و خطی است به طوری که هدف شما فقط رفتن از نقطه ای به نقطه ی دیگر می باشد.
بازی با این که فضای ترسناک بودن را به یدک می کشد اما خیلی موفق نشده، بینقص المانهای ترس را به بازیبازان القا کند، ظاهر دشمنان و دیوانهگان همگی آشنا هستند! همه جا تیر و اسلحه پیدا می شود! حمله دشمنان از قبل قابل پیش بینی است ! بازیباز در ابتدا دارای سلاح های سرد است، تعداد تنوع این سلاح ها با این که بالاست اما از نظر دستورکار و میزان خیلی با هم تفاوت ندارد و هیچ گونه چند ضربی هم وجود ندارد. همان طور که گفتم مهمات را در همه جا می توانید پیدا کنید و خیلی کم پیش می آید که با کمبود تیر مواجه شوید و احساس ترس بکنید! خط سلامت بازی هم به مانند دیگر بازیهای شوتر، پس از چند ثانیه پناه گرفتن دوباره پر میشود. از سویی دیگر، یک سری تعقیب و گریز در بازی گنجانده شده که اگر اولین مرحله ی “Dead Space 2” را تجربه نکرده باشید به شما می چسبد! شاید ضعیف ترین بخش گیم پلی مربوط به QTE(بخش دکمه زنی) بازی باشد که به شدت عذاب آور است و علامت دکمه ها در جایی قرار گرفته اند که تشخیص آنها زمان بر و ممکن است موجب باخت بازیباز در ابتدا شود. همیشه یک بازی ترسناک نیاز به یک فضاسازی دلهره آور با نوپردازی خیرهکننده ای دارد. AI تا حدودی در این عمل موفق شده و بخش گرافیک را می توان قوی ترین فاکتور بازی به حساب آورد. موتور پایه گرافیکی بازی UE 3 است که سازندگان در زمینه ی هنری حسابی وقت گذاشته اند و سایهها و نورپردازیها به بهترین شکل حس ترس را القا می کنند البته همان قدر که بازی در زمینه ی هنری حرفی برای گفتن دارد در زمینه فنی افتضاح به بار آورده است. کاراکترها از طراحی خوبی برخوردار نیستند و حرکتشان بسیار خشک و غیر واقعی است.Afterfall Insanity اولین بازی استودیو Intoxicate به حساب می آید که یک سری مشکلات و نقایص فنی دارد ولی چون اولین بازی این استدیو است میتوان آنرا طبیعی دانست ولی با کمی دقت و حوصله می توانستند بازی بسیار باکیفیت تر را تحویل جماعت بازیباز بدهند. اگر بتوانید کمی توقعات خود را پایین بیاورید و احساس کنید که بازی ای به نام Dead Space و Fallout وجود نداشته است حتما AI لحظات خوب و هیجان انگیزی را برایتان به ارمغان می آورد!
نکات مثبت: خلق فضایی تیره و دلهرهآور/طراحی هنری خیرهکننده/ ترکیبی مفید از چندین بازی با این تم
نکات منفی: گیم پلی تکراری و ساده/داستان آبکی و کلیشه ای/فیزیک و طراحی فنی نه چندان جالب/ صداگذاری خشک
گیم پلی: ۵.۵
داستان: ۶
گرافیک: ۷.۵
صداگذاری و موسیقی: ۶
امتیاز فنی: ۶
پر بحثترینها
- نقدها و نمرات بازی Avowed منتشر شدند
- شاید عرضه Xbox Series S یک اشتباه بود
- آیا ایده ساخت Intergalactic از زمان عرضه The Last of Us وجود داشته است؟
- کارگردان Assassin’s Creed Shadows: بازیکنان اگر بیشتر با یک شخصیت بازی کنند، چیز زیادی را از دست نمیدهند
- مایکروسافت نسبت به سونی بازیهای بیشتری برای پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۵ منتشر میکند
- گزارش: Hellblade 2 بهزودی برای پلی استیشن ۵ معرفی میشود؛ احتمال رونمایی در State of Play
نظرات