شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

آنقدر در نسل هفتم و هشتم، شرکت سونی عناوین انحصاری درجه و یک و با کیفیت را منتشر کرد، که هم تا سطح بسیار زیادی سطح انتظارات از عناوین بعدی خود را افزایش داد، و هم تعداد زیادی از هواداران را منتظر و مشتاق آخرین عناوین انحصاری این نسل، مانند Death Stranding یا Ghost of Tsushima نگه داشت. از نسخه های جدید انحصاری های گذشته خود مانند Uncharted با God of war گرفته، تا عناوین جدیدی مانند Bloodborne یا Horizon Zero Dawn. حال که به اواخر نسل هشتم نزدیک می شویم و صدای قدم های نسل نهم آرام آرام واضح تر و بلند تر می شود، بازیبازان به شدت منتظر دو سه عنوان انحصاری نهایی در این نسل هستند. دارندگان Xbox One برای Gears 5 و نسخه جدید Halo روزشماری می کنند، و دارندگان PS4 برای Ghost of Tsushima و The Last Of Us…یکی از این عناوین به شدت مورد انتظار که در E3 پارسال معرفی شد، عنوان Ghost of Tsushima ساخته استودیو Suckerpunch است. عنوانی که پس از نمایش اولیه خود، توجهات بسیاری را به خود معطوف کرد و به یکی از بزرگ ترین عناوین مورد انتظار تبدیل شد. حال در این مقاله، نگاهی به Ghost of Tsushima خواهیم داشت تا هم اطلاعات موجود را با هم مرور کنیم، و هم به برخی انتظارات از بازی بپردازیم…با من و گیمفا همراه باشید…

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

در این مقاله ابتدا نگاهی به اطلاعاتی که از Ghost of Tsushima داریم می اندازیم و سپس به برخی انتظاراتی که از بازی داریم اشاره می کنیم.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی…

از داستان بازی شروع می کنیم. با توجه به آنچه می دانیم، داستان بازی در قرن سیزدهم (سال ۱۲۷۴ میلادی)، در جزیره Tsushima جریان دارد. جایی که مغول ها که در اوج قدرت نظامی به سر می برند، با حمله به جزیره Tsushima, قصد غارت و چپاول و استعمار این جزیره را دارند. به گفته استودیو Sucker Punch, از همان ابتدای توسعه بازی و حتی پیش از آن، تحقیقات و مطالعات گسترده ای پیرامون جزئیات تاریخی و حقایق واقعی انجام شد، تا حدی که آنها با ارسال یک تیم به کشور ژاپن و صحبت مستقیم با برخی تاریخ دانان و محققان، قصد کسب اطلاعات حداکثری از آن دوره تاریخی، حملات مغول ها، ویژگی‌های فرهنگی و همچنین نبرد های آن دوره را داشتند. به گفته برخی از طراحان ارشد بازی، بسیاری از گیاهان و پوشش گیاهی، حیوانات و جانوران و یا برخی مناطق جغرافیایی خاص، کاملا بر اساس واقعیت طراحی شده اند. هر چند طبیعتا نکات و ویژگی‌های مختلف غیر حقیقی نیز در بازی وجود خواهند داشت. ناسلامتی قرار است با یک بازی ویدیویی طرف باشیم نه یک مستند دقیق!!!

حال در میان حمله مغول ها، شما کنترل فردی به نام Jin Sakai را برعهده می گیرید. کسی که به لطف سالها تمرین و آموزش به عنوان یک سامورایی، به خوبی از مهارت های رزمی، و همچنین قابلیت های مخفی کاری برخوردار است. حال Jin باید از این قابلیت های خود، به نحو احسن استفاده کند تا بتواند خیل عظیمی از مغول ها که تعدادشان بیشتر از ساکنین جزیره نیز شده است را از خانه خود، سوشیما بیرون راند و آزادی را به ارمغان بیاورد. هر چند که معدود افرادی در این به او کمک خواهند کرد و شرایط انجام این کار را نیز دارند، اما وظیفه اصلی بر دوش Jin است و او به نوعی، یک ارتش یک نفره است در مقابل مغول ها. و بالطبع شاهد مبارزات، درگیری ها و خون و خون ریزی های بسیاری در طول روند بازی خواهیم بود. Chris Zimmerman, از طراحان ارشد بازی، Ghost of Tsushima را بیرحم، خشن و خشونت آمیز می خواند. اما از سوی دیگر متذکر می شود با وجود خشونت و درگیری های فراوان، هر دو سوی جنگ، چه مغول ها و چه مردم جزیره، در قالب برخی دیالوگ ها یا اعمال خود، ویژگی‌های انسانی و اخلاقی را نیز به نمایش می گذارند.

در هر حال چیزی که مشخص است این است که رویارویی‌ها و تقابل های Jin و دوستان آزادی خواه او، در برابر نیرو های مغول، به خوبی و خوشی پیش نخواهد رفت و لاجرم شاهد درگیری های متعدد نیز خواهیم بود. مسأله ای که از صحبت های برخی اعضای Sucker Punch قابل برداشت بوده، این است که احتمالا مفاهیمی چون خیانت، یا فداکاری در طول خط داستانی بازی، نقش مهم و نسبتا پر رنگی را ایفا خواهند ساخت. معمولا هر جا شاهد حمله و استعمار نیروی بیگانه در مقابل یک کشور هستیم، افرادی از داخل همان مردم برای کسب منافع یا پول، به هم نوعان و هم وطنان خود خیانت می کنند. مسأله ای که به نظر می رسد در Ghost of Tsushima نیز به طور قابل توجه شاهد آن باشیم…

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

Jin Sakai سامورایی آزادی خواهی که باید در مقابل مغول ها بایستد و خانه ی خود را آزاد سازد. آیا موفق خواهد شد؟

مبارزاتی از جنس سایه و شمشیر…

می رسیم به بخش مبارزات بازی. بخشی که از همان نمایش اولیه مشخص شد یکی از جذاب ترین مبارزات ژاپنی را می تواند به دنیای گیم ارائه دهد. در مورد مبارزات بازی باید بگوئیم هر چند رگه هایی از واقع گرایی به طور بسیار سطحی و کلی در گیم پلی و مبارزات مستقیم به چشم می خورد، اما مبارزات شمشیری Ghost of Tsushima به هیچ وجه تا آن حد طبیعی و واقعی نخواهد بود که یک ضربه شمشیر، برای کشتن و از پای درآوردن دشمن کافی باشد. هر چند به استناد به آنچه که در گیم پلی بازی دیدیم، برخی ضد حملات یا حملات قدرتمند می توانند به مانند Finisher عمل کنند یا عضوی از بدن دشمن را قطع سازند، اما به صورت کلی واقع گرایانه بودن، در مبارزات بازی به شکل محدود و سطحی به چشم می خورد و این مسأله، نکته ای مثبت محسوب می شود..چون اگر قرار بود مبارزات بازی فقط به یک ضربه وارد ساختن یا یا یک ضربه دریافتی خلاصه شود، دیگر جیزی به نام مبارزات وجود نداشت و شاهد یکسری تقابل های بسیار کوتاه و بدون لذت بودیم.

استودیو Sucker Punch با استخدام و بهره گیری از برخی متخصصان سلاح های سرد و ژاپنی، نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد تا تجربه مبارزات هم لذت بخش باشد، هم رگه هایی از حقیقت در آن دیده شوند. با این حال حرکات و ضرباتی هستند که هیچ سامورایی در واقعیت نه انجام میدهد و احتمالا نه توانایی انجام آنها را دارد، ولی این حرکات در مبارزات بازی وجود دارند و Jin از این حرکات و تکنیک ها بهره می برد. اطلاعات بالا توسط Chris Zimmerman ارائه شده بود. او در ادامه در مورد برخی حرکات خاص صحبت کرد و برای مثال از Spin Attack نام برد. حرکتی که بسیار جذاب و در عین حال مؤثر است، اما آنچنان جنبه واقعی ندارد. او در پایان اشاره کرد تیم ما همچنان در تلاش است تا سیستم مبارزاتی بازی با وجود لذت بخش و سرگرم کننده بودن، مناسب و جالب طراحی شود و از المان های واقعی نیز بهره ببرد.

البته مبارزات مستقیم تنها بخش گیم پلی بازی محسوب نمی شوند و مانند بسیاری از عناوین امروزی، مخفی کاری (Stealth) نیز نقش پر رنگی در گیم پلی بازی ایفا می سازد. حتی بنابر برخی شایعات، لقب Ghost of Tsushima که به Jin Sakai داده شده است، احتمالا به خاطر مهارت های مخفی کارانه او باشد. جایی که او مانند شبح یا سایه ای می تواند به پایگاه های دشمنان نفوذ کند و آنها را از پای در بیاورد. همچنین در طول نمایش گیم پلی بازی شاهد صحنه ای بودیم که در آن Jin پس از نشان کردن چند دشمن، به صورت زنجیر وار و به سرعت آنها را از پای در آورد. قابلیتی که احتمالا در بخش مخفی کاری بسیار پرکاربرد باشد. البته متاسفانه اطلاعات ریزتر و دقیق تری در مورد جزئیات گیم پلی، چه در بخش مخفی کاری و چه در بخش مبارزات تن به تن در دسترس نیست و Ghost of Tsushima نیز مانند دیگر انحصاری های سونی، در نوعی خاموشی خبری فرو رفته است.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

گرافیک هنری بازی و اتمسفر و فضاسازی موجود، بی نظیر به نظر می رسد. آیا شاهد شاهکاری گرافیکی خواهیم بود؟

دقت تاریخی، سختی مبارزات و زبان های مختلف

همانطور که پیش تر اشاره کردم، Sucker punch بر روی دقت تاریخی بازی تاکید داشت و با مشاوره گرفتن از تاریخ دانان و محققان، سعی در به حداکثر رساندن دانش و اگاهی خود از آن دوره ی تاریخی و وقایع مرتبط داشت. البته با وجود تمامی نکات تاریخی و حقیقی موجود در جزئیات بازی، همچنان نکات و ویژگی‌هایی نیز وجود دارند که مصنوعی هستند و لزوما پیش زمینه تاریخی ندارند. چه در بخش طراحی برخی مناطق، چه در بخش مبارزات، چه در بخش شخصیت پردازی و به طور کلی در تمامی جنبه ها، سازندگان المان های خود را به بازی تزریق کرده اند تا بازی را سرگرم کننده و جذاب نگه دارند. بنابراین چگونگی پوشش، مبارزه یا حتی رفتار شخصیت ها در Ghost of Tsushima, بعضا تفاوت‌های قابل توجهی با واقعیت خواهد داشت که البته این نکته امری طبیعی است. بنابر گفته مدیران Sucker Punch و همچنین برخی مسئولان سونی، هدف از ساخت Ghost of Tsushima، “ارائه تجربه ای تاریخی در قالب یک بازی ویدیویی با عناصر سرگرم کننده” بوده است. بنابراین طبیعی است سازندگان تغییرات دلخواه را در بخش های مختلف اعمال کنند تا بتوانند محصولی کامل و سرگرم کننده را برای مخاطبان اماده سازند.

انتخاب زبان

در نمایش E3 مشاهده کردیم شخصیت ها از صداپیشگان انگلیسی بهره می جستند و صدای تمامی شخصیت ها به زبان انگلیسی بود. حال مشخص شده برای آن دسته افرادی که علاقه دارند هر چه بیشتر در شرایط و اتمسفر بازی قرار بگیرند و همچنین برای کاربران ژاپنی، زبان اصلی نیز موجود است که در آن شخصیت ها به زبان ژاپنی و مغولی صحبت می کنند.

سختی مبارزات

مانند بسیاری از عناوین امروزی، سازندگان Ghost of Tsushina چندین درجه سختی متفاوت را برای بازی طراحی کرده اند تا به حداکثر میزان مخاطبان دست یابند. Chris Zimmerman در این باره به این نکته اشاره کرد که طیف وسیعی از مخاطبان Ghost of Tsushima را تجربه خواهند کرد. از برخی افراد که فقط میخواهند از مناظر و داستان لذت ببرند گرفته، تا افرادی که دنبال چالش و سختی بالانس و معمولی هستند، تا افرادی که علاقه دارند چه در زمینه مبارزات چه در زمینه مخفی کاری، با چالش و هیجان زیاد مواجه شوند. بنابراین تمامی اعضای Sucker Punch نهایت تلاش خود را به کار می گیرند تا تجربه ای مناسب و جذاب برای تمامی سلیقه ها خلق کنند. این که موفق خواهند بود یا خیر را البته فقط زمان مشخص خواهد کرد.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

مخفی کاری نقش پررنگی در جریان بازی ایفا می کند. بنابر گفته سازندگان بسیاری از مراحل به نحوی طراحی می شوند که هم امکان نبرد مستقیم هم امکان مخفی کاری را برای بازیبازان فراهم سازد.

گرافیکی به مانند یک تابلو نقاشی

اگر گرافیک هنری بازی، به مانند آنچه در گیم پلی بازی در E3 دیدیم باشد، بلاشک با یکی از برترین گرافیک های هنری در نسل هشتم طرف هستیم. از کیفیت و دقت پرداخته شده در جزئیات صورت گرفته، تا فضاسازی بی نظیر، همه و همه نوید یک عنوان موفق و خوش رنگ و لعاب در زمینه گرافیکی را می دهند. صحبت از فضاسازی شد بد نیست در این باره نیز کمی صحبت کنیم. مسأله ای که برای خود من به شخصه بسیار جذاب و جالب توجه بود، توجه دیوانه وار به کوچکترین جزئیات و همجنین فضاسازی بی نظیر بازی بود. در مورد توجه به جزئیات، کافی است به چاله های کوچک آب که در روی زمین جمع شدند و شخصیت اصلی از روی آنها عبور می کند نگاه کنید. یا ترشح خون دشمنان بر روی زمین گلی و مواردی از این دست که دیوانه وار کار شده اند. البته بدیهی است نمایش های رسمی و تریلر های معرفی، همیشه بر روی بهترین نکات تاکید دارند و متاسفانه در برخی موارد شاهد گرافیک غیر واقعی نیز بوده ایم، اما فراموش نکنید نام Sony در این جا می درخشد و گذشته درخشان سونی خود گواه بسیاری از چیز هاست.

در زمینه فضاسازی فقط توجه شمارا به لحظات اولیه نمایش بازی جلب می کنم. جایی که Jin در مقابل دشتی بزرگ، زیبا و فوق العاده جشم نواز قرار دارد. همچنین مبارزه پایانی نمایش بازی نیز در میان برگ های خوش رنگ پاییزی انجام شد که بسیار دیوانه وار به نظر می رسید. البته بدیهی است برای هر گونه قضاوت و صحبت قطعی اکنون بسیار زود است، اما صادقانه بگویم بسیار تحت تاثیر فضاسازی بی نظیر بازی قرار گرفته ام و مشتاقانه امیدوارم محصول نهایی نیز به همین خوبی باشد که در نمایش بازی دیدیم.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

جزئیات فوق العاده به نظر می رسند. آیا خود بازی نیز اینچنین کیفیتی خواهد داشت؟ امیدواریم…

در ادامه نگاهی به برخی از انتظارات از Ghost of Tsushima می اندازیم…

۱-روایت منسجم و منطقی، ریتم مناسب و پرداخت خوب شخصیت ها

صادقانه نگاه کنیم، تقریبا نود و نه درصد فیلم ها، سریال ها و بازی هایی که امروزه شاهد آنها هستیم، از لحاظ کلیت داستان کلیشه ای هستند. مواردی مانند انتقام، فداکاری، عشق، فریب، خیانت و … مواردی هستند که به دفعات زیاد در فیلم ها و بازی ها تکرار می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه بسیار به ندرت شاهد اثری هستیم که داستانی داشته باشد که در نوع خود قبلا به آن پرداخته نشده باشد. با این حال گاها از دل همین مفاهیم کلیشه ای، شاهد برخی از با کیفیت ترین و تاثیر گذارترین داستان ها و روایت ها هستیم. مانند آنچه در Red dead redemption 2, The Last Of Us, Walking Dead و عناوین مختلف دیگر دیده ایم. این قضیه در مورد Ghost of Tsushima نیز صدق می کند و پرداختن به موضوع آزادی خواهی، اصلا و ابدا داستانی جدید و منحصر بفرد محسوب نمی شود. اما این مسأله دیگر اهمیت ندارد. آنچه اهمیت دارد این است از دل همین کلیشه، سازندگان و نویسندگان چه چیزی را خلق می سازند. اولین انتظاری که به شخصه از بخش داستانی بازی دارم، یک روایت منسجم و منطقی است. صادقانه بگویم انتظار یک داستان بی نظیر و شاهکار را ندارم، اما با این وجود مطمئنم به لطف حال و هوا و اتمسفر بازی، داستان بازی حداقل پتانسیل ارائه یک داستان منسجم و خوب را دارد. مورد بعدی ریتم اتفاقات و وقایع بازی است. چیزی که در برخی عناوین جهان آزاد، به شدت کند و آرام است تا حدی که تا حد بسیار زیادی هیجان و اشتیاق را از بازیباز می گیرد. امیدوارم ریتم و سیر اتفاقات، در حد تعادل برقرار شود. و مورد آخر مربوط به شخصیت پردازی است. جیزی که شاید بتوان به جرأت گفت امروزه در بسیاری عناوین مهم ترین بخش داستان بازی محسوب می شود. پرداخت مناسب شخصیت ها، به خصوص پروتاگونیست و آنتاگونیست اصلی، می تواند به شدت به مخاطب کمک کند تا راحت تر با بازی و اتمسفر آن ارتباط برقرار کند و با ایجاد حس همذات پنداری، باعث نزدیک تر شدن مخاطب به بازی شود. در بین شخصیت ها نیز بلاشک پرداخت شخصیت Jin Sakai و همچنین پرداخت شخصیت منفی یا شخصیت های منفی اصلی، بیش از بقیه اهمیت دارند. باید دید به طور کلی بخش داستانی بازی از جوانب مختلف چگونه از آب در می آید.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

یک فضاسازی کم نظیر…

۲-حداقل بودن مشکلات گرافیکی و فریم ریت ثابت

مشکل افت فریم متاسفانه در برخی عناوین جدید و امروزی تبدیل به یک کابوس شده است. هر جقدر گیم پلی بازی لذت بخش باشد، گرافیک هنری بازی چشم نواز باشد و بازی ارزش هنری بالایی داشته باشد، تا وقتی که با مشکلات گرافیکی و خصوصا افت فریم های شدید دست و پنجه نرم کند،هیچگاه نمی تواند انتظارات را برآورده سازد. چنین بازی مانند مرغ یا ماهی خوشمزه و لذیذ است که با وجود طعم عالی، پس از هر لقمه استخوان آن دهان شما را اذیت می کند یا در گلوی شما گیر می کند و اجازه لذت بردن از غذا را نمی دهد. امیدوارم Ghost of Tsushima در وهله اول بتواند به فریم ثابت دست یابد و آن را حفظ کند، و در وهله ی بعدی مشکلات گرافیکی آن در سطح حداقل وجود داشته باشد. چون بسیار حیف است عنوانی با این پتانسیل، قربانی مسائل فنی و مشکلات گرافیکی شود.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

باید دید مبارزات بازی تا چه حد پیچیده و چند لایه خواهند بود. متاسفانه سازندگان اطلاعات تکمیلی در مورد مبارزات بازی منتشر نکرده اند.

۳-مراحل فرعی جذاب و متنوع

یکی دیگر از بزرگترین مسائلی که عناوین جهان آزاد مدام با آن دست و پنجه نرم می کنند، مربوط به مراحل فرعی و فعالیت های جانبی است. هر چند تمامی بازی های Open World تعدادی مراحل فرعی یا فعالیت های جانبی را در اختیار بازیبازان قرار می دهند، باید اذعان کرد تنها درصد بسیار کمی از آن ها کیفیت مناسبی دارند و انتظارات را برآورده می سازند. در بسیاری از بازیها، حتی عناوین بزرگ، شاهد مراحل فرعی اغلب تکراری، پوچ، کوتاه و گاها بسیار غیر منطقی هستیم که این حس را به شما منتقل می سازند که فقط برای پرکردن جهان بازی در بازی قرار گرفته اند. از نسخه های مختلف Assassins creed گرفته، تا عنوانی مانند Marvel Spider Man, شاهد نقص ها و کمبود هایی در زمینه مراحل فرعی هستیم. به شخصه امیدوارم سازندگان از پتانسیل بازی در بخش محیط و جهان بازی، نهایت استفاده را ببرند و مراحل فرعی جذاب و جالب، با پیش زمینه های داستانی مناسب خلق سازند. البته در پایان خروجی کار هر چیزی می تواند باشد.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

شبح آزادی خواه سوشیما…

۴-المان های نقش آفرینی

ممکن است برخی از شما خوانندگان عزیز با این نکته موافق نباشید، اما در یکی دوسال اخیر المان های نقش آفرینی در بسیاری از عناوین دیده می شوند و اغلب، رنگ و بویی جذاب و متفاوت به بازی می بخشند. از آخرین نسخه Assassins creed گرفته، تا شاهکار سانتا مونیکا، یعنی God of War, شاهد استفاده از المان ها و ویژگی‌های پررنگ نقش آفرینی بوده ایم. حال چه در قالب مهارت ها و توانایی های قابل دسترس مختلف، و چه در قالب سیستم سلاح و دسته بندی بر اساس کیفیت یا رنگ. البته هنوز هیچ گونه خبری از وجود یا عدم وجود این المان های نقش آفرینی در Ghost of Tsushima در دست نیست. اما به شخصه فکر می کنم المان های نقش آفرینی رایج، می تواند به خوبی در دل بازی جای بگیرد و بازی را جذاب تر از پیش کند. البته این چیزی است که بر روی کاغذ به نظر می رسد.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

باید منتظر ماند و دید آیا Ghost of Tsushima می تواند انتظارات را برآورده سازد یا خیر…

جمع بندی:

بازی Ghost of Tsushima هم اکنون در زمره مورد انتظار ترین عناوین پایانی نسل هشتم قرار دارد. پس از نمایش جذاب و خیره کننده در E3, بسیاری از بازیبازان و دارندگان PS4, برای تجربه این عنوان روزشماری می کنند. تم داستانی و اتمسفر خاص و جذاب بازی نیز این امیدواری را ایجاد کرده که شاهد عنوانی با کیفیت و سرگرم کننده باشیم. البته بدیهی است در پایان زمان همه چیز را مشخص می سازد و کیفیت نهایی بازی آشکار خواهد شد. با این حال پتانسیل بالقوه بازی بسیار بالاست و باید دید آیا سازندگان می توانند این پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند یا خیر…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • PERSIAN NAZI گفت:

    صبح همگی بخیر
    یچیزی خدمت دوستان بگم که سامورائی در ژاپن معلم اخلاق بوده و خیلیهاشون هم شعر میگفتن و کشاورزی میکردن و حتی خانواده ها رو برای وصلت با همدیگه اشنا میکردن و مشکلات دعوی مردم رو حل و فصل میکردن و…
    یه سامورائی باید مو بلاند داشته باشه و همیشه یه شمشیر که تیغه کوچکتری داشته رو بهمراه میداشته و کلاه بلند و گرد بر سر میذاشته و همیشه بوی عطر میداده و …
    در کل سامورائی مردی نیکوکار بااخلاق بوده و چیزی که ازشون بنام جنگاوران نامدار یاد میشه دروغ محضه
    معروفترین اونها اودا نوبوناگا ( غول اونیموشا ۱ و ۲ و ۳ و ) بود که با وصلت اخلاقی توانست ژاپن رو متحد بکنه و یه کشور یک پارچه بسازه
    درباره او بگم که با یه استان جنگ داشتن و مشاورش میگه که تحریمشون بکنیم تا نتونن برنج بخرن و اودا هم در جواب میگه
    جنگ باید در میدان انجام بشه نه در پشت میز و با سیاستهای کثیف و دقیقا چند روز بعد همون استان باهاشون متحد میشه تا کشور یک پارچه بشه

    • GG.WP.EZ.WIN گفت:

      جالب بود مرسی من ژاپن رو خیلی دوست دارم فرهنگ های جالبی دارن. :inlove: :inlove:

    • جالبه
      البته از خود فیلمهای سامورایی ژاپنی هم میشه اینو فهمید که چقدر رو اخلاق کار میکنن اما خب مخاطب بیشتر با کشتار حال میکنه به نظرم

    • Majid گفت:

      ویژگی ها اخلاقی مثبتی و سخت گیری زیادی داشت
      به همین دلیل در کار خوب توانا بودند اما اول آخر به خاطر همون ویژگی های اخلاقی و حساسیت ها قاتل بودن.مثل جنگ های قبیله ای و درگیری بین اشخاص البته سامورایی ها در متحد شدن هنگام نیاز هم توانا بودن.
      خودکشی به روش سامورایی ها از معروف ترین خودکشی هاست که خود نشانه جدیت و مسئولیت پذیری هست

    • فرشاد گفت:

      در ادامه حرف های دوستمون پرشین نازی هم اضافه کنم تاریخ ژاپن از تاریخ پادشاهی ایران و کشور ایران بسیار قدیمی تر و غنی تر به طوری که تاریخ شکل گیری این کشور یا بهتر بگم از زمانی که برای اولین بار در خاک ژاپن آدم دیده شد به ۳۰ هزار سال قبل از میلاد و در برخی آثار تخمین ۵۰ هزار سال قبل از میلاد رو زدن که بیشتر تاریخ دانان ۳۰ هزار سال قبل رو قبول دارن و شکل گیری امپراطوری ژاپن قبل از میلاد انجام شد و سامورایی ها خیلی قبل تر بوجود اومدن و رفته رفته طیی سالیان دراز به قشر رتبه ۱ جامعه در اومدن اما نینجاها در دوره آسوکا ۵۳۸ میلادی نمایان شدن که تا دوره ادو یعنی ۱۸۶۸ میلادی با سامورایی ها در جنگ بودند تاریخ از قرن ۱۲ به بعد جالب و خفن میشه که قدرت نظامی میاد روی کار دوره سنگوکو شکل میگیره که اپراطوری به افول میره و دوره شوگان سالاری شروع میشه تا همون سال ۱۸۶۸ ادامه پیدا میکنه که با ورود آمریکایی ها و جنگ باکوماتسو دوره شوگان سالاری تموم شد و ارزش سامورایی ها به عنوان افراد رتبه اول جامعه از بین رفت اما فرهنگ غنی سامورایی همچنان در کشور ژاپن وجود داره و من واقعا بعد از معرفی گوست آف سوشیما بدونه تردید عاشقش شدم محیطش خرابم کرد به عنوان کسی از که از بچگی ژاپن رو دوست داشتم و فرهنگ و تاریخش رو مطالعه کردم فقط در یه کلام ژاپن به نظرم برترین کشور دنیاست در دوران ادو ما مخوف ترین شوگان ها و سامورایی هارو داشتیم مثل هاتوری هانزو که لعنتی ۲۰۰ تا سامورایی فوق العاده وحشی و ماهر رو رهبری میکرده یدونه از اون سامورایی ها هم جرائت خیانت به هاتوری رو نداشتند شمشیر های کاتانا هم از قرن ۱۳ به بعد متدوال شدند و شمشیر های ژاپنی به ۴ دسته تقسیم میشن تانتو که اندازه چاقو یا خنجر هستش – شوتو شمشیر های کوتاه نه به اندازه کاتانا – دایتو شمشیر های دراز که همون کاتانا ها هستن – آداچی هم شمیر های بسیار دراز و بزرگتری بودند که زیاد مورد استفاده همگان نبودن

  • RushFactor گفت:

    خیلی جالبه سال هاست که ژاپن داره فرهنگ ش رو به جهان تزریق میکنه
    در حالیه که ما داریم فرهنگمون رو از بین می بریم

  • GameWorld گفت:

    به نظر من بازی شاهکار میشه به امید خدا
    تقریبا میشه گفت از روی گیم پلی بازی که همه چیزش عالیه
    فقط یه نگرانی دارم اونم اینه که مبارزات بازی آسون و ساده نباشه و خودم و به نظرم همه گیمرا
    دوست دارن که این بازی مبارزات پیچیده و سختی داشته باشه تا لذت بازی به شدت بالا بره
    واقعا زیباست این بازی :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • Reason گفت:

    ممنون بابت مقاله کاملتون
    راجع به خبر دیروز راجع به بازی باید بگم که یه مقدار غیر منطقی به نظر میرسید یعنی حس میکنم برداشت اشتباهی شده بود ازش
    تاریخ انتشار بازی رو ولی شهریور امسال اعلام کردن یعنی کار توسعه‌ی بازی تا جای خوبی پیش رفته
    ضمنا گیمپلی e3 روی ps4 pro اجرا شده بود قابل توجه دوستانی که معتقدن بازی روی کنسولهای فعلی جواب نمیده
    بنظرم هم لست هم سوشیما امسال منتشر میشن
    سال بعد هم death stranding

  • jangyijin گفت:

    یکی از عناوینی هس که به شدت منتظرشم. اگه طوری باشه که تو گیمپلی منتشر شده بود، واقعا خواهد ترکوند
    یعنی همیشه انتظار همچین بازی رو داشتم

    • GameWorld گفت:

      سونی الکی پای شرکت هایی که افت دارن تو ساخته هاشون وای نمیسته
      هم ساکرپانچ خیلی مورد اعتماد و کاردرسته و هم سونی پشتش هستش و مطمئن باشید
      که خیلی بازی موفقی میشه فقط اونجاش که شروع به جنگیدن میکنه و با یه ضربه شمشیر ناک اوت میکنه
      بعد جالبه بعد اینکه مبارزه تموم میشه شمشیر خونیش رو تمیز میکنه با لباسش دقیقا فرق بازی های خیلی بزرگ و بزرگ درهمین جزییات بسیار ریزه که یه گیمر خیلی براش مهمه

      • jangyijin گفت:

        بله همین جزییات ریزش بود که منو جذب کرد. در واقع الان دیگه زمان بازی های صرفا اکشن خشک و خالی به سر رسیده و این جور چیزاس که نیاز صنعت گیم هس
        البته هر گیمری اینجور چیزارو نمیخواد و خیلیا صرفا دنبال هیجانن
        مثلا رد دد ۲ بازی بود که واقعا منو درگیر خودش کرد و نه اکشن ها بلکه اتمسفر بازی و جهانی که تو بازی در جریان بود منو جذب خودش کرد. مدت ها بود که همچین گیمی بازی نکرده بودم. انقد پر جزییات و دقیق و حساب شده.
        امیدوارم این یکی هم اینطوری باشه چون واقعا پتناسیل خودشو داره

        • KIARASHHERO گفت:

          دقیقا جزئیات خیلی مهمن یکی از پر جزئیات ترین بازی های جهانه واقعا جالبه بدونید اگه زامبی گردنتون رو گاز بگیره یا لیکر بهتون اسیب برسونه ردش تا اخرین لحظه ی بازی میمونه و با اسپری زدن هم نمیره و این رو من تو هیچ بازی ندیدم و برام جالب بود

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای زاهدی
    تریلرها و گیمپلی این بازی هوش از سر من و خیلی ها برده!
    نکته مهم اینه که ساکرپانچ رو این بازی کار میکنه و در تجربه و مهارت این استودیو شکی نیست…دوستانی که Infamous رو بازی کردن از مهارت ساکرپانچ در خلق گرافیک عالی و فضاسازی بی نظیر خبر دارن :yes:

  • darkwarrior گفت:

    انشاء… به امید حق علیه باطل این بازی لانچ بین نسل۸و۹میشه و باگرافیک و گیم پلیش میترکونه رقبارو واونایی که بد میگن پشت سرش

  • Sam Fisher گفت:

    احساس میکنم خبری که در رابطه با مراحل ابتدایی ساخته بازی بود حقیقت نداره و سونی قصد داره با سوپرایز ویژه بازی رو در تاریخی غیرمنتظره منتشر کنه :inlove: آخه با اون گیمپلی که نشون دادن یکم عجیبه هنوز در مراحل ابتدایی باشه

  • sarfaraz گفت:

    کاش یه گیم پلی ازش منتشر میکرد

  • Be taraf گفت:

    ویتو آندولینی معروف به پدرخوانده میگه تمام بازی های سونی سلاطین صنعت کل کهکشان های عالم هستن
    :inlove:

  • فقط شاهنامه رو بدیم به سونی فرهنگ واقعی رو تعریف میکنه باچند تا شاهکار .من خودم واقعا از فرهنگ ژاپن خوشم میاد ولی در حد ایران غنی نیست و ما فقط داریم این فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله رو نابود میکنیم .متاسفانه بعضی از سیاست های غلط باعث اینطور مشکلات میشه.از یه جزیره بهترین بازی رو میسازه بعد ما از این فرهنگ ……

    • Y PS گفت:

      چند نفر از ما شاهنامه رو خوندیم؟
      فرهنگ سامورایی هنوز هم تا حدودی تو ژاپن زندست ولی فرهنگ پهلوانی و جوانمردی شاهنامه بین ما چه جایگاهی داره؟
      سینماگرهای ما به عنوان قشر هنرمند چقدر به تاریخ بزرگ ایران بها میدن؟ اصلا از ساخت فیلم های سرتاسر “آه و فغان” وقت میکنن دو بیت شاهنامه بخونن؟
      من ادعایی ندارم ؛ نه شاهنامه خوندم و نه ادعای جوانمردی دارم ولی بیاین یه سوزن هم به خودمون بزنیم!
      شاید از حرف های من بد برداشت بشه! من نمیگم همه مشکلات از پایینه…نه…از بالا هم مشکل زیاد داریم!
      حرف من اینه که تا جامعه چیزی نخواد اتفاقی نمیوفته…

      • دقیقا درست میگی
        همین که میگیم کاش یکی راجع به تاریخمون یچیزی بسازه یعنی اونقدر برامون مهم نیست که خودمون یه حرکتی بزنیم(شاید امکاناتش نباشه) اما در حال حاظر بازی قصه ی بیستون در حال ساخته و با این که اونقدرا بزرگ نیست اما حرکت بسیار بزرگیه که این گروه برداشتن
        البته تزریق فرهنگ و تاریخ از طریق سینما و تلویزیون خیلی خیلی نتیجه بهتری داره که حیف….

  • در موفقیت این بازی همین بس که من سه بار تریلرش رو به پدرم نشون دادم و هر سه بار لبخند رضایتش رو دیدم..
    همین دلیل برای خریدش کافیه نه فقط برای من ، برای شما هم این دلیل کافیه :laugh: 😉 :yes:
    خسته نباشید آقای زاهدی

  • GameWorld گفت:

    این دنیای گیم چیکار میکنه با آدم به امید همین بازی ها زنده ام من به مولا
    چرا بعضی ها درک نمیکنن بزرگی این بازی ها و تاثیر گذاریشون رو و لذتی که ازش میشه برد

  • به نظرم این بازی میره برا نسل بعدی و اگه هم بره به احتمال ۹۹ درصد این ویژگی هایی که بالا ذکر شده رو داره

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون آقای زاهدی با این که مطالب در مورد بازی خیلی کم هست ولی واقعا مطلب جامع و خوبی نوشته بودین مرسی .
    تریلر E3 2018 بازی خیلی انتظارا رو از بازی بالا برده که امیدوارم یه شاهکار دیگه مثل بقیه انحصاری های سونی تو راه باشه

  • درسته این بازی گرافیک بینظیری خواهد داشت و یکی از چند برگ برنده سونی در اخر نسل هشتم هست تا ماکروسافت رو بشونه سر جاش و نسل ۹ رو با ابهت بیشتری شروع کنه استراتزی که تو همین نسل هم پیاده کرد وابتکار عمل رو تا اخر نسل شاهد هستیم و خواهیم بود ولی در رابطه با بازی انتظار گیم پلی انقلابی نباشید بلکه گیمپلی تکراری و حوصله سر بری در این بازی شاهد خواهیم بود

  • RealAmir گفت:

    واسه بازیای سونی باید صبر ایول داشته باشی
    اینم احتمالا ۲۰۲۰ میاد

  • هرچی که هست امیدوارم تا قبل از پایان سال میلادی بیاد به همراه tlo 2 و dead stranding

  • AsiyA گفت:

    کاملا مطمئنم که اینجا دیدگاهی در مورد مغول ها نوشتم.

شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا
شبح سوشیما، به دنبال آزادی… | نگاهی به Ghost of Tsushima - گیمفا