غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

احتمالا در جریان هستید که Days Gone اسم انحصاری بعدی کنسول PS4 به شمار می رود. عنوانی که سازنده چندان سرشناسی را پشت نام خود نمی‌بیند و از طرفی دیگر، بین اسامی بزرگ و پر شکوه انحصاری‌های سونی عملا محو شده است. سونی در این نسل آن قدر بازی بزرگ و موفق داشته که خیلی راحت می‌توان اسامی کوچک‌تر را از قلم انداخت. علاوه بر بهترین بازی سال ۲۰۱۸ یعنی God of War، سونی در این نسل توانسته بازی‌های بزرگ دیگری مثل The Last of Us Remastered، Uncharted 4: A Thief’s End، Spider Man، Bloodborne، Horizon Zero Dawn و ده‌ها بازی موفق و مخاطب پسند دیگر برای کنسول خودش عرضه کند. بدین ترتیب در این PS4 به لحاظ فروش توانسته خیلی راحت رقیب اصلی خود یعنی Xbox One را شکست دهد و عملا پیروز میدان در این نسل باشد.

به غیر از این اسامی که طی چند سال اخیر منتشر شده‌اند، پی اس ۴ بازی‌های معرفی شده و در صف انتشار دیگری هم دارد. عناوینی مثل Death Stranding، Ghost of Tsushima و البته The Last of Us 2 در صدر لیست بازی‌های مورد انتظار کنسول موفق سونی قرار می‌گیرند. بازی‌هایی که یا نام‌های پر آوازه‌ای را پشت سر خود دارند و یا نمایش‌های فوق العاده‌ای تا کنون ارائه داده‌اند. با این وجود با توجه به این که روز به روز به انتشار بازی Days Gone نزدیک‌تر می‌شویم، این بازی طی روزهای اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. عنوانی که در یک دنیای تقریبا منحصر به فرد دنبال می‌شود و داستان جالبی دارد. بازی‌های زامبی محور طی چند سال اخیر توانسته‌اند توجهات زیادی را به خود جلب کنند. چه بازی‌های تک نفره و چه چند نفره ها، پتانسیل بالایی برای سرگرم کردن مخاطب خود دارند. در همین سال جاری، عنوان Resident Evil 2 Remake توانست غوغایی به پا کند و یک بار دیگر کپکام را به روزهای اوج خودش برساند، کپکامی که بعد از انتشار RE2 Remake، توانست با انتشار بازی Devil May Cry 5 موفقیتی دیگر را در سال ۲۰۱۹ از آنِ خود کند. Resident Evil 2 Remake احتمالا تا پایان امسال دست کم برای عده خاصی از گیمرها، یکی از بهترین بازی‌های سال جاری باقی می‌ماند. جالب این جاست که بازی‌های زامبی محور گاهی اوقات علی رغم دریافت نمرات ضعیف، باز هم در نهایت کاربران پرشماری را به خود اختصاص می‌دهند. از State of Decay 2 – که خب شاید به واسطه انحصاری بودنش به چنین جایگاهی دست پیدا کرده – که بگذریم، بازی‌های زیادی را در این سبک و سیاق می‌توانید پیدا کنید که در وضعیتی مشابه قرار دارند. حتی مدهایی که حالت زامبی محور دارند هم می‌توانند جذابیت زیادی داشته باشند. برای درک این موضوع پیشنهاد می‌کنم که نگاهی به مدهای منتشر شده Red Dead Redemption و Call of Duty Black Ops 2 بیندازید. شاهکارهایی مثل The Last of Us هم که معرف حضورتان هستند و اصلا نیازی به توضیح بیشتر درموردشان نیست.

حال سونی در صدد انتشار یک بازی زامبی محور دیگر است. عنوانی که البته مردگان متحرک دنیایش “زامبی” نام ندارند و با واژه ی دیگری مورد خطاب واقع می شوند. عنوانی که آغاز توسعه آن به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد و برای اولین بار در E3 2016 توسط سونی معرفی شد و اکنون در که در آوریل سال ۲۰۱۹ به سر می‌بریم، تبدیل به یکی از مورد انتظارترین بازی‌های سال ۲۰۱۹ شده است. در ادامه قرار است که با پیش نمایش عنوان Days Gone همراه شما باشیم. بسیاری از بازی‌بازان نسبت به این بازی بدبین شده‌اند، برخی معتقدند که این بازی بعد از مدتی تکراری خواهد شد و عده دیگری هم هستند که Days Gone را یک بازی متوسط می‌دانند که احتمالا در نهایت با متایی حوالی ۸۰ تا ۸۵ به کار خود خاتمه خواهد داد. البته در این میان، می‌توان عده‌ای را هم پیدا کرد که Days Gone تبدیل به مورد انتظارترین بازی آن‌ها در سال ۲۰۱۹ شده است. در هر صورت، در مورد انحصاری بعدی PS4 نظرات متفاوت زیادی را می‌توان پیدا کرد. طبیعتا دادن یک نظر نهایی و قطعی تا قبل از انتشار بازی غیرممکن است. ضمنا این را هم در نظر داشته باشید که Days Gone تا حد زیادی، یک بازی سلیقه‌ای است. به هر حال، در ادامه یک مطلب مفصل برایتان در مورد این بازی جمع آوری کرده‌ایم. از داستان بازی گرفته تا گیم پلی آن و تمامی اطلاعاتی که از بازی منتشر شده را می‌توانید در این مطلب پیدا کنید. عنوان Days Gone در تاریخ ۲۳ آوریل ( مصادف با ۶ اردیبهشت ) به صورت انحصاری برای کنسول PS4 منتشر خواهد شد و اکنون زمان مناسبی برای تصمیم گیری نهایی در مورد خریدن یا نخریدن این بازی به نظر می‌رسد. این مطلب به شما کمک می‌کند تا تصمیم نهایی خود را راحت‌تر اتخاذ کنید. در ادامه با گیمفا و پیش نمایش بازی Days Gone همراه باشید.

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

در ادامه با پیش نمایش انحصاری بعدی PS4 در خدمت شما خواهیم بود. با ما همراه باشید…

به طور کلی بازی‌های سونی در این چند سال اخیر در بحث روایت داستان بی همتا عمل کرده‌اند. از بازی‌های بزرگ گرفته تا بازی‌های کوچک‌تر، همواره انحصاری‌های کنسول نسل فعلی سونی انتظارات را بر آورده کرده‌اند و حتی در بعضی از موارد، پا فراتر از حد انتظارات هم گذاشته‌اند. از بازی‌های دیوید کیج که دیگر انحصاری محسوب نمی‌شوند شروع کنید تا برسید به بزرگانی مثل God of War و Bloodborne و غیره. به همین خاطر با وجود این که Days Gone سبک و سیاقی کاملا متفاوت دارد و اتمسفرش زمین تا آسمان با بازی‌های نام برده شده فرق می‌کند ولی وظیفه دارد که حداقل انتظارات را بر آورده کند. Days Gone در سبکی دنبال می‌شود که همیشه در آن داستان اولویت اصلی نبوده است. ولی خب خودِ بازی از یک پلات مشخص بهره می‌برد، یک هسته داستانی که در نگاه اول به نظر راضی کننده می‌رسد. کلیشه‌ای نیست و اگر روی آن خوب کار شود، پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد. Days Gone می‌توان به عنوانی تبدیل شود که در سبک خود بعضی از استانداردها را جا به جا کند. چنین کاری را بازی‌های سونی قبلا انجام داده‌اند. البته نمی‌توان آن را یک بازی انقلابی دانست ولی با توجه به ویژگی‌های بازی، می‌تواند منبع الهام خیلی از بازی‌های آینده باشد. بازی Days Gone اگرچه در نمایش‌هایش عموما یک نفر را نشان داده است، ولی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. در واقع Days Gone پا فراتر از صرفا یک شخصیت و یک موتور سیکلت و صدها زامبی می‌گذارد. داستانی را روایت می‌کند که می‌تواند تبدیل به یک نقطه قوت برای بازی شود. شخصیت اصلی بازی مردی به نام Deacon St. John است که رغبتی به زندگی در دنیای متمدن‌ها ندارد و زندگی در جاهای خطرناک تر را ترجیح می‌دهد. او اکنون یک جایزه بگیر است و به نظر گذشته دردناکی دارد. این طور که پیداست در همان اوایل کار، متوجه می شویم که دیکن، همسرش را در جریان طغیان فریکرها از دست داده است و در مورد چگونگی این قضیه هم در بازی توضیح داده می شود. اما دیکن تنها شخصیت بازی نیست و کاراکترهای دیگری هم مثل ویلیام گرِی ( دوست نزدیک دیکن ) و سارا ( همسر دیکن ) را هم در بازی ملاقات خواهیم کرد. تا کنون به جز دیکن، حدود ۵ پروتاگونیست دیگر هم در بازی معرفی شده اند که بهتر است در این مقاله در موردشان توضیح ندهیم تا بازی جذابیتش را از دست ندهد. به نظر می‌رسد برای معرفی بهتر این شخصیت‌ها، فلش بک‌هایی در بازی حاضر هستند تا ما را با سرگذشت دیکن بیشتر آشنا کنند. البته می‌توان گفت که  از خود دیکن اطلاعات نسبتا کافی در دسترس است و تاکنون وی را شناخته‌ایم. وی در حال حاضر به عنوان یک جایزه بگیر یا مزدور مشغول به کار است اما در گذشته عضوی از Mongrel Motorcycle Club بوده است، گروهی که البته به نظر می‌رسد که دیگر فعال نیست و با ظهور فریکرها، اعضایش همه کشته شده‌اند. البته ویلیام گری و خود دیکن را فاکتور بگیرید. دیکن متولد آمریکا است ولی در کدام ایالت و کدام شهر؟ نمی‌دانیم. در چه سالی متولد شده؟ این را هم نمی‌دانیم. دیکِن پس از حادثه هلیکوپتر و مرگ سارا، اکنون مردی شکسته است و شغل فعلی وی هم روی این امر ثابت شده، صحه می‌گذارد. در مورد شخصیت‌های دیگر بازی اطلاعات چندانی در دست نیست و باید تا انتشار بازی صبر کنیم. از بارزترین ویژگی‌های ظاهری دیکن می توان به لباس موتورسواری وی، حلقه ازدواجش و همین طور خالکوبی کلمه “Sarah” در قسمت راست سینه وی اشاره کرد.

دیکن توانایی‌های زیادی دارد که موتورسواری فقط یکی از آن‌هاست. در بخش‌های بعدی بیشتر در مورد توانایی‌ها و مهارت‌های شخصیت اصلی بازی Days Gone صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر اما بیشتر می‌خواهیم در مورد کاراکترهای بازی و همچنین داستان آن صحبت کنیم. بنابر وعده‌ای که نویسنده بازی آقای John Garvin به ما داده، قرار است دیکن یک شخصیت واقع گرایانه باشد. البته درک این موضوع تا زمانی که هنوز بازی را خودمان تجربه نکرده‌ایم شاید کمی دشوار به نظر برسد. همچنین ایشان تایید کردند که قرار نیست شخصیت دیکن یک شخصیت دوست داشتنی باشد، بلکه تمرکز سازندگان بیشتر بر روی خلق شخصیتی بوده که با داستان بازی رشد پیدا کند. ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید که داستان بازی حدودا ۳۰ ساعت طول خواهد کشید و به گفته خود سازندگان، در ۸ ساعت اول به احتمال زیاد بازیکن با دیکن ارتباط برقرار نخواهد کرد! واضح است که دیکِن ضربه‌های زیادی دیده است و شَم انسانی خود را حداقل برای مدتی از دست داده است. این دقیقا جایی است که بازیکن وارد دنیای دیکن و Days Gone می شود. شما روزهای تلخ دیکن را با وی تجربه خواهید کرد. در ضمن، بازی دارای ۶ ساعت میان پرده خواهد. به بیان دیگر، فقط ۲۰ درصد از زمان کل بازی به میان پرداه‌های سینمایی اختصاص داده شده است و ۸۰ درصد دیگر آن مختص گیم پلی بازی است. اما تا کنون فقط درباره شخصیت‌ها صحبت کردیم. پس خود داستان بازی چه؟ همان طور که تاکنون متوجه شده اید، داستان بازی هم حول شخصیت دیکن می‌چرخد. دیکن از بازمانده‌های یک اپیدمی است، بیماری‌ای که همه انسان‌ها را تبدیل به موجوداتی به نام Freaker کرده است. تقریبا همه کسانی که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند شهر را ترک کرده و به مناطق امن‌تر پناه برده اند. اتفاقات بازی در منطقه ای به نام  Pacific Northwest رخ می‌دهند. دیکن هم که اصولا یک مزدور به شمار می‌رود، قراردادهایی را در ازای مهمات و آذوقه برای افراد مختلف انجام می‌دهد. تم اصلی بازی به این صورت است که شما باید همواره منتظر تعداد زیادی فریکر باشید. در مورد مکانیک‌های این بازی نیز در ادامه صحبت خواهیم کرد. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، داستان بازی به نظر داستان جالبی می رسد. یحتمل بازی Days Gone در برگیرنده احساس مختلفی نظیر عشق، عزا، همکاری و غیره خواهد بود. حال باید دید که آیا این بازی می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر. از نظر داستانی حداقل، Days Gone پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد.

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

در طول بخش داستانی بازی، شما بیشتر با گذشته دیکن و زندگی‌اش با همسرش، سارا آشنا خواهید شد. اولین دیدار این زوج، چگونگی شکل گرفتن رابطه‌شان، آخرین دیدارشان و همچنین مراسم عروسی این دو فقط برخی از لحظاتی هستند که در Days Gone به نمایش در خواهند آمد.

به طور کلی در بازی Days Gone شما چند دسته دشمن دارید که معمول‌ترین آن‌ها فریکر ها هستند. دیگر دسته از دشمنان شما لزوما حالت زامبی و مرده متحرک ندارند و به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بگذارید ابتدا در مورد فریکرها صحبت کنیم. فریکرها در واقع انسان‌هایی هستند که قربانی بیماری شده‌اند. فریکرها زمانی انسان بوده‌اند و اکنون به لطف این بیماری همه گیر، تبدیل به جانورانی گرسنه و هیولاهایی آدم خوار شده‌اند. در واقع فریکرها را می‌توان مهم‌ترین دشمنان شما در بازی دانست و اتفاقات بخش داستانی بازی هم بیشتر مربوط به این هیولاها می شود. تاریخچه این جانواران بدین ترتیب است که دو سال پیش از اتفاقات بازی Days Gone، ویروسی ناشناخته به سرعت دنیا را در بر گرفته و میلیون‌ها انسان و حیوان را تبدیل به موجوداتی زامبی مانند می‌کند. همان طور که اشاره شد این ویروس مختص بدن انسان‌ها نیست و حیوانات را نیز تحت الشعاع قرار داده است. بدین ترتیب فریکرهای بازی به دو دسته اصلی حیوانات و انسان‌ها تبدیل می شوند. سایز، سرعت و ویژگی‌های ظاهری فریکرها غالبا شبیه به همان چیزی است که قبلا بوده‌اند. درست است که ما دو دسته اصلی از فریکرها را معرفی کردیم; اما این دو دسته خود زیرمجموعه‌هایی هم دارند. انسان‌ها ممکن است از دسته Swarners باشند که از روی رفتارشان نام گذاری شده اند. این زیرمجموعه از فریکرها متداول ترین نوع فریکرهای انسان هستند که معمولا گروهی کار خود را انجام می‌دهند. این موجودات به صورت تک نفره نمی‌توانند خطر زیادی را برای بازیکن ایجاد کنند و خیلی راحت نابود می شوند. به همین خاطر معمولا به صورت گله‌ای به سمت شما حمله ور می‌شوند و اگر به شما برسند، کارتان را خیلی راحت تمام می‌کنند. Swarner‌ها قبل از تبدیل شدن به فریکر، انسان‌های بزرگسالی بوده اند. اما افرادی که در سنین نوجوانی قربانی ویروس شده‌اند Newt هستند و فقط زمانی به شما حمله می‌کنند که به آن‌ها نزدیک شوید و یا سلامتیتان خیلی کم باشد. فعالیت این دسته از جانوران در دنیای بازی کم است و دسته فرصت طلب فریکرها به شمار می روند. Screamer‌ها دسته بعدی از فریکرهای انسان هستند که با صدای جیغ زیادی که دارند می‌توانند دیکن را برای مدتی گیج کنند. کشتن این دسته از فریکرها در اولین فرصت توصیه می شود و در نهایت می‌رسیم به Breaker‌ها! این موجودات خیلی راحت انسان را شکست می‌دهند پس در مقابله با آن‌ها باید خیلی مواظب باشید. اگر فریکرها قبلا حیوان بوده باشند نیز به سه دسته Runner, Rager Bear و Ravens تقسیم می شوند که اولی‌ها قبلا گرگ بوده‌اند و به شدت سریع هستند. آن‌ها حتی می‌توانند از موتور دیکن هم سریع تر بدوند. دسته دوم همان طور که از اسمشان پیداست قبلا خرس بوده اند و به شدت قدرتمند هستند و در مقابلشان تقریبا شانس زیادی ندارید. و در نهایت دسته سوم پیش از فریکر شدن، کلاغ بوده‌اند و به محض این که دیکن را ببینند به وی حمله می‌کنند.

انسان‌های سالم نیز نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کنند. بعضی از آن‌ها به دیکن کمک می‌کنند و برخی دیگر به عنوان دشمنان بازی به شمار می‌روند. گروه Rippers یکی از این دست گروه‌هایی است که باید برای مقابله با نیروهایش آماده باشید. فرقه ی The Rest in Peace متشکل شده از انسان‌هایی است که به بیماری دچار نشده‌اند و فریکرها را می‌پرستند! این دسته از انسان‌ها اعتقاد دارند که بیمار شدن یک موهبت خواهد بود. آن‌ها انسان‌هایی که از خود نباشند را به بدترین شکل ممکن شکنجه کرده و می کشند. Marauder ها دسته دیگری از انسان‌های سالم هستند که باز هم از دشمنان دیکن به شمار می روند. این دسته از افراد به شدت هوشیار هستند و هرکس که عضو گروه آن‌ها نباشد را می کشند. این دسته از دشمنان هم نقش مهمی را در بازی ایفا خواهند کرد و در کنار فریکرها، از مهم‌ترین دشمنان دیکن به شمار می روند.

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

داستان بازی به احتمال زیاد در برگیرنده مفاهیم متنوعی خواهد بود.

اتفاقات بازی در یک جهان باز رخ می‌دهند. جهانی که به لحاظ طراحی باید بتواند با مضمون بازی همخوانی داشته باشد. چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ هنری، انتظار می‌رود که گرافیک بازی در حد و اندازه‌های نام سونی و PS4 و انحصاری‌های قبلی این کنسول باشد. اما فعلا کاری به این مسائل نداریم و در مورد گیم پلی بازی صحبت می‌کنیم. بازیکن در محیط باز Days Gone آزاد است که هر جا که می‌خواهد بچرخد و از مناطق مختلف دنیای بازی بازدید کند. در واقع شما این امکان را دارید که از چند راه برای رسیدن به یک مقصد استفاده کنید و طبیعتا، چندین راه برای انجام دادن یک Objective پیش روی شما خواهد بود. با توجه به توانایی‌ها، مهمات و مقدار سلامتی که دارید می‌توانید به سمت دشمن یورش ببرید و یا کارتان را مخفیانه به انجام برسانید. خود سازندگان هم تاکید کرده‌اند که می‌توان بازی را به صورت Stealth هم انجام داد. عنوان Days Gone از المان‌های زیادی بهره برده است که در ادامه در موردشان صحبت خواهیم کرد. برخی از این المان‌‎ها به شما کمک می‌کنند تا مراحل بازی را با حالت مخفیانه‌تری به انجام برسانید. استفاده کردن از المان‌های نقش آفرینی به عنوان مثال، چیزی است که می‌تواند Days Gone را به درجات بالایی برساند و ارزش تکرار آن را افزایش دهد. Days Gone از آن دست بازی‌های زامبی محوری به شمار می‌رود که کمیت زامبی‌ها در آن حرف را می‌زند. برخلاف بازی‌هایی مثل The Last of Us و Resident Evil و همچنین مشابه بازی‌هایی چون Overkill’s The Walking Dead و World War Z، در اینجا عموما شما با صدها زامبی و بلکه هم بیشتر طرف هستید. به همین خاطر همیشه بهتر است که دیده نشدن را ترجیح دهید. المان‌های مخفی کاری در مبارزات با انسان‌ها نیز تعیین کننده خواهند بود. نکته مهم در مورد بازی Days Gone، فراوانی و تنوع سلاح‌های سرد و گرم است. همچنین Days Gone یک بازی فوق العاده انعطاف پذیر به نظر می‌رسد. یعنی چه؟! یعنی برخلاف بیشتر بازی‌های زامبی محور که سر و کارتان فقط با یک شات‌گان و چوب بیسبال و سلاح‌هایی از این قبیل است، در این بازی شما می‌توانید استراتژی‌های متنوعی را به کار بگیرید. استراتژی‌هایی که می‌توانند کارتان را راحت‌تر کنند و همچنین بازی را از یکنواختی نجات دهند. استفاده از تاکتیک‌های متنوع به احتمال زیاد یکی از نکاتی خواهد بود که مورد توجه منتقدان زیادی قرار خواهد گرفت. شما در مبارزه با دشمنان خود آزادی عمل زیادی خواهید داشت. همان طور که در تریلرهای بازی هم مشاهده کردیم، بازی به شما این اجازه را می‌دهد تا به یکباره روی دشمنان خود خراب شوید. البته کسانی که اهل بازی‌های زامبی محور هستند قطعا با مجازات چنین کار خطرناکی آشنایی کافی دارند. نتیجه این که تمامی فریکرهای اطراف به سمت شما حمله‌ور می شوند و به احتمال فراوان دیر یا زود کارتان را تمام می‌کنند.

اما می‌توانید از روش‌های تاکتیکی‌تر و بهتر هم استفاده کنید. بازی سلاح‌های مختلفی را در اختیار شما قرار داده و هر کدام به وقت خود می‌توانند موثر ظاهر شوند. از مولوتوف گرفته تا سلاح‌هایی مثل مسلسل و شات‌گان و کلت. سلاح‌های سرد نیز در بازی جایگاه خاص خود را دارند. معمولا در محوطه‎هایی که گروه پرتعدادی از دشمنان حضور دارند می‌توانید مواد منفجره پیدا کنید. برای منفجر کردن آن قسمت فقط کافیست یک تیر به شی مورد نظر بزنید و چندین نفر را با هم از بین ببرید. دیکن در ضمن می‌تواند از تیر و کمان هم استفاده کند. لطف تجهیزاتی که بازی در اختیارتان قرار می‌دهد، این امکان را پیدا می‌کنید تا انواع تله‌ها را برای دشمنان خود ایجاد کنید. گاهی اوقات دیده شدن اجتناب ناپذیر است و به هر شکل باید با تعداد زیادی از فریکرها رو به رو شوید. تله‌ها به شما کمک می‌کنند تا با دردسر کمتر، تعداد بیشتری از فریکرها را از بین ببرید. دیکن توانایی جا خالی ( Dodge کردن ) دادن هم دارد و می‌توانید از چنگ تعداد پرشماری از فریکرها خود را برهاند. دنیای Days Gone یک دنیای پویا و زنده است. فریکرها مجبورند که برای زنده ماندن بنوشند و بخورند. آن‌ها را گاهی اوقات در شرایطی پیدا می‌کنید که در حال مهاجرت هستند. سیستم آب و هوای بازی به صورت مستقیم روی گیم پلی آن تاثیر دارد. مثلا در ساعات بارانی، دشمنان سخت‌تر صدای پای شما را می شنوند و در شرایطی که برف روی زمین را پوشانیده باشد، سرعتشان کاهش پیدا خواهد کرد. البته این موضوع در مورد خود دیکن هم صدق می‌کند. زمانی که داشتم Assassin’s Creed Odyssey را تجربه می‌کردم، با ماموریت‌های یکی از دختران آرتمیس رو به رو شدم. طی این ماموریت‌ها شما باید یک سری حیوان افسانه‌ای را از بین ببرید. کشتن برخی از این حیوانات بیش از حد سخت بود، بدین ترتیب Mercenary‌ها را با خود به منطقه مورد نظر کشانده و موجود افسانه‌ای و مزدور را به جان هم می‌انداختم! در Days Gone نیز شما می‌توانید از همین ترفند استفاده کنید و انسان‌ها و فریکرها را در مقابل یکدیگر قرار دهید. اهمیت این تاکتیک به نظر بالا می‌رسد و در بسیاری از موارد گره گشا خواهد بود. البته بدیهی است که در Days Gone بازی باز روش‌های متنوعی را پیش روی خود خواهد دید. با این وجود اگر قرار است به قصد نابودی یک دسته بزرگ به منطقه خاصی حمله کنید، استفاده از انواع تله الزامی خواهد بود. هرچند که دیکِن معمولا مهمات زیادی را در اختیار دارد، اما کافی است که نگاهی به تریلرهای بازی بیندازید تا تعداد دشمنان را متوجه شوید! در مواجهه با یک دسته کامل از فریکرها، هرچقدر هم که مهمات داشته باشید، اگر بدون ترفند خاصی به دشمن حمله کنید به مشکل برخواهید خورد و خیلی زود باید سلاح‌های سرد را جایگزین مسلسل و شات گان کنید. دنیای Days Gone یک دنیای بسیار خطرناک خواهد بود. نکته این جاست که در Days Gone همه گروه‌ها با هم دشمن هستند. به صورت تصادفی ممکن است فریکرهایی را ببینید که در حال حمله به گرگ‌ها هستند و یا دسته‌ای از انسان‌ها با فریکرها درگیر هستند.

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

موتور دیکن نقشی غیر قابل چشم پوشی در بازی خواهد داشت. بنابر گفته سازندگان، حتی این امکان وجود دارد که دیکن موتور خود را گم کند و در این صورت باید خودتان آن را پیدا کنید. در بحث شخصی‌سازی هم شما می‌توانید با موتور خود همه کار کنید. البته این طور که پیداست، چرخ‌های آن را نمی‌توان تغییر داد!

زمانی که صحبت در مورد بخش مبارزات مستقیم یا Combat بازی Days Gone می‌شود، سه نوار مهم را باید به خاطر بیاورید. نوار استقامت، نوار سلامت و نوار تمرکز! نوار تمرکز را احتمالا در تریلرهای بازی دیده‌اید و با کاربرد آن آشنا شده‌اید. تا زمانی که این نوار خالی نشده باشد، شما می‌تواند بازی را به حالت اسلو موشن در آورید و به راحتی تعداد زیادی از دشمنان را از سر راه بردارید. این نوار بیشتر زمانی اهمیت خودش را نشان می‌دهد که در حال مبارزه با تعداد زیادی از فریکرها باشید. همان طور که می‌دانید که در بازی‌های جهان باز درگیر شدن با دشمنان همیشه یک امر واجب نیست. به بیان ساده‌تر، شما همیشه مجبور نیستید که با گروهی از دشمنان درگیر شوید. اما طبیعتا کشتن فریکرها برایتان امتیازاتی به همراه خواهد داشت. یکی از راه‌های به دست آوردن پول در بازی Days Gone فروش آیتم‌هایی است که در دنیای بازی پیدا می‌کنید. با کشتن هر فریکر می‌توانید صاحب یک آیتم شوید و بعدا آن را با ارز رایج بازی عوض کنید. با پولی که به دست می‌آورید می‌توانید سلاح‌های خود را تقویت کنید و یا موتور خود را ارتقا دهید. موتور دیکن نقش مهمی را در بازی ایفا می‌کند. حتی در فلش بک‌های بازی، متوجه خواهید شد که دیکن به واسطه همین موتور با سارا آشنا شده است. شما می‌توانید رنگ موتور خود را تغییر دهید، انجین آن را تقویت کنید و حتی استقامت موتور را هم افزایش دهید. در بحث شخصی سازی موتور، به نظر می‌رسد که سازندگان هیچ محدودیتی برایمان قرار نداده باشند. موتور شما در بازی نقشی فراتر از صرفا یک وسیله نقلیه را ایفا خواهد کرد. موتور شما یکی از کلیدی‌ترین ارکان دیکِن برای زنده ماندن خواهد بود پس باید توجه زیادی به آن داشته باشید. موتور شما در واقع نقش یک اینونتوری را هم برایتان خواهد داشت، جایی که می‌توانید در آن مهمات و تجهیزات ذخیره کنید. طبیعتا اگر موتور خود را ارتقا دهید، می‌توانید مقدار بیشتری از مهمات را در آن نگهداری کنید. ضمنا موتور شما به سوخت احتیاج خواهد داشت. گروه‌های دیگر هم به دنبال سوخت خواهند گشت پس بهتر است که خیلی مراقب باشید. وقتی هوا تاریک می شود، فریکرها پراکندگی بیشتری پیدا خواهند کرد و کارتان هم دشوارتر خواهد بود. مناطق امنی در بازی وجود دارند که شب‌های خود را می‌توانید در آن‌ها سر کنید. همچنین در بازی گاهی اوقات می‌توانید انتخاب‌هایی را هم انجام دهید. انتخاب‌هایی مثل تصمیم گرفتن برای کشتن یا نکشتن یک فرد بیمار! عواقب انتخابتان نیز روی روند بازی تاثیر خواهند گذاشت. البته به نظر می‌رسد که این عواقب بیشتر مراحل فرعی بازی را تحت شعاع قرار می‌دهند و روی بخش داستانی بازی تاثیری نخواهند داشت. سازندگان در این رابطه چیزی نگفته‌اند. در مورد سلاح‌ها، باید گفت که شما دو سلاح گرم را به صورت همزمان می‌توانید با خود حمل کنید و در کنار آن‌ها، از کوکتل مولوتوف، وسایل پزشکی و سلاح سرد هم استفاده کنید. لازم به ذکر است که سلاح‌ها سطوح مختلفی خواهند داشت و هر چقدر که سطح سلاح بیشتر شود، از لحاظ مختلف بهبود پیدا می‌کند.

یکی از نکات مهم بازی Days Gone، نقشه وسیع آن است. چندی پیش تصویری رسمی از نقشه بازی منتشر شد. امروزه وسعت نقشه یکی از موارد مهمی است که اکثر استودیوهای بازی سازی روی آن مانور زیادی می‌دهند. البته به نظر می‌رسد که Days Gone نسبت به خیلی از رقبای دیگر در این زمینه عقب است. با این حال بهتر است که حدس و گمان را کنار گذاشته و برای دادن نظر قطعی تا زمان انتشار بازی صبر کنیم. ولی نکته دیگری که حائز اهمیت است، فعالیت‌های فرعی بازی هستند. این طور که پیداست و بنابر صحبت‌های رسمی کارگردان بازی آقای جان گاروین، فعالیت‌های جانبی بازی Days Gone حواس شما را از داستان اصلی بازی پرت نخواهند کرد. آقای گاروین می‌گوید که در سری بازی‌های فارکرای فعالیت‌های جانبی شما را از داستان بازی دور می‌کنند و ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم. البته به نظر می‌رسد که Days Gone و مثلا Far Cry 5 وجه تشابه‌هایی هم با هم داشته باشند. به نظر می‌رسد که در Days Gone هم مثل سری بازی نام برده شده می‌توانید مناطق دشمن را تسخیر کنید و بعدا به آن‌ها فست تراول کنید. همچنین یکی از فعالیت‌های فرعی معمول بازی، حمله کردن به لانه فریکرها و نابود کردن آن است. اگر خاطرتان باشد، در The Witcher 3: Wild Hunt برخی از فعالیت‌های جانبی مربوط به کاری مشابه بودند. در Days Gone خبری از ماهیگیری نخواهد بود ولی شکار از اهمیت بالایی برخوردار است. به غیر از موجودات جهش یافته، برخی از حیوانات دنیای بازی هنوز سالم هستند. خرس و گرگ‌هایی را خواهید یافت که دچار بیماری نشده‌اند. شکار کردن چنین حیواناتی علاوه بر این که باعث از بین رفتن یک تهدید جدی می شود، احتمالا می‌توانید آیتم‌هایی را هم از آن‌ها بردارید و در ساخت و ساز یا به دست آوردن پول از این آیتم‌ها استفاده کنید. در مورد نقشه همچنین باید بدانید که با انجام برخی از مراحل، قسمت‌های مختلفی از نقشه برایتان باز خواهند شد. علاوه بر ۳۰ ساعت بخش داستانی، بازی دارای حدودا ۲۰ ساعت ماموریت‌های فرعی خواهد بود.

بر هیچ کس پوشیده نیست که اتمسفر دنیای بازی Days Gone بسیار متفاوت با دیگر بازی‌های زامبی محوری است که تا کنون تجربه کرده‌ایم. برخلاف اکثر بازی‌های این سبک و سیاقی، Days Gone در شهری نسبتا زیبا اتفاق می افتد و دنیای آن پوشیده از جنگل‌ها و درخت و چمن است. شاید اگر بگوییم که طراحی هنری اولویت اول بازی بازی برای لذت بردن از Days Gone نخواهد بود بی راه نگفته باشیم. المان‌های متعددی در بازی استفاده شده‌اند که این المان‌ها به توسعه گیم پلی بازی کمک شایانی کرده‌اند. قطعا در مورد Days Gone، این گیم پلی است که حرف اول را می‌زند. با این حال نباید از شرایط گرافیکی بازی هم غافل شد. در ساخت این بازی از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده شده است. اولین عنوانی که به کمک این ورژن این موتور معروف منتشر شد عنوان Daylight بود. از ورژن‌های قبلی این موتور نیز در ساخت بازی‌های زیادی استفاده شده و غالبا توانسته به انتظارات پاسخ مثبت دهد. سازندگان سعی کرده‌اند که در طراحی فریکرهای بازی، جزئیات را رعایت کنند. طراحی زامبی‌های بازی قابل قبول است ولی با توجه به تریلرهایی که از بازی منتشر شده، به نظر می‌رسد که در بحث طراحی چهره شخصیت‌های اصلی بازی ضعف‌هایی وجود دارد. در سال ۲۰۱۹ هستیم و احتمال دارد که از این نظر، این بازی از رقبایش عقب بماند. اگرچه Days Gone یکی از بازی‌های مورد انتظار خود من هم هست، اما به نظر می‌رسد که این بازی پتانسیل رنج بردن از مشکلات گرافیکی را داشته باشد. البته این موارد در حد حدس و گمان هستند و نمی‌توان با قاطعیت در این باره چیزی گفت. حدودا دو هفته دیگر تا انتشار این بازی زمان باقی است و به زودی پاسخ سوالات خود را خواهیم گرفت.

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

مبارزه با آدم‌ها، بخش مهمی از گیم پلی بازی را تشکیل خواهد داد.

به نظر می‌رسد که Days Gone نسبت به دیگر انحصاری‌های در صف انتشار سونی کمی مورد کم لطفی و کم مهری قرار گرفته است. از همین الان، نظرات منفی نسبتا زیادی درباره این بازی وجود دارد. با توجه به تریلرهای منتشر شده، بازیکنان زیادی گمان می‌برند که Days Gone بعد از مدتی تکراری خواهد شد و جذابیت لازم را نخواهد داشت. نه می‌توان این حدس و گمان را رد کرد و نه می‌توان مهر تایید بر آن زد. حقیقت این است که صحبت در مورد یک بازی تا قبل از انتشار آن کمی سخت است. چیزی که عیان است، تلاش سازندگان برای ساختن یک بازی با یک گیم پلی غنی و داستان سرایی منحصر به فرد است. اگر اسم سونی پشت یک بازی دیده می‌شود، مسلما آن بازی از پتانسیل بالایی برخوردار است و این موضوع در مورد Days Gone هم صدق می‌کند; اما این که در نهایت واقعا این بازی تا چه اندازه می‌تواند انتظارات را برآورده کند و آیا خواهد توانست که خود را در حد و اندازه‌های دیگر انحصاری‌های PS4 معرفی کند یا نه، سوالی است که زمان پاسخ دادن به آن هنوز نرسیده است. به گفته سونی احتمال دارد که Days Gone به یک مجموعه تبدیل شود. پس در صورت موفقیت احتمالی این آی پی، باید منتظر نسخه بعدی آن هم باشیم. ضمنا این بازی بعد از انتشار به وسیله بسته‌های الحاقی متنوع ساپورت خواهد شد. هنوز جزئیاتی از ویژگی‌های این بسته‌های الحاقی در دست نیست اما می‌دانیم که از این طریق سازندگان قصد دارند آیتم‌های بیشتری را به بازی اضافه کنند. ۹ مِی سال ۲۰۱۹ توییتر رسمی Bend Studio خبر از گلد شدن بازی Days Gone داد. همان طور که اشاره کردیم، این بازی ششم اردیبهشت به صورت انحصاری برای PS4 منتشر خواهد شد. عنوانی که از پتانسیل بالایی برخوردار است و باید دید در نهایت کار خود را به چه شکل به پایان خواهد رساند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا
غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

غریبه‌ای در جامعه‌ی فریکرها | پیش نمایش بازی Days Gone - گیمفا