و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

سال های سال است که برای من سبک فایتینگ تنها در یک اسم خلاصه می شود و آن هم Mortal Kombat است و بس. هرگز خرید و تهیه بازی های سبک فایتینگ با وجود کلی بازی شاهکاری که دارد برای من اولویت نبوده و نیست (شاید حتی بهتر است بگویم اولویت که چه عرض کنم، کلا علاقه ندارم تهیه کنم!) اما وقتی نام Mortal Kombat می آید اصلا بحث فرق دارد. این نامی است که در کودکی و وقتی که هنوز کنسول سگا مگادرایو نخریده بودم  به خاطر تجربه ان از پدرم ۵۰ تومن می گرفتم و به کلوپ می رفتم و با آن ۵۰ تومن می توانستم نیم ساعت Mortal Kombat بازی کنم. همان فرنچایزی که در سنین نوجوانی و وقتی که هنوز اینترنتی نبود که کدهای فینیشینگ و .. در آن ریخته باشد، در این کلوپ و آن کلوپ و از روی دفترچه های برخی گیمرهای خفن که ان موقع فینیشینگ های شخصیت ها را در دفترچه داشتند، دنبال پیدا کردن فینیشینگ های مرگبار شخصیت ها بودم و (یکی از آسان ترین ها در مورتال کنسول سگا متعلق به جکس بود که از صفحه می رفت و پایش بزرگ می شد و از بیرون صفحه می آمد روی شخصیت شکست خورده و او را له می کرد!) یک جورهایی می توانم بگویم اصلا به خاطر فینیشینگ هایش این سری را بازی میکردم و دوست داشتم! اصلا بهتر است بگویم دلیل این که می گویم بین عناوین فایتینگ فقط نام Mortal Kombat برای من مطرح است همین خشونت این سری و بی پرده نشان دادن آن باشد و من هم که عاشق خشونت در بازی ها!

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

Mortal Kombat 11 نه تنها تا امروز کامل ترین و برترین بازی این سری فوق محبوب به شمار می رود بلکه از آن مهم تر این است که Mortal Kombat 11 “نمادی از کیفیت و کمیت محتوایی است که یک بازی مبارزه ای ۶۰ دلاری در نسل هشتم باید در زمان عرضه داشته باشد”، نه این که یک بخش عرضه شود و ۴ بخش بماند برای بعدا، و یا از شخصت های اصلی بزنند و کم کنند تا آن چه حق بازیباز است را به او جدا بفروشند.

واقعا به عنوان یک گیمر وقتی کسی از ما بپرسد خشونت در بازی های رایانه ای تا کجا پیش رفته است وقتی کمی فکر کنیم یاد یکی از فینیشینگ های سری Mortal Kombat می افتیم و می گوییم تا آنجا که فک کسی را بکنی و با جنازه او عکس سلفی بگیری و در شبکه اجتماعی قرار دهی و دوستانت و .. لایک هم بکنند! شخصی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنی، بدن شخصی را سوراخ کنی و قلب وی را که آویزان در حال تپیدن است بکنی، با کلاه خود حریفت را به چندین قسمت مساوی تقسیم کنی، با مشت سر کسی را از بدن جدا کنی، با اسید کل پیکر یک شخص را بسوزانی تا کلا اب شود و چیزی از آن نماند و بسیاری از صحنه های مرگبار دیگر که به وضوح در این بازی نمایش داده می شوند نشان دهنده سطح بسیار بالای خشونت در این سری هستند. از نسل ها و سال های قبل تا به امروز فرنچایز Mortal Kombat همواره اوج خشونت بی پرده و عریان را در بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته و همگان را شگفت زده کرده است. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازی های خشونت آمیز دارند و زیاد صحنه های خشن می بینند با دیدن برخی تمام کننده ها و صحنه های بازی Mortal Kombat مخصوصا در یکی دو بازی اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا همه چیز واضح تر دیده می شود، دهانشان باز می ماند و واقعا تعجب می کنند و شگفت زده می شوند از این حد از وحشی گری و خشونتی که در بازی وجود دارد. همین خشونت وحشتناک و بی پرده همواره باعث شده است تا مخالفت های بسیار زیادی با سری عناوین Mortal Kombat صورت بگیرد و در بسیاری از جوامع و خانواده ها و .. این بازی را به نشان دادن وحشی گری و قتل و خشونت عریان محکوم نمایند که البته هیچ گاه هم تاثیری نداشته است و سازندگان با قدرت به کار خود ادامه داده اند زیرا که اعتقاد دارند این تنها یک بازی است و نه واقعیت و اتفاقا دلیل اصلی محبوبیت این سری و خاص بودن آن بین تمامی بازی های مبارزه ای همین خشونت شدید و بی پرده آن است که این سری را نزد بسیاری از بازیبازان در سراسر دنیا از جمله کشورمان محبوب کرده است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

NetherRealm و اد بون یک افسانه زنده در خلق عناوین فایتینگ در صنعت بازیسازی امروز دنیا محسوب می شوند. آن ها بار دیگر و این بار قدرتمندتر از همیشه نشان دادند که چطور باید یک بازی مبارزه ای بی نظیر در سطح یک شاهکار ساخت و موفق شده‌اند تا یک عنوان Mortal Kombat یه یاد ماندنی دیگر را برای دوست داران این سبک به ارمغان آورده و برگ زرین دیگری را نیز در کارنامه پر افتخار خود در این ژانر رقم بزنند.

البته خشونت تنها دلیل محبوبیت این سری نیست بلکه در ابتدا این فرنچایز، یک سری فایتینگ است و برای طرفداران، کیفیت مبارزه، شخصیت های عالی، تکنیکی و تاکتیکی بودن مبارزات و تنوع فنون است که اهمیت دارد و خشونت بالا نیز برای محبوب شدن بازی نزد کسانی که به بازی های خشن علاقه دارند مزید بر علت می شود. این که آیا نشان دادن این سطح از خشونت در یک بازی رایانه ای کار درستی است یا خیر، موضوعی است که سال هاست و مدت هاست به آن پرداخته می شود و خواهد شد اما به واقع نمی توان جوابی قطعی برای آن پیدا کرد زیرا در نهایت یک موضوع نسبی است و در شرایطی می تواند خوب و جذاب و گاهی نامناسب باشد مخصوصا وقتی پای کشورهایی مثل ما که رده بندی سنی روی بازی برای آن ها در نقش پشمک است، وسط باشد. در هر حال سری عناوین Mortal Kombat همواره در طول تاریخ به دلیلی حد وحشتناک خشونت عریان خود، جنجالی بوده اند و هستند و خواهند بود اما کسی نمی تواند کتمان کند که چقدر جذاب هستند. بگذریم.. مقدمه خیلی طولانی شد اما وقتی مقاله ای برای سری Mortal Kombat باشد اولین چیزی که باید از آن حرف زد خشونت است. هدف از نگارش این مقاله و بیان مقدمه، انتشار بازی جدید و شدیدا مورد انتظار سری Mortal Kombat یعنی عنوان Mortal Kombat 11 است که چند ماه با تریلرها و نمایش ها و شخصیت ها و فینیشینگ هایش دل ما را هر روز بیشتر و بیشتر برد تا این که سرانجام دو روز قبل در تاریخ ۲۲ اپریل ۲۰۱۹ برای پلتفرم های پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی توسط کمپانی برادران وارنر منتشر گردید. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دقیق و جزء به جزء عنوان Mortal Kombat 11 پرداخته و نکات قوت و ضعف آن را با هم بررسی کنیم تا شما عزیزان هر چه بیشتر با زوایای مختلف این بازی و یکی از برترین تجربه های مبارزه ای در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای آشنا شوید. البته قطعا می‌دانید که خرید عناوینی مثل Mortal Kombat 11 نیازی به خواندن نقد برای تصمیم‌گیری در باره خرید یا عدم خرید آن ندارد زیرا که خودش مقیاس و معیاری است برای سنجیدن یک عنوان فایتینگ، اما در هر صورت اگر دوست دارید بدانید که اد بون و دیگر سازنده های این بازی در استودیو Netherrealm  چقدر در راضی کردن طرفداران این سری موفق بوده اند و آیا Mortal Kombat 11 را باید در لیست خرید خود قرار دهید یا خیر، با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 همراه شوید.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

واقعا طراحان داستان این فینیشینگ ها و کسانی که روند اجرای فینیشینگ را طرح ریزی میکنند خیلی نابغه هستند و البته خشونت مغزشان خیلی وحشتناک زیاد است!! احتمالا هم خود اد بودن عزیز است دیگر!!

وقتی از بازی های مبارزه ای و فایتینگ صحبت می کنیم اصولا زیاد حرفی از داستان در میان نیست زیرا که از قدیم، عدم وجود یک داستان خاص در عناوین فایتینگ و ریسینگ موضوعی بوده است که تقریبا حل شده است و کسی از آن ایراد نمی گیرد اما دیگر همه چیز عوض شده است و ناسلامتی در نسل هشتم هستیم! دیگر همه انتظار دارند بازی ها در هر سبکی که هستند داستان داشته باشند و دلیلی به بازیباز برای کارهایی که قرار است انجام دهد بدهند. تا امروز و در دو نسل اخیر کلی بازی مبارزه ای و ریسینگ دیده ایم که داستان های چه بسا کاملی هم داشته اند ولی خب هرگز و هرگز داستان یک بازی در این سبک ها (هر چقدر هم که دنیایشان غنی و سرشار از شخصیت های بی نظیر و وقایع جذاب باشد)، نمی تواند مثل یک عنوان داستان محور و ماجرایی عمل کند و روایت شود زیرا دست سازندگان در گیم پلی و قرار دادن وقایع داستانی در آن بسته است. مثلا در یک بازی مبارزه ای سازندگان بیچاره مجبورند هر داستانی که می نویسند این طور باشد که در آن مدام و پشت سر هم شخصیت های مختلف به هم بخورند و دعوایشان شود تا گیم پلی بازی شکل بگیرد! به همین خاطر هم داشتن یک داستان عالی در این ژانر خیلی سخت است. با در نظر گرفتن تمام اینها باید بگویم  Mortal Kombat 11 از نظر بخش داستانی در بازی های مبارزه ای یکی از ۲-۳ بازی برتر تا به امروز است، اگر نگوییم برترین است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

Mortal Kombat 11 با انواع و اقسام مدها و حالت های تک نفره و چند نفره و آفلاین و آنلاین و شخصی سازی و داستان و… بهترین احترام را به مخاطبینش می گذارد و یک بازی مبارزه ای که از هر جهت فوق العاده است را به آنها تحویل می دهد که تا مدتها سرگرمشان کند و برایشان جذابیت داشته باشد. اگر ذره ای به ترکیب فایتینگ و خشونت علاقه دارید، Mortal Kombat 11 بهترین و پرررروووترین ترکیبی است که می توانید بزنید بر بدن!

سازندگان بازی واقعا بخش استانی جذابی را با روایتی هیجان انگیز و پر از پیچش و جذابیت و خیانت و.. را به بازیباز هدیه می دهند که واقعا برای یک بازی فایتینگ فراتر از عالی است و قطعا با تجربه بخش داستانی پر و پیمان و زیبای بازی Mortal Kombat 11 کلی کیف خواهید کرد، زیر کمتر بازی مبارزه ای را با چنین داستان و روایتی دیده ایم. البته باز هم می گویم توجه کنید که داریم از داستان در عناوین مبارزه ای حرف می زنیم و فکر نکنید وقتی می گویم بخش داستانی بازی عالی و فوق العاده است منظورم این است که منتظر لست او آس و ویچر باشید، اما سازندگان به خوبی به شما دلیلی برای پیشروی در بخش داستانی بازی می دهند و مشاهده برخورد و روابط شخصیت ها با بکدیگر و باز شدن زحم های کهنه یا رسیدن فرصتی برای انتقام و خیانت و ….، قطعا برای هر مخاطبی جذاب است، مخصوصا اگر این دنیا و شخصیت هایش را بشناسید و از پیشینه آنها خبردار باشید. اما اگر هم آشنا نیستید ایرادی ندارد زیرا باز هم بخش داستانی Mortal Kombat 11 برای شما کلی حرف دارد و خیلی خوب شما را با شخصیت ها و داستان و دنیای این سری آشنا می کند و یک شروع خوب برای دریافتن داستان این فرنچایز است. در خصوص خط اصلی داستانی بازی با توجه به این که هنوز یکی دو روز بیشتر از عرضه آن نگذشته است هیچ صحبت و اسپویلی انجام نمی دهم تا خودتان آن را تجربه نمایید اما بدانید که هسته داستان، روابط شخصیت ها و روایت داستان در بازی Mortal Kombat 11 بسیار جذاب و هیجان انگیز و کاملا شایسته و در خور عنوانی به بزرگی Mortal Kombat 11 است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

بازی مبارزه ای باید ابتدا اندازه Mortal Kombat 11 شخصیت داشته باشد تا اگر بعدا هم خواستند شخصیت اضافه کنند و بفروشند، آن کسی که برایش مقدور نیست شخصیت های جدید را بخرد با خود فکر نکند کلاه سرش گذاشته شده و در بازی که برای آن ۶۰ دلار پول داده است محتوای کافی تحویل نگرفته است.

Mortal Kombat 11 یکی از بی نظیرترین گرافیک ها را عرضه می کند و به واقع زیباترین عنوان مبارزه ای است که تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز از لحاظ بصری به خود دیده است. بازی چشم های شما را از واقعی جلوه دادن خشونت مبارزات و نبردها به خود خیره می کند و به قدری زیبا و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد. خشونت بی پرده که ذات و روح فرنچایز مورتال کامبت است، به خاطر گرافیک فوق العاده بالای این نسخه خیلی شدیدتر نمایش داده می شود و کاملا حس هیجان محض گیم پلی را به بازیباز منتقل می کند. در واقع Mortal Kombat 11 از ان عناوینی است که تاثیر گرافیکش مستقیما در گیم پلی آن تنیده شده است و شدیدا روی گیم پلی بازی و نبردهای آن (مخصوصا برای افرادی مثل بنده که دلیل اصلی عشق به این سری برای آن ها خشونت ذاتی آن است) تاثیرگذار است زیرا “خشونت محض” که شاخصه اصلی این سری است، در Mortal Kombat 11 به واسطه این گرافیک بالا و واقعی، خیلی بیشتر به بازیباز منتقل می شود و آدرنالین خونش را بالا می برد، چرا که همه چیز را خیلی واقعی تر می بینید و لمس می کنید. از لحاظ گرافیک و طراحی های هنری چه در خلق شخصیت ها و چه در محیط های نبرد، Mortal Kombat 11 فوق العاده عمل می کند. در حقیقت Mortal Kombat 11 یکی از بازی های خوش گرافیک با طراحی های تاریک و فانتزی و مخوف در نسل هشتم است که پر است از انواع و اقسام شخصیت هایی با طراحی های شاهکار و محیط های نبردی که به خوبی حال و هوای این سری از نخستین بازی ها تا به امروز را به شما منتقل می کنند. 

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

هر شخصیتی در ابتدا یک ست از لباس و سلاح و حرکات دارد که بعدا در بازی کاملا قابل شخصی سازی هستند ولی خب نوع به دست آوردن و Grinding آیتم ها و لوت باکس ها و پیشرفت در بازی جای بحث دارد و کارهایی که لازم است مثلا برای به دست آوردن این آیتم ها و لوت ها در بازی انجام دهید بسیار طاقت فرسا و نامتناسب با پاداشی است که می گیرید و در این مورد بازی اصلا بالانس نیست. در واقع به نوعی سازندگان با این کار دارند شما را تشویق به خرید این آیتم ها با پول واقعی می کنند و می گویند “فلان آیتم را می خواهی؟ می توانی در بازی آن را رایگان بگیری اما برای گرفتنش باید از هفت خوان رستم رد شوی! اما اگر برایت سخت است می توانی خیلی راحت پول بدهی و Time Crystal بخری و همین الان آن را بگیری!” نامردی است نه؟ بله.. این ذات لوت باکس و خرید درون بازی است. یعنی اگر بخواهید در بازی Mortal Kombat 11 برای شخصیت های محبوبتان آیتم های ظاهری و مختلف آزاد کنید باید راه های خیلی سختی را طی کنید و کارهای طاقت فرسایی انجام دهید تا “یک عدد آیتم بگیرید” و نهایتا هم وقتی آن را به دست آوردید این حس را دارید که اصلا به زحمتش نمی ارزید و پاداشم برابر با تلاشی که کردم نیست.

تنها کافیست تا دقایقی با دقت به اطراف خود و صحنه نبردی که در آن هستید و جزییات بی نظیر طراحی تک تک شخصیت ها و افکت های مبارزات و خشونت بازی نگاه کنید تا متوجه شوید قضیه از چه قرار است و با چه طراحی هنری بی نقص و بی نظیری در یک عنوان مبارزه ای روبرو هستید. بازی تنوع خوبی در وجود مکان های نبرد مختلف دارد و در انواع و اقسام مناطقی کاملا آشنا که از قدیم با این سری همراه بوده اند و مناطق جدید با رقیبان خود نبرد خواهید کرد. تک تک این میدان های نبرد طراحی هنری بسیار جذاب و هیجان انگیزی دارند که کاملا مناسب با ذات خشن و مخوف این سری است و مبارزاتی حماسی و فوق العاده جذاب را برای ما رقم می زنند. در کل از لحاظ گرافیک هنری باید گفت Mortal Kombat 11 در زمینه طراحی محیط های نبرد و خلق شخصیت ها و جزییات بی نظیر آنها، فوق العاده عمل کرده است و الحق که شاهد یک شاهکار فایتینگ در این زمینه هستیم. در مبحث فنی نیز اوضاع Mortal Kombat 11 چندان تفاوتی با بخش هنری بازی نمی کند و این عنوان کاملا روان، بدون کوچکترین مشکل و با ثبات کامل اجرا می شود و البته انتظاری هم غیر از این از یک عنوان مبارزه ای که در آن کوچکترین حرکت و واکنش، مهم و تاثیرگذار است نداریم، مخصوصا در یک بازی مورتال کامبت. بازی به بهترین شکل از لحاظ جلوه های بصری فنی بهینه شده است و هرگز شما را با مواردی از قبیل باگ یا افت فریم آزار نمی دهد و شاهد یک عنوان کاملا با ثبات و جذاب هستیم که به شما اجازه می دهد بهترین تجربه را از بازی کسب کنید و شما را با موارد فنی هرگز اذیت نمی کند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

انگار سازندگان این بازی با هوشمندی هر چه تمام تر یک جورهایی مقداری از روح سری اینجاستیس را هم به عنوان چاشنی به بازی Mortal Kombat 11 افزوده اند و یک ترکیب خیلی عالی و یکدست و زیبا (یه ترکیبی پررررروو!!) به وجود آمده است که هم کاملا یک مورتال کامبت محض است و هم حال و هوایی خیلی خاص و نو دارد که این کار واقعا هوشمندانه انجام گرفته است و با توجه به تسلط کامل سازندگان به هر دو فرنچایز نام برده، توانسته اند به خوبی این چاشنی را به بازی جدیدشان اضافه نمایند.

در واقع هنگام تجربه Mortal Kombat 11 به هیچ وجه حتی در پر افکت ترین لحظات نبرد و پر جزئیات ترین صحنه ها نیز کوچکترین افت فریمی مشاهده نمی شود و بازی از لحاظ ثبات در نرخ فریم‌ ریت نیز بسیار مقتدر عمل می‌کند. سازندگان به طرز ویژه ای بر روی تمامی جزئیات گرافیکی بازی اعم از تکسچرها و طراحی چهره‌ها و طراحی ظاهری شخصیت ها وقت گذاشته‌اند و با وسواسی خاص آن‌ها را به بهترین شکل در بازی پیاده کرده‌اند و همچنین شاهد زیباترین انیمیشن های ممکن در یک بازی فایتینگ هستیم. از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز بازی بسیار مقتدرانه عمل می کند و اصلا با مواردی مثل بی کیفیتی بافت ها و گوشه دار بودن آنها و همچنین تکسچرهای ضعیف یا پارگی تصویر و … برخورد نمی کنیم.   از دیگر جهات فنی نیز بازی در بهترین کیفیت ممکن قرار دارد و هیچ گاه مواردی مثل دیر لود شدن برخی تکسچرها را مشاهده نمی‌کنید که البته همان طور که قبل تر عرض کردم به هیچ عنوان هم از یک بازی فایتینگ انتظار چنین مشکلاتی نمی رود. به طور کلی در مبحث گرافیک فنی باید گفت Mortal Kombat 11 کاملا عاری از ایراد و اشکال عمل می کند. در مجموع در مبحث گرافیکی بازی در بخش فنی و هنری باید اذعان داشت که Mortal Kombat 11 بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین ژانر مبارزه ای از لحاظ بصری (و البته سایر بخش ها) است و هر عنوان فایتینگی را که بخواهیم از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Mortal Kombat 11 که مثالی از یک عنوان بی نقص در زمینه خلق یک بازی فایتینگ شاهکار از لحاظ بصری است مقایسه کرد. Mortal Kombat 11 یک بازی مبارزه ای کاملا خاص و یونیک است و طراحی و جلوه های بصری آن نیز خاص و منحصر بفرد است. 

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

باید به این نکته منفی هم اشاره کرد که هنگام بازی با یکی دو تا از مبارزین جدیدی که به این عنوان افزوده شده اند (مثل Cetrion با آن فینیشینگ عجیبش)، کمی حس می کنید که انگار دارید دیگر اینجاستیس بازی می کنید زیرا روح سری کامبت گویی که در این شخصیت ها جریان ندارد و مال این فرنچایز نیستند، به همین خاطر هم خیلی از طرفداران می گویند بهتر بود به جای برخی از این شخصیت های جدید، مبارزان قدیمی تری که در این بازی حضور ندارند (مثل Sindel و Nightwolf و Sheeva) و اتفاقا تعدادشان هم کم نیست را قرار می دادند که می توان گفت هم حرف صحیحی است و هم از طرفی می شود گفت برای رهایی از تکرار محض و تنوع بخشیدن به بازی این کار انجام شده است (و تازه ممکن است بعدا همگی آنها کم کم اضافه شوند) که واقعا هم از هر دو منظر جای بحث زیادی وجود دارد. اما به هر حال به عنوان کسی که بازی را بررسی می کند اعتقاد دارم که نبود برخی از شخصیت های محبوب قدیمی در ترکیب با جذابیت نه چندان بالای برخی شخصیت های جدید (چه از نظر ظاهری و چه از لحاظ نوع مبارزه که زیاد با روح سری کامبت همخوانی ندارد)، یک نکته منفی برای Mortal Kombat 11 به حساب می آید که باید آن را لحاظ کرد زیرا بازی مبارزه ای است و شخصیت هایش.

Mortal Kombat 11 مثل همیشه یک بازی مبارزه ای ۲.۵ بعدی است که باز هم خصوصیت و ویژگی اصلی گیم پلی آن جدا از تنوع مبارزات و شخصیت ها و …، “خشونت ذاتی محض” این سری است که در تک تک لحظات بازی جریان دارد و واقعا این خشونت مثل یک خون رگ های عناوین این سری است که اگر نباشد دیگر اصلا بازی مورتال کامبتی هم در کار نیست. این خشونت بی پرده مخصوصا به خاطر گرافیک فوق العاده بالای این نسخه خیلی شدیدتر و بهتر است بگویم خفن تر نمایش داده می شود و کاملا حس هیجان محض گیم پلی را به بازیباز منتقل می کند. در واقع همان طور که در بخش گرافیک خدمت شما عرض کردم Mortal Kombat 11 از ان عناوینی است که گرافیکش مستقیما در گیم پلی آن تنیده شده است و شدیدا روی گیم پلی آن تاثیرگذار است زیرا “خشونت محض” که شاخصه اصلی این سری است، در Mortal Kombat 11 به واسطه این گرافیک بالا و واقعی، خیلی بیشتر به بازیباز منتقل می شود و آدرنالین خون بازیباز را بالا می برد زیرا همه چیز را خیلی واقعی تر می بینید و لمس می کنید. Mortal Kombat 11 از المان های مخصوص این سری که به نام  Mortal Kombat شخصیت می بخشند را در گیم پلی خود حفظ کرده است (مثل Fatalities و Brutalities) و در کنار این ها برخی موارد جدید را نیز به گیم پلی افزوده است تا بازی رنگ و بوی تکرار و کهنگی را به خود نگیرد و باید بگویم در این امر موفق هم بوده است. مواردی مثل ضربات Fatal Blow و Krushing Blow که در این نسخه قرار داده شده اند. ضربات Fatal Blow یک سری حملات و  ضربه های ویژه اند که چیزی مانند ضربات X-Ray در نسخه قبلی هستند و آسیب خیلی زیادی هم وارد می کنند اما برخلاف حملات ایکس ری، اینها فقط وقتی فعال می شوند که خط سلامتی بازیباز به زیر ۳۰ درصد برسد و فقط هم یک بار در هر مبارزه قابل استفاده هستند که این موضوع و تاکتیک تنظیم زمان صحیح استفاده از این حمله خاص، باعث عمیق تر شدن مبارزات در این نسخه شده است.  Krushing Blow ها نیز یک نوع حمله خاص سینمایی هستند که وقتی فعال می شوند که یک سری پیش نیازهایشان انجام شده باشد و می توانم بگویم چیزی شبیه حالت Brutalitiy ها در نسخه قبلی دارند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

یه زمانی توی همون تصویر سمت چپ انگار کل جزییات بدن شائوکان رو می دیدیم و توی کلوپ به هم می گفتیم وای چقدر واقعیه!! الان فقط پیکسل می بینیم!!

همچنین یکی از موارد جدید در این سری که در نسخه یازدهم شاهد آن هستیم یک مکانیک دفاع خاص و دقیق است که وقتی بتوانید حمله را در یک زمان خیلی خاص دفاع کنید یک پنجره زمانی کوتاه برای بازگشت و حمله به شما داده می شود و چیزی مثل سیستم ضد حمله در خیلی از بازی هاست که وقتی در لحظه درست دفاع می کنید مثلا دشمن گیج می شود یا فرصت زدن ضد حمله دارید و مواردی از این دست. Mortal Kombat 11 از نظر گیم پلی و مبارزات هنوز هم به نسخه X شباهت زیادی دارد ولی تفاوت ها و نکات جدیدش باعث می شوند که نتوانیم از آن به عنوان یک تکرار یاد کنیم. در واقع شاید باید این طور بگویم که انگار سازندگان این بازی با هوشمندی هر چه تمام تر یک جورهایی مقداری از روح سری اینجاستیس را هم به عنوان چاشنی به بازی Mortal Kombat 11 افزوده اند و یک ترکیب خیلی عالی و یکدست و زیبا (یه ترکیبی پررررروو!!) به وجود آمده است که هم کاملا یک مورتال کامبت محض است و هم حال و هوایی خیلی خاص و نو دارد که این کار واقعا هوشمندانه انجام گرفته است و با توجه به تسلط کامل سازندگان به هر دو فرنچایز نام برده، توانسته اند به خوبی این چاشنی را به بازی جدیدشان اضافه نمایند. می دانید که در یک بازی فایتینگ همه چیز یعنی شخصیت ها و مبارزان و تنوع آنها. پس برویم سراغ لیست مبارزان عنوان Mortal Kombat 11. بر همگان واضح و مبرهن است که سری مورتال کامبت جایگاه و به نوعی میعادگاه شخصیت های فوق العاده متنوع، متفاوت و بی نهایت نیرومند با انواع و اقسام قدرت های فرا بشری و بسیار مرگبار بوده و هست و هر وقت که عنوانی از این سری منتشر گردد یکی از مهم ترین موارد در بررسی آن، تعداد و تنوع شخصیت های بازی و بررسی حضور یا عدم حضور محبوب ترین شخصیت های سری و برخی شخصیت های قدیمی در آن بازی است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

تعدد فنون و مهارت ها برای هر شخصیت واقعا معرکه است و سازندگان زمان خیلی زیادی را برای هر شخصیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر مبارزات و بالانس بودن او صرف کرده اند. عمق نبردها بسیار بالاست و برای هر شخصیت و مبارز حرفه ای در بازی، امکان بازگشت در نبردهایی که حتی تا مرز شکستن پیش رفته اند نیز وجود دارد و بازی امکان انجام واکنش با ضد حمله های سریع را در برابر هر کنش و حمله ای به شما می دهد.

بازی های مختلف این سری همیشه جنجال هایی از نظر شخصیت ها داشته اند و هر بار عده ای ناراضی بوده اند و اعتقاد داشته اند که فلان شخصیت ها باید حتما باشند و یا فلان شخصیت های جدید مناسب نیستند، ولی خب این سری همیشه راه خود را رفته است و گاهی برخی بازی هایش تقریبا کل شخصیت های محبوب و قدیمی سری را داشته اند و گاهی هم تعداد آن ها کمتر بوده است و برخی شخصیت های قدیمی و محبوب جا مانده اند. در واقع لیست مبارزان این سری تا امروز آن قدر تغییر کرده است که جالب است بدانید فقط اسکورپیون به همراه ساب زیرو و Raiden، شخصیت هایی هستند که تا کنون بدون استثنا در تمامی عناوین Mortal Kombat حضور ثابت داشته اند و این نشانه محبوبیت بسیار بالای آن ها چه در بین سازندگان و چه در میان طرفداران و کاربران است که گویی Mortal Kombat را بدون آن ها نمی توانند تصور کنند. از لحاظ تعداد شخصیت و تنوع آنها و حضور شخصیت های قدیمی و جدید، باید بگویم Mortal Kombat 11 بدون شک یکی از کامل ترین لیست های جنگجویان را در سری مورتال کامبت تا به امروز داراست و انواع و اقسام شخصیت های قدیمی و محبوب و شخصیت های جدید در آن حاضر هستند که سبب می شود گیم پلی بازی و سبک ها و استایل های مبارزات بیشتر از همیشه متنوع باشد مخصوصا به خاطر حضور شخصیت هایی کاملا جدید. تازه قرار است که چندین شخصیت دیگر هم به این بازی اضافه شوند و به عنوان مثال اگر بازی را پیش خرید کرده بودید، یکی از برترین و مخوف ترین شخصیت های تاریخ گیم یعنی شائوکان را در بازی در اختیار داشتید.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

Mortal Kombat 11 زیباترین عنوان مبارزه ای است که تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز از لحاظ بصری به خود دیده است. بازی چشم های شما را از واقعی جلوه دادن خشونت مبارزات و نبردها به خود خیره می کند و به قدری زیبا و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد.

البته باید به این نکته منفی هم اشاره کرد که هنگام بازی با یکی دو تا از مبارزان جدیدی که به این عنوان افزوده شده اند (مثل Cetrion)، کمی حس می کنید که انگار دارید دیگر اینجاستیس بازی می کنید زیرا روح سری کامبت گویی که در این شخصیت ها جریان ندارد و مال این فرنچایز نیستند، به همین خاطر هم خیلی از طرفداران می گویند بهتر بود به جای برخی از این شخصیت های جدید، مبارزان قدیمی تری که در این بازی حضور ندارند (مثل Sindel و Nightwolf و Sheeva) و اتفاقا تعدادشان هم کم نیست را قرار می دادند که می توان گفت هم حرف صحیحی است و هم از طرفی می شود گفت برای رهایی از تکرار محض و تنوع بخشیدن به بازی این کار انجام شده است (و تازه ممکن است بعدا همگی آنها کم کم اضافه شوند) که واقعا هم از هر دو منظر جای بحث زیادی وجود دارد. اما به هر حال به عنوان کسی که بازی را بررسی می کند اعتقاد دارم که نبود برخی از شخصیت های محبوب قدیمی در ترکیب با جذابیت نه چندان بالای برخی شخصیت های جدید (چه از نظر ظاهری و چه از لحاظ نوع مبارزه که زیاد با روح سری کامبت همخوانی ندارد)، یک نکته منفی برای Mortal Kombat 11 به حساب می آید که باید آن را لحاظ کرد زیرا بازی مبارزه ای است و شخصیت هایش. اما خب به صورت کلی باید این را بدانید که تعداد شخصیت های حاضر در بازی برای لانچ، کاملا کافی هستند و خیلی از شخصیت هایی که نیستند هم قرار است بعدا با دی ال سی ها اضافه شوند که تا اینجا می دانیم که قرار است شخصیت های Sheeva ،Fujin ،Ash ،Spawn ،Sindel ،Terminator ،Nightwolf ،Joker و Shang Tsung با بسته های الحاقی در بازی حضور یابند و احتمال حضور شخصیت های دیگری مثل Shinnok و Kronika و Rain هم وجود دارد که با این حساب قطعا وقتی که در آینده نسخه کامپلت ادیشن این بازی عرضه شود شاهد بزرگترین و کامل ترین لیست تاریخ این سری از شخصیت ها خواهیم بود. Mortal Kombat 11 اکنون دارای ۲۵ شخصیت است که ۲۲ تای آنها از قبل در این سری بوده اند و ۳ تای آنها با نام های Kollector و Cetrion و Cetrion برای اولین بار است که در این فرنچایز حاضر می شوند. بد نیست تا در اینجا نگاهی به شخصیت های حاضر در این بازی داشته باشیم و در مورد آنها توضیحاتی را نیز خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Baraka: یکی از مبارزان شرور و انصافا خفن سری مورتال کامبت که بارها او را دیده ایم. در اطلاعات مربوط به وی آمده است “باراکا در نسخه دوم بازی یعنی MK2 به عنوان یک جنگجوی پست فطرت، بی رحم و غیرقابل پیش بینی که در خدمت امپراطور دنیای خارج، شائوکان (Shao Kahn) بود؛ معرفی گردید. او متعلق به نژادی جهش یافته و کوچ نشین به نام “تارکاتان” بود که بعدها در نسخه “نیرنگ” (MK: Deception) مشخص شد که این نژاد، نژادی دورگه و پیوندی از شیاطین قلمروی زیرین (Netherrealm) و ساکنان دنیای خارج هست که در زمین های وسیع و بایر زندگی می کردند. وی همانند هم نژاد های خود دارای تیغه های کشیده در ساعد خود بود. اگرچه وی حملات بی شماری رو به قلمروی زمین کرد، اما دشمنی و تنفر خاصی نسبت به زمینی ها نداشت و هدف وی تنها خدمت به سرور خود بود.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Cassie Cage: تصور کنید که پدر جانی کیج باشد و مادر سونیا بلید!! یا ابالفرض! بچه می شود Cassie Cage! این شخصیت اولین بار در نسخه ایکس پای به سری گذاشت و یکی از خفن ترین فینیشینگ ها که “گرفتن سلفی با صورت منفک شده جنازه قربانی اش و قرار دادن آن در صفحات اجتماعی اش” بود را در این فرنچایز رو کرد. او که جزو نیروهای ویژه ارتش امریکا است، نسل جدیدی از مبارزان را در نبرد پیش رو با شینوک و افرادش برای محافظت از زمین رهبری می کند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kano: یکی از آن اوریجینال های سری که از سال ۹۲ و اولین نسخه با این فرنچایز بوده است. یک مزدور حسابگر و عضو اصلی از کارتل بین المللی جرم و جنایت به نام Black Dragon. او دشمن مستقیم و قسم خورده شخصیت های سونیا بلید و جکس در نیروهای ویژه است و داستان های خیلی زیادی را در مورد درگیرهای این ۳ شخصیت دیده ایم. Kano یک ژنرال ارتش امپراطور دنیای بیرونی یعنی شائوکان نیز هست.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Liu Kang: در کلوپ ها او را به نام بروس لی می شناختیم و البته انصافا هم همه چیزش مثل بروس لی بود. در اطلاعات این شخصیت می خوانیم “لو کانگ یکی از محبوبترین کاراکتر ها و بهترین جنگجوهای قلمروی زمین که افراد زیادی رو شکست داده؛ به حساب میاد. او از طریق مبارزات رفته رفته به عنوان قهرمان شناخته شد. به دلیل شکست های پی در پی شانگ سانگ توسط راهب های شائولین، او یکی از بزرگترین تهدیدات برای شانگ سانگ و شائوکان قلمداد می شد. کانگ یکی از اعضای ((انجمن نیلوفر سفید)) بود که در ((اتحاد مرگبار)) شانگ سانگ و کوانچی کشته شد. در اولین سری بازی مورتال کامبت لو کانگ بدون خشونت نشان داده شد چون در فینیش کردن به طور صریح و واضح رقیب خود رو نمی کشت. اما در مورتال کامبت ۲ کشتن نیز جزو فینیشینگ های او قرار گرفت. در حالت زامبی او در مورتال کامبت: دیسپشن ، شاهد کشته شدن صدها فرد بی گناه توسط وی بودیم. البته این جرم جنایت واقعا توسط لو کانگ صورت نمی گرفت چون او کنترل روح خود رو نداشت. در اغاز کار، لو کانگ شبیه به استاد بزرگ و عالی قدر هنرهای رزمی ، ((بروس لی))، با سینه برهنه و شلوار مشکی و کفش های سفید ظاهر شد. در مورتال کامبت ۲ و سری های بعدی وی دارای موهای بلند، سر بند قرمز، دست بند و شلوار سیاه و قرمز کنگ فو بود؛ با این حال نیم تنه بالایی لباس نداشت و برهنه بود (البته در مورتال کامبت ۴ لو کنگ علاوه بر ٱن چه که ذکر شد تاپ قرمز هم رنگ می پوشید). او در مورتال کامیت: دییسپشن به صورت زامبی که دارای پوستی سبز و خاکستری رنگ و فاسد، صورتی آسیب دیده و زخمی و دست غل و زنجیر شده که به قلاب متصل شده بود ظاهر گردید. که البته این زنجیر عملا در بازی استفاده نمی شد. در سری مورتال کامبت ۲۰۱۱ وی به صورت انسانی پیشین خود با کمی تفاوت من جمله بستن کمر بند قرمز و مدال الدر گاد، بر گشت. لو کانگ یک بچه یتیم بود که به فرمان معبد شائولین که در کوهستان های ایالت honon در چین استقرار داشت؛ برای آموزش برده شد. او تحت تعلیم اجداد بزرگ ((کنگ لائو)) قرار گرفت و استعداد او در فرا گیری هنرهای رزمی توجه لرد رایدن رو به خودش جلب کرد. رایدن آخرین امید قلمرو زمین را در او دید بنابراین لو کانگ جوان را به منظور پیشرفت نزد استاد بزرگ هنرهای رزمی اوتولد، ((بوراچیو)) برد. بعد از گذشت چند سال، تعلیم لو کانگ کامل گردید و وی به ((جامعه نیلوفر سفید)) که به فرمان رایدن برای دفاع از قلمرو زمین تشکیل شده بود، پیوست. زمانی که دهمین سری مسابقات (( مبارزه مرگبار)) شکل گرفت؛ وی بنا به خواسته راهب بزرگ معبد شائولین، ((وو)) برای مبارزه و شکست دادن شانگ سانگ فرستاده شد.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Sub-Zero: دشمن قسم خورده و مستقیم اسکورپیون. ساب زیرو هم یکی از اوریجینال های این سری از سال ۹۲ در بازی نخست است و یکی از ۳ شخصیتی که تا امروز در کل بازی های مورتال کامبت همراه Raiden و اسکورپیون حاضر بوده است. در مورتال کامبت ۲ متوجه شدیم که ساب زیروی اوریجینال در وقایع نسخه اول به دست اسکورپیون کشته شده است و با برادرش جایگزین گردیده است. در ادامه این سری برادر کوچکتر، دیگر همان ساب زیرو باقی ماند و برادر بزرگتر و اصلی که در بازی نخست مرده بود، به عنوان Noob Saibot حاضر شد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • D’Vorah: عضوی از یک نژاد حشره مانند به نام Kytinn که نخستین بار در نسخه ایکس معرفی شد و حالا به نسخه یازدهم نیز رسیده است. در بازی قبلی در خط داستانی اصلی حضور داشت و ابتدا به عنوان پیرو Kotal شناخته می شد ولی در اصل او به همراه کوان چی از یاران و پیروان شینوک بود. او به مدافعین Earthrealm کمک کرد تا amulet شینوک را از Mileena, Tanya و Rain بگیرند. سپس Mileena را کشت و به Kotal خیانت کرد و به Earthrealm رفت تا کوان چی را آزاد کند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kotal Kahn: یک مبارزه الهام گرفته شده از آزتک است که سرزمین او یعنی Osh-Tekk با دنیای بیرونی ادغام شده است و نخستین بار در نسخه ایکس پای به این سری گذاشت. او قبل از این که Mileena را به جرم خیانت از تاج و تخت دنیای بیرونی کنار بزند، به وی خدمت می کرد. اکنون او امپراطور دنیای بیرونی است و در طول خط داستانی نسخه قبلی civil war را در برابر Mileena پیروز می شود. به عنوان یک Osh-Tekk، قدرت های وی برگرفته شده از خورشید هستند و از نظر فیزیکی نیز چندین برابر قوی تر و قدرتمندتر از انسان هاست.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kabal: وی نخستین بار در بازی مورتال کامبت ۳ و به عنوان عضو سابق سازمان بین المللی جرم و جنایت Kano به نام Black Dragon معرفی شد که مجددا برای حضور در نیروهای “خوبی” (مخالف نیروها و شخصیت های “شیطانی” سری) Reformed شده و در نهایت نیز به یکی از مدافعان انتخاب شده Earthrealm تبدیل شد. صورت او توسط حمله نیروهای شائوکان کاملا از فرم خارج و تقریبا نابود شده است و به همین خاطر نیز صورت خود را پشت ماسک پنهان کرده است. کابال بعدا مجددا به سمت نیروهای شیطانی بازگشت و حتی مجددا Black Dragon را شکل داد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Erron Black: یک مزدور تفنگدار از Earthrealm و در خدمت Kotal Kahn که در نسخه ایکس پای به این سری گذاشت و تا زمان خیانت Kano با سازمان اژدهای سیاه نیز در ارتباط بود. جالب است که در پایان مربوط به او در نسخه ایکس متوجه می شدیم که ۱۵۰ سال قبل او توسط Shang Tsung برای کشتن یک مبارز Earthrealm استخدام شده است در ازاری این که روند پیر شدنش بسیار کند شود و سال ها بیشتر زندگی کرده و جوان بماند. جالب تر این است که در رده بندی سال ۲۰۱۵ Den of Geek از ۷۳ شخصیت قابل بازی در کل سری مورتال کامبت، وی در رتبه دهم قرار گرفت و از او به عنوان Boba Fett سری مورتال کامبت نام برده شده بود!

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Frost: در اطلاعات این شخصیت آمده است “فراست یک نینجای زن متعلق به گروه لین کوای (Lin Kuei) هست. او برای اولین بار در سری MK:Deadly Alliance حضور یافت. اولین حضور فراست در مورتال اتحاد مرگبار، به عنوان شاگرد تحت تعلیم ساب زیرو هست. این شخصیت جدید بسیار بلندپرواز بود. تخصص اون در مبارزه و یادگیری اون در هنرهای رزمی توجه ساب زیرو (Sub-Zero) رو جلب کرد. فراست مغرور بود و نسبت به کسانی که از او بالاتر بودن خصومت داشت ازجمله استادش و سونیا. پس از آنکه ساب زیرو استاد بزرگ خاندان لین کوئی شد. ساب زیرو مسابقاتی رو برگزار کرد تا جنگجویان قوی رو پیدا کند. فراست قهرمان این مسابقه شد. مهارت های استثنایی فراست، ساب زیرو رو تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که ساب زیرو سنت لین کوئی رو زیر پا بگذارد و فراست را تحت حمایت خودش در بیاورد و شخصا به فراست آموزش دهد. توانایی فراست در متمرکز کردن قدرت انجمادش افزایش پیدا کرد. هرچند هرچقدر قدرتش افزایش پیدا می کرد غرورش هم بیشتر میشد. ساب زیرو نمی توانست به فراست فروتنی را آموزش بدهد. هنگامی که ریدن (Raiden) از ساب زیرو برای نابود کردن جادوگر کوآن چی (Quan Chi) و شانگ تسونگ (Shang Tsung) درخواست کمک کرد. آموزش های فراست نیز متوقف شد. ساب زیرو، فراست رو نیز همراه خود برای کمک به ریدن برد و امیدوار بود که فراست چشم انداز روشنی داشته باشد و از این طریق تجربه نبرد واقعی رو نیز بدست بیاورد. پس از دیدار با سایر مبارزان زمینی (که یکی از آنها سونیا بود که رابطه خوبی با فراست نداشت). فراست همراه ساب زیرو به دنیای بیرون رفت. در همین هنگام بود که فراست نیت واقعیش را برای پیوستن به لین کوئی آشکار کرد. فراست تمایل دارد که استاد بزرگ خاندانش بشود. فراست با باد یخ ساب زیرو رو بی حرکت نمود و مدال اژدها (شی ای که توانایی ساب زیرو را افزایش می داد و نماد رهبر لین کوئی) را از سینه ساب زیرو جدا کرد. بدون هیچ قدرت و نظم مورد نیاز برای کنترل قدرت مدال. تمام قدرت انجماد فراست مصرف شد و به نظر می رسید که مرده است. ساب زیرو شاگردش را بخاطر خیانتش بخشید و به دنبال مکانی مناسب برای دفن جسد فراست گشت. سرانجام یه ویرانه ای از یک بنای مقدس را پیدا کرد. پس از آنکه ساختمان را مورد بررسی قرار داد. ساب زیرو متوجه شد که خودش و فراست از زادگان همین مکان بوده اند. قبل از آن که ان جا را ترک کند بدن فراست را درون یک تابوت آهکی قرارداد تا بیارامد.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Jax: یکی از مشهورترین شخصیت های سری که از نسخه دوم این سری با نام Jackson “Jax” Briggs به عنوان مقام ارشد سونیا بلید در United States Special Forces همراه این فرنچایز بوده است و می توان گفت در اکثر بازی های سری تا به امروز حضور داشته است و حتی پروتاگونیست بازی اسپین اف اکشن ماجرایی Mortal Kombat: Special Forces در سال ۲۰۰۰ و یکی از ۱۱ نماینده دنیای مورتال کامبت در Mortal Kombat vs. DC Universe نیز بود. بارزترین خصوصیت او بازوهای رباتیک قدرتمندش هستند که از نسخه سوم در سری به وجود آمدند. حتی او همیشه در فیلم ها و کتاب ها و کمیک ها و سریال ها و انیمیشن های مورتال کامبت نیز حاضر بوده است که نشان از محبوبیت بساز بالای بین سازندگان و طرفداران دارد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Jade: در خصوص شخصیت جید می خوانیم “جید (Jade) دوست دوران کودکی پرنسس کیتانا (princess kitana) است و انگیزه مشخصی ندارد. او بیشتر دوران زندگی خود را به عنوان قاتل شخصی شائوکان درکنار کیتانا (kitana) و ملینا (mileena) خدمت کرده است. زمانی که کیتانا برعلیه شائوکان (Shao Kahn) شد. از طرف امپراتور ماموریت پیدا کرد تا او را دستگیر کند. در نهایت جید تصمیم گرفت به دوستش بپیوندد و به او کمک کند که قلمروشان را آزاد کنند و آن را به زیباییش بازگردانند. جید الان مقیم ادنیا است. جید عضو ارتش ادنیا و همچنان به وظیفه اش که خدمت کردن به سیندل (Sinddel) و کیتانا است ادامه می دهد. او همیشه به عنوان دوست وفادار کیتانا شناخته شده است و خودش رو به عنوان فرد قابل اعتماد ثابت کرده و دوست صادق و فداکار پرنسس محسوب می شه . جید نسبت به مخالفان، طعنه آمیز و جسور و به طور باورنکردنی بی رحم است. خصوصا نسبت به کسانی که دشمنان شخصی اون به حساب میان (تارکاتاها و تانیا). جید خانومی با لباس سبز است و بسیار شبیه میلنا و کیتانا است تنها تفاوت قابل توجهی که دارد پوست تیره او است. جید برای اولین باردر مورتال کمبت ۲ و بصورت شخصیت مخفی و غیرقابل بازی ظاهر شد که حرکاتش بسیار شبیه کیتانا بود حتی از سلاح بادبزن تیغه ای کیتانا استفاده می کرد. جید بعدها به عنوان شخصیت ثابت در مورتال التیمات تبدیل شد. سلاح او یک فلز بود. اما او از بومرنگ نیز به خوبی استفاده می کرد. جید برای اولین بار در مورتال کمبات تورنومنت که توسط شائوکان برگزار می شد ظاهر شد. اون تقبل کرد که واسه امپراتور جاسوسی کنه . مانند کیتانا جید نیز از دنیای خارج (Outworld) نیست بلکه از قلمرو ادنیا منشا می گیرد. سرزمینی که سالها پیش توسط شائوکان فتح شد. در ابتدا تصور می شد پدر و مادر جید از اشراف ادنیا هستن. بعدا در بیو مورتال کمبت ۲۰۱۱ اذعان شد که پدر و مادر جید به عنوان ادای احترام به شائوکان یک کودک به او داده اند. که بعدها او به یک قاتل ماهر و نیرومند تبدیل شد. در نهایت او از دوستان نزدیک پرنسس کیتانا می شود.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Scorpion: مورتال کامبت که اصلا بدون اسکورپیون راه ندارد!! اصلا خود اد بون مورتال کامبت بدون اسکورپیون نمی سازد! Scorpion نه تنها محبوب ترین شخصیت بین تمامی شخصیت های مثبت و منفی این سری بین طرفداران و علاقمندان است، بلکه سازنده و خالق فرنچایز Mortal Kombat یعنی آقای ادبون نیز از بین این تعداد شخصیت بسیار زیاد در تاریخ این سری، Scorpion را به عنوان محبوب ترین شخصیت خود می داند و حتی خود در نقش وی صداگذاری کرده است. وی صراحتا بیان کرده است که کاراکتر مورد علاقه اش، Scorpion هست و بدون حضور این شخصیت Mortal Kombat مفهومی ندارد. Scorpion به نوعی نماد این فرنچایز است و همواره به عنوان معرف این سری محبوب بر روی پوسترها و… قرار داشته است و دارد. Scorpionیکی از محبوب ترین آنتاگونیست ها در فرنچایز Mortal Kombat است، فرنچایزی که کم شخصیت منفی ندارد اما بی شک محبوب ترینشان همین نینجای زرد پوش است. بد نیست تا اطلاعاتی بیشتر را از پیشینه و زندگی Scorpion برای شما عزیزان بیان کنیم تا هر چه بیشتر با شخصیت وی آشنا شویم. Scorpion یا عقرب یکی از نینجاهای احیا شده در سری Mortal Kombat است که نام واقعی وی هانزو هاساشی (Hanzo Hasashi) می باشد و عضو فرقه نینجاهای شیرای ریو (Shirai Ryu) در ژاپن بوده است. در اطلاعات مربوط به زندگی گذشته وی آمده است “Scorpion در قبیله نینجاهای شیرای ریو در ژاپن به دنیا اومد. پدر هانزو هاساشی (Hanzo Hasashi) که خود سابقا عضو گروه شیرای ریو (Shirai Ryu) بود زمانی که فهمید پسرش می خواهد به گروه بپیوندد، هانزو را به عنوان پسر خود انکار کرد چرا که نمی خواست پسرش به عنوان یک قاتل در گروه عضو شود و آرزوی این را داشت که وی برخلاف پدرش، یک زندگی آرام را داشته باشد. با این حال اما هانزو به گروه نینجاها پیوست. هانزو در بین افراد قبیله یکی از بهترین شینوبی ها (Shinobi) بود و به دلیل مهارت های باور نکردنیش در نینجوتسو ، لقب عقرب را به دست اورد. او همیشه سعی می کرد تا برای افتخار آفرینی برای رئیس قبیله و گروه تلاش کند، با این حال وقتی هانزو از سوی جادوگر بدذات یعنی کوان چی ماموریت پیدا کرد تا نقشه مقدس عناصر و الواح رو از معبد شائولین بدزدد توسط یکی از جنگجویان لین کوای (Lin Kuei) به نام ساب زیرو ( Sub-Zero) به طور وحشیانه کشته شد و خانواده و قبیله او نیز توسط کوان چی به طور فجیعی تارومار شدند. روح Scorpion به قلمرو زیرین فرستاده شد و در آنجا طلسم گشت. وی دوباره در زندان ارواح (Prison of Souls) با Sub-Zero بزرگ مبارزه کرد اما باز هم شکست خورد. دو سال بعد کوان چی اسکورپیون را احیا کرد و به قلمروی زمین بازگرداند و این بار وی توانست تا انتقام خود و خانواده اش را از Sub-Zero بگیرد و او را در آتش خشم و انتقام خود سوزاند.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Jacqui Briggs: دختر جکس که باشی اینطوری می شوی! او دختر شخصیت محبوب سری یعنی جکس و همسرش Vera است و با وجود عدم موافقت پدرش به عضویت ارتش در آمده و اکنون در عضویت گروه نیروهای ویژه Cassie Cage است. در طول خط داستانی نسخه ایکس شاهد بودیم که او با شخصیت Takeda یک رابطه رومانتیک داشت و همچنین یک خصومت و دشمنی ویژه نیز بین او و Kotal مشاهده می شود. در رده بندی سال ۲۰۱۵ Den of Geek از ۷۳ شخصیت قابل بازی در کل سری مورتال کامبت، وی در رتبه ۴۷ قرار گرفت.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Raiden: یکی از ۳ شخصیتی که همراه اسکورپیون و ساب زیرو در تمامی نسخه های این سری تا به امروز حضور داشته است و یکی از قدرتمندترین ها و البته محبوب ترین ها در این سری به شمار می رود. در اطلاعات این شخصیت آمده است “ریدن خدای فنا ناپذیر رعد و محافظ سابق قلمروی زمین هست که بعد از دومین شکست شیناک در جریان حمله به زمین به خدای ارشد ترفیع یافت. به عنوان خدا او دارای توانایی های ماورای طبیعی من جمله تله پورت، کنترل رعد و برق و پرواز رو داشت. وقتی قلمروی زمین نوپا بود؛ ریدن محافظ اون محسوب می شد. او با خدای ارشد سرکش، شیناک (Shinnok ) که آرزوی حکمرانی بر زمین رو داشت و به این منظور بر این قلمرو یورش برده بود؛ جنگید. از نتایج این جنگ این بود که تمدن سوسمارها یا Saurian (که رپتایل از اونا محسوب می شد) نابود گردید و باقی مانده اونا به قلمرو دیگه ای که زاترا (Zattera) نامیده می شد؛ مهاجرت کردند. با کمک خدایان ارشد، ریدن شیناک رو شکست داد و لوح امیولت (Amulet) اون رو که منبع قدرت خداییش بود؛ گرفت. او خدای ارشد شیطانی رو به Netherrealm یا به عبارتی قلمروی زیرین تبعید کرد. ریدن همچنین لوح قدرت مند امیولت رو در یه معبد سری به نام معبد عناصر که او در کوهستان نپال بنا کرده بود؛ قرار داد و ۴ خدا رو مامور به حفاظت از اون کرد که عبارت بودند از: خدای آتش، خدای آب، خدای باد فوجین (Fujin ) و خدای زمین. وقتی ساب زیرو بزرگ (بیهان که بعد ها با ماهیت نوب سایبات ظاهر شد) لوح امیولت رو بعد از میلیون ها سال برای کوان چی ( Quan Chi ) دزدید؛ ریدن روبروی او ظاهر شد و به او گفت تا وارد قلمرو زیرین شده و لوح امیولت رو برگردونه مبادا شیناک بوسیله اون خودش رو آزاد کنه. ریدن قادر نبود که خودش اینکار رو انجام بده چرا که در قلمرو زیرین تمام قدرت خودش رو از دست می داد. ساب زیرو همون طور که ازش خواسته شد؛ ماموریت خودش رو انجام داد و شیناک رو که یه خطر بود نابود کرد. مدت ها بعد، شنگ سانگ (Shang Tsung) از ریدن دعوت کرد تا در مبارزه مرگبار شرکت کنه. با آگاهی از این که این مبارزه در آینده خطر جدی برای قلمرو زمین محسوب می شه، ریدن شکل انسانی به خود گرفت تا در این مبارزه شرکت کنه. یک سال بعد، ریدن فهمید که راهی جز پذیرفتن پیشنهاد مبارزه مرگبار شنگ در دنیای خارج (Outworld) رو نداره. با آگاهی از خیانت گری شنگ سانگ و وحشیگری و جانور خویی شائوکان ( Shao Kahn)، ریدن اعضای شائولین رو مطلع ساخت و به اونا هشدار داد؛ سپس به تنهایی به دنیای خارج سفر کرد.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Noob Saibot: به به! از آن شخصیت های خفن و فوق محبوب سری که البته اصلا در مبارزه Noob نیست! جالب است بدانید که نام او در واقع برعکس نام های فامیلی خالقان سری مورتال کامبت یعنی Boon و tobias  است! وی نخستین بار به عنوان یک شخصیت غیرقابل بازی مخفی در نسخه دوم مورتال کامبت و به عنوان یک سیلوئت سیاه از دیگر شخصیت های نینجای سری نمایش داده شد. اما نخستین بار و به عنوان شخصیت قابل بازی در نسخه کنسولی Ultimate Mortal Kombat 3 در این سری در دسترس علاقمندان قرار گرفت. در ابتدا او هیچ پیشینه داستانی خاصی نداشت و به عنوان یک Demon از Netherealm که یک الدر گاد سقوط کرده را می پرستید معرفی شد اما در Mortal Kombat: Deception همه چیز فرق کرد و اوضاع خیلی باحال شد و فهمیدیم که او در واقع ساب زیروی اصلی و اوریجینال نسخه اول مورتال کامبت است که توسط اسکورپیون کشته شده است و به عنوان یک انتقام جو دوباره Ressurect و احیا شده است. او حتی حملاتش هم در ابتدا ترکیبی از حملات دیگر شخصیت های نینجای سری بود تا این که بعدا ست حملات و حرکات مخصوص به خودش را دریافت کرد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Johnny Cage: یکی از آن شخصیت های قدیمی و خیلی محبوب و دوست داشتنی این سری که یک ستاره واقعی است. در اطلاعات وی آمده است “جان کارلتون، معروف به جانی کیج یکی از معروف ترین شخصیت های سری بازی مبارزه مرگبار هست که به عنوان سوپر استار و ستاره فیلم های اکشن و رزمی هالیوود شناخته می شه که برای اولین بار در اولین سری مورتال کامبت ظاهر شد. جانی یک ستاره فیلم های هالیوودی بود؛ وی در اصل وارد سری مبارزات مرگبار شد تا مهارت های رزمی خودش رو به فیلمسازان و منتقدان و تماشاگران بده که اعتقاد داشتند جانی بیشتر روی تکنینک های گول زننده دوربین کار می کنه و یک مبارز واقعی نیست. سرانجام او یکی از مهمترین مدافعان قلمروی زمین شد؛ اگرچه او گهگاهی به دلیل خود پسندی و مادی گرایی اشتباهاتی می کرد اما او یک مبارز دلیر و وظیفه شناس بود. جانی کیج یک سوپر استار رزمی کار ، که بوسیله اساتید بزرگی از سراسر جهان آموزش داده شده بود. او همیشه مورد تمسخر منتقدان و فیلم سازان به دلیل استفاده از جلوه های ویژه قرار می گرفت؛ اما چیزی که بر اون ها نامعلوم بود؛ نیروی shadow kick و force ball جانی بود که در واقع این ها قدرت های ماورای طبیعی بودند. او برای بهبود این قدرت ها وارد مسابقات مرگبار شد.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kung Lao: کلاه تیغ دار خفنی که برخی از مخوف ترین فینیشینگ های تاریخ سری رو با کلاهش رقم زده و می زنه. در مورد این شخصیت آمده است “اولین حضور او به مورتال کامبت ۲ بر می گرده. کنگ لائو یکی از راهب های شائولین و جز گروه نیلوفر سفید بود. او از فرزندان خاندان بزرگ کنگ لائو محسوب می شد؛ اما بر خلاف اجدادش ، میل قهرمانی نداشت و ترجیح می داد زندگیش در آرامش قرار بگیره. او در بین راهب های شائولین جزو صلح طلب ترین آن ها بود ؛ اما در مواردی که بهش یا به دوستانش و یا حتی به قلمروی زمین حمله می کردن؛ به شدت سرکشان رو مورد مجازات قرار می داد. از شناسه های بارز کنگ لائو ، کلاه تیغه ای شکل و برنده اش هست که او در مبارزاتش به طور موثری ازش استفاده می کنه. حتی بیشتر فتالیتی های اون بوسیله کلاهش انجام می گیره. جالب اینجاست که جان تابیاس ((John Tobias)) یکی از سازندگان مورتال کامبت در مصاحبه با ای جی ام (EGM) در سال ۱۹۹۵ اذعان داشت که ایده کلاه کنگ لائو بر گرفته از یکی از فیلم های سینمایی جیمز باند در سال ۱۹۶۴ بوده ؛به این طریق که شخصی به نام Oddjob در این فیلم، کلاه خودش رو به عنوان سلاح پرتاپ می کرد. از دیگر مطالبی که در مورد کنگ لائو می توان ذکر کرد اینه که او یکی از نزدیکترین دوستان لو کنگ به حساب می شد. کنگ لائو مثل سایرین راهب ها آموزش دیده شد. او آخرین نسل از خاندان بزرگ کنگ لائو بود. کنگ لائوی بزرگ (جد کنگ لائوی فعلی) از بزرگ ترین قهرمانان مبارزات مرگبار به شمار می رفت و سال های متمادی قهرمانی رو در اختیار داشت؛ اما سرانجام بعد از ۵۰۰ سال ، با کشته شدن لائوی بزرگ بوسیله ((گورو)) ،این عنوان قهرمانی به این نسل از شوکان رسید. با مرگ کنگ لائوی بزرگ، شنگ سانگ بر این مبارزات حکمرانی کرد. وقتی که معبد شائولین بوسیله ((باراکا)) و تارکاتان های دیگه مورد حمله قرار گرفت؛ کنگ لائو به همراه دوست خود لو کنگ برای انتقام جویی از برادران راهب خود، به اوتولد سفر کردند؛ البته هدف نهایی او از این سفر بازسازی دوباره جامعه نیلوفر سفید در مدرسه وو شی ، برای آموزش نسل جدیدی از مبارزین بود. پس سفر کنگ لاتو و لو کنگ به اتولد و شکست شائوکان بوسیله لو، راهب های شائولین به زمین بازگشتن و آموزش نسل جدید مبارزین آغاز گردید.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kitana: یکی از خوبا!! یعنی یکی از خیلی خوبای سری! یعنی منظورم از قدرتمنداس! اگر می بینید که تصویر پرنسس با بقیه شخصیت ها فرق دارد باید بگویم دیگر این بیشترین کیتانایی است که از دستمان بر می آید!! در مورد کیتانا می خوانیم “کیتانا یه شخصیت افسانه ای در سری بازی های مبارزه مرگبار هست که اولین حضور او به نسخه دوم بازی برمی گرده. شاهزاده کیتانا ۱۰۰۰۰سال سن داره. اگرچه برای سال ها از متحدین وفادار شائوکان (Shao Kahn) بود؛ اما زمانی که واقعیت رو در مورد گذشته خود فهمید؛ جزء دشمنان وی گردید و قلمرو خود یعنی ادنیا رو از دست امپراطور آزاد کرد. او همچنین ارتشی رو تشکیل داد و به دنیای خارج حمله کرد تا شانس هرگونه بازیابی قدرت رو از شائوکان بگیره. او و لوکنگ (Liu Kang) به هم دیگه علاقه پیدا کردند حتی زمانی که کنگ به دست اتحاد مرگبار کشته شد او علاقه خودش رو حفظ کرد. اولین حضور شاهزاده کیتانا به نسخه دوم مبارزات مرگبار برمی گرده. او به عنوان دختر و گارد شخصی شائوکان معرفی گردید. او دختر واقعی شائوکان نبود؛ اما به عنوان دختر خوانده امپراطور به منظور تحکیم فرمانروایی بر قلمرو ادنیا ف پذیرفته شد. شائوکان در واقع فرمانروای ادنیا ، شاه جراد (Jerrod) رو به قتل رسونده بود و پس از اون با همسر شاه یعنی ملکه سیندل (Sindel) ازدواج کرده بود. اما روزی کیتانا به واقعیت ماجرا پی برد. از طرفی شائوکان به جادوگر خود شنگ سانگ (Shang Tsung) تعلیم داده بود تا قلی یکسان رو برای کیتانا خلق کنه. این قل، ملینا (Mileena) ، همزاد متضاد و اهریمن شاهزاده بود. کیتانا زیر نظر شائوکان بزرگ شد. او از روی وظیفه شناسی ، در خدمت وی بود چرا که فکر می کرد ؛امپراطور پدر واقعیش هست. او به همراه دوست صمیمی اش جید (Jade) و خواهر شیطانی اش ملینا جزو گارد شخصی شائوکان بودند.”

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Sonya Blade: یکی از اوریجینال ها و خانم های خفن سری که از نسخه اول در سال ۱۹۹۲ همراه سری بوده است و جالب است بدانید که او یکی از آخرین شخصیت هایی بود که به بازی اضافه شد زیرا سازندگان حس می کردند که بازی به شخصیت مونث خفن نیاز دارد و چقدر هم درست حس کردند و چقدر هم درست ساختند! او یک افسر ارشد نیروهای ویژه ارتش آمریکا و زیر نظر جکس بود و بعدا یک مامور ویژه سرویس دولتی آمریکا شد. هدف اصلی او در بیشتر عناوین سری تعقیب و گرفتن Kano و نابودی سندیکای وی یعنی اژدهای سیاه است و دشمنی خاصی خاصی بین این دو وجود دارد. دختر سونیا و جانی کیج نیز با نام Cassie در نسخه ایکس معرفی شد و در بازی یازدهم هم وجود دارد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Skarlet: اسکارلت نخستین بار در مورتال کامبت سال ۲۰۱۱ به این سری پای گذاشت و تنها شخصیت “کاملا جدید” بازی بود. وی بسیار مشابه شخصیت Ermac است و جالب است بدانید که وی نخستین شخصیت دی ال سی تاریخ سری مورتال کامبت است. وی توسط شائوکان و از خون تعداد زیادی از مبارزان دیگر خلق شده است و اکثر حملات و حرکاتش هم از خون استفاده می کند. لازم به ذکر است که از زمان حضورش در این سری، همواره برخی از خشن ترین و بیرحمانه ترین فینیشینگ های فوق مرگبار این سری متعلق به وی بوده است و وقتی در فرنچایزی مثل مورتال کامبت که ذاتش مرگبار است می گوییم “برخی از خشن ترین و بیرحمانه ترین فینیشینگ ها”، دیگر خودتان می دانید یعنی چه!

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Shao Kahn: یکی از بهترین شخصیت های منفی تاریخ بازی های رایانه ای که به عنوان یک bonus پیش خرید برای شما در همان ابتدا آزاد می شود و یکی از بهترین و سنگین ترین سبک های مبارزه را در این بازی دارد و البته از همان اول هم بازی کردن حرفه ای با شائوکان کار هر کسی نیست، زیرا استایل خاص و کندی دارد که بر پایه قدرت است. یادتان است زمانی که در انتهای یک ستون سنگی و پس از بالا آمدن مرحله به مرحله آن و شکست کلی شخصیت مختلف، تصویری از یک شخصیت مخوف با پوششی بر روی صورت مانند جمجمه یک اسکلت و دو شاخ خوفناک را می دیدیم. نام او شائوکان بود. همیشه غول آخر یک بازی تصویری پر ابهت و مخوف در ذهن ما داشته است و دارد. همیشه در ذهن داریم که غول آخر یک موجود و یک شخصیت بسیار قدرتمند است که کار آسانی را برای شکست وی نخواهیم داشت. شائو کان دقیقا با این تعریف مطابقت داشت و چه از نظر ظاهری و چه قدرت، یک غول اخر به تمام معنا بود. حالا حساب کنید غول آخر در یک بازی مبارزه ای که چیزی به اسم دشمن معمولی ندارد و همه شخصیت های آن هر کدام یک غول آخر قدرتمند هستند، چقدر باس آخر واقعی آن، برای ما پر ابهت و عظیم جلوه می کند. آن هم در بازی که نماد خشونت افسارگسیخته و صحنه های مرگبار است. همه ما بارها و بارها از او شکست خورده ایم و البته بارها نیز وی را شکست داده ایم، البته نه در درجات سختی خیلی بالا، زیرا که در این درجات گاهی شکست وی غیر ممکن به نظر می رسید. هیچ گاه حس و حال صحنه ای که بعد از شکست وی در مبارزه به نمایش در می آمد و او با فریادی بلند و نعره کشان در حالی که دستهایش را باز کرده بود از بین می رفت از خاطرمان پاک نخواهد شد. شخصیتی که می دانستیم زیاد به ما امان نخواهد داد و از چپ و راست به سمت ما به سرعت ضربه خواهد زد. تنه هایی بسیار سریع که با شانه خود که با پوششی تیغ دار مجهز بود به ما می زد یا تبر خود را بیرون می کشید و بر ما فرود می اورد. با پای خود لگدی مرگبار به سمت ما روانه می کرد و از همه روی اعصاب تر این که، در حالی که ما غرق در استرس مبارزه و ترس از شکست از او بودیم، می ایستاد و دست به کمر می زد و بلند بلند در وسط مبارزه به ما می خندید. در مطلبی در مورد داستان زندگی و چگونگی به قدرت رسیدن وی آمده است: “همانند اوناگا، شائوکان هم میخواست با تسخیر دیگر قلمروها حکومت و قدرت خود را گسترش دهد. او آرام آرام و در طی هزاران سال قدرت خود را با حمله و تسخیر قلمروهای کوچک افزایش داد . بالاخره ، قدرت شائوکان آن قدر افزایش پیدا کرد که بتواند قلمرویی هم اندازه دنیای خارج را تصاحب کند، قلمروی باشکوه و حاصلخیز ادنیا. برای تسخیر ادنیا، شائوکان باید در تورنمنت مورتال کمبت برنده می شد. با وجود تلاش های فراوان جنگجویان ادنیا ، شائوکان در دهمین تورنمنت پی در پی هم برنده شد . آسمان آبی ادنیا به پورتال های در حال باز شدن تبدیل شد و شائوکان و نییروهای مهاجمش وارد ادنیا شدند. حاکم ادنیا، شاه جراد (King Jerrod) به قتل رسید. شائوکان همسر او، سیندل (Sindel) را به عنوان ملکه خود و دختر او ، کیتانا (Kitana) ، را به عنوان دختر خود برگزید و او را به عنوان محافظ شخصی خود و یک آدمکش تربیت کرد. سیندل که نمی توانست ملکه شائوکان بودن را تحمل کند، دست به خودکشی زد، اما شائوکان روح او را در دنیای خارج نگه داشت و مانع رفتن او به دنیای پس از مرگ شد. او هرگز نمی گذاشت که ملکه مورد علاقه اش به این راحتی از دستش برود.” در داستان زندگی شائوکان و اعمال و رفتار وی حتی نقطه ای به غیر از سیاهی و پلیدی دیده نمی شود و وی معنای کامل شیطانی بودن است، آن هم یک شیطان فوق العاده نیرومند و مرگبار و بی رحم.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Kollector: یکی از بر و بچ جدید و ۶ دستی سری مورتال کامبت که پای به دنیای این فرنچایز گذشته است! او یک Naknadan است که قبلا به عنوان یکی از نیروهای امپراطور سابق دنیای بیرونی یعنی شائوکان خدمت می کرد ولی با ظهور و گرفتن امپراطوری دنیای بیرونی توسط Kotal، او نیز مخفی شده است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Cetrion: در مورد تصویر Cetrion هم مثل کیتانا باید بگویم این دیگر بیشترین Cetrion ی است که از دستمان بر می آید و برای همین تصویرش با بقیه فرق دارد!او هم یکی از شخصیت های جدید این سری محسوب می شود که جالب است بدانید خواهر shinnok و دختر Kronika (کرونیکا مادر دو الدر گاد یعنی Shinnok و Cetrion است و از او به عنوان آرشیتکت زمان یاد می شود) است. او یک Elder Goddess است که از قدرت و المان های طبیعت برای مبارزات استفاده می کند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Geras: وی یکی از ۳ شخصیت جدید در بازی مورتال کامبت ۱۱ است و underling اصلی Kronika محسوب می شود که قدرتهایش بر پایه شن و زمان است. او می تواند زمان را در نبرد متوقف کند و ضرباتی را به دشمن وارد کرده و سپس وقتی زمان دوباره به راه بیافتد آن ضربات کارشان را می کنند و به حریف آسیب می زنند. او همچنین می تواند تاثیراتی بر روی تایمر نبرد هم داشته باشد! باحال است نه؟

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

  • Shang Tsung: یکی از شخصیت های شیطانی، قدیمی و تاثیرگذار سری که قرار است به عنوان اولین دی ال سی شخصیت های Mortal Kombat 11 به بازی اضافه شود و پیشینه و روابط خاصی با خیلی از شخصیت های این سری دارد. او یک وارلاک شیطانی و یک shapeshifter قدرتمند است که روح کسانی که شکست می دهد را برای حفظ جوانی و قدرت خود جذب می کند و می تواند ظاهرش را هم تغییر دهد و حتی روش های مبارزه دیگر شخصیت ها را نیز کاملا تکرار کند. او به عنوان دست راست شائوکان و دشمن اصلی و خونی لیوکانگ در این سری نمایش داده شده است.
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

از نکات جالب در گیم پلی و نبردهای بازی، این است که انگار در مقایسه با بازی های قبلی این فرنچایز، و حتی نسخه ایکس، مقداری سرعت نبردها کمتر و slow-paced تر شده است و فرصت بیشتری برای یک نبرد تاکتیکی و کاملا با فکر و استراتژی را به شما می دهد.

تک تک شخصیت های حاضر در بازی دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند و هر کدام به بهترین شکل و با جزییات کامل از نظر مهارت های نبرد خلق شده اند به هیچ شخصیتی کم توجهی نشده است و به این ترتیب یک بالانس عالی در قدرت همه شخصیت ها وجود دارد و واقعا هر کسی با هر شخصیتی که دوست دارد می تواند تمرین کرده و با خبره شدن در فنون و مهارت های آن شخصیت در برابر هر مبارز دیگری بایستد که این بالانس و تعادل یکی از مواردی است که واقعا برای یک عنوان مبارزه ای مثل الماسی ارزشمند است و خیلی وقت ها حتی در بازی های بزرگ با تعداد شخصیت های کمتر از این بازی، شاهد هستیم که برخی جاها بالانس شخصیت ها از بین می رود. همچنین از بهترین نکات گیم پلی Mortal Kombat 11 این است که مثل هر بازی مبارزه ای شاهکار دیگری، یاد گرفتن و آغاز کردن نبردها با هر شخصیتی در ابتدا آسان و در دسترس است ولی حرفه ای شدن و خبره شدن در بازی و رسیدن به سطح حرفه ای در نبرد با هر شخصیت، بسیار سخت و زمان بر است و زمان خیلی زیادی برای تمرین می خواهد. تعدد فنون و مهارت ها برای هر شخصیت واقعا معرکه است و سازندگان زمان خیلی زیادی را برای هر شخصیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر مبارزات و بالانس بودن او صرف کرده اند. عمق نبردها بسیار بالاست و برای هر شخصیت و مبارز حرفه ای در بازی، امکان بازگشت در نبردهایی که حتی تا مرز شکستن پیش رفته اند نیز وجود دارد و بازی امکان انجام واکنش با ضد حمله های سریع را در برابر هر کنش و حمله ای به شما می دهد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

تک تک شخصیت های حاضر در بازی دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند و هر کدام به بهترین شکل و با جزییات کامل از نظر مهارت های نبرد خلق شده اند به هیچ شخصیتی کم توجهی نشده است و به این ترتیب یک بالانس عالی در قدرت همه شخصیت ها وجود دارد و واقعا هر کسی با هر شخصیتی که دوست دارد می تواند تمرین کرده و با خبره شدن در فنون و مهارت های آن شخصیت در برابر هر مبارز دیگری بایستد که این بالانس و تعادل یکی از مواردی است که واقعا برای یک عنوان مبارزه ای مثل الماسی ارزشمند است و خیلی وقت ها حتی در بازی های بزرگ با تعداد شخصیت های کمتر از این بازی، شاهد هستیم که برخی جاها بالانس شخصیت ها از بین می رود.

در واقع بهتر است این طور بگویم که “تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است. از نکات جالب دیگر در گیم پلی و نبردهای بازی، این است که انگار در مقایسه با بازی های قبلی این فرنچایز، و حتی نسخه ایکس، مقداری سرعت نبردها کمتر و slow-paced تر شده است و فرصت بیشتری برای یک نبرد تاکتیکی و کاملا با فکر و استراتژی را به شما می دهد. از دیگر نکاتی که در مورد بازی Mortal Kombat 11 هم به نوعی مثبت است و هم منفی، بحث شخصی سازی ولوت کردن و آزاد کردن آیتم های مختلف در بازی برای شخصیت های گوناگون است که هم بازی را خیلی جذاب می کند و هم افراط در آن مقداری این بخش را عذاب آور و آزار دهنده کرده است. بگذارید کامل تر بگویم. بازی یک سیستم شخصی سازی برای شخصیت های مختلف دارد که دقیقا چیزی شبیه Gear system در دیگر سری مبارزه ای این استودیو یعنی Injustice 2 است. هر شخصیتی در ابتدا یک ست از لباس و سلاح و حرکات دارد که بعدا در بازی کاملا قابل شخصی سازی هستند ولی خب نوع به دست آوردن و Grinding آیتم ها و لوت باکس ها و پیشرفت در بازی جای بحث دارد و کارهایی که لازم است مثلا برای به دست آوردن این آیتم ها و لوت ها در بازی انجام دهید بسیار طاقت فرسا و نامتناسب با پاداشی است که می گیرید و در این مورد بازی اصلا بالانس نیست. در واقع به نوعی سازندگان با این کار دارند شما را تشویق به خرید این آیتم ها با پول واقعی می کنند و می گویند “فلان آیتم را می خواهی؟ می توانی در بازی آن را رایگان بگیری اما برای گرفتنش باید از هفت خوان رستم رد شوی! اما اگر برایت سخت است می توانی خیلی راحت پول بدهی و Time Crystal بخری و همین الان آن را بگیری!” نامردی است نه؟ بله.. این ذات لوت باکس و خرید درون بازی است. یعنی اگر بخواهید در بازی Mortal Kombat 11 برای شخصیت های محبوبتان آیتم های ظاهری و مختلف آزاد کنید باید راه های خیلی سختی را طی کنید و کارهای طاقت فرسایی انجام دهید تا “یک عدد آیتم بگیرید” و نهایتا هم وقتی آن را به دست آوردید این حس را دارید که اصلا به زحمتش نمی ارزید و پاداشم برابر با تلاشی که کردم نیست.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

از بهترین نکات گیم پلی Mortal Kombat 11 این است که مثل هر بازی مبارزه ای شاهکار دیگری، یاد گرفتن و آغاز کردن نبردها با هر شخصیتی در ابتدا آسان و در دسترس است ولی حرفه ای شدن و خبره شدن در بازی و رسیدن به سطح حرفه ای در نبرد با هر شخصیت، بسیار سخت و زمان بر است و زمان خیلی زیادی برای تمرین می خواهد.

مثلا در بازی For Honor که چنین سیستمی دارد و می توانید همه چیز را با پول داخل بازی بخرید، اصلا سیستمش ناعادلانه نیست و شما با بازی کردن و پیشروی عادی در بازی، و انجام پیش نیازهایی نه چندان سخت، می توانید پول داخل بازی کسب کنید و سپس شخصیت های مختلف و لباس ها و .. را بخرید، ولی در Mortal Kombat 11 اصلا این طور نیست و هم باید ۶۰ دلار بدهید بازی را بخرید، هم برخی شخصیت های محبوبتان را با دی ال سی بخرید، هم برای عوض کردن ظاهر شخصیت های محبوبتان یا زجر بکشید یا پول واقعی خرج کنید! این است دنیای لعنتی لوت باکس ها و خرید درون برنامه ای که گیمینگ را نابود کرد و انصاف سازنده و ناشر را کشت.  البته نهایتا این را هم بگویم که این آیتم ها تنها cosmetic و ظاهری هستند و برتری خاصی در نبرد با دیگران به شما نمی دهند و کسی که پول زیاد خرج کند نمی تواند خیالش راحت باشد که “خب دیگر همه را شکست می دهم” زیرا که این آیتم های خریدنی تنها ظاهری هستند. یک نکته بهتر در مورد شخصی سازی ظاهری شخصیت ها در Mortal Kombat 11 نسبت به Injustice 2 آن است که که برخلاف Injustice 2 شخصی سازی شخصیت های مختلف از نظر ظاهری، عملکردشان در نبرد را تغییر نمی دهد و بازی به شما اجازه می دهد فارغ از قرار دادن ظاهری که برای شخصیتتان می پسندید، custom move list یا ست شخصی سازی شده حرکات او را هم جداگانه تعیین کنید. وضعیت سرورها و نبردهای آنلاین در بازی بسیار باثبات و بهتر از نسخه ایکس در زمان عرضه است و کلی مدها و حالت های مختلف برای بازی آنلاین و آفلاین در اختیار شما قرار گرفته است و همچنین در بازی آفلاین، بخش داستانی بازی فوق العاده پرمحتواتر و جذاب تر از نسخه قبلی خلق شده است و یکی از دلایل اصلی علاقه بازیبازان به پیشرفت در بازی محسوب می شود. تازه یک سیستم آموزشی و Tutrorial کامل و بسیار عالی نیز برای بازیبازان (مخصوصا جدیدترها) در بازی قرار داده شده است که به معنای واقعی گسترده و کامل است و جزو برترین نکات گیم پلی بازی به شمار می رود.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

مثلا در بازی For Honor که می توانید همه چیز را با پول داخل بازی بخرید، اصلا سیستمش ناعادلانه نیست و شما با بازی کردن و پیشروی عادی در بازی، و انجام پیش نیازهایی نه چندان سخت، می توانید پول داخل بازی کسب کنید و سپس شخصیت های مختلف و لباس ها و .. را بخرید، ولی در Mortal Kombat 11 اصلا این طور نیست و هم باید ۶۰ دلار بدهید بازی را بخرید، هم برخی شخصیت های محبوبتان را با دی ال سی بخرید، هم برای عوض کردن ظاهر شخصیت های محبوبتان یا زجر بکشید یا پول واقعی خرج کنید! این است دنیای لعنتی لوت باکس ها و خرید درون برنامه ای که گیمینگ را نابود کرد و انصاف سازنده ها و ناشران را کشت. البته نهایتا این را هم بگویم که این آیتم ها تنها cosmetic و ظاهری هستند و برتری خاصی در نبرد با دیگران به شما نمی دهند و کسی که پول زیاد خرج کند نمی تواند خیالش راحت باشد که “خب دیگر همه را شکست می دهم” زیرا که این آیتم های خریدنی تنها ظاهری هستند.

در بخش صداگذاری و موسیقی در Mortal Kombat 11 شاهد یک بازی کاملا بی نقص از سوی سازندگان هستیم و سازندگان ساندترک و صداگذاران مبارزان مختلف بازی کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند تا Mortal Kombat 11 در این زمینه نیز کمبودی را نداشته باشد و شاهد یک بازی با کیفیت از این نظر باشیم. صداگذاران شخصیت های مختلف بازی به خوبی از پس اجرای دیالوگ های خود بر آمده اند و همین طور صدای تمامی شخصیت ها کاملا با پیشینه ای که از آنها به یاد داریم و صدایی که از آنها شنیده ایم همخوانی دارد. در واقع باید بگویم خوشبختانه صداگذاری شخصیت ها در بازی Mortal Kombat 11 در اوج کیفیت قرار دارد و حتی کوچکترین و جزئی ترین دیالوگ ها نیز به بهترین شکل ممکن ادا می شوند. در صدای تمامی مبارزان، انگار نوع شخصیت و تیپ و استایل آن ها (حتی شاید تیپ و استایل نبرد آن ها) مشهود است و به بازیباز منتقل می شود، مخصوصا این موضوع برای بازیبازان قدیمی تر این سری که کاملا با ذات شخصیت ها و خصوصیات آنها آشنا هستند بسیار مهم تر است که با صداگذاری های ضعیف و نامتناسب، دلزده نشوند.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

“تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است.

ترکیب این صداگذاری حرفه ای با گرافیک فوق العاده بازی و انیمیشن های بی نظیر نبردها و ضربات، باعث شده است تا لحظه لحظه تجربه Mortal Kombat 11 بسیار لذت بخش تر باشد، ساندترک Mortal Kombat 11 نیز به مانند صداگذاری آن بسیار عالی و بی نقص انجام شده است و در بخش های مختلف مانند بخش داستانی و نبردها و مبارزات هیجان انگیز بازی، شنوای موسیقی بسیار محو و کاملا هماهنگی با حال و هوای نبردها هستیم. تمامی قطعات موسیقی‌ ساندترک بازی بسیار عالی، متناسب با ذات سری و همچنین بسیار با کیفیت Compose شده‌اند و حال و هوای این فرنچایز و دنیای سرد و مرگبار آن را در هر لحظه و بسته به موقعیت خاص بازی در بخش داستانی، به خوبی به ما منتقل می‌کنند. موسیقی متن بازی کاملا در پس زمینه آن حل شده است و با این که گاهی شاید اصلا موسیقی را انگار نمی شنوید اما به صورت ناخودآگاه موسیقی بازی در حال تاثیر گذاشتن بر روی شماست و بازیباز را بیشتر در نبردهای جذاب و بخش داستانی هیجان انگیز بازی غرق می کند. در نهایت باید گفت خوشبختانه در بازی Mortal Kombat 11 شاهد صداگذاری و موسیقی بسیار عالی و با کیفیتی هستیم که به مانند سایر بخش های بازی یکی از عوامل اصلی موفقیت آن است.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

لحظه ای نباید شک کرد که اگر کسی بپرسد یک بازی “فایتینگ شاهکار” در نسل هشتم باید چه ویژگی هایی داشته باشد، Mortal Kombat 11 بهترین مثال و کامل ترین پاسخ برای این سوال است

پس از بررسی تک تک بخش های بازی و در نهایت باید خدمت شما عرض کنم که از دیدگاه بنده Mortal Kombat 11 یک تجربه فایتینگ فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز، بی نهایت سرگرم کننده و سرشار از محتوای با کیفیت است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری و حتی بیشتر از آنها، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات شما در سبک مبارزه ای و نسل هشتم خواهد شد. با این که Mortal Kombat 11 یک سری ایرادات خیلی ریز در زمینه بالانس لوتینگ و آزاد کردن آیتم ها یا تعویض برخی از شخصیت های قدیمی که حضورشان خیلی جذاب تر از یکی دو تا شخصیت جدیدی است که بازی افزوده شده اند، دارد، ولی نهایتا لحظه ای نباید شک کرد که اگر کسی بپرسد یک بازی “فایتینگ شاهکار” در نسل هشتم باید چه ویژگی هایی داشته باشد، Mortal Kombat 11 بهترین مثال و کامل ترین پاسخ برای این سوال است و واقعا اگر حق عنوانی مثل Mortal Kombat 11 به عنوان یک بازی فایتینگ نمره ای مثل ۹ نباشد، پس دیگر چه المان هایی غیر از بخش داستانی کامل، پیشینه عالی شخصیت ها، مدهای مختلف آفلاین و آنلاین، کیفیت گرافیکی نسل هشتمی، صداگذاری عالی، مبارزات عمیق و بسیار متنوع، ۲۵ شخصیت معرکه در زمان لانچ، گرافیک فنی با ثبات، طراحی هنری فوق العاده و دنیای از شخصی سازی و فینیشینگ و ….  در یک بازی مبارزه ای  مهم تر هستند که از عنوانی در این سبک بخواهیم. این بازی اگر همین یکی دو مورد مشکلات خاص را هم نداشت کامل ترین بازی مبارزه ای بود که تاریخ به خود دیده بود و حقش نمره کامل می شد. از خود بپرسید پس بازی مبارزه ای باید چه چیزی باشد تا نمره اش ۹ و بالای ۹ باشد؟ NetherRealm Studios و سازندگان بازی و در راس آن ها اد بون بزرگ، با خلق Mortal Kombat 11 کاری بسیار بزرگ و جاودانه انجام داده است و شاهکاری را ساخته اند که قدرت و شکوه یک سبک و ژانر قدیمی و محبوب را به همراه خود دارد.

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

واقعا اگر حق عنوانی مثل Mortal Kombat 11 به عنوان یک بازی فایتینگ نمره ای مثل ۹ نباشد، پس دیگر چه المان هایی غیر از بخش داستانی کامل، پیبشینه عالی شخصیت ها، مدهای مختلف آفلاین و آنلاین، کیفیت گرافیکی نسل هشتمی، صداگذاری عالی، مبارزات عمیق و بسیار متنوع، ۲۵ شخصیت معرکه در زمان لانچ، گرافیک فنی با ثبات، طراحی هنری فوق العاده و دنیای از شخصی سازی و فینیشینگ و ….  در یک بازی مبارزه ای  مهم تر هستند که از عنوانی در این سبک بخواهیم. این بازی اگر همین یکی دو مورد مشکلات خاص را هم نداشت کامل ترین بازی میارزه ای بود که تاریخ به خود دیده بود و حقش نمره کامل می شد. از خود بپرسید پس بازی مبارزه ای باید چه چیزی باشد تا نمره اش ۹ و بالای ۹ باشد؟

NetherRealm و اد بون یک افسانه زنده در خلق عناوین فایتینگ در صنعت بازیسازی امروز دنیا محسوب می شوند. آن ها بار دیگر و این بار قدرتمندتر از همیشه نشان دادند که چطور باید یک بازی مبارزه ای بی نظیر در سطح یک شاهکار ساخت و موفق شده‌اند تا یک عنوان Mortal Kombat یه یاد ماندنی دیگر را برای دوست داران این سبک به ارمغان آورده و برگ زرین دیگری را نیز در کارنامه پر افتخار خود در این ژانر رقم بزنند. Mortal Kombat 11 نه تنها تا امروز کامل ترین و برترین بازی این سری فوق محبوب به شمار می رود بلکه از آن مهم تر این است که Mortal Kombat 11 “نمادی از کیفیت و کمیت محتوایی است که یک بازی مبارزه ای ۶۰ دلاری در نسل هشتم باید در زمان عرضه داشته باشد”، نه این که یک بخش عرضه شود و ۴ بخش بماند برای بعدا، و یا از شخصت های اصلی بزنند و کم کنند تا آن چه حق بازیباز است را به او جدا بفروشند. بازی مبارزه ای باید ابتدا اندازه Mortal Kombat 11 شخصیت داشته باشد تا اگر بعدا هم خواستند شخصیت اضافه کنند و بفروشند، آن کسی که برایش مقدور نیست شخصیت های جدید را بخرد با خود فکر نکند کلاه سرش گذاشته شده و در بازی که برای آن ۶۰ دلار پول داده است محتوای کافی تحویل نگرفته است. Mortal Kombat 11 با انواع و اقسام مدها و حالت های تک نفره و چند نفره و آفلاین و آنلاین و شخصی سازی و داستان و… بهترین احترام را به مخاطبینش می گذارد و یک بازی مبارزه ای که از هر جهت فوق العاده است را به آنها تحویل می دهد که تا مدتها سرگرمشان کند و برایشان جذابیت داشته باشد. اگر ذره ای به ترکیب فایتینگ و خشونت علاقه دارید، Mortal Kombat 11 بهترین و پرررروووترین ترکیبی است که می توانید بزنید بر بدن!

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا
و خون جاری خواهد شد… | نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11 - گیمفا