بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520

محمد نعمتی
۱۰:۱۳ ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

برند تایوانی ایسوس مدت زیادی در صنعت تولید قطعات کامپیوتر فعال بوده و بارها نام این کمپانی در محصولاتی همچون کامپیوترهای آماده، سرور، محصولات حوضه شبکه، مادربرد، کارت گرافیک و همچنین محصولات جانبی نیز دیده شده است. این نام تایوانی به دلیل عرضه محصولاتی همراه با کیفیت و کارایی بالا توانسته تا ارزش بسیاری را در این حوزه و همچنین به دنبال آن، سهم قابل توجهی از بازار را برای خود داشته باشد. امروز در رسانه گیمفا قصد داریم تا یکی از مینی پی‌سی‌های این کمپانی را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار بدهیم.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

نام ایسوس (ASUS) برگرفته از ۴ حرف آخر واژه “پگاسوس” به معنی “اسب بزرگ بالدار” در اساطیر یونانی است. شرکت رایانه اِیسوس‌تک (ASUSTeK Computer Inc) یا همان ASUS در سال ۱۹۸۸ میلادی در شهر تایپه کشور تایوان تاسیس شد. این شرکت توسط ۴ مهندس به نام های Wayne Hsieh،Ted Hsu ،TH Tung و MT Liao که قبلاً در شرکت “ایسر” مشغول به کار بودند، بنیان‌گذاری شد. این شرکت به صورت مکرر از نام‌های پرمعنی یونان باستان برای محصولات خاص خود استفاده کرده است. اکثرا استفاده ایسوس از نام‌های تاریخی برای محصولاتی در رده گیمینگ است و به دور از شیوه نامگذاری محصولات صنعتی می‌باشد. ارائه بالاترین حد کیفیت برای هر محصول در هر رده و سرویس دهی عالی به مشتریان، از جمله شعارهای این کمپانی تایوانی است که در حقیقت، با توجه به آنچه که دست کم اغلب مصرف کنندگان ایران به چشم دیدند، دور از حقیقت نیست.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

شرکت ایسوس را می توان به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات کامپیوتر و لوازم جانبی در دنیا محسوب کرد. محصولات این کمپانی طیف وسیعی از قطعات الکترونیکی منجمله مادربورد، کارت گرافیک، نوت بوک، الترا بوک، All-in-one، تبلت، موبایل، صفحه نمایش، کامپیوترهای آماده، کارت صدا، تجهیزات سرور، UPS و GPS را شامل شده که در سه سطح برای کاربران عادی، حرفه‌ای و خاص تولید می شوند. امروزه برند ایسوس حتی برای کسانی که علاقه چندانی به علم الکترونیک و قطعات آن ندارند نامی کاملاً آشنا است. مادربورد، کارت گرافیک و نوت بوک خصوصاً سری ROG از محبوبیت خاصی در میان کاربران برخوردار هستند. این شرکت بزرگترین تولید کننده مادربورد در جهان است که محصولاتش طرفداران زیادی در بین تمام افراد دارد. در این میان محصول مورد بررسی ما کامپیوتر کوچک (مینی پی‌سی) E520 خواهد بود.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

کامپیوترهای کوچک عمدتا برای مصارف روزمره و یا هر نوع استفاده‌ای با رایانه است که بار پردازش سنگینی به همراه خود ندارد. از ویژگی‌های مهم هر مینی پی‌سی اشغال کردن فضای کمتر و به دنباله آن، سخت افزار کامپیوترهای کوچک و امکان خنک کنندگی تراشه‌های مهم نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ و یا حتی لپ‌تاپ‌ها محدودتر خواهد بود.

سخت افزار با کارایی استاندارد، نبود نیاز به سیستم خنک کننده کارآمد بدون ایجاد نویز بالا از خصوصیات اساسی یک کامپیوتر کوچک است زیرا نمونه کامپیوترهای کوچک می‌تواند در منازل برای استفاده روزمره، بررسی محتواهای آنلاین، وب‌گردی، نیازهای روزمره و هر نوع امور مرتبط با این مقدار از نیاز پردازشی هستند مورد استفاده قرار گرفته و یا در دیگر مکان‌ها مانند دفاتر کاری به عنوان یک کامپیوتر کاملا مناسب انتخاب شوند. البته برخی از مدل‌ها بسته به نوع کاربری خود، دارای قدرت پردازشی بالایی هستند و این تعاریف به معنی نبود قدرت پردازشی بالا در تمامی کامپیوترهای کوچک نیست.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

سری E520 از کمپانی ایسوس در سه مدل متفاوت تولید شده است که به راحتی از پردازنده‌های نصب شده بر روی آنها که سری Core i7 به عنوان بهترین مدل این سری، Core i5 مدل میان رده این سری و Core i3 به عنوان محصولی با کارایی متوسط و اقتصادی می‌توان تفاوت این دستگاه‌ها را از یک دیگر متوجه شد. مدلی که ما به بررسی موشکافانه آن خواهیم پرداخت از دو مدل دیگر قدرت کمتری داشته و از پردازنده نسل هفتمی کمپانی اینتل استفاده می‌کند.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

” بسته بندی کاملا ساده، یک جعبه که متاسفانه بدون در نظر گرفتن خوش رفتاری به دست بنده رسیده است. درون جعبه این محصول همانطور که انتظار می‌رود کامپیوتر کوچک به همراه متعلقات قرار گرفته و هیچ نکته خاص و عجیبی وجود ندارد. در زمان در دست گرفتن این محصول پیش از جعبه گشایی متوجه سبک بودن آن شدم. ” به نقل از اطلاعات درج شده در وب سایت رسمی ایسوس، E520 کمتر از یک کیلوگرم (۸۰۰ گرم) وزن دارد و ابعاد آن برابر با ۲۱۰ در ۱۸۵ (میلی‌متر) است. مینی پی‌سی‌ها اصولا در برخی از مواقع کاری لازم است تا جا به جا شوند، E520 ایسوس با ابعاد مناسب و وزن اندک به راحتی قابل حمل بوده و حتی می‌توان با یک دست آنرا به راحتی در دست نگه داشت. در متعلقات این دستگاه آداپتور، پیچ‌های نصب کامپیوتر بر پشت مانیتور، پایه نگه‌دارنده و پیچ‌های نصب M.2 که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، دیده می‌شوند.

طراحی این محصول در عین حال ساده و زیبا است. ایسوس در ترکیب زیبایی و سادگی همیشه خوب عملکرده است، با این حال بهتر است تا هر گونه نتیجه گیری در مورد این بخش که بیشتر بسته به سلیقه مصرف کننده است را مستقیما به عهده شما بسپاریم. خبری از بدنه فلری نیست، سطح قابل لمس کاملا از جنس پلاستیک با رنگ تیره است. به کارگیری این نوع متریال از کیفیت مینی پی‌سی E520 چیزی کم نکرده است، به کارگیری این نوع پلاستیک سخت مقاومت قابل قبولی را نیز دارد. افزون بر این، همانطور که از تصویر نیز قابل مشاهده می‌باشد، شکل هندسی این دستگاه مربع است و افزون بر مشخصات فیزیکی، جایگیری مناسبی داشته و با ضخامت تقریبا کم خود، می‌تواند نمای زیبایی به میز شما ببخشد.

طی استفاده از این کامپیوتر کوچک به یک نکته توجه شد. گفتنی است در صورت استفاده از پایه نگه دارنده دستگاه به صورت ایستاده خواهد بود و انتظار می‌رود تا سیستم خنک کننده اکتیو این کامپیوتر بتواند بهتر نیز عمل کند. با این حال طی پروسه استفاده ۴۸ ساعته بدون خاموش شدن، تعادل دما به خوبی در هر دو حالت ایستاده و بدون استفاده از پایه نگهدارنده حفظ شد. نکته بهتر، نبود نویز است؛ البته که فن در حال چرخش از خود صدا ایجاد خواهد کرد اما سیستم خنک کننده E520 که از نوع اکتیو هم می‌باشد به شدت بی‌صدا است. اگر این تعاریف شما را قانع از کم سر و صدا بودن محصول نمی کند بهتر است تا با بازه صوتی ۱۷ الی ۲۰ دسی بل این دستگاه آشنا شوید.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

از جلمه نکات مهم‌ مینی‌پی‌سی ها در مقایسه با سیستم‌های دسکتاپ قدیمی به کار رفته در مکان‌های اداری درگاه‌های ارتباطی بروز آنها می‌باشد. دستگاه مورد اشاره از دو پورت USB 2.0، چهار پورت USB 3.0 نسل اول، یک درگاه HDMI و یک Display Port، جک‌های ورودی و خروجی صوتی از نوع ۳٫۵ میلی‌متری (هدفون و میکروفون)، پورت نصب آنتن ماژول WiFi برای گسترش دامنه شبکه بی‌سیم و یک ورودی DC برای تامین توان ۱۵ الی ۶۵ وات این دستگاه برخوردار است. این دستگاه آماده برای نمایش تمامی محتواهای ویدیویی شما در وضوح ۴K است. افزون بر این، اگر در کسب و کار خاصی مشغول هستید که آیتم‌های بسیاری می‌بایست مشاهده کنید، تراشه Intel HD 630 که بار پردازش گرافیکی را به دوش دارد، امکان استفاده همزمان از دو مانیتور را فراهم می‌کند.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

” پس از استفاده دو روز به صورت کامل این دستگاه از میزان قدرت پردازشی به صورت کلی راضی بودم. اگر قرار بود قدرت ریز معماری‌ها همچنان در حد اندازه نسل چهارم اینتل باشد و یا حتی کمی بیشتر، با دیدن پردازنده Core i3 بر روی کاملا از توانایی این مینی پی‌سی و عملکرد مناسب آن برای مصارف عادی نیز منصرف می‌شدم. برای اثبات صحبتم هم کافی بود تا فقط یکبار از برنامه‌های مایکروسافت آفیس استفاده کنم. ” از این واژه‌ها که بگذریم، قدرت پردازنده‌های نسل هفتمی اینتل واقعا خوب است. خوب بودن به مقداری است که کارایی Core i3 7100T به کار رفته برای این مینی پی‌سی با دو هسته پرداشی و چهار رشته پردازشی کاملا قابل قبول است. با این حال در انتهای مطلب تست گرفته شده از کارایی این پردازنده را بد نیست نگاه کنید.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

تراشه‌های شرکت RealTek باری دیگر بر روی یک مادربرد به تولید کمپانی ایسوس دیده می‌شود. سه تراشه رل تک در مینی پی سی E520 ایسوس یافت می‌شود. تراشه اول مربوط به بخش صوتی است که یک مدل ۸۰۸۶ در سری تولیدات سال ۲۰۱۷ میلادی این کمپانی است. ایسوس در این محصول هیچ گونه ریبرند انجام نداده و تراشه صوتی دقیقا کارایی یک چیپ رل‌تک عادی را دارد. با این حال، کیفیت مناسبی از یک صدای شفاف برای کاربر به ارمغان آمده است. اما تراشه دوم که بخش شبکه اترنت را پوشش داده رل تک مدل ۸۷۶۸ است که نهایت پهنای باند لینک آن ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. بخش شبکه بی سیم نیز به تنهایی از یک تراشه رل تک دیگر به مدل ۸۷۲۳BE استفاده می‌کند که حداکثر پهنای باند لینک ۶۰ مگابیت بر ثانیه را دارد. این شبکه دارای یک آنتن تقویتی برای پوشش بیشتر WiFi بوده که می‌بایست از بسته بندی میان متعلقات خارج شود.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

این شبکه اترنت برای ارائه  کارایی مناسب یک LanGuard ایسوس را برای خود دارد. پورت RJ45 دقیقا درگاه اتصال کابل شبکه LAN بوده و محافظ مذکور شبکه دستگاه را از هر گونه نویز و اتصالی‌های مضر محافظت می‌کند. چیپ محافظ LANGuard در بسیاری از محصولات شرکت ایسوس دیده شده و در این محصول نیز وظیفه محافظت از شبکه را در مواجه شدن با الکتریسیته ساکن یا هر گونه شرایط جوی نامناسب را بر عهده دارد.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

کامپیوتر کوچک E520 کمپانی ایسوس تقریبا از سخت افزار بروزی برخوردار است. پردازنده نسل هفتمی کمپانی اینتل در مدل Core i3 7100T همراه با دو هسته پردازشی، چهار هسته پردازشی، حافظه کش بیشتر به نسبت مدل‌های قدیمی‌تر این سری و فرکانس پردازشی بوست ۳٫۴ گیگاهرتز بیانگر حضور قدرت پردازش کافی برای امور روزمره است. افزون بر این، مادربرد به کار رفته برای این کامپیوتر مبتنی بر سوکت پردازنده LGA 1151 با چیپست اصلی H110 شرکت اینتل است. این مادربرد از اسلات‌های DDR4 برخوردار بوده و در محصول مورد اشاره ما دارای دو درگاه PCIE X1 و یک PCIEX4 بوده و خبری از حضور کارت گرافیک مستقل و یا درگاه برای نصب آن نیست.

مینی پی سی مورد بررسی ما با توجه به رده کاربری و قیمت گذاری آن از یک تراشه گرافیکی قابل قبول مجتمع در پردازنده اصلی به مدل Intel HD Graphics 630 را برای خود دارد. این تراشه گرافیکی تمام وظایف پردازش گرافیکی از جمله خروجی‌های تصویر را برعهده خواهد داشت. ۱۰۲۴ مگابایت حافظه ویدیویی نیز برای این iGPU شده که در توضیح بیشتر مشخصات آن می توان به ۲۰۴۷ مگاهرتز فرکانس کلاک پایه و ۱۱۹۶ مگاهرتز فرکانس موثر حافظه اشاره داشت. پردازنده این دستگاه که iGPU مذکور را در زیر IHS به همراه دارد، از خانواده Kaby-Lake پردازنده‌های اینتل است.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

سیستم عامل ویندوز ۱۰ در حال حاضر بر روی اغلب کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها نصب شده است. این سیستم عامل برای کارکرد مناسب به چهار گیگابایت حافظه اصلی RAM احتیاج دارد. مینی پی‌سی ما نیز دقیقا به این مقدار از حافظه رم برخوردار بوده و یک ماژول DDR4 به تولید شرکت سامسونگ در مدل M471A5244BB0-CRC نصب شده و یک اسلات برای افزودن یک حافظه رم در صورت نیاز وجود دارد. تفاوت اساسی حافظه اصلی به کار رفته این مینی پی‌سی در گام اول مربوط به فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتزی آن و به کنار از این، تایمینگ ۳۹-۱۷-۱۷-۱۷ است. ماژول‌هایی که برای کامپیوترهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند، همانند E520 از نوع SO-DIMM هستند و اندازه کوچکی دارند. با تهیه یک ماژول مشابه دیگر می‌توان حافظه اصلی دستگاه‌ را گسترش داد.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

دستگاه در دست ما از ۵۰۰ گیگابایت حافظه هارد دیسک برای ذخیره سازی داده برخوردار است. این درایو از نوع ۲٫۵ اینچی بوده که می توانید بسته به نیاز خود هارد دیسک را با یک مدل با ظرفیت بیشتر تعویض کنید. درایو ذخیره سازی از سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور بر دقیقه برخوردار بوده که برای مصارف عادی سرعت خواندن و نوشتن مناسبی دارد.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

تمامی مینی پی سی‌های E520 ایسوس از درگاه M.2 برخوردار هستند. اگر سرعت هارد دیسک های مکانیکی جوابگوی نیاز شما نیست، می‌توانید از یک SSD برای این دستگاه استفاده کنید. در مدلی که به بررسی آن پرداختیم یک درگاه M.2 وجود دارد که البته خالی از درایو است. این درگاه از استاندارد ۲۲۴۲ پشتیبانی می‌کند که برای تهیه و ارتقا می‌بایست به آن توجه کرد.

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

برای سنجش کارایی ۵۲۰ از تست پایداری برنامه AIDA64 Extreme Edition استفاده شده است. پردازنده این کامپیوتر کوچک نزدیک به یک ساعت به صورت ۱۰۰ درصد تحت بار پردازشی قرار گرفت که در نتیجه هیچ گونه ناپایداری، افزایش شدید دما و یا حتی نویز دیده نشد.

 

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

 

برای دستیابی به مقدار قدرت پردازنده این مینی پی سی نیز از بنچمارک معروف CINEBENCH R15 استفاده شده است. طبق این بنچمارک، مینی پی‌سی توانست امتیاز ۳۵۰cb را بدست آورد. تحت رابط OpenGL نیز پردازشگر گرافیکی HD630 توانست ۳۳٫۹۵ فریم بر ثانیه را به ثبت برساند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا
بررسی اجمالی مینی پی‌سی ایسوس E520 - گیمفا