اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا

اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد

truth seeker
۲۰:۳۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا

از زمان شروع فعالیت فروشگاه و پلتفرم جدید شرکت اپیک گیمز (Epic Games) برروی رایانه‌های شخصی، این شرکت حق انتشار نسخه‌ی رایانه‌های شخصی عناوین زیادی را در انحصار خود درآورده است. بازی‌های The Outer Worlds، Borderlands 3 و Control تنها چند نمونه از این عناوین هستند که به صورت انحصاری برروی این پلتفرم عرضه خواهند شد. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی از ناشرین برنامه‌ی خود برای عرضه‌ی یک بازی جدید برروی پلتفرم استیم را لغو و به پلتفرم اپیک گیمز کوچ کرده‌اند.

این وضعیت بحث‌های زیادی را در بین جامعه‌ی بازی‌بازان به وجود آورده است. برخی از کاربران این تصمیم شرکت‌ها برای عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها برروی پلتفرم اپیک گیمز را محکوم کردند. این در حالی است که برخی نیز معتقد هستند که در درازمدت، این موضوع می‌تواند برای آینده‌ی صنعت بازی‌های ویدئویی برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی مفید باشد. به خصوص که شرکت ولو سال‌ها است کنترل کامل پلتفرم استیم را در دست گرفته است. البته برخی نیز معتقدند حضور دو پلتفرم بزرگ برروی رایانه‌های شخصی شرایطی مشابه رقابت کنسول‌ها را برروی این پلتفرم ایجاد خواهد کرد که از نظر این افراد، این موضوع خوشایند نیست.

مدیر ارشد اجرایی شرکت اپیک گیمز، آقای تیم سویینی (Tim Sweeney)، اخیرا به صحبت درباره‌ی سیاست‌های این شرکت پرداخته است. یکی از کاربران در توییتر از آقای سویینی پرسیده است که آیا شرکت اپیک گیمز برنامه‌ای برای توقف ثبت قراردادهای انحصاری با عناوین مختلف را دارد یا خیر. آقای سویینی در پاسخ به این سوال بیان کردند که هرگاه شرکت ولو (Valve) میزان سود دریافتی خود را از ۳۰ درصد کاهش دهد، شرکت اپیک گیمز نیز انتشار انحصاری بازی‌ها را متوقف خواهد کرد. بد نیست بدانید که بر خلاف شرکت ولو که ۳۰ درصد از سود حاصل از فروش بازی‌ها را از ناشرین و توسعه دهندگان دریافت می‌کند، شرکت اپیک گیمز تنها ۱۲ درصد از سود حاصل از فروش را برای خود برمی‌دارد.

به گفته‌ی آقای سویینی، سهم ۳۰ درصدی استیم از سود حاصل از فروش بازی‌ها «مشکل شماره‌ی ۱ توسعه دهندگان برروی رایانه‌های شخصی بوده» و «شرکت اپیک گیمز مصمم است تا این مشکل را حل کند». به اعتقاد آقای سویینی انحصاری کردن عناوین برروی پلتفرم اپیک گیمز «تنها راه موثر برای ایجاد یک تغییر بزرگ است». به گفته‌ی مدیر ارشد شرکت اپیک گیمز، این شرکت به محض کاهش سود شرکت ولو به ۱۲ درصد، انتشار انحصاری عناوین برروی پلتفرم خود را متوقف خواهد کرد. آقای سویینی حتی آماده است تا عناوین شرکت خود را نیز برروی پلتفرم استیم عرضه کند.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که در صنعت بازی‌های ویدئویی، دریافت ۳۰ درصد سود حاصل از فروش برروی یک پلتفرم، استانداردی مشترک بین همه‌ی شرکت‌های مالک پلتفرم از جمله ولو، سونی و نینتندو است. از این رو، اعتراض آقای سویینی نسبت به سیاست‌های مالی شرکت ولو کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته صحبت‌های فعلی آقای سویینی کمی با صحبت‌های گذشته‌ی ایشان تناقض دارد. آقای سویینی در گذشته بیان کرده بود که کاهش سود دریافتی از توسعه دهندگان و ارائه‌ی پیشنهادهای جذاب به مخاطبین تنها راه پلتفرم اپیک گیمز برای رقابت با پلتفرم استیم است.

فارغ از هدف اصلی شرکت اپیک گیمز و آقای سویینی برای انتشار انحصاری عناوین، کاهش سود دریافتی از توسعه دهندگان به معنی کاهش قیمت بازی‌ها برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی است. از سوی دیگر، این موضوع منابع مالی بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که به افزایش کیفیت بازی‌ها منجر خواهد شد. در هر صورت، این موضوع می‌تواند در نهایت به سود بازی‌بازان باشد.

شما می‌توانید پیام‌های منتشر شده از سوی آقای سویینی برروی توییتر را در ادامه مطالعه کنید.

این سوال عجیبی به نظر می‌رسد. شرکت اپیک گیمز به مسیر خود ادامه خواهد داد. مالکیت ۳۰ درصدی سود مشکل شماره‌ی ۱ توسعه دهندگان و ناشرین برروی رایانه‌های شخصی است. ما مصمم هستیم تا این مشکل را رفع کنیم و به نظر می‌رسد این روش تنها راهی است که می‌تواند تغییراتی اساسی در این زمینه ایجاد کند.

اگر استیم متعهد شود که ۸۸ درصد از سود حاصل از فروش را در اختیار توسعه دهندگان و ناشرین قرار دهد، شرکت اپیک گیمز به سرعت سیاست‌های خود در زمینه‌ی عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها را تغییر خواهد داد (البته ما به قراردادها و تعهداتمان در مقابل شرکا احترام خواهیم گذاشت). ما حتی امکان عرضه‌ی بازی‌های خودمان برروی استیم را نیز بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا
اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Avelone گفت:

    خب خیلی خوبه اگه ولو قبول کنه

  • pacogamer گفت:

    مچکرم اپیک جووووووووووووون .فقط اول دهن استیم رو سرویس کن با اون قیمت های فضایی اش . و تخفیف مخفیف هم نداره استیم .

  • Star1 گفت:

    اپیک گیمز فعلاً داره خوب پیش میره، حتی همینطور به عرضه عناوین انحصاری ادامه بده و تمام امکانات استیم رو به استورش اضافه کنه قطعاً میتونه به بزرگترین پلتفرم عرضه بازی رو ویندوز تبدیل بشه.
    یه سری دوستان میگن این قابلیت ریجن های متفاوت تو اپیک استور هم در دسترس قرار گرفته، کسی خبر نداره؟

  • F-d گفت:

    اقا نکن این کارو نکن!
    کم سر xbox و ps فن بازی در میارند حالا اینم داره اضافه میشه.
    خدا بخیر کنه

  • ghost.007 گفت:

    ۳۰ درصد میگیری half-lifeیی چیزیم نمیسازی چیکار میکنی؟ 😐 😐 دقیقا روی چی استورت داری کار میکنی فقط UI؟! نه بازی میسازی نه آنتی چیتتو تقویت میکنی ۳۰ درصد هم میگیری!!! باز اگه سونی و مایکرو میگیرن هرسال ۴ تا بازیم میدن بیرون ولی تو چی؟ 😐 😐 حقیقتا نمیدونستم ۳۰ درصد میگیره 😐 😐 😐 الکی نیست ea کشید بیرون acti هم کالاف جدیدشو کشید بیرون 😐 😐 😐 😐 😐 حالا باز اینا شرکتایه بزرگین اون افرادی که ۴ ۵ نفری بازی میساختن میدادن تو استیم یکم پول بره تو جیبشون چه گناهی کردن؟؟ یه بازی یادمه تو استیم بود طرف تک نفری ساخته بودش قیمت زیادیم نداشت فک کنم ۵ دلار بود بعد همونم بیاد استیم ۳۰ درصد بگیره خیلی نامردیه بنظرم

    • Majid گفت:

      یه بار چنتا از بازی ها پرفروش ماه یا سال استیم پیدا کنید و قیمت در فروش ضرب کنید و بعد در ۳۰% ضرب کنید
      خیلی میشه
      حتی ۱۲% هم کم نیست
      ولی خب ما از هزینه ها اگاه نیستیم فقط میدونم استیم خیلی بهتر از اپیکه
      سود کمتر فروشگاه به معنی ارزون تر شدن بازی نیست بلکه فقط سازنده سود بیشتر میبره
      اگه بازی رو هر دو فروشگاه قرار بگیره و یکیش ۱۰ دلار (۱۸% اختلاف سود فروشگاه تو بازی ۶۰ دلاری) ارزون تر باشه دیگه نیازی به انحصاری کردن نیست 😎 همه کم کم میرن سمت ارزون تره و خون به پا نمیشه

  • Majid گفت:

    «البته برخی نیز معتقدند حضور دو پلتفرم بزرگ برروی رایانه‌های شخصی شرایطی مشابه رقابت کنسول‌ها را برروی این پلتفرم ایجاد خواهد کرد که از نظر این افراد، این موضوع خوشایند نیست.»
    مشکل اصلی جنگ کنسول ها اینه که نهایت باید دوتا کنسول بگیری
    ولی برا پی سی فوقش دوتا برنامه نصب می کنی رقابت رو پی سی بیشتر برا بازی ساز ها مهمه تا بازی باز
    اپیک به دلیل نداشتن هیچ گونه امکانات و مشکلات زیاد و پافشاری روی این موارد بهتره از رو زمین محو شه
    من از هزینه و درآمد شرکت ها خبری ندارم برا همین نمی تونم نظر بدم ولی مشخصا سویینی(اپیک) داره مثل چی دروغ میگه
    تنها نکته مثبت فرتنایت هم رایگان بودنشه که باعث شد معروف و ترند شه و کسایی که همیشه پول خرج می کنن براش پول خرج کنن نا گفته نماند این سبک با پابجی معروف شد و اون تبلیغ کرد ولی چون پولی بود و مردم دنبال بازی مثل پابجی بود فروت نصب کردن اگه ۶۰ دلار بود…
    امروزم سر آپدیت پدر….
    باگ بازی هاش هم بیشتر بیشتر میشه یه مود جدید
    که میاد کلی باگ داره

  • متوجه نمیشم چرا یه عده از گیمرهای خارجی ناراحت هستند از این قضیه انحصار رو pc خب پولی که به استیم میدادی رو بده اپیک مگه واسه گیمر فرقی میکنه.
    تازه این کار باعث رقابت تو تخفیف ها میشه در آینده.

    • Majid گفت:

      نصب یه برنامه دوم ?:-)
      نه جدا الان استیم خیلی بهتره و با توجه به حرف هایی که اپیک زده قرار نیست برخی ویژگی ها اضافه شه تازه اصلا شرکت خوش نامی بین بازی باز ها نیست(مگر فن فورت)دروغ گویی و شاخ بازی برا استیم که خیلی محبوب تره باعث شده بد نام تر هم بشه.یه سری هم چون با بازی فورت مشکل دارن با هرچی که بهش مربوط باشه مشکل دارن مخصوصا شرکت سازنده.

    • HZDMC گفت:

      بازم میگم استیم کلا جا افتاده

      مثلا من الان اساسین کریدم دوست دارم تو استیم بخرم تا به بازیام اضافه شه وقتی مثلا ۳ ۴ تا برنامه داشته باشی یکم یجوری میشه بهتره همون استیم باشه چون تعداد بازی های خیلی بیشتری داره

  • TeraFloppy64 گفت:

    همین که اومدن این حرفو گفتن یعنی یاش یواش داره پولاشون تموم میشه 😀

  • 13eauty گفت:

    هروقت قیمت بازیای اپیک و کامیونیتی و مارکت و اینجور چیزایی مثل استیم اضافه کرد اونوقت شاید نگاهی من به اپیک بکنم نمیدونم چکاریه وقتی کل بازی هام تو استیمن و قیمت بازی هام حتی تو استیم کمتر میشه خرید چون زمانی استیم تخفیف میزنه هم از حق سود خودش کم میکنه هم سازنده روش تخفیف میزنه بازی خیلی ارزون میشه. البته بازم میگم فک نمیکنم قیمت برای گیمر ملاک اول باشه چون من یکی اگه از ی چیزی خوشم بیاد هرجور شده میخرمش. که خوشبختانه تا الان هیچ بازی ای نبوده که دوستش داشته باشمو از استیم حذف شده باشه و انحصاری جای دیگه شده باشه.

  • navidphoenix گفت:

    حداقل استیم ایرانو فیلتر (بن) نکرده. البته به نظرم خیلی خوبه رقابت باشه چون الان چند ماهه وضعیت سرورای دوتا خیلی بهم ریخته و مثل اینکه تا گیب نویل احساس خطر نکنه نمیخواد سرورارو یه سر و سامونی بده.
    همیشه رقابت به نفع مشتری میشه.حتی اگه اپیک به استیم نرسه بازم استیمو مجبور می‌کنه که تو بعضی مسائل کوتاه بیاد.

  • J117 گفت:

    بعد بیاین بگین اپیک بد کرد استور ساخت.
    این رقابت آخرش به نفع ما گیمراست تازه بازی سازا هم سود میکنن.

  • heropersia گفت:

    وقتی اپیک رد دد۲ انحصار کرد.اونوقته که استیم باید فکری بکنه.اپیک برای انحصاری کردن پولی آنچنان خرج نمیکنه فقط سود فروش بازی dlc میده خود شرکت.بازی های معروف سرشون درد نمیکنه رو استیم عرضه بشن یا اپیک هرجای که عرضه بشن فروش میکنن.اونا فقط سود بیشتر میخوان که اپیک میده به اونا

  • Sina5124 گفت:

    با توجه به جمله آخرت باید در وصف تو بگم: مسافری از فضا!

  • farshadx گفت:

    اپیک خیلی گنده تر از دهنش حرف زده و کاملآ معلومه که داره دا فیها خالدونشون میسوزه
    بعد از این همه مدت هنوز امار درستی از فروش بازیها گزارش ندادن
    استیم هنوز هم بهترین پلتفرم ممکنه با کلی امکانات و مزایاو…
    ولی ایپک کلآ رو ۱ بازی پا گرفته و شاخ شده اگه به هر دلیلی فورت نایت زمین بخوره اپیک هم باهاش زمین میخوره
    ولی والو و استیم اینجوری نیستن

اپیک گیمز تا زمان تغییر سیاست‌های مالی ولو به عرضه‌ی انحصاری بازی‌ها ادامه می‌دهد - گیمفا