سینماگیمفا: زُمخت ولی تأمل برانگیز | یادداشتی بر فیلم متری شیش و نیم

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵

بهترین فیلم امسال در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، از نگاه تماشاگران، «متری شیش و نیم»، دومین اثر از سعید روستایی است که انصافا هم فیلم موفقی به شمار می‌رود.

از هر بعدی که به فیلم نگاه می‌کنیم، باید «متری شیش و نیم» را دنباله‌ای و یا شاید عاقبتی بر فیلم «ابد و یک روز» دانست. هم از حیث بازیگران، هم موضوع و هم به لحاظ تکرار کارگردانی البته موفق سعید روستایی. اگرچه باید گفت ابعاد فیلم اول که در سال ۹۴ اکران شد و جوایز زیادی هم برد، به هیچ وجه با فیلم سال ۹۷ قابل قیاس نیست. اکنون با فیلمی روبرو هستیم که علاوه بر زنندگی بالفطره‌ای که دارد، بیننده را به چالش می‌کشد. مخاطب در سالن سینما سکانس‌هایی را می‌بیند که در هیچ فیلم دیگری (دست کم در سینمای خودمان) نظیرش را مشاهده نکرده است و بالطبع، شوکه شدن از دیدن این فیلم جزء جدایی ناپذیر «متری شیش و نیم» است و این امر در سینمای امروز، یک فاکتور اساسی برای جذابیت یک فیلم محسوب می‌شود. اما اگر به «ابد و یک روز» برگردیم، نوید محمد زاده در نقش محسن، یک خرده فروش مواد مخدر بود که فیلم نیز حول مشکلات خانوادگی او پیش‌ می‌رفت؛ در حالی که در فیلم دوم، ما زندگی یک پخش کننده‌ی بزرگ مواد مخدر را شاهد هستیم که البته جنبه‌های خاصی از شخصیت چنین آدمی نیز از جنبه‌های مورد بحث این فیلم است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در ادامه خبر با سینمافارس همراه باشید.

0
0

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید