آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

احتمالا هرکسی که در حال خواندن این مطلب باشد، قبلا اسم World War Z را شنیده و یا شاید هم آن را دیده باشد. World War Z از جمله فیلم‌های معروف ترسناکی است که دنبال کنندگان سینما به خوبی با آن آشنا هستند. چندی پیش یک بازی با همین اسم هم منتشر شد، عنوانی که در ادامه در موردش صحبت خواهیم کرد. عنوانی که در استیم پیدا نمی شود و برای فروشگاه تازه تاسیس Epic Store به نظر تبلیغ خوبی به حساب می رود. بازی‌های زامبی محور بر پایه همکاری، معمولا به سرعت طرفداران زیادی را پیدا می‌کنند و مهم تر از آن، اگر بتوانند یک سری استانداردها را رعایت کنند و به کاربر خود احترام بگذارند، می‌توانند یک سری کاربر دائم داشته باشند. البته این از خصوصیات بازی‌های آنلاین است و عناوین زامبی محور هم از این قاعده پیروی می‌کنند. به عنوان مثال به Left 4 Dead نگاه کنید! Left 4 Dead 2 در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و از انتشار این بازی تقریبا یک دهه می‌گذرد. با این حال هنوز هم کاربران خاص خود را دارد و اکثر بازی‌های زامبی محور بر پایه همکاری تیمی با استانداردهای Left 4 Dead مورد سنجش قرار می‌گیرند. در حالی که بازی‌های مشابه امروزه در بازار کم نیستند و بازی سازان زیادی از این ایده استفاده می‌کنند، اما World War Z یک امتیاز بزرگ نسبت به رقبای دیگر دارد و آن هم اسم خود بازی است! اسمی که می‌تواند توجهات زیادی را به خود معطوف کند. در ضمن همان طور که گفته شد، World War Z بر روی کاغذ، می‌تواند کاربران زیادی را به اپیک استور جذب کند. اپیک استور از زمان تاسیس خود تا کنون توانسته پتانسیل بالای خود را به اثبات برساند. به عنوان مثال در همین چند هفته اخیر، دیپ سیلور و یوبی سافت، بازی‌های بزرگ و مورد انتظار خود یعنی Metro Exodus و Tom Clancy’s The Division 2 را بر روی فروشگاه اپیک منتشر کرده اند. همچنین خبر می‌رسد که فروشگاه اپیک در صدد همکاری با استودیوهای دیگری هم مثل Quantic Dreams و Private Division است که اولی به لطف دیوید کیج و بازی‌هایی مثل Detroit: Become Human، Beyond: Two Soules و Heavy Rain از شهرت بالایی برخوردار است.

بنابراین بدون تعارف، می‌توان تایید کرد که فروشگاه اپیک طی ماه‌های اخیر توانسته عملکرد مثبت و قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد و زنگ خطری بزرگ برای استیم به شمار برود. همچنین در حال حاضر، بازی‌های زیادی در این فروشگاه به صورت رایگان عرضه می شوند. سوای از عناوین تریپل ای که می‌توانید از فروشگاه اپیک تهیه کنید، بازی‌هایی مثل Subnautica، What Remains of Edith Finch، Oxenfree و غیره هم بازی‌های جذابی هستند که هر کدام در بازه‌های زمانی متفاوتی از طریق اپیک استور به صورت رایگان در دسترس بوده‌اند و یا خواهند بود. در مجموع به نظر می‌رسد که این استور نه چندان قدیمی موفق شده تا مخالفین زیادی را به خود جذب کند و هِیترها را ( Hater ) به طرفداران خود تبدیل کند. شاید موفقیت اپیک استور به معنای پیشرفت کردن استیم هم باشد و رقابت این دو در نهایت به نفع پلیرها و بازیکنان تمام شود. اما فعلا بحث در مورد اپیک استور را تمام کرده و بیشتر در مورد بازی World War Z صحبت کنیم، عنوانی که یکی از بازی‌هایی است که نسخه پی سی آن در انحصار فروشگاه اپیک است. همان طور که اشاره شد World War Z را بیشتر با فیلم ترسناکی با همین نام می شناسیم و البته در سال ۲۰۰۶ هم کتابی با همین اسم منتشر شده است. البته این کتاب با اسم Zombie World War هم شناخته می شود ولی WWZ رسمیت بیشتری دارد. اما علاوه بر کتاب و فیلم World War Z، اخیرا بازی ویدئویی آن هم در دسترس کاربران قرار گرفته است. عنوانی که توسط استودیو  Saber Interactive Incorporated توسعه داده شده است. این استودیو اخیرا سابقه کار روی بازی‌هایی مثل NBKA 2K Playground 2، Halo Online و Halo: The Master Chief Collection ( نسخه Xbox One ) را داشته است. Saber Interactive را نمی‌توان به عنوان یک استودیوی امتحان پس داده معرفی کرد ولی دست کم از سابقه خوبی برخوردار است و روی بازی‌های پرشماری کار کرده است. از طرفی دیگر، اسم و رسم World War Z هم می‌تواند کمک بزرگی به این بازی بکند. البته آخرین بازی زامبی محوری که از اسم یک فیلم کمک گرفت عنوان Overkill’s The Walking Dead بود که عاقبت خوشی نداشت و نتوانست به لحاظ اقتصادی انتظارات را برآورده کند. World War Z اما تا قبل از انتشار، چشم انتظاران زیادی را برای خود دست و پا کرده بود و بدیهی است که اپیک استور هم امید زیادی به این بازی داشت. همان طور که اشاره شد بازی‌هایی از این دست می‌توانند کاربران دائم زیادی را به خود اختصاص دهند و این موضوع برای فروشگاه تازه تاسیسی مثل اپیک استور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال به نظر می‌رسد که World War Z کماکان جا برای پیشرفت دارد و می‌توانست به شکل بهتری به انتظارات بازیکنان پاسخ دهد. البته این که این بازی دقیقا از چه جاهایی ضربه خورده، در چه بخش‌هایی می لنگد و چگونه می‌تواند طرفداران را به خود جذب کرده و یا برعکس طرد کند، چیزی نیست که بتوان آن را در یک یا چند جمله کوتاه خلاصه کرد. گیمفا قصد دارد تا در این مطلب به بررسی کامل World War Z بپردازد.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

اگر رقیبتان فراری سوار می‌شود، شما باید لامبورگینی داشته باشید. اگر در تیم حریف مسی را دارید، لازم است که یک کریس رونالدو هم در تیم خود داشته باشید. وقتی رقیبتان وزنه‌ای مثل Left 4 Dead را دارد… در ادامه با نقد و بررسی بازی World War Z در خدمتش ما خواهیم بود.

در واقع World War Z را می‌توان یا اولین یا یکی از اولین بازی‌هایی دانست که به صورت انحصاری بر روی اپیک استور عرضه می شود. ساز و کار و اساس بازی را می‌توان کاملا مشابه Left 4 Dead استیم دانست و از نظر داستانی هم این دو عنوان شباهت‌هایی به هم دارند. بخش داستانی بازی World War Z در مجموع به این صورت است که شما در نقش یکی از چهار شخصیت اصلی قرار خواهید گرفت و به بازی کردن خواهید پرداخت. مراحل بازی در محیط‌هایی مثل نیویورک، توکیو، موسکو و اورشلیم دنبال می شوند و در همان ابتدای بازی با کلیت طراحی مراحل بازی آشنا می شوید. می‌توان گفت که World War Z در این زمینه نسبت به بازی‌های مشابه تفاوت خاصی ندارد. بدیهی است که در چنین بازی‌هایی باید خود را از بین تعداد زیادی زامبی زنده بیرون بکشید و به نقطه امنی برسید. حال این نقطه امن بسته به مرحله‌ای که در آن هستید می توانید متفاوت باشد. البته گاهی اوقات هم بازی از شما چیز زیادی نمی‌خواهد! در واقع فقط باید مقاوت کنید و برای مدتی مشخص زنده بمانید. این گونه مراحل در بازی World War Z زیاد دیده می شوند و مطابقت کامل با سبک بازی و علاقه بازیکن دارند. نیاز به توضیح نیست که داستان بازی با داستان فیلم و کتاب خیلی متفاوت نیست. البته با توجه به این که فیلم World War Z هم از روی کتاب آن ساخته شده است، بنابراین مرجع را باید رمان در نظر گرفت. شخصیت‌ها و وقایع بازی نسبت به فیلم، به رمان شباهت بیشتری دارند و سازندگان هم سعی کرده‌اند که بازی خود را بیشتر با داستان World War Z تطابق دهند تا فیلم معروف آن. نکته مهم در مورد داستان بازی، این است که کشف بیشتر در مورد آن یا اهمیت ندادن به آن کاملا دست خودتان است. در واقع به طور معمول، توضیحات ابتدایی و لازم در مورد هر مرحله به شما داده می شود. با این حال در نقاط مختلف محیط بازی می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد هر شخصیت پیدا کنید. در ابتدای کار با شخصیت های بازی خیلی آشنا نیستید و شاید خیلی هم کنجکاو نباشید. اصلا کیست که این گونه بازی‌ها را به خاطر داستان و شخصیت پردازی آن ها بازی کند؟ داستان در بازی‌های زامبی محور بیشتر نقش یک پس زمینه را بازی می‌کند و خیلی عمیق دنبال نمی شود. در ضمن می‌توان گفت که World War Z به نوعی از چهار Campaign بهره می برد که این ۴ داستان مجزا، شخصیت‌های متفاوتی هم دارند. به هر حال World War Z هم مثل بقیه بازی‌های مشابه غرق در داستان نمی شود و سعی می کند تا بازی باز را از جنبه‌های دیگر راضی نگه دارد.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

هر کمپین از ۴ شخصیت کاملا مجزا بهره می‌برد. انتخاب شخصیت مهم‌ترین انتخاب شما در بازی نخواهد بود، پاسخ به این سوال که کدام کلاس را ترجیح می‌دهید جیزی است که تاثیر مستقیم روی گیم پلی بازی خواهد گذاشت

بازی های زامبی محور امروزه در بازار کم نیستند و البته همه‌شان هم به موفقیت نمی رسند. حتی می توان بازی‌هایی را پیدا کرد که به لحاظ فنی هم بازی های با کیفیتی هستند اما چون چیز جدیدی نسبت به عناوین محبوب‌تر قدیمی ندارند، خیلی زود فراموش می شوند. به عنوان مثال سبک بتل رویال را در نظر بگیرید. فورتنایت و پابجی در این سبک  پیشتاز هستند و بازی‌های جدید سبک بتل رویال خیلی سخت بتوانند جای این دو بازی را بگیرند. بازی‌های زامبی محور نیز به همین منوال پیش می روند و معمولا بازی‌های جدیدتر کار دشواری برای پیروزی دارند. خبر خوب برای World War Z این است که کاربران اپیک استور به راحتی می‌توانند این بازی را تجربه کنند. با این حال WWZ نسبت به بازی‌های دیگر زامبی محور شاید ضعیف نباشد، اما آن قدرها هم سرتر نیست. شاید بتوان بازی‌های زامبی محور را به صورت قراردادی به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول، به همان حالت سنتی دنبال می شوند و کافی است که به محیط جدیدی ورود کنید و با سیل زامبی‌ها رو به رو شوید. حالت دوم کمی مدرن تر هستند و از المان‌های مخفی کاری هم در خود بهره می برند. در چنین بازی‌هایی بهتر است که از همان روش مخفی کاری استفاده کنید و برای خودتان دردسر درست کنید. همیشه در همچین بازی‌هایی، دیده شدن و ایجاد سر و صدا برایتان داستان درست خواهد کرد و کار را چندین برابر دشوار می کند. World War Z در واقع تلفیقی از هر دو حالت است و باید با زامبی‌های پرتعداد رو به رو شوید و البته سعی کنید که توجهات را خیلی به خود جلب نکنید. عنوان World War Z با زاویه دید سوم شخص دنبال می شود و با توجه به این که بیشتر بازی‌های زامبی محور حالت اول شخص دارند، می تواند تنوع جالبی به شمار بیاید. نکته مهم در بازی World War Z این است که طرفداران بازی‌های سوم شخص هم این اجازه را پیدا خواهند کرد تا با این عنوان ارتباط برقرار کنند. دلایل متعددی را می توان پیدا کرد که چرا طرفداران TPS از World War Z بدشان نخواهند آمد. در واقع World War Z مشخصه‌های زیادی دارد که آن را با TPS‌های دیگر در یک دسته قرار می دهد. خوشبختانه گان پلی بازی اگرچه جای بهبود دارد و بی نقص نیست، اما می تواند بازیکن را راضی نگه دارد. در حالی که از بازی‌هایی چون Tom Clancy’s The Division و Max Payne 3 می توان به عنوان نمونه‌هایی از یک گان پلی کامل نام برد و مثلا Shadow of The Tomb Raider مظهر یک گان پلی آزاردهنده به شمار می رود، World War Z چیزی بین دو نام اولی و اسم سوم به شمار می رود. در واقع سیستم تیراندازی بازی World War Z در ابتدا مرا به یاد GTA V انداخت، با این تفاوت که در این بازی زامبی محور نمی‌توانید کاور گیری کنید. سیستم تیر اندازی بازی World War Z آرکید است و خبری از لگد تفنگ‌ها نیست. بنابراین تفاوت بین سلاح‌های مختلف کمتر می شود و یک فاکتور برای انتخاب نهایی کنار می رود.

نکته بسیار مهم در مورد بازی World War Z ، این است که باید سعی کنید خیلی دست به سلاح‌های قدرتمند خود نبرید. کشتن زامبی‌ها به کمک سلاح خفه کن و یا سلاح سردی که در دست دارید راه حل عاقلانه تری به نظر می رسد. وقتی که بازی را به صورت آنلاین بازی کردید هم بهتر است که از همین روش استفاده کنید و برای هم‌تیمی هایتان مشکل درست نکنید. به محض این که زامبی‌ها صدای گلوله بشنوند و یا به هر طریقی تحریک شوند، با تعدادی غیر قابل شمارش به سمت شما یورش خواهند آورد. در بهترین حالت شما یک عضو از یک تیم ۴ نفره خواهید بود. بازی World War Z از درجه سختی‌های متفاوتی استفاده می کند و برای افرادی که خیلی حرفه‌ای نیستند و تازه روی به چنین عناوینی آورده اند درجات سختی دوم یا سوم پیشنهاد می شود. از طرفی درجه سختی اول هیچ چالشی را برایتان به همراه نخواهد داشت و احتمالا World War Z را برایتان تبدیل به یک بازی کسل کننده خواهد کرد. از جذابیت‌های بازی، زمانی است که زامبی‌ها متوجه حضور شما شوند و به شما حمله کنند. در چنین شرایطی از زمین و آسمان زامبی می ریزد و هیچ کجای محیط بازی در امنیت کامل نخواهید بود. شرق و غرب و شمال و جنوب خود زامبی‌هایی را می بینید که با سرعت به شما نزدیک می شوند. حتی گاهی اوقات در محیط‌های بسته هم پشت سرتان سر و کله یکی دو تا زامبی پیدا می شود! اگر با PC در حال بازی کردن باشید، با فشار دادن دکمه F می‌توانید از سلاح سرد خود استفاده کرده و زامبی‌ها را تکه تکه کنید. همچنین مواد منفجره مثل نارنجک هم به تعداد محدود در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا در شرایط بحرانی از آن استفاده کنید. البته بهتر است طوری عمل کنید که کار به آن جا کشیده نشود. این موضوع به کل تیم بستگی دارد و همه هم‌تیمی‌های شما باید توجیه باشند که ایجاد سر و صدا مجازات سنگینی را در پی دارد. به جز نارنجک و سلاح سرد، شما می‌توانید سه کلاس اسلحه هم با خود حمل کنید. سلاح سنگین، سلاح سبک و سلاح‌هایی مثل مسلسل و SMG! تنوع اسلحه‌های بازی در شرایط مطلوبی قرار دارد و بازیکن را آزار نخواهد داد. شاتگ‌گان، اسنایپر، اره برقی، مسلسل‌های متنوع و چندین نوع سلاح دیگر در بازی پیدا خواهید کرد که بسته به سبکی که بازی می‌کنید و یا تیمی که در آن هستید می‌توانید یکی را انتخاب کنید. البته همان طور که اشاره شد شما و دیگر هم‌تیمی هایتان سه اسلات خالی برای سلاح خواهید داشت و علاوه بر این سه اسلات، می‌توانید نارنجک و یک سلاح سرد هم با خود حمل کنید. بسته‌های مهمات در نقاط مختلف محیط بازی پیدا می شوند. البته با توجه به ازدیاد تدریجی زامبی‌ها، همیشه نمی توانید روی فشنگ‌های خود حساب کنید. با این که در نقاط مختلف بازی بسته‌های مهمات یافت می شوند، اما فراموش نکنید که شاید در یک دفاع در مقابل زامبی‌ها، تمام گلوله‌های خود را تمام کنید. بنابراین عاقلانه‌ترین کار دیده نشدن است. همچنین در هنگام مبارزات تا جایی که ممکن است از سلاح سرد خود استفاده کنید.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

از مشخصه‌های بازی، تعداد زیاد زامبی‌هایی است که به شما حمله‌ور می‌شوند. گاهی اوقات با استفاده از روش‌های مخفی‌کاری می‌توانید راه خود را بدون جلب توجه باز کنید و از درگیری با زامبی‌های پرشمار دوری کنید. گاهی اوقات هم بازی شما را در مقابل صدها زامبی قرار می‌دهد و به همراه هم تیمی‌هایتان باید از خود دفاع کنید.

برخی از بازی‌های جدید سعی می کنند تا زامبی‌های دنیای خود را با نامی دیگر مورد خطاب قرار دهند. مثلا در بازی Days Gone، دشمنان شما “فریکر” هستند. در مورد World War Z اما داستان این گونه نیست و دشمنان شما همان زامبی‌های سنتی هستند. البته این زامبی‌ها انواع مختلفی دارند و همه‌شان به یک شکل برایتان ایجاد خطر نمی‌کنند. در حالی که تنوع سلاح‌های بازی راضی کننده به نظر می‌رسد، در مورد زامبی‌ها قبل از دادن نظر نهایی باید کمی تامل کنیم. خب کلیت کار زامبی‌ها این است که به شما حمله کنند و با زدن ضربات مختلف از سلامتی شما کم کنند. زامبی‌های ساده‌تر برای مردن فقط به دو الی سه گلوله نیاز دارند. اگر بتوانید آن‌ها را هدشات کنید که با یک تیر هم کارشان تمام می‌شود. این گونه زامبی‌‎های اولیه فقط به شما حمله می‌کنند و چون تعدادشان زیاد است و سرعتشان هم کم نیست، شما را به دردسر خواهند انداخت. با این حال اگر یک مسلسل در دست بگیرید و یک جمعیت را به رگبار ببندید، به راحتی می‌توانید تعداد زیادی از چنین زامبی‌هایی را از صحنه بازی حذف کنید. دسته‌های دیگر اما هم دیرتر کشته می شوند و هم خطرات بیشتری را برایتان به همراه دارند. نوعی از زامبی‌ها در بازی پیدا خواهند شد که اگر نزدیک شما بمیرند، گاز سبز رنگی از بدن آن‌ها خارج خواهد شد و این گاز هم جلوی دیدتان را می‌گیرد و هم روی سلامتیتان تاثیر می‌گذارد. گروهی دیگر هم هستند که به سرعت به سمتتان حرکت کرده و شما را از گردن بلند می‌کنند. اگر گرفتار این دسته از زامبی‌ها شدید، راهی نخواهید داشت جز اعتماد به هم تیمی هایتان! آن‌ها می‌توانند وی را بکشند و شما را از دستش برهانند. در غیر این صورت راهی نیست و کارتان تمام خواهد بود. غالب زامبی‎ها شبیه به هم رفتار می کنند و این موضوع بعد از مدتی آزاردهنده خواهد شد. در واقع می توان این گونه توصیف کرد که زامبی های بازی آن تنوع لازم را ندارند. امروزه در برخی بازی‌ها می توان دید که علاوه بر زامبی‌ها، انسان ها هم به جمع دشمنان شما می پیوندند. Days Gone و Overkill’s The Walking Dead از نمونه‌های مطرح به شمار می روند که البته انحصاری سونی با World War Z از بنیان تفاوت‌هایی دارد. البته فقدان تنوع فقط محدود به زامبی‌های بازی نمی شود. می‌توان این گونه گفت که دشمنان شما به لحاظ تنوع نمی‌توانند خیلی راضی کننده عمل کنند. منتهی مشکلی که World War Z دارد، فقط این نیست. به لطف چهار نفره بودن بازی و همچنین سبک و سیاق گیمر پسند آن، می‌توانید اوقات فراغت خود را پشت سیستم خود صرف کنید و WWZ بازی کنید. با این وجود مشکلی که در بازی احساس می شود و سازنده هم در قبال آن کاری انجام نداده است، مشابه بودن روند کلی بازی در محیط‌های مختلف است. می‌پرسید یعنی چه؟ یعنی این که به اصطلاح آبجکتیوها یا تَسک‎های شما در محیط‎های مختلف ژاپن و آمریکا و روسیه تفاوتی با هم نخواهند داشت و فقط این محیط‎ها هستند که عوض می شوند و شخصیت‌‎ها تغییر می کنند. البته پشت پرده ماجراهای هر کمپین هم متفاوت است و داستانی مجزا را روایت می‏کند.

به طور کلی، سیستم طراحی مراحل بازی بدین ترتیب است که شما کار خود را از نقطه A شروع می کنید تا به نقطه B برسید. در نقطه B به شما ماموریت داده می‌شود که خود را به نقطه C که نقطه پایانی فرضی ماست، برسانید و در این حین باید زامبی‌های مقابل خود را از سر راه بردارید. گاهی اوقات شما مهاجم هستید و گاهی اوقات مدافع. در حالت پیش فرض، این شمایید که به زامبی‌ها حمله می کنید و آن‌ها را از بین می برید تا راه خود را باز کرده و به نقطه مورد نظر برسید. اما گاهی اوقات هم، بازی به شما ۱ دقیقه زمان می دهد و در این ۱ دقیقه باید یک سری تله کار بگذارید و سلاح‌ها و مهمات خود را آماده کنید. صدها و یا شاید هم هزاران زامبی بعد از تمام شدن شمارش معکوس سر شما خواهند ریخت و به کمک تیمتان، باید همه این زامبی‌ها را از بین ببرید. اصولا در چنین شرایطی، مقابله با زامبی‌های قوی تر کار دشواری خواهد بود و شما و هم تیمی هایتان به یک چالش واقعی دعوت خواهید شد. بازی اگرچه می‌تواند در یک چرخه تکرار قرار بگیرد و بعد از مدتی همه چیز برایتان تکراری باشد، اما به لطف تیمی بودن آن و همچنین تعداد زیاد زامبی‌ها، World War Z احتمالا از آن دسته از بازی‌هایی خواهد بود که طرفداران زیادی را برای خود جمع خواهد کرد. در واقع اوج متفاوت بودن بازی، لحظاتی است که زامبی‌های پر تعداد از در و دیوار خود را بالا می کشند و به سمت شما حمله می‌کنند. تمرکز بازی بیشتر روی آنلاین بازی کردن است و اگر می‌خواهید واقعا از World War Z لذت ببرید، باید این بازی را به صورت آنلاین و گروهی تجربه کنید. با این حال برای آن دسته از بازیکنانی که دوست دارند یک زامبی‌کشی به صورت آفلاین را تجربه کنند هم WWZ این امکان را فراهم کرده است. بخش آفلاین بازی از همان محیط‌های آنلاین بهره می برد و به جای یار واقعی، هوش مصنوعی‌ها هستند که به شما کمک خواهند کرد. حقیقتا باید گفت که عملکرد هوش مصنوعی هم در نوع خود جالب توجه است و AI به خوبی می‌تواند بازیکن را از مهلکه‌های مختلف نجات دهد. در بخش آفلاین بازی به صورت دلخواه از بین چهار کاراکتر هر کمپین، یکی را انتخاب می کنید و با وی بازی را آغاز می‌کنید. با این حال بخش آفلاین بازی آن احساس رضایت را نمی‌تواند برای بازیکن به ارمغان بیاورد و ممکن است که خیلی زود بازی را کنار بگذارید.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

حس همکاری یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بازیکنان به بازی‌های آنلاین معتاد شوند. لذت کشتن زامبی‌ها به همراه هم‌تیمی‌های واقعی ( نه هوش مصنوعی ) غیر قابل وصف است.

در بازی ۶ کلاس وجود دارد و شما با هر شخصیتی که می‌خواهید بازی کنید می‌توانید یکی از این ۶ کلاس را برای خود انتخاب کنید. این ۶ کلاس عبارتند از کلاس‌های Gunslinger، Hellraiser، Medic، Fixer، Slasher و Exterminator! شما در حالی در این بازی با ۶ کلاس متفاوت سر و کار دارید که این تعداد در بیشتر بازی‌های آفلاین به عدد ۴ محدود می‌شود. این مورد را می‌‎توان از نکات مثبت بازی دانست و سازندگان به خوبی روی این کلاس‌ها زمان گذاشته‌اند و حاصل کار هم موفقیت آمیز بوده است. در نهایت وجود چنین کلاس‌هایی اولا به شما اجازه می‌دهد تا سبک بازی خود را به صورت نسبی در میدان نبرد World War Z پیاده سازی کنید، ثانیا همه بازیکنان دقیقا مثل هم نیستند و ثالثا حس پیشرفت هم به بازیکن منتقل می‌شود. بگذارید ابتدا در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد هر کلاس صحبت کنیم. مثلا اگر شما کلاس Gunslinger را برای شخصیت خود انتخاب کنید، بازی را با یک SMG و نارنجک آغاز می‌کنید. کلاس گان اسلینگر در لول‌های پایین‌تر تاثیر زیادی روی گیم پلی بازی ندارد اما در سطوح بالاتر، اهمیت بالای خود را نشان می‌دهد. یا مثلا کلاس Slasher را در نظر بگیرید! این جا هم با یک SMG کار خود را شروع می‌کنید. نکته این جاست که افرادی که این کلاس را برای کاراکتر خود انتخاب کرده‌اند، بیشتر زمان می‌برد تا خسته شوند و در نتیجه می‌توانند ضربات بیشتری را با سلاح سرد خود به زامبی‌ها وارد کنند. همچنین ضربات آن‌ها به جای یک زامبی، روی دو زامبی تاثیر می‌گذارد. کلاس Hellraiser هم با یک بمب C4 کار خود را آغاز می‌کند و در کنار این ماده منفجره قوی، یک شات گان هم خواهید داشت. شاید ابتدای بازی متوجه نباشید که انتخاب یک کلاس درست و متناسب با مهارت‌هایتان تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد. برخی کلاس‌ها مثل Medic در همان ابتدای بازی روی هم تیمی‌هایتان نیز تاثیر خواهند گذاشت. به مرور زمان باید با XP‌هایی که کسب می‌کنید سطح کلاس مورد نظر را بالا ببرید. همیشه هم در نظر داشته باشید که بالا رفتن سطح کلاس‌ها کاملا مجزا از هم بوده و هیچ ارتباطی با هم ندارند. چنین چیزی را قبلا در بازی‌های آنلاین دیگر هم دیده‌ایم و احتمالا برای آنلاین بازان چیز جدیدی نباشد. کمی بالاتر گفتیم که وجود کلاس‌های متنوع باعث می‌شود که در بازی حس پیشرفت هم به بازیکن منتقل شود. اگر جمله مبهم بود، در موردش توضیحات لازم را دادیم و فکر می‌کنم که تا حالا دیگر رفع ابهام شده باشد. قطعا دوست ندارید از بازیکنان دیگر عقب بمانید پس بیشتر تلاش می‌کنید، وقت بیشتری را پای بازی می‌گذارید تا سریع‌تر پیشرفت کنید و ارتقا سطح را انجام دهید. کلمه ارتقا فقط به سطح و لول کلاس‌ها محدود نمی‌شود. بازی حدودا ۲۰ سلاح در خود گنجانده است. این ۲۰ سلاح هم می‌توانند ارتقا پیدا کنند به شرطی که امتیاز XP کافی داشته باشید. همان طور که اشاره شد ارتقاهایی که به کلاس مربوط می‌شوند شاید در ابتدای بازی خیلی محسوس نباشند ولی وقتی به لول ۱۰ به بالا برسید، متوجه این تغییرات خواهید شد. با بالا بردن سطح سلاح‌ها و کلاس‌ها، توانایی‌هایتان نیز افزایش پیدا خواهند کرد و آن وقت است که می‌توانید بازی را روی بالاترین درجه سختی امتحان کنید. اگر می‌خواهید برای تیمتان یک عضو مفید باشید، سعی کنید که در انتخاب کلاس دقت کافی داشته باشید. ارتقاهایی که در بازی انجام می‌دهید یک سری ویژگی و مهارت جدید را برایتان آنلاک خواهند کرد. این موضوع در مورد سلاح‌های بازی هم صادق است.

درصد بالایی از بازی‌های زامبی محوری که از سال ۲۰۱۶ به بعد منتشر شده‌اند با مشکلات فنی فراوان رو به رو بوده‌اند. از انحصاری‌ها گرفته تا بازی‌های مولتی پلتفرم. این مشکلات فنی البته اغلب بعد از انتشار چند آپدیت حل می شوند و بازی به حالت نرمال درمی‌آید. آن جاست که گیم پلی حرف اول و آخر را در جذابیت و پرطرفدار بودن یک بازی می‌زند. البته گاهی اوقات هم این مشکلات فنی آن قدر زیاد هستند که بازیکن کلا از بازی فرار می‌کند و هرگز دست به امتحان دوباره آن نمی‌زند. خوشبختانه World War Z از این دست بازی‌ها نیست و مشکلاتی که خیلی از بازی‌های آنلاین زامبی محور را آزار می‌دهد، در WWZ دیده نمی‌شوند. اولین نکته مربوط به سرورهای بازی می‌شوند. اگر از یک اینترنت با پینگ مناسب استفاده کنید، بازی شما نه لگ می‌زند و نه خارج می‌شود. با برخورداری از یک اینترنت خوب و مناسب برای بازی‌های آنلاین، می‌توانید World War Z را چندین ساعت تجربه کنید و هیچ مشکل ارتباطی با سرورها هم نداشته باشید. خیلی از بازی‌ها هستند که در روزهای اول چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنند. در مورد World War Z اما شرایط این گونه نیست. نکته دوم مربوط به باگ‌های حین بازی می‌شود که باز هم WWZ نسبت به خیلی از رقبا جلو است. این که بگویم بازی اصلا باگ ندارد، قطعا اغراق است، شاید هم دروغ! اما باگ‌های بازی عملا تاثیری روی آن ندارند و در ضمن، به ندرت دیده می‌شوند. گاهی اوقات واقعا لازم است تا بازی را زیر ذره‌بین قرار دهید و چنین باگ‌هایی را کشف کنید. بنابراین اگر احیانا تجربه‌های قبلی شما را ترسانده‌‎اند، اصلا نگران نباشید و World War Z را یک بازی کاملا جدا تصور کنید. البته در همین بخش، بازی مشکلی دارد که مربوط به تکسچرهای بازی می‌شود. اگرچه World War Z توانسته محیط‌های متنوعی را خلق کند، ولی کیفیت تکسچرهای بازی می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. نمی‌توان گفت که انتظارات را از World War Z بیش از اندازه بالا برده‌ایم; در سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم و طبیعی است که یک بازی باید استانداردهای لازم را حفظ کند. البته این مشکل احتمالا نه در کوتاه مدت و نه در دراز مدت نمی‌تواند بازیکن را از بازی دور کند.

طراحی شهرهای بازی خیلی خوب صورت گرفته است و با مپ‌های متنوعی سر و کار داریم. بعضی از این مپ‌ها مربوط به ساختمان می‌شوند و بازی در یک فضای بسته دنبال می‌شود. برخی دیگر شما را به تونل‌های زیرزمینی خواهد برد و بعضی دیگر هم در فضاهای باز جریان دارند. مپ‌های بازی یک ویزگی جالب دارند و آن هم این است که همه شرایط را در بر می‌گیرند. مثلا اگر در مسکو باشید، سرما را تجربه خواهید کرد و آب و هوای برفی را! برخی از مراحل کمپین در شب دنبال می‌شوند و بعضی‌های دیگر در روز. نکته مهم این است که طراحی محیط به قدری خوب است که تکرار یک مرحله نمی‌تواند باعث دل زدگی شما از محیط بازی شود. انواع و اقسام محیط‌ها با شرایط متنوع را می‌توانید در World War Z  تجربه کنید.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

بازی World War Z شما را در محیط‌های متنوعی قرار می‌دهد و هر کدام شرایط خاص خود را دارند.

عنوان World War Z به یک مشکل بزرگ خورده است و آن هم مقایسه شدن با Left 4 Dead است! بگذارید بدون تعارف بگویم که WWZ اصلا و ابدا در حد و اندازه‌های Left 4 Dead نیست پس به دید نسخه جدید L4D به آن نگاه نکنید. سال‌هاست که بازی‌بازان در انتظار یک نسخه جدید از بازی زامبی محور ولو هستند و شاید تا کنون فکر می‌کردید که WWZ می‌تواند به جایگاهی دست پیدا کند که بازیکن را کاملا راضی نگه داشته و به انتظارات برای نسخه جدیدی از L4D پایان دهد. این‌گونه نیست و World War Z مشکلات خاص خودش را دارد. با این وجود این بازی که در انحصار اپیک استور است، دلیل قابل قبولی است تا بعضی از بازیکنان به دشمنی خود با این فروشگاه خاتمه دهند و از بازی‌هایش استفاده کنند. World War Z نه یک بازی انقلابی است و نه نسبت به بازی‌های مشابه خود چیز جدیدی دارد. با این حال بازی خوبی است و به آن دسته از بازیکنانی که اهل بازی‌های آنلاین زامبی‌محور هستند به شدت پیشنهاد می‌شود. با این‌که در حال حاضر World War Z بهترین گزینه موجود در بازار نیست، ولی تجربه آن ضرری ندارد و این پتانسیل را دارد که برای مدتی طولانی شما را با خود همراه کند.

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

هادی صفائی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا
آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آشفتگی زامبی‌ها | نقد و بررسی بازی World War Z - گیمفا